Citaat van: frankn op dinsdag 13 april 2021, 12:44:44
Moet je je C-rails overigens nooit schuren?
Geen idee, ik heb, net als harm78 K-rails.
K-rails en M-rails heb ik nog nooit geschuurd.
Nooit problemen mee gehad, alles reed altijd.
Citaat van: harm78 op dinsdag 13 april 2021, 08:27:22
Is die transformator trouwens niet zo eentje van het soort "gebruik hem alsjeblieft niet want ze zijn levensgevaarlijk"?
Tjeempig, heerlijke oude M-rails, daarop ben ik ook begonnen, met mooie blauwe trafos's.
Alleen levensgevaarlijk voor oudere Märklin, Esu en Tams decoders. Voor mij (als kind toen) niet natuurlijk.
Schrikdraad in een weiland, dat is pas gevaarlijk.

Je weet nooit of een of andere gek daar 220 op heeft gezet.
(ik weet het inmiddels, voelt net zo aan als een opdonder van een blauwe trafo).
Goed, als je zekerheid wilt, haal je de trafo uit elkaar, en controleert het snoer op slijtage. Daar heb je een speciale tang voor nodig, want het was niet de bedoeling dat onbevoegden onder de motorkap keken. En als je toch bezig bent, kan het verstandig zijn om de metalen kap te aarden. Heb ik met de mijne ook gedaan. Zelfs na een aquarium overstroming doen die trafo's het nog steeds (al was de pakking wel een beetje opgelost).
Maar genoeg geleuter: veel plezier met de trein. En met de rails die ik nooit stuk heb weten te krijgen (dat gaat een stuk makkelijker met K- en C-rails). Je kunt er zelfs op staan! Het is zo goedkoop (2ehands), dat als iets het niet doet, je 't gewoon kunt vervangen. En er gaat bijna nooit wat stuk. Hooguit lubberen de raillipjes wat uit of worden de bladveren van de schakelrails lam (door stroommisbruik). Bijna alles is te herstellen, en gaat ruim 100 jaar mee.
Robuust speelgoed, zoals het vandaag de dag niet meer wordt gemaakt. En dat alles in overproductie op de markt aanwezig, dus wat de gek ervoor geeft.