Even goed lezen Peter. Je bent iets te snel met de conclusie. Ik heb geen constante spanning op de wissels in de baan gezet, enkel op de reeds defecte om het te testen. De echte fout heeft Ben me zojuist geholpen aan het licht te brengen, op zijn eigen onnavolgbare wijze

Correct?
Maar misschien staat de decoder wel in de continue mode. Dan wordt een pulse omgezet in eindeloze spanning aan de uitgang. Vandaar mijn verwijzing naar CV3 etc..
Nee, dat was het dus niet, maar je link opende mij de ogen:
Gelukkig (of misschien ook niet?) wordt de schakeltijd in veel gevallen weer verlengd door de gebruikte wisseldecoder, die vaak ook weer een instelbare (minimale) schakeltijd heeft. Zo heeft bijvoorbeeld de ESU SwitchPilot een standaard schakeltijd van 520 msec en heeft de Digikeijs DR4018 een standaard schakeltijd van 800 msec. Andere wisseldecoders zullen ongetwijfeld weer andere tijden hanteren.
De schakeltijd van een wissel is dus naar mijn idee afhankelijk van een drietal factoren:
1. De gebruikte treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) met een gewenste schakeltijd
2. De gebruikte centrale met zowel een minimale en maximale schakeltijd
3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd
Al met al is dit naar mijn idee een ondoorzichtig geheel.
Die laatste regel kan ik het bijzonder mee eens zijn, al had ik misschien met wat logisch nadenken wel op die gedachte kunnen komen. Ik ging er echter vanuit dat de decoder alleen opdrachten uitvoert van de centrale en niet zelf ook nog een eigen sausje eroverheen gooit.
Inderdaad stonden dus voor al mijn wisseldecoders de CV's 3/4/5/6 op waarde "8". Dat betekent 8x65= 520ms
Die heb ik maar heel gauw even allemaal op "3" gezet, maar nu reageren andermaal twee wissels niet meer. Even uitvogelen wat daar nu weer aan de hand is, maar ik vrees met grote vrezen...