Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 17300 keer)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #200 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 13:40:39 »


Jij hebt je leergeld betaald door met een andere centrale te beginnen, dat heeft ook geld gekost.

Heeft iemand ervaring met contactproblemen met geknipte C-rails? Ik hoor graag even.


Ik heb geen leergeld betaald met centrales, mijn Intellibox was op: versleten draaiknoppen en er was een LocoNet poort defect. Destijds was er niets anders te koop behoudens Marklin en dat vond ik een gruwel. Ik heb jaren met plezier met mijn Intellibox gereden.

Maar dit gaat niet over mij maar over jou: leg je rail vast, met name ook in de bogen. Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #201 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 16:25:09 »

Check: rails in de bogen liggen vast, de opstelsporen zelf (gelukkig? nog) niet.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #202 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 22:35:13 »

Nou hangt me bij dat jij hele lange meldstukken hebt, verder neem ik aan dat er maar één draad zit tussen het slechte meldstuk en de detector, er zijn dus veel railovergangen en dat zijn altijd weerstanden, dus probeer het nog eens met een 2e draad naar dat meldstuk een beetje op afstand van de 1e natuurlijk.

Het S88 detectie systeem werkt met 5 volt, in theorie is alles boven 2,5 volt "geen trein" en daaronder "wel trein", maar er zijn ook marges, als ik me niet vergis is het marge gebied om die 2,5 volt minimaal 1 volt groot, dus een grijs gebied waar de detectie "geen of wel een trein" kan zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #203 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 11:18:00 »

Nu de temperatuur gezakt is rijdt alles opeens weer zoals het hoort, zonder aanpassingen mijnerzijds. Dat kan duiden op een contactprobleem, te hete voeding van de ECoS of de PC, of iets anders dat ik nog niet bedacht heb.

Ik heb om een bepaalde reden even twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om de verschillen te laten zien wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe, oordeel zelf:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #204 Gepost op: zaterdag 26 juni 2021, 19:05:15 »

 @citaat Dan heb je één zekerheid: het probleem komt weer terug.  ;)

De zijkanten al eens bekeken? Zoek de verschillen......  :D



Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #205 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 13:27:49 »

De opschriften hè? Ik heb ergens gezien dat de plaatsing daarvan werkelijkheid ook niet altijd op dezelfde plek was, dus wie weet is het wel correct. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet stoort trouwens, ook het "perzikenhuidje" niet. Op de foto is dat laatste wèl duidelijk te zien.

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #206 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 17:54:25 »

Olá,

Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?

Dank en groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #207 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:28:34 »

Altijd fijn dat je meeleest Petrus, en vragen staat vrij.

Vooral in de bochten treden krachten op de rails op (binnenste en buitenste wiel van een as hebben bijv. dezelfde snelheid, maar de binnenste legt wel een kortere weg af dan de buitenste en het gewicht van een loc kan de rails in een bocht iets naar buiten drukken), waardoor de rails tov elkaar lichtelijk kunnen verschuiven, in potentie voldoende om van een zwak contact een los contact te maken.
Om die reden liggen vooral de bochten en de wissels bij mij vast; de rechte stukken (nog) niet.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #208 Gepost op: zondag 27 juni 2021, 19:37:54 »

Rijdende treinen zorgen voor contactproblemen bij los liggende rails.
In bogen. Bij deze, verklaard.  :)
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #209 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 05:46:55 »


Voor de gezelligheid zit ik hier even mee te lezen en ik stuit op de opmerking hierboven van Ben van 14 juni j.l.: over contactproblemen, vooral in bochten, als rails niet vast ligt. Ik probeer dat te begrijpen, maar het muntje valt niet. Kan iemand dat toelichten? Ben misschien?


1200blauw doet het uit de doeken, dat is ook wat ik bedoelde met contactproblemen. Met name in bogen maar niet alleen, rail zet je toch het beste vast om verschuiven te voorkomen.

Gr, Ben.
Gelogd

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #210 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 09:16:20 »

Dank voor de beantwoording van mijn vraag; het is duidelijk. Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.086 seconden met 26 queries.