Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 11010 keer)

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #150 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 08:35:26 »

"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer.
Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #151 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 10:06:41 »

Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel.

Het is geen wondermiddel, het werkt net als contactspray, gewoon een hulpmiddel.

Eens je je spoorstaaf gepoetst hebt met een railgum is er geen aanslag meer door omgeving / luchtvochtigheid. Dat is het moment de rail te behandelen.
Ga eens in het pikkedonker rijden met je treintjes en zie de vonkjes bij de wielen en niet te vergeten de pukoslepers. Elk vonkje is het begin van aantasting van het spoor met als gevolg slechte stroomafname.

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #152 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 22:06:09 »

Ik merk dat de treinen steeds beter gaan rijden. De ATF zal zich verspreiden denk ik. Over met name de K-rails heb ik nogmaals een lap gehaald. Er zaten op sommige plaatsen echt hele zwarte vlekken, terwijl de treinen daar wel probleemloos overheen reden.

Kijk eens: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen. En bij de buren Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?

Dat scheelt weer zoeken. Dank je! Ik had de draadjes achteraf al eens eerder gelezen, maar heb ze zojuist nog even doorgenomen.

Overbrug die pokkedingen nou, haal die microswitch eruit en neem een moderne decoder die ook multiprotocol snapt. Die kan je, als het goed is, ook gewoon instellen dat ie zelf afschakelt na een periode X. Die oude aandrijvingen zijn nou eenmaal prut.

Zodra de PTC's er zijn is dat het eerste wat er gaat gebeuren. Op die manier heb ik een extra veiligheid ingebouwd. Het beste is natuurlijk gewoon de schakelaars op de SwitchPilots lekker in het midden te laten staan. Andere decoders kopen is me nog even een stap te ver.

Even een succesje melden: ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)
Dat vraagt natuurlijk om foto's. Dat komt binnenkort goed.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #153 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 20:52:32 »

Belofte maakt schuld:

In een later stadium monteer ik de koppelingen. Dat laat ik nu nog even achterwege vanwege de eindigheid die een pendelbaantje eigenlijk per definitie heeft en het gevaar van doorschieten (daar staat aan beide kanten een gepleisterde muur).

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #154 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 08:31:04 »

Je maakt je druk om microkrasjes van een railgum maar legt een hamer op je spoor, hoe serieus ben je nog te nemen?

Gr, Ben.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #155 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:04:55 »

@citaat Dat is een reststukje flexrails dat daar ligt om te voorkomen dat het draadje (dat nog moet aansluiten op de ringleiding) naar beneden valt. Ik moet toegeven dat ik me bij het maken van de foto's al afvroeg of er reactie op zou komen.

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #156 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:58:34 »

Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)
Groeten,

Anton

rob oude mulders

• Beginnende Gast
« Reactie #157 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 10:14:18 »

Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #158 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 14:11:32 »

ik ben erin geslaagd de pendelbaan aan de gang te krijgen. Daarop rijdt nu een fraaie rode Artitec DE2 zijn rondjes heen en weer dus :)

Is dat een schaalmodel van dat oude rode stink dieseltje dat vroeger (in elk geval jaren 80 toen ik dagelijks op dat traject richting Deventer treinde) pendelde tussen o.a. Enschede en Hengelo,
maar ook bijvoorbeeld op het lijntje Almelo - Mariënberg?

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #159 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 16:00:51 »

@citaat Zeker, dat is precies dit model (zie foto's). Die reden ondermeer tussen Enschede en Zwolle en tussen Almelo en Mariënberg. Dat is ook exact de reden dat ik dit exemplaar graag wilde hebben: passend in de geografie en de periode (en natuurlijk goede herinneringen :) :thumbup:).

Waar een hamer niet goed voor is. Multifunctioneel gereedschap.

In dit geval is 'ie toevallig bovenop het stukje flex geparkeerd. Ik heb 'm gebruikt om met een paar spijkertjes de pendelbaan te fixeren.

Nu moet ik zeggen dat er heel wat plaatsen zijn waar ik wel een hamer durf te leggen maar die ik toch niet met schuurpapier zou durven te lijf gaan, met andere woorden, ik zie het verband tussen deuken van een hamer en microkrasjes niet meteen, maar dat zal wel aan mij liggen  :)

Ben "prikkelt" de gemeenschap hier graag, soms met een serieuze ondertoon waardoor je aan het denken wordt gezet. Geen probleem mee, al ben ik het er niet altijd mee eens. Toen ik de foto's op de camera bekeek en zag hoe de hamer erop stond had ik het commentaar al verwacht.

Jakop

• Toffe Gast
  • *
    • Station Waldijk
« Reactie #160 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 21:39:03 »

Fotografeer je opzettelijk met zo weinig scherptediepte?
Het zou m.i. mooier zijn als de hele DE2 scherp is op de foto  :?
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #161 Gepost op: zaterdag 03 april 2021, 15:50:14 »

Ik heb eigenlijk te weinig licht daar. Dan is het kiezen tussen een enorme ISO-waarde, een grote lensopening of een superlange sluitertijd met een statief. Dat laatste is me wat teveel gedoe voor even wat snelle plaatjes, de ISO omhoog levert veel korrel (ook echt lelijk), dus wordt het de lensopening. Dat heeft inderdaad tot gevolg dat de scherptediepte afneemt. Dit is ISO800 en 1/40s bij f/4.0.
Ik zou ook nog kunnen onderbelichten, maar dan worden de foto's natuurlijk navenant donkerder. Achteraf opkrikken geeft dan... inderdaad, wéér die storende korrel. Ik zal er de volgende keer wat meer de tijd voor nemen ;)

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #162 Gepost op: zaterdag 03 april 2021, 20:04:10 »

Vandaag zittn prutsen in Rocrail. Ik heb alle treinen geklassificeerd in sneltrein, intercity, stoptrein, (lichte) goederentrein en posttrein. In één van de trajecten komt een boog voor met straal R1½: om en om een R1 en een R2. Daar kunnen de lange reizigersrijtuigen niet doorheen, dus die mogen daar niet komen. Missie geslaagd: ze komen er niet, maar rijden om. Het traject wordt enkel gebruikt door (lichte) goederentreinen. Ik had ook posttreinen ingesteld, maar om de één of andere reden vertikken die het. Ze rijden om. Ook prima, maar wel vreemd.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #163 Gepost op: zondag 04 april 2021, 20:29:31 »

Nou, daar zijn ze dan:

Ik hoop dat ik aan alle eisen tegemoet heb kunnen komen. ;D

FAQ's
Overbelicht?! Klopt. Requirement was dat de DE2 er duidelijk op stond, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten.
Waar is de hamer? De hamer op de rails is vervangen door de eerder besproken watertoren, zodat mijn geloofwaardigheid niet verder in het geding komt. Op deze manier wordt ook het draadje aan de zwaartekracht onttrokken om ongevallen op het onderliggende niveau te voorkomen. Voor de hamer is een passender onderkomen gevonden onder de tafel, naast de combinatietang. Het reststukje flexrails is door de ROD onschadelijk gemaakt op een veilige locatie elders.
De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja. Kennelijk ligt het pendelspoor er nog niet helemaal perfect in. Gaan we nog een keertje naar kijken.

mphoi

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #164 Gepost op: maandag 05 april 2021, 14:02:59 »

De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja.
Dat viel mij ook meteen op.
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #165 Gepost op: zondag 11 april 2021, 14:59:49 »

Beste Martin,

Nog even voor de duidelijkheid:

een "k-wisselaandrijving" met nog werkende eindschakelaars, met deze ben ik aan het testen of de verbeterde uitvoeringen inderdaad beter zijn, tot nog toe, en dat is al wel een paar jaar, wel, maar bij het broertje ging het niet goed, wellicht schakelt die veel frequenter.

een "k-wisselaandrijving" met gedemonteerde schakelarmpjes

Al mijn wisselaandrijvingen worden met een pulsduur van 1/10 seconde aangestuurd, behalve één stuks, een kruiswissel die waarschijnlijk mechanisch niet helemaal spanningsvrij ligt en wel eens weigert, de pulsduur staat daarbij al heel veel jaren op 2/10 en hij gaat niet kapot.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #166 Gepost op: zondag 11 april 2021, 15:07:01 »

Ik schakel ze achter een gelijkrichter op DCC en de vernieuwe voor C Rails doen het nog steeds bij mij.
railion6513

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #167 Gepost op: maandag 12 april 2021, 12:05:29 »

Beste Laurent,

Je bedoelt de gelijkrichter in je decoder?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #168 Gepost op: maandag 12 april 2021, 12:08:51 »

Jup.
railion6513
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog