Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 12114 keer)

narwal

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #100 Gepost op: zondag 21 maart 2021, 14:18:17 »

De problemen met de wisselspoelen van M zijn wel bekend, eigenlijk onafhankelijk van de soort...  :-( maar bij jou gaan er wel heel veel kapot! 8o 10 jaar oud is geen reden dat ze de geest geven. De eindschakelaars verwijderen is de beste oplossing; deze zijn bij digitale aansturing (is maar een korte puls) toch niet nodig.

Een ringleiding van 1 tot 1,5 mm soepele draad is ruim voldoende om een betrouwbare spanningsvoorziening te garanderen. Als je de wisselspoelen dan op een korte afstand van de decoder hebt liggen is 0,14 mm prima. Dat is echt meer dan voldoende om te goed kunnen schakelen. Als je wel problemen hebt dan ligt het misschien meer aan de aansluitingen of de montage van de wisselaandrijving.

Succes! :thumbup:
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #101 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 21:58:27 »

Zonet vijf nieuwe wisselaandrijvingen besteld om de defecte exemplaren te vervangen. Dan kan ik weer rijden en heb ik vijf oude exemplaren om mee te experimenteren. Direct de eindafschakeling overbruggen is gezien het type decoders dat ik gebruik, met een mogelijkheid tot continue spanning afgeven, geen goed optie. Ik ga dus op zoek naar een andere oplossing. Ik heb al een paar ideeën aangedragen gekregen.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #102 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 22:25:45 »

De wisseldecoders van Rosoft zijn goedkoop en betrouwbaar qua afschakelopdracht.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

mphoi

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 00:31:44 »

De wisseldecoders van Rosoft zijn ...
Het gaat om wisselaandrijvingen.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 07:26:35 »

 @citaat Nee, niet uitsluitend over de aandrijvingen! De topicstarter zegt ook iets over het gebruik van decoders die een continue spanning af kunnen geven (welke zijn dat?).
Als ze dat doen, lijkt mij dat vragen om de problemen die zich nu voordoen en is de suggestie ze te vervangen door bijvoorbeeld Rosoft, geen vreemde suggestie. Of sterker: juist een zinnige bijdrage om het water naar de zee dragen te voorkomen.

Groet,

Peter
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #106 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 09:58:57 »

Maar een op 'puls' ingestelde switch pilot zou het toch prima moeten doen?

Groet,

Peter
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #107 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 10:03:16 »

Beste Martin,

De eindafschakelaars zijn nodig geworden omdat er minder koper in de wisselspoelen zit die een langdurende bekrachtiging niet kunnen "verdragen".

Naar het schijnt is het zo dat de wisseldecoders die werken op Motorola een afschakelopdracht van de centrale nodig hebben, die op DCC niet, daar zit de afschakelopdracht in de decoders zelf, soms in de decoders instelbaar.

Ja, de modelspoorwereld is prima gestandaardiseerd.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #108 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 10:19:23 »

Beste Peter,

Het begon met wisselaandrijvingen die niet meer werkten door inbranding van de eindschakelaars, remedie: eindschakelaars overbruggen, maar dan ben je afhankelijk van de goede werking van een afschakelopdracht naar of in de decoders.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #109 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 10:27:02 »

Het is net als met je auto: remmen blokkeren de boel wel eens. Je kunt dan de remblokken verwijderen dan doet dat blokkeren zich niet meer voor.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #110 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 17:29:39 »

Maar een op 'puls' ingestelde switch pilot zou het toch prima moeten doen?

Dat klopt op zich, maar de fysieke knop op de decoder is zo groot dat je die vrij gemakkelijk per ongeluk op simuleren van Märklin K83 of K84 (Motorola-protocol dus) zet. En dan komt opeens de opmerking van Anne om de hoek:

Naar het schijnt is het zo dat de wisseldecoders die werken op Motorola een afschakelopdracht van de centrale nodig hebben, die op DCC niet, daar zit de afschakelopdracht in de decoders zelf, soms in de decoders instelbaar.

Die afschakelopdracht wordt door de ECoS dus nooit gegeven, want die stuurt DCC!
Het gevaar is dus dat de wisseldecoder per ongeluk op de verkeerde stand komt, daardoor een aandrijving onder constante spanning komt en zo een wisselspoel wordt opstookt (en wellicht wat meer).

Het is net als met je auto: remmen blokkeren de boel wel eens. Je kunt dan de remblokken verwijderen dan doet dat blokkeren zich niet meer voor.

Op zich correct lijkt me, alleen zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb me op aanraden van een forumlid eens verdiept in deze site. Daar vind ik een stel aardige opties die het proberen waard zijn. Aangezien ik nu vijf kaduke wisselaandrijvingen heb om mee te testen kan ik mooi aan de slag. Ik heb al wat spulletjes besteld.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #111 Gepost op: woensdag 24 maart 2021, 22:37:19 »

Ik mag hopen dat wisseldecoders die door DCC aangestuurd kunnen worden, zelf een afschakelopdracht in zich hebben, mijn wisseldecoders zijn puur Motorola, Edits heeft geen DCC gehad (geloof ik) en Viessmann heeft andere decoders voor DCC.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 09:04:37 »

De ESU Switch Pilot kan Motorola en DCC verwerken. Echter als de SP op Motorola staat en de Centrale (ESU ECoS) op DCC is de sequentie als volgt:

1. ECoS stuurt wisselomlegopdracht;
2. SP start omschakelpuls;
3. ECoS stuurt GEEN afschakelopdracht (immers DCC);
4. Wisselmotor spoel blijft onder spanning staan (SP immers Motorola, verwacht afschakelopdracht).

Ik heb dit gisteravond getest op een toch al in een richting defecte aandrijving en een losse SP. Inderdaad krijg ik handmatig de wissel niet om. Die blijft in dezelfde stand staan.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 11:12:26 »

Ik vind het wel vreemd dat als de SP op Motorola staat hij wel schakelt, als een Chinees tegen mij Chinees praat versta ik er gene hout van, dat zou ook zo moeten zijn met Motorola en DCC.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #114 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 11:36:56 »

Op Motorola staan?

Ik kan -ook in dit topic weer- het lezen van de SwitchPilot handleiding aanbevelen, daar staat het namelijk allemaal in.

Gr, Ben.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #115 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 16:25:27 »

De voor mij relevante delen van de handleiding ken ik uit mijn hoofd. Die heb je namelijk nodig om eea aan te sluiten. Naast de DCC-stand die nodig is om de ECoS met de SwitchPilot te laten praten zijn er nog de voor mij irrelevante standen K83 en K84, die de betreffende Märklin-apparaten simuleren. Ik heb geconstateerd dat zodra één van beide standen wordt ingeschakeld de wissel dan iig één kant gewoon schakelt en er een constante spanning op de wisselspoelen komt te staan zodat je de wissel niet met het handje kunt terugzetten in zijn oorspronkelijke stand. Dat zijn de feiten. Of mijn eerdere formulering dan helemaal correct is... ach.

Een Chinees en een Japanner begrijpen elkaar in spraak ook niet, maar in schrift grotendeels wel ;)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 16:42:02 »

 @citaat Dus je hebt weet van CV3/4/5/6 bij een SP en wat je daar in stelt?
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #117 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:04:38 »

 @citaat Maak je daar een opmerking die me veel geld gaat besparen?
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2021, 20:44:45 door 1200Blauw »
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #118 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:05:26 »

 @citaat


Ik kan -ook in dit topic weer- het lezen van de SwitchPilot handleiding aanbevelen, daar staat het namelijk allemaal in.

Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #119 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:11:56 »

Ik heb in de ECoS een pulstijd van 250ms voorbij zien komen. Vertel jij me nu dat deze CV-waarden die tijd kunnen overrulen of niet?

(Voor het eerst slow-chat in mijn topic, stoer!)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #120 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:19:28 »

Als je dat bedoelt: je pc stuurt een pulstijd, de centrale stuurt een pulstijd maar ook de decoder stuurt een pulstijd.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #121 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:23:42 »

Ik moest even zoeken maar hier heb je leesvoer: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76603.0
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #122 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:24:46 »

Ah, nu komen we ergens. Wat je dus zegt denk ik:

1. Rocrail stuurt een pulstijd (staat bij mij nu op 500ms, maar ik heb aangenomen (...) dat dat geen probleem is, want:)
2. ECoS stuurt een pulstijd (staat nu op 250ms), èn
3. Decoder stuurt een pulstijd (kon wel eens meer zijn dan die 250ms, omdat de CV-waarden verkeerd staan).

Correct?

Dat ga ik natuurlijk checken. Even afgezien daarvan: zou de decoder een door de centrale geïnstrueerde pulstijd op eigen houtje overrulen en een langere puls afgeven dan de centrale "wil"?

Nu even je leesvoer doornemen.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #123 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:29:04 »


Correct?


Maar misschien staat de decoder wel in de continue mode. Dan wordt een pulse omgezet in eindeloze spanning aan de uitgang. Vandaar mijn verwijzing naar CV3 etc..
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #124 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:52:01 »

Het is nu in elk geval wel helder waardoor je wisselspoelen het begaven. Die dingen houden niet van constante spanning. Het is tamelijk gek dat dit wel zo makkelijk is gebeurd. Ik gebruik voor de wissels met magneetspoelen de oude k83 decoders en heb nog decoders van Viessmann en Kuehn liggen. In RocRail en CS2 staan pulsen van 250 ms en dat gaat prima. Aan die k83s valt niets in te stellen. Kennelijk reageren die uitsluitend op de opdracht van de centrale. Als de ESU SP wel zelf iets kan 'doen', is het zaak die optie te blokkeren.

Groet,

Peter
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #125 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 17:58:29 »

 @citaat Even goed lezen Peter. Je bent iets te snel met de conclusie. Ik heb geen constante spanning op de wissels in de baan gezet, enkel op de reeds defecte om het te testen. De echte fout heeft Ben me zojuist geholpen aan het licht te brengen, op zijn eigen onnavolgbare wijze ;)



Correct?


Maar misschien staat de decoder wel in de continue mode. Dan wordt een pulse omgezet in eindeloze spanning aan de uitgang. Vandaar mijn verwijzing naar CV3 etc..

Nee, dat was het dus niet, maar je link opende mij de ogen:

Citaat
Gelukkig (of misschien ook niet?) wordt de schakeltijd in veel gevallen weer verlengd door de gebruikte wisseldecoder, die vaak ook weer een instelbare (minimale) schakeltijd heeft. Zo heeft bijvoorbeeld de ESU SwitchPilot een standaard schakeltijd van 520 msec en heeft de Digikeijs DR4018 een standaard schakeltijd van 800 msec. Andere wisseldecoders zullen ongetwijfeld weer andere tijden hanteren.

De schakeltijd van een wissel is dus naar mijn idee afhankelijk van een drietal factoren:

  1. De gebruikte treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) met een gewenste schakeltijd
  2. De gebruikte centrale met zowel een minimale en maximale schakeltijd
  3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd

Al met al is dit naar mijn idee een ondoorzichtig geheel.

Die laatste regel kan ik het bijzonder mee eens zijn, al had ik misschien met wat logisch nadenken wel op die gedachte kunnen komen. Ik ging er echter vanuit dat de decoder alleen opdrachten uitvoert van de centrale en niet zelf ook nog een eigen sausje eroverheen gooit.

Inderdaad stonden dus voor al mijn wisseldecoders de CV's 3/4/5/6 op waarde "8". Dat betekent 8x65= 520ms
Die heb ik maar heel gauw even allemaal op "3" gezet, maar nu reageren andermaal twee wissels niet meer. Even uitvogelen wat daar nu weer aan de hand is, maar ik vrees met grote vrezen...
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2021, 18:02:56 door 1200Blauw »
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #126 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 18:50:58 »


De echte fout heeft Ben me zojuist geholpen aan het licht te brengen, op zijn eigen onnavolgbare wijze ;)


Da's nog maar de vraag. Ik denk dat die halve seconde helemaal niks doet met die spoel, die gaat daar echt niet van kapot.
De discussie begon met je angst voor een schakelaar in de verkeerde stand waarna ik aan de gebruiksaanwijzing refereerde, die zegt dit:

5.2.1.3.User mode
SwitchPilot
The user mode is switched on by setting the switch for selecting the operating mode into the centre position. Only in this mode the outputs 1 to 4 will behave according to the software controlled settings.
This is the correct use to DCC format, k83 and k84-Modus are only meant for Motorola® command stations.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2021, 19:05:26 door ACTS.zuid »
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #127 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 20:44:07 »

Ik kan even niet terugvinden waar ik het gelezen heb, maar de maximale duur waaronder de wisselaandrijving onder spanning mag staan is 250ms als ik me goed herinner. Dat alles langer onder spanning heeft gestaan zou de uitval verklaren.

De mogelijkheid tot verkeerde stand van de decoder los ik daar inderdaad niet mee op. Ik denk dat probleem op te lossen met een PTC, zoals Rainer Lussi uitlegt (zie eerdere post). Daarvan heb ik er een aantal besteld. Die ga ik toepassen telkens als er een wisselaandrijving uitvalt. Die oplossing zou ervoor moeten zorgen dat een aandrijving niet te lang onder spanning kan blijven staan.

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #128 Gepost op: vrijdag 26 maart 2021, 09:20:40 »

Dat Rainer Lussi verhaal is ook ouwe koek, wees slim en stop met die brakke Marklin spullen. Het is al jaren tobben en er komt geen oplossing. Je kiest willens en wetens een heilloze weg.

Ga mee in de vaart der volkeren :D en pak een andere aandrijving voor je wisseltjes. Voorbeelden genoeg hier b.v. de mini stappenmotor die je met gemak onder je C-rail wisseltje prutst.

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #129 Gepost op: vrijdag 26 maart 2021, 09:56:55 »

brakke spullen, jaren tobben, geen oplossing, heilloze weg.
:idea:

jaren=>Long Story:
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491 (Has-bls, 2014)
Marklin 75491 vs Littfinski (Eddie E69, 2015)

Sicherung vor Durchbrennen von Weichen Antrieben von Märklin,2018


Het IS oude koek, en kostte toen 30 ct per stuk, volgens de beschrijving.
En het is nageaapt van Littfinski, schijnt het.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 maart 2021, 10:33:06 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #130 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 16:22:25 »

"And now something completely different"  :)
De laatste tijd rijd ik erg veel en soms dus ook lang achter elkaar. Daardoor begint zich het volgende probleem aan te dienen: vervuiling van de rails. Sinds kort ben ik ook aan het experimenteren met ATF. Dat lijkt tot verbetering te leiden vwb het contact tussen rails en wielen. Wat het met de ABS'jes doet weet ik niet. Vooral op de K-rails zie ik veel zwarte vlekken ontstaan, residu van de ASB's denk ik. Of er een relatie is met de ATF durf ik niet te zeggen, het kan ook komen door het frequenter rijden. De treinen lijken vooralsnog niet veel last te hebben van de vervuiling. Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik. Toch zijn er een paar hardnekkige plaatsen waar treinen wat schokken of zelfs helemaal gaan stilstaan, ATF ten spijt. Ik heb geen reinigingswagen, maar overweeg dat nu wel. Er zijn verschillende systemen heb ik gezien, van stofzuigers (tegen de pluisjes) tot railpoetsers (tegen de vlekken), met uiteenlopende prijzen. Wat is jullie ervaring met zo'n railreinigingswagen (al dan niet icm ATF) en welke zou je voor drierail aanraden?
« Laatst bewerkt op: zondag 28 maart 2021, 16:50:13 door 1200Blauw »
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #131 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 21:23:43 »

 @citaat: Heb je de baan eerst goed schoongemaakt met eventueel een doek en/of een railgum? En daarna pas ATF aangebracht? En heb je ook de wielen eens goed gereinigd  ;)

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #132 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 22:30:38 »

Ja, nieuw aangelegde stukken (met al eerder gebruikte rails vooral) worden met een droge zachte doek grondig gepoetst. Dat geldt ook voor de wielen van het materieel dat uit de dozen komt na lange tijd, al moet ik toegeven dat ik dat in mijn enthousiasme wel eens vergeet. Ik heb wel een railgum (van Roco, ooit gekocht voor gebruik op de club), maar ben eerlijk gezegd bang voor microkrasjes die uiteindelijk de baan juist vatbaarder maken voor vervuiling. Ik heb het alleen op één van de keerlussen gebruikt en ben er toen weer mee gestopt. Ik zag geen verschil tussen behandeling met de railgum en de droge zachte doek. Hoe dat stuk zich houdt op termijn moet nog blijken. Het ongepland stilstaan gebeurt vooral in het schaduwstation, als "de vaart eruit is". Ik hoop dat een railreinigingswagen dat probleem voor me gaat oplossen. Wie heeft daar ervaring mee? Hoe gaat dat icm met ATF?

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #133 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 23:21:36 »

Ik zou eerst nog eens een paar keer goed poetsen.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

trein-ice3

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • wensmodel 52 8060 -7
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #134 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 00:29:46 »

Je schreef: "met al eerder gebruikte rails vooral"
Zijn daarvan de contacten nog wel goed? Geen corrosie of verbuigingen. Misschien nog een extra aansluiting maken op de ringleiding?
Gebruikt gekochte rails maak ik eerst schoon met wasbenzine. Märklin adviseerde vroeger een niet pluizige doek met petroleum. Dat laagje dat achterblijft deerde de M-rail t niet. Na wrijven met een droge doek is voldoende. 
De honderdste millimeter diepe groeven zullen de overdracht van de elektronenstroom niet deren en veroorzaken m.i. ook geen ophoping van vuil. Hoe vaak stoot een wagenwiel wel niet tegen de railstaaf en veroorzaakt een ieniemienie beschadiging?
Dirk
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #135 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 08:01:24 »

hoi,

.... maar ben eerlijk gezegd bang voor microkrasjes die uiteindelijk de baan juist vatbaarder maken voor vervuiling. Ik heb het alleen op één van de keerlussen gebruikt en ben er toen weer mee gestopt. Ik zag geen verschil tussen behandeling met de railgum en de droge zachte doek. Hoe dat stuk zich houdt op termijn moet nog blijken. ....

Dat is een veel gehoord argument. Daar zijn op het buurforum BNLS nog wel wat draadjes over. Sommige rails is gevoeliger voor vuil dan andere. Ik gebruik al jaren een combi van railgum en doek (met eventueel wasbenzine) Railgum gebruik ik vooral voor de stukken die echt smerig zijn. Dat gaat goed.  Op beurzen is het vaak even voor het opstarten van de baan even rond gaan. Dit omdat in de avond / nacht meestal de vuil neerslaat op de baan. Soms door de dag heen nog een keer. Goed daar is dan een baan ook 10 tot 12 uur in bedrijf.  :)

Het ongepland stilstaan gebeurt vooral in het schaduwstation, als "de vaart eruit is". Ik hoop dat een railreinigingswagen dat probleem voor me gaat oplossen. Wie heeft daar ervaring mee?

Zijn het altijd dezelfde treintjes? Slepers schoongemaakt? Je zit met je sleper en puko's. De rails is nog wel goed te doen met een reinigingswagen. De puko's zijn wat moeilijker. Ooit een Märklin baan onderhanden genomen. De treintjes reden niet lekker. Op een wagonnetje een stukje schuurpapier (een hele fijne gradatie) bevestigd om de puko's schoon te maken. Na verloop van tijd liep de baan mooi.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: maandag 29 maart 2021, 10:31:43 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #136 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 08:40:15 »

Bang voor microkrasjes. :D

Je zou toch zeggen dat het wel bekend is hoe het spul moet worden onderhouden maar nee hoor: elke keer begint de discussie weer opnieuw. :D

Gr, Ben.
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #137 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 08:59:44 »

Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik.
Moderne C rails hebben een bolle kop, oude hebben net als K rail een platte kop.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #138 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 09:26:12 »

Tot nu toe speelde het probleem van de vervuiling niet zo. Ik reed alleen M- en C-rails, analoog. Een beetje vuil is dan niet zo erg, want een trein rijdt òf volle snelheid òf staat stil en dan dender je wel over een beetje ongemak heen. Nu met leren remmen is het een ander verhaal. De locs kruipen een heel eind en dan wordt opeens ieder vuiltje een uitdaging. Schoonmaken deed ik tot nu toe met een droge zachte lap. Echter kan ik straks minder goed bij het schaduwstation, omdat het 1. afgedekt is en 2. er allemaal treinen opgesteld staan. Daarom leek een poetswagen me een goed idee. Die loopt gewoon mee in de omloop, komt overal waar het andere materieel ook komt en ik heb er hopelijk nauwelijks omkijken meer naar (afgezien van het poetsdeel reinigen).

Je zou toch zeggen dat het wel bekend is hoe het spul moet worden onderhouden maar nee hoor: elke keer begint de discussie weer opnieuw. :D

Ik start geen discussie. Mooi wat anderen vinden, ik neem de adviezen mee, maar ik kijk altijd òòk zelf naar wat de resultaten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat railgum-deel er over een tijdje uitziet en of ik met dat deel meer last van vervuiling krijg. Ik heb de railgum niet weggegooid, maar de droge doek is een veilig (en arbeidsintensiever) alternatief.
Maar vertel: hoe vind jij dat je rails moet worden onderhouden beste Ben? Jij rost er gewoon dagelijks de railgum overheen? En in het schaduwstation? Daar kun jij ook niet overal goed bij heb ik gezien.

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #139 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 09:31:47 »

Voor de puko's heb ik een sleepcontact onder een wagonnetje voorzien van een strookje p800 schuurpapier. Soms sleur ik dat karretje mee met de wagenjes met viltjes in de trein. En die viltjes kunnen eventueel ook met wat wasbenzine, spiritus of alcohol bevochtigd worden. Dat helpt best.
En ja. Ik heb ook een paar keer Atf gebruikt na het schoonmaken. Ik weet niet of het nu heel veel helpt. Goed schoonmaken, regelmatig rijden, niet te veel temperatuurschommelingen en lage luchtvochtigheid zijn de beste garantie. En zo min mogelijk stof.
Een ideale wereld die moeilijk te vinden is, maar met geduld en toewijding kom je een eind.

Succes,

Peter
Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #140 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 10:11:05 »

Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Gelogd
Groeten,

Anton

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #141 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 10:27:32 »


Ik start geen discussie.

Maar vertel:.....


 :thumbup: :thumbup: :D

Ben ff wandelen in het Deelerwoud.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #142 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 10:30:11 »


Ik start geen discussie.

Maar vertel:.....


 :thumbup: :thumbup: :D

Ben ff wandelen in het Deelerwoud.

Dat is hier om de hoek. Waar precies, dan kom ik het je persoonlijk wel even vragen. :D

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #143 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 10:49:37 »

Hoi,

Nu met leren remmen is het een ander verhaal. De locs kruipen een heel eind en dan wordt opeens ieder vuiltje een uitdaging.

Bij een goede stroomafname zou een vuiltje geen probleem moeten zijn  ;) Als één contactpunt wat slecht is dan zouden de andere contactpunten gewoon goed moeten zijn  :) Goed, dat is met automatisch rijden en massadetectie soms een iets ander verhaal door de opzet van het systeem. Digitaal

Schoonmaken deed ik tot nu toe met een droge zachte lap. Echter kan ik straks minder goed bij het schaduwstation, omdat het 1. afgedekt is en 2. er allemaal treinen opgesteld staan. Daarom leek een poetswagen me een goed idee. Die loopt gewoon mee in de omloop, komt overal waar het andere materieel ook komt en ik heb er hopelijk nauwelijks omkijken meer naar (afgezien van het poetsdeel reinigen).

Een poetswagen is altijd goed om mee te laten rijden. Zorg er voor dat de puko's ook meegenomen worden. Dus wat al aangegeven is bijvoorbeeld met een schuurpapiertje met een gradatie van bijvoorbeeld 800. In de meeste programma's kan je zo instellen dat zo'n trein wel overal kan komen. In theorie zou een schaduwstation minder last van moeten hebben. Dit omdat er minder "neerslag" van vuil op de rails kan neerslaan. Op beurzen slaat meer op de rails neer omdat het meestal koud wordt in de zaal en overdag warmt het weer op. De vuile lucht (met vocht en stofdeeltjes e.d.) zit dan boven tegen het dak. Dat zakt 's avonds weer. Dat moet thuis een stuk minder zijn. Tenzij je ontzettend groter temperatuurverschillen in je treintjes kamer hebt of nauwelijks ventilatie.

Maar vertel: hoe vind jij dat je rails moet worden onderhouden beste Ben? Jij rost er gewoon dagelijks de railgum overheen? En in het schaduwstation? Daar kun jij ook niet overal goed bij heb ik gezien.

Nope, meestal als ik weer eens ga rijden. Dat is nu meestal één keer in de week. Soms begin ik met rijden en dan pas schoonmaken als het niet goed rijdt. Eerst met een doek. Dan kijken naar de rails. Eventueel nabewerken met een railgum. Eventueel weer met een doekje. Wasbenzine gebruik ik nu eigenlijk nauwelijks. Geen schaduwstation  :) Het valt mij 100% wat ik moet doen om het schoon te houden. Mogelijk helpt de dichte koof ook een deel  :)

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #144 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 18:05:16 »

Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Ik doe dat ook, netjes laten afremmen in het schaduwstation. Het verloopt net even vloeiender en het lijkt mij voor de motoren wel fijn als het niet in klap stil staat en dan weer rijden gaat. Van veel locs krijg je de wielen niet rond zonder stroom op de motor. Dus is er veel weerstand en krijgt alles toch een wat harde tik. Een verkorte remweg in het schaduwstation is ook een optie, maar echt van kruissnelheid naar nul? Ik doe liever rustig aan...

Groet,

Peter
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #145 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 18:25:09 »

Ik ben snel klaar 1200blauw. Ik heb mijn rail behandeld met ATF en daarmee is het klaar. Er is hier de laatste 2 - 3 jaar niet gegumd behoudens een stukje nieuwbouw waar ik met ballast en water knoei.

Check mijn filmpjes, ik rij met oude Sikjes (2 assertjes) zonder problemen. Twee van mijn drie Bakkies hebben een stroombuffer omdat de stroomafname beroerd is. Poetskarren heb ik niet, noch stofzuigmaterieel. Wie hier op visite komt ziet alleen maar rijdende treintjes.

Verder heb ik hier ooit een topic geopend over ATF/contactspray, daar staat alles in. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #146 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 19:29:31 »

maar echt van kruissnelheid naar nul? Ik doe liever rustig aan...
't Ja, als je aan kruissnelheid door je schaduwstation rijdt zal het wel nuttig zijn, ik hou het liever bij rustig rijden in het volledige schaduwstation, al was het maar om de herrie van niet zichtbare treinen te verminderen...
Gelogd
Groeten,

Anton

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #147 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 22:00:56 »

Als ik je goed begrijp zul je treinen ook in het schaduwstation geleidelijk laten optrekken en afremmen. Wat is de zin daar van als je het toch niet ziet?
Ik had je even gemist Anton, sorry. Mijn treinen duiken al remmend het schaduwstation in. Dan zie je ze dus richting het virtuele station remmen en dat is wel fraai. Voorlopig is het schaduwstation ook nog in het zicht. Ik vind het er gewoon mooi uitzien en het kan met de software, dus waarom niet.

Tenzij je ontzettend groter temperatuurverschillen in je treintjes kamer hebt of nauwelijks ventilatie.

Dank voor je reactie. Grote temperatuurverschillen heb ik niet, maar wel weinig ventilatie op een dichte, goed geïsoleerde zolder.


Ik ben snel klaar 1200blauw. Ik heb mijn rail behandeld met ATF en daarmee is het klaar. Er is hier de laatste 2 - 3 jaar niet gegumd behoudens een stukje nieuwbouw waar ik met ballast en water knoei.

Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel. Ik zal je draadje eens proberen te vinden.

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #148 Gepost op: dinsdag 30 maart 2021, 22:32:42 »

"Märklin, die Marke mit dem klaren System und den versagenden Weichenantrieben". Nummer 8 kondigt zich aan. Af en toe heeft 'ie er geen zin in rechtuit. Dat kennen we: binnenkort doet 'ie niets meer.

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #149 Gepost op: woensdag 31 maart 2021, 07:51:09 »

hoi,

Voor jou is ATF dus "het" wondermiddel. Ik zal je draadje eens proberen te vinden.

Kijk eens: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen. En bij de buren Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.042 seconden met 25 queries.