Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Gestart door Spoorman zondag 11 januari 2015, 07:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik kocht deze week dit ........



......om dit eens uit te proberen......



....... naar aanleiding van dit: KLIK.

Feitelijk toegepast op de wijze als in het filmpje. Aanvankelijk toch nog wat te veel, een streepje van 2cm per spoorstaaf volstaat voor pak 'm beet 20 - 30 strekkende meter spoor. Gebruik je meer dan word je direct gestraft en moet je wielen poetsen met alcohol of zo. Dus probeer het eens uit, 2rail of 3rail: contactproblemen door oxidatie en inbranden door vonkjes heeft iedereen.

Het rijdt hier nu een aantal dagen naar volle tevredenheid. Hoe het zich houdt op langere termijn weet ik uiteraard ook niet. Maar als dit duurzaam is kunnen de Dapol en Lux poetsers en railgum karretjes aan de kant.

Voor de 3railers: heb jij je puko's ook al blank geschuurd  :P probeer dan een druppeltje van die rommel op een sleper en ga eens lekker rondjes rijden.

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen op de lange termijn.

Gr, Ben.

edit: plaatje was pleite
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
En wat doet dit met je antislipbandjes?

Roy
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tot op heden niks. De film is zo miniem dat ik geen problemen verwacht.

Als je er mee aan de gang gaat laat dan de wagons de oliefilm verspreiden, niet de lok.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Ja ik heb mijn puko's geschuurd :P maar ook mijn railstaven :P, daarom overweeg ik mijn nickname te wijzigen in Nitwit. :P

Dus ik ga dit ook eens proberen. Dat kan ik doen omdat ik een klein baantje heb dat eigenlijk gewoon een test-baantje is.

Echter wanneer iemand een grote complexe baan heeft met baandelen die misschien niet of nauwlijks te bereiken zijn hoop ik niet dat zo iemand zich op lange termijn in problemen werkt.

Daarom ben ik niet alleen erg benieuwd naar de feitelijke werking hiervan. Welke component is verantwoordelijk voor de verbeterde geleiding? Maar ook naar een chemische analyse van de componenten. Staan er aanwijzingen op de verpakking?   

Ik mag aannemen dat het chemisch wel klopt aangezien deze olie zich langdurig in automatische transmissies bevindt. Maar ja een versnellingsbak is weer eens wat anders dan een spoorbaantje.

mvg Harry
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
De bedenking die ik erbij heb is:
als dit zo'n wondermiddel is, met
minimale inspanning het maximale
effect; waarom wordt dit dan niet
toegepast op professionele banen
als Miniatuur Wundelands Hamburg?

Groeten,

Erik.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Zoiets heb ik ook eens geprobeerd met Carr's Electrofix.
Naar aanleiding van een bijsluiter in de catalogus nr 5 van GS & M.
Aanvankelijk leek het rijgedrag te verbeteren.
Doch, na een paar dagen was het horten en stoten van de loc niet om aan te zien.
Heb zeer veel moeite moeten doen om 't weer te verwijderen...
Daarna was het behandelde tracé echt schoon. 8o  ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Vreemd... Een tijdje geleden schreef iemand hier een stukje over een automatische lokaanduwer, een zwevende baan op tennisballen aangedreven door een subwoofer (op zijn beurt aangestuurd door Koploper), en je gelooft het nooit, toen had er hier niemand contact problemen en werd de auteur ei zo na voor gek verklaard en weggelachen, vanwaar komen die contactprolemen nu ineens? Ben je wel zeker ? :-).
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
...en het is nog geeneens 1 april... :lol:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Is dat zo? Even de kalender raadplegen...
Maar; bedankt voor de waarschuwing.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Nu zonder gekheid, heeft iemand ooit Molykote kopervet geprobeerd?
http://www.klium.be/molykote-cu-7439-plus-000015010b1k-235598
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Noem je dat 'zonder gekheid'?

Ik vind dit nogal een vreemde tip, of vraag.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat is daar dan vreemd aan? Of vreemder dan ATF olie?
Ik reinig mijn rails momenteel met rookvloeistof, ook vreemd voor velen, maar doet het prima, maar doet niet meer dan reinigen, van het kopervet zou je verwachten dat het een minieme film koper achterlaat.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lees de eigenschappen van Kopervet eens door http://www.profclean.be/Oli%C3%ABn/Montage-vetten/Kopervet-pot-500g
Ik geloof niet dat je bang hoeft te zijn voor die extreme omstandigheden op een modelspoorbaan.
En denk je echt dat het zal geleiden?
Bang zijn voor uitdrogen is niet nodig, dus zal het op den duur zich over je gehele baan verspreiden en of dat nou iets is wat je wilt? Geloof het niet.

grt Piet.


Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Bij 1:1 hebben ze al problemen bij wat blaadjes
op de rails, laat staan een laagje vet.

roy
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat ik nou  zo vreemd vind is dat er een mogelijke oplossing wordt aangebracht waarbij mensen al resultaten geboekt hebben
en dat er op voorhand al een aantal critici zijn. Wacht toch gewoon eens de resultaten af !
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Kopervet op de modelbaan 8o
Niet doen, die rommel geleidt! :error: Kun je de meest vreemde storingen van krijgen :important:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Piet, het gaat hem toch helemaal niet om die extreme omstandigheden?
Heb jij de eigenschappen van ATF olie al eens gelezen? Daar staat vermoedelijk ook wel een en ander in dat we niet hebben op de modelbaan, automatische versnellingsbakken bijvoorbeeld...
En het kopervet is inderdaad geleidend.
En moest je denken dat ik niet weet waarvoor het normaal gebruikt wordt, ik gebruik het zelf al jaren om het piepen van schijfremblokken tegen te gaan (doen ze ook in elke garage).
Maar door dit stukje te lezen dacht ik plots dat het kopervet misschien ook wel kon dienen omdat er ten minste koper in zit wat de geleiding zou kunnen verbeteren.
En je moet net als met de olie eerder denken aan een flinterdunne film, niet aan een laag...
Mijn vraag was ook maar of iemand het al gebruikt heeft, toch?
En wat zit er in de ATF olie dat dit wonder bewerkstelligt Piet, kun je mij dat eens uitleggen?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Fredi,
ATF olie heeft een sterk reinigende werking en het kan zoi zijn dat daar de rails van opknappen.
Dat kopervet dat zal naar mijn smaak altijd vuil en troep verzamelen omdat het blijft smeren en dat wil je niet.
En dat van het piepen van remblokken tegen te gaan was mij bekend.
Maar die electrische geleiding ik geloof dat je daar op de modelbaan niet veel van moet verwachten.
Maar goed smeer het op je baan en laat hier de resultaten lezen.

grt Piet.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Piet, lees aub wat er hiervoor al staat, ik stel een vraag, meer niet. Ik vraag enkel of iemand dat al gebruikt heeft, in correct Nederlands meen ik toch.
Jij maakt er zelf van dat ik een tip geef, dat is niet zo.
Omdat je het een gekke vraag vond heb ik gemotiveerd waarom ik de vraag stelde.
Ik ben geenszins van plan dat zo maar op mijn baan te smeren, anders had ik dat al lang gedaan.
Maar waarom vind je wat ik vraag gek en geloof je blindelings wat de eerste de beste Amerikaan vertelt op internet?
Ik had toch even goed een filmpje op internet kunnen zetten dat ik goede resultaten heb met kopervet? Was jij dan al aan het smeren gegaan? :-)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Neen Fredi,
de kracht, of in dit geval juist niet, van een forum is dat sommige mensen het geschrevenen voor waar aannemen.
En ik heb echt wel gezien dat jij het als vraag hebt geformuleerd.
Dat geeft mij dan toch het recht om op de gevaren van het gebruik van het spul(kopervet) te wijzen.......of niet?
En ik vind het jammer dat jij dit draadje probeert belachelijk te maken.

De werking van het gebruik van ATF vloeistof is mi. wel aangetoond.
Want er zijn op het internet meer mensen die het toegepast hebben.
En dat jij er niet van overtuigd bent kan ik tenslotte niet helpen, toch?

En ik ga zeker niet na één filmpje over koper vet smeren, maar dat doe jij ook niet begrijp ik.

grt Piet.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: PietB op zondag 11 januari 2015, 18:04:12
En ik vind het jammer dat jij dit draadje probeert belachelijk te maken.
Waar haal je dat nu weer?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Intussen rijden mijn treinen netjes hun routes. ;)

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ben heel benieuwd naar het resultaat.
maar als de rails vervuild zijn, en deze word schoon gereden door de wagentjes...
zou al het vuil dan aan de wielen blijven kleven?

groet Winno
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Fredi op zondag 11 januari 2015, 18:06:19
Waar haal je dat nu weer?
Nou ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij het hele verhaal maar raar vindt.
En als je dat niet met me eens bent lees dan nog eens goed jouw reakties door.
Mocht ik daarbij een verkeerde inschatting gemaakt hebben mijn excuses.

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Molykote kopervet : heb jaren gewerkt met dit product, de body van injectors ( verstuivers ) bij scheepsdiesels werden in mee ingewreven om ze later gemakkelijk te kunnen demonteren,( bestand tegen hoge temperaturen ). Maar om dit kleverig goudkleurig product op je sporen smeren om een betere stroomgeleiding?
Zou het toch maar niet proberen.
frubel























Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 11 januari 2015, 12:42:09

......waarom wordt dit dan niet
toegepast op professionele banen
als Miniatuur Wundelands Hamburg?


Heb even met ze gemaild. Ze lezen niet mee op NL fora. Ik heb ze een link gestuurd waar ze online kunnen bestellen.: KLIK. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
 :mrgreen: :mrgreen:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Spoorman op zondag 11 januari 2015, 21:43:59
Ik heb ze een link gestuurd waar ze online kunnen bestellen.: KLIK. :thumbup:
Hahahaha! \o/ LOL
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ben en ik zijn het vaak oneens met elkaar, maar ik acht zijn ervaringen zo hoog dat ik, als hij tevreden blijft, het ook met deze olie ga proberen en dan alleen op de puntcontacten/slepers want daar heb ik wat problemen mee.

De precieze theorie achter het gebruik van deze olie heb ik nog niet gelezen (het topic loopt al langer bij de buren), maar gezien het feit dat mijn slepers nog wel eens zwarte vlekjes vertonen kan ik me voorstellen dat het gebruik van deze olie de vonkvorming tussen sleper en puko's vermindert, waardoor de sleper minder vervuilt.

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ATF=A bevat naftenen, tolueen ed. Allemaal destilaten van aardolie.
Naftenen en tolueen zitten ook in het zo geliefde wasbenzine, de reinigende werking kan dus wel verklaard worden.
Er zit 1,6% sulfaat as is, dit schuurt licht en reinigt dus enigszins.
Wasbenzine verdampt echter. In dit product, hetgeen viskeuzer (dus dikker) is blijft het in oplossing.

Tot zover zie ik geen bezwaren, echter wel voor het "vet" worden van de rails en de wielen. Ik zou bang zijn dat dit uiteindelijk leidt tot vervuiling op de loopvlakken. Daarnaast, wie garandeert mij dat het, de volgende keer dat er een loc overheen rijdt, weg is. Dan zit er dus een oliefilm tussen de aandrijfwielen en de rail hetgeen de trekkracht en het contact niet ten goede komt.

Het product data blad vermeldt geen pH, echter veel hydraulische vloeistoffen zijn behoorlijk agressief voor verf. Lek maar een wat remolie op je lak.
Handschoenen zou ik zeker aanraden en idd. eerst maar eens proberen op een proef baantje.
Vet kan je trouwens ook uitstekend oplossen in citrus. Ik heb bitumen makkelijk zien oplossen in dat spul en het ruikt nog fris ook.

Ik weet zelf niet of ATF-A de oplossing is. Het kan en ik zal dit draadje dan ook verder volgen.

Groet Hans
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: frubel op zondag 11 januari 2015, 21:11:46
Maar om dit kleverig goudkleurig product op je sporen smeren om een betere stroomgeleiding?
Zou het toch maar niet proberen.
Ik ben ook geenszins van plan dit zo maar zonder meer te proberen, 't is al gezegd, het was een gedachte die bij mij op kwam bij het lezen van dit draadje.
Maar er wordt hier volgens mij heel veel gelezen dat er niet staat en veel door elkaar gehutseld dat er wel staat...

Ik kan het ook verkeerd begrijpen, maar het wonder dat hier verricht wordt als dat inderdaad duurzaam werkt (en dat ik niet in twijfel wil trekken zoals sommigen beweren, ik probeer een verklaring te vinden hoe het zou kunnen werken, meer niet, en kom daarbij op ruimere gedachten) zal wel niet te zoeken zijn aan de kant van het reinigen maar aan de kant van de bescherming na het reinigen.
Want reinigen daar bekom je niks mee, meer nog, hoe beter je iets reinigt hoe sneller het achteraf corrodeert, je moet na het reinigen het contact duurzaam beschermen. Dat wordt blijkbaar nogal gemakkelijk over het hoofd gezien, iedereen poetst zich gek, weinigen leggen achteraf een beschermlaag (beter gezegd filmpje). En dit kan ATF olie zijn, maar misschien ook iets anders, toch?

Waarom dacht ik aan kopervet?
Kopervet is ook geen smeervet, het is een montagepasta. Die niet zweet en kruipt zoals smeervet of de meeste olie, want als je dat aan de geleiding van remblokken doet zit het na jaren nog altijd niet tussen de blokken en de schijven, zelfs als het gloeiend heet is geweest.
Het beschermt langdurig tegen corrosie (dat willen we toch?)
Het is geleidend (dat willen we toch)?
En ik had zo het idee dat de kleine koperdeeltjes die er in zitten de hele kleine krasjes die in de rails zitten zouden kunnen opvullen.
En ik wil er niemand toe aanzetten dit op zijn modelbaan te gebruiken, maar had gedacht dat misschien iemand er ooit een test zou kunnen mee gedaan hebben, dan moet ik dat niet meer doen.

Deze gedachtegang noemen ze out of the box thinking, niet iedereen zijn ding, na-apen is meer gemeengoed, maar had de eerste die ATF is beginnen gebruiken niet out of the box gedacht dan wisten we hier ook niet van.

Jammer dat nadenken en er over communiceren hier door sommigen afgedaan wordt als het draadje willen belachelijk maken, neen, ik ben bloedserieus bezig met nadenken en dat zouden er meer mogen doen, dan zouden we veel vaker dergelijke eenvoudige oplossingen aangeboden krijgen.
Maar ik zal mij verder in stilte bezighouden en mijn ideeën verder voor mij zelf houden.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Anne W op zondag 11 januari 2015, 22:50:25

......maar gezien het feit dat mijn slepers nog wel eens zwarte vlekjes vertonen kan ik me voorstellen dat het gebruik van deze olie de vonkvorming tussen sleper en puko's vermindert, waardoor de sleper minder vervuilt.


Even los van ATF: je kunt proberen te achterhalen waar het vandaan komt. Dat valt niet mee maar ga eens langzaam rijden in het pikke donker. Je ziet dan hier en daar wellicht wat vonkjes en misschien kun je daar wat mee.

Ik zag het op een wisselstraat bij een halve Engelsman waarbij een spanningsloze wisseltong niet goed aanligt aan de spoorstaaf. Het kleine vonkje wat daar ontstaat geeft uiteindelijk ook inbranden op de spoorstaaf, wielen enz. Voor een 2railer nogal vervelend.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: PietB op zondag 11 januari 2015, 18:04:12
En ik vind het jammer dat jij dit draadje probeert belachelijk te maken.

Laat dat maar aan de topicstarter over ...

Citaat van: Spoorman op zondag 11 januari 2015, 21:43:59
Heb even met ze gemaild. Ze lezen niet mee op NL fora. Ik heb ze een link gestuurd waar ze online kunnen bestellen.: KLIK. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Har op zondag 11 januari 2015, 09:25:52
Ja ik heb mijn puko's geschuurd :P maar ook mijn railstaven :P, daarom overweeg ik mijn nickname te wijzigen in Nitwit. :P
Harry, ik zit in dezelfde situatie, ik heb heel veel blank geschuurde M-rails, wel met de Roco gum gebeurd, maar ik moet eeuwig blijven poetsen :-(
Nu heb ik onlangs een partijtje zeg maar New Old Stock (echt nog nooit uit het originele doosje geweest) M-rails in gebruik genomen die gelukkig heel goed bewaard zijn geweest en niet de minste zweem van vliegroest hebben, en wat blijkt nu, als ik last heb van slechte contacten is het altijd op de rails die het mooiste blinken (de geschuurde), op de (misschien zelfs veel oudere) zwarte zijn er nooit problemen. Ik had het juist andersom verwacht. Die bruineerlaag is mits niet aangetast door roest een uitstekende geleider en blijkbaar heel goede beschermer.
Ik overweeg dan ook de geschuurde rails opnieuw te bruineren, dat zou koud chemisch moeten kunnen, en dan enkel nog nat te poetsen met rookvloeistof (reinigt perfect, schuurt niks kapot) want ik denk dat blank ijzer zoals van M-rails dat beschermingslaagje echt nodig heeft.
't Zou natuurlijk makkelijk zijn als ATF olie hetzelfde resultaat oplevert, maar ik denk dat de bruineerlaag er toch best eerst weer op zit en dat met ATF die laag dan langer zal mee gaan.
Ik heb vroeger waarschijnlijk de bruineerlaag kapot gemaakt door verkeerd te poetsen (droog) en vanaf dan was het hek helemaal van de dam.

En ik durf haast niet meer, maar ik zal toch nog eens een vraag stellen, heeft iemand al geprobeerd zijn M-rails opnieuw te bruineren?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Van mij ook een vraag. Hoe zou Märklin zelf over bruineer/oxidatie/schoonmaak proces hebben nagedacht bij de railstaaf-materiaalkeuze? Wat zouden ze hebben voorzien dat mensen gingen doen bij slecht railcontact. En welke officiële aanbevelingen zijn er voor het reinigen van rails?

mvg Harry   
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Bij lichte vervuiling droog poetsen met een doek, bij groot onderhoud poetsen met petroleum, nat dus zoals ik ook al ondervonden heb dat dit de veiligste methode is. Petroleum laat ook een (licht vettig) filmpje achter dat als bescherming kan dienen. Rookvloeistof voldoet even goed en wordt er ook voor verkocht.
Maar over kapot geschuurde rails en puko's hebben ze het niet, 't is zoals met alles, beter voorkomen dan genezen.

Gelezen heb ik het ooit dit foldertje, bewaard ook, 'k heb het nog, maar had ik maar gedaan wat er in staat :-(
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Anne W op zondag 11 januari 2015, 22:50:25
maar ik acht zijn ervaringen zo hoog dat ik, als hij tevreden blijft, het ook met deze olie ga proberen en dan alleen op de puntcontacten/slepers want daar heb ik wat problemen mee.
En naar die resultaten ben ik dan weer heel erg nieuwsgierig.
grt Piet.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hadden ze toen nog geen wasbenzine ?  :?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Nog even over het kopervet:
dit vloeit zeer zeker wel. Het enige wat achterblijft zijn de koperdeeltjes, het vet verbrand/vloeit weg.
Kopervet is prachtig spul voor de toepassing waar het voor gemaakt is; remdelen, bouten & moeren etc. In een elektrische installatie (modelbaan) heeft het niets te zoeken. Er zijn ook handige types die de spuitbusvariant in verlichtingsstekkers spuiten: kortsluiting gegarandeerd >:-D
Wat betreft het ATF: ik heb er zo mijn vraagtekens bij, vooral wat stof betreft. Als je iets vettig maakt hecht stof immers beter. Wezullen zien wat de test uitwijst
Het is inderdaad niet heel fris spul voor de handjes, maar in de kleine hoeveelheden die hier genoemd worden zou ik me geen zorgen maken.
Gewone versnellingsbakolie is aggressiever :idea:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb nog nooit van Molykote gehoord. Dat zegt niets, natuurlijk. Behalve dan dat je het dus niet in PC's toepast.
Maar ik begrijp dat ik er voor mijn andere hobby, rondom bouten en moeren die pal boven het wateroppervlak hangen,  baat heb bij dit draadje.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
HEB OOK EEN PAAR DAGEN MET atf GEREDEN
eN SLIPPEN OP EEN SPIRAAL IS NA 2 RONDEN WEG
zELFS EEN v200 DIE DDAT HAD ,IS DAT KWIJT?
wAS OOK KRITISCH,MAAR HET WERKT
bIJ PUKO'S ZOU JE ZONDER GEVAAR MET EEN VEEG KOPER VET KUNNEN TESTEN
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN, ik begrijp dat je enthousiast bent.
Let voor je op verzenden drukt even op WAT je geschreven hebt.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Wim op maandag 12 januari 2015, 16:46:02
Hadden ze toen nog geen wasbenzine ?  :?
Ik denk niet dat wasbenzine de goede eigenschap heeft van petroleum dat het reinigt en een heel minieme beschermingsfilm achterlaat.
Want reinigen is het metaal weer gevoeliger maken voor corrosie, je moet het metaal na het reinigen hoe dan ook weer beschermen om langdurig baat te hebben van de reiniging.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Waar een mens zich al niet druk om kan maken  :roll:

Mvg Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wasbenzine heeft niet de eigenschap van petroleum,
dat is gebaseerd op olie...
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik denk dat die ATF olie precies hetzelfde doet als de petroleum 50 jaar geleden, reinigen en achteraf beschermen, niet meer en niet minder.
Dus nog eens een vraag: gebruikt nog iemand petroleum?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
misschien een stomme vraag maar de railstaven zijn toch van RVS?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Van C-rail en K-rail wel...
maar niet van M-rails.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wim,

thx,


is een detergent als schoonmaakmiddel dan geen optie
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
dat is gebaseerd op plantaardige vetten..
lijkt mij niet echt geschikt voor rails.