Ooit was ik 2 rail rijder. Daar kwam een eind aan door een fotograaf van Märklin die mij vroeg om de motorpost 3030 in de werkplaats te regelen voor een fotosessie. 4 a 5 jaar later toen de loc uit was gekomen kwam de fotograaf de motorpost bij mij brengen, deze loc was met geluid en digitaal. Ik had tussendoor, omdat het lang zou duren tot de loc uit zou komen, een 65030 gehad maar deze toen in de vitrine gezet. Ik wist toen helemaal nog niet wat digitaal in hield, het was het begin van de digitale revolutie.
Om de Motorpost te kunnen proberen kocht ik een startset 29815. Ik was meteen helemaal verkocht en er volgde nog een startset, nr 29535. Dit zou uiteindelijk uitmonden in de huidige enorme verzameling Marklin spullen. Het lokje in de startset 29535 was een BR86. Wat mij ergerde was dat de telexkoppelingen aanspraken als je van rijrichting veranderde, wilde je de wagens aangekoppeld houden dan moest je twee keer van richting wisselen om de telex weer uit te zetten. Ook de Delta decoder vond ik niet jofel omdat je geen cruise control daarbij hebt. Deze week het lokje weer van stal gehaald voor een upgrade.
Eerst de oude decoder verwijderd en de veldspoel met anker verwijderd. De motor is van het type LFCM oftwel Large Flat Collector Motor. Het motorhuis schoon gemaakt.
Mijn keuze viel op locdecoder 60982, deze heeft vier aux uitgangen. Ik wil daar twee van gebruiken voor de telexkoppelingen. Die kan ik dan onafhankelijk van elkaar bedienen.
Ik had nog een ESU permanent magneet liggen. Die ingebouwd maar dat was geen succes, er was een nokje afgebroken waardoor die niet goed op zijn plaats zat. Bijna de heleboel opgeblazen want alles in verbinding met de motor werd loei heet. Toch een betrouwbare decoder, hij bleef heel en had toch flink te verduren gehad. Op naar Huider waar ik een motorombouwset kocht voor de LFCM namelijk Marklin nummer 60944.
Deze ingebouwd. De kap kreeg ik er moeilijk goed sluitend op. Ik heb de twee spoeltjes op de motoraansluitingen verwijderd en wat draadjes omgelegd. Antislipbandje was aardig versleten dus daar ook maar meteen een nieuw bandje omgedaan. Het lokje loopt als een zonnetje.
Ik heb nog een zelfde br86 maar met een andere kap, ooit geruild met een forumlid zodat ik twee verschillende nummers br86 heb. Die tweede loc staat nu ook in de planning voor de ombouw. Het zijn hartstikke leuke lokjes en nu kan ik er weer met plezier naar kijken.