Nu een grote update want ik heb enorme stappen gemaakt deze week.
Ik had al wat ervaring met Koploper maar heb het nog niet echt getest met de baan er op aan gesloten. In de simulatie werkt alles perfect, mar in de praktijk?
Omdat ik het stapje voor stapje doe kon ik het rechtergedeelte alvast klaar maken voor Koploper. Het is het gedeelte met het schaduwstation waarvan 3 kop- en 3 doorgaande sporen. Om dit stuk goed te kunnen gaan testen heb ik gekozen voor losse locs en keertreinen.
Allereerst de bezetmelders opnieuw benoemen aangezien s88 module 1 de 1e module is moet die vlakbij de meldpunten komen te zitten. Ik had in het ontwerp meldpunt 1.01 op het linker gedeelte zitten. Dus van het hele sporenplan in Koploper alle bezetmelders hernoemd, dat zijn 6 s88´s!
Alles op het rechtergedeelte netjes gesoldeerd en ook de plussen en de minnen per spoor op de ringleiding aangesloten, ik wil niet dat locs blijven staan vanwege een slechte stroomoverbrenging.
Ik moest weer even uitzoeken hoe ik de laptop aan de CS1 kon knopen maar bleek toch eenvoudig, In Koploper aangeven wat het adres is van de CS1 en in de CS1 dat adres invoeren. Tussen de laptop en de CS1 zit een crosscable, eigenlijk twee patchcables met een crossconnector er tussen in.
Eerst de locs die ik wilde laten rijden geijkt. Dat was even lastig voor ik wist hoe dit het makkelijkst gaat. Het beste is om de hoogste decoderstand te nemen (14 of 28) Instellen meerdere metingen tot 25 kmh. Dus van hoog naar laag, als je van laag naar hoog gaat duurt het eeuwen want de loc kruipt werkelijk van de ene melder naar de andere. Na de meting kun je nog van alles handmatig aanpassen.
Het volautomatisch bedrijf loopt op dit moment feilloos. Daarvoor moest ik wel van alles afstellen en bleken toch een paar stopsecties te kort te zijn want ik kreeg de keertrein niet op tijd tot stilstand, wat ik ook probeerde. Terwijl de treintjes lekker heen en weer reden heb ik de seinen aangesloten.
Bij 1 sein had ik een vreemd probleem wat ik maar niet op kon lossen. Toen ik de communicatielogger gebruikte zag ik dat daar alle commando´s gegeven werden, dus moest het veroorzaakt worden door ietes anders. Het sein werd namelijk netjes rood bij verlaten blok en arriveren 1e melder volgend blok rood maar als de trein bij de 2e melder was ging het sein weer op groen. In een helder moment bedacht ik dat als de loc bij de 2e melder kwam een ander sein welke op dezelfde K84 zat maar ander adres werd aangestuurd. En inderdaad, die actie verstoorde het sein. Nadat ik het sein op een ander contact had gezet werkte het perfect.
Ik ga een filmpje maken van het automatisch rijden. Dat kan nu niet want de camera staat onder de lading. Ik heb als voorproefje een filmpje met mijn de smartphone gemaakt, dat word nu geupload naar youtube.
https://youtu.be/fd_u7Kwaofc[/size]
Nu het rechtergedeelte goed werkt kan ik de volgende etage erop gaan bouwen. Een bergstation met zijlijn naar boven. En het berglandschap er omheen maken en afwerken.