Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Ontwerp Schweizerische bergbahn

Gestart door ArjanBosman maandag 27 maart 2017, 18:12:03

Ontwerp Schweizerische bergbahn
Beste 3railers,

Voor een kamer met afmeting van 340x340cm ben ik in RailModeller een modelbaan aan het ontwerpen op basis van C-rails. Het gedeelte met de bergen is op basis van een voorbeeld van een medespoorder op internet. De rest van het schaduwstation, de klimsporen, het station en het dubbelsporige Paradespoor heb ik er bij gemaakt als ook de aansluiting van de keerlus van het Paradespoor (turquoise) naar de Bergbaan (groen en rood). Schaduwstations van gelijke vorm komen op 40cm van de grond en 70cm (bruin in het plan) en het station en de paradebaan komt op niveau 100cm van de grond. Station en schaduwstations zijn met een klimspiraal verbonden met een aftakking op niveau van het schaduwstation op 70cm.

De kamer kent een raam achter het schaduwstation en om dat bereikbaar te houden, houdt ik rekening met een smalle doorgang links langs de muur en achter bij het raam.

Op een paar kleine niet sluitende stukjes na heb ik de indeuk dar het wel wat wordt zo.
Het station ben ik nog niet zo tevreden over; ik zoek lengte voor treinen van 180 tot 190 cm en vandaar de wissels 24611 rechts bovenin en geen vloeiende bochten helaas. En o ja, ik probeer krappe bochten op basis van 24130 te vermijden.

Ik heb al menig stationnetje getekend,maar zouden jullie eens willen kijken of er alternatieven zijn voor het station? Andere suggesties voor de baan zijn uiteraard ook welkom 😀

Gruetzi, Arjan
Re: Ontwerp Schweizerische bergbahn
Leuk ontwerp maar kun je overal bij indien er een trein ontspoort?
Hi Wilbert, kan niet overal even makkelijk bij, maar het kan wel.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: ArjanBosman op maandag 27 maart 2017, 18:12:03
De kamer kent een raam achter het schaduwstation en om dat bereikbaar te houden, houdt ik rekening met een smalle doorgang links langs de muur en achter bij het raam.
Links langs de muur. Is dat ter hoogte van de paarse ellips?

Citaat van: ArjanBosman op maandag 27 maart 2017, 18:12:03
Het station ben ik nog niet zo tevreden over; ik zoek lengte voor treinen van 180 tot 190 cm en vandaar de wissels 24611 rechts bovenin en geen vloeiende bochten helaas.

Welk station? Het bergstation (rood) ?
Is het blauwe stuk dan ook een zichtstation (met wissels 24611) ? Het lijkt hellend te liggen, wat op zich geen bezwaar is.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Arjan,

Ik vindt treinen van tegen de twee meter op deze baan wel wat aan de lange kant.
Wat is de functie van de slinger in de lichtblauwe rails bij het rechts geörienteerde mannetje?

Henk
De reacties op de gestelde vragen ...

@ Jan
- Bij de door jou getekende ellips is inderdaad een ruimte gelaten tussen de muur aldaaren de baan. Dit om langs te geraken naar het raam.

- het blauwe stationsemplacement in het midden lijkt inderdaad een niveau verschillen te hebben als je kijkt naar het 3D plaatje. Daadwerkelijk ligt het allemaal getekend op hoogte 100cm. Een bergstationnetje is inderdaad vormgegeven in het rode gedeelte op circa 140cm. Het station met de 24611 wissels is hetgeen waarover ik niet echt tevreden ben.

@ Henk
De slinger heb ik erin gelegd om te voorkomen dat het een kaarsrecht Paradespoor wordt en biedt daarmee hopelijk een meer realistisch beeld en een basis voor de scenery.
Tja, 200cm is aan de lange kant voor het beperkte oppervlak, maar voor een doorgaande trein mijn vurige wens :-)

Ik probeer in de tussentijd een geheel ander plan vorm te geven, ook met hoogteverschillen maar met meer ruimte voor station en rangeren. Dat wordt pas mogelijk als ik defitief tot een oplossing kom met het doorbreken van een muurtje tussen twee kamers. Kijken of we dat voor elkaar krijgen .....

Valt nog niet mee dat modelspoorplannen maken en het binnen de perken houden van het haalbare pppffffff  :?

Ik snap wat je bedoelt. Ontwerpen is één, maar realiseren is het volgende. En dan ben je halverwege en dan krijg je een brainwave. Hop en daar ga je weer. Succes met de bouw. Het is een mooi maar ambitieus plan.  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Arjan,

Ik heb in gedachten over je paradespoor gereden en heb me ook voorgesteld, hoe het eruit ziet als toeschouwer.
Dat zwabbert een beetje en is m.i. niet de mooiste oplossing.

Ik zou gaan voor een zo vloeiend mogelijke oplossing met een "bocht" naar binnen.
Je zou zelfs voor de mooi een klein beetje buiten de treintafel kunnen komen.

Grtz Tony ( die bibberige lijntjes heeft getekend  :D )
Forum Moderator

Het is dat je c-rail gebruikt. Met de flex k-rail had je dit heel mooi vloeiend kunnen maken.
Dag Arjan,

Mooi project.  Alleen maak ik een bedenking bij jou klimspiralen.
1° waar leidt de roze spiraal naar toe?  Een niet afgebeeld schaduwstation of een toekomstig te bouwen schaduwstation?
2° is de stijging van (zeker) de binnenste bocht in 24230 niet te groot?  Ikzelf heb in mijn spiraal bochten van R1 enR2 (K-rail) en ik heb tussen de twee halve cirkels 3 rechte sporen voorzien om de lengte te vergroten. Zo kom ik bij een niveau stijging van 10cm voor de R2 bocht aan een stijging van ongeveer 2,5% (25 promille).  Dus jij moet toch richting de 3,5% (35 promille) gaan?  Indien je er 1 24188 rail zou tussensteken ga je naar 3%.

Verder is het mij niet helemaal duidelijk hoe de wissels tussen turcoise, groen en rood precies lopen, maar je zal daar waarschijnlijk wel enkele richtingsveranderingen kunnen realiseren.

Veel plezier met het ontwerpen (en de bouw).

Allen dank voor jullie suggesties.

@ Tony
Hoewel een bibberend lijntje getekend heb je wel een punt; het is een wat dronken slingertje nu je jouw suggestie er naast zet. Op niveau erboven ligt direct naast het bibberende lijntje het enkelsporige bergtraject (groen). Daarmee resteert niet veel ruimte om het spoor heel vloeiend en verder naar rechts te laten lopen.

@ Ivan
Er zitten twee schaduwstations boven elkaar met inderdaad twee klimspiralen gekoppeld, vandaar twee kleuren. Dat stijgingspercentage wordt niet te groot, althans dat geeft de software van Railmodeller aan bij het tekenen van de spiraal. Uiteraard is de binnencirkel wat steiler, maar hee dat gaat dan ook naar beneden ;-). Ik ben het met je eens dat meer ruimte door tussenvoegen van rechte rails een aangenamere stijging geeft. Moet toch nog eens kijken of ik dat ingepast krijg.

De wissels bieden de mogelijkheid om van het dubbele spoor naar het enkelsporige bergtraject te gaan en omvat inderdaad een paar mogelijkheden om als keerlus te gebruiken. Dat heeft al wat hofbrekens gekost, maar werkt zo gezien wel.

Märklin fahren-ärger sparen

Dat had ik gezien, Arjan.
Vandaar mijn suggestie, om een beetje buiten de treintafel te gaan.
De "inham" zit dan precies tegenover de ronding aan de overkant van de baan, zodat je toch sta/zitruimte ertussen hebt.
Het proberen waard, lijkt me. Kwestie van neerleggen en kijken hoeveel bewegingsruimte je dan hebt.

Treintafels hoeven niet altijd recht te lopen.

Grtz Tony ( die maar wat meedenkt  ;) )

Citaat van: ArjanBosman op dinsdag 11 april 2017, 20:21:17
Dat wordt pas mogelijk als ik defitief tot een oplossing kom met het doorbreken van een muurtje tussen twee kamers. Kijken of we dat voor elkaar krijgen .....

Sloophamer lenen?

Citaat van: ArjanBosman op dinsdag 11 april 2017, 20:21:17
Valt nog niet mee dat modelspoorplannen maken en het binnen de perken houden van het haalbare pppffffff  :?

Het forum corrigeert je wel.  >:-D >:-D

Nog even over de slinger.
Daar heb ik nog steeds mijn bedenkingen over maar als je het zelf wil moet je het gewoon doen hoor!
De oplossing van Tony vindt ik dan een betere.
Kijk eens naar het grootspoor en zie jezelf in een trein zitten met een (te volle) bak koffie.
Nu ga je zo'n slinger door.....

Henk

Hi Henk

" Kijk eens naar het grootspoor en zie jezelf in een trein zitten met een (te volle) bak koffie.
Nu ga je zo'n slinger door....."

Je snapt natuurlijk dat ik met een dergelijke beeldspraak overtuigd ben!!  :P 
Hoi.
Laat blauw schuin naar binnen lopen en groen schuin naar buiten.
Ze liggen dan niet allemaal netjes naast elkaar.
Vervolgens een brug in groen die over blauw gaat.

Ja, en toch kom ik nog even terug in wat er in die ellips gebeurt.
En dan met name in het oranje spoor: daar zit ook zo'n slinger in.

Dat kost je opstelruimte in het schaduwstation.
Die slinger lijkt totaal onnodig (voor een k-rail rijder ...)

Waarom zit hij daar?
Leuk hoe jullie suggesties doen voor een beter en meer waarheidsgetrouw verloop van het spoor. Blauw en groen over elkaar heen leggen is ook een mooi alternatief!

@ Jan
Die rare slinger in oranje zit inderdaad in het schaduwstation. Daar heb ik ruimte vrij moeten houden om langs de muur bij het raam te kunnen komen, vandaar wat geslinger en niet ingestoken op een langer opstelspoor.
Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 15 april 2017, 11:45:36
Leuk hoe jullie suggesties doen voor een beter en meer waarheidsgetrouw verloop van het spoor. Blauw en groen over elkaar heen leggen is ook een mooi alternatief!

snel ff wat gemaakt van wat ik ongeveer bedoel

Leuk ontwerp!
Nou Herman, dat ziet er leuk uit. Dat je het zo snel in elkaar heb getekend. Ik heb wat zitten puzzelen joh! Dank je.

Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 15 april 2017, 11:45:36
@ Jan
Die rare slinger in oranje zit inderdaad in het schaduwstation. Daar heb ik ruimte vrij moeten houden om langs de muur bij het raam te kunnen komen, vandaar wat geslinger en niet ingestoken op een langer opstelspoor.

Arjan,

Er loopt ook nog een stukje groen spoor over heen.
Wordt dat nog ingekort?
Of ben je zo slank dat je daar tussendoor kunt.  :mrgreen:
Hi (train)Henk,
:D  :D ik ben geen spijker, maar kan wel door smallere gangetjes.
Overigens is het nu juist het stationsspoor (ja met die gekke stukjes) waar ik niet tevreden mee ben.

Heb jouw draadje eens bekeken. Volop mooie oplossingen en ideeen/voorbeelden voor wanneer ik kan gaan bouwen. Chapeau!

Dank je wel voor je compliment Arjan.
Ik doe veel ideeën op op het forum en op www.nproject.org.
Als ik hier op het forum iets nuttigs of bruikbaars zie dan sla ik de link op in een word-bestandje.
Dan kan ik later als ik aan dat betreffende onderwerp toe ben het nog eens nakijken.

Henk
Hoe gaat het toch met de plannen van die Schweizerische bergbahn?

Nou, inmiddels zijn we maanden verder en is de grote verhuizing in ons huis halverwege.
In de tussentijd zijn de herinrichtingsplannen meerdere keren gewijzigd.
Met zeker ook voordelen!  :P

Van het beschikbaar maken van een kamer met de afmeting 200*400cm, kwamen we op een kamer van 350*350cm.
Toen ik daar een goed eind op weg was met de plannen in RailModeller kregen we nieuwe inzichten en dachten we 'kom we halen een tussenmuur uit de twee kamers'. Dat geeft extra ruimte voor doorloop en meer ruimte voor een prachtig schaduwtstation.
De tussenstand van mei jongstleden zien jullie in bijgevoegde plaatjes.
Ergens afgelopen mei werd het lekker weer en kregen we nieuwe inzichten over de reorganisatie en kamer-shuffle in ons huis.
Het plan op dat moment was om werk/studeerkamer in te richten in de voormalige slaapkamer.
De treinkamer (mancave) werd dan vormgegeven in een kamer die inmiddels leeg was voor bovengenoemd plan.
De kasten waren uit die kamer en vanwege de vele ramen op het noorden werd duidelijk dat het veel beter zou zijn om die ruimte als werk/studeerkamer in te richten; en overigens nog steeds de muur tussen de kamers uit te halen.

Mooi plan en aldus besloten. Dit bracht in ieder geval 1 nieuwe uitdaging: het plannen van een modelspoorbaan in onze voormalige slaapkamer. Grote voordeel: de kamer heeft een afmeting van 550*325cm. En daarmee biedt dat mogelijkheden voor een geheel ander baanontwerp. Kortom, ben ik al weer een paar maanden aan het tekenen in Railmodeller met de onderstaande tussenstand van de plannen.

Inderdaad, grootse plannen waar ik meerdere jaren voor nodig zal hebben; zeker gezien ik nog geen ervaring heb met digitaliseren van een modelspoorbaan!  8o 8o 8o
Ik ga eerst maar klein beginnen met een baantje van zeg maar 180*90 met de Crails van een startersset en de uitbreidingen C3 en C5.
Daarmee kan ik ervaring opdoen met ringleiding, aansluiten, blokken, terugmelding, wisselaandrijving etc.
Dat alles wordt voorzien met behulp van de CS3 Plus en Traincontroller. 

Enkele details van het plan (hoogte gemeten vanaf de grond):

- Schaduwstation met 4 lagen
- Twee klimspiralen overbruggen de hoogte van 15cm naar 110-120cm
- Een station (licht blauw) met dubbelsporig doorgaande trajecten
- Een keerlus (grijs) op 110cm die tevens de aansluiting vormt van de rechter spiraal naar het station
- Een bergtraject (bruin) met klimspiralen naar de niveaus op 130cm en 145cm
- Een bergtraject (rood) met plek voor de Bietschtalbruecke op 175cm
- Als laatste heb ik een buurtspoor door de bergen ingepland (paars) dat vanaf 175cm via stationnetje op 130cm terugloopt naar een aansluiting op het station op 120cm

O ja, in de plaatjes moet ik de klimspiralen nog verder tekenen/aansluiten, dus er is nog werk aan de winkel  :D :D

Grtz, Arjan
Arjan,

Das een hoop rails.   :D
Je plan oogt nogal chaotisch. Een hoop lussen ,sporen die overal buiten je geplande tafel komen.
slecht te volgen voor de meelezer. Echt een plan in de ontwerpfase.

Wat ik zo zie is een hoekig ontwerp. Stuk recht dan opeens een kromming die vrij scherp is en dan de weg vervolgen. ( links in de blauwe laag en rechts grijze laag)
Persoonlijk vind ik het zo veel mooier ogen als dat soort bochten zo groot mogelijk zijn.
De vloeiende lijnen ontbreken. Is ook lastig zonder flexrails. Maar met R9 bochten is een hoop te stroomlijnen.

Meest praktische voor de bereikbaarheid is als alle keer lussen en spiralen zo goed als boven elkaar komen.
Dus hier en daar wat oplengen en je komt al aardig in de buurt.

Ik snap alleen die lichtgroene spiralen niet. Iets met altakkende wissels maar waar wat gebeurt?

Je hebt nog wel wat ontwerp plezier om uit te voeren.
M'n commentaar is vrij hard. Maar puur bedoeld om je plan naar een hoger niveau te tillen.
Trek het je dus niet te veel aan. Meeste punten zijn te wijten aan onervarenheid.
Maar bedenk je eens hoe je overal bij moet komen als de bovenkant dicht is.
Zo is je begin hoogte van 15cm heel laag. Onmogelijk om onderdoor je spiraal in te kruipen.

Succes met het verbeteren op je eigen manier. Dat is het beste voor de eind uitstraling die aan jouw wensen moet voldoen.

Groeten Robin

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

-Arjan,
Hoe ga jij rijden op jouw ontwerpbaan? Ik zie toch - maar ik ben er niet goed mee bezig geweest - dat jij niet gaat rijden volgens het Zwitserse principe! Op rood liggen wat opstelsporen, die niet gaan werken met een Zwitsers model!
Verder behoorlijk veel werk in jullie vorige slaapkamer! Maar het zal wel goed komen!  :thumbup:
Dag Arjan,

Inderdaad een hoop rails.
Ik volg de opmerking van Robin.  Je klimspiralen centreer je best.
In je eerste ontwerp van maart was het ook een allegaartje van sporen kris kras door elkaar die de bereikbaarheid van de sporen niet ten goede kwam.  Dit is dan weggewerkt geweest in je ontwerp van 19 mei.

Nu heb je een gans nieuw plan getekend, met naar verwachting heel wat mooie rijwegen, alleen dien je dit nu verder op te kuisen.  Dikwijls komen bij het opkuisen nieuwe inzichten met nog betere spoorvoeringen.  Ikzelf heb dat destijds bij het uittekenen ook gemerkt.

Nog wat verder denken en dan komt dit zeker goed. :thumbup:
Dag Arjan,

Pas nu ontdek ik jouw 'draadje'. Je vertelt dat je een oefenbaan aanlegt. Dat doe ik ook. Ben nu bezig met de electronische aandrijving van de wissels.
Ik reageer op de eerste plaats omdat ik je dan makkelijker kan volgen binnen het forum.

Tot vrijdag (stamtafel). Ik neem nog even contact op deze week.

Petrus
Citaat van: Petrus op zondag 01 oktober 2017, 08:59:28

Pas nu ontdek ik jouw 'draadje'. Je vertelt dat je een oefenbaan aanlegt. Dat doe ik ook. Ben nu bezig met de electronische aandrijving van de wissels.

Hi Petrus,
ben inderdaad de materialen bijeen aan het zoeken om een testbaantje aan te leggen en te digitaliseren. Baantje kent onderstaande plan en ligt al klaar. Nu de vervolgstappen van werken met CS3, wisseldecoders en terugmelders. We spreken elkaar.
Grtz, Arjan
Allen dank voor de reacties en suggesties!

Citaat van: Hero op zaterdag 30 september 2017, 16:25:02

Das een hoop rails.   :D
Je plan oogt nogal chaotisch. Een hoop lussen ,sporen die overal buiten je geplande tafel komen.
slecht te volgen voor de meelezer. Echt een plan in de ontwerpfase.

Persoonlijk vind ik het zo veel mooier ogen als dat soort bochten zo groot mogelijk zijn.
De vloeiende lijnen ontbreken. Is ook lastig zonder flexrails. Maar met R9 bochten is een hoop te stroomlijnen.

Ik snap alleen die lichtgroene spiralen niet. Iets met altakkende wissels maar waar wat gebeurt?

Zo is je begin hoogte van 15cm heel laag. Onmogelijk om onderdoor je spiraal in te kruipen.

Groeten Robin

Hi Robin,
Het is inderdaad minder goed te volgen als je er 'niet midden in zit'.

Het spiraal kent aftakkende wissels voor de aansluiting naar de  niveaus van het schaduwstation. Vooralsnog is dit de beste aansluiting die ik kan bedenken, rekening houdend met de beschikbare ruimte.

Werken met bochten van R9. Wooww!! als dat eens mogelijk was :-)
En 5500 bij 3250 net klein is, gaat  R9 in het het stationsemplacement niet lukken zonder de lengte van de treinen te verkleinen; en dat is nu net niet de bedoeling.

Heb het plan aangepast en de klimspiralen verder uitgewerkt en meer in elkaars verlengde gelegd; zie bijgevoegde plaatjes. De spiralen op de bovenbaan zijn nu een deel gepland met R5/R4 en verder R4/R3. Dat geeft met een percentage van 2,5% tot 2,8% een passend verloop.

Citaat van: GWS op zaterdag 30 september 2017, 17:08:45

Hoe ga jij rijden op jouw ontwerpbaan? Ik zie toch - maar ik ben er niet goed mee bezig geweest - dat jij niet gaat rijden volgens het Zwitserse principe! Op rood liggen wat opstelsporen, die niet gaan werken met een Zwitsers model!
Verder behoorlijk veel werk in jullie vorige slaapkamer! Maar het zal wel goed komen!  :thumbup:

Hi GWS, op de baan wordt zeker links gereden naar Zwitsers voorbeeld. Leg overloopwissels neer om de opstelsporen op het rode niveau te bereiken.

Citaat van: iVanDL op zondag 01 oktober 2017, 00:55:32

Nu heb je een gans nieuw plan getekend, met naar verwachting heel wat mooie rijwegen, alleen dien je dit nu verder op te kuisen.  Dikwijls komen bij het opkuisen nieuwe inzichten met nog betere spoorvoeringen.  Ikzelf heb dat destijds bij het uittekenen ook gemerkt.

Nog wat verder denken en dan komt dit zeker goed. :thumbup:

Hi Ivan. het is een hoop rails. En dat biedt de komende jaren genoeg uitdaging en werk :-)
Je hebt gelijk na  maanden puzzelen en plannen met de verschillende plannen raak ik al aardig bedreven. Het is bij elk plan zo geweest dat het opkuisen tot een beter plan leidt. :-)

-Arjan,
Jouw 'testbaantje' komt mij heel bekend voor! Ook eens op een info avond van "M" geweest? Stond, dacht ik ook in het Spoorwegmuseum!  8)  :thumbup:
Je kunt er idd alles mee uittesten en heeft alle mogelijkheden voor jouw nieuwe CS3; wat overigens een heel mooi toestel is! :thumbup:
Veel suk6 verder en we zien wel weer een nieuwe update van jou komen! :-)
Citaat van: ArjanBosman op vrijdag 06 oktober 2017, 17:16:26

Werken met bochten van R9. Wooww!! als dat eens mogelijk was :-)
En 5500 bij 3250 net klein is, gaat  R9 in het het stationsemplacement niet lukken zonder de lengte van de treinen te verkleinen; en dat is nu net niet de bedoeling.

Je moet er ook geen hele bochten mee willen maken.Maar scherpe aansnijdingen wat afzwakken.
Er zijn genoeg plaatsen waar je vrij scherp de bocht omgaat na een lang recht stuk.

Als ik naar de mogelijkheden van je onderste wisselstraat bij het station kijk ,kun je die wisselstraat vereenvoudigen en net in de bocht overlopen.
Win je minimaal 40 cm perronlengte.
Die engelse wissels staan wel mooi maar creëren geen extra rij mogelijkheden.

Mvg Robin
Al puzzelend - en de aannemer nog niet langs geweest om wat aanpassingen in huis te doen - had ik nog ruim de gelegenheid om verder te werken aan het baanplan.
Voorlopig ben ik aan het werk onder de naam 'Alpenbahn Feldhauser'.

Waar ik eerst een knik had liggen in het station, heb ik nu geprobeerd meer de lengte van de kamer (550 x 325) te benutten en een recht station vorm te geven.
Dat is gelukt en daarmee heb ik ook meer lengte gecreëerd in het bergtraject met het hoogste punt de Bietschtalbruecke (hoogte 180cm van de grond) en een keerlus aan de rechterkant (blauw) op 159cm van de grond. Het plan kent een tweetal aansluitingen naar klimspiralen die de niveau's van de schaduwstations verbinden met het station (groen, grijs) met daarbij een keerlus rechts op niveau van het station (grijs).
De klimspiralen in het bergtraject zijn gepland met 24530/24430 en 24430/24330. Voldoende diameter voor stoomloc 39241 van M.

Vandaag de nodige spullen besteld zodat ik binnenkort met mijn testbaantje aan de slag kan om de wissels aan te sturen met decoders, bezetmelders te maken en het geheel aan te sluiten op de CS3.
Laat de kerstdagen maar komen :-)

Greetz, Arjan

-Arjan,
Allereerst is het ontwerp goed geslaagd. Ziet er heel mooi uit en geeft jou vele mogelijkheden. Het wachten is niet alleen op de aannemer, maar ook nog op de Kerst! Alles gaat helemaal goed komen, verwacht ik. Dus jouw toekomst is voor de 'bakker'! :thumbup:
Suk6 met het neerleggen van het geheel en vooral met alle aansluitingen. Nog best wel wat werk te verrichten; maar het is tenslotte "hobby"!  B) :-)
Dag Arjan,

Het wordt steeds mooier. :thumbup:
Maar... ik zie in j plan heel wet gele bolletjes (slechte of geen verbinding tussen de sporen) ik hoop dat dit gee al te grote afwijkingen zijn.  Indien er een overlapping van de sporen kan je nog zagen, maar wanneer het een spatie is kan je het spoor niet langer maken.
Dit kan echter ook te maken hebben met een foutje in het gebruik.  Ik heb dat ook wel eens, dat wanneer je aan het tekenen bent in Railmoddeler en je verschuift enkele sporen dat er plots een slechte verbinding is, en dan moet je heel wat tekenwerk opnieuw doen om dit op te lossen, terwijl er eigenlijk niet aan de hand is.

Je moet eens inzoomien in je 3D beeld an zie je goed wat er mis is.
Dag Arjan,
Groot plan. Goed dat er ook sprake is van een testbaantje. Ik ben benieuwd met wat voor spullen jij digitaal gaat. Ik pieker en lees me suf om hierin een keuze te maken.

Groet Petrus
Citaat van: iVanDL op zondag 17 december 2017, 00:26:49

Maar... ik zie in j plan heel wet gele bolletjes (slechte of geen verbinding tussen de sporen) ik hoop dat dit gee al te grote afwijkingen zijn. 

Hi Ivan,
Dat klopt. Ook bij de door de software bepaalde rails om afstanden te dichten met zeer kleine resterende tussenafstand worden gele bolletjes voor slechte aansluitingen zichtbaar. Ik bedenk me nu dat het misschien van pas kan komen of verholpen kan worden bij het creëren van blokken in de bezetmelding op een plek van de isolatie.
Op een beperkt aantal plaatsen wordt het wat meer passen en meten, maar verwacht ik dat bij langere sporen in bochten een en ander sluitend kan worden gemaakt.
@ Gerard
Dank voor het compliment. Met de suggesties van de forumleden blijven we in het creatieve proces van het modelbaanplannen, fantaseren en proberen.

@ Petrus
Het is inderdaad een zeer groot plan.
Ik verwacht dat het goed in delen kan worden gebouwd. Maar ook dan zal het een meerjarenroject zijn  :P

Ik heb in de tussentijd ook veel info op het forum en internet gelezen en mij een beeld gevormd van de mogelijkheden. Inmiddels heb ik twee decoders en twee terugmelders van Littfinski DatenTechnik (LDT) en natuurlijk een stapel draad en andere materialen besteld. Daarmee kan ik dan aan de slag met het testbaantje  :)   O ja, een soldeerstation behoort ook tot de bestellingen. Dus ook ik kan aan de slag met het verbinden van draden enzo.
Hoi,
Ik snap niet de logica van sommige wissels in jouw plan, maar misschien zie ik het verkeerd,

Ben wel zo vrij geweest om je station aan te passen zodat er veel meer rij mogelijkheden ontstaan.
 @citaat
Leuk Herman!  :thumbup:
Dank voor jouw suggesties.
Grappig hoe jij mijn logica probeert te begrijpen en vertaald naar jouw eigen logica.
En dan ik weer proberen jouw logica te volgen  :P

Ik ga de beide plannen naast elkaar leggen.

De mooie aansluiting van het station in het bergdorp is ook fraai. Toch voor mij niet bruikbaar want ik heb merendeels de smalle railafstand liggen en dat werkt niet met de 24611/24612.
Citaat van: ArjanBosman op zondag 17 december 2017, 11:35:06
De mooie aansluiting van het station in het bergdorp is ook fraai. Toch voor mij niet bruikbaar want ik heb merendeels de smalle railafstand liggen en dat werkt niet met de 24611/24612.

Is ook mogelijk met smalle hartafstand.
 @citaat  :thumbup: :thumbup:
Met het voorbeeld van Herman het aangepaste station ingepland.
Mooi resultaat wel. Dank je wel ' MarklinManusje van alles'  :thumbup:
Als ik je plan zo bekijk begrijp ik niet waarom je het niet 180' draait?

Nu moet je onder je station door om de kamer in te gaan.
Ligt dat station op je schaduw station heb je nog maar een smalle oversteek.
En een hoge brug.Die je prachtig in zijn originele drie knik loopvlak kunt bouwen. Geeft toch weer wat speciaals aan die grote brug.

Mvg Robin