Ergens afgelopen mei werd het lekker weer en kregen we nieuwe inzichten over de reorganisatie en kamer-shuffle in ons huis.
Het plan op dat moment was om werk/studeerkamer in te richten in de voormalige slaapkamer.
De treinkamer (mancave) werd dan vormgegeven in een kamer die inmiddels leeg was voor bovengenoemd plan.
De kasten waren uit die kamer en vanwege de vele ramen op het noorden werd duidelijk dat het veel beter zou zijn om die ruimte als werk/studeerkamer in te richten; en overigens nog steeds de muur tussen de kamers uit te halen.
Mooi plan en aldus besloten. Dit bracht in ieder geval 1 nieuwe uitdaging: het plannen van een modelspoorbaan in onze voormalige slaapkamer. Grote voordeel: de kamer heeft een afmeting van 550*325cm. En daarmee biedt dat mogelijkheden voor een geheel ander baanontwerp. Kortom, ben ik al weer een paar maanden aan het tekenen in Railmodeller met de onderstaande tussenstand van de plannen.
Inderdaad, grootse plannen waar ik meerdere jaren voor nodig zal hebben; zeker gezien ik nog geen ervaring heb met digitaliseren van een modelspoorbaan!

Ik ga eerst maar klein beginnen met een baantje van zeg maar 180*90 met de Crails van een startersset en de uitbreidingen C3 en C5.
Daarmee kan ik ervaring opdoen met ringleiding, aansluiten, blokken, terugmelding, wisselaandrijving etc.
Dat alles wordt voorzien met behulp van de CS3 Plus en Traincontroller.
Enkele details van het plan (hoogte gemeten vanaf de grond):
- Schaduwstation met 4 lagen
- Twee klimspiralen overbruggen de hoogte van 15cm naar 110-120cm
- Een station (licht blauw) met dubbelsporig doorgaande trajecten
- Een keerlus (grijs) op 110cm die tevens de aansluiting vormt van de rechter spiraal naar het station
- Een bergtraject (bruin) met klimspiralen naar de niveaus op 130cm en 145cm
- Een bergtraject (rood) met plek voor de Bietschtalbruecke op 175cm
- Als laatste heb ik een buurtspoor door de bergen ingepland (paars) dat vanaf 175cm via stationnetje op 130cm terugloopt naar een aansluiting op het station op 120cm
O ja, in de plaatjes moet ik de klimspiralen nog verder tekenen/aansluiten, dus er is nog werk aan de winkel

Grtz, Arjan