Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Frank's slaapverwekkende plaatjes: Stadler Euro9000

Gestart door frank-103 vrijdag 14 juli 2017, 22:34:34

Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: Erstfeld 2025
Italiaanse ETR610 van Trenitalia

_DSC0531.JPG

_DSC0532.JPG

En gelukkig ook een re 460 zodat het bezoek aan Luzern een succes genoemd mag worden!

_DSC0500.JPG

@citaat en een fotogenieke brug.
Inderdaad, en die herkende ik dan ook. Dat is wel een pracht stuk en een duidelijk kenmerk van Luzern...   :thumbup:
 @citaat Dat zijn fraaie treinstellen.....  :thumbup:
't Is wel een lelijk zicht met die open koppeling vooraan... Ik dacht dat daar toch een soort van afsluiting voor bestond?
Hoi Herman, de TGV en ICE hebben wel een klep voor de koppeling, maar dit is een Italiaans treinstel. Het is ze misschien niet gelukt een degelijke klep te produceren?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: frank-103 op zondag 28 september 2025, 21:00:39Italiaanse ETR610 van Trenitalia

Yes, gehonoreerd. Jaren geleden was er in Luzern een crash van een Trenitalia exact onder de brug
waar ik altijd foto's maakte (de Langensandbrücke).

De schade van het als harmonica verfrommelde treintje was zo groot dat het opruimen bijna een jaar duurde.

Citaat van: frank-103 op zondag 28 september 2025, 20:49:34In Zwitserland verwacht je van alles, bergbeklimmers, skiërs, jodelaars, en zelfs een koeien-van-de-berg feest (alpabzug), maar geen fietsfestijn.

Ik heb geen idee hoe je daarbij komt (ok je bent autorijder dat moet het haast zijn) maar Zwitsers zijn fiets gekken. De Grande Dixence`(een stuwmeer) 'k weet niet of je boven bent geweest, maar de gekken die zich daar met racefiets van af rijden, zijn net zo knetter als bij het Lac de Moiry. En dan zeg ik dat netjes. De meneer die naast mij een klapband kreeg, zei het anders.  En daar zat geen woord Nederlands bij, gelukkig.

Als je gewoon in de bergen wandelt (ik dacht dat het gewoon was, tot die dag). Er is een Bibleweg in 't Binntal. Dat is een voetpad. Het begint als asfaltweg (dus ik kan me nog voorstellen: kon een fietspad zijn), na twee kloofjes, verandert de brug in een aluminium ladder. Kan ook met een fiets toch? Maar daarna, blijkt het pad een koeienpad, op en neer, en heen en weer,en toen ik daar 2 Zwitserse wielrenners tegen kwam (mountainbikers?), was het zo smal als één bergschoen en lagen er stammen overdwars (vanwege een lawine). Wielrijders (Zwitsers) hebben daarmee minder moeite dan een wandelaar (NL) van 70. Ik bedoel maar. Zwitsers zijn fiets gek, en gevaarlijk gek op de fiets. Vrouwtjes zijn iets minder gek dan mannetjes. Dat moet voor de hetero's onder ons een geruststelling zijn.

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige foto's laat je weer zien Frank. :favorite:
De herinneringen komen weer naar boven toen Wico en ik een paar dagen om en in het station van Luzern verkend hebben. :)

Groet Michel

US rail .. what else?

Frank,

Michel schrijft het al, mooie herinneringen. We zijn daar nu meerdere keren geweest en altijd met veel plezier rondgelopen in stad en station! Ik vind het een stad met een heel prettige sfeer :favorite:.

Groeten,
Wico
Bedankt voor alle reacties, en dat Zwitsers inderdaad fietsgekken zijn hebben we dus gemerkt!

Om het verslag van onze reis op gepaste wijze af te sluiten heb ik een (heel matig) filmpje voor jullie.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inderdaad, heel matig :-)  :-)  :-)

En dit is dus precies de reden waarom dit niet kan in de Lötschberg&Simplon Bahn.
In 18zoveel kwamen ze erachter dat je met Dampf personeel uitrookt in tunnels. Doden tot gevolg.

Personeel is goedkoop, maar niet tot elke prijs.
 @citaat  @citaat ( @citaat ), zoals je schrijft: heel matig... alpenhoorns, zware koebellen, prachtige landschappen en weerom prachtige stomers...

US rail .. what else?

Frank,

Ja jammer van al die rook het had zo'n mooi filmpje kunnen worden :o). Voor een volgende keer kan ik je de Gotthard Panorama Express aanbevelen. Veel comfortabeler en alles rookvrij :).

Groeten,
Wico 
Allemaal hele mooie plaatjes in een prachtig landschap. Maar zouden die toeristenritten over de Gottard-strecke voldoende opleveren om de kosten van onderhoud te dekken? Wat is de toekomst van dit traject als ' zijlijn" ?

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Frank,
De film moge dan maar matigjes zijn, dat kan NIET gezegd worden van het klokkenspel van het voorbij trekkende clubje Zwitserse Mannnen  8o

Met recht hachelijk !!!

Grtz Tony
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Bedankt voor het delen van deze prachtige serie foto's en filmpje Frank  :thumbup: :thumbup:

De RE460 is echt een plaatje  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Jij mag van ons meer op reis gaan Frank! :D
"Maar zouden die toeristenritten over de Gotthard-strecke voldoende opleveren om de kosten van onderhoud te dekken? Wat is de toekomst van dit traject als 'zijlijn'?"

Als door een storing de nieuwe Gotthardtunnel (NEAT) niet gebruikt kan worden, dan kunnen treinen over de oude lijn geleid worden. Ik verwacht dat ze die dus wel intact houden! Het weekend dat wij er waren was er een goederentrein defect in de nieuwe Gotthardtunnel en werden intercity's over de oude lijn gestuurd.

Eind oktober was het Amsterdam Dance Event (ADE) en als ik dan op maandagmorgen langs de Westhavens fiets staat daar Tommie en Tess en diverse bijzondere rijtuigen, waaronder het Luxon koepelrijtuig. Helaas foto's vanaf de fiets op grote afstand, er stond teveel water in de sloten om dichterbij te komen.

20251027_082224.jpg

20251027_082249.jpg 

's Middags staat een deel op een andere plek, het Luxon rijtuig is niet meer te zien.

20251027_164426.jpg

De regenboog bij de pont voorspelt niet veel goeds voor de rest van de fietstocht naar huis....

20251027_165346.jpg

Eind oktober was er te lezen dat de Berlijntrein voortaan uit ICE's zal bestaan, de Vectrons en tandpastarijtuigen zijn niet meer nodig.
De fietstocht begint met een mooie zonsopkomst

20251103_073726.jpg

Bij de Westhavens zie ik een OBB nightjet met een stuurstand met een Vectron neus. Die zie ik voor het eerst dus maak ik heel enthousiast meerdere foto's.

20251103_082633.jpg

20251103_082644.jpg

Laurent appt dat die stuurstanden al een tijdje te zien zijn in Nederland, dus rijd ik best wel teleurgesteld door richting Sloterdijk. Het rijtje overbodige Vectrons vind ik dan best een sneu gezicht.

20251103_082711.jpg

20251103_082849.jpg 

Hachelijk?
 @citaat De zonsopgang, samen met het wolkenspel (derde foto) zijn gewoon fantastisch... prachtig gedaan.   :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Mooie foto's weer Frank!

Citaat van: frank-103 op maandag 10 november 2025, 22:29:08Laurent appt dat die stuurstanden al een tijdje te zien zijn in Nederland, dus rijd ik best wel teleurgesteld door richting S

Helpt 't als ik zeg dat ik ze nu voor het eerst via jouw foto's in een Nederlandse setting zie?
In Oostenrijk heb ik ze trouwens ook (nog?) niet gezien.

US rail .. what else?

Franks,

Mooie serie foto's zoals we van je gewend zijn :thumbup:. Die stuurstand met Vectron neus vind ik toch wel een bijzondere (ook ik had hem nog nooit gezien).

Groeten,
Wico
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Sinds 27 mei rijden ze in Nederland. Per dienstregeling 2024 zijn ze al deels met NS Vectrons te zien geweest op het traject München - Nürnberg. En de eerste dienst van deze drgl werd de in Wenen achtergebleven Vectron in het midden van de trein meegegeven, tussen het Hamburg en Amsterdam deel in, maar ging de Taurus onderweg defect en werd de NS Lok dus alsnog naar voren gehaald om de trein te trekken.

De as Hamburg - Wenen/Innsbruck was wel de eerste as waarop deze stammen echt planmatig te zien waren.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Frank,

Mooie foto's weer.

Dank je wel.

Henk

Schitterende fotoreportage Frank. :favorite:
De foto waar de Vectrons links in de verte staan maar met de prachtige lucht en bovenleidingen is toch lichtelijk mijn favoriete foto deze sessie. :thumbup:

Groet Michel

Märklin fahren-ärger sparen

Ik heb ook weer voor mij totaal onbekend materieel gezien, Frank  :P
Dank daarvoor !
En de foto's zijn zoals altijd toppie  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: Stadler Euro9000
Deze week stond een beetje in het teken van het vliegtuigen/treinen spotten.

- Dinsdag waren hier wat vliegtuigen te zien die doorgaans niet op Schiphol landen

_DSC0709.JPG

_DSC0712.JPG 

- Vanmorgen kreeg ik via whatsapp een bericht dat de Rail Force One Stadler Euro9000 in Beverwijk stond. Die lok heb ik vorige week van Sudexpress gekocht, reden om nu even naar Beverwijk te rijden.

20260127_114730.jpg

_DSC0719.JPG

_DSC0720.JPG   

_DSC0748.JPG
Uiteraard heb ik teveel foto's gemaakt!

_DSC0718.JPG

_DSC0724.JPG

_DSC0727.JPG

_DSC0729.JPG

_DSC0733.JPG

_DSC0736.JPG

Ook fraai en aangekondigd door Roco, de 1752

_DSC0738.JPG       

@citaat

Veel teveel foto's.
Weet jezeker dat je alles hebt geplaatst?
Niet eentje vergeten?

Mooi weer Frank. :thumbup:

Henk

Mooie foto sessies Frank. :thumbup:
De loc is ook mooi gewaeatherd.  :P

Groet Michel
@Trainhenk: ik heb hier niet alle foto's geplaatst, dat zou echt teveel zijn!

@Michel: ik heb een team van schoonmaak Preisers op mijn spoorbaan staan om de locomotiefjes schoon te poetsen. Vieze geweatherde locomotiefjes, daar heb ik er maar 1 van, een Franse stomer.
Forum Moderator

Dit blijft een prachtige loc om zowel in het echt als in model te zien Frank, hoe zijn jou ervaringen met de Sudexpress.

Mvg,

Peter Degeluidsman
@Peter: mijn lok rijdt goed, aandachtspunt is alleen de koppelhaak, ik heb de sudexpress beugelkoppeling geplaatst, dat gaat niet even goed met de marklin kortkoppelingen, wel met piko en marklin beugelkoppelingen. Ik heb gehoord dat Jurrien een langere beugelkoppeling heeft geplaatst, dat lijkt beter te gaan.
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel voor het antwoord Frank, ik ben nog aan het twijfelen of ik voor dit model ga of wacht op de Marklin versie.
Maar goed om te lezen dat hij bij jou goed rijd  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
@Peter: als je voor de luxe versie gaat (full sound) dan zou ik gezien geringe prijsverschil voor de Marklin gaan. Dat hangt er dan nog wel vanaf welke versie je wilt, ik dacht dat Marklin bijvoorbeeld niet de Coop levert. Ik heb de eenvoudige versie gekocht.

US rail .. what else?

@citaat

Märklin levert inderdaad (nog) niet de COOP uitvoering. Gezien de wisselende ervaring met SudExpress wacht ik toch even tot die wel door Märklin wordt uitgebracht. Kan me namelijk niet voorstellen dat ze daar niet mee komen. Model hebben ze al, dus alleen andere bedrukking en klaar. Ik blijf hopen :).

Groeten,
Wico
Hoi Wico, Marklin brengt dan wel het model uit en bijvoorbeeld de Rail Force One, maar Sudexpress of Roco kunnen best de rechten op de Coop versie hebben gekocht. Als je naar de NS 1600 kijkt brengen Marklin en Roco ook niet dezelfde modellen uit. Het is dus zeer de vraag of Marklin de Coop mag uitbrengen, Roco brengt tot op heden ook als enige de Coop Vectron uit.

Op 29 januari 2026 ben ik vanwege de sneeuw en de kou met de trein naar kantoor gegaan. Met als voordeel wat plaatjes van treinen in de sneeuw!

1 Krommenie Assendelft, sprinter (SLT) richting Zaandam

20260129_073806.jpg

2 Sloterdijk, op de foto een intercity richting Zaandam

20260129_080530.jpg

3 Op 17 februari 2026 is het al weer uitstekend fietsweer, op de foto een mooie (sneeuwwitte?) Vectron

20260217_082348.jpg

4 Op 23 februari 2026 staat er een verdwaalde Belgische sandwichtrein

Aan de ene kant de 2805
20260223_081954.jpg

Aan de andere kant de 2870
20260223_082121.jpg

20260223_082202.jpg

5 Iets verderop staat de Belgische diesel van Rail Force One
20260223_082418.jpg

6 En een als Duitser vermomde 6400
20260223_082557.jpg

7 En dezelfde witte Vectron van 17 februari?
20260223_082616.jpg

Op een zonnige (maar koude wind) 4 maart 2026 word ik geappt dat de Stadler 2019 weer in Beverwijk staat. Dus spring ik op de elektrische fiets voor een lunchfietstocht.

1 Bij de ingang van de Hoogovens (Tata Steel) staat de Stadler Euro9000, een zeer indrukwekkende lok!

20260304_125040.jpg

20260304_125132.jpg

20260304_125742.jpg

20260304_125836.jpg

2 Bij de bioscoop Cineworld staat een 189 en een Vectron, uiteraard gaan die ook op de foto!

20260304_125333.jpg

20260304_125455.jpg

20260304_125518.jpg   

3 Ik besluit via Heemskerk naar huis te fietsen en zie dan tot mijn verbazing ter hoogte van de Makro nog 2 locomotieven staan, een 189 met automatische koppelingen en een Vectron.

20260304_130415.jpg

20260304_130502.jpg 

Het was dus een succesvolle lunchfietstocht!

Op 11 maart 2026 moet ik op Amsterdam CS 20 minuten wachten op mijn trein, tijd om even snel wat foto's te maken!

1 Amsterdam CS wordt verbouwd, de perrons worden breder gemaakt ten koste van het 3e spoor (inhaalspoor). Als ik van de werkzaamheden wat foto's sta te maken vinden enkele medewerkers van Prorail dat heel bijzonder. Welke gek is er geïnteresseerd in een rangeerlocomotiefje?

20260311_125006.jpg

20260311_125725.jpg

20260311_130352.jpg

20260311_130500.jpg   

2 De TGV is mijn favoriete treinstel, bij voorkeur de oranje. Ik heb ooit mijn gelijkstroom Lima TGV verkocht, die ging niet over M rails rijden. De REE models TGV voor AC is erg prijzig, maar als die ooit in de aanbieding komt....

20260311_130055.jpg

20260311_130144.jpg

20260311_130154.jpg

3 Over 50 (of 500?) jaar vinden we die ook mooi:

20260311_130758.jpg 

US rail .. what else?

Frank,

Weer bedankt voor de mooie plaatjes :thumbup:. Ik was de sneeuw al weer bijna vergeten ;).

Groeten,
Wico 
Ha die Frank.
Dat zijn plaatjes om op de vroege morgen weer goed wakker te schrikken! :thumbup:
Met deze mooie dagen is de vorst en sneeuw verderweg dan ooit.

Prachtige foto's van locs en treinstellen maar zeker ook van al het mooie werk wat o.a. Prorail iedere dag uitvoert.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Frank,

Mooie collectie foto's weer.
Dank je wel.

Henk
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

He, wat mij nu pas opvalt is dat die 189 een defecte stroomafnemer heeft.

Frank, bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Net met veel plezier weer naar je mooie foto's gekeken Frank  :thumbup: :thumbup:

Die gele Strukton wagons zouden ze Marklin wel uit mogen brengen  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman