Hans, fijn dat ik jou kan inspireren! Zeker één van de redenen om dit topic te starten
Michel, dank voor het compliment
Ragoem, ik wist niet dat ballonboogbouwer een vak was
Tony, het is beslist geen werk hoor, meer hobby ....
Om het landschap wat verder te verfijnen en te modelleren met papierpulp, zullen
eerst alle metselwerken gemaakt moeten worden, daar deze 'in' het landschap staan.
Dus verder met het volgende portaal van architectenkarton.
De buitenste laag papier wordt eerst met een natte kwast bevochtigd,
waarna de papierlaag wordt verwijderd door er flink met de vinger over te wrijven.
Met een hobbymesje worden daarna alle voegen er in gesneden:
En na de eerste laag verf, eerst dik en daarna sterk verdund opdat het goed
in de voegen loopt, ziet het voorlopige resultaat van het eerste portaal er zo uit:
Het toevoegen van kleur, mos en roet komt later, als alle portalen in deze basis uitvoering ingebouwd zijn.
Ik tracht op deze manier enige uniformiteit te krijgen in het kleurgebruik.
Na het toevoegen van de afdek- en hoekstenen is er met de
dry-brush methode wat wit toegevoegd:
En weer terug op z'n plek staat het portaal met steunmuur er dan zo bij:
Nog een
close-up, gewoon omdat het best wel een leuk resultaat is:
Daarna begonnen met het af-tapen van de kieren en naden met crepe-tape en de rails met
Removable Tape,
Dat is speciaal beschermingstape wat na verwijdering geen lijmsporen achterlaat.
Ik heb hiervan ooit eens een demo-rolletje mogen ontvangen via mijn werk.
Dan is alles gereed voor het aanbrengen van de papierpulp om het landschap verder te gaan vorm geven.
De pulp die ik gebruikt heb, is van opgespaarde afvalstukjes grijs karton met toevoeging van antracietkleur.
Het XPS Styrofoam wordt vooraf ingestreken met onverdunde houtlijm, voor een goede hechting van de pulp.
En dan, het resultaat na een half uurtje lepelen en spatelen en het toevoegen van enkele natuurstenen:
En passant het stuk van de berg bij de kapel ook behandeld; en daarmee was de eerste lading pulp op:
En van dichtbij bekeken, de nog natte papierpulp van grijs karton:
Een volgende lading papierprut is in de maak, echter deze keer van eierdozen.
Aangezien deze al fabrieksmatig gemaakt zijn van papierprut, ben ik zeer benieuwd
hoe zich dit laat verwerken, maar meer nog naar het verschil in eindresultaten.
Telkens een aantal dagen laten weken, dan uitpersen en opnieuw kokend water erover.
Als laatste behandeling wordt de pulp met de verfmenger geroerd tot een gelijkmatige brei.
Inmiddels zijn de eerder gemaakte bergen droog en ben ik zeer tevreden over het resultaat!
Her en der had er wel wat meer structuur in gekund, maar wat mij enorm bevalt zijn de
kleurschakeringen die ontstaan zijn t.g.v. het mengen met antracietkleur voegmiddel!
Hierna zal eerst met een bruin-zwarte
wet-wash de diagonale reliëf strepen te
accentueren, om daarna met een wit-grijze
dry-brush de gehele berg te behandelen.
Groeten,
Erik.