Beste mede-forummers...
Het lijkt inmiddels een uitgekauwd onderwerp maar omdat ik er steeds vraag naar krijg zal ik het laten zien,de zelfbouw grassmaster. Een redelijk goedkope manier om zelf je grasvezels te strooien en te zorgen dat ze mooi rechtopstaan dmv. statische lading.
Je begint met een electrische vliegenmepper, in de zomer vaak in de actie en in verschillende prijsklassen.
Ik heb deze via internet gekocht voor ?3,95 omdat er nu eenvoudig niet veel ander aanbod is.
Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van een (cacao) strooibeker omdat ik dat mooier vindt, maar dat is een persoonlijke keuze. De strooibeker is ook ietsje duurder geworden, ?3,65 bij Blokker. Met een theezeefje gaat natuurlijk ook en de bouwwijze komt op het zelfde neer.

Een overzicht van het begin.

Zaag het zo door dat er nog genoeg ruimte over blijft om het geheel stevig vast te maken (let dus op schroefgaatjes).

Je ziet hier duidelijk de twee draden zitten die dus straks weer moeten worden aangesloten. Ik heb het gele blokje stevig in elkaar gelijmd en er twee lange boutjes bij gezocht. Als ringetje gebruik ik hier de schakels van een oude fietsketting (rvs), maar dat is ook weer een persoonlijke afwijking en geen noodzaak. Gewone ringetjes werken waarschijnlijk afdoende.

In de bodem van de strooibeker heb ik twee gaatjes geboord en deze vastgeschroefd aan het gele blokje. Vervolgens één draadje aan een schroefje bevestigd en het andere verbonden aan een snoertje. Dit snoertje loopt door een gaatje aan de zijkant naar binnen. Hiervoor heb ik een gaatje geboord van 1,5mm. leg aan de binnenkant een knoopje in het snoertje zodat deze niet aan het printje trekt!

Het resultaat, een compacte zelfbouw grassmaster voor ongeveer ?10,- aan totale materiaalkosten een een uurtje werk.
Veel bouwplezier, en als jullie ook aan de slag gaan laat dan hier jullie foto's en tips&trics achter

.
Willem-Jan