Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Gestart door Spoorman zondag 11 januari 2015, 07:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Messing oxideert, helaas... :(
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Niet als het voortdurend afgeschraapt wordt als het gebruikt wordt als sleper, 'k heb er nog nooit last van gehad en zelfs de fabrikanten gebruikten het vroeger voor de originele slepers. Als railstaaf zal de oxidatie je inderdaad parten spelen, maar daar hebben we het hier niet over.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Messing slepers werden niet voor niets voorzien van een chroomlaag...
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Oh ja? Ik heb hier anders genoeg materiaal met originele blanke gele slepers die na 60 jaar of meer nog rijden.
En 'k heb hier 7072 schakelkastjes met blanke messingcontacten al meer dan 50 jaar in gebruik en ze schakelen nu nog als op de eerste dag.
't Valt dus nog wel mee, ik denk niet dat ik ooit oud genoeg kan worden vooraleer de 7072 kastjes het opgeven wegens oxidatie :-)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Messing zal best werken bij een analoge baan, maar bij digitaal is het een ramp. Laatst een loc met redelijk versleten sleper omgebouwd naar digitaal. Na ombouw reed de loc slecht, haperde regelmatig. Na montage van een nieuwe sleper geen problemen meer.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Vreemd maar interessant, wat soms een probleem is voor de ene is een voordeel voor de andere.
Ik merk ten andere geen verschil tussen analoog en digitaal. Ook bij digitaal kan er na overtrekken met veermessing van een te ingesleten originele messing sleper opnieuw probleemloos gereden worden.
Er is natuurlijk ook messing en messing, 't is een legering waar je alle kanten mee op kunt.
Ik kan toch echt wel bevestigen wat een ander forum lid hier eerst meldde, dat er een algemene verbetering merkbaar is als er met messing slepers gereden wordt.
Het gaat hem in mijn geval wel over M-rails met afgesleten puko's, bloot ijzer dus.
Dat bloot ijzer krijgt na berijden met messing slepers een licht gele tint, het van de sleper afgereden messing zet zich vast op het ijzer, en als messing al oxideert, bloot ijzer anders nog veel meer en veel sneller. De winst zit hem daar denk ik.
En nogmaals, sommige messing oxideert nauwelijks, zie 7072 schakelkastjes.
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar het opnieuw bruineren van mijn M-rails en puko's, maar daar ben ik nog niet aan begonnen, maar dat komt zeker nog.


Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Jij leeft duidelijk in het messing tijdperk... :D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Je kan duidelijk merken dat die ATF Dexron populair is... 1e tankstation: uitverkocht, 2e tankstation: laatste fles...
'n Hoop modelspoorders in Utrecht die massaal ATF kopen?  :D :D :D

Heb ook een paar gegumde plekjes die problemen blijven geven. Eens zien of dit helpt.

Groet, Paul
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tja, niemand heeft contact problemen en er zijn allerlei bezwaren maar ATF heerscht inmiddels. ;)

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik ben benieuw naar het resultaat op zeer lang termijn.
Olie (ook ATF) is voor mij:  Smeren-kracht overbrenging en koeling. Niet voor betere elektrische overdracht/verbinding.
Bij mij zeker geen ATF op m'n baan. Ik heb ook nog steeds geen contact problemen.

Gr.  Charlie
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik sluit mij hier helemaal bij aan... :)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: pajomaho op maandag 26 januari 2015, 19:20:51
Je kan duidelijk merken dat die ATF Dexron populair is... 1e tankstation: uitverkocht, 2e tankstation: laatste fles...
'n Hoop modelspoorders in Utrecht die massaal ATF kopen?  :D :D :D
Of een handige opkoper die snel wat wil verdienen  :D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb geen contact problemen, ik praat met een ieder, :P :D
En dankzij atf rijden de enkele hikkende loks op m,n baan probleemloos.

Gr. Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb zo maar het donkerbruine vermoeden dat er straks op Rail kleine flesjes met ATF worden aangeboden.

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tegen woekerprijzen ?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat de gek er voor geeft....

Groet, Anne W
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: brund55 op maandag 26 januari 2015, 00:07:32
Messing zal best werken bij een analoge baan, maar bij digitaal is het een ramp.
:D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Charlie op maandag 26 januari 2015, 21:10:34
Olie (ook ATF) is voor mij:  Smeren-kracht overbrenging en koeling. Niet voor betere elektrische overdracht/verbinding.
Gr.  Charlie

Ooit heb ik eens geleerd dat (motor-)olie vijf functies had:
Koelen, afdichten, reinigen, geluid dempen, kracht overbrengen.

Misschien dat die reinigende functie in dit geval ook nog een rol speelt
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hier ligt toch een waardevolle kans om je hobby te kunnen betalen......je koopt een berg lege flesjes en gaan met die banaan....eh olie...... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Annemia op dinsdag 27 januari 2015, 15:19:07
Citaat van: Charlie op maandag 26 januari 2015, 21:10:34
Olie (ook ATF) is voor mij:  Smeren-kracht overbrenging en koeling. Niet voor betere elektrische overdracht/verbinding.
Gr.  Charlie

Ooit heb ik eens geleerd dat (motor-)olie vijf functies had:
Koelen, afdichten, reinigen, geluid dempen, kracht overbrengen.

Misschien dat die reinigende functie in dit geval ook nog een rol speelt

Wat dacht je van smeren ?  :roll: :lol:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Wim op dinsdag 27 januari 2015, 15:39:24

Ooit heb ik eens geleerd dat (motor-)olie vijf functies had:
Koelen, afdichten, reinigen, geluid dempen, kracht overbrengen.

Misschien dat die reinigende functie in dit geval ook nog een rol speelt
[/quote]

Wat dacht je van smeren ?  :roll: :lol:
[/quote]

Dat dacht ik ook altijd, maar op de site die ik daarover vond stond het er niet bij. Op andere sites staan overigens nog veel meer functies, maar dat wordt wel erg off topic.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Mijn ATF drum is bijna leeg en wordt omgebouwd naar een hanglamp. :P



Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
leuke lamp trouwens...
Groot verbruiker, Ben?

even offtopic....is Fredi alweer vertrokken?  8o 8o 8o

groet Winno
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Na een paar dagen en enkele uren treinen zijn mijn bevindingen dat het echt helpt. In een klimspiraal slipte een paar keer een lok, ik denk iets teveel olie aangebracht op verschillende plekken. (baanlengte 82m).
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat is nu eigenlijk de zin van het ATF product dit is namelijk volgens mij een transmissieolie en heeft geen geleidende functie. Wordt toch een vette boel op de baan?
Messing is trouwens niet zomaar corroderend, hiervoor moeten de juiste factoren aanwezig zijn dus een hoog zink gehalte en een hoge luchtvochtigheid.
Op zee worden zelfs veel hoogwaardige messing producten gebruikt omdat ze zeer goed zeewater bestendig zijn en dus niet corroderen. Kan zo niet beoordelen wat de kwaliteit van dit band is maar het kan dus best de moeite waard zijn om voor deze prijs dit band te proberen als de loc stroomproblemen heeft.

Groet, Ronald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: M.user op donderdag 29 januari 2015, 21:54:59
Wat is nu eigenlijk de zin van het ATF product dit is namelijk volgens mij een transmissieolie en heeft geen geleidende functie.
En wat dacht je van een reinigende werking?

grt Piet.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID
is dus geen olie maar een vloeistof
En daar zit dus het hele verhaal achter
reinigend
vuil oplossend
geleidend(ivm electronica in de tranmissie tegenwoordig)
anti oxiderend
tast geen rubber aan
geluid dempend
smerend
En zo voldoet ie aan nog een paar voorwaarden
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Oké bedankt voor de uitleg. Nou daar is toch niet zo moeilijk aan te komen.

http://www.kroon-oil.com/nl/zoeken/#!/query:Atf/

Groet,

Ronald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Idd Ronald zie #1 :D

Gr. Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
zojuist een bodempje in een leeg drankflesje laten doen door de garage koste me nog eens twee keer niets

ik ga het ook eens uitproberen

Gr Ed

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
de basis is wel olie
zegt Kroon zelf...
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Zou het er iets aan doen, als het een ander merk van ATF is ?
Heb hier 5 liter staan maar is van BP.

Groeten,
Joeri
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik zou BP nemen. Staat voor "Beter Product" toch ?  :D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
ATF is ATF, die rommel lijkt me allemaal hetzelfde hoewel ik er de ballen verstand van heb. :D

Dit zegt meneer British Petroleum van haar ATF spulletje:

Excellent thermal and oxidative stability
Good low temperature fluidity
Good wear control
Protect against rust and corrosion 
Good gear shift quality at low temperatures

Dus smeer het er maar op zou ik zeggen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Joeri op vrijdag 30 januari 2015, 15:18:21
Zou het er iets aan doen, als het een ander merk van ATF is ?
Heb hier 5 liter staan maar is van BP.

Groeten,
Joeri

Misschien kun je een winkeltje beginnen?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: M.user op donderdag 29 januari 2015, 21:54:59
Messing is trouwens niet zomaar corroderend, hiervoor moeten de juiste factoren aanwezig zijn dus een hoog zink gehalte en een hoge luchtvochtigheid.
Nooit geweten, maar als je 2-rail rijders hoort praten over de oude messing roco rails en die van minitrix, dan zou het messing rails  drama zijn. De enige messing roco meegebogen wissel die ik nog heb, is inderdaad stevig gecorrodeerd, maar daar is dan ook een compleet tropisch aquarium over leeg gelopen. De messing draad die er als derde rail overheen lag, was puur verroest. Dus hoge luchtvochtigheid, daar kan ik wel in mee gaan.
Wat ik die 2-rail rijders heb horen zeggen: in het donker (in tunnels) corrodeert messing rails minder dan in het licht. Ben benieuwd of daar ook een verklaring voor is.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat dacht je van Fleischmann messing rails.... :thumbdown:
je bleef poetsen,
maar nog erger: wie verzint zoiets ? ik begrijp dat niet.

Jouef had in die tijd al nikkel/zilver legering rails.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Waarschijnlijk hebben jullie het meer over koper wat dan groen uitslaat. Dit is koper corrosie onder invloed van luchtvochtigheid. Messing en brons hebben dit probleem niet snel. Dit is ook de reden dat zeewaterpompen van brons worden gemaakt, dit corrodeert namelijk niet. Van messing worden zelfs voor buiten in de offshore schakelaars en kabeldozen gemaakt ook vanwege het feit dat dit niet corrodeert.

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Je hebt zoveel soorten messing,
kijk maar eens op Wikipedia...
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Natuurlijk Wim, maar het belangrijkste is of de messing strip zoals in het begin van het topic aan te bevelen is of niet?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Resumerend?
Ik denk het wel,
want als eenmaal alle oxidatie weggeslepen is,
houdt je daarna optimaal kontakt.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Trouwens...
waar is Fredi gebleven ???
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wim ik heb namelijk locs die geweldig rijden en loc die wat haperen zeker wanneer ze lamgzaam rijden en dit lijkt een sleperprobleem.

Zou mooi zijn om het zo eenvoudig op te kunnen lossen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik doe ook een lik aan de sleper wat over pukkies glijt en vanavond viel me ineens wat op of eigelijk viel niet meer op .

IK BEN GEPIEP VAN SLEPERS OVER DE WISSELS KWIJT .

fluisterolie dus ook nog is 😁
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Maar het blijft toch transmissieolie en dus vettig. Het is een product dat voor een goede smering moet zorgen. Is het dan wel raadzaam om het op de rails te gebruiken?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wie niet waagt die niet wint en wie benauwd leeft zal benauwd sterven ,
Wat is nu je angst of wat houd je tegen, ?
Gewoon proberen en geen angst broekenpoeperij , je kan het ook weer schoonmaken.  :?
Ik ben er goed over te spreken.
Gr. Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik ook in eerste  rondje wat geslip maar zelfs altheimer decoders gaan nu goed en ben gepiep van slepers kwijt .

is dat al bij meerderen opgevallen ?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ook N spoorders gebruiken ATF ===> klik
Vooral de vervolg berichten (en de links) even doorlezen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: M.user op zaterdag 31 januari 2015, 10:51:36
blijft toch transmissieolie en dus vettig.
Ongeschikt voor een tapijtvloerbaantje, ongeschikt voor een slaapkamerbaan.
Als er teveel fijnstof in de lucht zit, niet doen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Spoorman op vrijdag 30 januari 2015, 15:34:14
ATF is ATF, die rommel lijkt me allemaal hetzelfde hoewel ik er de ballen verstand van heb. :D


Dus smeer het er maar op zou ik zeggen. :thumbup:

Gr, Ben.

Niet helemaal waar, er zijn veel verschillende soorten atf en die kun je niet allemaal op een hoop gooien, maar dat is voor deze toepassing niet relevant...wel oppassen als je het in je auto wilt gooien dus.