Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Gestart door Spoorman zondag 11 januari 2015, 07:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Post gerust wat je er van vindt of alternatieven maar het gaat hier niet om schoonmaken maar zorgen voor een beter elektrisch contact tussen wiel en spoorstaaf (of sleper en puko?). ;)

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
@ allen
sorryu zag nu pas dat capsloc  aan stond

alles wat we gebruiken heeft in principe goed gewerkt
denk alleen dat echt smeren niet gewenst is
en dat te veel minder (goed)werkt als spaarzaam
Net als een loc smeren
ATF zal de slip bandjes niet aantasten
Hooguit wat zachter maken als ze nog van rubber zijn
Leuke bijkomstigheid is dan ,dat ze minder snel zullen scheuren door uitdrogen
dus smeren met vet niet doen
met atf,rookolie,petroleum(of diesel)steeds met zeer spaarzame hoeveelheden
Je merkt direct een teveel(oa door het reinigen daarna  >:-D)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Filmpje ter illustratie voor wie geduld heeft.

Op een nog niet behandeld stukje spoor van 3 blokken pendelt al stotterend een Sikje (net als de cameraman :P ). Schoonmaken met alcohol doet niets. Beetje ATF op de spoorstaven (vochtig wattenstaafje, vooral niet nat) en rijden maar. Bij de eerste gang nog een duwtje nodig maar daarna gaat het steeds beter rijden. Na een minuut of vijf kan ik ook aan het motortje horen dat het steeds gelijkmatiger rond draait.



Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hi

Ook ik ben een voorstander van "gewoon" schoonmaken met (was) bezine of i.d.
Zelf ga ik ook nooit met iets schuren, daar beschadig je de rails alleen maar mee.
De oorzaak is gewoon aanslag (en uiteraard olie en vuiligheid) van de vonkjes tijden het rijden, zeker als de lucht erg vochtig is.
Ik ken "soortgenoten" die boven de 85% luchtvochtigheid niet meer rijden.
Gelukkig heb ik een droge zolder maar heel soms haalt mijn hygrometer ook wel eens de 90%.

Hi Ben,
Lekkerw kedeng, kedeng muziek bij je filmpje de loc's denderen dan lekker verder ....  ;)

groet
Harald
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen

Helder Ben. Dat ziet er bemoedigend uit. Je hebt er nog een behoorlijke clip van gemaakt waarin ik zowaar een TEE-1100 voorbij zag komen. (maar dat terzijde) En goede muziek. (maar dat ook ter zijde) Wie was dat? (ook nog terzijde)

Los daarvan ben ik nog steeds benieuwd naar die bestanddelen die van dit middel een wondermiddel maken.

mvg Harry
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Har op dinsdag 13 januari 2015, 10:35:48
waarin ik zowaar een TEE-1100 voorbij zag komen
't Zal toch nog niet het aanzuigeffect van het passeren van zo een grote trein geweest zijn die er voor zorgde dat het Sikje plots beter reed?
Ik hoop dat een grapje nog mag van de forumpolitie...

Maar het ziet er inderdaad bemoedigend uit, als dit ook goed blijft gaan op lange termijn vliegt bij mij ook de petroleum aan de deur.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Meer info over ATF Dexron II-D ===> klik
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Oei, ik lees dat daar: Neutraal ten opzichte van afdichtingen en non-ferro metalen
Toch beter niet op M-rails dan?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Hoi Fred,

Een automatische versnellingsbak bestaat grotendeels uit ferrometaal dus geen vrees voor de M-rails.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Har op dinsdag 13 januari 2015, 10:35:48

En goede muziek. (maar dat ook ter zijde) Wie was dat? (ook nog terzijde)


Friend or Foe van Cadillac Jones. Bewuste keuze en uiterst toepasselijk bij dit topic. :D ;)

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: brund55 op dinsdag 13 januari 2015, 11:52:12
Een automatische versnellingsbak bestaat grotendeels uit ferrometaal dus geen vrees voor de M-rails.

Dat dacht ik toch ook, dat zou anders wel onbetaalbaar zijn, maar wat bedoelen ze dan precies in hun specs? Wat gebeurt er dan met ferrometalen als het daar niet neutraal voor is?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Fred,

Het omgekeerde is het geval, hun bewering in de specs is ter geruststelling van diegenen die vrezen voor hun afdichtingen en andere non ferrotoepassingen in de versnellingsbak.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ferrometalen reageren op de, volgens de fabrikant, positieve eigenschappen van het spul.
Afdichtingen en andere metalen reageren daar niet op.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Zo kun je het ook interpreteren natuurlijk, maar voor ik dit wondermiddel op mijn M-rails smeer wil ik toch zekerheid. En hoe lang duurt het voor je dat weet?
Kijk, de helft van mijn M-rails heb ik door een vorig wondermiddel compleet naar de kloten geholpen, de Roco gum die (zogezegd) niks kapot deed, en nu wil ik de andere helft die nog origineel gebruneerd zijn niet zien wegkwijnen onder ATF olie.
Het middel spreekt mij natuurlijk zeer aan als het echt OK is, maar na het debacle met de Roco gum zit de schrik er bij mij toch goed in.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: nobody op dinsdag 13 januari 2015, 12:02:39
Ferrometalen reageren op de, volgens de fabrikant, positieve eigenschappen van het spul.
Dus het is tegelijk 'Neutraal ten opzichte non-ferro metalen' en tegelijk 'reageren ze er positief op'.
Een echt wondermiddel dus.
Ik wacht toch nog maar een beetje af tot een andere M-railer er zijn spul aan waagt.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ook ik ben, na een vervelende ervaring, zeer terughoudend met het aanbrengen van smeerseltjes.
Zie ===> klik
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Al eerder is hier petroleum genoemd dat door Märklin vroeger werd geadviseerd voor de M-rails. Ik weet dat vroeger, en misschien nu nog wel, dieselolie werd gebruikt om motoronderdelen schoon te maken. Ik denk dat het qua werking grotendeels vergelijkbaar is met petroleum.
Iemand hier ervaring mee?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 12:06:09
Citaat van: nobody op dinsdag 13 januari 2015, 12:02:39
Ferrometalen reageren op de, volgens de fabrikant, positieve eigenschappen van het spul.
Dus het is tegelijk 'Neutraal ten opzichte non-ferro metalen' en tegelijk 'reageren ze er positief op'.
Een echt wondermiddel dus.
Ik wacht toch nog maar een beetje af tot een andere M-railer er zijn spul aan waagt.
Ik schreef dat ferro metalen positief reageren.... ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: nobody op dinsdag 13 januari 2015, 12:12:43
Ik schreef dat ferro metalen positief reageren.... ;)
het is een nuance verschil maar er staat:
Ferro metalen regageren op de positieve eigenschappen.
dat is wat anders dan:
Ferro metalen reageren positief op de eigenschappen.  ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
De forumleden reageren positief, terughoudend en zelfs negatief op het goedje. Moeten ze het nu wel of niet toepassen bij zoveel onzekerheid?  :D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: PietB op dinsdag 13 januari 2015, 12:15:39
Citaat van: nobody op dinsdag 13 januari 2015, 12:12:43
Ik schreef dat ferro metalen positief reageren.... ;)
het is een nuance verschil maar er staat:
Ferro metalen regageren op de positieve eigenschappen.
dat is wat anders dan:
Ferro metalen reageren positief op de eigenschappen.  ;)
Inderdaad. Ik schreef verkeerd, wat ik eerder geschreven had:
Citaat van: nobody op dinsdag 13 januari 2015, 12:02:39
Ferrometalen reageren op de, volgens de fabrikant, positieve eigenschappen van het spul.
Afdichtingen en andere metalen reageren daar niet op.
;) ;) ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wim, ik had inderdaad slecht gelezen wat je schreef, sorry, 't wordt te verwarrend voor mijn getormenteerde geest :-)
Maar ik neem toch een afwachtende houding aan, alhoewel ik hoop van de petroleumstank af te geraken, of stinkt die ATF olie al even erg?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: brund55 op dinsdag 13 januari 2015, 12:21:12
De forumleden reageren positief, terughoudend en zelfs negatief op het goedje. Moeten ze het nu wel of niet toepassen bij zoveel onzekerheid?  :D
Ik denk dat we de test van Ben moeten afwachten, maar hoelang moet je dan wachten om zeker te zijn?
En ik hoop dat iemand het ook eens test op M-rails die nog netjes gebruneerd zijn en hopelijk dat ook blijven.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ben meldt zich weer op of omstreeks 15 februari. Tot die tijd zou ik als ik jou was de petroleumkan van zolder halen.

Verder is de enige zekerheid die wij allen hebben dat we vroeg of laat in het houtenjassenpark komen te liggen.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Houten jas vind ik maar niks. 'k Ga in rook op (niet die van Seuthe...) ;)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Er zijn dus helemaal geen zekerheden meer :-)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Neen,
want je laatste hemd heeft geen zakken.... O:-D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb( nu had) een paar loc,s met hik problemen wat betekende dat de verlichting knipperde, poetsen , schuren , slijpen , noem het maar op , geen soelaas.

Vandaag ongeveer 40 cm puko bestreken met titatovenaar olie en na 3 passages geen gehik meer.
Zou het toch waar zijn?  :D ;)

Ik ben in ieder geval blij verrast en de tijd zal het leren.

Gr. Jan
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Als het preventief werkt, kan ik het ook wel eens proberen ....
Ik heb nog geen contactproblemen, vandaar.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: 44er op dinsdag 13 januari 2015, 21:59:09

Zou het toch waar zijn?  :D ;)


Mooi dat het werkt Jan. Eens zien of het blijvend is.

Volgende week naar de Veluwe om daar de boel eens lekker in het vet te zetten. :D

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Mooi dat er resultaten zijn, maar Ben : wat doe je nou met de rest van die enorme fles ? :)
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Wat denk je, die is al geleegd in de m'n versnellingsbak. Staat er toch op? :D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik dacht dat je een handeltje op Houten was begonnen.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
grappig....
mooi dat het werkt.
maar hoeveel cm is nu een inch....
Ben smeert ongeveer 1 cm olie op de rails, maar dan gebruikt hij ook maar een klein stukje om te testen.
en een andere 40 cm......
volgens mij is een inch ongeveer 2,5 cm.
en dat op meerdere plaatsen op de rails toepassen ....

maar goed, mooi dat het werkt.

groet Winno
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
40 cm is de afstand over de puko,s dus geen rails.
En een puko is niet zo groot..... 😎

Gr, jan

Rijd nog steeds probleemloos
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Om precies te zijn is 1 inch gelijk aan 25,4mm :idea:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Pas vanaf 1958  >:-D
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Nou, ik ga het ook maar eens proberen denk ik, las op meerdere fora dat het een geweldig succes schijnt te zijn, dus waarom ook niet.....

De puko's ook doen? of met een nat klein puntje van het wattenstaafje elke sleper even aanraken?

Groet Peter
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: nero op donderdag 15 januari 2015, 16:58:38

Deze link is voor een gelijke topic op Benelux spoornet


Tja, daar begon ik mee in m'n openingspost.

Overigens: een asb'tje 4 dagen in wat ATF laten weken en daar gebeurt helemaal niets mee.

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Vandaag ook de stoute schoenen aangetrokken en een liter ATF gekocht bij de benzinepomp, Avia Dexron III.
Ze hadden geen andere en wachten op internet bestelling of verder zoeken staat niet echt in mijn woordenboek.

Maar ik kan niet anders zeggen, dat het werkt. Uiteraard moet de sleper van de lok wel goed afgesteld staan, maar de treinen rijden als een zonnetje  B). Geweldig!!!  8o :thumbup:
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
...alleen op de puko's of...?
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
alles wat stroom doorgeeft
Dus de rail staven en puko's(of sleperrs)
Maar bij 3 rail zou ik net als 2 rail de staven een kleine streep geven, en de locs de sleper bij elke loc een tip geven
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik had het ATF idd een klein beetje op de rails en puko's gesmeerd.

Best wel goed idee, om een puntje op de sleper te smeren.
Want het oorstokje pluist als een gek.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Inmiddels wordt ATF lezend op een 4-tal fora alom gebruikt. Zie ook deze link: http://model-railroad-hobbyist.com/node/2726 en een link naar het toegepaste goedje NO-OX wat feitelijk hetzelfde doet als ATF: http://www.sanchem.com/electrical-contact-lubricant.html

Een N-spoorder die statistiek van resultaten bij hield al weer 6 jaar geleden: http://www.nscale.org/forum/frameset.html?http://www.nscale.org/forum/showpost.php?p=171276&postcount=1

In de jaren 60 werd het dus al toegepast. Dat moet toch ook de M-rail broekepoepers (term is niet van mezelf maar van een bevriend forumlid  :D) over de streep kunnen trekken?

Gr, Ben.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Beste mensen ,mijn oudste loks 3000,3003,3021 hebben slepers van een ander materiaal dit is zachter ze slijten sneller De schoen is van messing of koper na enige tijd komt et een sleuf ingesleten Wanneer een nieuwere blijft steken laat ik eenvan deze 3 over het stukje(meestal Crail) rijden en daarna gaan de jongeren er ook overheen alsof die slepers de puntcontacten wat behandeld hebben met wat koper Maar die slepers zijn niet meer te koop. Ruud
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Ik heb inmiddels ook een fles gekocht en mijn ervaring met ATF is tot nu toe alleen maar positief.
Ik heb er nog maar een uurtje of vijf mee gereden met meerdere treinen maar het rijd allemaal al veel soepeler en met name wanneer de treinen langzaam rijden.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Bij mijn garage in het dorp een beetje ATF olie gehaald en op rails en slepers dun aangebracht met een perceeltje en alle loks de rails laten berijden, ik ben benieuwd. Ik heb vantevoren alle rails en wielen schoongemaakt met wasbenzine en een oud T- shirt.
Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Tja als nu zelfs me delta v 60  ( zonder slipbandjes die wielen zitten in het midden )  zonder duwtje hier en duwjte daar , met lik op de sleper en lik waar messing het verchroomde raakt ,op kruipsnelheid het volhoud , ben ik ook om .

Re: Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen
Citaat van: rjvdh op zaterdag 17 januari 2015, 09:32:26
De schoen is van messing ... Maar die slepers zijn niet meer te koop.
Wat wel te koop is is messingband op de juiste breedte. Ik gebruik dat om oude slepers te repareren en om van nieuwe ratelslepers fluisterslepers te maken.
Gewoon onder de sleper leggen en aan beide uiteinden ombuigen en met een tipje soldeer vastzetten.
Op die manier gaan de slepers zelf eeuwig mee en je hoort er niks meer van.
Bronsband heb ik ook al gebruikt, dat zal wel slijtvaster zijn, maar dat heeft dan weer niet de goede eigenschap die jij beschrijft en ik ook al ondervonden heb, namelijk dat waar een loc met messingsleper heeft rondgereden het rijgedrag van alles wat daar rondrijdt enorm verbetert.
Ik koop de messing en bronsband bij Opitec: http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/817598