Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Michelstadt } spontane line-up Märklin Store loc(s).

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Michel

Dat is weer een flinken update en ook weer mooi rollend materiaal  voor de vitrinekast  :thumbup:

Gr Alex 0850   
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lekkere update om te lezen. Grote complimenten voor spiraal en verlichting. Wagons zijn niet mijn smaak maar ik weet dat jij er gelukkig mee bent!

Kom binnenkort zeker langs om de kunst van de baanbouw bij je af te kijken :P.

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Mooi werk Michel,

Die wagon met de klok, had die niet iets te maken met de heropbouw van de kerk in Dresden? Heb ooit Dresden bezocht in de jaren '90 toen de kerk nog 1 grote puinhoop was zoals ze was blijven liggen na de bombardementen in '44. Ik dacht dat deze wagon was uitgebracht om een "steentje" bij te dragen tot de restauratie.

Mvg, Luc
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Zeker mooi work Michel.... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Wat een vaart heb je erin zitten Mies  :thumbup: :thumbup:

Met twee led strips heb je toch een mooier verlicht geheel in je schaduwstation.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Prachtig werk, Michel.

Dat ziet er allemaal strak uit. Ik ben benieuwd hoe je het met de bovenleiding gaat doen. Monteer je die aan de onderzijde van de spiraalplanken? Of met een eigen mastconstructie? Het lijkt me lastig om er goed tussen te komen, of zijn je vingers dun geworden  :D

Succes verder!
Roel
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hoi Michel,

Waarom zet je de pantografen niet vast met een (bijna) onzichtbaar draadje zodat ze de bovenleiding net niet raken? Dan hoef je alleen in de zichtbare delen bovenleiding aan te leggen en verder niet te prutsen in spiraal en schaduwstations. Of wil je echt functionele bovenleiding waarmee je ook gaat rijden?

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Luc, inderdaad die wagon met klok dat herinner ik mij ook dat was inderdaad zoiets om de herstelling mee te financieren.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Grootste bezwaar van het "permanent" gebruiken van de bovenleiding zijn de stroomafnemers zelf. Wil je die vervangen vanwege slijtage e.d. door originele Märklin, als ze al te krijgen zijn, kosten een vermogen.

Overigens, is de spiraal te laag om de stroomafnemers maximaal omhoog te hebben?
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: erik01 op dinsdag 15 augustus 2017, 08:34:58
Hallo Michel,
Je vakantie wel besteed zo te zien.
Het wordt een indrukwekkende baan.
Veel plezier met je aanwinsten.
Groet, erik

Ja we hebben niet stil gezeten René en ik. :)
Dank je wel zeker als ik nu boven kom valt het spiraal meteen op nog meer als het frame van de schaduwstations. :)
Met het plezier gaat het helemaal goed komen hoor. ;)

Citaat van: Jørg op dinsdag 15 augustus 2017, 08:38:52
-Michel:
Ziet er allemaal indrukwekkend uit,  :thumbup:
Als je spreekt over een helix, nou dat is er één.
De ledverlichting geeft een mooie kleurbeeld van je schaduwstation.
En die nieuwe aanwinsten kunnen ook tekken, weer wat moois om in de vitrine te etaleren.

Ja Jørg het ziet er zeker indrukwekkend uit door de extra wendingen erin te doen lijkt hij meteen wat hé. :)
De ledverlichting geeft zeker een mooi kleurbeeld als straks alles bezetmelders en de ringleiding aangesloten is gaan de platen van de tweede etage erop dan zal het licht nog mooier zijn denk ik. :P
Ja ben erg content met deze prachtige aanwinsten de drie witte wagens gaan rijden op de baan aleen die met de klok gaat de vitrine in.

Citaat van: iTom op dinsdag 15 augustus 2017, 09:14:32
Dat is een hele mooie strak gebouwde helix, daar zal een trein nog wel even een tijdje over doen om van beneden naar boven of visa versa te komen. Aanwinsten mogen er ook weer zijn, apart model met die bel.
De led verlichting ziet er goed uit en geeft een mooi licht over het hele baanvak.
Succes met de bovenleidingdraden, lijkt me een heel karwei worden.

Dank je wel voor je compliment Tom. :thumbup:
Toen de helix klaar was wat de hoogte betreft en er lag één spoortje toen zijn wij net kleine kinderen meteen even wezen rijden met een loc en die was bij 60 km bijna 2 en halve minuut onderweg van boven naar het beneden mooie lange tijd om er van te genieten. :P
Ja met die bel is zeker apart en verdient ook een plekje in de vitrine.
Ondanks dat het warm wit is is de verlichting toch lekker helder. :thumbup:
Mijn gabber Jeffrey en ik hebber al wat ideetjes nu kijken hoe het er in de praktijk eruit gaat zien.

Citaat van: peterke33 op dinsdag 15 augustus 2017, 09:19:40
Michel
Je laat gelijk ons een mooie update zien, je spiraal ziet er degelijk en goed gebouwd uit.  :P
Ook je schaduwstation(s) hebben lekker wat sporen, en gelijk ook mooi verlicht hier komt ook nog iets nog even wachten.
Je nieuwe aanwinsten zijn ook weer erg mooi, die gaan je vitrine kast weer wat mooier maken.  :)

Ja Peter ik denk pak meteen goed uit voor je. :)
Oh ga je ook een schaduwstation bouwen met ledverlichting erin of ga je van die mooie ledpanelen ophangen boven je mooie baan ?
Ik ben heel blij met deze wagons vooral die drie witte wagons daar wil ik er nog 4 of 5 van bij verzamelen zal dan een mooie sleep zijn achter mijn 1252. :)

Citaat van: GWS op dinsdag 15 augustus 2017, 09:30:34
-Michel,
Dat is weer eens heel mooi en vooral goed nieuws uit Michelstad 2.0!  B) Nu begrijp ik dat het zo lang duurde eer er een antwoord kwam.  ;) Maar het resultaat mag zeker gezien worden. Compliment over wat jij allemaal aan jouw baan hebt gedaan. Dat verdient een " :thumbup:"! Jouw kilometertabel op jouw PC zal zeker gaan oplopen; dan hebt je weer een heleboel te gaan uitzoeken, want elke loc moet wel aan zijn kilometers komen. Loopt de planning nog op tijd?

Helaas moest je even wachten want René en ik nemen de tijd met bouwen aangezien dit voor ons beiden het eerste spiraal was wat we gingen bouwen hebben we eerst alles uitgerekend en tijdens het bouwen steeds gecontroleerd of de stijging 2% nog steeds goed was.
Bedankt voor het compliment maar deze is natuurlijk ook voor René want we werken samen aan dit project en René is het brein achter het rekenwerk ik ben meer een opperman sjouwen zagen opruimen. :D
Planning hebben we niet echt ik ging uit van een jaar niet rijden maar nu het spiraal klaar is smaakt het bij ons beiden naar meer en willen we zo gauw mogelijk aan de boventafel beginnen. :)
Ja de verlichting is mooi helder. :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 15 augustus 2017, 09:38:01
Jij bent flink bezig geweest en het behaalde resultaat mag er wezen:
alles netjes en strak, dat moet veel trots en voldoening geven! :wink:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten :thumbup:
Groeten,
Erik.

Dank je wel voor je complimenten Erik. :thumbup:
Ja René en ik zijn er best trots op wat we tot nu toe neergezet hebben en toen afgelopen maandagochtend de nieuwe SBB Vectron loc probleemloos althans hier een daar een vuil stukje rails van boven naar beneden reed hadden we allebei een heerlijk glimlach in ons gezicht. :)
Dank je wel gaat helemaal goed komen met deze prachtige aanwinsten. :)

Citaat van: Tony op dinsdag 15 augustus 2017, 09:43:19
Zo Michel, dat ziet er professioneel uit  :thumbup:
En ook nog trucker-style , het lijkt wel, alsof je spiraal op een pallet staat  :D
Dat gaat nog een hele klus worden, om de bovenleiding aan te brengen.
Ook goed, dat je René met zijn wagons hebt afgeholpen  :P
Grtz Tony

René en ik zijn vereerd met je zin dat het er professioneel uit ziet. :thumbup:
Je ziet meer als ik met die pallets maar dat komt als ik mij uit klok op het werk dan denk ik daar niet meer aan nu wel bedankt weer Tony.  :D :D
Ja ik ben altijd bereid om iemand van zijn mooie spullen af te helpen. ;)

Citaat van: Hans Biere op dinsdag 15 augustus 2017, 09:51:31
Ziet er goed uit, Michel. Zowel baan als aanwinsten  :thumbup:. Veel succes en plezier verder met de verdere bouw van je baan en nieuwe aanwinsten.
Dank je wel Hans. :thumbup:
Met beiden gaat het helemaal goed komen. :)

Citaat van: frank-103 op dinsdag 15 augustus 2017, 09:55:21
Dat is een indrukwekkende helix Michel! Ben je niet bang dat je straks veel pantografen verslijt als je ook in het schaduwstation met pantografen tegen de bovenleiding gaat rijden?

Ja dat is hij zeker Frank. :)
De draden voor de bovenleiding komen alleen in de helix en op de bovenbaan komen de bovenleidingen in het schaduwstation komt niks dus kunnen de pantografen lekker omhoog staan.
Heb verschillende mensen gesproken en die zeiden dat het best wel mee viel hoe snel ze slijten en een loc heeft minimaal althans bij mij dan twee pantografen draai is ze gewoon om hoef ik voorlopig geen nieuwe te kopen. :P
Nee even serieus Frank als ze versleten zijn na verloop van tijd dan komt er een nieuwe op zie het maar als loc onderhoud.  :)

Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 augustus 2017, 10:48:27
Mooi man :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Prachtige helix en leuke aanwinsten. Die witte MARKLIN stookoliewagon heb ik ook, samen met een stel oudere grijze soortgenoten (maar die hebben helaas een net iets andere maatvoering).
Succes met de bovenleiding, wordt nog een hele uitdaging lijkt me, maar gaat vast goedkomen als ik zie hoe netjes je werkt!

Dank je hans voor je duimpjes. :thumbup:
Ja persoonlijk vindt ik de witte mooier dan de grijze dus ga ik voor een sleep met een stuk of 7 a 8 witte wagons.
Straks als de rails aankopen klaar is kan ik opzoek naar deze mooie wagons gelukkig heb ik alle tijd hiervoor.
Ik heb alle vertrouwen in mijn vriend die zegt dat het geen probleem is dus gaat het goed komen met de bovenleiding.

Citaat van: Herman05 op dinsdag 15 augustus 2017, 11:14:16
Nou Michel, dat ziet er allemaal puik uit. Zeer fraai en strak gemaakt. Ik maak me alleen zorgen over het nog aanbrengen van de bovenleiding. Hopelijk heb je er geen spijt van dat je dat niet eerder hebt gedaan. Het lijkt me namelijk een behoorlijk gepriegel nu nog wat eronder te monteren.
Groeten,
Herman

Bedankt voor je compliment dat René en ik het goed gemaakt hebben. :thumbup:
Mijn vriend is kleiner als ik dus die kan er makkelijker bij in het spiraal om het te monteren en in het ergste geval mocht het echt niet gaan zoals we willen dan kan ik het spiraal in gedeeltes uit elkaar halen rails weghalen plankje weg en we kunnen erbij.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 15 augustus 2017, 11:18:48
Dat ziet er allemaal strak uit ook met een goede verlichting.
Ook leuke wagons zijn erbij gekomen.
groet
Harald

Dank je Harald. :thumbup:
Wij zijn dik en dik tevreden met het tot nu toe gemaakte dingen. :)
De wagons zijn zeker leuk. :)

Citaat van: ceess op dinsdag 15 augustus 2017, 11:25:46
Michel, prachtige update  :arrow: :thumbup: :thumbup:
maar nog veel priegelwerk te gaan met o.a. de bovenleiding, dat wordt nog een echte uitdaging!

Graag gedaan Cees. :)
Er komt zeker nog wel wat bij kijken lees uitdagingen maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. :)

Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 15 augustus 2017, 13:45:27
Nou nou nou MIchel, dat gaat als een sneltrein zeg. Grote stappen heb je gemaakt en ziet er zeer goed uit!

Nu komt het ergste werk ringleiding en de bezetmelders in het spiraal en onderste schaduwstation aansluiten. :)
Ja we zijn lekker bezig geweest wat betreft het hout werk alleen nog de boventafel dan hoef ik voorlopig niet meer naar de houthandel. :D

Citaat van: KdeB op dinsdag 15 augustus 2017, 14:45:39
Hoi Mies
Ziet er allemaal goed en solide uit.
Zie ik het goed dat de plankjes in de Helix los liggen zodat je makkelijker je bovenleiding kan bevestigen?
Misschien is het een idee om de draadeinden +en- te gebruiken voor de stroom aansluiting naar de rails.
Maak je nog bezetmelding blokken in de Helix, (advies 1 per wending)
Groet
Koos

Dank je wel Koos. :)
Klopt de helix bestaat uit 5 delen die zou ik één voor één eruit kunnen halen mocht het nodig zijn met het aanbrengen van het draad voor de bovenleiding.
Ga inderdaad de bedrading voor de ringleiding langs de draadeinden doen maar bedankt voor de tip. :thumbup:
Iedere wending is een blok eigenlijk 2 blokken één voor de stijgende trein en één voor de dalende trein.

Citaat van: Alex 0850 op dinsdag 15 augustus 2017, 14:48:59
Dat is weer een flinken update en ook weer mooi rollend materiaal  voor de vitrinekast  :thumbup:
Gr Alex 0850   

Ja het was zeker een flinke update. :)
Het rollende materiaal is zeker mooi daar ga ik veel heel veel plezier van beleven. :thumbup:

Citaat van: wicho op dinsdag 15 augustus 2017, 15:42:28
Lekkere update om te lezen. Grote complimenten voor spiraal en verlichting. Wagons zijn niet mijn smaak maar ik weet dat jij er gelukkig mee bent!
Kom binnenkort zeker langs om de kunst van de baanbouw bij je af te kijken :P.
Groeten,
Wico

Leuk dat je lekker heb kunnen lezen en kijken naar deze update. :)
Het is helaas geen Zwitsers nee maar dat gaat zeker hier ook binnen rijden hoor maar ja hebt gelijk ik ben hier heel gelukkig mee. :)
Bel of app mij maar dan spreken we wat af je bent altijd welkom hier om Michelstadt 2.0 te bekijken misschien haal je er handige tips uit voor je eigen nog te bouwen baan.

Citaat van: VC op dinsdag 15 augustus 2017, 16:28:35
Mooi werk Michel,
Die wagon met de klok, had die niet iets te maken met de heropbouw van de kerk in Dresden? Heb ooit Dresden bezocht in de jaren '90 toen de kerk nog 1 grote puinhoop was zoals ze was blijven liggen na de bombardementen in '44. Ik dacht dat deze wagon was uitgebracht om een "steentje" bij te dragen tot de restauratie.
Mvg, Luc

Dank je Luc. :thumbup:

Klopt volgens een Duitse site lok museum kwam toen de wagon uitkwam 6 Duitse Mark ter ondersteuning aan de wederopbouw van de Frauenkirche Dresen. link lokmuseum.de

Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 15 augustus 2017, 16:31:55
Zeker mooi work Michel.... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvg: Alex

Dank je wel Alex. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 augustus 2017, 17:21:55
Wat een vaart heb je erin zitten Mies  :thumbup: :thumbup:
Met twee led strips heb je toch een mooier verlicht geheel in je schaduwstation.
Mvg,
Peter Degeluidsman

Je we gaan lekker spiraal moest af voor René zijn vakantie dan kon ik hem vast lekker inrijden als hij er niet is. :)
Ja twee led strips geeft net wat mooier licht en komt schijnt dan mooi overal in het station. :)

Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 15 augustus 2017, 18:14:23
Prachtig werk, Michel.
Dat ziet er allemaal strak uit. Ik ben benieuwd hoe je het met de bovenleiding gaat doen. Monteer je die aan de onderzijde van de spiraalplanken? Of met een eigen mastconstructie? Het lijkt me lastig om er goed tussen te komen, of zijn je vingers dun geworden  :D
Succes verder!
Roel

Graag gedaan Roel blij dat je het er prachtig uit ziet staan. :thumbup:
Ja die komt denkelijk aan de onderzijde van de planken maar daar gaan mijn vriend en ik nog eerst even lekker over kletsen en bekijken.
Nee mijn vriend gaat het doen ik met mijn dikke worsten vingers en mijn slechte knie gaat dat echt niet halen hoor en hij heeft al veel ervaring opgedaan met het monteren van bovenleidingen. :)

Citaat van: wicho op dinsdag 15 augustus 2017, 20:10:54
Hoi Michel,
Waarom zet je de pantografen niet vast met een (bijna) onzichtbaar draadje zodat ze de bovenleiding net niet raken? Dan hoef je alleen in de zichtbare delen bovenleiding aan te leggen en verder niet te prutsen in spiraal en schaduwstations. Of wil je echt functionele bovenleiding waarmee je ook gaat rijden?
Groeten,
Wico

Helaas lukt dat niet Wico omdat we tussen verdiepingen van de schaduwstations wat hoger hebben gehouden ivm makkelijker bij kunnen in geval van ontsporingen hebben we extra wendingen in het spiraal gedaan mede ook omdat we niet boven de 2& stijging wilde gaan.
De afstand tussen de lagen in het spiraal is 9 centimeter dus als ik de masten vast zet met een draadje dan kom ik boven op de baan waar de Märklin bovenleidingenmasten staan dan zijn ze veel lager als de bovenleidingsdraden dan vindt ik dat geen gezicht namelijk daarom gaan we met draden werken in het spiraal.
Ik snap je idee maar helaas in iedere geval bedankt voor het meedenken. :thumbup:
Nee de bovenleiding is alleen een decoratieve aankleding vooral omdat ik vindt dat het een baan afmaakt.

Citaat van: Johnnytrein op woensdag 16 augustus 2017, 06:41:02
Luc, inderdaad die wagon met klok dat herinner ik mij ook dat was inderdaad zoiets om de herstelling mee te financieren.

Klopt zie antwoord Luc.

Citaat van: Olav op woensdag 16 augustus 2017, 07:04:49
Grootste bezwaar van het "permanent" gebruiken van de bovenleiding zijn de stroomafnemers zelf. Wil je die vervangen vanwege slijtage e.d. door originele Märklin, als ze al te krijgen zijn, kosten een vermogen.
Overigens, is de spiraal te laag om de stroomafnemers maximaal omhoog te hebben?

Olav,
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten wat de stroomafnemers kosten bij Märklin en anders zullen er toch wel goede (goedkopere) alternatieve zijn ?
Ja het spiraal is te laag 9 centimeter om met de pantografen omhoog te rijden.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Ik had een bepaald type besteld voor een e94, 18 eu per stuk. Sommerfeldt had "dezelfde" voor 18 eu de twee.

Ik heb/had zelf lasdraad 2mm gebruikt. Is niet zo scherp voor de beugels. Na veel rijden best slijtage te zie .
Voordeel  an deze dikte lasdraad was ook bij het aanleggen hiervan.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
@citaat dat lijkt me zeker een goed idee :thumbup:

Weet je al wat je gaat gebruiken als bovenleidingdraad in je helix?
Ik neem aan -omdat je digitaal gaat rijden- dat je bovenleiding niet functioneel wordt (?); in dat geval zou je misschien ook nog een slijtvaste gladde kunststof (kan ff niet op de naam komen, maar is vaak groen) kunnen gebruiken. Als je dit als dun plaatmateriaal (bv 1 mm) zou kunnen krijgen is het misschien zelfs mogelijk om daar de onderkant van je helix mee te bekleden; monteert een stuk eenvoudiger dan een draad en slijt iig minder op je pantografen in dan metaal lijkt me.
In combinatie met de tip van Gerrit zou koper misschien ook geschikt zijn; ik denk dan aan gestripte VD-draad 1,5 of 2,5 mm².
Ben benieuwd wat je bouwmaatje voor ideeën hiervoor heeft, maar het is denk ik goed om hier vooraf over na te denken om onnodige kosten ivm versleten pantografen te voorkomen.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
:idea: in plaats van het potlood zou je natuurlijk ook een klein stripje van die slijtvaste gladde kunststof op je pantografen kunnen lijmen/bevestigen.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 16 augustus 2017, 10:45:35
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht, dat ook ht grootspoor koolstofblokken op de panto's had.

Dat klopt helemaal. Bij een grote onderhoudsbeurt worden die koolstopblokken (schuitjes genaamd) vervangen. Om slijtage te beperken wordt bij het grootspoor ook de bovenleiding zigzaggend boven het spoor gehangen. De draad gaat dan steeds van links naar rechts over de pantograaf. In bogen wordt de bovenleiding wel strak tussen twee masten gehangen, maar daar heb je hetzelfde effect van de pantograaf en de rijdraad.

In dit topic klik hier wordt hier ook op ingegaan. Helaas zijn niet alle foto's meer zichtbaar door het fotogeëmmer, maar via Google kun je die toch wel vinden.

Groeten,
Roel
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Beste modelbouwers,

Ik wil hier niemand ontmoedigen, maar bovenleiding? Kijk uit. Ook ik wilde dat van begin af aan ook. Ook in de helix. 'k Ben er jaren mee bezig geweest en heb er een aantal panto's mee verspeeld. De bovenleiding in de helix heb ik inmiddels verwijderd en eloks rijden daar met afgepaste panto hoogte doorheen. Ik heb dat op diverse manieren in experiment. Heel dun koperdraad of bijna onzichtbaar nylon visdraad. Ik heb er vrede mee. Op de zichtbare trajecten plan ik Sommerfeldt. Het allermooiste (en misschien wel duurste) wat er is maar een eerdere film van een mede hobbyist trok mij over de streep. Met panto's in model echt tegen de draad ging het bij mij uiteindelijk toch mis. En niet alleen bij mij. Ik zie de mooiste en meest proffesionele modelbanen met bovenleiding en eloks met gestreken panto's.......................
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Olav op woensdag 16 augustus 2017, 10:14:41
Ik had een bepaald type besteld voor een e94, 18 eu per stuk. Sommerfeldt had "dezelfde" voor 18 eu de twee.
Ik heb/had zelf lasdraad 2mm gebruikt. Is niet zo scherp voor de beugels. Na veel rijden best slijtage te zie .
Voordeel  an deze dikte lasdraad was ook bij het aanleggen hiervan.

Ik zal mij er eens in gaan verdiepen in het kopen of in iedere geval waar ze te verkrijgen zijn de losse pantografen.
Zodat als ik ga rijden op mijn nieuwe baan met bovenleiding en het gaat (snel) slijten dat ik dan voor nieuwe kan zorgen.

Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 16 augustus 2017, 10:45:35
Ik lees hier het verhaal over slijtage van de pantografen. Ruim veertig jaar geleden reed ik met een een BR E40 met die ouderwetse bovenleiding, die gestanst waren. Om slijtage te voorkomen heb ik een stift van een potlood op de pantografen bevestigd. Als die was versleten kwam er weer een nieuwe op. Misschien een idee.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht, dat ook ht grootspoor koolstofblokken op de panto's had.

Zeker een goed idee Gerrit van die potlood stift. :thumbup:
Had gisteren mijn vriend de bovenleidingen helper even aan de telefoon en die had er wel oren naar jouw idee.
Zaterdag als hij terug van zijn buitenlandse reis dan komt hij langs in de middag even langs dan gaan we onder het genot van een lekkere lunch er over kletsen en boven kijken in het spiraal hoe en wat zodat ik vast spullen kan halen zodat we eraan kunnen beginnen als hij weer terug is van zijn volgende buitenlandse trip.
En ja je had gelijk van die koolstofblokken zie antwoord Roel. :thumbup:

Citaat van: Hanzi op woensdag 16 augustus 2017, 11:00:08
@citaat dat lijkt me zeker een goed idee :thumbup:

Weet je al wat je gaat gebruiken als bovenleidingdraad in je helix?
Ik neem aan -omdat je digitaal gaat rijden- dat je bovenleiding niet functioneel wordt (?); in dat geval zou je misschien ook nog een slijtvaste gladde kunststof (kan ff niet op de naam komen, maar is vaak groen) kunnen gebruiken. Als je dit als dun plaatmateriaal (bv 1 mm) zou kunnen krijgen is het misschien zelfs mogelijk om daar de onderkant van je helix mee te bekleden; monteert een stuk eenvoudiger dan een draad en slijt iig minder op je pantografen in dan metaal lijkt me.
Ben benieuwd wat je bouwmaatje voor ideeën hiervoor heeft, maar het is denk ik goed om hier vooraf over na te denken om onnodige kosten ivm versleten pantografen te voorkomen.

Nee weet nog niet wat voor een draad daar gaan we eerst over praten denk wel meerdere keren misschien gaan we wel een proefstukje maken van verschillende opties eerst zaterdag de grote lijnen uitzetten.
Maar dat van die dunnen plaat is ook geen slecht idee. :thumbup:
wel had hij het er al over als we met draad gaan werken dat die zig zag gemaakt wordt zodat je pantograaf geleidelijk gaat slijten ipv op één plek waar daar deze nog sneller kan gaan slijten.
Uiteraard hou ik jouw en de andere op de hoogte van de beslissing die we gaan doen / maken.

Citaat van: Hanzi op woensdag 16 augustus 2017, 11:23:22
:idea: in plaats van het potlood zou je natuurlijk ook een klein stripje van die slijtvaste gladde kunststof op je pantografen kunnen lijmen/bevestigen.

Is ook een idee. :thumbup:

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 16 augustus 2017, 19:16:02
Bij een grote onderhoudsbeurt worden die koolstopblokken (schuitjes genaamd) vervangen. Om slijtage te beperken wordt bij het grootspoor ook de bovenleiding zigzaggend boven het spoor gehangen. De draad gaat dan steeds van links naar rechts over de pantograaf.
Groeten,
Roel

Roel bedankt voor de info van de schuitjes weer wat geleerd. :)
Dat van de zigzaggend bovenleiding daar had mijn vriend het ook al over om het eventueel ook zo te gaan doen.

Citaat van: Hans Biere op woensdag 16 augustus 2017, 20:54:18
Ik wil hier niemand ontmoedigen, maar bovenleiding?

Heb je berichtje even in gekort wat ik niet graag doe maar anders wordt er geklaagd dat mijn draadje onleesbaar wordt. :D

Je verhaal is duidelijk Hans.
Omdat ik graag bovenleiding wil hebben want dat maakt een baan helemaal af vindt ik zal ik wel met de pantografen omhoog moeten rijden mede omdat ik verschillende hoogtes heb kan ik de pantografen niet vast zetten visdraad of met een haakje of iets dergelijks want als de loc boven is aangekomen dan staat hij veels te veel onder de bovenleiding wat geen porum is in mijn ogen dus viel de beslissing gauw op tegen de bovenleiding aanrijden.
Voorlopig gaan we eerst praten hoe en wat en als we er uit zijn gaan wat we gaan doen dan misschien wat testen kortom we gaan het degelijk onderzoeken en met de tips van de forumleden hierboven moet het helemaal goed komen.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Dag Michel,

Ik heb een tijdje geleden een draadje over KLIK: alternatieve bovenleiding gestart.
Misschien kun je hier inspiratie uit halen voor je verborgen trajecten.
En KLIK: mijn oplossing.
Verder zou je overmatige slijtage kunnen verminderen door de pantografen met ATF in te smeren.
Als het werkt voor rails werkt het ook voor bovenleiding ben ik van mening.

Succes ermee.

Henk
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Ook van mijn kant veel succes gewenst. Ik blijf het verloop met grote belangstelling (en de nodige scepsis als je het niet erg vindt) volgen.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 17 augustus 2017, 09:17:46
Hallo Michel,
Je zou voor de helix kunnen overwegen om hoekprofiel van messing te gebruiken en deze met een hoogwaardige tweezijdig klevend plakband te bevestigen aan de de bovenplaat. Het voordeel van hoekprofiel is, dat je het voor bochten kunt inzagen/vijlen en buigen en je hoeft je niet druk te maken over de hoogte. Je zegt, dat je 90 mm hoogte hebt, dus met een pantograaf op 70 mm van de rail heb je een hoekprofiel van ongeveer 10 mm nodig (C-rail is 10,2 mm). Veiligheidshalve kun je ook een 15 mm nemen.
Te verkrijgen bij bijvoorbeeld: -Messing L-profielen-

Bedankt voor het meedenken en voor de info van de hoekprofielen. :thumbup:
Morgen komt mijn vriend langs en hij had al wat materiaal gekocht / gevonden waar we mee gaan experimenteren en onder het genot van een kopje koffie gaan we de info die hier gegeven is ook bespreken.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 17 augustus 2017, 17:08:44
Dag Michel,

Ik heb een tijdje geleden een draadje over KLIK: alternatieve bovenleiding gestart.
Misschien kun je hier inspiratie uit halen voor je verborgen trajecten.
En KLIK: mijn oplossing.
Verder zou je overmatige slijtage kunnen verminderen door de pantografen met ATF in te smeren.
Als het werkt voor rails werkt het ook voor bovenleiding ben ik van mening.
Henk

Ook jij bedankt voor het meedenken en voor de nodige info. :thumbup:
En wat atf betreft ik hou het in mijn achterhoofd je tip. :)

Citaat van: Hans Biere op donderdag 17 augustus 2017, 18:01:09
Ook van mijn kant veel succes gewenst. Ik blijf het verloop met grote belangstelling (en de nodige scepsis als je het niet erg vindt) volgen.

Dank je wel Hans en jij mag scepsis zijn hoor. :)
We gaan het allemaal zien en meemaken.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hallo Michel,

Wat een leuke update, je helix is geweldig geworden.
Altijd handig om led verlichting in je schaduwstation in te bouwen, heb je later veel plezier van.

Met betrekking tot de rijdraad ben ik ook nog steeds aan het twijfelen of ik dit wel moet toepassen.

Gr.
Piwie.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hoi Mies

Laat ik ook nog een alternatief aandragen.
Bovenleiding in een helix is een secuur werkje zeker met overgangen en bij wissels.
Bij jouw helix werk je met plankjes zodat je per segment je bovenleiding makkelijk kan bevestigen.
Teken met viltstift op het plafond het midden van je rails af, soldeer op messing platkopschroeven een gestripte installatiedraad en buig het einde naar binnen in het volgende segment.
Ik heb even snel een proefstukje gemaakt wordt het misschien wat duidelijker.







Succes met je keuze van de aangedragen oplossingen

Groet
Koos
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
-Koos,
Wetende dat jij alles al hebt voorbereid, zie ik niets! Dus geen foto is voor mij te zien! Zal wel aan mijn PC liggen, maar ik geef het jou toch even mee! Evenzo denk ik dat Michel het ook niet kan zien! Maar wie weet! 8)
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hoi Michel,

Zo, dat wordt gigantisch op de zolder in Almere-city, nog even en je moet de zolder van buren erbij huren  :D
Mooie aanwinsten in alle soorten  en maten zag ik ook weer voorbij komen, ik zeg goed bezig  :thumbup:
De enigste lok die ik de laatste tijd gezien heb is deze,



Een vuurloze lok die voorloig bij de Star in Stadskanaal logeert.
Ik hoop dit najaar weer eens op zolder te gaan kijken en ook wat te doen  ;)

                                                                            Groetjes Bernard
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: GWS op vrijdag 18 augustus 2017, 19:03:19
-Koos,
Wetende dat jij alles al hebt voorbereid, zie ik niets! Dus geen foto is voor mij te zien! Zal wel aan mijn PC liggen, maar ik geef het jou toch even mee! Evenzo denk ik dat Michel het ook niet kan zien! Maar wie weet! 8)

Ter info, ik zie ze wel.

Groeten Sander
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hoi Michel.
Weer eens even wat tijd genomen om je updates en nieuwe aanwinsten te bekijken.
Bijzonder fraaie loc met mooie bijpassende sleep! :thumbup:
Ook de baanbouw gaat lekker snel en ziet er uitstekend uit, de helix is een flinke maar zal dan ook de baan op de benodigde hoogte brengen.

De slijtage bij het echt gebruiken van de bovenleiding is inderdaad groot en je kunt overwegen om de originele te vervangen door goedkopere exemplaren, zodat deze slijten en je altijd de originele "nieuw" kunt houden.

Veel plezier en succes met de nieuwe aanwinsten en de baanbouw.

@Koos.
Helaas zie ik ook alleen maar kruisjes!  8o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Piwie op vrijdag 18 augustus 2017, 12:48:24
Hallo Michel,
Wat een leuke update, je helix is geweldig geworden.
Altijd handig om led verlichting in je schaduwstation in te bouwen, heb je later veel plezier van.
Met betrekking tot de rijdraad ben ik ook nog steeds aan het twijfelen of ik dit wel moet toepassen.

Blij dat je het een leuke update vond Piwie. :thumbup:
Ja de helix valt op als je op zolder aankomt. :)
Ben zeer tevreden met de led verlichting straks met de platen van de tweede verdieping erop zal het nog mooier schijnen op het onderste schaduwstation.
Ik twijfelde ook of ik het zou gaan doen vooral de financiele kant hield mij een beetje tegen maar toen zag ik de foto's in Ivo zijn topic klikkie doen voor baan van Ivo en dat was de bekende druppel die mij deed besluiten om het ook te gaan doen.
Ik zeg schrijf Piwie gewoon doen. :)

Citaat van: KdeB op vrijdag 18 augustus 2017, 18:36:31
Hoi Mies
Laat ik ook nog een alternatief aandragen.
Bovenleiding in een helix is een secuur werkje zeker met overgangen en bij wissels.
Bij jouw helix werk je met plankjes zodat je per segment je bovenleiding makkelijk kan bevestigen.
Teken met viltstift op het plafond het midden van je rails af, soldeer op messing platkopschroeven een gestripte installatiedraad en buig het einde naar binnen in het volgende segment.
Ik heb even snel een proefstukje gemaakt wordt het misschien wat duidelijker.
Succes met je keuze van de aangedragen oplossingen

Bedankt voor je bijdrage voor een alternatieve bovenleiding in het spiraal Koos. :thumbup:
Ondanks je duidelijke beschrijving kon ik de foto's niet zien maar een bevriend forumlid heeft ze via Wattsapp naar mij door gestuurd dus kon ik ze toch bekijken via de telefoon.
Deze methode gaan we net als alle andere methodes gaan we straks bespreken onder het genot van een kop koffie en een bakkie thee bespreken.

Citaat van: GWS op vrijdag 18 augustus 2017, 19:03:19
-Koos,
Wetende dat jij alles al hebt voorbereid, zie ik niets! Dus geen foto is voor mij te zien! Zal wel aan mijn PC liggen, maar ik geef het jou toch even mee! Evenzo denk ik dat Michel het ook niet kan zien! Maar wie weet! 8)

Je hebt gelijk Gerard ik kan ze ook niet zien op de pc maar gelukkig via een vriend wel op de telefoon nu. :)

Citaat van: Bhf. Nord op vrijdag 18 augustus 2017, 19:22:57
Zo, dat wordt gigantisch op de zolder in Almere-city, nog even en je moet de zolder van buren erbij huren  :D
Mooie aanwinsten in alle soorten  en maten zag ik ook weer voorbij komen, ik zeg goed bezig  :thumbup:
De enigste lok die ik de laatste tijd gezien heb is deze,
Een vuurloze lok die voorloig bij de Star in Stadskanaal logeert.
Ik hoop dit najaar weer eens op zolder te gaan kijken en ook wat te doen  ;)

Ja Bernard het wordt misschien wel de mooiste zolder van Almere en nee de zolder van beide buren hoef ik niet want dan krijg ik hun er ook bij. :D
Prachtige foto heb je bijgevoegd mooie herinneringen heb ik aan zo een prachtige Scania trekker want die had ik ook onder mijn kont toen ik op het buitenland reed alleen heeft deze een mooie lading als wat ik vervoerde. :)
Gelukkig is het najaar niet ver weg meer en kan ik en vele andere weer gaan genieten van je prachtige updates. :) :thumbup:

Citaat van: Seinwezen op vrijdag 18 augustus 2017, 19:40:14
Ter info, ik zie ze wel.
Groeten Sander

Geluksvogel. :) :thumbup:

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 19 augustus 2017, 06:41:49
Weer eens even wat tijd genomen om je updates en nieuwe aanwinsten te bekijken.
Bijzonder fraaie loc met mooie bijpassende sleep! :thumbup:
Ook de baanbouw gaat lekker snel en ziet er uitstekend uit, de helix is een flinke maar zal dan ook de baan op de benodigde hoogte brengen.
De slijtage bij het echt gebruiken van de bovenleiding is inderdaad groot en je kunt overwegen om de originele te vervangen door goedkopere exemplaren, zodat deze slijten en je altijd de originele "nieuw" kunt houden.
Veel plezier en succes met de nieuwe aanwinsten en de baanbouw.
@Koos.
Helaas zie ik ook alleen maar kruisjes!  8o

Leuk dat je mijn topic weer heb doorgespit AlbertJan. :thumbup:
Ja de loc en bijpassende sleep is mooi en is daarom ook één van mijn top favoriete treinen waar veel meegereden zal worden. :)
Ja de bouw gaat lekker en we staan te springen om verder te bouwen want dit smaakt naar meer helemaal nu er weer wat gereden kan worden wel alleen met de Ecos ipv met koploper.
Bedankt voor weer een idee om er goedkope pantografen er op te zetten en de originele te bewaren. :thumbup: :thumbup:
Gaat helemaal goed komen met zowel de aanwinsten en het bouwen. :)
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Voor iedereen die de foto's niet ziet zal ik een poging doen ze hier te plaatsen. Ik zie ze namelijk wel.
Groeten,
Roel
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
-Roel,
Helemaal duidelijk nu; bedankt voor de moeite!  :thumbup:
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Piwie op vrijdag 18 augustus 2017, 12:48:24
Hallo Michel,
Wat een leuke update, je helix is geweldig geworden.
Altijd handig om led verlichting in je schaduwstation in te bouwen, heb je later veel plezier van.
Met betrekking tot de rijdraad ben ik ook nog steeds aan het twijfelen of ik dit wel moet toepassen.

Blij dat je het een leuke update vond Piwie. :thumbup:
Ja de helix valt op als je op zolder aankomt. :)
Ben zeer tevreden met de led verlichting straks met de platen van de tweede verdieping erop zal het nog mooier schijnen op het onderste schaduwstation.
Ik twijfelde ook of ik het zou gaan doen vooral de financiele kant hield mij een beetje tegen maar toen zag ik de foto's in Ivo zijn topic klikkie doen voor baan van Ivo en dat was de bekende druppel die mij deed besluiten om het ook te gaan doen.
Ik zeg schrijf Piwie gewoon doen. :)

Hallo Michel,

Ja de baan van Ivo volg ik ook al en dat ziet er inderdaad mooi uit.

Gr.
Piwie.
Re: Michelstadt } Spiraal is klaar en wat nieuwe aanwinsten.
Hoi Michel,

Weer een mooie update om te lezen. De helix is indrukwekkend om te zien en strak uitgevoerd. Dat hebben jullie keurig gedaan. Zal straks mooi zijn om in bedrijf te zien.

De aanwinsten zijn ook weer leuk. Die wagon met de bel is toen uitgebracht vanwege de restauratie van de Frauenkirche in Dresden. Ging per wagon een bepaald bedrag naar die kerk. Heb  deze wagon toen aangeschaft.
Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 19 augustus 2017, 08:42:04
Voor iedereen die de foto's niet ziet zal ik een poging doen ze hier te plaatsen. Ik zie ze namelijk wel.
Groeten,
Roel

Bedankt voor het plaatsen van de foto's van Koos. :thumbup:
Mijn vriend en ik hebben ze gisterenmiddag langdurig zitten bestuderen.

Citaat van: GWS op zaterdag 19 augustus 2017, 09:27:06
-Roel,
Helemaal duidelijk nu; bedankt voor de moeite!  :thumbup:

Wereldgozer he die Roel. :)

Citaat van: Piwie op zaterdag 19 augustus 2017, 10:27:27
Ja de baan van Ivo volg ik ook al en dat ziet er inderdaad mooi uit.
Gr.
Piwie.

Hele mooie baan heeft hij gisteren weer met veel plezier naar zitten kijken. :thumbup:

Citaat van: marcel op zaterdag 19 augustus 2017, 20:49:26
Weer een mooie update om te lezen. De helix is indrukwekkend om te zien en strak uitgevoerd. Dat hebben jullie keurig gedaan. Zal straks mooi zijn om in bedrijf te zien.

De aanwinsten zijn ook weer leuk. Die wagon met de bel is toen uitgebracht vanwege de restauratie van de Frauenkirche in Dresden. Ging per wagon een bepaald bedrag naar die kerk. Heb  deze wagon toen aangeschaft.

René en ik zijn zeer tevreden met het resultaat van onze gebouwde helix en we staan te trappelen om aan de boven baan te beginnen helaas moet ik eerst nog de ringleiding bij het schaduwstation maken en de bezetmelders en testen maar dat gaat allemaal goed komen.

Van ieder wagonnetje met de mooie zware bel erop ging 6 DM (Duitse Mark) naar de Frauenkirche in Dresden voor de restauratie.


Gisteren was mijn vriend Jeffrey hier om te kijken naar het spiraal voor een eventuele oplossing voor de alternatieve bovenleiding erin.
Na lang praten kijken weer praten lunchje doen weer naar zolder zijn we tot de conclusie gekomen na bestudering van alle opgedragen methodes door forumleden mijn dank hiervoor :thumbup: gaan we voor de constructie van Koos mede omdat de spiraal uit verschillende delen bestaat lijkt dit ons makkelijker te maken en het goedkoopst draad schroeven klaar.
Alleen zit Jeffrey vaak in het buitenland dus zal het niet één twee drie gebeuren maar in oktober gaan we zeker eraan beginnen want wij zijn benieuwd naar hoe het zal rijden met de pantografen omhoog in het spiraal.

Verder wat foto's en een filmpje van mijn nieuwste aanwinsten de laatste 5 ontbrekende zelflossende goederenwagons van de NS zodat ik nu de set compleet heb. :)
Op de foto staan ze met de NS Traxx loc en in deze combinatie blijven ze ook rijden ook in Michelstadt. :thumbup:
Op de film zien jullie dat de ringleiding al klaar is in het spiraal alleen de draden moeten nog afgewerkt worden maar daar wacht ik nog even mee mede omdat het spiraal toch uit elkaar gaat voor de bovenleiding.

Zodra we gaan beginnen met het spiraal zullen we alle stappen op de foto vastleggen zodat andere forumleden er misschien ook wat aan hebben.

Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Ik krijg net wat berichtjes van abonnees van mijn YouTube kanaal dat het een heel erg wazig filmpje is ga straks een nieuw filmpje maken met de camera dus deze oude haal ik weg.
Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Michel

Je hebt een prachtige sleep zo, gaat wat worden als deze over je mooie nieuwe baan gaat rijden.  :P
Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Dat ziet er heel mooi uit en ik ben verliefd op die Traxx  :O :D
Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Hoi Michel,

Haha je begint het te leren: mooie lange slepen >:-D. Maar zonder dollen, dat ziet er heel goed uit :P.

Blij dat jullie er uit gekomen zijn met de bovenleiding in de spiraal. Ook weer een leermoment voor mezelf wat betreft mijn nieuwe baan!

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Michelstadt } Film van complete set zelflossers in het spiraal.
Hoi Mies,

Dat is een behoorlijke sleep achter je Traxx  :thumbup: :thumbup:
Jammer dat het filmpje niet scherp is, dus hub naar zolder en een nieuwe maken  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Citaat van: peterke33 op zondag 20 augustus 2017, 09:44:39
Je hebt een prachtige sleep zo, gaat wat worden als deze over je mooie nieuwe baan gaat rijden.  :P

Het is zeker een prachtige sleep zo geworden Peter. :thumbup:
Dat zal een blikvanger worden als hij vanuit het spiraal de bovenbaan oprijd. :)

Citaat van: NSwerkplaats op zondag 20 augustus 2017, 09:51:11
Dat ziet er heel mooi uit en ik ben verliefd op die Traxx  :O :D

Dank je wel voor je compliment dat heter mooi uitziet. :thumbup:
En ja ook ik ben nog steeds verliefd op deze prachtige NS Traxx loc. :favorite:

Citaat van: wicho op zondag 20 augustus 2017, 10:04:00
Haha je begint het te leren: mooie lange slepen >:-D. Maar zonder dollen, dat ziet er heel goed uit :P.
Blij dat jullie er uit gekomen zijn met de bovenleiding in de spiraal. Ook weer een leermoment voor mezelf wat betreft mijn nieuwe baan!
Groeten,
Wico

Je steekt mij met alles aan zoals met Zwitser materiaal en met de lange slepen waar kan ik de bonnetjes declareren. :D

De prachtige Traxx loc hoort een lange sleep achter zich te hebben en dat is mooi gelukt zo met deze zelflossers erachter. :)

Ja Jeffrey en ik hebben er zin in om aan het spiraal te beginnen de voorbeeld foto's van Koos hebben ons over de streep getrokken om het zo te gaan doen. :)

Citaat van: degeluidsman op zondag 20 augustus 2017, 10:21:40
Dat is een behoorlijke sleep achter je Traxx  :thumbup: :thumbup:
Jammer dat het filmpje niet scherp is, dus hub naar zolder en een nieuwe maken  :D
Mvg,
Peter Degeluidsman

Je wordt op je wenken bedient Peter hier is de tweede versie van het filmpje. :)
Ja het wordt een behoorlijke mooie sleep die straks door Michelstadt 2.0 gaat rijden. :thumbup:

Hierbij de tweede versie van de NS Traxx loc en de zelflossers door het spiraal heen.
Beelden zijn soms wat bewogen maar het gaat om het kijkplezier toch. :P

film van zelflossers
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Hoi Mies

Mooie sleep, Mooie rustige loop in je Helix
Leuk dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan jouw mooie baan.

Groet
Koos
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Hoi Michel

Wat een mooi filmpje en een prachtige sleep zo  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Indrukwekkend filmpje hoor, zie wel nog stickers op de houten regels zitten, ff insmeren met wasbenzine zijn ze er zo vanaf, is ook weer een beter gezicht. Komt er ook nog een uitvalbeveiliging in de Helix want je wil het niet mee maken dat er een trein naar beneden flikkert valt.
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Ziet er allemaal heel mooi uit, Michel. Mooie sleep zo ook!!
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Zo Mies,

Dat loopt mooi naar boven  :thumbup:
Ik kan me zo voorstellen, dat je regelmatig op je zolder zit te genieten van een klimmende trein.
Het schaduwstation is al een baan op zich, trouwens.

U moet een tevreden mens zijn  :P

Grtz Tony
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
-Michel:
Top voorstelling.
Heb zitten genieten van je mooie lange traxx sleep die zijn rondjes doet in de magestieuse helix,  :thumbup:
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Hoi michel,
Dat zijn mooie vorderingen. Het begint al wat te worden. :thumbup: :thumbup: Leuke aanwinsten ook weer, veel plezier ermee. Mooi filmpje ook.

Alleen vind ik het toch jammer dat je zo'n ns high speed traxx locomotief voor een goederentrein zet. Je hebt zo'n mooie railion 1601 die er toch beter voor staat. Het zou toch mooier zijn als je achter de traxx de laatst uitgekomen ICD rijtuigen hangt. Of een sleepje ICR's :P
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
-Michel,
Jij mag trots zijn op alle werkzaamheden om zo'n baan te maken. En nu nog zo'n fantastische mooie film erbij! Man, man, wat bent jij een tevreden man. Ja, natuurlijk het is nog lang niet af (om jouw woorden maar eens te hergebruiken). Maar het resultaat tot nu is meer dan voldoende!!  :thumbup:
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Dat ziet er indrukwekkend uit, Michel! Mijn complimenten voor het gemaakte werk tot nu toe. Alleen al in de helix kun je heel wat slepen kwijt. Dat wordt een zeer gevarieerd treinbedrijf vermoed ik. Heel veel succes verder!
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Heel gaaf! Het blijft altijd imposant zo'n railspiraal.
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Ziet er goed uit ! Michel !  :)

Zou wel een valbeveiliging eraan maken...
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Wat is ie mooi geworden die helix. En ook het schaduwstation. Is het per spoor in meerdere blokken verdeeld?
Re: Michelstadt } Nieuwe poging film en de complete set zelflossers in het spiraal.
Mooie helix Michel.
Ik zag alleen bij de verbindingsplaten de punten van de schroeven er doorheen komen.
Hou dat even in de gaten als je je bovenleiding gaat monteren.