Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd

Gestart door Trainhenk woensdag 01 april 2015, 15:13:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55268.0

Graag wil ik jullie feedback en of jullie wellicht andere en betere oplossingen hebben bedacht.

Op de treinenbeurs in Houten zag ik onlangs portaalmasten van Marklin waar ? 5,-- per stuk werd gevraagd. Dat vond ik nogal prijzig als je bedenkt dat je er twee nodig hebt, een dwarsligger en aan de andere kant van stuk bovenleiding weer hetzelfde.
Als je dan een paar meter moet overbruggen wordt dat een dure zaak.
In topic KLIK: baanontwerp Trainhenk staat dat ik niveau 1 volledig van ?alternatieve? bovenleiding wil voorzien.

Ik ben dus gaan nadenken over alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten en heb de volgende oplossing bedacht.
Omdat de bovenleiding verborgen is hoeft er allemaal niet zo gladjes uit te zien maar wil ik het wel graag goedkoop houden.

Afstandhouder:
Ik heb twee varianten gemaakt. Zie het bestand afstandhouder.jpg
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede omdat je daarmee ?wiebelende? pantografen niet de gelegenheid geeft om vast te lopen.
De poten van de afstandhouder kunnen door de bovenliggende plaat gestoken en omgebogen worden. Eventueel aan de onderkant nog extra vastzetten met een nietpistool oid.

L-profiel:
Op het forum zag ik een foto van een koperen portaal (alternatief bovenleiding.jpg) maar ik vind koper te zacht (buigt sneller) en het voorbeeld is geschikt voor max twee sporen.
Ik weet helaas niet meer wie dit is geweest of uit welk topic ik dit idee gehaald heb.
Als er meerdere sporen naast elkaar hebt liggen of de bovenliggende plaat te hoog zit wil ik de afstandhouder aan een L-profiel  (bevestiging L-profiel.jpg) bevestigen.
Dit doe ik dan door een gat in het L-profiel te boren en dan de pootjes ombuigen.
Een alternatief is een klodder soldeer (dwarsdoorsnede L-profiel.jpg). Wat vinden jullie hiervan?

Het L-profiel krijgt twee staanders van hout die aan de plaat bevestigd worden met schroeven of wordt opgehangen aan twee evenwijdig aan de rails lopende latten die aan de spanten bevestigd worden.
Zie rechteroplossing in bevestiging L-profiel.jpg

Hebben jullie suggesties voor een enkelspoor?
Hebben jullie suggesties voor een  gebogen spoor?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Trainhenk,

Is je bovenleiding functioneel ?
Anders kun je overwegen om in het geheel geen bovenleiding te doen ( als de hoogte tot het volgend niveau dat toelaat ) op de onzichtbare delen en pantovangers te monteren kort voordat de trein weer verschijnt. Is wel een stuk gemakkelijker !
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Citaat van: Trainhenk op woensdag 01 april 2015, 15:13:37
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55268.0
Op het forum zag ik een foto van een koperen portaal (alternatief bovenleiding.jpg) maar ik vind koper te zacht (buigt sneller) en het voorbeeld is geschikt voor max twee sporen.
Ik weet helaas niet meer wie dit is geweest of uit welk topic ik dit idee gehaald heb.
Het voorbeeld is van de baan van Jorg.
I.p.v. de koperen staanders, kun je houten latjes gebruiken. Is stabieler.
En in plaats van de koperen dwarsverbinding kun je gegalvaniseerd ijzerdraad van de gewenste dikte gebruiken.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Henk

Zoals je kan zien op de foto's in mijn topic betreffende de bovenleiding, gebruik ik aardingsdraad van 6 carré.
Is geschikt voor grotere afstanden dat twee sporen ik kan tot 6 sporen ermee overbruggen.
Zie bijgevoegde foto.
Het is een zeer stevige constructie en wiebelt niet.
En voor de prijs moet je het niet laten 20 eur voor een rol van 10 meters koperdraad 6 carré, de rijdraad is gemaakt van gestripte draad van 1.5 carré.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Hallo Henk,

ik heb het opgelost met aluminium strips en draadeind. Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto's

Groet,

Guus
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Creatieve bouwsels allemaal maar nut en noodzaak ontgaat me een beetje. Wat is het probleem als die panto's uit zicht omhoog staan?

Gr, Ben.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
In mijn geval is het een beginnersfout. Ik heb de hoogte achteraf te krap gekozen waardoor ik het voor de zekerheid heb aangelegd. Ook nog eens achteraf, als je er eigenlijk niet meer bij kunt 😥

Groet,

Guus
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Iedereen bedankt voor de reacties!

@fonzo999:
De bovenleiding is niet functioneel. Echter er komen de nodige stukken waar de hoogte dusdanig is dat omhoog staande pantografen er niet door kunnen.
Pantovangers zou kunnen maar ik ben bang dat als ik onder de baan moet zijn ik deze onbedoeld zou kunnen verbuigen waardoor er meer schade ontstaat.

@nobody:
Dank je wel voor je tips. Ik kwam een ?stomerij-klerenhanger? tegen en dat is ook vrij stevig en stug.

@Jorg
Nog bedankt voor je eerste foto.  Deze foto geeft ook een goed inzicht.
Helaas kun je in de Nederlandse bouwmarkten geen 6 mm2  draad kopen. Het dikste wat je hier kunt krijgen is 2,5 mm2. Gelukkig werkt mijn zoon bij een groot elektrotechnisch installatie bedrijf en vorig jaar heb ik voor de aanleg van zonnepanelen een drieaderige 6mm2 kabel naar zolder getrokken. Mijn zoon heeft toen 16 meter kabel meegenomen en daar heb ik nog stuk van ongeveer 5 meter (drie aderig) van over.
Ik ga wel eens wat proberen.

@Guus:
Wat voor een alu-strip (breedte en dikte) heb je gebruikt? Ik heb een strip uit de bouwmarkt als (snij)liniaal in gebruik en die buig ik niet zomaar. Trouwens, wat heb jij voor een ?zwart spul? onder je rails liggen en bevalt dat? De blauwe ondervloer op de rol is bij de bouwmarkt niet meer te krijgen.

@Spoorman:
Voor mij is het nut om te zorgen dat mijn pantografen niet blijven haken en stuk gaan.
Het alternatief om met visdraad de pantografen laag te houden vind ik niet mooi.

Groeten,

Henk
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Dag Henk.
Er zijn ook goedkopere alternatieven voor de "dure" Märklin masten.
B.v. Electrotren heeft bijna dezelfde masten maar kosten een stuk minder, meestal ?1,- per stuk en voor de rijdraden dezelfde bevestiging als Märklin.
Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden maar deze is wel héél makkelijk! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Dag AlbertJan,

Het is inderdaad de overweging waard.
Ik heb voor de zichtbare gedeeltes Marklin en Electrotren bovenleiding.
In de vorige eeuw al een keer gekocht.
Ik vind de Electrotren-bovenleiding redelijk grof afgewerkt.
Bij een aantal rijdraden moet ik schuren voor een gladde rijdraad.
Doe ik dit niet dan verwacht ik dat mijn pantografen snel zullen slijten.

Verder vind ik mijn alternatieve oplossing in het bestand bevestiging L-profiel.jpg nuttig omdat ik daarmee geen staanders heb en dus makkelijker bij mijn treinen in de schaduwstations kan komen.

groeten,

Henk
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Misschien is Hobbex ook wat.
10 masten voor ? 13.50 en voor dezelfde prijs zelfs een verpakking voor tunnelbouw van 9 masten en 275 cm rijdraad.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Dag Alphons,

Dank je wel voor de Hobbex-tip.
De website staat al bij de favorieten.

Groeten,

Henk
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie feedback maar ik zou graag nog wat feedback op mijn ontwerp willen hebben.
Zien jullie voordelen, nadelen?
Is het perfect of kan het nog verbeterd worden?

De Hobbex-masten wil wel voor het zichtbare gedeelte gaan gebruiken.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Henk
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Hallo Henk,

Jij vraagt naar alternatieve bovenleiding, maar helaas ik gebruik in mijn bergen géén bovenleiding om de volgende reden:

Ik vind het zonde van je tijd en veel te duur om bovenleiding te maken op trajecten waar je niets van ziet.

Ik maak pantogravenvangers voor mijn pantograven van de loks, zie mijn draadje pag.1 #20 4 foto's en #181 de 2e foto,
hier zie je hoe ik ze heb gemaakt.

Dus ik heb géén alternatief, maar ik gebruik helemaal geen bovenleiding in de tunnels en bergen en dat bevalt mij prima.

Wil je nog nader info hierover dan sta ik voor je klaar.
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Links van Herman (iets gebruikersvriendekijker... ;)) ===> klik en klak
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
@Herman,

Daar waar het niet nodig is doe ik ook geen bovenleiding maar ik heb een aantal verborgen delen waar de hoogte dusdanig is dat ik daar iets zal moeten omdat anders mijn pantografen blijven haken.
Zo ga ik, net als jij, gebruik maken van installatiedraad maar ik zit nog een beetje tegen de "alternatieve" masten aan te hikken.
Daar heb ik al een aantal oplossingen voor gezien maar die van jou is ook zeker niet slecht en komt hoog in de lijst van mogelijk oplossingen.
Slim zoals je dat vastgezet heb met een moertje!

@Nobody:
Dank voor het maken van de linkjes.

Henk
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Alternatieve bovenleiding in verborgen trajecten: Feedback gevraagd
Door het moertje kun je de bovenleiding in de breedte heel mooi afstellen, dit is trouwens een idee van ArjanM, Arjan heeft hem gemaakt voor enkelspoor, ik heb het door ontwikkelt voor dubbelspoor.