Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Golfer's kelderbaanproject : afgebroken
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26   Omlaag

Auteur Topic: Golfer's kelderbaanproject : afgebroken  (gelezen 349881 keer)

dani

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1150 Gepost op: donderdag 29 november 2012, 16:48:16 »

tegenwoordig zijn het  blijkbaar "aansteker-camera's"  die hoge ogen gooien.    Die zijn nog smaller en dus makkelijk in te bouwen of gewoon zelfs met een elastiekje bovenop een loko of een wagon vast te maken.

Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1151 Gepost op: donderdag 29 november 2012, 18:16:34 »

Michiel, netjes toch :thumbup:

Günther, dank ik had toch weer zin om wat constructiefs te doen. Scenery is ook belangrijk maar bouwen is eigenlijk leuker.

Ziet er goed uit :thumbup: met een hele mooie verzameling al 8o

Dank Frank  :thumbup: :thumbup:

Ha die Michiel.
Bijzonder mooi om nu je hele baan op deze films te kunnen bekijken! B)
Was ik bij de eerste nog een beetje dizzy door de snelheid en de vele indrukken, bij het 2e filmpje was dit al veel beter en kon ik de omgeving rustig vanuit mijn Panorama kijkplaats bewonderen.

Je bent inderdaad op vele plaatsen en met veel dingen tegelijk bezig maar het gaat best hard en je baan krijgt een steeds mooiere uitstraling van een compleet landschap.
Tussendoor gaat het rijden uitstekend en zelfs je kinderen bieden een helpende hand.

Veel plezier en succes en tot de volgende update.

AlbertJan, fijn dat je niet meer dizzy werd. Speciaal vooor jou wat rustiger gemaakt :D

Meer ruimte gemaakt? 8o
Een onafhankelijke kommisie gaat een en ander morgen controleren cq goedkeuren en waarderen :P :D :D

Nee, de kast is nog niet weg. Ik zie de komst van de commissie met vertrouwen tegemoet  :)


Hoort daar ook de boekenkast bij  8o

Want persoonlijk denk ik dat dit ook meegenomen kan worden in de beoordeling  :D :D

Het is feitelijk een Win-Win, ik bedoel, meer ruimte voor de hobby  :P

Nee Paul, je begrijpt het niet. Het zou de ene hobby voor de andere inruilen zijn.  :D

Hallo Michiel,

Als je dan toch met k-rail aan de gang gaat, zou je ook een flex rail kunnen toepassen om deze S bocht (foto's reactie # 1142) wat vloeiender te laten verlopen.

Overigens schandalig  :oops: dat ik al heel lang niet meer in dit draadje een reactie heb laten zien, het ziet er allemaal prima uit!

Hoi Ronald,

Die k-flex heb ik op de bovenverdieping in gedachten maar bij de 'benedenwerkzaamheden' volstaan deze curves.
 
Je filmpjes met de sleutelcamera bekeken. Leuk gedaan. Moet ik ook eens over nadenken.

Dank Piet!

tegenwoordig zijn het  blijkbaar "aansteker-camera's"  die hoge ogen gooien.    Die zijn nog smaller en dus makkelijk in te bouwen of gewoon zelfs met een elastiekje bovenop een loko of een wagon vast te maken.

Hoi Dani,

Heb ik naar gekeken maar ik ben geen roker en wel een autorijder. Zou erg gek zijn als ik met een aansteker zou lopen  :-)
Qua prijs maakt het niet uit.


vriendelijke groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1152 Gepost op: donderdag 29 november 2012, 20:53:39 »

Hoi Michiel,

Mooi werk die nieuwe constructie voor je berg. Leuk dat experimenteren met de K-rail. Het maken van secties en blokken is met K-rail relatief eenvoudig zoals je snel zult merken.

Ik heb geen ervaring met C-rail maar daarmee lijkt me dat meer werk.

Groet, Ronald

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1153 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 19:17:34 »

Hoi Ronald,

Ik weet niet of dat meer werk is. Je kunt zo makkelijk solderen aan een c-rail en het doorslijpen van de massaverbinding gaat heel snel. Ik moet nog maar zien hoe makkelijk je aan een k-raillipje soldeert  8o

Na het bezoek van Boskabouter, 44er en Hero gisterenavond ligt de baan natuurlijk helemaal uit elkaar  :D  Ik had al wat twijfels over het functioneren van 3 wissels in de baan. Soms wordt er gebotst, jaaa echt. Koploper is er één kwijt ....
A) een wissel lag anders dan gedacht
B) een Alzheimer rijdt gewoon de andere kant op
C) een trein is niet in zijn blok gaan staan vanwege waarschijnlijk een verouderde decoder

A) ben ik vandaag hopelijk gaan oplossen door de eindschakelaars door te solderen. Volgens de Wiki moesten ze eraf en dan een brug slaan maar dat wilde niet. Ik kreeg geen brug meer gesoldeerd op de plaat. Het pakte gewoon niet. Ding weggegooid. Na een tip van Jan, als ik 'm goed begrijp, heb ik de brug gelegd over de pootjes van de eindschakelaar en de hendel aan de andere zijde van de schakelaar verwijderd. Eén dus pleitte en 4 andere hopelijk verbeterd. Verbaasde me erover 74490's te hebben uit 1996 en 1999. Alles gekocht (Ebay) in 2005-2007 .

B) en C) dooen we een andere keer  ;)


Vriendelijke groet,
Michiel


Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Hero

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1154 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 19:43:01 »

Kijk goed bezig. Gelijk oplossen die probleempjes.
Vergeet niet met een potlood op de aandrijving te schrijven dat ie is aangepast.
Anders trek je er ooit een open die al gedaan is. ;)

Bewaar wel het schuifdeel uit die verprutste aandrijving. Die plastic puntjes willen er nog wel eens van af breken.(Geleiding)
Dan loopt het niet lekker meer en weigert ie ook dienst.

Robin

harald en alex

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1155 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 20:01:50 »

Michiel.

Je had wel heel wat expertise op bezoek dan.  B) B) B) Altijd wel goed dat een ander eens naar een probleem kijkt.Dan is er meestal een simpele oplossing waar je zelf dan niet aan gedacht had.

Harald & Alex
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1156 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 20:08:17 »


Na het bezoek van Boskabouter, 44er en Hero gisterenavond ligt de baan natuurlijk helemaal uit elkaar  :D


Snap niet dat je dat volk binnen laat Michiel. :D

Gr, Ben.
Gelogd

Boskabouter

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Als t maar Nederlands is en flensen heeft
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1157 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 21:30:28 »

Hahaha  ja Ben, en t was reuze gezellig :-)  :thumbup:

Hoe gaat ie kerel?

Groeten Paul
Gelogd

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1158 Gepost op: vrijdag 30 november 2012, 21:43:58 »

Hoi Michiel,

Je had wel een paar kanjers op bezoek.

Aan het lipje van de K-rail solderen is eenvoudig en het pakt makkelijk. Je kunt ook van die inschuifconnectors aan de rails schuiven als je niet wilt solderen.

Ik heb dezelfde ervaring op Ebay met de wisselaandrijving voor de K-rail wissels. Helaas kun je nooit het bouwjaar van de aandrijvingen zien en blijven ook de nieuwe aandrijvingen niet echt betrouwbaar.
Eigenlijk is alleen servoaandrijving betrouwbaar maar ja om dat allemaal achteraf te doen.
Märklin had een super betrouwbare aandrijving op de oudere wissels, die wissels werden compleet met aangemonteerde aandrijving geleverd.

Groet, Ronald

44er

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1159 Gepost op: zaterdag 01 december 2012, 22:43:22 »

Hoi Michiel,

Aankomende week komt de schoonmaaktrein jouw kant op , ga m eerst zelf nog de baan op sturen .

Als je klaar bent met de aandrijvingen laat even weten , wij komen dan weer gezellig bij je op visite en eens zien hoe wij je weer aan wat extra werk
kunnen helpen  >:-D >:-D, niets is ons teveel om te adviseren, B)

Gr, Jan
Gelogd





Intellibox,Loconet,6021,MS2, Koploper,S88n,Lok met Faulhaber,

Hero

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1160 Gepost op: zaterdag 01 december 2012, 22:52:28 »

 :D :D

Werk genoeg in die kelder.
Het gras moet ook nog gaan groeien. O:-D
Ik ben benieuwd of de verse mest een beetje werkt.

Robin

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1161 Gepost op: vrijdag 07 december 2012, 16:28:59 »

Kijk goed bezig. Gelijk oplossen die probleempjes. Vergeet niet met een potlood op de aandrijving te schrijven dat ie is aangepast.

Bewaar wel het schuifdeel uit die verprutste aandrijving. Die plastic puntjes willen er nog wel eens van af breken.(Geleiding)
Dan loopt het niet lekker meer en weigert ie ook dienst.

:D :D

Werk genoeg in die kelder. Het gras moet ook nog gaan groeien. O:-D
Ik ben benieuwd of de verse mest een beetje werkt.

Hoi Robin, dank voor de tip maar de aandrijving heb ik met schuif al weggegooid. Je High Voltage Tube ofwel grassmaster  :) moet ik nog proberen. Op dit moment maak ik tunnelbuizen en het k-rail segment. Maar in die laatste mag ook gras uiteraard.

Je had wel heel wat expertise op bezoek dan.  B) B) B) Altijd wel goed dat een ander eens naar een probleem kijkt. Dan is er meestal een simpele oplossing waar je zelf dan niet aan gedacht had.

Harald & Alex,  daar was inderdaad heel wat kennis binnengekomen  :D Nou had ik totaal geen problemen hoor. Maar ja, als de baan gaat rijden gebeurt er nogal eens wat. Een spontane sluiting op een vreemd punt in de baan bv. Het was natuurlijk zo opgelost..

Snap niet dat je dat volk binnen laat Michiel. :D

Ben, het loopt gewoon uit de hand. Het worden er steeds meer. Zal wel door de koffie komen maar toch neemt er één zijn eigen melk mee.

Hahaha  ja Ben, en t was reuze gezellig :-)  :thumbup:

Mee eens Paul, gaan we vaker doen  :thumbup:

Je had wel een paar kanjers op bezoek.

Aan het lipje van de K-rail solderen is eenvoudig en het pakt makkelijk. Je kunt ook van die inschuifconnectors aan de rails schuiven als je niet wilt solderen.

Ik heb dezelfde ervaring op Ebay met de wisselaandrijving voor de K-rail wissels. Helaas kun je nooit het bouwjaar van de aandrijvingen zien en blijven ook de nieuwe aandrijvingen niet echt betrouwbaar.
Eigenlijk is alleen servoaandrijving betrouwbaar maar ja om dat allemaal achteraf te doen.
Märklin had een super betrouwbare aandrijving op de oudere wissels, die wissels werden compleet met aangemonteerde aandrijving geleverd.

Hoi Ronald, ik ga me verdiepen in een wisselaandrijving voor k-rail. Leuk om eens een servo te proberen.
In een traject over een ravijn  (brug) wil ik een wissel leggen. Zou ik dat wissel kunnen omleggen via een langere boom? Wellicht is het de enige optie.  Ik denk niet dat ik een normale wisselaandrijving onder de brug wil monteren want die zijn alle zichtbaar.  (zie in afbeelding op hoogte)

Aankomende week komt de schoonmaaktrein jouw kant op, ga m eerst zelf nog de baan op sturen .

Als je klaar bent met de aandrijvingen laat even weten , wij komen dan weer gezellig bij je op visite en eens zien hoe wij je weer aan wat extra werk
kunnen helpen  >:-D >:-D, niets is ons teveel om te adviseren, B)

Hoi Jan,

Op je zolder zal het ook wel lekker stoffen? Het heeft geen haast maar ik vind het leuk als ze een keer weer rijdt  :)  Bij voorbaat dank!
Nog wat cruciale aandrijvingen staan op de rol.. Ik weet het jullie zijn niet te beroerd de mening onder stoelen of banken te schuiven en daarbij relaxed naar een treintje komend uit een klimspiraal te kijken.  :D



Het segment staat in de MDF-grondverf.
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1162 Gepost op: vrijdag 07 december 2012, 19:55:13 »

Hoi Michiel,

Als je even de mogelijkheid hebt om een servoaandrijving aan te leggen bij de wissel op de brug kan ik je dat zeker aanbevelen. Ik heb zelf op mijn viaduct een standaard K-rail aandrijving en ja hoor het is precies die ene die defect is gegaan. Dus natuurlijk spijt dat ik nooit over servo heb nagedacht, want dze aandrijving is zeer lastig te vervangen door de bouw van het viaduct en al het gipswerk.

Die module die je aanhet bouwen bent ziet er prachtig uit echt vakwerk. :thumbup:

Groet, Ronald

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1163 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 10:59:11 »

Hoi Ronald,

Dank voor je reactie en tip. Het is een lastig bereikbaar punt en het zit in het zicht. Ook ik wil later geen spijt hebben.
Het wissel moet komen op de bovenverdieping achter de brug.


Weer wat foto's bijgevoegd.

groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

caponordtraveller

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1164 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 15:52:22 »


 hallo Michiel,


 gaas bevestigd met hete lijm ? of enkel met nieten ?
 
 Ziet er al dadelijk anders uit, vooral grote hoogtes !


 Steven
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1165 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 19:08:41 »

hoi Steven,

In de stevige ribben heb ik messing spijkertjes geslagen en op de dunne achterwand heb ik inderdaad met hete lijm gewerkt. In ieder geval geen materialen die gaan roesten.
Die hoge wand bij Alpen Bassie vond ik zo indrukwekkend. Zoiets wilde ik ook  ;)

groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

harald en alex

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1166 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 20:19:29 »

Michiel.

Je hebt ons wel nieuwsgierig gemaakt.We zijn dus benieuwd hoe het er uit komt te zien.

Harald & Alex
Gelogd

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1167 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 22:13:02 »

Roestvaststalen nieten kan ook altijd nog. Werkt lekker snel met het nietpistool.

Groet, Ronald

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1168 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 17:37:32 »

Ik ben weer een stukje verder.
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

treinbeginner

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen
    • Shell collectie - Shell wagons in diverse schalen
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1169 Gepost op: zondag 16 december 2012, 13:04:55 »

Hallo

Begint er mooi uit te zien.  :thumbup:

Blijf dit volgen.

Vriendelijke groeten,
Marc
Gelogd
Volg de bouw van een sluis --> hier
Volg de bouw van de baan Maleupen --> hier
iTrain & iCar gebruiker

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1170 Gepost op: zondag 16 december 2012, 13:39:18 »

Hoi Michiel,

Als je zo doorgaat haal je Alex en Harald nog in als grootverbruiker van gips. >:-D

Begint zeer fraai te worden.

Groet, Ronald

Günther

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1171 Gepost op: zondag 16 december 2012, 13:46:24 »

Jeetje Michiel,

Nou gaat het toch steeds meer op een kunst stuk lijken :thumbup:

vr.gr. Günther
Gelogd

harald en alex

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
« Reactie #1172 Gepost op: zondag 16 december 2012, 21:01:47 »

Hoi Michiel,

Als je zo doorgaat haal je Alex en Harald nog in als grootverbruiker van gips. >:-D

Begint zeer fraai te worden.

Groet, Ronald

Ronald.

Bij ons ging het toen met 25 kilo balen tegelijk.Het is wel zo dat onze toenmalige manier van bouwen wel een paar extra zakjes gekost heeft  :mrgreen: Wel kan je er dan later ook wat mooie structuren in beitelen  ;)

Michel.

Het  gaat er inderdaad wel heel mooi uitzien  B) B) B)

Harald & Alex
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1173 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:22:24 »

Mannen, weer bedankt voor de reacties. Gisteren heb ik bij Jan (44er) een Roco-zaagje geleend om de rails aan het eind van het segment op maat te zagen. Tevens zijn er met de zaag 4 scheidingen aangebracht om 2x2 secties in het doorgaande spoor te creëren. Ik moet zeggen het is een vlijmscherp smal ding. Beter dan de gewone ijzerzaag en zeker nauwkeuriger dan de lompe Dremel  :D

De C-rails lijken met minder handelingen netter te bewerken dan de K-rail . Eigenlijk maak ik van 2 k-railsen één melder omdat ik beide raillassen van opeenvolgende railsen middels de diode verbind. Nu is dat niet erg omdat je toch genoeg cm's moet hebben in een sectie. De diode voor de massaverbetering zit eronder, maar dan dien ik wel weer ruimte in de kurkbedding daarvoor te creëren. Gelukkig ligt de rails plat.

Bijgaand de foto's  en op naar de 3 secties in de bovenverdieping  :)
Tevens nog een foto van een gips bruggehoofd in aanbouw.
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Einte

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1174 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:29:13 »

Hallo Michiel,

Hoe heb je die foto gemaakt, met 2 handen meten, met derde hand een foto  maken  8o :)

Gr Einte
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1175 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:31:02 »

Gelet op het licht en de lange sluitertijd is daar altijd de...... zelfontspanner  ;)
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

neesse

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1176 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:52:40 »

Of gewoon heeeeeeeel erg snel zijn  >:-D >:-D

Groeten Niels
Gelogd


Mijn draadje

ECOS 1, koploper, C rails, AJ decoders

Einte

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1177 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:53:59 »

Gelet op het licht en de lange sluitertijd is daar altijd de...... zelfontspanner  ;)

En een statief misschien :)

Gr Einte
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1178 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 13:41:43 »

Ha die Michiel.
Dat is een hele "berg" gips die jouw bergen moeten gaan vormen! :P
Mooi om te zien dat er al gelijk vorm in begint te komen.
Het zagen met zo'n Roco zaagje is eigenlijk niet alleen erg makkelijk maar maakt ook een prachtige zaagsnede.

Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

Fijne feestdagen en veel bouw plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Mr. Marklin

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1179 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 17:09:23 »

Michiel,

Ik schaam me dat ik nu pas je draadje ""ontdek" Het ziet er allemaal preachtig uit. ik heb het hele gebeuren gelezen en ben jaloers op de ruimte die jij hebt.
Ik zal je blijven volgen, wens je veel bouwplezier, en tevens fijne kerstdagen.

Mvg
Arie
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1180 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 22:04:37 »

Of gewoon heeeeeeeel erg snel zijn  >:-D >:-D

Niels, daar ben ik te traag voor  ;)  Ik geef liever de afdrukvertraging wat meer seconden  :)

En een statief misschien :)

Einte, dat staat in de kelder inderdaad altijd binnen handbereik. Ik kan niet meer zonder

Ha die Michiel.
Dat is een hele "berg" gips die jouw bergen moeten gaan vormen! :P
Mooi om te zien dat er al gelijk vorm in begint te komen.
Het zagen met zo'n Roco zaagje is eigenlijk niet alleen erg makkelijk maar maakt ook een prachtige zaagsnede.

Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

Fijne feestdagen en veel bouw plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan, Dank! Zojuist heb ik de laatste draden aan de onderzijde vastgesoldeerd en even proefgereden. De lok kon zelfs kruuupe  :D
De k-rails vallen niet tegen.
Ook voor jou reeds prettige feestdagen gewenst.

Ik schaam me dat ik nu pas je draadje ""ontdek" Het ziet er allemaal preachtig uit. ik heb het hele gebeuren gelezen en ben jaloers op de ruimte die jij hebt.
Ik zal je blijven volgen, wens je veel bouwplezier, en tevens fijne kerstdagen.

Hoi Arie,

Hoezo schamen? Je bent toch pas een jonkie hier  >:-D Je kunt niet alle hoeken van het forum zomaar kennen.
Dank ! Leuk dat je het allemaal gelezen hebt. Het is al aardig veel.


vriendelijke groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1181 Gepost op: zondag 23 december 2012, 19:50:44 »

Hoi Michiel,

Ziet er netjes uit. Dus het is nog even wennen, het werken met K-rail. De secties hoef je trouwens niet met een zaagje te maken. Er zijn kunststof schoentjes voor aan het einde van de rails. Gewoon het metalen schoentje verwijderen en het speciale scheidingsschoentje aanbrengen. Dit is de meest eenvoudige manier van secties maken.

Groet, Ronald
 

wally

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1182 Gepost op: maandag 24 december 2012, 00:00:26 »

Hoi Michiel!
dat gaat echt wat worden zo!
suxes verder he!
gr Wally
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1183 Gepost op: maandag 24 december 2012, 00:14:30 »

Er zijn kunststof schoentjes voor aan het einde van de rails. Gewoon het metalen schoentje verwijderen en het speciale scheidingsschoentje aanbrengen.

Fleischmann-Profi 6433

Mvg, Johan
Gelogd

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1184 Gepost op: maandag 24 december 2012, 09:54:56 »

Ja, klopt ik ken de Fleischmann's maar dank voor de tip!
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1185 Gepost op: maandag 24 december 2012, 16:49:08 »

De balast ligt er inmiddels op en tussen.
Het overtollige van het gietgips voor de rotsen is goed te gebruiken voor toekomstige sneeuwduintjes op een bedje van styropor.  ;) Ze zijn bijna te hoog.

Graag wil ik iedereen fijne feestdagen wensen en voor straks;  een voorspoedig 2013 !!  :thumbup:

vriendelijke groet,
Michiel
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
« Reactie #1186 Gepost op: zondag 30 december 2012, 20:07:57 »

Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

AlbertJan.

Inmidels heb ik ik ook de terugmelding getest maar dat blijft nu al dagen tobben. Per spoor van ca. 1m lengte zitten er twee en die lichten in beide sporen beide teglijkertijd op. Spoorstaaf niet goed doorgezaagd zou je zeggen? De multimeter laat zien dat het gescheiden is.
Kan het via de balast toch contacten? Is al drie dagen droog.  Ben even het spoor bijster..   :(

Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1187 Gepost op: zondag 30 december 2012, 21:08:20 »

Hoi Michiel,

Heb je met de multimeter al geprobeerd om de ene pen in de ballast te steken en de andere op de railstaaf? Dan weet je meteen of hier eventueel nog een lekstroom loopt.

Groet, Ronald

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1188 Gepost op: zondag 30 december 2012, 21:35:33 »

Hoi Ronald,

Zojuist gedaan maar ik kan op diverse punten geen lekstroom ontdekken.  Toch..

Ik meet mijn doorgezaagde rails altijd op resultaat met de "piep"stand op de multimeter. Geen piep is oké.  Nu hoor ik dat ik welliswaar geen "piep" krijg maar ik zie wel een ander getal in het uitleesvenster verschijnen. En niet de standaard "1" als je de pooltjes in de lucht houdt. Er moet dus een klein contact zijn en ik ga eerst wat groffer zagen  :)
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1189 Gepost op: zondag 30 december 2012, 23:13:58 »

Beste Michiel,

Heb je de ballast ook al ingelijmd, zo ja dan ter plaatse van de meldrail kijken of er geen ballast tegen die meldrail aanligt.

Met K-rails liggen de koperen verbindingsstripjes tussen de railstukken ook in de lijm en is er dan ook een verbinding naar de voeding, dat geeft ook een "minder als oneindige" verbinding.

Toen ik voor het eerst ging ballasten/lijmen is het mij ook gebeurd en heb ik uiteindelijk een stuk weer los moeten maken, sindsdien ben ik heel erg precies en voorzichtig met inlijmen.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Günther

  • Gast
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1190 Gepost op: maandag 31 december 2012, 09:38:17 »

Hallo Michiel,

Wat bij mij wel eens wil helpen om met een borsteltje van messing de zaagsnede oven schoon te vegen even dwars doen en dan even de stofzuiger er langs.
Bij het zagen en/of slijpen ontstaat er slijpsel en als dat niet goed wordt weg gehaald dan heb je ook een soort lekstroom.
Dit misschien niet te meten is.
vr.gr. veel suc6 en prettige jaar wisselling.
Günther.
Gelogd

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1191 Gepost op: maandag 31 december 2012, 10:01:39 »

Hoi Michiel, je kunt niet volledig op de toon afgaan. De toon is handig om goede verbindingen tussen de rail te controleren. Slechte toon is een niet zo'n goede verbinding en een heldere harde toon is een goede verbinding. Voor dit kun je beter goed op verandering in de display letten, want er kan een minimaal lekstroompje aanwezig zijn die voldoende is om voor de storing te zorgen maar die geen toon geeft.

Succes en groet,

Ronald

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1192 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 01:39:48 »

Je maakt me onderhand nieuwsgierig naar wat de oorzaak kan zijn ...
Gelogd

oosterom

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1193 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 10:36:50 »

Goede morgen Michiel,

Ik begrijp dat jij de railstaafjes doorzaagt voor de detectie ik zelf doe dat niet maar haal een railasje weg en plaats daar voor in de plaats een Fleischmann ik geloof 6433 mag ik vragen waarom jij ervoor kiest om de rails door te zagen?

groeten Martin.
Gelogd
k rails, zwitsers voorbeeld, cs2, i-train pro v5, esu switch pilot, esu servo's, littfinski seindecoders, OC32, Loconet en S88 van Rosoft, sommerfeldt sbb bovenleiding.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28469.0

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1194 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 14:15:34 »

Beste Michiel,

Heb je de ballast ook al ingelijmd, zo ja dan ter plaatse van de meldrail kijken of er geen ballast tegen die meldrail aanligt.

Met K-rails liggen de koperen verbindingsstripjes tussen de railstukken ook in de lijm en is er dan ook een verbinding naar de voeding, dat geeft ook een "minder als oneindige" verbinding.

Anne, helaas zit het helemaal vast met balast en al en ik denk dat wat jij beschrijft hier ook het probleem is.  :(

Wat bij mij wel eens wil helpen om met een borsteltje van messing de zaagsnede oven schoon te vegen even dwars doen en dan even de stofzuiger er langs.
Bij het zagen en/of slijpen ontstaat er slijpsel en als dat niet goed wordt weg gehaald dan heb je ook een soort lekstroom.
Dit misschien niet te meten is.
vr.gr. veel suc6 en prettige jaar wisselling.

Hoi Günther,

Met de gewone ijzerzaag ben ik er ook nog even doorheen gegaan maar er was eigenlijk al voldoende ruimte. De stofzuiger haal ik er nog een keer overheen. Dat is een goed idee.

Hoi Michiel, je kunt niet volledig op de toon afgaan. De toon is handig om goede verbindingen tussen de rail te controleren. Slechte toon is een niet zo'n goede verbinding en een heldere harde toon is een goede verbinding. Voor dit kun je beter goed op verandering in de display letten, want er kan een minimaal lekstroompje aanwezig zijn die voldoende is om voor de storing te zorgen maar die geen toon geeft.

Helemaal mee eens Ronald, de enige juiste test is eigenlijk wat de feedback-monitor op de IB laat zien. Het wel of niet oplichten van de melders.

Je maakt me onderhand nieuwsgierig naar wat de oorzaak kan zijn ...

 :)  Ik wilde dit niet naar grote hoogten opvoeren Jan. Ik heb geen zin het los te halen en denk maar te accepteren dat ik op een strekkende meter het maar effectief met één melder per spoor moet doen.


Ik begrijp dat jij de railstaafjes doorzaagt voor de detectie ik zelf doe dat niet maar haal een railasje weg en plaats daar voor in de plaats een Fleischmann ik geloof 6433 mag ik vragen waarom jij ervoor kiest om de rails door te zagen?

Martin, de raillasjes gebruik ik graag om diodes, massa's en melderdraden aan te solderen. Bovenden kon ik met zagen de knip daar leggen waar ik 'm wilde. Afgelopen dinsdag heb ik hier bij MCH wel even de isolatieraillasjes die jij noemt gekocht. Deze komen op de "bovenverdieping". Ik ga het nu andewrs doen maar zal toch bij het balasten erg moeten op letten.


even een update met foto's

Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

harald en alex

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1195 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 20:09:21 »

Hoi Michiel.

Het ziet er goed uit  :thumbup:

Waar gaat dat bovenste spoor naar toe?

Harald & Alex
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1196 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 22:51:31 »

Beste Michiel,

Ik heb het in het begin ook gehad en dat stuk rails maar weer losgemaakt, sindsdien let ik heel goed op of de ballast tegen de "meldrailstaaf" ligt voor ik begin met inlijmen.

Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1197 Gepost op: woensdag 16 januari 2013, 22:58:13 »

Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.
Je kunt ook een 2 mm gaatje boren, en de draad erin vast solderen. Het solderen gaat makkelijker. Het boren natuurlijk niet.
Gelogd

M.user

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1198 Gepost op: donderdag 17 januari 2013, 21:45:25 »

Hoi Michiel,

Märklin 7500 is wellicht een optie.

Groet, Ronald

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
« Reactie #1199 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 16:16:20 »

Waar gaat dat bovenste spoor naar toe?

Harald & Alex

Dank, De tunnelportalen zitten aan de achterkant van de berg. Ik wil het segment er tegenaan zetten in de plaats van de inmiddels bekende kast  :) Onder de Matterhorn dien ik in de berg een wissel aan te leggen en dan kom je uit het bovenste tunneltje. De onderste dubbelsporige tunnel is een uitgang van een level in de klimspiraal die nog niet gebruikt werd maar een voorbereiding is voor uitbreiding van de baan.

Ik heb het in het begin ook gehad en dat stuk rails maar weer losgemaakt, sindsdien let ik heel goed op of de ballast tegen de "meldrailstaaf" ligt voor ik begin met inlijmen.

Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.

Hallo Anne W,

Het is een secuur werkje wat ik dacht al netjes te doen  :?
Wellicht bedoel je S39 RVS INOX ? Althans, dat heb ik staan en daar gaat het mee. Daarna wel goed schoonmaken hoewel het beter zou zijn dan het gewone S39.

Je kunt ook een 2 mm gaatje boren, en de draad erin vast solderen. Het solderen gaat makkelijker. Het boren natuurlijk niet.

Hoi Jan Willem,

Super! Even er doorheen en je hebt veel meer houvast. Dat ga ik zeker eens proberen.

Märklin 7500 is wellicht een optie.

Ronald,

Ik kende het nummer niet maar na ff googlen zag ik de bekende aansluitklemmen. Deze werden me bij de aankoop van de wissel in Utrecht ook aangeraden maar ik heb ze laten liggen aangezien ik de aansluitklemmen niet ook in het zicht wilde hebben.


De wissel op de foto ligt net op de beoogde brug. Hopelijk krijg ik de aandrijving net onzichtbaar in het bruggehoofd. Mocht dat niet lukken gaf Robin me al de tip geheugendraad te hanteren en een mechaniek om een hoek van 90" te maken.
Inmiddels weer veel rotsen erbij.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 januari 2013, 16:18:13 door Golfer »
Gelogd
Vriendelijke groet, Michiel

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 26 queries.