Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
tegenwoordig zijn het  blijkbaar "aansteker-camera's"  die hoge ogen gooien.    Die zijn nog smaller en dus makkelijk in te bouwen of gewoon zelfs met een elastiekje bovenop een loko of een wagon vast te maken.

Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Citaat van: Günther op dinsdag 27 november 2012, 15:11:48
Michiel, netjes toch :thumbup:

Günther, dank ik had toch weer zin om wat constructiefs te doen. Scenery is ook belangrijk maar bouwen is eigenlijk leuker.

Citaat van: FrankD op dinsdag 27 november 2012, 16:05:57
Ziet er goed uit :thumbup: met een hele mooie verzameling al 8o

Dank Frank  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: AlbertJan op woensdag 28 november 2012, 08:35:30
Ha die Michiel.
Bijzonder mooi om nu je hele baan op deze films te kunnen bekijken! B)
Was ik bij de eerste nog een beetje dizzy door de snelheid en de vele indrukken, bij het 2e filmpje was dit al veel beter en kon ik de omgeving rustig vanuit mijn Panorama kijkplaats bewonderen.

Je bent inderdaad op vele plaatsen en met veel dingen tegelijk bezig maar het gaat best hard en je baan krijgt een steeds mooiere uitstraling van een compleet landschap.
Tussendoor gaat het rijden uitstekend en zelfs je kinderen bieden een helpende hand.

Veel plezier en succes en tot de volgende update.

AlbertJan, fijn dat je niet meer dizzy werd. Speciaal vooor jou wat rustiger gemaakt :D

Citaat van: 44er op woensdag 28 november 2012, 11:05:47
Meer ruimte gemaakt? 8o
Een onafhankelijke kommisie gaat een en ander morgen controleren cq goedkeuren en waarderen :P :D :D

Nee, de kast is nog niet weg. Ik zie de komst van de commissie met vertrouwen tegemoet  :)


Citaat van: Boskabouter op woensdag 28 november 2012, 11:11:12
Hoort daar ook de boekenkast bij  8o

Want persoonlijk denk ik dat dit ook meegenomen kan worden in de beoordeling  :D :D

Het is feitelijk een Win-Win, ik bedoel, meer ruimte voor de hobby  :P

Nee Paul, je begrijpt het niet. Het zou de ene hobby voor de andere inruilen zijn.  :D

Citaat van: rorail op woensdag 28 november 2012, 11:46:38
Hallo Michiel,

Als je dan toch met k-rail aan de gang gaat, zou je ook een flex rail kunnen toepassen om deze S bocht (foto's reactie # 1142) wat vloeiender te laten verlopen.

Overigens schandalig  :oops: dat ik al heel lang niet meer in dit draadje een reactie heb laten zien, het ziet er allemaal prima uit!

Hoi Ronald,

Die k-flex heb ik op de bovenverdieping in gedachten maar bij de 'benedenwerkzaamheden' volstaan deze curves.

Citaat van: pab op donderdag 29 november 2012, 16:19:29
Je filmpjes met de sleutelcamera bekeken. Leuk gedaan. Moet ik ook eens over nadenken.

Dank Piet!

Citaat van: dani op donderdag 29 november 2012, 16:48:16
tegenwoordig zijn het  blijkbaar "aansteker-camera's"  die hoge ogen gooien.    Die zijn nog smaller en dus makkelijk in te bouwen of gewoon zelfs met een elastiekje bovenop een loko of een wagon vast te maken.

Hoi Dani,

Heb ik naar gekeken maar ik ben geen roker en wel een autorijder. Zou erg gek zijn als ik met een aansteker zou lopen  :-)
Qua prijs maakt het niet uit.


vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Michiel,

Mooi werk die nieuwe constructie voor je berg. Leuk dat experimenteren met de K-rail. Het maken van secties en blokken is met K-rail relatief eenvoudig zoals je snel zult merken.

Ik heb geen ervaring met C-rail maar daarmee lijkt me dat meer werk.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Ronald,

Ik weet niet of dat meer werk is. Je kunt zo makkelijk solderen aan een c-rail en het doorslijpen van de massaverbinding gaat heel snel. Ik moet nog maar zien hoe makkelijk je aan een k-raillipje soldeert  8o

Na het bezoek van Boskabouter, 44er en Hero gisterenavond ligt de baan natuurlijk helemaal uit elkaar  :D  Ik had al wat twijfels over het functioneren van 3 wissels in de baan. Soms wordt er gebotst, jaaa echt. Koploper is er één kwijt ....
A) een wissel lag anders dan gedacht
B) een Alzheimer rijdt gewoon de andere kant op
C) een trein is niet in zijn blok gaan staan vanwege waarschijnlijk een verouderde decoder

A) ben ik vandaag hopelijk gaan oplossen door de eindschakelaars door te solderen. Volgens de Wiki moesten ze eraf en dan een brug slaan maar dat wilde niet. Ik kreeg geen brug meer gesoldeerd op de plaat. Het pakte gewoon niet. Ding weggegooid. Na een tip van Jan, als ik 'm goed begrijp, heb ik de brug gelegd over de pootjes van de eindschakelaar en de hendel aan de andere zijde van de schakelaar verwijderd. Eén dus pleitte en 4 andere hopelijk verbeterd. Verbaasde me erover 74490's te hebben uit 1996 en 1999. Alles gekocht (Ebay) in 2005-2007 .

B) en C) dooen we een andere keer  ;)


Vriendelijke groet,
Michiel


Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Kijk goed bezig. Gelijk oplossen die probleempjes.
Vergeet niet met een potlood op de aandrijving te schrijven dat ie is aangepast.
Anders trek je er ooit een open die al gedaan is. ;)

Bewaar wel het schuifdeel uit die verprutste aandrijving. Die plastic puntjes willen er nog wel eens van af breken.(Geleiding)
Dan loopt het niet lekker meer en weigert ie ook dienst.

Robin
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Michiel.

Je had wel heel wat expertise op bezoek dan.  B) B) B) Altijd wel goed dat een ander eens naar een probleem kijkt.Dan is er meestal een simpele oplossing waar je zelf dan niet aan gedacht had.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Citaat van: Golfer op vrijdag 30 november 2012, 19:17:34

Na het bezoek van Boskabouter, 44er en Hero gisterenavond ligt de baan natuurlijk helemaal uit elkaar  :D


Snap niet dat je dat volk binnen laat Michiel. :D

Gr, Ben.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hahaha  ja Ben, en t was reuze gezellig :-)  :thumbup:

Hoe gaat ie kerel?

Groeten Paul
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Michiel,

Je had wel een paar kanjers op bezoek.

Aan het lipje van de K-rail solderen is eenvoudig en het pakt makkelijk. Je kunt ook van die inschuifconnectors aan de rails schuiven als je niet wilt solderen.

Ik heb dezelfde ervaring op Ebay met de wisselaandrijving voor de K-rail wissels. Helaas kun je nooit het bouwjaar van de aandrijvingen zien en blijven ook de nieuwe aandrijvingen niet echt betrouwbaar.
Eigenlijk is alleen servoaandrijving betrouwbaar maar ja om dat allemaal achteraf te doen.
Märklin had een super betrouwbare aandrijving op de oudere wissels, die wissels werden compleet met aangemonteerde aandrijving geleverd.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Michiel,

Aankomende week komt de schoonmaaktrein jouw kant op , ga m eerst zelf nog de baan op sturen .

Als je klaar bent met de aandrijvingen laat even weten , wij komen dan weer gezellig bij je op visite en eens zien hoe wij je weer aan wat extra werk
kunnen helpen  >:-D >:-D, niets is ons teveel om te adviseren, B)

Gr, Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
 :D :D

Werk genoeg in die kelder.
Het gras moet ook nog gaan groeien. O:-D
Ik ben benieuwd of de verse mest een beetje werkt.

Robin
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Citaat van: Hero op vrijdag 30 november 2012, 19:43:01
Kijk goed bezig. Gelijk oplossen die probleempjes. Vergeet niet met een potlood op de aandrijving te schrijven dat ie is aangepast.

Bewaar wel het schuifdeel uit die verprutste aandrijving. Die plastic puntjes willen er nog wel eens van af breken.(Geleiding)
Dan loopt het niet lekker meer en weigert ie ook dienst.

Citaat van: Hero op zaterdag 01 december 2012, 22:52:28
:D :D

Werk genoeg in die kelder. Het gras moet ook nog gaan groeien. O:-D
Ik ben benieuwd of de verse mest een beetje werkt.

Hoi Robin, dank voor de tip maar de aandrijving heb ik met schuif al weggegooid. Je High Voltage Tube ofwel grassmaster  :) moet ik nog proberen. Op dit moment maak ik tunnelbuizen en het k-rail segment. Maar in die laatste mag ook gras uiteraard.

Citaat van: harald en alex op vrijdag 30 november 2012, 20:01:50
Je had wel heel wat expertise op bezoek dan.  B) B) B) Altijd wel goed dat een ander eens naar een probleem kijkt. Dan is er meestal een simpele oplossing waar je zelf dan niet aan gedacht had.

Harald & Alex,  daar was inderdaad heel wat kennis binnengekomen  :D Nou had ik totaal geen problemen hoor. Maar ja, als de baan gaat rijden gebeurt er nogal eens wat. Een spontane sluiting op een vreemd punt in de baan bv. Het was natuurlijk zo opgelost..

Citaat van: Spoorman op vrijdag 30 november 2012, 20:08:17
Snap niet dat je dat volk binnen laat Michiel. :D

Ben, het loopt gewoon uit de hand. Het worden er steeds meer. Zal wel door de koffie komen maar toch neemt er één zijn eigen melk mee.

Citaat van: Boskabouter op vrijdag 30 november 2012, 21:30:28
Hahaha  ja Ben, en t was reuze gezellig :-)  :thumbup:

Mee eens Paul, gaan we vaker doen  :thumbup:

Citaat van: M.user op vrijdag 30 november 2012, 21:43:58
Je had wel een paar kanjers op bezoek.

Aan het lipje van de K-rail solderen is eenvoudig en het pakt makkelijk. Je kunt ook van die inschuifconnectors aan de rails schuiven als je niet wilt solderen.

Ik heb dezelfde ervaring op Ebay met de wisselaandrijving voor de K-rail wissels. Helaas kun je nooit het bouwjaar van de aandrijvingen zien en blijven ook de nieuwe aandrijvingen niet echt betrouwbaar.
Eigenlijk is alleen servoaandrijving betrouwbaar maar ja om dat allemaal achteraf te doen.
Märklin had een super betrouwbare aandrijving op de oudere wissels, die wissels werden compleet met aangemonteerde aandrijving geleverd.

Hoi Ronald, ik ga me verdiepen in een wisselaandrijving voor k-rail. Leuk om eens een servo te proberen.
In een traject over een ravijn  (brug) wil ik een wissel leggen. Zou ik dat wissel kunnen omleggen via een langere boom? Wellicht is het de enige optie.  Ik denk niet dat ik een normale wisselaandrijving onder de brug wil monteren want die zijn alle zichtbaar.  (zie in afbeelding op hoogte)

Citaat van: 44er op zaterdag 01 december 2012, 22:43:22
Aankomende week komt de schoonmaaktrein jouw kant op, ga m eerst zelf nog de baan op sturen .

Als je klaar bent met de aandrijvingen laat even weten , wij komen dan weer gezellig bij je op visite en eens zien hoe wij je weer aan wat extra werk
kunnen helpen  >:-D >:-D, niets is ons teveel om te adviseren, B)

Hoi Jan,

Op je zolder zal het ook wel lekker stoffen? Het heeft geen haast maar ik vind het leuk als ze een keer weer rijdt  :)  Bij voorbaat dank!
Nog wat cruciale aandrijvingen staan op de rol.. Ik weet het jullie zijn niet te beroerd de mening onder stoelen of banken te schuiven en daarbij relaxed naar een treintje komend uit een klimspiraal te kijken.  :D



Het segment staat in de MDF-grondverf.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Michiel,

Als je even de mogelijkheid hebt om een servoaandrijving aan te leggen bij de wissel op de brug kan ik je dat zeker aanbevelen. Ik heb zelf op mijn viaduct een standaard K-rail aandrijving en ja hoor het is precies die ene die defect is gegaan. Dus natuurlijk spijt dat ik nooit over servo heb nagedacht, want dze aandrijving is zeer lastig te vervangen door de bouw van het viaduct en al het gipswerk.

Die module die je aanhet bouwen bent ziet er prachtig uit echt vakwerk. :thumbup:

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Ronald,

Dank voor je reactie en tip. Het is een lastig bereikbaar punt en het zit in het zicht. Ook ik wil later geen spijt hebben.
Het wissel moet komen op de bovenverdieping achter de brug.


Weer wat foto's bijgevoegd.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail

hallo Michiel,


gaas bevestigd met hete lijm ? of enkel met nieten ?

Ziet er al dadelijk anders uit, vooral grote hoogtes !


Steven
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
hoi Steven,

In de stevige ribben heb ik messing spijkertjes geslagen en op de dunne achterwand heb ik inderdaad met hete lijm gewerkt. In ieder geval geen materialen die gaan roesten.
Die hoge wand bij Alpen Bassie vond ik zo indrukwekkend. Zoiets wilde ik ook  ;)

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Michiel.

Je hebt ons wel nieuwsgierig gemaakt.We zijn dus benieuwd hoe het er uit komt te zien.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Roestvaststalen nieten kan ook altijd nog. Werkt lekker snel met het nietpistool.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Ik ben weer een stukje verder.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hallo

Begint er mooi uit te zien.  :thumbup:

Blijf dit volgen.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Hoi Michiel,

Als je zo doorgaat haal je Alex en Harald nog in als grootverbruiker van gips. >:-D

Begint zeer fraai te worden.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Jeetje Michiel,

Nou gaat het toch steeds meer op een kunst stuk lijken :thumbup:

vr.gr. Günther
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, experiment in k-rail
Citaat van: M.user op zondag 16 december 2012, 13:39:18
Hoi Michiel,

Als je zo doorgaat haal je Alex en Harald nog in als grootverbruiker van gips. >:-D

Begint zeer fraai te worden.

Groet, Ronald

Ronald.

Bij ons ging het toen met 25 kilo balen tegelijk.Het is wel zo dat onze toenmalige manier van bouwen wel een paar extra zakjes gekost heeft  :mrgreen: Wel kan je er dan later ook wat mooie structuren in beitelen  ;)

Michel.

Het  gaat er inderdaad wel heel mooi uitzien  B) B) B)

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Mannen, weer bedankt voor de reacties. Gisteren heb ik bij Jan (44er) een Roco-zaagje geleend om de rails aan het eind van het segment op maat te zagen. Tevens zijn er met de zaag 4 scheidingen aangebracht om 2x2 secties in het doorgaande spoor te creëren. Ik moet zeggen het is een vlijmscherp smal ding. Beter dan de gewone ijzerzaag en zeker nauwkeuriger dan de lompe Dremel  :D

De C-rails lijken met minder handelingen netter te bewerken dan de K-rail . Eigenlijk maak ik van 2 k-railsen één melder omdat ik beide raillassen van opeenvolgende railsen middels de diode verbind. Nu is dat niet erg omdat je toch genoeg cm's moet hebben in een sectie. De diode voor de massaverbetering zit eronder, maar dan dien ik wel weer ruimte in de kurkbedding daarvoor te creëren. Gelukkig ligt de rails plat.

Bijgaand de foto's  en op naar de 3 secties in de bovenverdieping  :)
Tevens nog een foto van een gips bruggehoofd in aanbouw.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Hallo Michiel,

Hoe heb je die foto gemaakt, met 2 handen meten, met derde hand een foto  maken  8o :)

Gr Einte
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Gelet op het licht en de lange sluitertijd is daar altijd de...... zelfontspanner  ;)
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Of gewoon heeeeeeeel erg snel zijn  >:-D >:-D

Groeten Niels
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Citaat van: Golfer op zaterdag 22 december 2012, 12:31:02
Gelet op het licht en de lange sluitertijd is daar altijd de...... zelfontspanner  ;)

En een statief misschien :)

Gr Einte
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Ha die Michiel.
Dat is een hele "berg" gips die jouw bergen moeten gaan vormen! :P
Mooi om te zien dat er al gelijk vorm in begint te komen.
Het zagen met zo'n Roco zaagje is eigenlijk niet alleen erg makkelijk maar maakt ook een prachtige zaagsnede.

Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

Fijne feestdagen en veel bouw plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Michiel,

Ik schaam me dat ik nu pas je draadje ""ontdek" Het ziet er allemaal preachtig uit. ik heb het hele gebeuren gelezen en ben jaloers op de ruimte die jij hebt.
Ik zal je blijven volgen, wens je veel bouwplezier, en tevens fijne kerstdagen.

Mvg
Arie
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Citaat van: neesse op zaterdag 22 december 2012, 12:52:40
Of gewoon heeeeeeeel erg snel zijn  >:-D >:-D

Niels, daar ben ik te traag voor  ;)  Ik geef liever de afdrukvertraging wat meer seconden  :)

Citaat van: Einte op zaterdag 22 december 2012, 12:53:59
En een statief misschien :)

Einte, dat staat in de kelder inderdaad altijd binnen handbereik. Ik kan niet meer zonder

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 22 december 2012, 13:41:43
Ha die Michiel.
Dat is een hele "berg" gips die jouw bergen moeten gaan vormen! :P
Mooi om te zien dat er al gelijk vorm in begint te komen.
Het zagen met zo'n Roco zaagje is eigenlijk niet alleen erg makkelijk maar maakt ook een prachtige zaagsnede.

Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

Fijne feestdagen en veel bouw plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan, Dank! Zojuist heb ik de laatste draden aan de onderzijde vastgesoldeerd en even proefgereden. De lok kon zelfs kruuupe  :D
De k-rails vallen niet tegen.
Ook voor jou reeds prettige feestdagen gewenst.

Citaat van: Mr. Marklin op zaterdag 22 december 2012, 17:09:23
Ik schaam me dat ik nu pas je draadje ""ontdek" Het ziet er allemaal preachtig uit. ik heb het hele gebeuren gelezen en ben jaloers op de ruimte die jij hebt.
Ik zal je blijven volgen, wens je veel bouwplezier, en tevens fijne kerstdagen.

Hoi Arie,

Hoezo schamen? Je bent toch pas een jonkie hier  >:-D Je kunt niet alle hoeken van het forum zomaar kennen.
Dank ! Leuk dat je het allemaal gelezen hebt. Het is al aardig veel.


vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Hoi Michiel,

Ziet er netjes uit. Dus het is nog even wennen, het werken met K-rail. De secties hoef je trouwens niet met een zaagje te maken. Er zijn kunststof schoentjes voor aan het einde van de rails. Gewoon het metalen schoentje verwijderen en het speciale scheidingsschoentje aanbrengen. Dit is de meest eenvoudige manier van secties maken.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Hoi Michiel!
dat gaat echt wat worden zo!
suxes verder he!
gr Wally
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Citaat van: M.user op zondag 23 december 2012, 19:50:44
Er zijn kunststof schoentjes voor aan het einde van de rails. Gewoon het metalen schoentje verwijderen en het speciale scheidingsschoentje aanbrengen.

Fleischmann-Profi 6433

Mvg, Johan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Ja, klopt ik ken de Fleischmann's maar dank voor de tip!
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
De balast ligt er inmiddels op en tussen.
Het overtollige van het gietgips voor de rotsen is goed te gebruiken voor toekomstige sneeuwduintjes op een bedje van styropor.  ;) Ze zijn bijna te hoog.

Graag wil ik iedereen fijne feestdagen wensen en voor straks;  een voorspoedig 2013 !!  :thumbup:

vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, diode in k-rail
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 22 december 2012, 13:41:43
Heb je al test gereden met de diode overbruggingen?

AlbertJan.

Inmidels heb ik ik ook de terugmelding getest maar dat blijft nu al dagen tobben. Per spoor van ca. 1m lengte zitten er twee en die lichten in beide sporen beide teglijkertijd op. Spoorstaaf niet goed doorgezaagd zou je zeggen? De multimeter laat zien dat het gescheiden is.
Kan het via de balast toch contacten? Is al drie dagen droog.  Ben even het spoor bijster..   :(

Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hoi Michiel,

Heb je met de multimeter al geprobeerd om de ene pen in de ballast te steken en de andere op de railstaaf? Dan weet je meteen of hier eventueel nog een lekstroom loopt.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hoi Ronald,

Zojuist gedaan maar ik kan op diverse punten geen lekstroom ontdekken.  Toch..

Ik meet mijn doorgezaagde rails altijd op resultaat met de "piep"stand op de multimeter. Geen piep is oké.  Nu hoor ik dat ik welliswaar geen "piep" krijg maar ik zie wel een ander getal in het uitleesvenster verschijnen. En niet de standaard "1" als je de pooltjes in de lucht houdt. Er moet dus een klein contact zijn en ik ga eerst wat groffer zagen  :)
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Beste Michiel,

Heb je de ballast ook al ingelijmd, zo ja dan ter plaatse van de meldrail kijken of er geen ballast tegen die meldrail aanligt.

Met K-rails liggen de koperen verbindingsstripjes tussen de railstukken ook in de lijm en is er dan ook een verbinding naar de voeding, dat geeft ook een "minder als oneindige" verbinding.

Toen ik voor het eerst ging ballasten/lijmen is het mij ook gebeurd en heb ik uiteindelijk een stuk weer los moeten maken, sindsdien ben ik heel erg precies en voorzichtig met inlijmen.

Groet, Anne W
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hallo Michiel,

Wat bij mij wel eens wil helpen om met een borsteltje van messing de zaagsnede oven schoon te vegen even dwars doen en dan even de stofzuiger er langs.
Bij het zagen en/of slijpen ontstaat er slijpsel en als dat niet goed wordt weg gehaald dan heb je ook een soort lekstroom.
Dit misschien niet te meten is.
vr.gr. veel suc6 en prettige jaar wisselling.
Günther.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hoi Michiel, je kunt niet volledig op de toon afgaan. De toon is handig om goede verbindingen tussen de rail te controleren. Slechte toon is een niet zo'n goede verbinding en een heldere harde toon is een goede verbinding. Voor dit kun je beter goed op verandering in de display letten, want er kan een minimaal lekstroompje aanwezig zijn die voldoende is om voor de storing te zorgen maar die geen toon geeft.

Succes en groet,

Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Je maakt me onderhand nieuwsgierig naar wat de oorzaak kan zijn ...
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Goede morgen Michiel,

Ik begrijp dat jij de railstaafjes doorzaagt voor de detectie ik zelf doe dat niet maar haal een railasje weg en plaats daar voor in de plaats een Fleischmann ik geloof 6433 mag ik vragen waarom jij ervoor kiest om de rails door te zagen?

groeten Martin.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Citaat van: Anne W op zondag 30 december 2012, 23:13:58
Beste Michiel,

Heb je de ballast ook al ingelijmd, zo ja dan ter plaatse van de meldrail kijken of er geen ballast tegen die meldrail aanligt.

Met K-rails liggen de koperen verbindingsstripjes tussen de railstukken ook in de lijm en is er dan ook een verbinding naar de voeding, dat geeft ook een "minder als oneindige" verbinding.

Anne, helaas zit het helemaal vast met balast en al en ik denk dat wat jij beschrijft hier ook het probleem is.  :(

Citaat van: Günther op maandag 31 december 2012, 09:38:17
Wat bij mij wel eens wil helpen om met een borsteltje van messing de zaagsnede oven schoon te vegen even dwars doen en dan even de stofzuiger er langs.
Bij het zagen en/of slijpen ontstaat er slijpsel en als dat niet goed wordt weg gehaald dan heb je ook een soort lekstroom.
Dit misschien niet te meten is.
vr.gr. veel suc6 en prettige jaar wisselling.

Hoi Günther,

Met de gewone ijzerzaag ben ik er ook nog even doorheen gegaan maar er was eigenlijk al voldoende ruimte. De stofzuiger haal ik er nog een keer overheen. Dat is een goed idee.

Citaat van: M.user op maandag 31 december 2012, 10:01:39
Hoi Michiel, je kunt niet volledig op de toon afgaan. De toon is handig om goede verbindingen tussen de rail te controleren. Slechte toon is een niet zo'n goede verbinding en een heldere harde toon is een goede verbinding. Voor dit kun je beter goed op verandering in de display letten, want er kan een minimaal lekstroompje aanwezig zijn die voldoende is om voor de storing te zorgen maar die geen toon geeft.

Helemaal mee eens Ronald, de enige juiste test is eigenlijk wat de feedback-monitor op de IB laat zien. Het wel of niet oplichten van de melders.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 11 januari 2013, 01:39:48
Je maakt me onderhand nieuwsgierig naar wat de oorzaak kan zijn ...

:)  Ik wilde dit niet naar grote hoogten opvoeren Jan. Ik heb geen zin het los te halen en denk maar te accepteren dat ik op een strekkende meter het maar effectief met één melder per spoor moet doen.


Citaat van: oosterom op vrijdag 11 januari 2013, 10:36:50
Ik begrijp dat jij de railstaafjes doorzaagt voor de detectie ik zelf doe dat niet maar haal een railasje weg en plaats daar voor in de plaats een Fleischmann ik geloof 6433 mag ik vragen waarom jij ervoor kiest om de rails door te zagen?

Martin, de raillasjes gebruik ik graag om diodes, massa's en melderdraden aan te solderen. Bovenden kon ik met zagen de knip daar leggen waar ik 'm wilde. Afgelopen dinsdag heb ik hier bij MCH wel even de isolatieraillasjes die jij noemt gekocht. Deze komen op de "bovenverdieping". Ik ga het nu andewrs doen maar zal toch bij het balasten erg moeten op letten.


even een update met foto's

Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hoi Michiel.

Het ziet er goed uit  :thumbup:

Waar gaat dat bovenste spoor naar toe?

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Beste Michiel,

Ik heb het in het begin ook gehad en dat stuk rails maar weer losgemaakt, sindsdien let ik heel goed op of de ballast tegen de "meldrailstaaf" ligt voor ik begin met inlijmen.

Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.

Groet, Anne W
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Citaat van: Anne W op vrijdag 11 januari 2013, 22:51:31
Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.
Je kunt ook een 2 mm gaatje boren, en de draad erin vast solderen. Het solderen gaat makkelijker. Het boren natuurlijk niet.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Hoi Michiel,

Märklin 7500 is wellicht een optie.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Segment, dubbele terugmelding
Citaat van: harald en alex op vrijdag 11 januari 2013, 20:09:21
Waar gaat dat bovenste spoor naar toe?

Harald & Alex

Dank, De tunnelportalen zitten aan de achterkant van de berg. Ik wil het segment er tegenaan zetten in de plaats van de inmiddels bekende kast  :) Onder de Matterhorn dien ik in de berg een wissel aan te leggen en dan kom je uit het bovenste tunneltje. De onderste dubbelsporige tunnel is een uitgang van een level in de klimspiraal die nog niet gebruikt werd maar een voorbereiding is voor uitbreiding van de baan.

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 januari 2013, 22:51:31
Ik heb het in het begin ook gehad en dat stuk rails maar weer losgemaakt, sindsdien let ik heel goed op of de ballast tegen de "meldrailstaaf" ligt voor ik begin met inlijmen.

Je kunt aan de railstaven solderen, maar je hebt er een hulpvloeistof bij nodig, welke weet ik niet, ik doe het ook via de raillassen.

Hallo Anne W,

Het is een secuur werkje wat ik dacht al netjes te doen  :?
Wellicht bedoel je S39 RVS INOX ? Althans, dat heb ik staan en daar gaat het mee. Daarna wel goed schoonmaken hoewel het beter zou zijn dan het gewone S39.

Citaat van: Jan22 op woensdag 16 januari 2013, 22:58:13
Je kunt ook een 2 mm gaatje boren, en de draad erin vast solderen. Het solderen gaat makkelijker. Het boren natuurlijk niet.

Hoi Jan Willem,

Super! Even er doorheen en je hebt veel meer houvast. Dat ga ik zeker eens proberen.

Citaat van: M.user op donderdag 17 januari 2013, 21:45:25
Märklin 7500 is wellicht een optie.

Ronald,

Ik kende het nummer niet maar na ff googlen zag ik de bekende aansluitklemmen. Deze werden me bij de aankoop van de wissel in Utrecht ook aangeraden maar ik heb ze laten liggen aangezien ik de aansluitklemmen niet ook in het zicht wilde hebben.


De wissel op de foto ligt net op de beoogde brug. Hopelijk krijg ik de aandrijving net onzichtbaar in het bruggehoofd. Mocht dat niet lukken gaf Robin me al de tip geheugendraad te hanteren en een mechaniek om een hoek van 90" te maken.
Inmiddels weer veel rotsen erbij.