Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Door de veel gladderre structuur van je zij muren zou je nooit het groffe vuil van je portaal benaderen.
De kieren om in te zitten zijn veel kleiner. Daar blijf je gewoon meer steen zien.Is domweg een ander soort muur.

Pas op dat je niet teveel verf per keer achter gaat laten.
De dry brush grijs vertoont daar al trekjes van. Is een erg overheersende tint (geworden).Ik denk dat je oplossing is die weg te mengen.

Ooit stond in een faller boek dat je grijs zelf kon mengen. Werd uit een vreemde combi gedaan.Eerst paarsachtig aanmaken en dan langs roze omtrekken.Ik kon dat boek alleen net niet vinden om het na te kijken.Was wel een mooie warme grijs.

Ik zou aan het portaal niets meer doen hooguit nog een klein beetje zwartachtig om de donkere delen iets minder eentoonig te maken.
Die zijmuren moeten meer zachtaardige (grijs)tinten om rustiger over te komen.

Succes en laat de tussen bewerkingen vooral lang genoeg drogen anders wordt het alsnog een kleur.
Als dit lukt ben je weer een lastige ervaring rijker.
Ik heb ooit mijn oude baan verpest in een verfgang.Nadat de kleur goed was zat er geen structuur meer in de gietdelen.
Was gewoon glad gebrusht. :D

Robin
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Citaat van: Hero op zaterdag 04 augustus 2012, 18:19:50

Ik heb ooit mijn oude baan verpest in een verfgang.Nadat de kleur goed was zat er geen structuur meer in de gietdelen.
Was gewoon glad gebrusht. :D

Robin

Dan kan je voegen uit gaan krabben en dat kan de bedoeling niet zijn.We hebben dat ook al gehad.Op dit moment zit er geen eenheid in maar misschien hoeft dat ook wel niet?Misschien eens op zoek gaan naar een voorbeeld waar de tunnelpoort en de steunmuren niet gelijk van materiaal en dus kleur zijn?Door andere steensoorten die gebruikt zijn moet er dan wel verschil zijn.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
De muren hoeven toch niet dezelfde kleur te hebben? Als op één muur altijd de regen of zon staat zal deze een andere kleur hebben. Ik zou op google eens gaan zoeken naar plaatjes.

De steunmuren zijn meestal van het zelfde gesteente dus de kleurschakering zal niet groot in verschil zijn. Grijs is dan toch ook een goede kleur als basis? Wellicht een enkele steen iets donkerder of lichter. Een wash van zwart of sepia en wat highlighten zal toch genoeg zijn. Eventueel breng je regensporen aan met wat extra zwarte verf (verdund). Mos op de stenen en je bent klaar.

Kijk:


Web IMGP0030 by Rail-Kees, on Flickr

Dit is dan wel een andere steunmuur maar het geeft goed aan hoe weer en wind hun gang kunnen gaan en de natuur gaat leven op de muur.


Brug overview by Rail-Kees, on Flickr
Dit is alleen grijs geschilderde schuimplaat (ondervloer voor laminaat) wat ietsje wash (zwart) en wat highlight gekregen heeft. Het is nog niet klaar maar geeft wel een indruk dat het niet overdreven hoeft te zijn.

Succes want dit is wel een leuke draad om te volgen.

mvg,
Kees-Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Citaat van: 44er op zaterdag 04 augustus 2012, 17:49:50
De muren worden steeds mooier en gaan idd steeds meer matchen met de portaal, kan je de portaal niet een beetje met de zelfde kleur
doen of gaat je dat te ver en ga je het andersom doen?

Jan, ik vind dat portaal zo goed dat ik dat onaangetast wilde laten. Als ik het van begin af aan had meegenomen had ik inderdaad een makkelijker match.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Robin, harald & Alex, bedankt voor de tips. Het was idd lastig om warmer grijs te krijgen en ja, ik ging ook snel achter elkaar aan (waterbasis) maar gelukkig zitten de voegen nog niet vol. Dat zou echt jammer zijn.

Citaat van: willem twee op zaterdag 04 augustus 2012, 20:31:25
De muren hoeven toch niet dezelfde kleur te hebben? Als op één muur altijd de regen of zon staat zal deze een andere kleur hebben. Ik zou op google eens gaan zoeken naar plaatjes.

De steunmuren zijn meestal van het zelfde gesteente dus de kleurschakering zal niet groot in verschil zijn. Grijs is dan toch ook een goede kleur als basis? Wellicht een enkele steen iets donkerder of lichter. Een wash van zwart of sepia en wat highlighten zal toch genoeg zijn. Eventueel breng je regensporen aan met wat extra zwarte verf (verdund). Mos op de stenen en je bent klaar.

Kees-Jan, helemaal mee eens. Ook dunner is mooier en een prachtig voorbeeld heb je daar. De regensporen op de steunmuur met simpel zwart is ook mooi maar dan zou ik wel kiezen om het te matigen daar waar planten in de buurt staan.

groet, Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Hoi Michiel,

Hoe bevalt het werken met de airbrush op gips?

Ik behandel altijd de muren met een penseel. Eigenlijk ben ik daarmee begonnen op advies van Anita Decor en dat werkt best goed. Ik heb dit nog nooit met de airbrush geprobeerd, omdat ik dan het idee heb dat zowel de steen als de voeg dezelfde kleur krijgt wat in het echt niet het geval is.
Wat is jouw ervaring?

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Ronald, ik denk dat ik het niet anders doe met muren dan jij (of iedereen) maar ik kan me vergissen. Eerst met de airbrush een donkere kleur aanbrengen, wellicht met meerdere lagen, voor als ik een donkere voeg wil. Daarna een lichtere kleur voor de stenen met wat dunne verf op een stevige spons (achterkant schuursponsje), voorts wat accenten of kleuringen aanbrengen met een bijna droge penseel.

Als ik nu dit proces kan overzien dan is misschien het belangrijkste wel de keuzes bij het mengen van de kleuren.

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Waarom gooi je niet gelijk pigment door je gips? Dan is alles al in een grijstint en hoef je veel minder moeilijk de eerste laag er op te zetten?

mvg,

Kees-Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Citaat van: Golfer op zaterdag 04 augustus 2012, 21:43:44
Ronald, ik denk dat ik het niet anders doe met muren dan jij (of iedereen) maar ik kan me vergissen. Eerst met de airbrush een donkere kleur aanbrengen, wellicht met meerdere lagen, voor als ik een donkere voeg wil. Daarna een lichtere kleur voor de stenen met wat dunne verf op een stevige spons (achterkant schuursponsje), voorts wat accenten of kleuringen aanbrengen met een bijna droge penseel.

Als ik nu dit proces kan overzien dan is misschien het belangrijkste wel de keuzes bij het mengen van de kleuren.

groet,
Michiel

Michiel

Wij hebben de laatste keren een laag bruin er op gedaan dit dan met een natte spons weer afgeveegd en dan daarna een laag zwart en deze ook weer met de spons gedaan.Komt bij ons dus geen airbrush aan te pas.Het gaat dus ook redelijk snel op deze manier.En je krijgt ook geen uniforme kleur.Je kan er daarna altijd nog met pigmentpoeder of airbrush overheen gaan.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Heel mooi die muur :thumbup:
Gr mark
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muur op kleur brengen
Citaat van: willem twee op zaterdag 04 augustus 2012, 23:21:43
Waarom gooi je niet gelijk pigment door je gips? Dan is alles al in een grijstint en hoef je veel minder moeilijk de eerste laag er op te zetten?

Dat zou de basis al veel makkelijker maken hè  :thumbup: Knal wit is zeker niet fijn.. Dank voor de tip.


Citaat van: harald en alex op zondag 05 augustus 2012, 08:41:43
Wij hebben de laatste keren een laag bruin er op gedaan dit dan met een natte spons weer afgeveegd en dan daarna een laag zwart en deze ook weer met de spons gedaan. Komt bij ons dus geen airbrush aan te pas.Het gaat dus ook redelijk snel op deze manier. En je krijgt ook geen uniforme kleur. Je kan er daarna altijd nog met pigmentpoeder of airbrush overheen gaan.


Harald & Alex, ik zal het eens proberen maar volgens mij is die airbrush een subliem apparaat. Efficiënt met verf zodat de structuur van de ondergrond aanwezig blijft en ik vind het ook een gewoon leuk ding om te gebruiken c.q. onder de knie te krijgen. Als je daarna er met de airbrush overheen gaat is toch vaak je eerdere effect weg?

@ Mark  Dank! maar bedoel je niet de muur van Willem Twee /Kees-Jan ? :)
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Citaat van: Golfer op zaterdag 04 augustus 2012, 21:43:44
Ronald, ik denk dat ik het niet anders doe met muren dan jij (of iedereen) maar ik kan me vergissen. Eerst met de airbrush een donkere kleur aanbrengen, wellicht met meerdere lagen, voor als ik een donkere voeg wil. Daarna een lichtere kleur voor de stenen met wat dunne verf op een stevige spons (achterkant schuursponsje), voorts wat accenten of kleuringen aanbrengen met een bijna droge penseel.

Als ik nu dit proces kan overzien dan is misschien het belangrijkste wel de keuzes bij het mengen van de kleuren.

groet,
Michiel

Hoi Michiel, de eerste laag doe ik altijd met sterk verdunde acrylverf met een penseel zodat dit goed in de diepere delen loopt. Het piment blijft dan ook goed achter in de voegen. Gips zuigt nogal dus mede daarom de verf sterk verdunt aanbrengen. Tweede laag is niet meer verdunt ook met de penseel, dit zou dus ook met de airbrush kunnen, maar dan is er wel een risico dat je de voegen ook dezelfde kleur spuit. Derde laag is drybrushen met wit om highlights te krijgen. Geeft dus een goed diepte effect en vervolgens kun je nog met pigment poeders werken.
Ik ben wel benieuwt of met de airbrush je voegen nog een andere kleur behouden. Ik werk zelf namelijk ook best wel graag met de airbrush. Ik ga jouw methode dus ook maar eens testen.

Groet, Ronald.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Michiel

Je zou de airbrush dan kunnen gebruiken om accenten aan te brengen dat was wat we bedoelden.

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Muurelementen op kleur brengen
Bij het verouderen (verweren) gebruik ik de airbrush eigenlijk alleen maar om af te vlakken (na het dry brushen en verven). Niet te veel want anders slaat het helemaal dood in één matte toestand.

In de airbrush gaat dan vaak alleen maar zwart, dust (licht beige) en sepia (wash van Vallejo). Vooral de wash in de airbrush is een aanrader.

Verder volg ik dit draadje met aandacht want er zit in de toekomst ook een project met rotsen aan te komen bij mij.

mvg,

Kees-Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg kleuren
Mannen, bedankt wederom voor de tips.

Citaat van: willem twee op zondag 05 augustus 2012, 11:16:06
Verder volg ik dit draadje met aandacht want er zit in de toekomst ook een project met rotsen aan te komen bij mij.

Tja, rotsen wordt weer een andere studie voor me. Deze week ook de berg weer buiten op de workmate geparkeerd. Buiten heb ik meer frisse lucht bij het spuiten. Wat restjes van mijn kleine pallet zijn op m?n berg gesmeerd met het idee: "maakt voorlopig toch niet uit".
- Eerst met een vieze kwast eenmaal voorstrijk op het gips gesmeerd.
- Met de airbrush zwart op de rotsen gespoten en dun zwart op het gips want dat ?witte? van het gips moest eraf. Zeker bij de rotsen dacht ik met een donkere basis te beginnen. Ging lastig wat toch was m'n verf nog te dik..

Voor zover het geplande deel. Vond eigenlijk de gipskleur an sich ook wel mooi voor de top van de Matterhorn. Past mooi bij de andere toppen op de poster!
Daarna: restanten verf die ik niet meer op de muren nodig had gewoon her en der op de berg gesmeerd. Onder het mom van ?de basis moet toch donker? 
In principe wil ik de hoogte van de berg in drie lagen onderscheiden:
Onder: Naaldbomen met bosondergrond
Midden: Gras met rotsen
Boven: Kale rots

Wel moet ik straks onderbouw en berg dezelfde lagen gaan geven anders zie ik blijvend een onnatuurlijke scheiding op de delen. En dat willen we natuurlijk niet.

De rommelige berg   :D  ( ziet er niet uit ik weet het)  :
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Flinke berg Michel. Je zit al bijna tegen het plafond. Ziet er mooi uit.

Groet, Ronald
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
ziet er goed uit
mooi gedaan
jou volgorde is eigenlijk hetzelfde als in het echt.

gr john
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Nu nog een Nederlandse vlag op de top plaatsen  :)

Wat ga je met de beokenkast doen, die haalt de hele sfeer naar beneden  :-(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Citaat van: degeluidsman op zondag 05 augustus 2012, 21:21:10


Wat ga je met de boekenkast doen, die haalt de hele sfeer naar bendeden  :-(

Mvg,
Peter / degeluidsman.

Ow,Ow, de boekenkast is een verhaal apart, wordt een soort rode draad in dit topic :D :D
Michiel, ik zeg er niets over ........... :P

Gr, Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Ja weer die boekenkast  :D :D :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
pff ... zien ze alleen de boekenkast   >:-D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Neen we zien niet alleen die boekenkast, maar vooral het storend element genaamd boekenkast.  >:-D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Goedemorgen Michel

Ben je even op vakantie en een dagje naar de matterhorn.
Zie ik dat je hem heb nagebouwd aan het bouwen ben.

Als je nog foto,'s wilt zeg je het maar.

Ga zo door ben zelf ook weer in de weer.

Groetjes Bas
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
"Zie ik dat je hem heb nagebouwd aan het bouwen ben" :help:
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Hij is nog aan het bouwen dus is die nog niet klaar vandaar
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Fraaie berg(punt) Michel!

Dat beloofd wat voor de rest van de berg. :thumbup:
O, en een leuke boekenkast heb je daar. :D

Mvg,

Jeroen
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
 :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
NICE  :thumbup: :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Mooi hoor :D
ben de laatste tijd wat meer afwezig hier maar het is altijd leuk om dan zon stuk te lezen :D
leuk gedaan met die boomshors  :P

Groeten Tim
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Michel,

Ik heb ook genoten van uw topic.
Heel leerzaam moet ik u vertellen.
Waardevol informatie voor een beginner.
Succes met uw bouw.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
aan Allen; dank voor de reacties mannen! Altijd leuk te lezen dat dat ook tijdens vakanties doorgaat.
Inmiddels probeer ik weer tijd te vinden om het draadje weer op te pakken. Ben ondertussen doordrongen van het feit dat ik toch echt eerst de grote stukken wandafwerking van de berg af moet hebben voordat er verf op komt. Anders zit ik straks met kleurverschillen. Voorals nog zit ik modelgipsvormen uit de rotsmallen in het roodband van de berg te plakken. Daarna moet ik de naden dichtsmeren.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
U michel is die 1200 niet een beetje verdwaald :D :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Ik weet zeker dat er een markt is voor reizen rechtstreeks naar de Matterhorn vanuit NL.  :D
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Citaat van: Golfer op woensdag 05 september 2012, 22:05:20
Ik weet zeker dat er een markt is voor reizen rechtstreeks naar de Matterhorn vanuit NL.  :D
nou niet alleen naar de matterhorn hoor :D.
vroeger reden er toch treinen rechtstreeks naar zwitserland.
syl en ik zouden graag een keer in de winter willen en we zijn bezig voor deze winter mits het haalbaar is natuurlijk.
maar bassie is al gauw voor 8 dagen 2000,-E kwijt wel met swispas al gok ik die zo rond de 400 euro voor 8 dagen maar helemaal weet ik het nog niet.
is wat kost wat maar als het sneeuwt heb je wat :D :D

hoe is het verder met de noordwand van de matterhorn

groetjes bas
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
De Noordwand heeft ook weer een iets andere kleur. Net als de basis trouwens.  :) Ik maak nooit meer grijs met alleen zwart en wit. Ben begonnen in een Nutellaglas met rood, geel en blauw en dan heb je al snel een chocomel kleur. Daarna met wit en zwart naar de juiste kleurstelling voor de berg gebracht. Genoeg water erbij en door de airbrush. Daarna wat extra wit erbij voor de top. Die moet straks lichter worden. Was best tevreden maar op het bovenste uitneembare deel had ik de rotsjes met zwart behandeld en dat was echt zichtbaar. Aangezien alles een harmonieuze eenheid moet worden ben ik de rotsen van de basis ook met zwart gaan behandelen.
Nu ga ik eens denken met welke (lichtere)  tinten ik het relief mooi naar voren ga laten komen. Daar waar rotsen eroderen zijn ze vaak veel lichter.

Deze week van Ronald (M.user) wat fijne boortjes binnen gekregen. Daarmee wil ik boven het portaal een gaatje boren om de hangdraad van de bovenleiding door te trekken. Mooi isolatortje van Sommerfeldt erop en dan oogt dat wel weer.

groet aan Allen,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Hi Michiel, al een tijd je topic niet meer gezien... zal dit weekend weer 's ff checken en inhalen (Ben nu aan 't werk)  :D)

wel grappig dat men je regelmatig Michel noemt en mij noemen ze dan weer Michiel...   

niet belangrijk verder, maar viel me wel op... ;)

Gr Michel


Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Michiel, het wordt steeds meer een alpenlandschap.
Nu het station in de ballast en dan ben je al een heel eind.
Succes met je afwerking.

vr.gr. Günther. :thumbup:
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Hoi Michiel,

Wat een schitterende berg, echt super.

Gr. Henk
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Hoi Michiel,

Mooie berg wordt het. Goed om te lezen hoe jij de berg met de airbrush op kleir brengt.

Kun je ook een paar detail foto's van delen van de berg laten zien. Geeft dan wat meer een idee hoe de kleur nuances er uit zien.

Groet, Ronald.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Het eenigste wat ik zal doen is die schors of wat het ook is niet in de grote schaal gebruiken ik bedoel hiermee de Zwart achtige stenen deze vind ik persoonlijk te veel van de werklijkheid verschillen.
Dat is toch zonde van zo een mooie berg.
Goed dit is mijn opvatting het is verder geen kritiek de vorm van de matterhorn is verder perfeckt en een wittebtop zou hem goed doen.
Als je wilt kan ik wel een foto plaatsen.

Groetjes Bas
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Citaat van: h0ogovens op vrijdag 07 september 2012, 16:49:26
Hi Michiel, al een tijd je topic niet meer gezien... zal dit weekend weer 's ff checken en inhalen (Ben nu aan 't werk)  :D)
wel grappig dat men je regelmatig Michel noemt en mij noemen ze dan weer Michiel...   

niet belangrijk verder, maar viel me wel op... ;)

Hoi Michel, mijn topic is idd te groot om tijdens het werk door te lezen  :D Ben blij dat je de moeite neemt er voor te gaan zitten  :-)

Citaat van: Günther op vrijdag 07 september 2012, 17:46:32
Michiel, het wordt steeds meer een alpenlandschap.
Nu het station in de ballast en dan ben je al een heel eind.
Succes met je afwerking.
vr.gr. Günther. :thumbup:

Dank je Günther! en dan komen natuurlijk de andere uithoeken van de baan  :) Maar inderdaad het lijkt nu een stuk sneller te gaan maar ik zie toch wel in dat hier ook veel tijd in gaat zitten.

Citaat van: lokje 23 op vrijdag 07 september 2012, 19:20:00
zeer mooi werk moet ik zeggen.
wat betreft het kleuren voor de bergen, meuren en portalen en zo weinig mogelijk kleurverschil te hebben heb ik het zo opgelost.
gekeken op de bijsluiter of op het flesje van de verf hoeveel liter men kon maken met een flesje. dan het kleur volledig gemaakt zo had ik van sommige basis kleuren 20 liter staan.
en dan beginnen kleuren met de drie basis kleuren en nadien nog wat aangepast met andere kleurtjes hoe ik het wilde hebben.
maar zo kwam ik aan een gelijkmatige kleur als basis voor de bergen of de meuren en portalen .

Hoi Lucien, Dank voor het compliment! maar ... 20 liter  :O   :? maar dan neem ik aan dat je je hele baan in ene keer behandelt. Dat is wel het mooiste natuurlijk. Alleen m'n andere berg is nog niet in een fase dat daar verf op kan. Gelukkig staan ze niet naast elkaar dus zie je het verschil straks niet. Het idee houd ik wel in m'n achterhoofd.

Citaat van: ÖBB op vrijdag 07 september 2012, 19:22:36
Hoi Michiel,

Wat een schitterende berg, echt super.

Hoi Henk, Dank ,  maar hij wordt nog mooier natuurlijk  ;) Het plan was: een gedeelte tot boomgrens, een gedeelte daarboven van gras met rotsen en voorts alleen kale weggesleten rotsen.

Citaat van: M.user op vrijdag 07 september 2012, 20:03:32
Mooie berg wordt het. Goed om te lezen hoe jij de berg met de airbrush op kleir brengt.

Kun je ook een paar detail foto's van delen van de berg laten zien. Geeft dan wat meer een idee hoe de kleur nuances er uit zien.

Dank Ronald, ja ik zal wat meer details op de foto's zetten. Hopelijk gaat er morgen weer een grijs overheen.

Citaat van: Alpen Bassie op vrijdag 07 september 2012, 20:46:00
Het eenigste wat ik zal doen is die schors of wat het ook is niet in de grote schaal gebruiken ik bedoel hiermee de Zwart achtige stenen deze vind ik persoonlijk te veel van de werklijkheid verschillen.
Dat is toch zonde van zo een mooie berg.
Goed dit is mijn opvatting het is verder geen kritiek de vorm van de matterhorn is verder perfeckt en een wittebtop zou hem goed doen.
Als je wilt kan ik wel een foto plaatsen.

He Bas, 'al die schors' wilde ik tegen elkaar plaatsen zodat je één rotswand krijgt. In het onderste gedeelte is het geen schors maar zijn het rotsmallen van Spörle die ik gebruikt heb. Straks zijn ze niet meer zwart hoor..
Je mag overigens ter vergelijk best een foto plaatsen hoor. Ik heb uiteraard ook gewerkt met foto's en heb ze er bij iedere fase naast gehouden. Was wel nodig voor de proporties èn de details. Heb daarvoor Google Afbeeldingen gebruikt  :) Alle zijden zijn te vinden, de zuidwest-zijde wat minder.. Op een gegeven moment dien je de realiteit bij het nabootsen toch vaarwel te zeggen. Het wordt anders te groot..

Vriendelijke groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Dag Michiel,

leuke vorderingen gemaakt zo het zie  :thumbup:, uhmmm tja alleen die boekenkast mooi of niet past toch echt niet in deze scenery daarom misschien nog een andere optie trek de rotsen net iets onder het hoogste punt door zodat je de boekenkast erachter wegvalt als je geen schot met bergen op de achtergrond mag maken of kan plaatsen maar kan zijn dat je nog aan het overwegen bent hoor hoe je het wil oplossen alles op z'n tijd en begrijp je standpunt hierin.  :P :thumbup: en wij gaan het wel zien allemaal in ieder geval en de vorderingen zien er belovend uit veel succes verder. ;)
Met vriendelijke groet.

Theo.
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Michiel,

Petje af met de vorderingen , wordt / is al erg imposant, ik ben kleurendoof dus kan je niet adviseren zoals enkele
forumleden doen naar jou, enige is ------ :(  boekenkast mooi of niet  :D :D :D :D :D

Gr, Jan
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Hoi Michel.

Het begint al aardig te lijken dat de berg opgaat in de achtergrond  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Dag Michiel,

Even een vraagje, welke kleur heb je toegepast op deze berg en is het mogelijk om een paar foto's van wat dichterbij te maken vindt het altijd interessant hoe de kleuren zijn ook al weet dat het op foto's toch altijd anders overkomen dan in werkelijkheid is maar kan toch weer ideeën opdoen wat kleuren betreft. :)
Bij voorbaat alvast mijn dank en met vriendelijke groet,

Theo. :thumbup:
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Citaat van: th op vrijdag 07 september 2012, 22:25:52
leuke vorderingen gemaakt zo het zie  :thumbup:, uhmmm tja alleen die boekenkast mooi of niet past toch echt niet in deze scenery daarom misschien nog een andere optie trek de rotsen net iets onder het hoogste punt door zodat je de boekenkast erachter wegvalt als je geen schot met bergen op de achtergrond mag maken of kan plaatsen maar kan zijn dat je nog aan het overwegen bent hoor hoe je het wil oplossen alles op z'n tijd en begrijp je standpunt hierin.  :P :thumbup: en wij gaan het wel zien allemaal in ieder geval en de vorderingen zien er belovend uit veel succes verder. ;)

Citaat van: th op zaterdag 08 september 2012, 22:28:20
Even een vraagje, welke kleur heb je toegepast op deze berg en is het mogelijk om een paar foto's van wat dichterbij te maken vindt het altijd interessant hoe de kleuren zijn ook al weet dat het op foto's toch altijd anders overkomen dan in werkelijkheid is maar kan toch weer ideeën opdoen wat kleuren betreft. :)
Bij voorbaat alvast mijn dank en met vriendelijke groet,

Hoi Theo,

Tja, die boekkenkast ....  :?  Best een mooie , als boekenkast dan maar wat moet ik daarvan verder nou zeggen. Toch heb ik de indruk dat ik er serieus op in moet gaan anders eindigt die discussie over die kast nooit   :O   >:-D  ;) Er moet nog zoveel gedaan worden wat interessanter is en bovendien kan ik er bijna niet bij. Een plank als afscheiding zal er wel komen.

Dit weekend eigenlijk niet meer bij de baan geweest dus de foto's laten nog even op zich wachten maar die komen er.

Citaat van: 44er op vrijdag 07 september 2012, 22:35:13
Petje af met de vorderingen , wordt / is al erg imposant, ik ben kleurendoof dus kan je niet adviseren zoals enkele
forumleden doen naar jou, enige is ------ :(  boekenkast mooi of niet  :D :D :D :D :D

Gr, Jan

:D ;)

Citaat van: harald en alex op zaterdag 08 september 2012, 11:49:24
Het begint al aardig te lijken dat de berg opgaat in de achtergrond  :thumbup:

Harald & Alex

Ja, wordt wel wat hè. Dank! Ik moet er nog wel bomen bij plaatsen en ook die kleur zal best bepalend zijn. Het kan zo maar giga fout kleuren..

groet,
Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Dag Michiel,

weet hoe de situatie is en ben op de hoogte, maar er zijn inderdaad ander belangrijkere dingen en ga er ook niet meer verder op in wat boekenkast betreft. :P ;) het was alleen maar een hint en goed bedoeld. :thumbup:
Michiel even deze vraag :)Even een vraagje, welke kleur heb je toegepast op deze berg en is het mogelijk om een paar foto's van wat dichterbij te maken vindt het altijd interessant hoe de kleuren zijn ook al weet dat het op foto's toch altijd anders overkomen dan in werkelijkheid is maar kan toch weer ideeën opdoen wat kleuren betreft.
Als je een keertje tijd hebt hiervoor om dit te doen graag, alvast mijn vriendelijke dank. ;)
Blijf je volgen en veel succes het ziet er indrukwekkend uit allemaal en weet dat het met kleuren best wel moeilijk is daar dit ook heb ondervonden, maar kies wel wat jezelf mooi vindt daar gaat het om jij kijkt ertegen aan elke dag.
Ben misschien maar een zeldzame, maar zie dat er velen toch min of meer dezelfde rotskleuren hebben die stuk voor stuk heel erg mooi zijn hoor en absoluut geen commentaar op heb alleen maar  :thumbup: :thumbup: dit gezien de lichte kleuren die zijn toegepast daartegenover zelf juist donkere toepas het graniet met roodachtig bruin en wat groeneffect.
Het goed uitverlichten is van groot belang bij rotspartijen in de schemering om deze toch goed tot zijn recht te laten komen er spelen hierbij velen factoren en is geen gemakkelijke optie zo gezegd.
Veel experimenteren met licht kom je tot een goede resultaat, maar het is hobby nu eenmaal waar veel bij komt kijken als je het goed wil doen maar niet alles behoeft perfect te zijn hoor ieder op zijn eigen manier en ook al ben zelf krities voor mijzelf staat bij mij geheel los van mekaar voor een ander en kan dat delen en behoeft geen verdere uitleg.
Met vr groet,

Theo. :thumbup:
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Citaat van: th op zondag 09 september 2012, 23:18:18
Even een vraagje, welke kleur heb je toegepast op deze berg en is het mogelijk om een paar foto's van wat dichterbij te maken vindt het altijd interessant hoe de kleuren zijn ook al weet dat het op foto's toch altijd anders overkomen dan in werkelijkheid is maar kan toch weer ideeën opdoen wat kleuren betreft.

Citaat van: M.user op vrijdag 07 september 2012, 20:03:32
Kun je ook een paar detail foto's van delen van de berg laten zien. Geeft dan wat meer een idee hoe de kleur nuances er uit zien.

Bijgaand wat detailfoto's. De voorbije weken heb ik wat verfrestanten uitgesmeerd. Groen, oker, grijs en bruin. Bewust ongeordend om te kijken hoe het zich zou houden onder een bijna dekkende laag zwart. Daarna her en der een spot rail-roestbruin om het spannend te maken.
Het zwart vind ik veel te donker maar omdat het hier op het forum veel als onderlaag wordt gebruikt ben ik ook maar zo begonnen. Het grijs in tinten en ook wat oker moet er nog overheen.

Groet, Michiel
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Dag Michiel,

dank je voor de foto's van dichtbij maken  :thumbup: geeft meer indruk  en geeft meer details weer.
de laatste foto vindt het mooist en niets te donker geeft mooie contouren en details weer en bepaalde diepte.
Werk zelf ook met donkere kleuren en heb ook eerst de berg zwart gemaakt die eerst heb laten drogen en daarna met roodachtig bruin bewerkt en met een heel klein beetje bevochtigde spons aan het doppen gegaan en kijken hoe het eruit komt te zien, daarna met geel uit de tube op de spons gedaan en even verzadigd in de spons en heel lichtjes doppen over het nog natte roodachtig bruin verkrijg je groen.
Heb dit wel eerst op proefmonsters gedaan om te kijken wat voor resultaat het gaf en heb wel vele malen een kleur aangemaakt tot het goede had bereikt, het kost wat tijd maar dan zie je wat je met kleuren allemaal kan doen die heel uitlopend kan zijn.
Als je kleuren aanmaakt die je mooi vindt zet die even op in een potdekseltje (glazengroenten pot) om later deze kleur te kunnen maken.
Veel succes en ben benieuwd hoe het gaat worden. :thumbup:
Met vriendelijke groeten,

Theo. ;)
Re: Golfer's kelderbaanproject : Berg op kleur brengen
Mooi gedaan Michiel :thumbup:

grt. Günther.