Nog maar een update: de eerste fase van de bouw van het
Centraal Station Ik heb eindelijk hout gehaald voor het bovenblad nadat ik flink had gepuzzed op een zaagplan. De uitdaging was om het uit één plaat van 122 x 244 te halen... dat is gelukt, al is het wel een bovenblad in twee delen geworden.
Eerst de oude, tijdelijke "brug" er maar eens uit, te beginnen met het verwijderen van de rails:
Het (eveneens tijdelijke) bedieningspaneeltje is even verplaatst.
Dan de plank weg en dan hou je toch wel een enorm gapend gat over in de baan
De rails van de sporen 2 t/m 5 (dat zijn de vier sporen die op de tijdelijke brug lagen) ligt zolang in het schaduwstation. Niet veel later bleek dat dat geen bijster handige plek is als je vervolgens de bovenplaat boven datzelfde schaduwstation gaat aanbrengen
Een laatste vrije blik op de electronica...
...en dan de twee bij de bouwmarkt voorgezaagde stukken MDF erop om te bepalen waar pootjes en balkjes moeten komen ter ondersteuning van de platen.
De treinen staan trouwens opgesteld op de hellingen. Als ik daar met stukken MDF ga jongleren wil ik ze niet in het schaduwstation hebben en ze kunnen uiteraard ook niet in het - niet meer aanwezige - hoofdstation staan
Dan gaan de platen er weer af om het één en ander aan balkjes te monteren. Door de rare hoek moest aan beide uiteinden een scheve hap uit het balkje gehaald worden.
Nu het balkje op zijn plek zit aan de schuine zijde, is het een fluitje van een cent om de schuine kanten aan de platen af te tekenen: je haalt er aan de onderkant gewoon een potlood langs
Afijn... enig zaagwerk later:
Ook de vorm van het mangat begint nu zichtbaar te worden. De linker plaat is dus bewust korter dan de rechter!
Goed... plaatjes zijn op maat en het past allemaal
dus gaan ze er weer af om de schaduwstationverlichting te monteren.
Hier is de grote plaat klaar wat dat betreft en wordt één kant getest. Als alles eronder zit zal de complete verlichting een ringleiding vormen met in totaal veertien E5 lampjes in fittingkjes. Ze staan uiteraard allemaal parallel, dus als er eentje stuk gaat blijft de rest branden en moet je letterlijk even een nieuw peertje erin draaien :-D
Na het monteren van de verlichting kunnen de platen er weer op. Altijd een beetje "eng" moment omdat definitief te doen, omdat ze er straks niet meer af kunnen zonder de halve baan te slopen.
Dus: het onderliggende schaduwstation onderworpen aan een grondige schoonmaakbeurt en inspectie en dan vooruit met de geit: de platen erop gelegd en vastgezet...
Als ze dan eenmaal
liggen moet natuurlijk ASAP de rails erop! :-D
Ziehier mijn Centraal Station in (bijna) zijn volledige omvang!
Ik zeg bijna, omdat de drie opstelsporen achterin (sp 7 t/m 9) nog een stuk langer moeten worden zodat je er een complete rijtuigstam op kwijt kunt. Maar voor de rest ligt alles er nu!
De witte A4-tjes geven aan waar de twee eilandperrons komen - mocht dat niet al duidelijk zijn
Verder moet er natuurlijk nog kurk onder en moeten er nog aansluitdraden aan en wisselaandrijvingen in etc, maar dat komt wel
Onder de plaat heb ik de verlichtingssecties met elkaar verbonden, met het volgende resultaat:
Ain't that nice?
En toen? Rijden natuurlijk!! :-D
De komende tijd ga ik eens uitproberen of deze layout van het station inderdaad de speelmogelijkheden biedt die ik voor ogen had. De eerste proefritten geven goede hoop! Op het toegevoegde "zakspoor" staat de 515 en omdat ik een Engels wissel heb gebruikt, is er tegenover het zakspoor een prachtig parkeerplaatsje ontstaan voor het Bakkie
Tot zover weer,
Martijn