Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Voorheen:
Baanontwerp op 310 bij 220 cm



Foto-updates






Ik ben [edit: onderhand niet meer zo] nieuw op 't forum en zoals beloofd in de 'voorstelhoek' zal ik hier even schetsen wat de plannen zijn voor mijn modelbaan, waarvan de daarwerkelijke bouw dit jaar nog van start moet gaan...

Het plan, ontworpen in PC-Rail 4, ziet er als volgt uit:






De basis is een middelgroot station aan een doorgaande hoofdlijn. De indeling van de zes hoofdsporen is in feite gelijk aan die van station Weesp, met twee sporen voor doorgaand verkeer in het midden. Aan minimaal één van de perrons wil ik een 1600 + zes ICR vrijstaand kwijt kunnen (zo'n 1m85) en dat is na veel puzzelen uiteindelijk gelukt door het station diagonaal te leggen.


Basis van het ontwerp: 1600 + 6 ICR langs het perron. Eindelijk past het!

Het station is verder ingericht voor het voorrijden van treinen met behulp van een rangeerloc, uithalend via de sporen 25 en E. Daarna kan vanuit de werkplaats of vanaf de spoortjes 11/12/15 de treinloc er tegenaan gezet worden.

Het uithaalspoor is tevens zijlijn (of andersom) en deze loopt door naar het hoger gelegen niveau 2, waar zich een klein raccordement bevindt voor wat lokaal rangeerwerk. Een accuwagen BR 515 zal een dienst gaan onderhouden tussen spoor 5 of 6 en een klein perron aan het meest rechter spoor op niveau 2.

Voor een afwisselend treinbeeld in beide richtingen op de hoofdbaan moet een zessporig (2 x 3) schaduwstation gaan zorgen op niveau 0. Over de precieze aansturing hiervan ben ik nog aan het nadenken...

Geheel niveau 0 wordt in ieder geval aangelegd met K-rails, omdat ik nog ruim 25 meter flex rail heb in goede staat. Het is weliswaar de enige K-rails die ik heb, maar samen met wat wissels kan ik er wel heel niveau 0 mee doen. Voor in schaduwstations heeft K-rails wel een paar voordelen: het is stil, de minimale doorrijhoogte onder het blad is iets minder (en daarmee de hellingen) en het is makkelijk om er secties voor bezetmelding e.d. in te maken.
N.B.: het plaatje hierboven is nog een ontwerp in M maar door te werken met flexrails komt dat in K ook wel goed ;-)

Aangezien mijn  verzameling rails verder uit M-rails bestaat, ben ik al geruime tijd bezig links en rechts C-rails vandaan te halen voor de rest van de baan. Dat vordert goed, maar ik ben er nog niet... Heeft iemand nog 23 wisselaandrijvingen liggen, toevallig? :-P

Alleen de zijlijn en het raccordementje zullen nog in M uitgevoerd gaan worden, uit oogpunt van kostenbesparing. Dat scheelt namelijk vier nieuwe C wissels, een nieuw Engels wissel en vijf stootblokken... En ergens heeft het wel wat, zo'n rammelende zijlijn met "oud" spoor ;-) Het is eventueel vrij makkelijk later te vervangen omdat het op het hoogste niveau ligt.

De besturing is digitaal (6021) met een booster en een extra Control80. Bediening van de wissels gebeurt voorlopig analoog, maar wel met een eigen stroomvoorziening.

Tot slot brengt het schaduwstation, naast de schakeling, nog een tweede uitdaging met zich mee: bereikbaarheid...
Ik zit erover te denken om het geheel zo te maken dat je het kunt laten zakken, ingeklemd tussen poten onder de tafel. Een stuk, of helemaal tot op de vloer. Het blad kan met grendels op de juiste hoogte aan de poten vastgezet worden.
Geen idee of het echt uitvoerbaar is; de grootste uitdaging lijkt me de aansluiting van de sporen, die toch vrij nauwkeurig moet zijn. Misschien dat je dat met slimme pinnen en gaten of zo kunt afdwingen. Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke constructie? Modulebouwers, ongetwijfeld? Heeft iemand ooit een stuk baan laten zakken om er bij te kunnen? ;-)

Ook voor alle andere op- of aanmerkingen sta ik natuurlijk open!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Wat zijn je maten?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Robbert,

Kijk eens in de titel van het draadje !!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Acido,

ziet er prima uit hoor.
waarom geen keerlussen in het schaduw deel ?

groet Hans
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Waarom geen keerlussen... err... geen idee eigenlijk. Maar nu je het zegt: ik heb inderdaad totaal niet gedacht aan een mogelijkheid om te driehoeken of te keren... Die is er nu dus ook niet. Hmm...
Gelukkig is het ontwerp van het schaduwstation nog volkomen plooibaar (in tegenstelling tot de rest, waar minitieus aan gesleuteld is om alle verbindingen erin te krijgen) dus daar zal ik eens over nadenken.

Bedankt voor de tip in ieder geval! :-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hmmm... Maar die verbinding heb ik nodig om vanuit de werkplaats of vanaf de zijnlijn, niet alleen spoor 4, maar ook de sporen 1, 2, 3, 11 en 12 te kunnen bereiken... Zonder steken welteverstaan ;-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op donderdag 21 december 2006, 22:27:14
Hmmm... Maar die verbinding heb ik nodig om vanuit de werkplaats of vanaf de zijnlijn, niet alleen spoor 4, maar ook de sporen 1, 2, 3, 11 en 12 te kunnen bereiken... Zonder steken welteverstaan ;-)

Acido,

Neem aan dat je rechts rijdt of doe je alles andersom? want als je rechts rijdt kom je van links binnen op spoor 1,2 en 3. Als je dan naar de werkplaats wil moet je toch ook steken?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Ik rij gewoon rechts inderdaad :-)

Het idee is dat er vanuit de werkplaats locomotieven ingezet kunnen worden voor treinen vanaf alle perronsporen.
- Voor spoor 5 en 6 door eerst (met een rangeerloc, BR 236) de rijtuigen neer te zetten, rangeerloc wegzetten en dan vanuit de wpl de treinloc er tegenaan.
- Voor treinen de andere kant op (vertrek vanaf sp 1 en 2), door eerst de treinloc te plaatsen op spoor 11 of 12 en daarna met de rangeerloc de rijtuigen aan het perron te zetten op sp 1 of 2. Vervolgens de loc ertegen en hij is klaar voor vertrek.

Ander scenario:
Er loopt een trein binnen op spoor 1 die de dienst uit gaat. Dan kan de rangeerloc eerst de rijtuigen spoor E op trekken, om ze vervolgens via sp 25 te stallen op één van de opstelsporen, sp 7, 8 of 9.
De treinloc, achtergebleven op spoor 1, kan dan rechtstreeks naar de werkplaats. Voor deze beide bewegingen heb je die bewuste wisselverbinding nodig.

Overigens kan ik de verbinding ook gebruiken om de accuwagen vanaf sp 1 of 2 de zijlijn op te krijgen, maar dat zit niet in het standaard exploitatieplan ;-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Eerder heb ik geroepen dat de bouw nog dit jaar van start zou gaan.
Nou, dat is gelukt! :-)

Ziehier de geboorte van een modelbaan: de eerste stapjes :mrgreen:



Wat je ziet is het frame voor de benedenverdieping (niveau 0), om precies te zijn het deel waar de keerlus op komt te liggen. Die staat nog niet op het ontwerp maar komt er wel na de opmerking van MarklinHans (waarvoor dank!). Ik zal binnenkort het ontwerp even updaten.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Ik denk dat de 1600+ ICR alleen op spoor 3 en 4 rijden ivm lengte.

Mooi ontwerp.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Op de foto in mijn eerste post kun je zien dat ik de lengtetest heb uitgevoerd op wat spoor 2 gaat worden. Aan alleen 3 en 4 heb ik niks, hij moet ook wel een keertje ergens aan het perron komen natuurlijk.

Het past inderdaad maar nèt, maar: vier van de zes rijtuigen zijn nog niet van kortkoppelingen voorzien. Daar komt dus nog een klein beetje "winst" uit en dan moet het zeker gaan lukken :-)

En anders moet er maar een rijtuig af. Of gaat er een 1100 voor, die is een stuk korter :-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Update: niveau 0 mèt keerlus. Het moge duidelijk zijn dat deze alleen is om treinen te keren indien nodig, niet voor gebruik in de "gewone dienstregeling". De ruimte was beschikbaar en dit was de enige manier om een keergelegenheid te maken zonder dat het hele schaduwstation overhoop moet.



Dit is een scan van een 'betekende' uitdraai uit PC-Rail 4, gebruikt voor het tafelontwerp van de benedenverdieping. Uiteindelijk kan het volledige blad zoals hier getekend uit één plaat van 244x122 gehaald worden :-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Top,

Ben benieuwd naar de bouw... Ga je een site maken of laat je alleen hier de foto zien?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
In eerste instantie alleen hier, in dit topic, maar een site is geen gek idee. Ik heb een eigen site op een eigen server en ik zou best een pagina met de vorderingen aan de TrainStuff afdeling toe kunnen voegen. Maar dan moeten er wel eerst wat meer vorderingen zijn ;-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
dat vind ik tof: een station waar je met echte lange passagierstreinen kunt stoppen /doorrijden...is meer realistisch.. lekker die lange treinen..
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Helemaal mee eens, metpo... :mrgreen: al was het een enorme puzzel vanwege de beperkte beschikbare ruimte. Had ik maar een zolder van 10 x 10 of zo...

Het lijkt overigens een beetje op station Leiden qua sporendindeling. Daar liggen ook twee vrije middensporen waar (op topsnelheid) over wordt doorgereden.

En... als 1600 + 6 ICR past, kan er tzt ook een complete Beneluxstam gaan rijden :-)
Weliswaar in de oude samenstelling van 6 rijtuigen, want het zijn er tegenwoordig 7, maar toch.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Even een kleine update:


Méér balkjes!


Maar... leg de plaat hout er even op, en wat eindjes rails, en je krijgt een aardig idee van hoe het schaduwstation er ongeveer uit gaat zien. :-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Acido,

Het ziet er netjes en verzorgd uit. Ben benieuwd naar de rest hoor!

CiteerMaar... leg de plaat hout er even op, en wat eindjes rails, en je krijgt een aardig idee van hoe het schaduwstation er ongeveer uit gaat zien.

Heel recht!  :lol:

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Thanx... :-D
De basis moet stevig, recht & waterpas zijn, anders krijg je later in het bouwproces grote problemen ;-)

De volgende stappen zijn:


  • rechterkant van de tafel (niv 0) afmaken (houtwerk)
  • platen op maat maken zodat ze in hun uiteindelijke positie kunnen komen te liggen
  • ergens 2mm kurk (ondervloer) op rol of in tegels vandaan halen en aanbrengen
  • samen met een vriend met electronica-vingertjes de schakelingen voor het SS in elkaar zetten
  • de laatste ontbrekende stukjes rails halen (paar bochten, wat schakelrails)
  • schaduwstation aanleggen, aansluiten en testen
  • keerlus aanleggen
  • vast nog wel meer...

Volgorde ligt niet helemaal vast en sommige dingen kunnen simultaan, maar dit moet allemaal wel gebeuren voordat ik aan het volgende hoofdstuk ga beginnen: de hellingen naar niveau 1.

:?: Bovenleiding or not?? :?:

Iets waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik het SS nou van bovenleiding ga voorzien of niet. Als ik dat wel doe, heb ik daarna nog steeds de keuze of ik dat "boven" ook doe of niet (ivm ???). Bovendien kan ik dan ook op niveau 0 veilig met stroomafnemers op rijden. Feit is dat als ik het niet doe, ik het er achteraf nooit meer in krijg op de benedenverdieping... :?

Ik zit daarbij te denken aan een messing constructie, bestaande uit eenvoudige portalen waar een rijdraad direct aan bevestigd is. Ik heb een eerste ontwerpje daarvan gemaakt, waarbij de masten uitneembaar zijn (staan in een voetje van vierkante messingbuis) maar ik weet 't nog niet... Grootste probleem met de uitneembaarheid is het maken van een constructie om de rijdraad los te koppelen als ik er een sectie uit wil tillen.

Vandaar:

Mensen die ervaring hebben met home-made bovenleiding in schaduwstations: gaarne Uw advies!

Thanx,

Martijn :-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Martijn,

Chris is begonnen aan zijn schaduw station. Kijk eens op zijn site, het wil niet echt opschieten daar maar zijn 1e portaal staat al wel. Dat je later geen boveleiding aan kan leggen is niet het grootste probleem, Als je rijhoogte hoog genoeg is dat je Pantografen helemaal uit kunnen zou je e.v.t. de pantografen in het schaduw station hele uit kunnen laten. en zodra die weer naar boven gaat een stukje maken dat het draad vanaf het "plafond" (de plaat boven het schaduw station) langzaam naar beneden gaat zodat de Pantograaf word opgevangen.

Foto's:

http://img174.imageshack.us/my.php?image=p9040843zr0.jpg

http://img105.imageshack.us/my.php?image=p9110852bo1.jpg

http://img105.imageshack.us/my.php?image=p9110853gk4.jpg

Bron: Beneluxspoor

Zie ook dit draadje: Klik hier

Groetjes,

Robbert

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi Robbert,

Dank voor de tips!

Bij nader inzien vind ik het eigenlijk wel een goeie om de pantografen alleen te begeleiden met een rijdraad op de punten waar ze iets dreigen te raken :)

Die kans is het grootst op de plekken waar de dalende sporen onder de bovenliggende plaat duiken. Daarna dalen ze nog een klein stukje verder, totaan de wissels, om de beschikbare hoogte voor het schaduwstation zo groot mogelijk te maken.

Die komt nu uit op ±9,8 centimeter. Dat is ruim voldoende aangezien een loc met stroomafnemer op ongeveer 8 tot 8,5 centimeter hoog is (inclusief K-rails).


Doorrijhoogtemeting (K-rail)

Kortom: aangezien ik niet van plan ben om -- als ik bovenleiding toepas -- deze functioneel te maken kan ik mezelf zo nog een aardige duit én een hoop moeite besparen :-)

Ik moet alleen wel even oppassen met de bedrading onder het bovenblad... ;-)

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Tijd voor een update!



De rechterkant van de benedenverdieping is nu ook klaar, en de MDF platen zijn dusdanig op maat gezaagd dat ze op hun plek kunnen liggen.
Uit de grote plaat links, op de foto hieronder, moeten nog wat grote "happen" gezaagd worden. Het hout wat hieruit komt gaat naar de rechterkant van de tafel. Het plaatje wat daar nu ligt past daar min of meer toevallig en is niet definitief.



Aangezien ik nu eerst de schakeling voor het schaduwstation ga maken, ben ik even klaar met het houtwerk en is er dus de gelegenheid om een tijdelijk baantje aan te leggen....
Ik kon het niet laten :mrgreen:
Dus: in drie uur tijd een tijdelijke verbinding, een soort brug, aan de achterzijde gemaakt en dit baantje uit de grond gestampt :-)  Dat gaat echt ongehoord snel met C-rails!

Als de schakeling voor het schaduwstation klaar is, gaat dit allemaal weer weg en komt er, op een geluiddempende ondergrond, K-rails te liggen voor het schaduwstation.
Zie de tekening van niveau 0 aan het begin van dit topic.



Tot die tijd: Heerlijk! Eindelijk weer een stukje rijden!  :D



Depotje erbij...



De onderdelen voor het schaduwstation zijn inmiddels in huis...



...en in Ultiboard (Electronic Workbench 9) heb ik de print ontworpen. Dat was een hele klus, maar wel leuk om te doen. Ik had nog nooit met het pakket gewerkt, maar het is allemaal gelukt! Het ontwerp is inmiddels naar Olimex om in tweevoud verwezenlijkt te worden.

Eén print stuurt een driesporig schaduwstation aan voor één richting. De voeding is 12V= voor de relais en LEDs, komende van een extern printje. Er zijn uitgangen voor bezetmelding van de stationssporen en voor rood en groen voor de vier seinen (1x inrij, 3x uitrij).

Deze uitgangen geven 12V= en hebben een controle LED op de print. De LEDs op de print zijn 12V LEDs, dat scheelt een 3V netwerk op de print. De 12V= op de uitgangen is ook bewust, hier kun je een LED op het bedieningstableau (zie hieronder) of een relais aan hangen, en dan zijn de mogelijkheden eindeloos...

Het station is volautomatisch. Wissels worden omgezet door de binnenkomende trein, afhankelijk van de bezetting van de sporen. Spoor 1 bezet? Wissel 1 naar spoor 2. Spoor 2 bezet? Wissel 2 naar spoor 3. Bij een vol station komt de trein voor het inrijsein tot stilstand.

Een binnenkomende trein laat bovendien een andere vertrekken: spoor 1 laat spoor 2 vertrekken, spoor 2 spoor 3, en spoor 3 zet spoor 1 veilig. De vertrekkende trein zorgt voor het weer stroomloos zetten van het spoor waar-ie van vertrokken is, dmv een schakelrail net buiten het station.



Ook binnen ondertussen zijn de onderdelen voor het bedieningspaneel, van Heki (thanx, Willem!). Gaaf spul en precies wat ik zocht (zie dit topic) :-D

Kortom: er gebeurt vanalles en ondertussen rijden mijn motorPost en mijn Class 66 hun eerste echte inrijrondjes. Binnenkort, als de printplaten binnen zijn vanuit Bulgarije (!), een avond je stevig solderen. Componentjes erop en dan 170 pinnetjes per print aansolderen... Gelukkig heb ik hulp daarbij!  :mrgreen:

Wordt vervolgd...

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm


Tsja, wat is het eigenlijk? Houten ondergrond, wat rails, een loc in de verte en een aantal lantaarns. Maar wat een heerlijk plaatje is het toch! :)

Citeer...en in Ultiboard (Electronic Workbench 9) heb ik de print ontworpen. Dat was een hele klus, maar wel leuk om te doen. Ik had nog nooit met het pakket gewerkt, maar het is allemaal gelukt!

Een collega van me werkt altijd met Ultiboard. Ik ken het niet zo goed, ik gebruik altijd PCB Elegance. Dat is freeware tot 200 pins. Het meeste kan ik daar wel mee doen. Ik mis in jouw design overigens een groundplane. Misschien dat Ultiboard dat niet laat zien, maar het is gebruikelijk om zo min mogelijk koper weg te etsen, en de grote oppervlaktes aan de GND te laten (of wat ik soms ook wel doe, aan de VCC, als ik aan de andere kant al GND heb gebruikt)

CiteerHet ontwerp is inmiddels naar Olimex om in tweevoud verwezenlijkt te worden.

Kijk, die onthouden we eventjes. :) Ik gebruik altijd futurlec, maar die hebben nogal hoge opstart kosten. $15 sowieso, iets van $12 voor soldermask per kant, en dan nog $12 of zo voor een silkscreen. Bij kleine oppervlaktes is Olimex duidelijk goedkoper. Mocht ik nog een keer een wat kleiner printje nodig hebben, dan kijken we eens bij Olimex. :)

Ik hoop trouwens dat het design van jouw printje beter is dan mijn eerste. Ik had er toch wel wat stomme fouten in gemaakt. :)

CiteerHet station is volautomatisch. Wissels worden omgezet door de binnenkomende trein, afhankelijk van de bezetting van de sporen. Spoor 1 bezet? Wissel 1 naar spoor 2. Spoor 2 bezet? Wissel 2 naar spoor 3. Bij een vol station komt de trein voor het inrijsein tot stilstand.

Een binnenkomende trein laat bovendien een andere vertrekken: spoor 1 laat spoor 2 vertrekken, spoor 2 spoor 3, en spoor 3 zet spoor 1 veilig. De vertrekkende trein zorgt voor het weer stroomloos zetten van het spoor waar-ie van vertrokken is, dmv een schakelrail net buiten het station.

Stoer! :)

Dit topic blijf ik zeker volgen! :)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerMaar wat een heerlijk plaatje is het toch!

Het zijn echt de lichtmasten die het hem doen! :mrgreen:

CiteerIk mis in jouw design overigens een groundplane.

Los van het feit dat dit mijn eerste print is die ik ontwerp en ik dus niet eens op het idéé gekomen ben een groundplane te maken, wil het toeval dat de massa in zijn geheel aan de bovenzijde van de print terecht is gekomen. In het screenshotje liggen de groene baantjes aan de bovenzijde (copper top) en de massa is die omgekeerde U die o.a. alle LEDjes aan de zijkanten aandoet.

CiteerKijk, die onthouden we eventjes.

We kregen deze tip van iemand die zich bezighoudt met het bouwen van robots. Olimex is niet duur en ze leveren goed werk, ook moeilijke of kleine printjes in rare maten. De robotbouwers waren er erg tevreden over, en er is geen betere reclame dan dat natuurlijk.

Overigens was het plan oorspronkelijk om gewoon zelf draadverbindingen te gaan solderen. Ik ben met een ontwerpje begonnen in Ultiboard om een idee te krijgen van de benodigde verbindingen. Dat bleken er toch wel erg veel te zijn... bovendien ging het er al snel als een ge-etste print uit zien. Dus hebben we maar besloten het meteen goed te doen en de print echt uit te werken in Ultiboard en dan te laten fabriceren.

Acido :-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Acido.
Ik vind het geweldig wat jij allemaal aan het maken bent maar ik snap er vrijwel niets van! :(
Van electronica weet ik ook vrijwel niets, ben al heel blij wanneer ik met Koploper en mijn Märklin/Viessmann spulletjes mijn (test)baan goed kan laten rijden! :lol:
Toch vind ik het erg leuk om dit soort draadjes te volgen want, zelfs ik als paardenboer, steek er soms toch iets van op of ik krijg een idee wat ik wel kan uitvoeren. :o
Veel succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Je hebt het over hulp, bouw jij je baan met meerdere mensen?
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Tof!
Word al prachtig!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo AlbertJan,

CiteerJe hebt het over hulp, bouw jij je baan met meerdere mensen?

Kijk, als je goede vrienden hebt met bepaalde specialiteiten, moet je daar wel gebruik van maken natuurlijk ;-)

Eén vriend is erg bedreven op het gebied van bouwen met hout en die vindt het gewoon leuk om af en toe een dagje mee te komen helpen.
Een andere vriend is een held met electronica, en dan is het leuk (en verstandig haha) om zo'n deelprojectje als die schaduwstationschakeling samen te doen.

Maar het is en blijft mijn baan hoor ;-) al is het erg leuk de hobby te delen op deze manier! Of liever: te combineren met hobby's van anderen, ook al hebben die zelf geen modelbaan.

Acido
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Complimenten. Mooi werk. To the point en netjes georganiseerd.

Harry

NB. Heb je geen inrijseinen bij je station ?
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerHeb je geen inrijseinen bij je station ?

Scherp opgemerkt! Ik heb uiteraard inrijseinen, maar er zaten maar zes sein-bouwsteentjes bij het partijtje dat ik van Willem overgenomen heb. En ik heb er acht nodig... :-P
Op de plek waar ze moeten komen, zitten tijdelijk twee gele drukknoppen met een ontkoppelrail-symbool, om de gaten te dichten ;-)

Hoewel Heki geen importeur meer heeft in Nederland zijn de bouwsteentjes wel via internet in Duitsland te bestellen, dus dat komt wel goed. Overigens hoorde ik dat Heki onderdeel gaat worden van het aanbod van de Märklin Shops, dat zou handig zijn.

Acido
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Het is even geleden, maar er zit weer beweging in de bouw!  :D

In afwachting van de printplaten voor het schaduwstation heb ik mij vermaakt met mijn tijdelijke baantje. Zie dit topic voor wat stemmige avondplaatjes ;-)




EDIT: Omdat dat topic inmiddels gearchiveerd is, heb ik de stemmige plaatjes hier maar even ingevoegd:











Einde intermezzo ;-)







Locjes hebben onderhoud gehad, enkele zijn omgebouwd en de nieuwe aanwinsten hebben hun inrijrondjes gereden.



Die printplaten heb ik overigens nog (steeds) niet :-( Op 16 feb ontving ik een mailtje van Olimex dat ze onderweg zijn en sindsdien... well... zijn ze onderweg :?

Omdat ik het schaduwstation ook kan bouwen zonder de printplaten in huis te hebben en er weer even genoeg 'gespeeld' was, heb ik de hele boel weer netjes ingepakt. Materieel weer in de doosjes, rails schoongemaakt en gesorteerd.



Daarna heb ik op de weer lege tafel de inmiddels ingekochte rails voor het schaduwstation uitgelegd.



Het geeft zo al een goed idee hoe de benedenverdieping eruit gaat zien. Uiteraard moeten de MDF-platen nog met de decoupeerzaag bewerkt worden zodat er zoveel mogelijk open blijft; dat is de volgende stap. Het hout wat daaruit vrijkomt gebruik ik o.a. voor de ondersteuning van de keerlus.
Vervolgens op zoek naar geschikt materiaal als ondergrond voor de rails. Ik denk aan kurk, maar ideeën zijn welkom!



De flexrails had ik nog en ga ik gebuiken om de boel pas te maken. Dat scheelt een hoop gepuzzel! Ik ben uitgegaan van één spoor wat past zonder flexrails in te hoeven korten; daar staan nu de rijtuigen op. Dat spoor zorgt er voor dat de wissels en de aansluitingen naar de hellingen op de juiste plek terechtkomen. Op de hellingen pas ik straks dezelfde truuk toe met weer een stuk flexrail, om de sporen netjes op die van de bovenverdieping aan te laten sluiten.

Na het zagen en het aanbrengen van de ondergrond kan het schaduwstation definitief worden aangelegd en worden voorzien van de benodigdheden voor de aansturing, zoals stopsecties en schakelpunten. Daarvoor ga ik trouwens reed-relais gebruiken ipv dure Märklin schakelrails; moet ik ook nog even in huis halen ;-)

Kortom: Wordt vervolgd!

Acido 8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Update: keerlus uitgezaagd...


Simpel maar doeltreffend ;-)

Het zonovergoten resultaat:






Acido :-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Heey Acido,

Erg mooie foto's weer.
De lattste is vooral erg mooi zeg.
Je moet wle op een prachtige lokatie zitten voor zo'n mooie uitzicht!! :D

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi Antal,

Ikke zit hier prima inderdaad :-)

Ik woon aan de Gooilijn en er komt hier meer dan genoeg leuks langs.

Het standaardmenu bestaat uit DD-AR, mat '64, ICM en Vlaflips, aangevuld met de getrokken treinen naar Amersfoort met DB rijtuigen en aan beide kanten een loc .

Qua goederen word ik de hele dag door getrakteerd op Class 66, Class 58, 1250 met of zonder 6700, één, twee en soms drie 6400-en, 1600-en en af en toe een MaK 2000 e.d. van verschillende vervoerders.

Daarnaast komen er natuurlijk geregeld bijzonderheden langs zoals de verschillende onderhoudstreinen (slijptrein, robeltrein, video-schouwtrein etc, werktreinen al dan niet met locs van aannemers), overbrengingsritten en zo af en toe een stoomloc ;-)

Als de Utrechtselijn weer eens gestremd is, is het helemaal feest en komt er ICE, IRM en de lange ICR trek-duwtreinen van de serie 8/900 bij, alsmede enkele zware ertstreinen met 3x 6400 en met een beetje geluk een 232...

Kortom: ik mag inderdaad niet klagen met dit uitzicht  8)

Acido

P.S. De ironie wil dat er vandaag helemaal niets te zien is vanwege werkzaamheden aan de perrontunnel in Hilversum. Aangezien ik net aan de Hilversumse kant van station Naarden-Bussum zit heb ik nog geen enkele trein gezien vandaag! :-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm

Volgens mij ben jij expres daar gaan wonen. 8)

Harry
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Acido je baan is maar een ietsje groter dan de mijne.

Groeten,
Davy

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hey Acido,

Een echte bofkont ben jij!!
Je moet er dan supers wonen alleen de verleiding van treintjes niet groot?
Dat je niet savonds opeens naar het raam sprint voor een treintje. :P
Maar erg gaaf zeg en erg leuke foto's moet dat opleveren!

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hey Antal,

De enige gelegenheid waarbij ik daadwerkelijk opspring en een sprint trek is als ik in de verte het onmiskenbare diepe geluid van een Duitse stoomfluit hoor!
Hoewel ik voor een hard werkende Class 58 ook gráág even de balkondeur open zet :mrgreen:

Fotograferen gaat helaas niet echt. Het is natuurlijk pal van opzij en er zitten nogal wat palen en takken in de weg, vooral in de zomer. Maar treintjes kijken als je op het balkon in de zon zit gaat prima hoor...

Acido ;-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Heey Acido,

Erg gaaf zeg!
En ja Daarvoor zou ik ook super hard gaan lopen. :D :D

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Ziet er gelikt uit Acido en dat met een beperkte ruimte.

Succes met de bouw en blijf foto's uploaden ze zijn de moeite waard.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerZiet er gelikt uit Acido en dat met een beperkte ruimte.
Het was dan ook en enorme puzzel om het station op de bovenverdieping zo te krijgen dat alle wisselverbindingen erin zitten die ik wil én er een loc plus zes rijtuigen aan het perron past  :?

CiteerSucces met de bouw en blijf foto's uploaden ze zijn de moeite waard.
Dank & zal ik zeker doen!
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Er zit weer schot in de zaak! :D

Het heeft allemaal een beetje stil gelegen de laatste tijd. Het enige wat ik gedaan heb in die periode was het schilderen van een aantal Conrad 40-voet containers (211508-89) in NATO Green (matte verf XF-67 van Tamiya Color) voor de 4MFOR-trein die in de loop van dit jaar aan de collectie zal worden toegevoegd...

Behalve een drukke periode op 't werk zijn er twee redenen waarom het niet zo opschoot.

> Ten eerste: ik heb nog steeds niet mijn printplaten voor het schaduwstation!  :cry:
Het goede nieuws is dat ze wél boven water zijn. Er is iets fout gegaan bij het afleveren waardoor ze op het Postkantoor zijn komen te liggen en uiteindelijk zijn teruggstuurd :-( Vorige week kreeg ik een mailtje van Olimex met een foto van mijn pakketje met printplaten :shock:
Wat er precies fout is gegaan weet ik niet, maar ze zijn opnieuw verzonden en ik hoop ze midden deze week ein-de-lijk te hebben. En als ze er vrijdag nog niet zijn ga ik informeren bij het postkantoor in plaats van te wachten...

> Ten tweede: Het Probleem Kurk. Ik was al een tijd op zoek naar ongeveer 2mm dik kurk in een goed verwerkbare vorm. Dat bleek niet eenvoudig te zijn. Na veel zoeken besloot ik om toch maar eens te kijken naar die placemats van IKEA. En als 't niet waar is: dat was precies wat ik zocht! :o

Het spul heet DUGA, het is 2mm dik kurk zonder verharde rand oid, 32 bij 43 cm en wordt verkocht in pakken van zes stuks. Voor ?4,60 per pak. Het zal vast wel goedkoper kunnen per vierkante meter maar ik was veel te blij dat ik eindelijk beet had om me daar nog druk om te maken ;-)

Update 6-1-2018: Ze zijn een tijdje uit het sortiment geweest maar weer te krijgen onder de naam AVSKILD (klik hier). Ze kosten nu ?4,99 per vier.



Je kunt er met een ballpoint prima op aftekenen en het laat zich erg makkelijk op maat knippen.

Let op: de placemats zijn wel erg kwetsbaar, ze scheuren snel. Dat ontdekte ik toen ik de eerste even wilde uitkloppen om wat kurkgruis eraf te krijgen. Voor dat ik het doorhad sloeg ik de placemat in tweeën :-P

Afijn, vier pakken gekocht en eindelijk kurk in huis. Aan de slag dus, te beginnen met de keerlus:



Voor de grotere vlakken gebruik ik gewoon complete placemats, waar twee randjes af zijn gesneden om van de afgeronde hoekjes af te komen.



Als het kurk onder de rails ligt, kunnen de eerste aansluitingen gemaakt worden. Ook is dit het moment om te bepalen waar de isolatielassen voor de bezetmelding moeten komen.
Hier de twee isolatielassen (Fleischmann 6403) bij het wissel van de keerlus. De hele keerlus is één bezetmeldingssectie.



Het papiertje is de rijstroomisolatie voor de stopsectie aan het eind van de lus. Die kan ik gebruiken om een trein de lus in te sturen en daar vast te houden tot-ie er weer uit mag. De lus wordt altijd in dezelfde richting bereden. Het wissel is dan ook een handwissel omdat het toch nooit omgezet zal worden. Bij het verlaten van de lus wordt-ie opengereden.



Het testen van de spoorbezetmelding met behulp van een platte wagen en een lantaarnpaal :-)

Daarna de rails met spijkertjes vastgezet, waarmee de keerlus (op de bedrading onder de tafel na) gereed is.

Mijlpaal: De allereerste testrit op het allereerste stukje definitief spoor:



Daarna was het tijd om het lange stuk waarop de zes sporen van het schaduwstation komen te liggen, van kurk te voorzien. Dat betekende een hoop randjes snijden...



Tip: als dit spul snijdt, oefen dan veel druk uit op het balkje als je er bijna doorheen bent. Doe je dat niet, dan zal het bij het snijden van het laatste stukje de hoek van de placemat afscheuren.



Aan tafel! :mrgreen:

Na het vast zetten van de rails: gaatjes voor de draadjes en aan de onderkant van de tafel even noteren wat wat is. Daar komt voor elk draadje aan tweepolig soldeerlipje (Conrad 531928-89), een tip van de M-Track site waar ik dankbaar gebruik van maak, want ik vind het een hele goeie :-)
Voor de bevestiging van de draden heb ik inmiddels een hele zak Kabelhouders (Conrad 211035-89) in huis gehaald.



Na een dag fijn geknutseld te hebben ligt inmiddels het eerste spoor van het schaduwstation op zijn plek, netjes uitgelijnd en vastgezet. Het is verdeeld in twee bezetmeldingssecties zodat ik een trein enigszins kan zien rijden op het tableau en kan zien of er een lange of een korte trein in het schaduwstation staat.

Als laatste nog even een proefrit in het zonnetje op het nieuwe spoor, helemaal tot aan het eind ;-)




Binnenkort meer!

Acido  8)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Acido.
Prachtig zo'n bijna live-verslag van de bouw van jouw baan.
Er begint nu al behoorlijk schot in te komen en het is heel goed te volgen hoe jij het allemaal doet!
Succes met de verdere bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Acido,
Mooi verslag, ook heel nuttig, zeker de tips wat betreft de kurken placemats van Ikea...... weet ik gelijk dat ik er voorzichting mee moet zijn.

Vraagje: die isolatielassen van Fleischmann, zijn die niet heel erg grof? Ik bedoel: als je ze tussen twee railstaven schuift, zie ik dat aan de andere kant een flink gat overblijft. Is dat niet onhandig met rijden en geeft dat niet extra slijtage aan wielen en mogelijk ook aan antislipbandjes?
Een halve mm of zo lijkt mij ruim voldoende...

En succes met de bouw en ik kijk al uit naar het volgende deel!
groet, Frank
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Blausee-Mitholz
gast

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op zondag 22 april 2007, 21:52:56
Er zit weer schot in de zaak! :D

Hier de twee isolatielassen (Fleischmann 6403) bij het wissel van de keerlus.



Acido 

Heb ik een tip voor je. Gebruik de Fleichmann Profi-Gleis 6433 isolatielas. Probeer die maar eens, zal je beter bevallen!
Mvg, Johan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Acido.

Goed uitgebreid verslag en duidelijke foto's.

Nog wel even een vraagje voor het schaduw station gebruik je k-rail ga je voor de paradebaan c-rail gebruiken en leg je daar ook kurk onder?

Succes verder ziet er allemaal goed uit.

MVG Frans
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op zondag 22 april 2007, 21:52:56
Er zit weer schot in de zaak! :D
Hallo Martijn (of moet ik Acido zeggen?),

Je gaat voortvarend te werk zo te lezen. Goed en duidelijk verhaal! Bij mij ligt de bouw wegens drukke werkzaamheden ook al weer een tijdje stil. Ik zal binnenkort ook is wat foto's van mijn baan in aanbouw maken en uploaden.

Jij in ieder geval veel succes verder.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Dank weer allemaal voor de input! :D

CiteerVraagje: die isolatielassen van Fleischmann, zijn die niet heel erg grof? Ik bedoel: als je ze tussen twee railstaven schuift, zie ik dat aan de andere kant een flink gat overblijft.

CiteerGebruik de Fleichmann Profi-Gleis 6433 isolatielas.

Die ga ik zeker proberen! Het was me al opgevallen dat de isolatie tussen de railstaven bij de Fleischmann 6403 nogal dik is. Bij tweerail is dat geen probleem, omdat je dan altijd beide railstaven isoleert en je dus geen "gat" krijgt in de niet-geisoleerde rail.

Overigens zat de rails nog niet vast toen ik die detailfoto nam. Met wat duwen en trekken is het gat in de niet-geisoleerde railstaven nog wel wat kleiner geworden. Desondanks zie ik dat natuurlijk liever anders, dus Johan, bedankt voor de tip. Precies op tijd ook, want ik moest toch nog lasjes bijhalen.

CiteerNog wel even een vraagje voor het schaduw station gebruik je k-rail ga je voor de paradebaan c-rail gebruiken en leg je daar ook kurk onder?
Dat was wel het plan. In ieder geval wordt de bovenverdieping in C-rail uitgevoerd. Daar moet, voor het geluid, nog wel iets onder, maar wat dat precies voor materiaal wordt heb ik nog niet besloten. Misschien is kurk wel helemaal niet handig als je er ook nog scenery op wil maken. Tips zijn welkom... als ik niks beters vind ga ik gewoon verder met de placemats! :-P

CiteerHallo Martijn (of moet ik Acido zeggen?)
Wat je wil, Hans! ;-)

Martijn/Acido :mrgreen:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn. (da's waar ook) :wink:
Ik ga zelf nog het e.e.a. uitproberen om zo goed mogelijke geluidsisolate te krijgen, de treinenkamer is boven de slaapkamer en de huiskamer en aangezien de houten vloer weinig geluid tegenhoudt wil ik de rails zo stil mogelijk zien te krijgen! :?
Anders ben ik bang dat ik tijd toegewezen krijg om te rijden en dat is vast niet genoeg naar mijn zin.
Ik heb nog een stuk isofloor, wat onder de vloerbedekking ligt, en dat is 7 mm dik en groen van kleur, dat wil ik eerst gaan proberen wanneer mijn treintafel, nog 2 segmenten te gaan, klaar is.
De resultaten laat ik dan ook wel weten maar misschien heb jij dan ondertussen al weer wat beters gevonden?!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi AlbertJan,

Dat groene ondervloerspul heb ik eerder gebruikt. Lang geleden, dus die platen heb ik niet meer. Het werkt goed isolerend en heeft als voordeel dat het redelijk te snijden is en dat het alvast groen is ;-)

Er zitten echter ook nadelen aan. Het materiaal is nogal vezelig en stoffig. Vooral als de platen ouder worden of breken of beschadigen. Die vezels voelen nogal onaangenaam aan de huid (prikt) en het spul gaat in je motoren zitten als je niet uitkijkt, vooral met K-rails.

Dat is voor mij de reden geweest om naar iets anders uit te zien. Veel goede alternatieven lijken er echter niet te zijn, ik heb zelfs overwogen ze toch maar te gaan gebuiken (tot ik bij IKEA kwam!).

Zoals gemeld heb ik de keuze nog niet gemaakt, maar mogelijk dat ik ze wel ga toepassen op de bovenverdieping. De C-rails die daar komt heeft immers een gesloten bedding, wat het risico op stofhappende motoren vermindert. Bovendien is het oppervlak een stuk groter en dan is het wel fijn om wat grotere platen te hebben.

Wellicht is het mogelijk ze ergens mee voor te behandelen (verdunde houtlijm?) om de vezels te fixeren, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Overigens, wellicht is het voor jou verstandig om de verbinding tussen vloer en tafelpoten ook van geluidsisolatie te voorzien, bijvoorbeeld dmv een plaatje rubber onder de poten.

@Johan: Zojuist Fleischmann 6433 lasjes gehaald. Dat is inderdaad meer wat ik zoek. Plan is om ze er vanavond in te gaan zetten :-)

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Net de isolatielasjes vervangen door Fleischmann 6433. Is een stuk beter! Ze zijn wat smaller en gaan daarom wat moeilijker op de railstaaf, maar als de rails aan elkaar zit, zit het wel een stuk steviger. En zonder gapend gat aan de andere kant... :-P



Verder vallen ze een stuk minder op. Ik weet alleen nog niet of dat nou een voordeel of een nadeel is in een schaduwstation...

In ieder geval bedankt voor de tip!

;-)