Hallo allemaal,
Ik heb een belangrijke mijlpaal bereikt: Ik kan weer rond rijden!! :-D
Heb er dus maar eens even vaart achter gezet...
Om weer rond te kunnen rijden moesten er twee verbindingen gemaakt worden: de tweede helling en een tijdelijke brug op de plek waar het hoofdstation moet komen.
Ik heb nog een stuk MDF was bijna op maat leek te zijn gemaakt voor de "brug"
Even uitproberen:
Het past niet helemaal en er moet aan beide kanten een hoekje af omdat hij schuin loopt, maar dat mag de pret niet drukken. Het gat wat overblijft kan met gemak door de rails overbrugd worden. Het kan dus, ik heb alles in huis
Kortom: hop, hop, aan het werk!
Te beginnen met de helling:
Uit het "bruggenhoofd" is al een hap gezaagd voor de aansluiting van de helling, dus de volgende stap is het maken van de boog uit 8mm MDF.
Het recept is hetzelfde als bij de andere drie in de hellingen gelegen bogen: wat dunner hout, stevig vastzetten aan beide zijden en het hout tordeert in de juiste vorm. Aan de buitenzijde van de boog staat een extra pootje (je kunt nog net de schroef zien).
Daana is het een kwestie van het gat opvullen tussen de hooggelegen boog en de laaggelegen boog. Te beginnen met hout:
...daarna kurk...
...en rails natuurlijk! Daar was even wat voorwerk voor nodig omdat in één spoor zowel een stopsectie (het inrijsein van het schaduwstation) als een bezetmeldsectie moeten komen. Ook moeten er aansluitingen komen voor de rijstroom en massa, op twee punten in de helling. Dat is mede omdat de flex-rails ruim 20 jaar oud is en ik de aansluitingen niet helemaal meer vertrouw. Beter een draadje teveel dan te weinig!
Als alles eenmaal op zijn plek ligt en de gaatjes voor de draadjes zijn geboord, ziet het resultaat er zo uit:
Next: De Brug
Na de nodige rails weggehaald te hebben heb ik in totaal drie pootjes gemaakt en geplaatst, de hoekjes van de plaat af gezaagd en het geheel bevestigd. De plaat rust op vier plaatsen op een poot (één poot stond er al) en is op twee plaatsen met een metalen stripje aan het "bruggenhoofd" bevestigd.
Er is ruimte voor vier sporen, zodat ik in beide richtingen ook een trein aan de kant kan nemen. Het uiteindelijke station wordt zessporig en krijgt ook nog drie lange opstelsporen voor rijtuigen. Dat betekent dat ik straks een line-up van negen locs naast elkaar kan maken hihi
Dus: snel de rails gelegd, alles wat ik nodig heb is inmiddels in huis:
Toen alle rails er gelegd was heb ik met een omvangrijke rangeeroperatie (leuk!! :-D) het schaduwstation leeggehaald. Daar stond nog een hele verzameling werk- en test materieel verspreid door het station.
Daarna volgde nog meer rangeerwerk om een aantal treinen samen te stellen. Daarbij is de 216 afgedaald naar de (toen even niet) Analoge Speeltuin om daar drie wagens op te halen, die uiteraard door de analoge locjes waren klaargezet. Waarom wagens oppakken als het veel leuker is om ze naar de juiste plek te rangeren?
Aldus in totaal zes treinen samengesteld cq. uit de kast gehaald om mee te gaan proefrijden:
- 2433 + oliewagens
- 1117 + werkmaterieel
- 1213 + 6 ICR
- ERS Class 66 + gemengd goederen
- DB 216 + 5 oude Duitse sneltreinrijtuigen
- TEE RAm (3070)
Als eerste moeten de schaduwstations gevuld worden:
Als de derde trein binnenloopt
geths los... Karren maarrrr!
:-D
De test verliep vrijwel vlekkeloos! :-D
Twee kleine ontsporingen:
- de Class 66 liep uit de rails in de boog bovenaan de helling van de binnenbaan; dat is een kwestie van de rails op de juiste plaatsen een beetje onderstoppen. Buitenbaan gaat wel goed.
- enkele erg lichte schuifwandwagens (00760) vinden het voorin de trein niet fijn als achterop enkele zware wagens plus een poetswagen meelopen; ze liepen eruit in een overloopwissel. Dat was een kwestie van de treinsamenstelling wijzigen (en dus rangeren met de Class 66, geluid aan
) waarbij de poetswagen voorin en de lichte wagens achterin kwamen te lopen.
De schaduwstationschakelingen draaien nog steeds
perfect, er wordt in beide richtingen keuring met drie treinen in estafette gereden
Er zit zelfs genoeg rijlengte in de baan om (per rijrichting) nog een vierde trein toe te voegen, maar dan moet je de boel wél in de gaten houden. Er rijden dan immers twee treinen achter elkaar op hetzelfde spoor... Met drie treinen per richting heb je er geen omkijken naar, werkt volautomatisch! :-D
Ronkende tevredenheid dus, want het is nog lang niet af... Alle wissels zijn nog handbediend, en dat betekent heel goed opletten en elke rijweg controleren. Voor sommige wissels (aftakking naar de keerlus bijvoorbeeld) moet ik zelfs nog onder de tafel kruipen... niet echt handig!
Verder heeft de bovenverdieping nog geen enkele stroomaansluiting, alles wordt gevoed via de rails, vanaf de benedenverdieping. Desondanks rijdt het allemaal uitstekend, hetgeen me erg meevalt. Ik heb nog niet eens de booster in gebruik, maar die ga ik wel nodig hebben.
Kortom:
Het Rijdt Weer en daarvan word ik blij! :-D
Wordt desalniettemin vervolgd,
Martijn