Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
hey rolf
wordt het met die kleine in aantocht dan niet eens tijd voor een andere auto  :mrgreen: :mrgreen:
duurt het nog lang dan trouwens voor de kleine er is ???
lijkt me zo mooi
ooit wil ik ook 2 van die kleintjes
maar nog even wachten ben nog jong  :lol:
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hey Robert,

Citaat van: remcy op woensdag 16 april 2008, 12:57:51
wordt het met die kleine in aantocht dan niet eens tijd voor een andere auto  :mrgreen: :mrgreen:

Een verstandig mens zou dat inderdaad overwegen :lol: Voor het beoordelen van mijn persoonlijke "verstandigheid" verwijs ik je naar mijn 3310 berichten op dit forum :idea: Denk dat je deze vraag nu wel zelf kunt beantwoorden :mrgreen:

Citeerduurt het nog lang dan trouwens voor de kleine er is ???

Volgens schema nog zo'n 9 weken...:| Maar ik praat elke avond op 'de buik' in om het iets sneller te doen :lol: Laten we hopen dat ze verstandig is en nu al netjes naar pappa luistert :mrgreen: 8)

Citeerlijkt me zo mooi
ooit wil ik ook 2 van die kleintjes
maar nog even wachten ben nog jong  :lol:

Best thing life has to offer, Robert :idea: Geen enkele twijfel over mogelijk :!: Doe rustig aan joh, je bent inderdaad nog jong want op de foto kon ik nog geen enkele grijze haar bij je ontdekken...

...uuhhmm...come to think of it...kon eigenlijk uberhaupt GEEN haar ontdekken, hahaha :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hoi Rolf,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je aanstaande gezinsuitbreiding. Kan uit eigen ervaring zeggen dat het alleen maar leuker wordt naarmate ze ouder worden.

Denk alleen dat de treinen voorlopig op de 2e, eh sorry, 26e plaats komen..... Trust me: zo'n kleintje vreet tijd.....

Ik ben nu 4,5 jaar verder, het is een jongen, dus uiteraard istie dol op de treinen (het zijn nu al ONZE treinen....)

Oh ja, haast vergeten...: Martijn, bedankt voor de update, elke keer weer erg leuk!

tsjoekse,

Jan-Willem
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hallo Jan-Willem,

Bedankt voor de felicitaties :) Kan er over meepraten, heb er ook al eentje van bijna 6 rondlopen die maar wat graag met het Mobile Station bezig is :idea: Nu volgende week de "grote bestuur computer" (Ecos) komt kan 'ie straks z'n lol helemaal op met knoppies...knoppies...en nog eens knoppies :lol:

Vriendelijke groeten,

Rolf

ps: Martijn...! Babies & other kids are taking over your topic ! NU ingrijpen !
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
He Rolf,

Laat svp weten wat je van de Ecos vind. Ik ben erg benieuwd. Ik heb de IB, op zich geen problemen mee (baan in aanbouw), maar de Ecos heeft wel mijn aandacht....

succes!

jw
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Citaat van: ^Rook op woensdag 16 april 2008, 16:56:15
Nu volgende week de "grote bestuur computer" (Ecos) komt kan 'ie straks z'n lol helemaal op met knoppies...knoppies...en nog eens knoppies :lol:
Kijk maar uit, m'n zoontje van 1 vind de rode stop-knop en groete go-knop van mijn Central Station ook razend interessant  :lol: :lol: :lol:

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Informatieve update!
Had gisteren ook een leuk gevalletje:
Sein(half) aansluiten zodat de baan wordt opgedeelt in 2 stukken.
Trein rijdt goed maar zodra de seinsectie binnen VLAM: kortsluiting.

Probleem was dat ik dat vorige keer ook had dus aaaallleeeesss nagekeken.
Bleek het het nieuwe sein te zijn(die ik dus uitgesloten had van fouten), zucht....

Moraal: leef met je mee :wink:

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Dank je, Dennis! :-) Gelukkig heeft er bij mij nog niets "VLAM" gezegd... ;-)

Gisteren heb ik hout gehaald voor het tweede bruggenhoofd en de tweede helling. Vanavond heb ik de pootjes op maat gemaakt. De poot in het midden, die helemaal doorloopt tot op de grond (zie foto vorige update), moest daarvoor wel even gedemonteerd worden. De tafel is echter zo stevig, dat dat voor de stabiliteit niets uitmaakte. Een geruststellende gedachte :-)

Nadat alle zeven pootjes de juiste lengte hadden gekregen en waren vastgezet, kon ik het bij de bouwmarkt op maat gezaagde blad (190 x 86) erop leggen:



Dat geeft ineens een heel andere indruk! :-P

Na het terugleggen van de "proefrails" (ik mis nog wat stukjes en vooral linksleidende wissels) krijg je al een aardig idee welke kant dit allemaal op gaat... :-D



Ook het hoogteverschil tussen de Speeltuin en de bovenverdieping wordt nu goed duidelijk. Ik weet nog niet of ik die zijkant ga dichtmaken, ik denk eigenlijk van niet. Er zal niet veel verkeer zijn op de keerlus, maar het is toch leuk om daar af en toe een trein te zien rijden... Daar ga ik echter nog wel een keer rustig over nadenken ;-)



De volgende stap is het aanleggen van de tweede helling. Voordat dat kan, moet er op het punt waar-ie gaat aansluiten nog wel een hap uit de plaat gezaagd worden. Ook moet de schaduwstationverlichting aangelegd worden voordat de plaat er definitief op kan en eigenlijk moet ook de rails van het schaduwstation nog even goed gepoetst worden... De plaat moet er dus sowieso nog een keer af.

Wordt vervolgd!

Martijn :-)


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
ziet er goed uit martijn
erg mooi allemaal weer
je vorderingen zijn altijd erg mooi
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Heey Martijn,

Erg leuk zeg!
Nu ik dit gelezen heb heb ik zelf ook weer helemaal zin om te beginnen. :D
Na mijn werk ga ik even er mee aan de slag met het schaduw station. :D

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Citaat van: kippenlijntje op vrijdag 18 april 2008, 09:12:44
Heey Martijn,

Erg leuk zeg!
Nu ik dit gelezen heb heb ik zelf ook weer helemaal zin om te beginnen. :D
Na mijn werk ga ik even er mee aan de slag met het schaduw station. :D

Groetjes,

Antal

Leuk dat je er inspiratie van krijgt! Veel knutselplezier gewenst! :-D

By the way... ik kwam tussen mijn dia's voor het jaren '90 topic ook een plaatje tegen van de modelbaan zoals ik die in 1989 had :lol:



Martijn ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
was toen ook al een erg mooie baan zeg
leuk om te zien
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hé, een grote analoge speeltuin :)
Qua techniek en detaillering is er toch wel vooruitgang geboekt, het plezier zal destijds zeker zo groot zijn geweest.
Heb je al dat materieel ook nog ?
En wat staat er onder de overkapping op de foto?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hahaha dat was inderdaad een hele grote analoge speeltuin! :-) Zo'n 1,5 bij 4 meter...

Alle spullen die je op de foto ziet heb ik nog (als is de overkapping gesneuveld in de loop der jaren). Onder de kap staat mijn 3028, de DB accuwagen BR515. De loc op de voorgrond is mijn 1126 Lombardijen.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
heey Martijn,

Leuke oude foto zeg!
Erg leuk om eigenlijk een vrij grote verandering te zien.
Nu rij je C M en K rails als ik me niet vergis.
Erg gaaf om te zien hoe het er vroeger er bij je uitziet!

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hoi Martijn,

Erg leuk om weer goede vooruitgang te zien van je baan. Nogmaals mijn complimenten voor je systematische werkwijze, daar hou ik wel van  :D :D
Ook er leuk om die foto van je oude baan te zien. Dat moet toch wel nostalgische herinneringen oproepen naar vroegere tijden, zonder al die digitale rompslomp.....
Vroegah hoefde je je niet te ergeren aan vastlopende trein pc's en craschende digitale besturingsapparaten. Dat waren nog eens tijden. Lekker analoog karren :P
Veel suc6 verder met de bouw.

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Hoi Menno,

CiteerOok er leuk om die foto van je oude baan te zien. Dat moet toch wel nostalgische herinneringen oproepen naar vroegere tijden, zonder al die digitale rompslomp....
Zoals Robkop al opmerkte: één grote analoge speeltuin :mrgreen:

CiteerVroegah hoefde je je niet te ergeren aan vastlopende trein pc's en craschende digitale besturingsapparaten.

Citeervastlopende pc's
Geen last van! Lange tijd was het de bedoeling om inderdaad een PC aan mijn baan te koppelen, maar eigenlijk heb ik daar intussen van afgezien. De schaduwstationschakeling is geheel opgebouwd uit relais, reedcontacten, weerstandjes, diodes etcetera, en eigenlijk bevalt me dat soort analoge electronica heel goed :-D

Ik werk de hele dag al op de PC, en vaak 's-avonds ook nog (forums en zo :roll:) en ik merk dat ik het erg prettig vind om een analoge schakeling uit te denken, te bouwen en ook te begrijpen wat het doet. En vooral: begrijpen waarom-ie het niet doet als-ie het niet doet... In ieder geval: iets waar eens géén PC aan te pas komt :-P

Citeercraschende digitale besturingsapparaten
Ook geen last van! Mijn 6021 en zijn kornuiten hebben me nog nooit in de steek gelaten :mrgreen:

Ik ben nog altijd erg tevreden met het "oude" Märklin Digital en de betrouwbaarheid is daar één van de redenen voor. Als ik de verhalen zo lees links en rechts over de uiteenlopende problemen met Sytems en zo... no thanx, ik hou het lekker bij Old Skool ;-) Works for me!

Overigens ben ik van plan de wissels analoog aan te gaan sturen, om verschillende redenen: kostenbesparing (geen decoders nodig), ontlasting van de baanvoeding (alle rijstroom beschikbaar voor de treintjes) en de mogelijkheid om wissels in analoge schakelingen (zoals die van het schaduwstation) op te nemen. Bovendien heb je evengoed eenvoudige terugmelding voor het bedieningspaneel.

Kortom: ik soldeer lekker verder :-) Vanavond heb ik de schaduwstationverlichting op de onderzijde van het nieuwe stuk bovenverdieping aan gebracht. Fotootjes volgen nog.

Martijn :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Als je net zo als vele anderen veel achter de pc zit kan ik me goed voorstellen dat je de treinbesturing zonder pc wilt doen. zelf heb ik ook die gedachte.
Als je dan toch eea wilt automatiseren kun je een Raptor overwegen, daar heb ik een demo van gezien bij msg Den Bosch tijdens de open dagen.
Hier zal ongetwijfeld ook programmeerwerk bij horen maar het ziet er een stuk ongecompliceerder uit dan een pc besturing.
Voorlopig houd ik het bij m'n mobstat, evt later als ik een echte baan ga bouwen ga ik verder kijken.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Citaat van: Acido op vrijdag 18 april 2008, 22:06:39
By the way... ik kwam tussen mijn dia's voor het jaren '90 topic ook een plaatje tegen van de modelbaan zoals ik die in 1989 had :lol:

Wow, ook mooi hoor! Ik ben al blij als mijn baan er straks ongeveer ook zo uit gaat zien!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Zooo... even een update-je van de werkzaamheden dit weekend.

Het blad is er weer af, nadat ik had afgetekend hoe de uitsparing voor de aansluiting van de helling eruit moet gaan zien. Ook heb ik aan de onderzijde aangegeven waar de lampjes van de schaduwstationverlichting moeten komen.


Ook heb ik de kamer maar eens uitgemest en gezogen, je kunt nu de vloer weer zien! Voor zolang als het duurt... :mrgreen:

Na het uitzagen van de uitsparing voor de helling heb ik de schaduwstationverlichting aangelegd:



Daarnaast heb ik een stel kleinere klusjes gedaan die makkelijker gaan met het blad eraf dan het blad erop.

Om wat te noemen: ik heb een extra scheiding aangebacht (het witte papiertje op de foto hieronder) in het toegangsspoor van de Speeltuin. Dit maakt het mogelijk een trein het stationnetje uit te rijden en dan (uitgeschakeld) te "parkeren" op het toegangsspoor. Je hebt dan nog twee en een halve rail als uithaalspoor over.
Tot nu toe was je verplicht de trein direct na vertrek achteruit weer binnen te nemen óf door te sturen de hoofdbaan op, hetgeen weer alleen met een digitale loc kan.



Aangezien ik net het enige vrije knopje op het bedieningspaneel aan een stuk van spoor 1 heb toegewezen (zie twee updates terug) moet er nog wel een schakelaartje voor gefabriekt worden. Zolang dat er niet is, is de nieuwe stopsectie nog niet uitschakelbaar.

Wat erg storend is in de Analoge Speeltuin, is dat bij het bedienen van de wissels (en in mindere mate bij het keren van een loc) alle verlichting op het emplacement duidelijk zwakker brandt. Aangezien ik nog een 6611 had liggen heb ik die aangesloten op "The Yellow Panel" waarmee de vijf verlichtingsgroepen geschakeld worden. Nu deze hun eigen stroomvoorziening hebben, is het bedienen van wissels en keren van locs niet meer zichtbaar in de sterkte waarmee de lampjes op het emplacement branden :-D



Op bovenstaande foto is verder te zien dat ik de enkele hoofdschakelaar heb vervangen door een dubbele. Ik kan nu de Analoge Speeltuin en de hoofdbaan afzonderlijk aan- en uitschakelen. Daardoor hoeft niet alles aan wanneer ik alleen in de Speeltuin bezig ben :-)

Daarna heb ik met een poetsblok alle rails én puntcontacten, in het deel van het schaduwstation dat onder het nieuwe blad terecht komt, grondig schoongemaakt. Vervolgens heb ik de hele boel uitgebreid gestofzuigd.

Toen dat gedaan was, was het tijd om het blad weer op zijn plek te leggen. Een test wees echter uit dat twee van de lampjes exact boven een spoor terecht waren gekomen :? Ik heb de motorPost gepakt omdat die stroomafnemers heeft die zonder rijdraad erg hoog reiken. Tussen het sleepstuk en het lampje zat slechts een halve centimeter... Dat vond ik niet genoeg, als je een keer een loc met een erg hoge stroomafnemer hebt, zou die erachter kunnen blijven hangen...

Dus: blad er weer af...



Twee lampjes verplaatst, blad teruggelegd en opnieuw getest, dit keer naar tevredenheid :-)

Toen kon ik geen redenen meer bedenken waarom het onverstandig zou zijn om het blad permanent te bevestigen:



"Permanent" is ook maar relatief natuurlijk, want - zoals alles - zit het blad geschroefd. Maar goed, het moet wel vast zitten voordat ik de helling erop aan kan sluiten. Het eerste stuk ligt namelijk weer in een boog en gaat dus gevormd worden door een stuk 8mm MDF wat getordeerd wordt en dus onder spanning komt te staan.

Tot slot de rails er weer op. Ik heb wat gesleuteld aan de layout van het werkplaatsterrein ten opzichte van het plan, en wat meer opstelruimte gecreëerd.



Volgende stap: de tweede helling... Maar eerst moet ik deze week weer eens naar Frankrijk voor m'n werk... (neen, dat is géén vakantie :-P) De week daarna ben ik echter vrij, dus dan kunnen we verder werken aan het voorlopige einddoel: weer rond kunnen rijden! :-D

Martijn :-)




Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
leuke update
jij gaat ook al zo giga snel
(mijn vrouw zei dat ik dat ook deed dus nu wat rustiger aan  :lol: :lol:)
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Citaat van: Acido op zondag 20 april 2008, 00:04:30
Citeercraschende digitale besturingsapparaten
Ook geen last van! Mijn 6021 en zijn kornuiten hebben me nog nooit in de steek gelaten :mrgreen:

Ik ben nog altijd erg tevreden met het "oude" Märklin Digital en de betrouwbaarheid is daar één van de redenen voor. Als ik de verhalen zo lees links en rechts over de uiteenlopende problemen met Sytems en zo... no thanx, ik hou het lekker bij Old Skool ;-) Works for me!
Een van mijn MS'n is al bij Keuterman geweest. Wij hebben hier een 6021 met een doorgebrandde Tor liggen. Die doet mijn vader wel vaker voor collega's enzo... Meer hoor ik niet eigenlijk...
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Leuke update Martijn  8)

Vraagje, wat voor werk heb je ?

Omdat je steeds zo ver moet :!:

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Erg mooi gedaan.
De hele baan trouwens.
Ik lees dit topic al een tijdje mee en ben iedere keer weer onder de indruk.

Mischien dat je mijn vraag kunt beandwoorden en dat je er al over na gedacht hebt maar hoe ga je straks de draadjes van de wissels stopsecties en lampjes op de bovenen plaat aansluiten?
Want om de plaat met spoor en al er weer af te halen om de draadjes te trekken en de kans te lopen dat ze op de verkeerde plek zitten zie ik namelijk niet zo zitten.
Dit omdat ik nu ook zover ben dat de bovenplaten er op kunnen.

Verder nogmaals complimenten en succes met bouwen.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Hallo Martijn,

Wat een geweldige update weer, wou dat het bij mij ook zo vlotjes ging, zaterdag onder de baan gewerkt blijkt nu dat niet alle wissels willen werken dus heb ik nog voldoende uitzoek werk hoe dit komt voordat mijn trienen rond kunnen rijden.

Maar ja, net zoals bij jouw moet ik deze week veel werken en ga ik eindelijk aanstaande zaterdag naar minirailz in Rotterdam.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Citaat van: zeilboot op maandag 21 april 2008, 18:22:51
Mischien dat je mijn vraag kunt beandwoorden en dat je er al over na gedacht hebt maar hoe ga je straks de draadjes van de wissels stopsecties en lampjes op de bovenen plaat aansluiten?
Want om de plaat met spoor en al er weer af te halen om de draadjes te trekken en de kans te lopen dat ze op de verkeerde plek zitten zie ik namelijk niet zo zitten.
Dit omdat ik nu ook zover ben dat de bovenplaten er op kunnen.

Da's inderdaad een goeie... Ik heb daar nog geen ervaring mee opgedaan, maar er uiteraard al wel over nagedacht. Steeds de plaat eraf tillen is natuurlijk geen optie - al was het maar omdat-ie vast komt te zitten - dus ik zal het voor een deel moeten doen met de 11 cm ruimte die ik heb. Daarom heb ik om te beginnen het schaduwstation zo slank mogelijk gemaakt en het binnenste van de keerlus open gehouden.

Ik heb wel bedacht dat ik ga proberen de bedrading zoveel mogelijk "buiten" het schaduwstation te monteren, zodat ik er tenminste makkelijk bij kan. Van de plekken waar de draadjes door de tafel heen komen, zullen ze dus als eerste naar een plek lopen waar ik geen last heb van de onderverdieping. Hoe dat er in de praktijk precies uit gaat zien weet ik ook nog niet... ;-)

De witte kabelstrips ga ik bevestigen met dubbelzijdig plakband, dat scheelt een hoop schroefjes. Soldeeroogjes zal ik echter toch moeten schroeven, dus dat zal met een korte schroevendraaier moeten. Binnenkort maar eens uitproberen hoe dat gaat...

Verder zal ik bij het boren van de gaatjes iets (papier of plastic) onder het boorgat op de rails van de benedenverdieping leggen. Dan hou ik die een beetje schoon :-)

Dus... dat is het plan wat dat betreft.

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Oke ik zal er eens overna gaan denken.
Mischien dat ik ze wel aan de voorste dwars balk monteer die onder de hele plaat door loopt.
Als je de draadjes strak trekt hoef je ze in het midden van de plaat niet vast te zetten.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 20 april)
Zozo het eerste echte zichtbare deel van de niet-analoge baan kan beginnen.
Blijf je volgen :wink:

Succes

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hallo allemaal,

Ik heb een belangrijke mijlpaal bereikt: Ik kan weer rond rijden!! :-D

Heb er dus maar eens even vaart achter gezet... ;-)

Om weer rond te kunnen rijden moesten er twee verbindingen gemaakt worden: de tweede helling en een tijdelijke brug op de plek waar het hoofdstation moet komen.

Ik heb nog een stuk MDF was bijna op maat leek te zijn gemaakt voor de "brug" :-)

Even uitproberen:



Het past niet helemaal en er moet aan beide kanten een hoekje af omdat hij schuin loopt, maar dat mag de pret niet drukken. Het gat wat overblijft kan met gemak door de rails overbrugd worden. Het kan dus, ik heb alles in huis :-)

Kortom: hop, hop, aan het werk! :mrgreen:

Te beginnen met de helling:



Uit het "bruggenhoofd" is al een hap gezaagd voor de aansluiting van de helling, dus de volgende stap is het maken van de boog uit 8mm MDF.

Het recept is hetzelfde als bij de andere drie in de hellingen gelegen bogen: wat dunner hout, stevig vastzetten aan beide zijden en het hout tordeert in de juiste vorm. Aan de buitenzijde van de boog staat een extra pootje (je kunt nog net de schroef zien).



Daana is het een kwestie van het gat opvullen tussen de hooggelegen boog en de laaggelegen boog. Te beginnen met hout: ;-)



...daarna kurk...



...en rails natuurlijk! Daar was even wat voorwerk voor nodig omdat in één spoor zowel een stopsectie (het inrijsein van het schaduwstation) als een bezetmeldsectie moeten komen. Ook moeten er aansluitingen komen voor de rijstroom en massa, op twee punten in de helling. Dat is mede omdat de flex-rails ruim 20 jaar oud is en ik de aansluitingen niet helemaal meer vertrouw. Beter een draadje teveel dan te weinig! ;-)



Als alles eenmaal op zijn plek ligt en de gaatjes voor de draadjes zijn geboord, ziet het resultaat er zo uit:




:arrow: Next: De Brug :-)

Na de nodige rails weggehaald te hebben heb ik in totaal drie pootjes gemaakt en geplaatst, de hoekjes van de plaat af gezaagd en het geheel bevestigd. De plaat rust op vier plaatsen op een poot (één poot stond er al) en is op twee plaatsen met een metalen stripje aan het "bruggenhoofd" bevestigd.



Er is ruimte voor vier sporen, zodat ik in beide richtingen ook een trein aan de kant kan nemen. Het uiteindelijke station wordt zessporig en krijgt ook nog drie lange opstelsporen voor rijtuigen. Dat betekent dat ik straks een line-up van negen locs naast elkaar kan maken hihi :mrgreen:

Dus: snel de rails gelegd, alles wat ik nodig heb is inmiddels in huis:



Toen alle rails er gelegd was heb ik met een omvangrijke rangeeroperatie (leuk!! :-D) het schaduwstation leeggehaald. Daar stond nog een hele verzameling werk- en test materieel verspreid door het station.

Daarna volgde nog meer rangeerwerk om een aantal treinen samen te stellen. Daarbij is de 216 afgedaald naar de (toen even niet) Analoge Speeltuin om daar drie wagens op te halen, die uiteraard door de analoge locjes waren klaargezet. Waarom wagens oppakken als het veel leuker is om ze naar de juiste plek te rangeren? :-P

Aldus in totaal zes treinen samengesteld cq. uit de kast gehaald om mee te gaan proefrijden:

- 2433 + oliewagens
- 1117 + werkmaterieel
- 1213 + 6 ICR
- ERS Class 66 + gemengd goederen
- DB 216 + 5 oude Duitse sneltreinrijtuigen
- TEE RAm (3070)

Als eerste moeten de schaduwstations gevuld worden:





Als de derde trein binnenloopt geths los... Karren maarrrr! :-) :-D :mrgreen:



De test verliep vrijwel vlekkeloos! :-D

Twee kleine ontsporingen:
- de Class 66 liep uit de rails in de boog bovenaan de helling van de binnenbaan; dat is een kwestie van de rails op de juiste plaatsen een beetje onderstoppen. Buitenbaan gaat wel goed.
- enkele erg lichte schuifwandwagens (00760) vinden het voorin de trein niet fijn als achterop enkele zware wagens plus een poetswagen meelopen; ze liepen eruit in een overloopwissel. Dat was een kwestie van de treinsamenstelling wijzigen (en dus rangeren met de Class 66, geluid aan :-)) waarbij de poetswagen voorin en de lichte wagens achterin kwamen te lopen.

De schaduwstationschakelingen draaien nog steeds perfect, er wordt in beide richtingen keuring met drie treinen in estafette gereden :-)

Er zit zelfs genoeg rijlengte in de baan om (per rijrichting) nog een vierde trein toe te voegen, maar dan moet je de boel wél in de gaten houden. Er rijden dan immers twee treinen achter elkaar op hetzelfde spoor... Met drie treinen per richting heb je er geen omkijken naar, werkt volautomatisch! :-D

Ronkende tevredenheid dus, want het is nog lang niet af... Alle wissels zijn nog handbediend, en dat betekent heel goed opletten en elke rijweg controleren. Voor sommige wissels (aftakking naar de keerlus bijvoorbeeld) moet ik zelfs nog onder de tafel kruipen... niet echt handig! :-P

Verder heeft de bovenverdieping nog geen enkele stroomaansluiting, alles wordt gevoed via de rails, vanaf de benedenverdieping. Desondanks rijdt het allemaal uitstekend, hetgeen me erg meevalt. Ik heb nog niet eens de booster in gebruik, maar die ga ik wel nodig hebben.


Kortom: Het Rijdt Weer en daarvan word ik blij! :-D

Wordt desalniettemin vervolgd,

Martijn 8)





Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Martijn, goed bezig, vraagje: hoe maak jij je massaverbindingen aan de K-rails? met klemmetjes of solderen? bij het laatste wat voor soldeer/vloeimiddel gebruik je?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: robkop op dinsdag 29 april 2008, 16:02:47
Martijn, goed bezig, vraagje: hoe maak jij je massaverbindingen aan de K-rails? met klemmetjes of solderen? bij het laatste wat voor soldeer/vloeimiddel gebruik je?

Solderen op de rails is mij niet gelukt. Wat ik doe is dat ik een draadje strip en vertin en dan in een las steek voordat ik de rails in elkaar steek. Daar is dan wat kracht voor nodig, maar het zit dan wel echt klemvast en zo goed als een soldeerverbinding.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Martijn

Gefeliciteerd met het rijvaardige moment.
Het ziet er echt geweldig uit.
Nu natuurlijk wel snel doorgaan met bouwen.
ik ben benieuwd wat je nog meer gaat bouwen

Groeten Martin
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
ziet er heel erg goed uit
misschien een tip !!
maar het driehoekje die je uit je brug hebt gehaald kun je toch in het driehoekje gebruiken waar nu het gat zit !!??
dan heb je alle opgevuld of zie ik dat verkeerd
complimenten het zit er echt super gaaf uit
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hallo Martijn

Wat ziet dat er goed uit man netjes en overzichtelijk.
Ben benieuwd naar hoe je je baan verder gaat aan kleden.
Ik blijf zeker je draadje volgen ga zo door.

vr gr hans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Zo...
JIJ BLIJ? Je kan weer rijden. Moet vast heel goed voelen 8)
Leuk om te zien hoe "makkelijk" jij een brug maakt...
Veel succes nog...

Laurent
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Heey, Martijn!!

Dat ziet er super goed uit!
Erg mooi hoor.

Groetjes, Tim
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citeermaar het driehoekje die je uit je brug hebt gehaald kun je toch in het driehoekje gebruiken waar nu het gat zit !!??
dan heb je alle opgevuld of zie ik dat verkeerd
Heb het even geprobeerd, en inderdaad! Er moet wel een stuk af, maar hij schuift er idd als een wig in.

Citaat van: hans op dinsdag 29 april 2008, 17:49:34
Ben benieuwd naar hoe je je baan verder gaat aan kleden.

Ik ook! Ik heb namelijk nog geen flauw idee :lol:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Heey Martijn,

Geweldige update!!!
Heerlijk om dit hier te lezen. :D
Ik zie toch echt een tikkie jaren 90 in de baan niet verkeerd om te zien! :lol:
Ga zo door en hou ons op de hoogte zodat ik lekker door kan genieten. :D

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
nou, veel rijplezier dan maar :D

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hoi Martijn


erg leuke en mooie update weer
Leuk om te volgen ,zoals altijd zeg maar
Je schiet al lekker op

Op naar de volgende update....


gr Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Super Martijn ! Mijn baantje is niet zo groot als die van jou en ik moet ook nog nadenken over de elct. aansluitingen. Momenteel bouw ik veel te graag gebouwtje en scenery, voor zover het kan. Ik moet er natuurlijk nog wel rekening mee houden dat ik nog onder de rails en wissels moet zijn! Maargoed,.....mijnliefde ligt nu éénmaal bij de scenery-bouw en het weatheren ervan. Dus ik hoop ook hier snel jouw update van te zien.
Ben overigens wel hééééél benieuwd wat jij met jouw station gaat doen.

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Ha die Martijn,

Weer een super verslag  :!:

Gefeliciteerd met het mijlpunt :!:

Voel ik een filmpje in de lucht hangen :?::?::?::?::?:

Ga zo door :!::!::!:

Mvg,
Mark  8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 14 april)
Citaat van: Acido op donderdag 17 april 2008, 22:09:51
Ik weet nog niet of ik die zijkant ga dichtmaken, ik denk eigenlijk van niet. Er zal niet veel verkeer zijn op de keerlus, maar het is toch leuk om daar af en toe een trein te zien rijden... Daar ga ik echter nog wel een keer rustig over nadenken ;-)

Martijn,

Leuke verslag, mooie baan.

Het bovenstaande citaat is alweer van een tijdje geleden, maar ik heb alsnog een idee. Misschien kun je hier iets maken met met arcadebogen, waar je doorheen kunt kijken. Je kunt de zijkant van het plateau dan netjes afwerken, terwijl je de treinen ondergronds toch ziet rijden.

Groeten,
Frank
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Frank,

Thanx, dat vind ik een goede tip! Daar was ik zelf nog niet opgekomen en ik ga 'm zeker in gedachten houden :-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hallo Martijn,

Het is altijd weer een genot om jouw bouwverslagen te lezen en te zien hoe gemakkelijk je alles aan elkaar bouwt.

Het lijkt wel hoge modelbouwschool :lol: :lol:

Succes met de verdere bouw en ik wacht vol spanning op je volgende verslagen en misschien wel een filmpje 8).

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
De liefhebbers van filmpjes moet ik teleurstellen, omdat ik momenteel niet beschik over een apparaat waar toonbare filmpjes uit komen...

Gisteravond fijn aan het rijden geweest, totdat het even grondig mis ging :?







Hieraan is dus helaas helemaal niets in scène gezet :cry:

Het ongeval werd veroorzaakt doordat de 1213 geruime tijd in het schaduwstation has stilgestaan en besloot achteruit te vertrekken toe hij veilig kreeg :shock:

In de 1213 zit een oude 6080 decoder, en ik dacht toch echt dat ik dit verschijnsel voorkomen had door het overbruggingsweerstandje van 1k5 Ohm, wat zorgt voor een lekstroom naar de decoder toe zodat die niet vergeet wat-ie aan het doen was. Gek genoeg onthoudt de decoder dus wél zijn rijsnelheid, maar niet zijn rijrichting!

:arrow: :?: Doe ik iets verkeerd? Weet iemand een oplossing?

Ik kan wel proberen te zorgen dat die loc altijd met de voorkant vóór staat, maar dat is geen doen en gaat natuurlijk een keer fout... De 515 die hij tegenkwam heeft overigens last van hetzelfde euvel, daar zit ook een 6080 in.

Op deze crash na, nog altijd ronkende tevredenheid hoor! Met een beetje kunst- en vliegwerk blijkt het prima te doen te zijn om met vier treinen per richting te rijden :-D Als het station klaar is, kan ik er in theorie vijf per richting op de baan hebben, stilstaand in het station, rijdend op de baan, of wachtend in het schaduwstation. Dat zijn TIEN actieve treinen op een baantje van 310 x 220 cm - nog afgezien van rangeerverkeer en zijlijnverkeer! :mrgreen:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
 :? Wreed aksident  :roll:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hier hebben FX decoders ook wel last van, dat ze opeens achteruit gaan rijden :(
Ongelukje hoort erbij :P :lol:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hoi Martijn,

Weer leuk, leerzaam en motiverend :D om je verhaal te lezen. En ook wel een geruststelling dat ook op jouw baan (met alle zekerheden en beveiligingen) nog wel eens ongelukjes gebeuren  :P. Gelukkig niets ernstigs zo te zien.

Brengt me wel op een andere vraag (waar ik wellicht over heen heb gelezen): je hebt toch verder ook seinen en blokbeveiliging op je baan? Terwijl ik de vraag noteer realiseer ik me dat dan dus het blok erachter heel goed bezet kan zijn en daardoor juist dit ongeluk veroorzaakt werd  :shock:. Blijft mijn nieuwsgierigheid omdat ik (nog) geen seinen zie, klopt dat?

Veel plezier verder.

Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: Acido op woensdag 30 april 2008, 11:11:37
In de 1213 zit een oude 6080 decoder, en ik dacht toch echt dat ik dit verschijnsel voorkomen had door het overbruggingsweerstandje van 1k5 Ohm, wat zorgt voor een lekstroom naar de decoder toe zodat die niet vergeet wat-ie aan het doen was. Gek genoeg onthoudt de decoder dus wél zijn rijsnelheid, maar niet zijn rijrichting!

:arrow: :?: Doe ik iets verkeerd? Weet iemand een oplossing?

'Mooi' ongeval... :?

Over dat systeem met die weerstandjes voor het onthouden van de gegevens heb ik wel gelezen. Ik heb het zelf nog nooit toegepast omdat ik geen Motorla I decoders heb.
Maar volgens mij betekent het feit dat de 1200 achteruit vertrok dat hij alles is vergeten. Dus de rijrichting maar ook de snelheid - de snelheid wordt namelijk door de digitale centrale verzonden dus die pikt hij weer op als hij weer spanning / signaal krijgt. Maar omdat het M-I formaat alleen de snelheid verstuurt en niet de (absolute) rijrichting, gaat hij dus met de ingestelde snelheid in de richting waarin de decoder 'denkt' dat hij moet. En blijkbaar is die overbruggingsweerstand toch te groot om de decoder het te laten onthouden; wat ik mij ook kan voorstellen is dat de lok even iets minder goed contact maakte en dat hij zo'n klein spanninkje niet oppikt (maar de volledige digitale spanning vervolgens wel).

Oplossing is natuurlijk andere decoders i.p.v. die 6080's... Maar ja daar zat je vast niet op te wachten, en aan de baan bouwen is natuurlijk veel leuker (ook voor ons!!!!!) :D

Groetjes,
Kiezel :)