Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Verbeteren stroomafname sleper
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Verbeteren stroomafname sleper  (gelezen 50165 keer)

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #100 Gepost op: maandag 21 november 2016, 16:28:48 »

Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monteren
Curieus, mijn railbus had juist last van een slecht massacontact. Daarom heb ik de wielen van de bijwagen elektrisch
doorverbonden met de wielen van de motorwagen. 
Fijn voor je dat de messing sleper upgrade goed uitpakt! Succes met de rest en de kruiswissels.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #101 Gepost op: maandag 21 november 2016, 19:08:36 »

Telkens als dit onderwerp valt denk ik terug aan de levenslessen van Michael Priestkorn
De man is allang dood, mar zijn site niet, tegenwoordig te vinden op:
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3.html

Toen zijn site ontstond (en groeide) viel hem op dat k-rail kruising en engelsman aan 2 akelige euvels leden:
prik-gebrek en massa gebrek. Daarvoor bedacht hij relais-oplossingen. Nice.
Daarna begon het pas:
- Bij prikgebrek: plaats een extra sleper (of zelfs meerdere)
- bij massa gebrek:  maak een extra draadje
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #102 Gepost op: maandag 21 november 2016, 21:48:19 »

Beste Wim,

Bij een "moderne" railbus is het makkelijk te zien of het "prik" of "massa" is, als het "prik" is dan vallen, naast de motor, ook de lampen in beide wagons uit, is het massa, dan valt, naast de motor, alleen de verlichting in de aangedreven wagon uit.

Beste Jan,

Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg, waar ik meer last van had/heb is in de schaduwstations vlak voor de stopmelder als de treinen op, of net boven, kruipsnelheid rijden.

Ik volg Michael al heel aardig geloof ik, het is allemaal een kwestie van logisch nadenken.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #103 Gepost op: dinsdag 13 december 2016, 12:44:25 »

Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg
Michael gebruikte uitsluitend slanke wissels, kruisingen en engelsmannen, jij niet. Misschien maakt dat verschil?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #104 Gepost op: dinsdag 13 december 2016, 20:43:49 »

Beste Jan Willem,

Klopt, mijn baanontwerp stamt uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen waren de slanke spullen er nog niet.

Ik heb nu één railbus met een sleper met een messing verdubbeling en één railbus met een nieuwe sleper rijden, na een tijdje begon die met de nieuwe sleper tocht weer problemen te geven, de andere rijdt gewoon vrolijk verder.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Mieke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #105 Gepost op: dinsdag 13 december 2016, 22:11:17 »

Zie ook bij ebay , märklin, DB 800 , Verkaufer: A-B-K, nog 8 Tage.  Daar vind je het prototype van de railbus,
met extra sleper voor de massa en een magneet voor meer kontakt.
Kennelijk was er toen al een probleempje bij de ontwikkeling.
Groet,
Hans
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #106 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 09:51:29 »

Hans, graag een link/verwijzing naar wat je bedoeld, opdat e.e.a. duidelijk wordt! @citaat

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #107 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 11:25:07 »

Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #108 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 12:30:42 »

Bedankt voor de link Dick :thumbup:
Het is nu duidelijk wat er bedoeld wordt door Hans.

Groeten,

Erik.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 december 2016, 09:28:17 door Nieuwenhuis »
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #109 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 22:32:17 »

Beste Hans/Mieke,

Ik heb het over de huidige railbus.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Mieke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #110 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 22:50:30 »

Beste Anna W,
Dat wist ik ook wel, maar veel railbussen hebben in de loop der jaren rondgereden
met regelmatig flakkerende verlichting en kennelijk was dat bij de allereerste bus al een probleem,
Groet, Hans
Gelogd

alltwin

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #111 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 01:24:37 »

Hi,

Om mijn treinen "smooth" te laten lopen installeer gewoon een tweede pick-up shoe per trein.

(uiteraard moet de rail schoon zijn, hier gebruik ik gewoon auto polish voor)

Alles is opgelost met deze aanpak

Alltwin
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #112 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 07:19:54 »

Maar een 2 de sleper leverd mogelijk weer extra geluid op wat mij juist opvalt hoe meer plastic er in modellen zit hoe slechter  ze vaak rijden.
Zorgen dat er niet te veel olie aan je lok of treinstel zit voorkomt ook veel ellende en zorg dat je slepers hebt die goed contact maken dan rijd het gewoon zoals het moet.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #113 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 02:23:28 »

Ik begrijp eigenlijk niet, waarom niemand op het idee van schoonmaak-azijn komt. Ik dompel geoxideerde koperen dingen daar altijd in en ze komen er blitz-en-blank weer uit. Dat moet m.i. met die slepers ook werken, en lijkt me ook een prima oplossing voor de geoxideerde koperen contacten van de oude K-rails. Wat je met dat draadje doet, is niet anders dan op één plekje het koperoxide verwijderen door het vloeimiddel in de soldeertin.
DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend. Eerder in dit topic werd er al aan gerefereerd. Plaatjes in verschillende diktes verkrijgbaar bij o.a. Conrad. Ik snap niet, waarom modelspoorwegfabrikanten dit materiaal niet gebruiken :?

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #114 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 11:58:17 »

1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
Citaat
Der Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

Citaat
Bronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
Citaat
Ich habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.

jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2020, 18:57:21 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #115 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 15:14:49 »

 @citaat De link in het laatst genoemde artikel (jkrs-modellbahntreff.de) naar een mogelijke leverancier is een beetje gedoe, bij mij althans werkt dat niet: krijg een 404 error pagina.
Voor het genoemde (fosfor)bronsband 4m x 5mm x 0,2 mm is de juiste url: https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html

Het zal echter niet de enige leverancier van dit spul zijn, neem ik aan...

Mvg, Willem
« Laatst bewerkt op: zondag 30 augustus 2020, 22:28:53 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #116 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 16:31:25 »

Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch. Maar daar met een wel werkende link.

Ik heb het bericht een beetje aangepast.
*** optitec aangepast aan Opitec  8)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2020, 18:58:49 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #117 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 21:32:17 »

Ik heb slepers met een verdubbeling met dunne messing plaat wat meebeweegt met de puko's, werkt goed, op mijn oudste zit hij nu al een paar jaar op, ik zie geen slijtage.

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #118 Gepost op: dinsdag 01 september 2020, 18:50:12 »

Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch. Maar daar met een wel werkende link.

Ik heb het bericht een beetje aangepast.

Uh, Jan Willem, de naam is Opitec, niet Optitec. Voor de mensen, die willen googelen... :P :D

Het band is stukken goedkoper in eerste aanschaf (€3,89) dan de plaatjes van Fohrmann of Conrad (€7,21 bij de laatste), maar de prijzen per cm2 ontlopen elkaar niet veel. Band: 200 cm2, plaatje 20x15 cm: 300 cm2, maar daar staan dan (waarschijnlijk) weer hogere portokosten tegenover. Geïnteresseerden moeten zelf maar ff uitvogelen, wat voor hen het voordeligste uitpakt... 
(Een indicatie: met het band kun je rond de zestig slepers “verzolen”, volgens de eerder genoemde Teddy Mahrer) ;-)

Mvg, Willem.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2020, 21:23:26 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

hmmglaser

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #119 Gepost op: dinsdag 01 september 2020, 23:22:45 »

Er zal toch echt een reden zijn dat de fabrikanten het niet zelf gebruiken,of dat er geen bedrijf is welke aftermarket sleper aanbied van fosforbrons?
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #120 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 09:50:26 »

 @citaat Ja, “bizznizz!” Rijders zijn zo “gedwongen” met een zekere regelmaat nieuwe slepers en pantografen aan te schaffen. Dat is toch, zij het een betrekkelijke, bron van inkomsten.
Maar eerlijk gezegd denk ik, dat een bedrijf als Märklin te groot, te log en te hiërarchisch is om werkelijk innovatief te zijn. Men doet de dingen, zoals men al tientallen jaren gewend is de dingen te doen. Innovaties zijn er wel, maar worden door de markt (concurrenten) afgedwongen: Märklin begon pas iets aan de slepers te doen, nadat eerder Roco en Brawa met fluisterslepers op de markt waren gekomen, niet bepaald hun “core-business”, immers voornamelijk 2-rail-fabrikanten.
Met het materiaal fosforbrons is niets mis, voor zover ik weet, het wordt uitgebreid gebruikt in de elektrische en elektronische industrie, juist vanwege z’n eigenschappen.

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #121 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 14:24:23 »

@citaat

Oudere slepers zijn in het algemeen gemaakt van vernikkeld messing. Dit is gedaan, omdat messing zich goed in vormen laat gieten, hard en zelfsmerend is, maar ook snel oxideert. Om een oxidatie te voorkomen wordt het messing vernikkeld. Doordat beide metalen hard zijn maakt het ook bij wrijven meer geluid.
Brons is een veel duurdere legering (koper en tin 10-30%) dan messing (koper en zink 25-45%), maar heeft wel een veel lagere wrijvingscoëfficiënt dan nikkel. Daardoor is een bronzen sleper veel stiller. Om dat het gietproces van brons voor kleine delen erg lastig is (lees duur), gebruikt men meestal een strip in een houder. Daardoor is het productieproces ook duurder.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #122 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 15:26:37 »

 @citaat Hmm, zou kunnen. Maar reken ff met me mee, Opitec biedt 4 meter aan voor 3,89, daar zit nog eens 19% Duitse BTW op (onlangs verlaagt naar 16%), en een winstmarge voor Opitec. Ik schat, dat de inkoopsprijs bij de 1,50 ligt. Märklin is een veel grotere speler dan Opitec, kan dus een veel betere (= lagere) inkoopsprijs bedingen. Het enige wat ze hoeven doen is band op maat maken, twee rechthoekige gaten er in stansen en buigen. Desnoods en aan te raden, maken ze de veren ook van fosforbrons. Hoe dunner, des te duurder geldt voor het spul (vanwege extra walsen?), dus als ze voor de sleper iets dikker materiaal gebruiken dan 0,2mm zijn ze nog weer voordeliger uit. Uiteraard ken ik de kosten voor de verschillende arbeidsprocessen niet, maar mij lijkt, dat ze het voor dezelfde prijs kunnen aanbieden als de “normale” slepers en nog winst kunnen maken ook...

Mvg, Willem.

Edit: typo verbetert.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 september 2020, 17:26:57 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #123 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 15:29:02 »

1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
Citaat
Der Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

Citaat
Bronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
Citaat
Ich habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.

jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links

Ik heb bovenstaand niet gelezen maar het doet voorkomen dat er een probleem is. Is het zo erg gesteld met die sleper?

Gr, Ben.
Gelogd

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #124 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 16:12:09 »

 @citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even. :D. Kort samengevat: 1) de “oude” slepers maken herrie o.a. door het gat erin voor de schroef ter bevestiging. 2) sleper is gemaakt van messing, “gecoat” met nikkel. Door gebruik slijt nikkel eraf, en komt het messing tevoorschijn. Messing oxideert, oxide vormt isolatie-laagje, waardoor slecht elektrisch contact. Hetzelfde geldt voor de veren: gemaakt van koper, dat eveneens oxideert, dus eveneens slecht contact. 3) oplossing (en hier gaat het hele draadje zo‘n beetje over): iemand heeft bedacht en ondervonden, dat als je een draadje soldeert tussen de slepersschoen en de slepersveren, dit enorm helpt bij het verbeteren van het elektrisch contact. 4) mijn oplossing: a: dompel de sleper een tijdje onder in schoonmaak-azijn, dat lost de oxides op, je sleper én de veren zijn weer als nieuw. b: gebruik een stripje van fosforbrons over de oude sleper heen, dat slijt en oxideert niet, maakt minder herrie, geleidt prima en is goed te buigen en te solderen. That’s it!

Mvg, Willem.

P.S. Ad 4a: het verdwenen nikkel komt natuurlijk niet terug! :P Dus nieuw is eigenlijk “nieuw”. :D
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 september 2020, 16:25:36 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

feniks

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #125 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 16:27:34 »

 @citaat
ik vraag me af waarom het schroefgat in de sleper voor herrie zorgt?
ik leer graag elke dag  ;)
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #126 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 16:39:59 »

 @citaat Die bewering is voor rekening van de heer Teddy Mahrer (zie reactie van Jan22 hierboven). Maar ervaringsfeit: de fluisterslepers van Brawa en Roco (en later: Märklin) zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als de oude slepers en hebben geen gat in het midden, maar maken wel minder herrie...

Mvg, Willem.



Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #127 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 16:45:22 »

 @citaat Wat heeft herrie (lawaai) met stroomafname van doen???
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

feniks

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #128 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 16:50:58 »

 @citaat @citaat
nog steeds de vraag waardoor maakt het schroefgat in de sleper herrie?
ik hoor graag het verlossende antwoord  :)

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #129 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 17:08:44 »

@nobody

De vraag stellen is hem beantwoorden! Maar om je van dienst te zijn: niets! Het is echter tevens een nadeel van de oude slepers en wordt in de geciteerde artikelen ter sprake gebracht als extra voordeel van het gebruik van fosforbrons. Zie ook de reactie van Zilte hierboven.

@feniks

De heer Mahrer beweert, dat het komt doordat het gat in een verdieping is aangebracht, hetgeen me een plausibele verklaring lijkt (zonder dat zouden de puko’s m.i. in het gat kunnen blijven steken, maar wie ben ik?) Voor een nog nadere verklaring mag iemand anders z‘n denkraam aan het werk zetten.

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

feniks

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #130 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 17:36:38 »

 @citaat
onder mijn lokkies zitten diverse slepers, van oude en nieuwe marklin makelaardij en recente roco sleepers.
Ik kan er niet mijn vinger opleggen welke sleper meer lawaai maakt dan de ander.Ja sommige loks maken meer lawaai en dat kan best een combi zijn van een waardeloze motor i.c.m met de sleper, helaas ben ik niet in bezit van professioneel of wetenschappelijk apparatuur om dit fenomeen te onderzoeken.
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

ACTS.zuid

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #131 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 17:53:55 »


 @citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even.


Vertel me niks, heb 35 jaar met slepers gereden.

De zwakke plek is dat de sleper altijd maar maximaal 2 puko's echt raakt, denk daar maar eens over na. ;)
Gelogd

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #132 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 18:34:03 »

Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.

Klopt. Ik spreek niet uit ervaring, heb alleen oude slepers (mét gat), en geef alleen maar weer, wat ik over het algemeen lees en wordt ook beïnvloed door reclame. In die zin werk ik mee aan de door jou geschetste “mythevorming”. Loopt iedereen elkaar maar na te “lullen”? Dat denk ik toch niet, zo’n cynisch wereldbeeld heb ik niet. Dus als iemand zegt, dat het uitmaakt, dan geloof ik dat, al realiseer ik me, dat zo iemand zijn aanschaf ook voor zichzelf moet verantwoorden, en dan geneigd is te zeggen dat het iets uitmaakt, terwijl het objectief niets uitmaakt. Tja, zo kunnen we wel bezig blijven...

Wat betreft rumoerige motor/sleper, mijn ervaring is dat de herrie van de sleper wél te onderscheiden is van de herrie van de motor, maar dat kan wel ‘s moeilijk zijn, als de motor erg lawaaiig is, dus tja...

Citaat
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.
mvg, Ruud

Mwah, ik heb geen idee, wat je nieuwsgierigheid zou kunnen bevredigen, hoe diep het verklaringsniveau moet zijn, dus dat laat ik graag aan anderen over.
Soit, ik vind het nu wel genoeg geweest met dit hele onderwerp. Ik heb naar vermogen genoeg bijgedragen, hoop ik.

Mvg, Willem.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 september 2020, 18:40:46 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

feniks

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Verbeteren stroomafname sleper
« Reactie #133 Gepost op: woensdag 02 september 2020, 19:25:31 »

 @citaat
mee eens, want er zijn genoeg onderwerpen en dit is theatraal ....er zijn veel ergere dingen in het leven waar je druk om moet maken.
 
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.09 seconden met 27 queries.