Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verbeteren stroomafname sleper

Gestart door Blausee-Mitholz woensdag 24 februari 2010, 22:40:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Telkens als dit onderwerp valt denk ik terug aan de levenslessen van Michael Priestkorn
De man is allang dood, mar zijn site niet, tegenwoordig te vinden op:
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3.html

Toen zijn site ontstond (en groeide) viel hem op dat k-rail kruising en engelsman aan 2 akelige euvels leden:
prik-gebrek en massa gebrek. Daarvoor bedacht hij relais-oplossingen. Nice.
Daarna begon het pas:
- Bij prikgebrek: plaats een extra sleper (of zelfs meerdere)
- bij massa gebrek:  maak een extra draadje
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Wim,

Bij een "moderne" railbus is het makkelijk te zien of het "prik" of "massa" is, als het "prik" is dan vallen, naast de motor, ook de lampen in beide wagons uit, is het massa, dan valt, naast de motor, alleen de verlichting in de aangedreven wagon uit.

Beste Jan,

Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg, waar ik meer last van had/heb is in de schaduwstations vlak voor de stopmelder als de treinen op, of net boven, kruipsnelheid rijden.

Ik volg Michael al heel aardig geloof ik, het is allemaal een kwestie van logisch nadenken.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Anne W op maandag 21 november 2016, 21:48:19
Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg
Michael gebruikte uitsluitend slanke wissels, kruisingen en engelsmannen, jij niet. Misschien maakt dat verschil?
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Jan Willem,

Klopt, mijn baanontwerp stamt uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen waren de slanke spullen er nog niet.

Ik heb nu één railbus met een sleper met een messing verdubbeling en één railbus met een nieuwe sleper rijden, na een tijdje begon die met de nieuwe sleper tocht weer problemen te geven, de andere rijdt gewoon vrolijk verder.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Zie ook bij ebay , märklin, DB 800 , Verkaufer: A-B-K, nog 8 Tage.  Daar vind je het prototype van de railbus,
met extra sleper voor de massa en een magneet voor meer kontakt.
Kennelijk was er toen al een probleempje bij de ontwikkeling.
Groet,
Hans
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Hans, graag een link/verwijzing naar wat je bedoeld, opdat e.e.a. duidelijk wordt! @citaat

Groeten,

Erik.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bedankt voor de link Dick :thumbup:
Het is nu duidelijk wat er bedoeld wordt door Hans.

Groeten,

Erik.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Hans/Mieke,

Ik heb het over de huidige railbus.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Anna W,
Dat wist ik ook wel, maar veel railbussen hebben in de loop der jaren rondgereden
met regelmatig flakkerende verlichting en kennelijk was dat bij de allereerste bus al een probleem,
Groet, Hans
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Hi,

Om mijn treinen "smooth" te laten lopen installeer gewoon een tweede pick-up shoe per trein.

(uiteraard moet de rail schoon zijn, hier gebruik ik gewoon auto polish voor)

Alles is opgelost met deze aanpak

Alltwin
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Maar een 2 de sleper leverd mogelijk weer extra geluid op wat mij juist opvalt hoe meer plastic er in modellen zit hoe slechter  ze vaak rijden.
Zorgen dat er niet te veel olie aan je lok of treinstel zit voorkomt ook veel ellende en zorg dat je slepers hebt die goed contact maken dan rijd het gewoon zoals het moet.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ik begrijp eigenlijk niet, waarom niemand op het idee van schoonmaak-azijn komt. Ik dompel geoxideerde koperen dingen daar altijd in en ze komen er blitz-en-blank weer uit. Dat moet m.i. met die slepers ook werken, en lijkt me ook een prima oplossing voor de geoxideerde koperen contacten van de oude K-rails. Wat je met dat draadje doet, is niet anders dan op één plekje het koperoxide verwijderen door het vloeimiddel in de soldeertin.
DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend. Eerder in dit topic werd er al aan gerefereerd. Plaatjes in verschillende diktes verkrijgbaar bij o.a. Conrad. Ik snap niet, waarom modelspoorwegfabrikanten dit materiaal niet gebruiken :?

Mvg, Willem.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 02:23:28
1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
CiteerDer Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

CiteerBronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
CiteerIch habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.
jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat De link in het laatst genoemde artikel (jkrs-modellbahntreff.de) naar een mogelijke leverancier is een beetje gedoe, bij mij althans werkt dat niet: krijg een 404 error pagina.
Voor het genoemde (fosfor)bronsband 4m x 5mm x 0,2 mm is de juiste url: https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html

Het zal echter niet de enige leverancier van dit spul zijn, neem ik aan...

Mvg, Willem
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch. Maar daar met een wel werkende link.

Ik heb het bericht een beetje aangepast.
*** optitec aangepast aan Opitec  8)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ik heb slepers met een verdubbeling met dunne messing plaat wat meebeweegt met de puko's, werkt goed, op mijn oudste zit hij nu al een paar jaar op, ik zie geen slijtage.

Groet, Anne W

Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Jan22 op zondag 30 augustus 2020, 16:31:25
Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch. Maar daar met een wel werkende link.

Ik heb het bericht een beetje aangepast.

Uh, Jan Willem, de naam is Opitec, niet Optitec. Voor de mensen, die willen googelen... :P :D

Het band is stukken goedkoper in eerste aanschaf (€3,89) dan de plaatjes van Fohrmann of Conrad (€7,21 bij de laatste), maar de prijzen per cm2 ontlopen elkaar niet veel. Band: 200 cm2, plaatje 20x15 cm: 300 cm2, maar daar staan dan (waarschijnlijk) weer hogere portokosten tegenover. Geïnteresseerden moeten zelf maar ff uitvogelen, wat voor hen het voordeligste uitpakt... 
(Een indicatie: met het band kun je rond de zestig slepers "verzolen", volgens de eerder genoemde Teddy Mahrer) ;-)

Mvg, Willem.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Er zal toch echt een reden zijn dat de fabrikanten het niet zelf gebruiken,of dat er geen bedrijf is welke aftermarket sleper aanbied van fosforbrons?
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat Ja, "bizznizz!" Rijders zijn zo "gedwongen" met een zekere regelmaat nieuwe slepers en pantografen aan te schaffen. Dat is toch, zij het een betrekkelijke, bron van inkomsten.
Maar eerlijk gezegd denk ik, dat een bedrijf als Märklin te groot, te log en te hiërarchisch is om werkelijk innovatief te zijn. Men doet de dingen, zoals men al tientallen jaren gewend is de dingen te doen. Innovaties zijn er wel, maar worden door de markt (concurrenten) afgedwongen: Märklin begon pas iets aan de slepers te doen, nadat eerder Roco en Brawa met fluisterslepers op de markt waren gekomen, niet bepaald hun "core-business", immers voornamelijk 2-rail-fabrikanten.
Met het materiaal fosforbrons is niets mis, voor zover ik weet, het wordt uitgebreid gebruikt in de elektrische en elektronische industrie, juist vanwege z'n eigenschappen.

Mvg, Willem.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat Hmm, zou kunnen. Maar reken ff met me mee, Opitec biedt 4 meter aan voor 3,89, daar zit nog eens 19% Duitse BTW op (onlangs verlaagt naar 16%), en een winstmarge voor Opitec. Ik schat, dat de inkoopsprijs bij de 1,50 ligt. Märklin is een veel grotere speler dan Opitec, kan dus een veel betere (= lagere) inkoopsprijs bedingen. Het enige wat ze hoeven doen is band op maat maken, twee rechthoekige gaten er in stansen en buigen. Desnoods en aan te raden, maken ze de veren ook van fosforbrons. Hoe dunner, des te duurder geldt voor het spul (vanwege extra walsen?), dus als ze voor de sleper iets dikker materiaal gebruiken dan 0,2mm zijn ze nog weer voordeliger uit. Uiteraard ken ik de kosten voor de verschillende arbeidsprocessen niet, maar mij lijkt, dat ze het voor dezelfde prijs kunnen aanbieden als de "normale" slepers en nog winst kunnen maken ook...

Mvg, Willem.

Edit: typo verbetert.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Jan22 op zondag 30 augustus 2020, 11:58:17
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 02:23:28
1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
CiteerDer Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

CiteerBronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
CiteerIch habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.
jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links

Ik heb bovenstaand niet gelezen maar het doet voorkomen dat er een probleem is. Is het zo erg gesteld met die sleper?

Gr, Ben.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even. :D. Kort samengevat: 1) de "oude" slepers maken herrie o.a. door het gat erin voor de schroef ter bevestiging. 2) sleper is gemaakt van messing, "gecoat" met nikkel. Door gebruik slijt nikkel eraf, en komt het messing tevoorschijn. Messing oxideert, oxide vormt isolatie-laagje, waardoor slecht elektrisch contact. Hetzelfde geldt voor de veren: gemaakt van koper, dat eveneens oxideert, dus eveneens slecht contact. 3) oplossing (en hier gaat het hele draadje zo'n beetje over): iemand heeft bedacht en ondervonden, dat als je een draadje soldeert tussen de slepersschoen en de slepersveren, dit enorm helpt bij het verbeteren van het elektrisch contact. 4) mijn oplossing: a: dompel de sleper een tijdje onder in schoonmaak-azijn, dat lost de oxides op, je sleper én de veren zijn weer als nieuw. b: gebruik een stripje van fosforbrons over de oude sleper heen, dat slijt en oxideert niet, maakt minder herrie, geleidt prima en is goed te buigen en te solderen. That's it!

Mvg, Willem.

P.S. Ad 4a: het verdwenen nikkel komt natuurlijk niet terug! :P Dus nieuw is eigenlijk "nieuw". :D
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat
ik vraag me af waarom het schroefgat in de sleper voor herrie zorgt?
ik leer graag elke dag  ;)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat Die bewering is voor rekening van de heer Teddy Mahrer (zie reactie van Jan22 hierboven). Maar ervaringsfeit: de fluisterslepers van Brawa en Roco (en later: Märklin) zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als de oude slepers en hebben geen gat in het midden, maar maken wel minder herrie...

Mvg, Willem.



Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat Wat heeft herrie (lawaai) met stroomafname van doen???
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat @citaat
nog steeds de vraag waardoor maakt het schroefgat in de sleper herrie?
ik hoor graag het verlossende antwoord  :)

mvg,

Ruud
Re: Verbeteren stroomafname sleper
@nobody

De vraag stellen is hem beantwoorden! Maar om je van dienst te zijn: niets! Het is echter tevens een nadeel van de oude slepers en wordt in de geciteerde artikelen ter sprake gebracht als extra voordeel van het gebruik van fosforbrons. Zie ook de reactie van Zilte hierboven.

@feniks

De heer Mahrer beweert, dat het komt doordat het gat in een verdieping is aangebracht, hetgeen me een plausibele verklaring lijkt (zonder dat zouden de puko's m.i. in het gat kunnen blijven steken, maar wie ben ik?) Voor een nog nadere verklaring mag iemand anders z'n denkraam aan het werk zetten.

Mvg, Willem.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat
onder mijn lokkies zitten diverse slepers, van oude en nieuwe marklin makelaardij en recente roco sleepers.
Ik kan er niet mijn vinger opleggen welke sleper meer lawaai maakt dan de ander.Ja sommige loks maken meer lawaai en dat kan best een combi zijn van een waardeloze motor i.c.m met de sleper, helaas ben ik niet in bezit van professioneel of wetenschappelijk apparatuur om dit fenomeen te onderzoeken.
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.

mvg,

Ruud
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 16:12:09

@citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even.


Vertel me niks, heb 35 jaar met slepers gereden.

De zwakke plek is dat de sleper altijd maar maximaal 2 puko's echt raakt, denk daar maar eens over na. ;)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: feniks op woensdag 02 september 2020, 17:36:38
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.

Klopt. Ik spreek niet uit ervaring, heb alleen oude slepers (mét gat), en geef alleen maar weer, wat ik over het algemeen lees en wordt ook beïnvloed door reclame. In die zin werk ik mee aan de door jou geschetste "mythevorming". Loopt iedereen elkaar maar na te "lullen"? Dat denk ik toch niet, zo'n cynisch wereldbeeld heb ik niet. Dus als iemand zegt, dat het uitmaakt, dan geloof ik dat, al realiseer ik me, dat zo iemand zijn aanschaf ook voor zichzelf moet verantwoorden, en dan geneigd is te zeggen dat het iets uitmaakt, terwijl het objectief niets uitmaakt. Tja, zo kunnen we wel bezig blijven...

Wat betreft rumoerige motor/sleper, mijn ervaring is dat de herrie van de sleper wél te onderscheiden is van de herrie van de motor, maar dat kan wel 's moeilijk zijn, als de motor erg lawaaiig is, dus tja...

Citeer
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.
mvg, Ruud

Mwah, ik heb geen idee, wat je nieuwsgierigheid zou kunnen bevredigen, hoe diep het verklaringsniveau moet zijn, dus dat laat ik graag aan anderen over.
Soit, ik vind het nu wel genoeg geweest met dit hele onderwerp. Ik heb naar vermogen genoeg bijgedragen, hoop ik.

Mvg, Willem.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat
mee eens, want er zijn genoeg onderwerpen en dit is theatraal ....er zijn veel ergere dingen in het leven waar je druk om moet maken.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Het gaat wel minder met sleper-contact als het opgedampte nitride laagje van de sleper eraf gesleten is (koper kleurig wordt de sleper)

Hier valt overigens nog goed mee te rijden. (zolang je maar regelmatig het spoor laat rijden) blijft het betrouwbaar.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Dat duidt op een slecht contact, is aan het inbranden.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bij analoog heb ik dat wel digitaal niet geen inbrand putjes, waarschijnlijk door de (hoge) frequentie.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De sleper slijt, dat zie je dat het opgedampte nikkel eraf is, de koper kleur die je verschijnt is nog goed mee te rijden.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Wat bedoel je met "contra rail"? verschuift?
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Putjes duid op een kortsluiting bij een slecht contact, door het slechte (weerstand) contact bij kortsluiting ontstaat een hoge temperatuur die metaal "wegbrand".
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De sleepschoen dient recht te zijn. Ik controleer dat door het model op een vlakke spiegel te plaatsen. Eventueel richten met je eigen gereedschap (lees: vingers). Veerdruk kun je corrigeren door te buigen met behulp van een rond houtje... Gr Wim

Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 @citaat waar precies gebruik je dat rond houtje?

gr. Ruud
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ruud
Door het houtje tussen het chassis en de bladveer (zo dicht mogelijk tegen het montageplaatje) te bewegen kun je met weinig druk uitoefenen de afstand tussen sleepcontact en onderzijde loc aanpassen. Beide veren uiteraard...
Gr Wim
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 :thumbup:
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
@citaat  @citaat
In dit topic meer over de vorm van de sleper.

Groeten,

Erik.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Sinds ik digitaal spoor bedrijf kom ik het fenomeen "ingebrande putjes" niet meer tegen.
In analoog rijden wordt de kortsluiting meestal op geheven door een component die eerst op temperatuur moet komen, dat kost tijd in vergelijking met elektronisch afschakelen bij digitaal rijden.

De kans dat wielen, rails op elkaar inbranden kan wel eens te maken hebben met de tijd van afschakelen, elektronisch gaat veel sneller in de orde van micro seconden.

Bij een "schone" rails EN wielen is de kans op putjes inbranden stukken kleiner.

In het ergste geval zal bij een "vuil spoor en langzaam (of soms niet) afschakelen van de kortsluiting het inbrand effect veel groter zijn.