3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: Blausee-Mitholz op woensdag 24 februari 2010, 22:40:32

Titel: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 24 februari 2010, 22:40:32
Verbeteren stroomafname sleper :

*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***

Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/index.php/Massa_Contact_Verbeteren)

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPha9tVhImeEz8wiEJCK0dThUB6HO6QaR08epPTUDH_E=/http://files.3rail.nl/wikihulp.png)

Het forumbeheer / Wiki redactieteam.

Edit Herman05: Link aangepast
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: M.user op woensdag 24 februari 2010, 22:53:50
Hallo Johan,

Bedankt goed idee om de loks eens na te kijken. De ene lok heeft nooit last van haperingen en de andere wel dit kan dus inderdaad een oplossing zijn.

Groet

Ronald
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: caponordtraveller op zondag 28 maart 2010, 21:19:49
Hallo Johan ,

een leuk idee, dat wel bij sommige lokomotieven een oplossing kan bieden.

Ik heb hier een nieuw lokje, al ongeveer tien uur ingereden, artikel nummer :
 http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/einzelansicht/36743.jpg    (http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/einzelansicht/36743.jpg)

staat al en toe gewoon stil op de C-rails, heb er al stilletjes aan :twisted:

zal eens moeten kijken wat kan ....


tot dan en laat de goede tips maar komen, Steven

Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: madmenno op zondag 28 maart 2010, 21:51:50
Uitstekende tip Johan!

Bedankt voor het delen! :)
Zeker de moeite waard om eens te proberen

Groetjes,
Menno
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Eric VW op vrijdag 16 april 2010, 14:45:11
Of goed kuisen , van de kontakten
Eric VW
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Vince op zondag 03 oktober 2010, 10:21:39
Dit is een goeie tip Johan !! Toch zeker bij een enkele loc van mij de moeite om te proberen
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Acido op zondag 03 oktober 2010, 10:41:58
Ik schroef er gewoon een nieuwe sleper onder als-ie zo oud is dat er sprake is van roestvorming... 

Een draadje op die plek kan echt problemen opleveren bij bepaalde locs, zoals de 3000. Wil de loc niet blijven hangen op wissels, met name op M-rails, is het van belang dat de sleper echt nergens gehinderd wordt en maximaal in kan veren. Het omgekrulde deel van de sleepschoen past dan precies in een uitsparing aan de onderkant van het chassis, maar niet als daar zo'n draadje zit.

Als je geen zin hebt de sleper te vervangen (wat mijns inziens gewoon bij regulier onderhoud hoort) zou je ook nog met contactspray o.i.d. aan de gang kunnen als er inderdaad sprake is van oxydatie tussen de schoen en de veren.

Martijn
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 03 oktober 2010, 10:59:46
@ Martijn

1- probleem komt ook bij nieuwe slepers voor
2- kontankspray lost geen oxidatie op dus het probleem blijft bestaan.
3- Als je het draadje goed uitvoert en soldeerd veroorzaakt het geen problemen.

Dit alles uit praktiijk ervaring.

Mvg, Johan.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Eric VW op zondag 03 oktober 2010, 11:54:45
ook soms aan de wissel, dat de contra rail verschuift, dan blijft de sleper haperen
Of het afbuigend gedeelte
Ik hoop dat ik dit goed uitgelegd heb
groetjes,
Eric
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Kappa op zondag 03 oktober 2010, 14:34:43
Het omgekrulde deel van de sleepschoen past dan precies in een uitsparing aan de onderkant van het chassis, maar niet als daar zo'n draadje zit.

Dan soldeer je het draadje toch aan de binnenzijde van de sleper.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op zondag 03 oktober 2010, 17:46:22
Als je er mee rijdt,
dan reinigt de sleper zichzelf...
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Hans Biere op zondag 03 oktober 2010, 17:52:34
Als je er mee rijdt,
dan reinigt de sleper zichzelf...

Als je ermee rijdt,
zal de sleper slijt.... :lol: :lol: :lol:
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: stefant4 op maandag 04 oktober 2010, 19:35:56
Bedankt voor de tip johan!
Ik heb er zelf ook vaak last van dat de locomotiefjes op bepaalde stukken haperen,zelfs na het reinigen met wasbenzine en wattenstaafjes,dus wellicht is dit een oplossing.
ga het eens uitproberen...
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 04 oktober 2010, 19:46:25
Johan,

deze tip is zo vanzelfsprekend simpel en doeltreffend,
dat de foto alleen al voldoende is. Deze dus maar toe-
gevoegd aan m'n dosier "loc reparatie en onderhoud".

Dank-je-wel.  8)

Groeten,

Erik
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Hans Biere op maandag 04 oktober 2010, 22:26:55
Ik soldeer nog wel eens een heel dun draadje tussen de sleperschoen en het veerblad hier aan de linker kant.

Elke lok die vanaf nu bij mij het AW binnengenomen wordt zal op dit punt extra worden gecontroleerd en jouw voorgestelde levensverlengende / levensverbeterende modificatie ondergaan. Bedankt voor de tip!
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Eric VW op maandag 04 oktober 2010, 22:45:07
Als je er niet mee rijdt
Slijt de sleper ook (digitaal)
Eric
Er komen putjes in , bij digitaal
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Hans Biere op maandag 04 oktober 2010, 22:49:57
Als je er niet mee rijdt
Slijt de sleper ook (digitaal)
Eric

Ja, en rust roest ook...
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Eric VW op dinsdag 05 oktober 2010, 17:58:26
Er komen putjes in , bij digitaal
Hij staat zonder stroom en toch, STAAT STIL EN TOCH KOMEN ER PUTJES IN DE SLEPER
Eric
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wasmi op dinsdag 05 oktober 2010, 18:31:49
tja.... bij digitaal staat er nu eenmaal altijd spanning op de rails, en staat de lok dus zelf ook onder spanning als íe op de rails staat.... putjes kan inbranden zijn, hele kleine vonkjes oa veroorzaakt door slecht contact. als dat maar vaak genoeg gebeurd op dezelfde plek (dus bij stilstand) krijg je vanzelf putjes. het devies: meer rijden!!!
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Eric VW op dinsdag 05 oktober 2010, 18:37:48
Of dat deel zonder stroom zetten
Eric
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 05 januari 2011, 17:18:15
Hallo Iedereen

bedankt voor de tip

ik ga dit denk ook maar eens proberen bij een loc die nog wel vaak stopt

maar welk draad moet je gebruiken: decoderdraad ??

Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op vrijdag 07 januari 2011, 07:46:16
Hallo Iedereen

maar welk draad moet je gebruiken: decoderdraad ??


Als niemand dit weet dan doe ik dat gewoon
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: robert9368 op zaterdag 15 januari 2011, 22:01:19
Grandioos idee

heb het bij mijn roco hippel gedaan de 691

en hij had problemen en de problemen zijn weg door het draadje :D

harstikke bedankt voor de Tip :D
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op zondag 16 januari 2011, 09:05:35

heb het bij mijn roco hippel gedaan de 691

en hij had problemen en de problemen zijn weg door het draadje :D


Wat heb je gedaan bij de Hippel?

Gr, Ben.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op zondag 16 januari 2011, 09:08:48
Hallo Ben

hij heeft een draadje gesoldeerd tussen het loopvlak van de sleper en de veer (denk ik)

zie helemaal bovenaan
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Lodewijk op vrijdag 28 januari 2011, 23:11:01
Hallo Iedereen

bedankt voor de tip

ik ga dit denk ook maar eens proberen bij een loc die nog wel vaak stopt

maar welk draad moet je gebruiken: decoderdraad ??



Als je van een dunne draad de isolatie verwijderd houd jee een hele boel dunne aders over.
Een van deze aders zoals in de bovenstaande foto solderen en klaar.
Hiermee wordt de verende werking van de sleper niet belemmerd.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op zaterdag 29 januari 2011, 09:17:03
Hallo Lodewijk

hij zit er al een tijdje op en ik heb gewoon decoder draad gebruikt

maar ik ben er nog niet tevreden over
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Sascha op dinsdag 15 februari 2011, 16:08:06
*** De informatie die in dit draadje stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***

Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:verbeteren_stroomopname_sleper)

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPha9tVhImeEz8wiEJCK0dThUB6HO6QaR08epPTUDH_E=/http://files.3rail.nl/wikihulp.png)

Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: v200marklin op dinsdag 15 februari 2011, 23:35:34
Mijn stomer BR52 Kondenztender reed ook met horten en stoten, terwijl de massa 4-ledig dik in orde was ;)

Dun draadje gesoldeerd tussen sleperschoen/veerblad, Weg problemen, rijdt als een zonnetje!.

Wereldtip Johan ! :thumbup:

Mvg Gert
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op woensdag 16 februari 2011, 07:06:55
*** De informatie die in dit draadje stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***

Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:verbeteren_stroomopname_sleper)


Dat het in de Wiki komt is niet meer dan logisch, heel goed. Dat info echter hier weggehaald wordt begrijp ik niet goed. Waarom niet en-en? Dit draadje kun je nu net zo goed archiveren.

Jammer dat dit zo gaat.

Gr, Ben.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op woensdag 16 februari 2011, 10:57:28
Dat het in de Wiki komt is niet meer dan logisch, heel goed. Dat info echter hier weggehaald wordt begrijp ik niet goed. Waarom niet en-en? Dit draadje kun je nu net zo goed archiveren.

Jammer dat dit zo gaat.
Geheel mee eens. Extra klikwerk en héén en wéér hoppen.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: huub op woensdag 16 februari 2011, 18:11:56
M.a.w. er blijft op het forum nog uitsluitend gezever en gezwam staan  :D
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 16 februari 2011, 18:30:32
Hallo Heren

ik heb een oplossing voor jullie:

Klaar
en het probleem is opgelost.

Edit: tekst gewijzigd
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op woensdag 16 februari 2011, 18:53:31
Hallo Heren
ik heb een oplossing voor jullie:
  • start een tekst verwerkingsprogramma
  • kopieer de tekst van het wiki artikel en plak deze in het tekst verwerkingsprogramma
  • sla deze op en...

Klaar
en het probleem is opgelost.
En dan? Nog meer decentralisatie... :?
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 16 februari 2011, 19:01:12
En dan? Nog meer decentralisatie... :?

Hallo Wim

dan heb je altijd een link naar de wiki pagina op een vaste plek.

Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op woensdag 16 februari 2011, 19:08:10
En dan? Nog meer decentralisatie... :?
Hallo Wim
dan heb je altijd het document op een vaste plek.
Dus honderden (of méér) leden met hetzelfde document op hun eigen plekkie...
Is dat jouw idee van ICT?
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 16 februari 2011, 19:15:58
En dan? Nog meer decentralisatie... :?
Hallo Wim
dan heb je altijd een link van het document op een vaste plek.
Dus honderden (of méér) leden met hetzelfde document op hun eigen plekkie...
Is dat jouw idee van ICT?


Hallo Wim

ik ga verder via pb/ heb ook me tekst gewijzigd
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Freak op woensdag 16 februari 2011, 19:58:12
Hallo Wim

ik ga verder via pb
Verder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.

Verwijzing naar Wiki is geen probleem, maar men mag er toch op het forum over verder gaan.

Mvg,
Peter
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 16 februari 2011, 20:00:43
Hallo Wim

ik ga verder via pb/ heb ook me tekst gewijzigd
Verder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.

Verwijzing naar Wiki is geen probleem, maar men mag er toch op het forum over verder gaan.

Mvg,
Peter

Hallo Peter

om te zorgen dat het topic nog een beetje on-topic blijft

en daar ben ik het mee eens ; info in de wiki, overleg op het forum
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Sascha op woensdag 16 februari 2011, 20:18:26
Nog meer decentralisatie... :?

Centralisatie is juist het grote doel van de Wiki. Kennis op één plaats, zonder gezwam of verspreid over verschillende draadjes. En geen steeds dezelfde terugkomende vragen ;)

Verder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.

:D Ik vind het wel humoristisch om dat juist van jou te horen Peter  >:-D (geintje)

Ennuh John, zit Wim niet zo te stangen 8o
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op donderdag 17 februari 2011, 00:50:22
Stangen? Ik? 'k Ben niet te stangen. Eelt op de ziel. Veel ergere dingen meegemaakt...
Edoch: Ik begin tweespalt te bespeuren. Enerzijds de WIKI incrowd, anderzijds de ordinaire forumleden. Jammer.

De PB van Looney Tunes verheldert niets. Bevestigt slechts mijn vermoeden dat hij mij niet begrijpt (wil begrijpen).


Edit Nobody: Reactie op PB toegevoegd.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: v200marklin op donderdag 17 februari 2011, 01:17:38
Zoals het nu gaat, kan net zo goed het hele draadje Reparatie & Onderhoud verwijderd worden , omdat toch alles (ook) in de Wiki staat !.

Wat moet wel in de Wiki en wat niet ?

Zeker voor nieuwelingen is het m.i. handiger om het ook in dit topic te laten staan, dan kan men veel makkelijker zien waar het precies over gaat, i.p.v. 1st naar de Wiki te moeten, fotootjes kijken en dan.....weer terug naar het topic  :?

Ik weet al hoe het moet, maar zo denk ik er over.

Mvg Gert
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op donderdag 17 februari 2011, 01:49:29
Zeker voor nieuwelingen is het m.i. handiger om het ook in dit topic te laten staan, dan kan men veel makkelijker zien waar het precies over gaat, i.p.v. 1st naar de Wiki te moeten, fotootjes kijken en dan.....weer terug naar het topic  :?
Precies. Eerder in dit draadje: Dat het in de Wiki komt is niet meer dan logisch, heel goed. Dat info echter hier weggehaald wordt begrijp ik niet goed. Waarom niet en-en? Dit draadje kun je nu net zo goed archiveren.

Jammer dat dit zo gaat.


Geheel mee eens. Extra klikwerk en héén en wéér hoppen.

                           :important: :idea: :important: :idea: :important: :idea: :important: :idea::important: :idea: :important: :idea: :important: :idea: :important: :idea:  :important: :idea: :important: :idea: :important: :idea: :important: :idea: 
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op donderdag 17 februari 2011, 08:00:24

Centralisatie is juist het grote doel van de Wiki. Kennis op één plaats, zonder gezwam of verspreid over verschillende draadjes. En geen steeds dezelfde terugkomende vragen ;)


Dat is begrijpelijk. Maar je gaat niet in op m'n vraag:

Waarom een topic leegplukken en de info verplaatsen naar de Wiki. Je kunt een topic toch gewoon intakt houden.

Als deze trend doorzet stop ik met m'n bijdragen, duik onder in het PB cirquit en ga over op de read-only mode.

Gr, Ben.

edit: bijdrage aangepast. En inmiddels zit ik in de read-only mode.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Sascha op donderdag 17 februari 2011, 09:13:27

Centralisatie is juist het grote doel van de Wiki. Kennis op één plaats, zonder gezwam of verspreid over verschillende draadjes. En geen steeds dezelfde terugkomende vragen ;)


Dat is begrijpelijk. Maar je gaat niet in op m'n vraag en je ontwijkt de discussie zoals zo vaak als het onderwerp je niet bevalt.


Nee Ben,

Ik beheer het forum niet alleen, maar pleeg overleg met mijn team voordat ik/wij hierop inhoudelijk ingaan - en dat gaat nu eenmaal niet zo snel, wij hebben allen een voltijdse baan naast het forum ;)
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Hans Biere op donderdag 17 februari 2011, 18:15:25
Als deze trend doorzet stop ik met m'n bijdragen, duik onder in het PB cirquit en ga over op de read-only mode.

Raar hoor. Als het beleid je niet bevalt ga je toch gewoon helemaal weg?

Onderduiken in PB cirquit, read-only mode.... wat een termen.

Je gaat dus verstoppertje spelen? Hopenlijk met je PB-tjes geen onrust op het forum stoken.



Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: bellejt op donderdag 17 februari 2011, 19:37:41
wat een heisa.Is het niet makkelijker om gewoon de verwijzing te zetten naar de WIKI ? Daar staat een bron van info.MAAR !!!! laat dan ook gewoon het topic verder lopen.Daar heeft iedereen wat aan.Dikwijls komen er dan andere oplossingen naar voren die op hun beurt weer interessant zouden kunnen zijn voor een WIKI onderwerp.Zo is elkeen geholpen en vermijdt men dit soort discussies over het sluiten van topics door de moderatoren.[Hebben ze ook minder werk].
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Charlie op donderdag 17 februari 2011, 20:18:33
Hebben ze ook minder werk.

Perfect.  :thumbup:

gr.  Charlie 
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jasperkc op zondag 20 februari 2011, 13:11:15
Hallo Johan,

Heb jou tip inmiddels bij een aantal loks toegepast. Helemaal geweldig. Er is zeker een duidelijk verschil merkbaar. Wilde een lok voor de operatie nogal eens haperen op de wissels of op een beetje slechte rails. Nu loopt ie weer perfect over diverse rails heen. Bedankt voor de tip. Helemaal top dus.

Groet, Jasper
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Blausee-Mitholz op zondag 20 februari 2011, 13:18:09
Hi Gert en Jasper, dat zijn fijne reacties. Blij dat het jullie geholpen heeft  B)

Mvg, Johan
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 20 februari 2011, 16:34:41
Dag Johan,

Ik was aan het testrijden, en de oude railbus had er moeite
mee. (http://nieuwenhuis.webs.com/apps/blog/show/6200753-ideetje-opdoen-tijdens-het-testrijden) Toch ook al een tijd niet gereden, dus ook veel vuil op
de rails. Eerst maar eens 'roestrijden' en al snel schoot mij
deze bijdrage door het hoofd. De sleper van de railbus dus
voorzien van een draadje en voila: als een tierelier!!! :wink:

Bij deze dus erg bedankt voor een zeer waardevolle tip.

Groeten,

Erik.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: v200marklin op zondag 20 februari 2011, 21:02:35
@Johan,

al ben ik bijna 54, ben nooit te oud om te (willen!) leren :thumbup:

Mvg Gert
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: julian op zondag 20 februari 2011, 21:03:25
ik ga ook maar n's naar  m'n ice kijken, heeft ook 'n probleem met constant rijden.
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Hans Biere op zondag 20 februari 2011, 21:57:17
ik ga ook maar n's naar  m'n ice kijken, heeft ook 'n probleem met constant rijden.

Let wel:

misschien is het ook handig om tegelijkertijd ook aandacht aan de massa te besteden. Als dat niet lekker aangesloten is loopt het ook allemaal niet zo lekker hoor...
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: janstuif op zondag 20 februari 2011, 22:16:34
dit zijn nou tips waarvan ze de uitvinder eeuwige roem moeten geven. super bedankt!!
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: efl045 op donderdag 25 augustus 2011, 10:53:39
Dag ,

Ik lees dit hier toevallig, maar kan bevestigen dat het contactprobleem, waarvan hier sprake, er al kan zijn bij een splinternieuwe loc...
Onlangs heb ik een Liliput VT90501 railbus gekocht, en die reed voor geen meter...Hij haperde zelfs op rechte rails.
Na volledige demontage en allerhande 'testjes' om het contactprobleem te vinden, kwam ik er ook achter dat het mis ging tussen sleperzool en veercontact. Na overbruggen met een draadje reed de VT90501 perfect! En aan die sleper kon je zelfs met een vergrootglas niks abnormaals zien...   
Ik heb het probleem wel gemeld aan Bachman Europe in de UK, die prompt mijn mail hebben beantwoord en ook hebben doorgestuurd naar Liliput Duitsland, waarop ik een paar dagen later gratis een nieuwe sleper toegestuurd heb gekregen, waarmee de VT90501 nu perfect rijdt. Nette en snelle afhandeling, het mag ook eens gezegd worden.
Maar het bevestigt wel dat het trucje werkt en niet enkel op 'versleten' slepers!

Groeten,

Franky
Titel: Re:Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: RobGood op dinsdag 28 februari 2012, 23:44:40
Ja dat is een goede truck alleen gebruik ik een 'dun' flexible draadje en niet zo een 'polsdikke' kabel als op het fototje, dit belemmert de beweging van de sleper.
rob
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: wally op maandag 29 oktober 2012, 20:03:58
goedenavond Johan! Goed idee van dat draadje solderen op de sleper,heb het geprobeerd maar lukt nog niet! wat voor soldeerdraad gebruik je hiervoor?
gr Wally
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Blausee-Mitholz op maandag 29 oktober 2012, 20:29:54
Hallo Wally

Gewoon soldeertin voor elektronica. Waarschijnlijk soldeer je met een (te) lage temparatuur. De sleper vraagt nog al wat warmte.

1- eerst even krabben
2- voor vertinnen
3- draadje aan solderen

Succes  :thumbup:

Mvg, Johan
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: wally op maandag 29 oktober 2012, 21:15:20
Hallo! hoe kan je zien wanneer je koolborstels aan vervanging toe zijn?
gr Wally
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: wally op maandag 29 oktober 2012, 22:46:52
bedankt Johan Zal weer is proberen met ander soldeertin! gr Wally
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: wally op dinsdag 30 oktober 2012, 21:36:12
hallo allemaal! wil even laten weten dat mijn br 44 weer zonder schokken loopt! heb er nieuwe koolborstels in gedaan en heb het anker schoon gemaakt met wasbenzine. en de tip van Johan, van dat draadje op de sleper. 
hij rijdt weer soepel.
zo zie je maar weer wat een beetje schoonmaken kan doen!
gr  Wally
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 30 oktober 2012, 21:38:20
 B)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: compserv op zondag 26 mei 2013, 20:56:24
een zeer goeie tip om mee te nemen
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op vrijdag 14 augustus 2015, 11:55:57
Ergens heb ik het al een keer verteld (maar ik weet niet meer waar), ik ben al een paar maanden een test aan het uitvoeren, waarbij ik een messing strip onder de sleper heb gemaakt, de eerst test is om vast te stellen of de strip geen last heeft van overmatige slijtage.

Gisteren was ik toch bezig met een test waar deze lok bij betrokken was dus gelijk maar even wat foto's gemaakt, zo zit de strip op de sleper:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGhlTkTFv4huQzZkbjPMPrhMirhnUtyL_NCaqoe8sNgg=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/537/6n5AIA.jpg) (https://imageshack.com/i/ex6n5AIAj)

En zo ziet het oppervlak van de strip er nu uit:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUSOTqEgg_us_ASUe2cPDXmOkcxyCbKchqcSAkASkE0A=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/537/watj0k.jpg) (https://imageshack.com/i/exwatj0kj)

Als je goed kijkt dan is op plaatsen het oppervlak zo goed gepolijst dat het spiegelt, ik voel geen slijtage, voorlopig ben ik tevreden en ga ik nog even door met deze test.

In het najaar ga ik mijn BR 85 voorzien van zo'n gemodificeerde sleper, een notoire "ik sta stil door stroomgebrek" lok, dan kan ik ook testen of het gedrag beter wordt.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op vrijdag 14 augustus 2015, 12:38:02
Goede test!
Ik heb gelezen (o.a. op Stummi's) dat men gebruik maakt van verenbrons van 0,3 mm...

die nieuwe veerkrachtige slepers van M* zie je opeens ook haast niet meer,
ze grijpen weer terug naar de oude vertrouwde sleper,
zie diverse tests op allerlei fora,
en op MarklinTV.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op vrijdag 14 augustus 2015, 12:54:24
De nieuwste Insiderloc is uitgerust met die nieuwe sleper...
Bron afbeelding: www.modeltreincenter.nl
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op vrijdag 14 augustus 2015, 13:53:02
Ja,
ik zie het...
die dan weer wel... :?
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op vrijdag 14 augustus 2015, 22:06:25
Beste Wim,

Het is bij mij een reepje geknipt van een plaat met een dikte van 0,2 mm, zo'n plaat vind je in mijn modeltreinwinkel, annex winkel van sinkel, in een standaard met allerlei profielen, buizen en andere messing materialen voor de modelbouw.

Ik weet dus nog niet hoe het met de stroomafname is, het ging me in eerste instantie om de "levensduur", de lok waar hij nu onder zit heeft twee slepers.

Overigens ik rijd op K-rails, die heeft brede "pukkels", het zou mij niet verbazen als de pukkels van C- en M-rails meer slijtage van de strip geven.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 15 augustus 2015, 10:09:23
Overigens ik rijd op K-rails, die heeft brede "pukkels", het zou mij niet verbazen als de pukkels van C- en M-rails meer slijtage van de strip geven.

En in hoeverre zijn de puko's van C-rails gelijk aan die van de M-rails?

In de Wiki kon ik niets vinden over de puko's en de onderlinge verschillen ...

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zaterdag 15 augustus 2015, 10:42:46
Beste Erik,

De puko's van C en M komen redelijk overeen, het zijn echte "puntjes", die van de C-rails zijn iets meer afgerond.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: PietB op zaterdag 15 augustus 2015, 16:18:57
die van de C-rails zijn iets meer afgerond.
Je bedoelt K rails toch zeker?
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zaterdag 15 augustus 2015, 21:54:03
Beste Piet,

De K-rails puko's zijn veel breder als die van M en C, dus niet vergelijkbaar, die van M zijn spitser als die van C, dat bedoel ik met afgerond.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: PietB op zondag 16 augustus 2015, 00:10:35
Bedoel je dan niet de mooiere puko's van K rails?
Want je schrijft C-rails en dat is verwarrend.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zondag 16 augustus 2015, 10:04:19
Beste Piet,

Nee, ik bedoel echt de puko's van de M en C rails, omdat die "puntiger" zijn zou dat wel eens een hogere slijtage van de strip kunnen opleveren.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op zondag 16 augustus 2015, 10:32:33
De puko's van M rails zijn uit staalplaat gestanst. De rechthoekige "punt" is écht een rechthoekje. Kun je goed voelen wanneer
je er met de vinger overheen gaat. Voelt "scherp" aan.
De hoekjes van de C rail puko zijn iets afgerond, zodat het minder scherp aanvoelt.
K rail heeft eigenlijk geen puko's, doch meer "contactstripjes" die dwars op de rijrichting staan en zo een groter contactoppervlak
geven.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Charlie op zondag 16 augustus 2015, 16:07:28
Foto van K-rail en C-rail. M-rail heb ik niet dus helaas geen foto van.
Duidelijk te zien, dat bij c-rail de puko idd afgerond is. Bij de k-rail is het idd een brede puko.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snjFItcBmiG2kvanJi0BVYLsEC6aZSZcYjyF968c-rlo=/http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ZJB3O3G8.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVT2UsdHmUGDjwPzSKK3oAg7XxIcQfVzXKiaRfh4gA3I=/http://www.mijnalbum.nl/Foto540-4QD3BRXE.jpg)

Gr.  Charlie
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op zondag 16 augustus 2015, 16:14:49
 :thumbup:
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jørg op zondag 16 augustus 2015, 16:53:00
De afmeting van de puko bij K rail is 0.64 mm x 2.55 mm en bij C rail 0.90 mm x 1.94 mm dus de raakoppervlakte bij C rail is iets groter.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Guus op zondag 16 augustus 2015, 16:59:38
Dus de raakoppervlakte bij C rail is iets groter.

Wat dus niet klopt in verband met de afgeronde kop,

Groet,
Guus
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op zondag 16 augustus 2015, 17:10:20
Bij C-rail staan ze in de rijrichting en
bij K-rail dwars
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jørg op zondag 16 augustus 2015, 17:14:08
Guus

Juist daar had ik geen rekening mee gehouden dus verbetering voor mij het raakoppervlakte van de K rail is groter,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Charlie op zondag 16 augustus 2015, 17:41:55
Plus, dat de sleper bij k-rails minder snel zal kantelen.

Gr.  Charlie
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: feniks op zondag 16 augustus 2015, 17:42:35
Het zijn in elk geval puntjes oftwel puntcontactjes   >:-D :o)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jasperkc op zaterdag 31 oktober 2015, 12:54:43
Hallo Anne (en anderen),

Ik had van de week met een lok 3342 enorme last van slecht contact tussen puntcontact en sleper dat ik maar weer eens dit draadje heb bekeken. Zie daar de post van Anne W. Ik dit uitgevoerd. Mijn mond viel letterlijk open van verbazing! Wat een verschil! Reed de lok eerst hortend en stotend, nu hoorde ik niet eens meer het geluid van de sleper op de puntcontacten. Ik hoorde zelfs het tikken van de wielen op de raillassen. De lok rijdt echt als een nieuwe lok. Ik heb nu in navolging van deze ombouw ook een andere lok gedaan en ook deze lok is duidelijk verbeterd. Het mooie is dat je niet meer het piepen van de sleper over de wissels en kruisingen hoort. Echt een verbetering dus!

Met vriendelijke groet,
Jasper
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zaterdag 31 oktober 2015, 17:14:44
Nu de eerder beschreven "duurzaamheidstest" goede resultaten geeft, heb ik besloten een notoire "stotterlok", de BR 85, uit te rusten met een plaatje messing op een oude sleper.

De eerste ritten laten zien dat het goed gaat, geen gestotter, maar de echte test moet gaan komen als mijn loks weer op mijn eigen baan staan en niet meer in de koffers zitten om te rijden op de Silberberg Strecke bij de MSG/Den Bosch.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,su670YGiHMsyM92XBgWOb9tnDQSud8U8NxXGec-mrUuc=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/910/B8RKyQ.jpg) (https://imageshack.com/i/paB8RKyQj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suJ5qx_7Btz5rnMFOg1Ox-4EcWeZHhaRd9sLJnNUlI14=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/908/pUAIXD.jpg) (https://imageshack.com/i/p8pUAIXDj)

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jørg op zaterdag 31 oktober 2015, 17:16:15
-Anne:
Mooi opgelost,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op zaterdag 31 oktober 2015, 17:20:56
Jaha,
ik ken dit soort lok's wel...

hier zit de sleper onder de lok ipv onder de tender...( bijv, BR 50, met hetzelfde loopwerk)
de wielen hebben zoveel zijdelingse speling dat de sleper meer naast
dan op de puko's zit...

en de loopassen zitten hier in kunstof houders, terwijl de messingstripjes niet aan massa zitten...

hier zie ik dus de verbeterpunten,
en niet zozeer in de sleper...
kortom, het is juist weer een Massaprobleem,
dus sukses, Anne !
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op zaterdag 31 oktober 2015, 17:58:56
Sowieso zou ik even de ingebrande loopvlakken van de wielen oppoetsen. :)

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zondag 01 november 2015, 10:39:16
Beste Wim,

Als de lok stilstaat door een stroomgebrek heb ik vaak genoeg gecontroleerd of het een toevoer- of een massaprobleem, het bleek altijd een toevoerprobleem te zijn.

Er rijden twee MFX railbussen bij mij rond, een originele DB en een Oostenrijker, daarbij is het helemaal makkelijk om het te controleren, als de verlichting in de motor- en de bijwagen het niet meer doet dan is het de toevoer, gaat het licht uit in de motorwagen, maar niet in de bijwagen, dan is het de massa van de motorwagen, gaat het licht uit in de bijwagen (die knippert heel vaak), dan is het de massa van de bijwagen of het rijrichtingschakelaartje of de toevoerverbinding naar de motorwagen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op zondag 01 november 2015, 17:11:06
Oke, mooi...
massa is natuurlijk ook toevoer, maar ja...

maar zo zie je dat elke lok weer een apart verhaal is...
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op zondag 01 november 2015, 17:23:47
Zodra het toplaagje van de sleper af slijt (nikkel?) rij je op het blanke messing. Dat gaat goed zo lang je veel rijdt. Staat een lok lang stil is het messing geoxideerd.

Dat geldt ook voor het plaatje messing wat je er op gezet hebt, rij je weinig met de lok dat is het weer beurt.

Beetje ATF helpt echt. ;)

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Wim op zondag 01 november 2015, 17:45:26
Messing oxideert, tenzij je veel rijdt.

Dat heb ik al zo vaak geschreven,
maar ben toch benieuwd naar zijn resultaten... ;)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op zondag 01 november 2015, 18:11:50
Ik ook maar dan zal Anne de lok langere tijd stil moeten zetten. :)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zondag 01 november 2015, 23:27:15
Beste Wim,

Laten we het simpel houden, ik weet het, het is in theorie niet correct, maar laten we de middenleider nu maar de toevoer noemen en de rails (massa) de afvoer.

Beste Ben,

Volgend jaar ben ik wel weer een poosje op trektocht met de caravan, de langste periode is meestal iets van 6-7 weken, +2 tot 3 weken opruimen e.d. tot ik weer eens ga rijden, lang genoeg stilstand?

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op vrijdag 20 november 2015, 22:58:09
Na een krappe drie weken heb ik moeten constateren dat het niet de oplossing bracht voor mijn probleem met de Br 85, vandaag nog maar eens het messing plaatje bestudeerd en gezien dat er toch wel een paar vouwtjes in het messing plaatje zaten, vouwtjes die zo stijf kunnen zijn dat ze de sleper wat omhoog tillen en dan kan het zijn dat er even geen contact is.

Dus heb ik een nieuw plaatje geknipt, die heel vlak gehouden en ook heel vlak op de oude sleper gesoldeerd, de Br 85 heeft als losse lok zijn eerste rondes gemaakt, de "sleep" van de 85, acht onderlossers is over genomen door de reserve lok, de E 40, overigens kan ik nu ook bekijken of, nu er één lok meer rijdt op de hoofdbaan "tegen de klok in" (nu totaal 16 in beide richtingen), het bedrijf nog wel mooi blijft, criterium voor mij is dat er niet al te veel treinen moeten stoppen op het paradebaanvak.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Spoorman op zaterdag 21 november 2015, 07:02:35
Ik sprak een ex forumlid en zeer ervaren 3railer. Wat hij zegt (en die mening deel ik) is dat het messing gepruts hoe goed bedoeld ook leidt tot weinig of geen verbetering.

Beetje ATF of contact vloeistof aan de sleper van probleem loks en het is opgelost.

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zaterdag 21 november 2015, 10:05:37
Beste Ben,

Met de ATF ben ik bezig op het slepertje (zo'n nieuw type) van de BR 94.5, 37165, tot nu toe zonder resultaat.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op maandag 21 november 2016, 15:51:45
De test met de messing dunne plaatjes is bij mij heel erg succesvol verlopen:

de duurzaamheidstest met de E10 is uitstekend verlopen, ik kan geen (extra) slijtage ontdekken, ik denk dat er nu een 100 netto rij uren opzitten, ook een vakante van 6 weken gaf geen oxidatie van het messing.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKnVy5EU6cTmN2e7V1toMkUwYFNwlXGwoFXEKN27b0uc=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/zsTw7r.jpg) (https://imageshack.com/i/pnzsTw7rj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGI76-Zby4-xNmOxDISdPuhXlBhMs6p-GfuTqUzh4x-A=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/ydFgRc.jpg) (https://imageshack.com/i/pnydFgRcj)

na de wijziging die ik vorig jaar november heb uitgevoerd op de sleper van de Br 85, rijdt de lok "stotterloos" rond, inspectie levert ook geen (extra) slijtage op

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssRGexSAKNzlDZHX3xDlDNBoO-LEBQdRZ9IHo6FGpuCE=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/na7Zps.jpg) (https://imageshack.com/i/pmna7Zpsj)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBojBX9UV9lGaN4eVSASLs4HfkJwLXr4FH0ufhgvJXVo=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/921/8jmxwg.jpg) (https://imageshack.com/i/pl8jmxwgj)

Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monteren, af fabriek heeft de sleper een plastic "ding", waarom kon ik al niet ontdekken, ik heb hem er afgehaald en daarna de messing plaat er op gemaakt, de eerste resultaten zijn uitstekend.

Ik was een beetje bang dat de ruimte onder het motorrijtuig te krap zou zijn, maar ik zie geen rare bewegingen op de wissels

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPxBT5rlvLDmj6ROqFMlNPMnI8nuTnN1LpR-np4FOtxo=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/Ym9KZe.jpg) (https://imageshack.com/i/pnYm9KZej)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEKha4yTazfaR9KeqkyCrVZjQ-KwCqxdStv6DDG-BggY=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/hURhbC.jpg) (https://imageshack.com/i/pohURhbCj)

Ik heb inmiddels alle getrokken en geduwde passagierstreinen voorzien van een stroomvoerende koppeling/een sleper en diverse loks ook van een stroomvoerende koppeling en een draad naar de decoder, bij modernere loks met een middenmotor is het makkelijk een tweede sleper te monteren, draaistellen zijn gelijk.

Dan blijven natuurlijk de stoomloks over, de Br64 en de Br94.4, beiden actief in het goederenvervoer, als ze gaan stotteren en dat blijven ze doen na poetsen, dan krijgen ze ook een gemodificeerde sleper, dit geldt ook voor de E94, die rijdt nu rond met een Roco fluistersleper, maar die is ook niet storingsloos.

Ik ben eigenlijk wel erg blij met de uitkomst van deze testen, afgezien van twee kruiswissels die eens per maand geen zin hebben, is het spontaan stoppen van treinen de grootste hindernis voor het mooi laten rijden van mijn 19 treinen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op maandag 21 november 2016, 16:28:48
Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monteren
Curieus, mijn railbus had juist last van een slecht massacontact. Daarom heb ik de wielen van de bijwagen elektrisch
doorverbonden met de wielen van de motorwagen. 
Fijn voor je dat de messing sleper upgrade goed uitpakt! Succes met de rest en de kruiswissels.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jan22 op maandag 21 november 2016, 19:08:36
Telkens als dit onderwerp valt denk ik terug aan de levenslessen van Michael Priestkorn
De man is allang dood, mar zijn site niet, tegenwoordig te vinden op:
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3.html

Toen zijn site ontstond (en groeide) viel hem op dat k-rail kruising en engelsman aan 2 akelige euvels leden:
prik-gebrek en massa gebrek. Daarvoor bedacht hij relais-oplossingen. Nice.
Daarna begon het pas:
- Bij prikgebrek: plaats een extra sleper (of zelfs meerdere)
- bij massa gebrek:  maak een extra draadje
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op maandag 21 november 2016, 21:48:19
Beste Wim,

Bij een "moderne" railbus is het makkelijk te zien of het "prik" of "massa" is, als het "prik" is dan vallen, naast de motor, ook de lampen in beide wagons uit, is het massa, dan valt, naast de motor, alleen de verlichting in de aangedreven wagon uit.

Beste Jan,

Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg, waar ik meer last van had/heb is in de schaduwstations vlak voor de stopmelder als de treinen op, of net boven, kruipsnelheid rijden.

Ik volg Michael al heel aardig geloof ik, het is allemaal een kwestie van logisch nadenken.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 13 december 2016, 12:44:25
Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoeg
Michael gebruikte uitsluitend slanke wissels, kruisingen en engelsmannen, jij niet. Misschien maakt dat verschil?
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 december 2016, 20:43:49
Beste Jan Willem,

Klopt, mijn baanontwerp stamt uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen waren de slanke spullen er nog niet.

Ik heb nu één railbus met een sleper met een messing verdubbeling en één railbus met een nieuwe sleper rijden, na een tijdje begon die met de nieuwe sleper tocht weer problemen te geven, de andere rijdt gewoon vrolijk verder.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Mieke op dinsdag 13 december 2016, 22:11:17
Zie ook bij ebay , märklin, DB 800 , Verkaufer: A-B-K, nog 8 Tage.  Daar vind je het prototype van de railbus,
met extra sleper voor de massa en een magneet voor meer kontakt.
Kennelijk was er toen al een probleempje bij de ontwikkeling.
Groet,
Hans
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Nieuwenhuis op woensdag 14 december 2016, 09:51:29
Hans, graag een link/verwijzing naar wat je bedoeld, opdat e.e.a. duidelijk wordt! @citaat

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: brund55 op woensdag 14 december 2016, 11:25:07
Hier de link naar de bedoelde railbus http://www.ebay.es/itm/Marklin-H0-DB-800-alte-Schienenbus-Garnitur-dunkelrot-Vorserie-H26-/391650251027?hash=item5b302c9113:g:YJMAAOSw6DtYTqVN (http://www.ebay.es/itm/Marklin-H0-DB-800-alte-Schienenbus-Garnitur-dunkelrot-Vorserie-H26-/391650251027?hash=item5b302c9113:g:YJMAAOSw6DtYTqVN)
Doorscrollen naar de laatste foto's.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Nieuwenhuis op woensdag 14 december 2016, 12:30:42
Bedankt voor de link Dick :thumbup:
Het is nu duidelijk wat er bedoeld wordt door Hans.

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op woensdag 14 december 2016, 22:32:17
Beste Hans/Mieke,

Ik heb het over de huidige railbus.

Groet, Anne W
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Mieke op woensdag 14 december 2016, 22:50:30
Beste Anna W,
Dat wist ik ook wel, maar veel railbussen hebben in de loop der jaren rondgereden
met regelmatig flakkerende verlichting en kennelijk was dat bij de allereerste bus al een probleem,
Groet, Hans
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: alltwin op dinsdag 25 februari 2020, 01:24:37
Hi,

Om mijn treinen "smooth" te laten lopen installeer gewoon een tweede pick-up shoe per trein.

(uiteraard moet de rail schoon zijn, hier gebruik ik gewoon auto polish voor)

Alles is opgelost met deze aanpak

Alltwin
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 25 februari 2020, 07:19:54
Maar een 2 de sleper leverd mogelijk weer extra geluid op wat mij juist opvalt hoe meer plastic er in modellen zit hoe slechter  ze vaak rijden.
Zorgen dat er niet te veel olie aan je lok of treinstel zit voorkomt ook veel ellende en zorg dat je slepers hebt die goed contact maken dan rijd het gewoon zoals het moet.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 02:23:28
Ik begrijp eigenlijk niet, waarom niemand op het idee van schoonmaak-azijn komt. Ik dompel geoxideerde koperen dingen daar altijd in en ze komen er blitz-en-blank weer uit. Dat moet m.i. met die slepers ook werken, en lijkt me ook een prima oplossing voor de geoxideerde koperen contacten van de oude K-rails. Wat je met dat draadje doet, is niet anders dan op één plekje het koperoxide verwijderen door het vloeimiddel in de soldeertin.
DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend. Eerder in dit topic werd er al aan gerefereerd. Plaatjes in verschillende diktes verkrijgbaar bij o.a. Conrad. Ik snap niet, waarom modelspoorwegfabrikanten dit materiaal niet gebruiken :?

Mvg, Willem.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jan22 op zondag 30 augustus 2020, 11:58:17
1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
Citaat
Der Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

Citaat
Bronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
Citaat
Ich habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.

jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 15:14:49
 @citaat De link in het laatst genoemde artikel (jkrs-modellbahntreff.de) naar een mogelijke leverancier is een beetje gedoe, bij mij althans werkt dat niet: krijg een 404 error pagina.
Voor het genoemde (fosfor)bronsband 4m x 5mm x 0,2 mm is de juiste url: https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html

Het zal echter niet de enige leverancier van dit spul zijn, neem ik aan...

Mvg, Willem
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Jan22 op zondag 30 augustus 2020, 16:31:25
Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch (https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/). Maar daar met een wel werkende link (https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html).

Ik heb het bericht een beetje aangepast.
*** optitec aangepast aan Opitec  8)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: Anne W op zondag 30 augustus 2020, 21:32:17
Ik heb slepers met een verdubbeling met dunne messing plaat wat meebeweegt met de puko's, werkt goed, op mijn oudste zit hij nu al een paar jaar op, ik zie geen slijtage.

Groet, Anne W

Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op dinsdag 01 september 2020, 18:50:12
Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch (https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/). Maar daar met een wel werkende link (https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html).

Ik heb het bericht een beetje aangepast.

Uh, Jan Willem, de naam is Opitec, niet Optitec. Voor de mensen, die willen googelen... :P :D

Het band is stukken goedkoper in eerste aanschaf (€3,89) dan de plaatjes van Fohrmann of Conrad (€7,21 bij de laatste), maar de prijzen per cm2 ontlopen elkaar niet veel. Band: 200 cm2, plaatje 20x15 cm: 300 cm2, maar daar staan dan (waarschijnlijk) weer hogere portokosten tegenover. Geïnteresseerden moeten zelf maar ff uitvogelen, wat voor hen het voordeligste uitpakt... 
(Een indicatie: met het band kun je rond de zestig slepers “verzolen”, volgens de eerder genoemde Teddy Mahrer) ;-)

Mvg, Willem.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 01 september 2020, 23:22:45
Er zal toch echt een reden zijn dat de fabrikanten het niet zelf gebruiken,of dat er geen bedrijf is welke aftermarket sleper aanbied van fosforbrons?
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 09:50:26
 @citaat Ja, “bizznizz!” Rijders zijn zo “gedwongen” met een zekere regelmaat nieuwe slepers en pantografen aan te schaffen. Dat is toch, zij het een betrekkelijke, bron van inkomsten.
Maar eerlijk gezegd denk ik, dat een bedrijf als Märklin te groot, te log en te hiërarchisch is om werkelijk innovatief te zijn. Men doet de dingen, zoals men al tientallen jaren gewend is de dingen te doen. Innovaties zijn er wel, maar worden door de markt (concurrenten) afgedwongen: Märklin begon pas iets aan de slepers te doen, nadat eerder Roco en Brawa met fluisterslepers op de markt waren gekomen, niet bepaald hun “core-business”, immers voornamelijk 2-rail-fabrikanten.
Met het materiaal fosforbrons is niets mis, voor zover ik weet, het wordt uitgebreid gebruikt in de elektrische en elektronische industrie, juist vanwege z’n eigenschappen.

Mvg, Willem.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 15:26:37
 @citaat Hmm, zou kunnen. Maar reken ff met me mee, Opitec biedt 4 meter aan voor 3,89, daar zit nog eens 19% Duitse BTW op (onlangs verlaagt naar 16%), en een winstmarge voor Opitec. Ik schat, dat de inkoopsprijs bij de 1,50 ligt. Märklin is een veel grotere speler dan Opitec, kan dus een veel betere (= lagere) inkoopsprijs bedingen. Het enige wat ze hoeven doen is band op maat maken, twee rechthoekige gaten er in stansen en buigen. Desnoods en aan te raden, maken ze de veren ook van fosforbrons. Hoe dunner, des te duurder geldt voor het spul (vanwege extra walsen?), dus als ze voor de sleper iets dikker materiaal gebruiken dan 0,2mm zijn ze nog weer voordeliger uit. Uiteraard ken ik de kosten voor de verschillende arbeidsprocessen niet, maar mij lijkt, dat ze het voor dezelfde prijs kunnen aanbieden als de “normale” slepers en nog winst kunnen maken ook...

Mvg, Willem.

Edit: typo verbetert.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 02 september 2020, 15:29:02
1. (...)schoonmaak-azijn(...)
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. mee eens

3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.

Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers

Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg

Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg

Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/

http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:
Citaat
Der Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.

Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.

https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/

http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:

Citaat
Bronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar

° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart

De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mm
Citaat
Ich habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.

jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.

Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.

Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).

Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.

Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.

*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links

Ik heb bovenstaand niet gelezen maar het doet voorkomen dat er een probleem is. Is het zo erg gesteld met die sleper?

Gr, Ben.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 16:12:09
 @citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even. :D. Kort samengevat: 1) de “oude” slepers maken herrie o.a. door het gat erin voor de schroef ter bevestiging. 2) sleper is gemaakt van messing, “gecoat” met nikkel. Door gebruik slijt nikkel eraf, en komt het messing tevoorschijn. Messing oxideert, oxide vormt isolatie-laagje, waardoor slecht elektrisch contact. Hetzelfde geldt voor de veren: gemaakt van koper, dat eveneens oxideert, dus eveneens slecht contact. 3) oplossing (en hier gaat het hele draadje zo‘n beetje over): iemand heeft bedacht en ondervonden, dat als je een draadje soldeert tussen de slepersschoen en de slepersveren, dit enorm helpt bij het verbeteren van het elektrisch contact. 4) mijn oplossing: a: dompel de sleper een tijdje onder in schoonmaak-azijn, dat lost de oxides op, je sleper én de veren zijn weer als nieuw. b: gebruik een stripje van fosforbrons over de oude sleper heen, dat slijt en oxideert niet, maakt minder herrie, geleidt prima en is goed te buigen en te solderen. That’s it!

Mvg, Willem.

P.S. Ad 4a: het verdwenen nikkel komt natuurlijk niet terug! :P Dus nieuw is eigenlijk “nieuw”. :D
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: feniks op woensdag 02 september 2020, 16:27:34
 @citaat
ik vraag me af waarom het schroefgat in de sleper voor herrie zorgt?
ik leer graag elke dag  ;)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 16:39:59
 @citaat Die bewering is voor rekening van de heer Teddy Mahrer (zie reactie van Jan22 hierboven). Maar ervaringsfeit: de fluisterslepers van Brawa en Roco (en later: Märklin) zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als de oude slepers en hebben geen gat in het midden, maar maken wel minder herrie...

Mvg, Willem.



Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: nobody op woensdag 02 september 2020, 16:45:22
 @citaat Wat heeft herrie (lawaai) met stroomafname van doen???
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: feniks op woensdag 02 september 2020, 16:50:58
 @citaat @citaat
nog steeds de vraag waardoor maakt het schroefgat in de sleper herrie?
ik hoor graag het verlossende antwoord  :)

mvg,

Ruud
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 17:08:44
@nobody

De vraag stellen is hem beantwoorden! Maar om je van dienst te zijn: niets! Het is echter tevens een nadeel van de oude slepers en wordt in de geciteerde artikelen ter sprake gebracht als extra voordeel van het gebruik van fosforbrons. Zie ook de reactie van Zilte hierboven.

@feniks

De heer Mahrer beweert, dat het komt doordat het gat in een verdieping is aangebracht, hetgeen me een plausibele verklaring lijkt (zonder dat zouden de puko’s m.i. in het gat kunnen blijven steken, maar wie ben ik?) Voor een nog nadere verklaring mag iemand anders z‘n denkraam aan het werk zetten.

Mvg, Willem.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: feniks op woensdag 02 september 2020, 17:36:38
 @citaat
onder mijn lokkies zitten diverse slepers, van oude en nieuwe marklin makelaardij en recente roco sleepers.
Ik kan er niet mijn vinger opleggen welke sleper meer lawaai maakt dan de ander.Ja sommige loks maken meer lawaai en dat kan best een combi zijn van een waardeloze motor i.c.m met de sleper, helaas ben ik niet in bezit van professioneel of wetenschappelijk apparatuur om dit fenomeen te onderzoeken.
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.

mvg,

Ruud
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 02 september 2020, 17:53:55

 @citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even.


Vertel me niks, heb 35 jaar met slepers gereden.

De zwakke plek is dat de sleper altijd maar maximaal 2 puko's echt raakt, denk daar maar eens over na. ;)
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: BlueTrain op woensdag 02 september 2020, 18:34:03
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.

Klopt. Ik spreek niet uit ervaring, heb alleen oude slepers (mét gat), en geef alleen maar weer, wat ik over het algemeen lees en wordt ook beïnvloed door reclame. In die zin werk ik mee aan de door jou geschetste “mythevorming”. Loopt iedereen elkaar maar na te “lullen”? Dat denk ik toch niet, zo’n cynisch wereldbeeld heb ik niet. Dus als iemand zegt, dat het uitmaakt, dan geloof ik dat, al realiseer ik me, dat zo iemand zijn aanschaf ook voor zichzelf moet verantwoorden, en dan geneigd is te zeggen dat het iets uitmaakt, terwijl het objectief niets uitmaakt. Tja, zo kunnen we wel bezig blijven...

Wat betreft rumoerige motor/sleper, mijn ervaring is dat de herrie van de sleper wél te onderscheiden is van de herrie van de motor, maar dat kan wel ‘s moeilijk zijn, als de motor erg lawaaiig is, dus tja...

Citaat
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.
mvg, Ruud

Mwah, ik heb geen idee, wat je nieuwsgierigheid zou kunnen bevredigen, hoe diep het verklaringsniveau moet zijn, dus dat laat ik graag aan anderen over.
Soit, ik vind het nu wel genoeg geweest met dit hele onderwerp. Ik heb naar vermogen genoeg bijgedragen, hoop ik.

Mvg, Willem.
Titel: Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bericht door: feniks op woensdag 02 september 2020, 19:25:31
 @citaat
mee eens, want er zijn genoeg onderwerpen en dit is theatraal ....er zijn veel ergere dingen in het leven waar je druk om moet maken.