Het omgekrulde deel van de sleepschoen past dan precies in een uitsparing aan de onderkant van het chassis, maar niet als daar zo'n draadje zit.
Als je er mee rijdt,
dan reinigt de sleper zichzelf...
Ik soldeer nog wel eens een heel dun draadje tussen de sleperschoen en het veerblad hier aan de linker kant.
Als je er niet mee rijdt
Slijt de sleper ook (digitaal)
Eric
Hallo Iedereen
maar welk draad moet je gebruiken: decoderdraad ??
heb het bij mijn roco hippel gedaan de 691
en hij had problemen en de problemen zijn weg door het draadje :D
Hallo Iedereen
bedankt voor de tip
ik ga dit denk ook maar eens proberen bij een loc die nog wel vaak stopt
maar welk draad moet je gebruiken: decoderdraad ??
*** De informatie die in dit draadje stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:verbeteren_stroomopname_sleper)
Dat het in de Wiki komt is niet meer dan logisch, heel goed. Dat info echter hier weggehaald wordt begrijp ik niet goed. Waarom niet en-en? Dit draadje kun je nu net zo goed archiveren.Geheel mee eens. Extra klikwerk en héén en wéér hoppen.
Jammer dat dit zo gaat.
Hallo HerenEn dan? Nog meer decentralisatie... :?
ik heb een oplossing voor jullie:
- start een tekst verwerkingsprogramma
- kopieer de tekst van het wiki artikel en plak deze in het tekst verwerkingsprogramma
- sla deze op en...
Klaar en het probleem is opgelost.
En dan? Nog meer decentralisatie... :?
Dus honderden (of méér) leden met hetzelfde document op hun eigen plekkie...En dan? Nog meer decentralisatie... :?Hallo Wim
dan heb je altijd het document op een vaste plek.
Dus honderden (of méér) leden met hetzelfde document op hun eigen plekkie...En dan? Nog meer decentralisatie... :?Hallo Wim
dan heb je altijd een link van het document op een vaste plek.
Is dat jouw idee van ICT?
Hallo WimVerder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.
ik ga verder via pb
Hallo WimVerder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.
ik ga verder via pb/ heb ook me tekst gewijzigd
Verwijzing naar Wiki is geen probleem, maar men mag er toch op het forum over verder gaan.
Mvg,
Peter
Nog meer decentralisatie... :?
Verder via PB ?. Waarvoor dat nu weer ?.
Zeker voor nieuwelingen is het m.i. handiger om het ook in dit topic te laten staan, dan kan men veel makkelijker zien waar het precies over gaat, i.p.v. 1st naar de Wiki te moeten, fotootjes kijken en dan.....weer terug naar het topic :?Precies. Eerder in dit draadje: Dat het in de Wiki komt is niet meer dan logisch, heel goed. Dat info echter hier weggehaald wordt begrijp ik niet goed. Waarom niet en-en? Dit draadje kun je nu net zo goed archiveren.
Centralisatie is juist het grote doel van de Wiki. Kennis op één plaats, zonder gezwam of verspreid over verschillende draadjes. En geen steeds dezelfde terugkomende vragen ;)
Centralisatie is juist het grote doel van de Wiki. Kennis op één plaats, zonder gezwam of verspreid over verschillende draadjes. En geen steeds dezelfde terugkomende vragen ;)
Dat is begrijpelijk. Maar je gaat niet in op m'n vraag en je ontwijkt de discussie zoals zo vaak als het onderwerp je niet bevalt.
Als deze trend doorzet stop ik met m'n bijdragen, duik onder in het PB cirquit en ga over op de read-only mode.
Hebben ze ook minder werk.
ik ga ook maar n's naar m'n ice kijken, heeft ook 'n probleem met constant rijden.
Overigens ik rijd op K-rails, die heeft brede "pukkels", het zou mij niet verbazen als de pukkels van C- en M-rails meer slijtage van de strip geven.
die van de C-rails zijn iets meer afgerond.Je bedoelt K rails toch zeker?
Dus de raakoppervlakte bij C rail is iets groter.
Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monterenCurieus, mijn railbus had juist last van een slecht massacontact. Daarom heb ik de wielen van de bijwagen elektrisch
Ik heb weinig last van de kruiswissels, de snelheid is daar nog wel hoog genoegMichael gebruikte uitsluitend slanke wissels, kruisingen en engelsmannen, jij niet. Misschien maakt dat verschil?
1. (...)schoonmaak-azijn(...)1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
Der Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.
Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.
Bronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar
° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart
Ich habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.
Optitec als leverancier wordt ook genoemd in www.modellbahnforum.ch (https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/). Maar daar met een wel werkende link (https://www.opitec.de/technisches-zubehoer/verkabelung/kabel-messstrippen/federbronzeband-4-m.html).
Ik heb het bericht een beetje aangepast.
1. (...)schoonmaak-azijn(...)1. nooit aan gedacht, omdat mijn uitgangspunt was coating-slijtage ipv oxidatie
2. DE oplossing voor de slepers is fosforbrons: slijt niet, oxideert niet, en geleidt uitstekend.
2. mee eens
3. fosforbrons is door de MIBA gepromoot voor de zelfbouw van fluisterslepers.
Tussen 2006 en 2020 zijn talloze draadjes verschenen over zelfbouw (fluister-)slepers
Veel bronnen verwijzen naar deze oerbron:
http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm
http://www.miba.de/miba/02/06/0602020m.jpg
Teddy Mahrer refereert eraan:
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer1.jpg
https://modellbahn.mahrer.net/technisches/fluesterschleifer/fluesterschleifer3.jpg
Maar b.v. ook
https://www.modellbahnforum.ch/threads/fluesterschleifer-selbstbau.1489/
http://www.moba-tipps.de/zuege.html (Tipp: 8. Schleifer "neu besohlen"!)
En uit moba-tipps.de dit citaat:CitaatDer Märklin-Schleifer verschmutzt offensichtlich leicht, oder es bildet sich eine hauchdünne, isolierende Oxidschicht. Nimmt man dagegen ein dünnes Blech aus Phosphorbronze, so leitet dieses den Strom besser und zuverlässiger. Warum also nicht einfach den Schleiferschuh mit einer neuen "Sohle" aus Phosphorbronze versehen? Eine solche dünne "Besohlung" schmiegt sich womöglich auch besser an die PuKos an, so dass dadurch der Kontakt besser wird.
Man nimmt also Blech von 0,2mm Stärke. Das gibt es bei Fohrmann Artikel Nr. 402002. (Man findet es unter "Bleche&Profile / Phosphorbronze) Das Material eignet sich auch für viele andere Anwendungen.
Man schneidet mit der Schere einen Streifen von 5mm ab, biegt den Anfang mit einer kleinen Zange etwas rund, lötet den Streifen auf das eine hochgehobene Ende des Schleifers, biegt den Blechstreifen um den ganzen Schuh herum, schneidet ihn auf die passende Länge, biegt ihn auch dort wieder in die richtige Form und lötet die andere Seite auf das andere Ende des Schleifers.
https://www.modellbahn-community.net/forum/threads/schleifer-macht-b%C3%B6se-ger%C3%A4usche.12457/
http://www.jkrs-modellbahntreff.de/viewtopic.php?p=90702&sid=be601cb62c61e479d81105f2382c20e3
Van jkrs-modellbahntreff.de dit citaat:CitaatBronzeblech nach DIN EN 1652/1654
° CuSn6 (Cu Sn6)
° CW452K (2.1020)
° hart/ federhart, blank
° Eigenschaften
- Sehr gut korrosionsbeständig, verscheißfest, gut kaltumformbar, gut federnd, gut lötbar
° Gerd bevorzugt: Federbronzeband CuSn6
° Jochim bevorzugt: Bronze Feder Hart
De materiaaldikte staat er ook bij: 0,2 mmCitaatIch habe ein Bronzeblech CuSn6 federhart 0,2mm verwendet.
jkrs-modellbahntreff.de verwijst naar leverancier Opitec, maar de link werkt niet meer.
Via die draadjes vind je manieren om slepers te maken, en 2 leveranciers van fosforbrons (Opitec en Fohrmann).
Teddy Mahrer verwees vroeger naar leverancier Conrad, maar nu naar Opitec (ook met een foutieve link).
Hij noemt twee maten: de breedte (5 mm, dat is ook de Märklin sleper-breedte) en de dikte 0.3 mm (een andere bron noemt 0,15 mm). Mahrer geeft aan dat het voordeel van brons boven messing is, dat het niet meteen verbuigt als je ergens tegenaan stoot.
Verschil tussen Opitec en Fohrmann:
-Opitec (band) met breedte 5 mm
-Fohrmann (plaatmateriaal, zelf nog in stroken van 5 mm breedte te versnijden).
Afwijkend is dit draadje:
http://www.ollismodellbahnseite.de/schleifer.html (sleper overzicht, geen zelfbouw maar sleper-vervanging)
De sleper-herrie werd vooral veroorzaakt door het schroefgat in de sleper (volgens sommige bronnen).
Latere Märklin slepers hebben dat gat niet meer, en zou je dus ook fluistersleper kunnen noemen.
Door oudere slepers te verzolen met brons, sla je 3 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-brons oxideert niet, en blijft goed geleiden
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.
Door oudere slepers te vervangen door nieuwere modellen, sla je 2 vliegen in 1 klap:
-herrie weg,
-betere stroomafname op engelsman, kruising, driewegwissel en boogwissel.
*** edited: overtollige links verwijderd+herindeling links
@citaat Ik zou zeggen, lees het hele draadje/onderwerp even.
Ik hou het bij perceptie en als men maar lang genoeg zegt dat "a" eigenlijk "b" is dan wordt dat op een gegeven moment de waarheid.
Ik zeg niet dat jij dat doet en dit is slechts mijn mening c.q. ervaring hoor, maar tot nu toe kan niemand mijn vraag inhoudelijk beantwoorden.
mvg, Ruud