Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

De baan van een geluidsman - Tikkie, een hap uit het perron.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman - Tikkie, een hap uit het perron.
Ik zou ook voorstellen om het perron vanaf de wissel gezien rechts wat smaller te houden helemaal tot aan het uiteinde. Een loc/treinstel zal het wissel toch niet bezet gaan houden door erop te 'parkeren'. Dus eigenlijk is er op dat stukje ook geen noodzaak voor het stuk perron direct tot tegen het spoor. Ik denk in deze situatie dat ik zelfs het perron nog iets smaller zou maken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

:reactie: eens met Johan. Komt in het echte leven ook gewoon voor:
20260816_221343.jpg
København
Veel mogelijkheden worden hier aangereikt. De één al "beter" dan de andere. Ik vind de oplossingen van Henk en Rudi meest geloofwaardig. Maar hoe zouden ze dit in het echt doen? Ik vraag mij af of in het echt de perrons tot aan de wissels reiken? Dus perron volledig inkorten is een andere optie...
Peter, aan jouw de keuze...

Luc
Het wissel is minder hoog dan het perron. Je had ook onderuit een stukje kunnen weghakken, zodat het wissel onder het perron schuift.

if we don't try we will never know

Ik ken de situatie natuurlijk niet in het totale sporen plan maar als je de mogelijkheid had om vóór het perron van spoor te wisselen dan was deze hele discussie niet nodig geweest. Het oogt overigens ook niet fraai om zo'n grote wisselstraat binnen het perrongebied te leggen. Daar zal geen trein op stoppen en dus kun je het perron ook gewoon eerder laten eindigen.

groet, Wim
Het komt ook in NL voor dat er zo vroeg al gewisseld kan worden, namelijk in Amersfoort
Ik zou het sowieso niet doen met niet-slanke wissels en voor een elegantere oplossing kiezen als je een hapje moet nemen. Maar het blijft de baan van Peter, en hij is niet een uitvoerder die maakt wat hier democratisch (of niet) wordt besloten :D
Dag Peter, ik ben zo vrij geweest om het ook even te testen met mijn resin printer, dat ziet er goed uit maar ik mis dan de structuur aan de bovenzijde, daar ga ik zelf nog even mee aan de slag.
Aangezien mijn printer hele kleine details aan kan ga ik kijken of ik er een traanplaat profiel aan kan geven. Ik vind het heerlijk ontspannend om middels FreeCad dit soort dingen te bewerken om te zien wat er allemaal mogelijk is.WhatsApp Image 2026-08-17 at 11.18.01.jpeg 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Cor op maandag 17 augustus 2026, 10:29:45Het wissel is minder hoog dan het perron. Je had ook onderuit een stukje kunnen weghakken, zodat het wissel onder het perron schuift.
Het gaat helemaal niet om de ruimte die het wissel inneemt maar om uitzwenkend materieel.

Citaat van: Hanzi op maandag 17 augustus 2026, 17:11:35helemaal niet om de ruimte die het wissel inneemt maar om uitzwenkend materieel.

Dan zou ik al helemaal geen rechthoekig gat eruit gehakt hebben. Eerder een glooiende uitholling of slanke wissels. :D  >:-D
 :reactie:
zie ook mij post 28250  ;)

Ik heb een poging gedaan om ergens in je draadje de gehele wisselstraat rechts van je station te vinden Peter maar om nou 566 pagina's door te fietsen vond ik wel erg veel. :D
Waar het mij om gaat is of je rechts van het kruiswissel geen ruimte meer hebt om het perronspoor te verbinden met het naastliggende spoor. Ik kan het mij haast niet voor stellen want dan was je daar zelf vast ook op gekomen..
De eerdere situatie was goed beschouwd trouwens overbodig omdat je de mogelijkheid om van spoor 2 naar het perronspoor te gaan al had via de beide kruiswissels
Een andere vraag is: Doet het probleem met uitzwaaiende wagons zich niet voor bij het bovenste perronspoor in foto nr. 2 uit post 28125?

groet, Wim

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

:reactie:

Doe nou maar, het houd je van de straat.  :-)

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Even erg druk geweest en er staan een hoop reacties  :)
Ik duik vanavond even achter de pc om hierop te reageren.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Soms is het stellen van de vraag gelijk aan het beantwoorden daarvan. Ik heb nog even teruggekeken naar foto 2 uit post 28125 en ik zie nu heel duidelijk dat de spoorwissel bij het bovenste perron opgebouwd is met 2 slanke wissels. Bij gebruik van slanke wissels zul je kennelijk geen last hebben van te ver uitzwaaiende wagons.
Als dit het euvel verhelpt heb je een nieuw probleem: Heb ik nog 2 slanke wissels?

groet, Wim
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Eindelijk weer ff tijd om te reageren, omdat het over twee pagina's verdeeld is worden het twee berichten.

Citaat van: flyerman op zondag 16 augustus 2026, 14:35:32Eerlijk gezegd Peter, ik vind het geen gezicht. Je kan beter het hele perron smaller maken, of inkorten.

Of misschien helpt slanke wissels plaatsen.
Hoi Martin,

Ik begrijp jou reactie volkomen, ik had voordat ik hieraan begon een scenery stukje in mijn hoofd.

Op perrons worden betonnen wanden geplaatst waar uiteindelijk de bestrating op ligt, mijn idee is om een aantal van deze betonnen wanden te verwijderen dranghekken te plaatsen en een soort werk in uitvoering te maken.

Na het veranderen van de wisselstraat liep ik tegen het probleem aan dat de treinen als ze afbuigend over het wissel rijden de perronrand raakte.
Slanke wissels heb ik naar gekeken maar dan zou ik nog meer perron lengte in moeten leveren en dat was niet wenselijk.
Ook de spoorafstand zou dan de volgende uitdaging worden, vandaar dat ik gewone wissels gebruikt heb.

Nu is het zo dat treinen die recht over het wissel rijden langs het volledige perron kunnen staan, treinen die afbuigend over het wissel gaan hebben minder lengte om langs het perron te kunnen staan.

In stations liggen wel degelijk wissels langs het perron, als ik weer op het station ben en ik zie een mooi voorbeeld dan trek ik er gelijk een foto van.

Bovenstaande had ik al in gedachten voordat de hap uit het perron genomen werd.

Citaat van: Rudibeer op zondag 16 augustus 2026, 14:56:16je kan het een beetje verbloemen door de rechte kanten schuin weg te laten lopen, zoiets als op de foto
Hoi Ruud,

In de eerste reactie lees je waarom ik voor recht ben gegaan, zou ik er straks verder niets mee doen dan ben ik het helemaal met jou eens dat die schuine kanten het minder opvallend zouden maken.

Citaat van: Trainhenk op zondag 16 augustus 2026, 15:59:14Peter,

Ik zou het voorstel Rudi voor de linkerkant opvolgen en aan de rechterkant het restant volledig weghalen.
Dat is toch niet zo'n groot stuk?

Henk
Hoi Henk,

Graag even het eerste bericht in gedachten nemen, als ik het restant zou weghalen mis ik 50cm perron dat is een behoorlijk stuk.
En dat zou ook de symmetrie van de andere perrons weghalen, die eindigen allemaal op dezelfde breedte.

Citaat van: Rudibeer op zondag 16 augustus 2026, 16:03:50zelf had ik dat stukje perron iets verlaagd en schuin af laten lopen dat valt het veel minder op.
Dat zou nog een extra optie kunnen zijn Ruud, dan moet ik de betonnen wanden minder hoog maken zodat de uitzwaai van treinen daar overheen kan zwenken.
Achter die betonnen verlaagde wand zou ik dan zand kunnen gebruiken om op te vullen en dan nog steeds het scenario werk in uitvoering kunnen gebruiken.

Ik ga zo verder in een tweede bericht, even van pagina wisselen.  
Forum Moderator

Deel 2

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 16 augustus 2026, 21:36:19Ik zou ook voorstellen om het perron vanaf de wissel gezien rechts wat smaller te houden helemaal tot aan het uiteinde. Een loc/treinstel zal het wissel toch niet bezet gaan houden door erop te 'parkeren'. Dus eigenlijk is er op dat stukje ook geen noodzaak voor het stuk perron direct tot tegen het spoor. Ik denk in deze situatie dat ik zelfs het perron nog iets smaller zou maken.
Hoi Johan,

Treinen die van links komen kunnen en mogen op het wissel stil staan, dan kunnen ze de volledige lengte van het perron gebruiken ( scheelt 50 cm. ).

Citaat van: Hanzi op zondag 16 augustus 2026, 22:17:14:reactie: eens met Johan. Komt in het echte leven ook gewoon voor:
20260816_221343.jpg
København
Hoi Hans,

Op perrons zie je uiteenlopende mogelijkheden, ik heb een scenery stukje in gedachten ( zie de eerste reactie ) wat in de praktijk ook wel eens tegenkom.

Citaat van: lucdiels op maandag 17 augustus 2026, 10:12:36Veel mogelijkheden worden hier aangereikt. De één al "beter" dan de andere. Ik vind de oplossingen van Henk en Rudi meest geloofwaardig. Maar hoe zouden ze dit in het echt doen? Ik vraag mij af of in het echt de perrons tot aan de wissels reiken? Dus perron volledig inkorten is een andere optie...
Peter, aan jouw de keuze...

Luc
Hoi Luc,

In het echt kom je wissels langs het perron tegen, bijvoorbeeld als er 3 railzen tussen twee perrons liggen.
In de eerste reactie van mij lees je wat ik in gedachten had.

Citaat van: Cor op maandag 17 augustus 2026, 10:29:45Het wissel is minder hoog dan het perron. Je had ook onderuit een stukje kunnen weghakken, zodat het wissel onder het perron schuift.
Hoi Cor,

Dat was niet de uitdaging, het ballastbed loopt gelijk door.
Mijn uitdaging zit in het uitzwenken van treinen als ze het wissel afbuigend bereden wordt.

Citaat van: WimFPU op maandag 17 augustus 2026, 11:04:29Ik ken de situatie natuurlijk niet in het totale sporen plan maar als je de mogelijkheid had om vóór het perron van spoor te wisselen dan was deze hele discussie niet nodig geweest. Het oogt overigens ook niet fraai om zo'n grote wisselstraat binnen het perrongebied te leggen. Daar zal geen trein op stoppen en dus kun je het perron ook gewoon eerder laten eindigen.

groet, Wim
In de oude situatie lag de wisselstraat 180 graden gedraaid Wim, in theorie konden dan twee treinen tegelijkertijd parallel vertrekken.
In de praktijd kwam dat zelden voor, door het draaien van de wisselstraat kunnen treinen nu kiezen om via dit spoor op het maaiveld te blijven ( of naar het schaduwstation ) dat geeft veel meer rij mogelijkheden.
In de oude situatie moeten ze verplicht naar het schaduwstation.

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 17 augustus 2026, 11:20:03Het komt ook in NL voor dat er zo vroeg al gewisseld kan worden, namelijk in Amersfoort
Ik zou het sowieso niet doen met niet-slanke wissels en voor een elegantere oplossing kiezen als je een hapje moet nemen. Maar het blijft de baan van Peter, en hij is niet een uitvoerder die maakt wat hier democratisch (of niet) wordt besloten :D
Hoi Adiaan,

Zoals je waarschijnlijk in mijn eerste bericht gelezen hebt had ik een plan in mijn gedachten ( iets met scenery  :) ) om dit straks met werk in uitvoering te verbloemen.

Ik heb er dus over na gedacht hoe en op welke manier ik het probleem ging aanpakken, jullie geloven het niet maar scenery komt steeds vaker voor in mijn gedachten en op de achtergrond loopt het een en ander  :)

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden en/of hier aanvulling op hebben, een aantal dingen liggen vast maar ik sta zeker open voor suggesties .

Mvg,

Peter Degeluidsman
Een paar uurtjes met de laptop in de weer geweest levert een mooi resultaat op, de traanplaat zal er na het op kleur brengen en wat dry-brushen echt uitspringen.
Laat maar weten of er interesse is in het ifc bestand.

Groetjes Hans

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk en herkenbaar, maar tegelijkertijd twijfel ik sterk aan de schaal van de traanplaat.
Maar de illusie van traanplaat is er zeker :thumbup: .
Goed idee Peter, om er werk in uitvoering van te maken. Dat maakt het realistischer.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Hanzi op woensdag 19 augustus 2026, 22:12:00Leuk en herkenbaar, maar tegelijkertijd twijfel ik sterk aan de schaal van de traanplaat.

IK heb "verpakkingsband" gespaard.
Heeft een iets fijner motief.
Dry-brushen voor een mooi resultaat.
Ik heb ook nog een stukje in antraciet grijs.

26-08-20 Verpakkingsband.jpeg

Henk
Forum Moderator

Citaat van: Apex4ever op woensdag 19 augustus 2026, 21:55:50Een paar uurtjes met de laptop in de weer geweest levert een mooi resultaat op, de traanplaat zal er na het op kleur brengen en wat dry-brushen echt uitspringen.
Laat maar weten of er interesse is in het ifc bestand.

Groetjes Hans
Hoi Hans,

Kijk jij bent alweer een stukje verder  :thumbup:
Nu is het op de foto's altijd lastig te zien maar ik denk dat Hanzi gelijk heeft dat de schaal van de traanplaat niet klopt.
Voor mijn gevoel zou het kleiner moeten?
Zelf print ik op zijn kop en zie je in de bovenkant het patroon van de plaat waarop hij geprint is.
Ik wil zelf nog eens testen met een 0.2

Citaat van: Hanzi op woensdag 19 augustus 2026, 22:12:00Leuk en herkenbaar, maar tegelijkertijd twijfel ik sterk aan de schaal van de traanplaat.
Ik ben het met je eens Hans, je naamgenoot is weer iets verder dan het ontwerp van Henk en mijzelf.

Citaat van: flyerman op woensdag 19 augustus 2026, 22:59:49Goed idee Peter, om er werk in uitvoering van te maken. Dat maakt het realistischer.
Fijn dat dit beter in de smaak valt Martin  :)
Ik ga eens kijken of ik leuke hekwerken uit de printer kan halen, ga straks wel de 0.2 nozzle erin zetten want het is erl erg klein allemaal.

Citaat van: Trainhenk op Vandaag om 13:17:49

IK heb "verpakkingsband" gespaard.
Heeft een iets fijner motief.
Dry-brushen voor een mooi resultaat.
Ik heb ook nog een stukje in antraciet grijs.

Henk
Mooi Henk, ik ben benieuwd hoe jou afdekplaten er straks uitzien.
Kom maar op met die foto's  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik zou er een sinkhole van maken, paar in elkaar gestorte tegels met zand en dan afgezet met hekken of lint en pylonnen.

Als ik toch nog even terug mag komen op je perronprobleem. Je hebt helemaal gelijk dat er wel vaker een spoorwissel te vinden is midden in een station. Neem het Centraal station in Amsterdam waar de spoorwissel dient om de sporen A en b in resp. de Oostelijke en Westelijke richting van elkaar te scheiden.
Zelf geef je er de voorkeur aan om het hapje uit je perron te koppelen aan een stukje scenery ( werk in uitvoering ) maar aan de andere kant weten we ook dat een perron waar aan gewerkt wordt altijd buiten gebruik zal worden gesteld. Ik geef er daarom toch de voorkeur aan om het idee van Ruud en Henk te volgen en het vloeiend te maken.
Het zal dan nauwelijks opvallen als er geen trein langs het perron staat en wanneer er wel een trein langs het perron staat zie je het al helemaal niet omdat de trein het zicht erop wegneemt.
Maar uiteindelijk blijven het maar aangedragen ideeën en beslis jij wat jij de beste oplossing vind.
Als wij de foto's ervan maar mogen zien :D

groet, Wim