Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

De baan van een geluidsman - Nieuwe aanwinsten Express ( filmpje ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman - Roco wagon aangekleed en voorzien van vele onderdelen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Re: De baan van een geluidsman - Roco wagon aangekleed en voorzien van vele onderdelen.
Hallo allemaal,

Zoals jullie hebben kunnen lezen had ik de Roco wagon 77399 met een paar onderdelen opgebouwd, na een reactie van Wico dat er echt wel iets meer op moest heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben voor het eerst aan de slag gegaan met het nagenoeg volledig aankleden van deze wagon.

Als eerste heb ik beide trailers aangepakt, de pen waarmee de trailer aan de wagon zit heb ik vastgezet en twee wielen in een frame onder de trailer geplaatst.
Helaas heb ik van dat laatste geen foto maar wellicht is het straks op een van de andere foto's te zien.

Montage van de achterlichten.

Hier kan van alles gemonteerd worden, alleen dan kan de koppeling niet meer bewegen  :(

Dan zijn deze jongens aan de beurt.

Die komen hier aan de bovenkant te zitten.

Na een beetje grommen zitten ze op hun plaats  :)

In het midden van de wagon zijn ook nog wat gaatjes te vullen.

En.

Omdat het een hoop gepriegel is ben ik op Saskia haar hobby kamer gaan zitten, deze heeft goede verlichting en een loeplamp.

Aan de zijkant zitten de haken waar Wico mij op attent maakte  :thumbup:

Het lastigste waren toch wel deze haken, amper vast te houden met een pincet. Het is maar goed dat er hier een paar extra in de verpakking zaten wat als ze wegspringen vind je ze slecht terug.

Op het middelste draaistel komt een wieltje, de wagon wordt doormiddel van een blokje hout en twee wiggen op zijn plaats gehouden.
Bijzonder is dat het gaatje een stuk ruimer was dan het te plaatsen onderdeel.

en.

Op de kopse-kant heb ik de linker haak gemonteerd, dit paste niet helemaal lekker en na een kleine modificatie.... :)

Hier nog een betere foto van de achter lichten.

En dan is het tijd voor de totaal plaatjes, waar je ook het frame met banden onder de trailers ziet.

Uiteindelijk kwam de trein op het maaiveld waar de nieuwe wagons voorlopig mee rond gaan rijden, dit is niet de definitieve samenstellen maar een soort verzamel trein met de laatste aanwinsten.

Dit was de eerste keer dat ik een wagon heb aangekleed en eerlijk gezegd zag ik hier best tegenop, dat zetje van Wico gaf de doorslag en ik vond het nog leuk ook om te doen.
Het was ook handig op dit in de kamer van Saskia te doen, als je geen zin of concentratie meer hebt is het lichten uit doen en de deur sluiten.
Ik heb gemerkt dat je het ook niet in een keer moet doen, gewoon op het gemakkie  :D

Al met al ben ik tevreden met het resultaat, zijn er nog meer tips en trucs dan hoor ik het graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dag Peter,

Je hebt er wat moois van gemaakt, en het ziet er zo heel mooi uit.
Kost even moeite, maar dan heb je ook wat.

Henk
Peter, complimenten het is je prima gelukt. Je hebt wat ervaring op kunnen doen met dit priegelwerk en ik denk dat tegen een volgende soortgelijke klus een stuk minder op ziet.
 :) Peter, dat heb je toch maar mooi voor elkaar weten te prutsen. B) :thumbup: 
En een mooie uitgebreide reportage om eventuele twijfelaars over de streep te trekken, gewoon lekker gaan zitten en doen.
 :o) Voor de eventuele twijfelaars die dit nu ook willen gaan doen; de hobbykamer van Saskia is uit den boze. :mrgreen:

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooi geworden Peter!
Mooi resultaat van jouw gepriegel, Peter. Ziet er schitterend uit! 👍🏻
Peter,

Mijn kleine zetje in de goede richting werd dus een flinke duw :thumbup:. Je hebt zondermeer een mooi resultaat bereikt! Maar ik ben nog steeds blij dat ik toentertijd voor de Piko variant (LKW Walther) heb gekozen. Maar gezien mijn plannen met de baan, mag daar iemand anders in de toekomst van gaan genieten (bij interesse is een pb zo verstuurd :)).

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 14 juli 2026, 20:54:42Dag Peter,

Je hebt er wat moois van gemaakt, en het ziet er zo heel mooi uit.
Kost even moeite, maar dan heb je ook wat.

Henk
Dankjewel Henk, 
Het was even een horde nemen om eraan te beginnen, maar achteraf is het mij reuze meegevallen en was het leuk om te doen  :)

Citaat van: Freek op dinsdag 14 juli 2026, 21:00:30Peter, complimenten het is je prima gelukt. Je hebt wat ervaring op kunnen doen met dit priegelwerk en ik denk dat tegen een volgende soortgelijke klus een stuk minder op ziet.
Dankjewel Freek,
Ik heb zeker de nodige ervaring opgedaan en het zal niet de laatste wagon zijn die ik onderhanden ga nemen.
Er zijn nog een aantal wagons onderweg maar misschien nog iets aan moet gebeuren  :)

Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 14 juli 2026, 21:04:39:) Peter, dat heb je toch maar mooi voor elkaar weten te prutsen. B) :thumbup: 
En een mooie uitgebreide reportage om eventuele twijfelaars over de streep te trekken, gewoon lekker gaan zitten en doen.
 :o) Voor de eventuele twijfelaars die dit nu ook willen gaan doen; de hobbykamer van Saskia is uit den boze. :mrgreen:
Dankjewel Dirk-Jan,
Als mensen nu nog twijfelen  :D
Als ik het kan........
De kamer van Saskia is niet te boeken voor derden  >:-D wel een leuke en handige kamer voor dit soort priegelwerk.
Leuk weetje, dit was mijn oude treinen kamer.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 14 juli 2026, 21:13:26Mooi geworden Peter!
Dankjewel Ernst.

Citaat van: FransW op dinsdag 14 juli 2026, 21:18:27Mooi resultaat van jouw gepriegel, Peter. Ziet er schitterend uit! 👍🏻
Dankjewel Frans,
Dat gepriegel was leuk om te doen, dit komt ook door de fijne tips die ik gekregen had  :thumbup:

Citaat van: Wico op dinsdag 14 juli 2026, 22:41:57Peter,

Mijn kleine zetje in de goede richting werd dus een flinke duw :thumbup:. Je hebt zondermeer een mooi resultaat bereikt! Maar ik ben nog steeds blij dat ik toentertijd voor de Piko variant (LKW Walther) heb gekozen. Maar gezien mijn plannen met de baan, mag daar iemand anders in de toekomst van gaan genieten (bij interesse is een pb zo verstuurd :)).

Groeten,
Wico
Dat was geen zetje Wico, maar een keiharde schop onder mijn kont  >:-D
Nee hoor ik ben blij dat ik de stap gezet heb, valt dit nu ook onder scenery  :help:
Ik moet een beetje oppassen wat ik allemaal koop, het past eigenlijk niet meer op de baan.

Ik zit er over te denken om een aantal treinen van de baan te halen die niet 100% Nederlands zijn om zo ruimte voor modern materiaal .
Als de treinen rondrijden kijk ik wat er eventueel van de baan kan, en dat is lastiger dan je denk ( of ik kan niet kiezen) :D

Iedereen bedankt voor de reacties en de  :thumbup: pjes.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
zoveel detail, mooi hoor. Misschien ook kentekenplaten op de trailers doen? En de richtingaanwijzers op de achterlicht unit een beetje oranje verf geven?
Wel Peter, je hebt dus blijkbaar het geduld en de vingers om dit werk goed te volmaken. Die wagens zijn nu best wel mooi voor in dit tijdperk.
Ik blijf bij alles tot Epoche IV. Dit soort wagens hoort daar dan ook niet thuis, maar ik kan ze wel appreciëren.
Verder blijf ik Märklin trouw. Dus tot zover geen gepriegel aan de wagens...

Luc
Luc,

:reactie:

Bij Märklin kun je af en toe nog wel wat aan de loks priegelen.  :D

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Gerard31956 op woensdag 15 juli 2026, 21:15:19zoveel detail, mooi hoor. Misschien ook kentekenplaten op de trailers doen? En de richtingaanwijzers op de achterlicht unit een beetje oranje verf geven?
Hoi Gerard,
Jij wil het puntje op de i zetten  :)
Ik heb wel eens hier op het forum gezien dat iemand Nederlandse kentekenplaten aan het maken was, zal eens kijken of ik dat nog vinden kan.
De richtingaanwijzers zijn ook leuk bedacht, hier ga ik nog eens een nachtje over slapen.

Citaat van: lucdiels op donderdag 16 juli 2026, 10:36:04Wel Peter, je hebt dus blijkbaar het geduld en de vingers om dit werk goed te volmaken. Die wagens zijn nu best wel mooi voor in dit tijdperk.
Ik blijf bij alles tot Epoche IV. Dit soort wagens hoort daar dan ook niet thuis, maar ik kan ze wel appreciëren.
Verder blijf ik Märklin trouw. Dus tot zover geen gepriegel aan de wagens...

Luc

Hoi Luc,
Om met dit gepriegel bezig te zijn moet je wel ontspannen zijn en er zeker geen haastklus van willen maken.
Ik heb het ook niet in één keer gedaan, dan wordt je er tureluurs van  >:-D
Zowel Marklin als Roco zijn hier in redelijke getallen aanwezig, voordeel van Marklin is dat er gelijk de juiste wielen onderzitten en er niet zoveel aan losse onderdeeltjes bij zit.
Bij Roco vraag ik de leverancier altijd om er AC wielen onder te zetten wel zo handig voor de massa detectie  :)

Citaat van: Trainhenk op donderdag 16 juli 2026, 14:17:16Luc,

Bij Märklin kun je af en toe nog wel wat aan de loks priegelen.  :D

Henk

Klopt Henk, ook daar vind je losse onderdeeltjes in de verpakking, maar Roco spant de kroon  :D

Van de wagon heb ik nog een klein filmpje geschoten, als de temperatuur op zolder wat gezakt is zal ik die online zetten.
Het is hier nu bewolkt en alle ramen staan open en de ventilatoren op volle kracht om het weer een beetje koeler in huis te krijgen.
Dat filmpje houden jullie dus nog tegoed, even geduld a.u.b.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe aanwinsten Express ( filmpje ).
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hierbij een kort filmpje van mijn 3 laatste aanwinsten.

Mvg,

Peter Degeluidsman

if we don't try we will never know

Erg mooi allemaal maar hoeveel mooier zou het zijn om je materieel ( na al die jaren ) op een wat meer aangeklede ( scenery ) baan te zien rijden. Hint hint
Of ben je meer een verzamelaar.

groet, Wim
:reactie: Een verzamelaar moet ook rijden maar doe er dan voor de sier wat huisjes en boompjes bij en je zult zien dan heb je de smaak te pakken en maak je alles af :P
Peter,

Mooi materieel, jij bent een blije rijder :thumbup:.

Groeten,
Wico
@citaat Maar een onwillige bouwer :P
Forum Moderator

Citaat van: WimFPU op vrijdag 17 juli 2026, 16:43:45Erg mooi allemaal maar hoeveel mooier zou het zijn om je materieel ( na al die jaren ) op een wat meer aangeklede ( scenery ) baan te zien rijden. Hint hint
Of ben je meer een verzamelaar.

groet, Wim
Hoi Wim,
De hint is duidelijk  :) toch staat er al wat scenery op de baan dus helemaal kaal is hij niet meer  >:-D
Op de achtergrond zijn we wel met een scenery dingetje bezig overigens.

Citaat van: Wico op vrijdag 17 juli 2026, 18:13:40Peter,

Mooi materieel, jij bent een blije rijder :thumbup:.

Groeten,
Wico
Ik ben zeker een blije rijder Wico :)
Zoals ik al eerder aangaf staat er nog iets in bestelling dus deze tijdelijke stam gaat zeker nog wat langer worden.

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 17 juli 2026, 16:47:00:reactie: Een verzamelaar moet ook rijden maar doe er dan voor de sier wat huisjes en boompjes bij en je zult zien dan heb je de smaak te pakken en maak je alles af :P

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 17 juli 2026, 20:15:02@citaat Maar een onwillige bouwer :P
Nee hoor Adriaan, het is misschien niet veel maar er staat wat scenery op de baan, maar ooit gaat dat uitgebreid worden  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman
hoi peter

mooi filmpje

mvgr. gerard
Peter, dat heb je toch maar effe gefixt met al die priegel onderdeeltjes met als resultaat een mooie sleep. :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 14 juli 2026, 20:45:37heb ik de stoute schoenen aangetrokken
:o) Die kunnen nu wel uit.
Forum Moderator

Citaat van: NS_Gerard op vrijdag 17 juli 2026, 20:40:28hoi peter

mooi filmpje

mvgr. gerard
Hoi Gerard,

Bedankt.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 17 juli 2026, 20:57:05Peter, dat heb je toch maar effe gefixt met al die priegel onderdeeltjes met als resultaat een mooie sleep. :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 14 juli 2026, 20:45:37heb ik de stoute schoenen aangetrokken
:D Eindelijk, ik begon al warme voeten te krijgen Dirk-Jan, snel de slippers aan  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 17 juli 2026, 20:57:05

Nee, dat kan niet.
Volgens mij heeft Peter nog meer Roco spul wat nu gedaan kan/moet worden.
En van een wagonnetje gaat hij niet zo snel en veel mopperen.

Henk
Forum Moderator

Klopt Henk,

Ik heb er nog wel een paar te gaan.
Zou eigenlijk een mooi klusje zijn als ik met pension ben. 
Maar onder grote druk maar aan begonnen  :D

Mvg,

Peter De geluidsman 
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 18 juli 2026, 08:09:36Maar onder grote druk maar aan begonnen  :D

Jij onder druk?
Nee dat geloof ik niet.
Stiekem vond je het toch wel leuk om te doen.  :D  :D

Henk

Ik had nog beloofd wat foto's te plaatsen van mijn exemplaren als ik terug was van vakantie. Maar ik zie dat je toch al aan de slag bent gegaan Peter.  :thumbup:
Daarom slechts één foto van de kopse kant en welke onderdelen daar kunnen worden gemonteerd zonder het rijden in de weg te zitten: een koppelhaak, zo'n halve remleiding, die grijze opstaptrede (de oranje zat wel gemonteerd dacht ik), twee van die gele handrail onder de buffers en de rangeerhandgreep in ingeklapte toestand. Tijdens het rijden zitten die rangeergrepen ingeklapt, tenzij de rangeerder het inklappen is vergeten.  :)

wascosaLKWWalther.jpg

Nog een tip. Pincetten zijn niet erg geschikt om onderdeeltjes te monteren als er een beetje kracht moet worden gezet. Dan zijn pincetten vooral goed in het lanceren van kleine onderdeeltjes die je nooit meer terugvindt. Ik gebruik dan dit tangetje. Geeft goede grip zonder het onderdeel te beschadigen. Gaat het opeens een stuk gemakkelijker.

https://heikowild.de/de/technische-zangen-klemmen/technische-zange-figur-4
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 18 juli 2026, 13:47:36Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 18 juli 2026, 08:09:36Maar onder grote druk maar aan begonnen  :D

Jij onder druk?
Nee dat geloof ik niet.
Stiekem vond je het toch wel leuk om te doen.  :D  :D

Henk

Hoi Henk,

Je moet die druk niet onderschatten hoor  :P
Ik vond het niet stiekem leuk om te doen maar erg leuk om te doen  :favorite:
Er is wel eens wat gegrom te horen geweest maar uiteindelijk lukte het allemaal  :)

Citaat van: henkv op zaterdag 18 juli 2026, 14:36:42Ik had nog beloofd wat foto's te plaatsen van mijn exemplaren als ik terug was van vakantie. Maar ik zie dat je toch al aan de slag bent gegaan Peter.  :thumbup:
Daarom slechts één foto van de kopse kant en welke onderdelen daar kunnen worden gemonteerd zonder het rijden in de weg te zitten: een koppelhaak, zo'n halve remleiding, die grijze opstaptrede (de oranje zat wel gemonteerd dacht ik), twee van die gele handrail onder de buffers en de rangeerhandgreep in ingeklapte toestand. Tijdens het rijden zitten die rangeergrepen ingeklapt, tenzij de rangeerder het inklappen is vergeten.  :)

wascosaLKWWalther.jpg

Nog een tip. Pincetten zijn niet erg geschikt om onderdeeltjes te monteren als er een beetje kracht moet worden gezet. Dan zijn pincetten vooral goed in het lanceren van kleine onderdeeltjes die je nooit meer terugvindt. Ik gebruik dan dit tangetje. Geeft goede grip zonder het onderdeel te beschadigen. Gaat het opeens een stuk gemakkelijker.

https://heikowild.de/de/technische-zangen-klemmen/technische-zange-figur-4
Hoi Henk,

Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad.
Ik was tijdens jou afwezigheid lekker aan het stoeien geweest met al die kleine onderdeeltjes, het orange trapje zat er inderdaad al op, bij het grijze trapje staat op de tekening dat je dan minimaal R3 dient te gebruiken.

In mijn baan heb ik ook R2 zitten vandaar dat ik die niet gemonteerd had'

Naar dat andere spul ga ik nog eens kijken, gaat niet 1 2 3 gebeuren hoor want de doos is al opgeborgen en de wagon staat ergens op de baan.

Dat tangetje ga ik proberen, zoiets heb ik nog liggen en die zal ik eerst even testen.
Mocht dat niets zijn..........

Bedankt voor de info en tips  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Even een vraagje, op de laatste foto van Henk zie je aan de linkerkant boven de buffer een langwerpig onderdeeltje zitten, nu herken ik dit wel maar op de meeste wagons van o.a. Marklin zie je dit verticaal zitten.

Er zitten in de onderdelen zakjes twee versies, een horizontaal en de andere verticaal er zal ongetwijfeld een betekening aan beiden zitten.
Wie kan hier iets meer over vertellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Misschien iets van "wegklapbaar / vergrendelbaar" vanwege de verschillende ladingen? Of het op/afrijden van de trailers?