Hallo hans
ziet er erg mooi uit! Ik wou dat ik er zoveel plaats voor had. Wij hebben gisteren de draaischijf aan de praat gekregen met de ombouwset van gerd boll. Kost weinig en draait fantastisch, compleet met langzaam wisselende seinen op de brug en uitschakelbare verlichting in het huisje!
Ik zag hierboven de discussie over het inbouwen van de aandrijvingen, en zag dat er wat verschillende mogelijkheden worden besproken. Ben je er inmiddels al uit?
Ik ben hier nu zelf mee bezig, vandaar even een reactie op basis van mijn bevindingen. Ik heb dus nog geen ervaring met de levensduur.
Ik wil ook geen aandrijvingen in het zicht:
1) omgekeerd inbouwen: een heel werk, je kunt er niet of nauwelijks meer bij en je ziet ze nog steeds zitten . Het dient hoofdzakelijk om de bult kwijt te raken zoals piet beschrijft. Je ziet het vaak bij clubbanen. Ik vond dit niet interessant genoeg
2) ondervloer inbouwsets. Een plastic mechanisch setje. Niet populair, dus in houten met een beetje zoeken voor zo'n 3,50? te vinden. Ziet er fraai uit maar moet erg nauwkeurig ingebouwd worden. Ik heb er twee ingebouwd en het werkt perfect. Heb dit in een module gedaan dus kon overal goed bij. Lijkt me moeilijker als je het onder een baan moet doen maar dat zou je moeten proberen. Over de betrouwbaarheid: als je het goed hebt gedaan en het werkt zou ik niet weten waarom het niet betrouwbaar zou zijn. Natuurlijk gebruik je wel de standaard aandrijving die niet betrouwbaar schijnt te zijn, maar die kun je op deze manier gemakkelijk vervangen omdat hij in een houder zit. Bij mij werkt het tot nu toe goed.
3) wordt hier geloof ik nog niet over gesproken, maar de meesten gaan over op servo aandrijving. Voordelen: goedkoop : je hebt een servodecoder nodig ( bv esu switchpilot servo a 23,50?) voor vier servo's en de servo's zelf a 3-5?. Verder absoluut onzichtbaar, zeer betrouwbaar, geen klikklak, en de wissels gaan langzaam om. Nadelen: je moet zelf een constructie maken met beugeltjes, veerdraad en de aansluiting op het wissel ( waar hier op het forum uitstekende beschrijvingen van te vinden zijn, oa bij arjan of olivier88 )en je kunt de wissel niet handmatig omzetten. Naar mijn idee wegen de voordelen ruimschoots tegen de nadelen op en ik heb dan ook besloten dit in mijn nieuwe station toe te gaan passen
jouw oorspronkelijke vraag betreft het verwijderen van de eindafschakelin wanneer je de wissels met bv koploper bedient om doorbranden te voorkomen. De microswitches schijnen nogal onbetrouwbaar te zijn en deze worden dan ook verwijderd. Op het forum is te vinden hoe je dit moet doen. De meningen zijn hierovee verdeeld en ik heb besloten het niet te doen.
Als andere mogelijkheid kun je nog met gemotoriseerde aandrijvingen werken, maar dit lijkt duur en niet zo simpel dus dat heb ik gelaten voor wat het was.
Tot zover mijn studie, hopelijk heb je er iets aan!
Veel succes met je baan. De gallerik die je hebt gebouwd vind ik erg mooi!
Roland