Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik heb de zoekfunctie gebruikt...en de ondervloersetjes worden bagger genoemd  :lol:

Als je de aandrijvingen al hebt (zoals ik) schijnt omdraaien de beste optie te zijn...dus  :)

Ik heb nog even bedenktijd, mijn baan loopt niet weg...alhoewel er zitten pootjes onder  :P

Groeten en bedankt Roland.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
He Hansje!

Ik ben wat aan het neuzen op deze site want ik wil graag beginnen met deze hobby.
Heb me gister aangemeld en al een hoop gelezen vooral deze naam kwam ik vaak tegen dus dacht ik die moet ik maar eens gaan bekijken.
Wat een super baan!!!
Ik moet nog beginnen en wil beginnen met een baan(tje) van 2.80 bij +_ 0,90.
Daar kan je toch ook wel wat mee dacht ik.
Alleen kan ik gerust nog een paar cm aan alle kanten pakken wat zou jij doen?

mvg
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Welkom gs !!   :)

Dank voor je compliment.

Alles ligt aan een ruimte die je beschikbaar hebt, ik kreeg gelukkig een aardige ruimte hiervoor beschikbaar.
Ik heb gemerkt dat elke CM is meegenomen, dus pakken wat je pakken kan  :lol:
Met jouw afmetingen zou ik zeker in etages gaan werken, spiraal, schaduwstation e.d

Als beginner, zeker een eigen draadje starten...dit is een geweldig forum  8)

SUCCES !!

Hans ;)

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
Met omgekeerde aandrijvingen werkte ik ook maar ben ze allemaal aan het vervangen.Ik verkoop de aandrijvingen wel.Zoals beloofd enkele plaatjes van mijn aandrijvingen en inbouw : opmerken dat de stelhevel moet bewerkt worden
De aandrijving voor inbouw.Makkelijk op een plaatje gemonteerd.Voordeel :makkelijk juist te plaatsen en snel te vervangen


Met zelfbouw omvormer en gemonteerd ipv aandrijving 7549 :


Met omvormer van Hoffman LA010 (kost ongeveer 5 euro/stuk) :




Bovenaanzicht van de wisselstraat :

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zeker niet verkeerd, resultaat mag er zijn  8)

De aansluiting op de wissel zelf is ook redelijk makkelijk te doen dan ??

Dank voor de foto's  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
Jahoor.Enkel moet je het hendeltje wat verbouwen zodat er een gaatje in is voor het metalen staafje dat aan de aandrijving zit.Er is daar ergens een schemaatje van op mijn pc.Zal het anders wel eens plaatsen.Anders googelen op hoffman aandrijving onder afbeeldingen.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Dag Hans.

Vraagje: waarom laat je het middelste 'kolenspoor'
niet symetrisch eindigen op de draaischijf? Dus het
spoor ietwat verlengen, de bocht iets 'later' en de
draaischijf-adapter 2 posities rechtsom opschuiven
(op de laatste foto dan).

Voor wat betreft de wisselaandrijvingen: nog een
mogelijkheid is, gebruik maken van bowdenkabels
(principe van fiets-remkabels). Hiermee kun je alle
bedieningen naar één centraal punt leiden, alwaar
je kunt kiezen voor hand- en/of elektromechanische
bediening. Of dat dan middels spoelen, servo's of
geheugendraad is, met of zonder eindafschakeling,
is aan jou.

Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
daanknoben
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Ziet eruit alsof je erg degelijke wissel aandrijvingen hebt gekocht. Het enige wat ik met afvroeg, als je een redelijk complexe wisselstraat hebt, met engelse wissels en gewone wissels naast elkaar. Kom je dan onder de baan geen ruimte te kort met aandrijvingen enzo?

Groeten,

Daan
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi erik

roland hier. Kun je iets meer over die bowdenkabels vertellen? Ik ken ze van vroeger uit vliegtuigjes en zat er al aan te denken omdat ik direct onder de wissel geen plek heb. Weet je waar ze te krikgen zijn? Heb jij ze tiegepast en heb je daar een foto van? Voor de standaard aandrijvingen lijkt me niet dat dat gaat werken?

Roland
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Bellejt

watis het voordeel van deze aandrijvingen tov servo's ik heb begrepen dat dit flink duurder is en wat omslachtiger terwijl het principe met de pen bediening hetzelfde is?

Interessant topic dit. Sorry hans dat ik zo inbreek, maar volgens mij is deze discussie voor jou nu minstens even interessant als voor mij.

Roland
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
servos vond ik omslachtig omdat ik dan weer andere decoders moet kopen.De aandrijvingen van hoffmann zijn niet duurder dan de marklin 7549 hoor.Die kosten ook 12,95 euro.Dat schakelingetje is enkel 2 transistoren en 2 weerstandjes.Kost 2,5 euro.Zo kan ik ze op de gewone K83 (of cloon) gebruiken zonder zware inverstering.Als je nog goedkoper wil koop je de conrad.Is eigenlijk identiek maar maakt meer lawaai.
Zodra ik batterijen heb zal ik eens een filmpje proberen  te maken van de beweging van een kruis en gewone wissel.
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Ok, het kan idd een voordeel zijn dat ze op een gewone k83 kunnen. K aandrijving kost trouwens rond de 20 euro

roland
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Erik, je bedoeld het doodlopende spoor ??

Deze is bedoeld om rommel af te voeren...een soort afvalputje zeg maar  :lol:
Ook voor aanvoer.

Op aanrade van Hessel maak ik hem zelfs korter, zie foto...kan ik daar wat extra dingen plaatsen dieseltanks, opslag voor zand, waterkranen enz.
Spoor kan dan ook dienen voor de aanvoer van diesel.
Met dank aan Hessel  8)



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
bellejt en andere bedankt voor jullie bijdrage  :)

Soms kan inbreken ook een positief effect hebben...dus in dit geval toegestaan hoor  :lol:

Daan, betreffende ruimte...in principe ruimte zat alleen bij de gallerij kan het iets moeilijker zijn, maar dat zien we dan wel weer  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Math
gast

Re:Baan Hans(je)
Hansje,
Hallo, ik ben een nieuwkomer, ik volg al enige tijd jouw vorderingen, het ziet er geweldig uit, ik ben zelf ook gestart met mijn baan. Ik hoop nog veel van jou op te steken.
Math
Re:Baan Hans(je)
Math
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,
Wat gebruik je eigenlijk als geluiddemping onder de rails!.

Math
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik neem aan dat Hessel je dan ook heeft aangeraden een slakkenkuil te maken net na de kolenbunbruiken om ook de slakken af teker? Da's nog best een uitdaging hoor. HIER zie je een voorbeeld. Het spoor ernaast kun je dan ook gebruiken om de slakken af te voeren. Met een rijdende kraan (de M digitale uitvoering bijvoorbeeld) kun je de slakken uit de kuil scheppen en in wagons op het korte spoortje laden. eenvoudiger kan ook, met een soort bak naast de rails waarin de slakken worden geblust, slakken worden dan in een klein kuiltje tussen de rails gegooid, en er na verder rijden van de lok meteen weer uitgeschept (meestal met een kraantje).
Ook moet je nog wat waterkranen plaatsen, maar dat wist je natuurlijk al :-)

Het wordt vast weer heel mooi!

Walter
Re:Baan Hans(je)
Varekamp
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Je project krijgt steeds meer gestalte. Je geeft op de foto duidelijk aan wat je bedoeling is. Zag gisteren nog een slakkekuil liggen op Rijswijk. Maar het is niet mijn tijdperk.
Ik zag bij de banen ook nog een mooie opstelling, maar je zal ongetwijfeld zelf ook wel voorbeelden hebben.
Ben erg benieuwd naar je vervolg en dat je straks de eerste spullen gaat plaatsen en aankleden.
Succes met je slakkenkuil en waterkranen.

Groeten Ronald  :D
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Math op zondag 12 december 2010, 10:39:26
Hans,
Wat gebruik je eigenlijk als geluiddemping onder de rails!.

Math

Welkom op het forum Math  :)

Ik gebruik hiervoor blauw spul  :lol: ...blauwe spul is geluiddempende parketondervloer >> 11DB >> 3mm 
Te koop bij een bouwmarkt.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Jij bent ook weer lekker bezig met BW vorig jaar was je er al mee bezig.
Ben benieuwd wat het gaat worden met scenery  :D
Geen tijd voor een update in mijn draadje, ga straks naar de film met mijn vriendin  8)

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan Hans(je)
Mooi hoor :D
Dat wordt een mooi rangeer terrein :D
Succes!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op zondag 12 december 2010, 11:04:15
Hans,

ik neem aan dat Hessel je dan ook heeft aangeraden een slakkenkuil te maken net na de kolenbunbruiken om ook de slakken af teker? Da's nog best een uitdaging hoor. HIER zie je een voorbeeld. Het spoor ernaast kun je dan ook gebruiken om de slakken af te voeren. Met een rijdende kraan (de M digitale uitvoering bijvoorbeeld) kun je de slakken uit de kuil scheppen en in wagons op het korte spoortje laden. eenvoudiger kan ook, met een soort bak naast de rails waarin de slakken worden geblust, slakken worden dan in een klein kuiltje tussen de rails gegooid, en er na verder rijden van de lok meteen weer uitgeschept (meestal met een kraantje).
Ook moet je nog wat waterkranen plaatsen, maar dat wist je natuurlijk al :-)

Het wordt vast weer heel mooi!

Walter

Een slakkenkuil bij de dikke groen lijnen bedoel je dus, zie foto.
PROBLEEM, daar loopt een verstevigingsbalkje onder  :shock:



Dank voor het meedenken Walter  :)

Deze (digitale) kraan gebruiken ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op zondag 12 december 2010, 12:09:42
Hallo Hans,

Jij bent ook weer lekker bezig met BW vorig jaar was je er al mee bezig.
Ben benieuwd wat het gaat worden met scenery  :D
Geen tijd voor een update in mijn draadje, ga straks naar de film met mijn vriendin  8)

Gr Einte

Dank je, ben zelf ook benieuwd wat het wordt  :lol:

Naar de film met een vriendin...je bent in je tweede jeugd  8)

Veel plezier Einte !!

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Marklin5 op zondag 12 december 2010, 12:13:47
Mooi hoor :D
Dat wordt een mooi rangeer terrein :D
Succes!

Dank voor je reactie en compliment  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Varekamp op zondag 12 december 2010, 11:21:02
Hallo Hans,

Je project krijgt steeds meer gestalte. Je geeft op de foto duidelijk aan wat je bedoeling is. Zag gisteren nog een slakkekuil liggen op Rijswijk. Maar het is niet mijn tijdperk.
Ik zag bij de banen ook nog een mooie opstelling, maar je zal ongetwijfeld zelf ook wel voorbeelden hebben.
Ben erg benieuwd naar je vervolg en dat je straks de eerste spullen gaat plaatsen en aankleden.
Succes met je slakkenkuil en waterkranen.

Groeten Ronald  :D

Ik krijg zo wel eens voorbeelden uit verschillende bronnen  :)

Bedankt  :D

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Dag Hans.

Citaat van: Nieuwenhuis
Vraagje: waarom laat je het middelste 'kolenspoor'
niet symetrisch eindigen op de draaischijf? Dus het
spoor ietwat verlengen, de bocht iets 'later' en de
draaischijf-adapter 2 posities rechtsom opschuiven
Citaat van: HansjeErik, je bedoeld het doodlopende spoor ??
Nou, ik bedoelde eigenlijk dit stukje hier (blauw):



Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik denk dat Erik wel gelijk heeft. Het geeft een mooier beeld als je zijn voorbeeld volgt.
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Mm daar ben ik net zelf ook mee bezig, maar daar verkijk je je op, ik bedoel op de hoek waaronder het afrijspoor vanaf de draaischijf komt. Het blauwe lijntje ziet er wel ok uit, maar er zal in werkelijkheid een enorme scherpe knik in komen denk ik. Is altijd een heel gepuzzel en met flex lastig in te schatten omdat je het niet even neer kunt leggen.

Succes hans, ik volg dit met veel belangstelling;-)

roland
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Helemaal met Roland eens, tekenen is makkelijk maar uitvoeren  :)

Ik heb dat al in het begin geprobeerd, maar je krijgt een lelijke knik erin...nu loopt de LOK mooier naar de draaischijf...geloof me maar ;)
De rail die al aan de draaischijf zit, heeft al een lengte van zichzelf, vergeet dat niet.

Ik heb toch de plaat boven de gallerij er nog af kunnen halen en een wissel ondersteboven ingebouwd.
Scheelt echt een behoorlijke bobbel hoor !!
Servo daar is onmogelijk want dan knalt de LOK er tegen, geen ruimte daaronder dus  :shock:
Ook een K83 (AJ) aangesloten, en de wissel loopt als een zonnetje via mijn CS2 !!
Zelfs nog vlotter en meer soepel dan mijn C-wissels van Märklin.

Beetje camoufleren moet toch lukken ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi hans

ben benieuwd hoe het camoufleren gaat ! Servo kan juist wel, want de pen kun je verlengen zodat je hem op een plek kunt zetten waar hij wel past. Dat is voor mij juist de reden om servo's te gebruiken; op de plek waar de wisselstraat voor mijn station ligt loopt de wisselstraat voor mijn schaduwstation er 9 cm lager onderdoor

roland
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zoveel wegen naar Rome  :)

Ik ben net zo benieuwd als jij  :lol: ...maar eer ik zover ben duurt nog even.

Dank voor je reactie.

Voordeel bij BW is dat het tussen de rails vaak bijna vlak loopt...zand, grind en noem maar op, en dat kan schelen natuurlijk.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi hans

zomaar even meedenken: als je nu een plaatje hardkarton precies op maat snijdt zodat het om de wissel aandrijving past

dan dat op de baanlijmen, de wisselaandrijving eruithalen en ballasten. Als dat droog is de wusselaandrijving erin en in de kleur van de ballast schilderen, of met een dun laagje ballast beplakken

het is maar een idee, maar zo kan je hem er in elk geval nog uithalen als hij stuk gaat

succes!

Roland
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik bedoel de slakkenkuil eigenlijk zoals hieronder aangegeven in groen (ik trek niet zulke nette rechte lijntjes)



Ik weet dat we hier vorig jaar een keer over hebben gesproken, maar zou je kolenbunker niet een stuk naar links kunnen (in de richting van de rode pijlen), dan heb je een heel eind over na de bunker voor een slakkenkuil, water nemen en zand bijvullen.

Overigens, die wisselaandrijvingen ondersteboven inbouwen werkt uitstekend, is ook mijn ervaring. Het idee om de onderkant van een dun laagje ballast te voorzien werkt ook prima. Ik heb het gat en de aandrijving afgedekt  met een heel dun laagje plastic waarover ik tesa crepe tape had geplakt zodat de ballast met lijm weer een beetje houvast had. Op deze manier kun je de aandrijving toch nog vanonder verwijderen. Ik heb er jammergenoeg geen foto's van.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter,

Dat opschuiven zou kunnen met kunst en vliegwerk...maar op de hoogte van het dieseltankje wat daar nu staat loopt een steunbalk over dwars dat zou betekenen dat de zaak minder stevig wordt.
Moet tenslotte een nieuw gat zagen.
Door dit balkje lopen tevens wat steundraadeinden...dus  :?
Tevens moet ik nieuwe verloopstukken maken van C naar K en de nodige C rails weer vervangen door K met de vraag of het dan allemaal wel zo mooi past als nu :shock:

Roland en Walter bedankt voor de reactie en tips..altijd leerzaam  8)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter,

En een slakkenkuil naast de bunker, zie foto...en het doodlopende spoor wat inkorten.
Lang genoeg houden om daar mijn rijdende digitale kraan neer te zetten, die de rommel kan afvoeren ??

Links gele lijn komt een dieseltank, zodat een LOK kan bijtanken zonder in de weg te staan, goed idee ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Dat kan natuurlijk, maar betekent ook dat de lok via de draaischijf terug moet steken om slakken te verwijderen. Dat is natuurlijk niet erg, want is wer een rangeerbeweging :-), in het echie werd dat zoveelmogelijk vermeden natuurlijk!  Slakken verwijderen is een vuil klusje en kost wat tijd, vandaar dat het vaak tegelijk wordt gedaan met water nemen. Bovendien moeten de gloeiende slakken soms geblust worden, zodat de nabijheid van de waterkraan handig is :-) De kraan die je liet zien is inderdaad wat ik bedoelde, grijpertje eraan en je bent klaar. Zo'n kraantje werd ook vaak gebruikt als noodbekolingskraan voor het geval er iets met de bunker aan de hand was.
Je dieselspoor is prima, lekker uit de weg. Vergeet niet dat alle loks zand nodig hebben, dus ook E en V loks. Verder weet ik niet of je oliegestookte stoomloks hebt? Dan zou je ook nog olie moeten kunnen bunkeren. Da's gelukkig een niet zo grote installatie (behalve de voorraadtanks dan). Faller bv heeft zo'n setje.

Walter

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Die plaats voor de dieseltank is zeer goed gekozen.

Wat is trouwens de achterliggende gedachte om ineens van C-rail naar K-rail te gaan.

Ik zie dat je de opsteek wisselaandrijvingen gebruikt. Ga je die allemaal op zij kop aansluiten?

Schakelt die dan na meerdere malen nog steeds probleemloos? Als dat zo is breng je toch wel meer van ons op een goed idee. :) :) :) Worden we vrolijk van.

Groet

Ronald

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter en andere meekijkers  :lol: ....ik heb het nader bekeken, en ik zou bij de roze dikke pijl zelf een overgang kunnen maken van een C naar een K-wissel en vandaar al met K kunnen werken.
Ik hoop alleen dat de vervangende K stukjes (roze lijnen) wel uitkomen zoals het nu ligt  :?
En dan de kraan een volle rechte rail kunnen opschuiven...IDEE ??



Overigens bij mijn idee (slakkenkuil) worden LOKS die kolen nemen niet gehinderd !!??



Foto 1 of 2 thats the question  :D

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: M.user op zondag 12 december 2010, 22:20:13
Hoi Hans,

Die plaats voor de dieseltank is zeer goed gekozen.

Wat is trouwens de achterliggende gedachte om ineens van C-rail naar K-rail te gaan.

Ik zie dat je de opsteek wisselaandrijvingen gebruikt. Ga je die allemaal op zij kop aansluiten?

Schakelt die dan na meerdere malen nog steeds probleemloos? Als dat zo is breng je toch wel meer van ons op een goed idee. :) :) :) Worden we vrolijk van.

Groet

Ronald



Van C naar K is geboren doordat C-rails niet op de draaischijf past..zonder ombouw-toestanden  :)

Zover schakeld hij perfect soepel, maar ik weet niet hoe dit over een jaar is  :P

Dank voor je reactie ;)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik zou zowiezo foto 1 doen, of je nu wel of niet de slakkenkuil in je behandelsporen doet. Vaak zie je verschillende loks achter elkaar staan, dus de eerste neemt kolen, de tweede is aan het uitslakken en neemt water, en als er voldoende plek is zelfs nog één die zand aan het bijvullen is. Daarna wenden en of meteen terug naar het station voor de volgende rit of met de kop de goeie kant op de loods in. Daar wordt dan een rustvuur aangelegd, zodat het opstoken vlot gaat.
Met K-rails krijg je het zeker goed aan elkaar, je kunt indien nodig gebruik maken van flexrails.

Mijn ervaring met ondersteboven gemonteerde aandrijvingen prima schakelen, ook na langere tijd. Ik merkte geen verschil met anders gemonteerde aandrijvingen. Ik heb nooit eindafschakelingen verwijderd, en eigenlijk ook geen problemen gehad.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Mooi verhaal, bedankt  :)

Walter wat denk je hiervan, naast de kolenkraan doodlopend maken...en de ander waar nu een stootblok ligt aansluiten op de draaischijf. (dunne rode lijn)
Dan kan ik zo'n slakkenkraan maken boven de twee putten en afvoeren op het dood spoor  8)
De kolenkraan eerst opschuiven uiteraard !!



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Kan ook, maar zo'n brugkraantje is natuurlijk niet 'goedkoop', en niet zo veelzijdig inzetbaar als je kleine mobiele kraantje. Overigens, ter rationalisering werd in de jaren 30 ook in kleinere BW's ook wel een speciale 'slakkenlift' ingebouwd, waar de wagons gewoon onder geparkeerd werden. Dit is natuurlijk ook een 'dure' installatie.
Als je bekolingskraan erbij kan, kan je die ook gebruiken om de slakkenkuil te legen.

Hoe ging je de kolenvoorraad ook alweer aanleggen???

W
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Op de fiets  :lol:

Met wagons die onder de kolenkraan worden doorgeschoven, of bedoel je dat niet ??

Schiet al op, alleen bij de rode lijntjes nog een passend stukje...dit alles zonder flexirails en het past perfect  8)
Nu kan de kolenkraan een hele rechte rail worden opgeschoven..YESSSS  :P



Het fijne is, dat je de rails niet meteen hoeft vast te zetten en dat is bij flexirails wel.

Mooi toch  :)

Totaalplaatje, de verbinding tussen C en K moet ik nog solderen hoor.



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
yep precies, want je kolentoevoerspoor is niet altijd bezet met een kolentrein :-)

Ziet er goed uit met K-rails, en dat de kraan verder naar links kan is prachtig. Kan het kraanspoor (dus waar de kraan zelf op rijd) worden verlengd?????
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
voor de camouflage van je omgekeerde aandrijving gewoon een stukje stevige plastic van 0,5 mm gebruiken.eerst je strooisel erop en daarna afwerken in de baan.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op maandag 13 december 2010, 14:29:59
yep precies, want je kolentoevoerspoor is niet altijd bezet met een kolentrein :-)

Ziet er goed uit met K-rails, en dat de kraan verder naar links kan is prachtig. Kan het kraanspoor (dus waar de kraan zelf op rijd) worden verlengd?????

Niet dat ik weet....goeie vraag  :)  ...lijkt me niet, waar wilde je die kraan naar toe rijden dan, het kopstation  :lol:

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: bellejt op maandag 13 december 2010, 17:06:14
voor de camouflage van je omgekeerde aandrijving gewoon een stukje stevige plastic van 0,5 mm gebruiken.eerst je strooisel erop en daarna afwerken in de baan.

Dank voor de tip...moet lukken  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
 8) 8) 8) 8) nah, tot dicht bij de draaischijf, dan kun je je kolenopslag tot daaraantoe maken.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Maak morgen de rail-aansluiting af, en zorgen dat alles goed aansluit...ook van C naar K en daarna alle wissels aftekenen en uitzagen, ben ik voorlopig wel zoet mee vrees ik  :)

Wat proefrijden, is misschien ook wel verstandig.

En de kraan verplaatsen niet te vergeten, dus werk aan de winkel.

Daarna eens goed bekijken wat waar kan (moet) komen.
Ik heb ook die mooie watertoren nog  8)

Groeten,

Hans ;)

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Mogelijkheden zat dus....bedankt voor je bijdrage  :)

Groeten,

Hans ;)