Ik mijd deze rubriek omdat ik analoog rijd. Maar ik reageer vandaag op de onderbuikgevoelens van anderen.
Want waarom wordt gesuggereerd
dat je lichtsluizen niet moet gebruiken?
Ik ben zelf een voorstander van lichtsluizen. En een van onze mede (ex-)forumleden (een digitaalrijder met koploper) was dat ook, maar die kocht bij aliexpress lichtsluisjes van € 0,50 per stuk. Dat waren sluisjes die wel daglichtgevoelig zijn, maar over zo'n beperkte afstand werken dat ze daar niets van merken, en ze berustten op reflexie (terugkaatsing van straling door het object).
Zo had hij er eentje in een loods met een half openstaande deur. Dankzij dat dingetje kon hij exact rangeren.
Hij had er ook eentje (straaldoorbreking) diagonaal staan over de toegang tot zijn schaduwstation.
Daarmee kon hij digitaal alle sporen bewaken, en niet alleen de ingang of uitgang.
Digitaal kan dat, analoog niet (analoog moet je stroom hebben om iets, meestal een relais, te kunnen schakelen).
Als je je verdiept in lichtsluizen dan weet je dat er 2 basistypen zijn (reflexie en straaldoorbreking), en afhankelijk van het sensortype ook 2 (namelijk met of zonder frequentie regulatie).
Ali verkocht alle vier de types, voor een krats, relatief gezien.
Je moet dat eigenlijk zo zien, Ali is de groothandel waar de winkelier om de hoek de spullen koopt. Dus als jij daar ook inkoopt, dan sla je de tussenhandel over, en daardoor voel je je de koning te rijk. En mag jij met je zuur verdiende centen zijn uitkering ophoesten ...
(broodroofboetedoening, mooi scrabblewoord).
Voor een krats wil zeggen dat de duurste sluizen hier, ook bij Ali, de relatief duurste chip hebben. de Sharp FE, etc. Die niet gebruikt wordt in reflexie sluisjes, maar wel in straaldoorbreking sluisjes. Dat zijn diodes met 4 pootjes, met een reguleerbare frequentie. Dat zijn de sluisjes die niet daglicht gevoelig zijn (de duurste categorie).
Het gaat er niet om of het werkt of niet. Het werkt.
Het gaat erom hoe je het sluisje weg werkt in het landschap, opdat je er niets van ziet.
En het gaat erom of je het zelf allemaal moet solderen, of kant-en-klaar zo kunt kopen.
Sluisjes, zelfs ingekocht bij Ali, behoren tot de duurste categorie sensors.
LDR is waanzinnig veel goedkoper. Maar als geld eigenlijk geen rol speelt, en dat is in deze hobby zo,
dan zit je totaal niet met de prijs. De prijs is wat de gek ervoor geeft.