Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Ik vrees dat een los wagonnetje in een helix niet zal blijven staan, ongeacht detectie of niet...

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Zowel Ruud als Cees melden dat hun reactie voorkomt uit persoonlijke voorkeur.
iTrain is in de jaren ontwikkeld, ik begon in 2009 met 1.5.
Daarna kwam vrij snel versie 2, 3, 4 en 5.

Iedere nieuwe versie gaf een verbetering in het rijden met iTrain.
Maar t/m versie 3 werd er gewoon nog gereden met een inrij- een rem- en een stopmelder.
Veel rijders werkten met 2 melders en hielden het deel tussen de 2 melders on-gedetecteerd.

Tijdens de iTrain fandag in Werkendam op 16 september 2015 kwam Xander vertellen wat er in 4 nieuw zou zijn.
Hierin werd al duidelijk aangegeven dat in versie 4 ook met 1 melder per blok gereden kan worden maar dat iTrain met meer melders beter de Trein kan volgen.
Na 4 kwam ook logisch 5 en als ik me nu goed herinner was na 5 5.1. een hele nieuwe update waar we de treinen nog beter op positie lieten rijden.
Ik heb daar zijdelings ook veel in mee getest en voordat het werd vrij gegeven. Veel problemen waren opgelost en toch kwamen er na 5.1 nog steeds nieuwe updates.

Bezetmelders zijn de ogen van de baan zodat iTrain kan zien waar een Trein zich bevind.
Dat vind je ook altijd weer terug in de handleiding.

We gebruiken nu in versie 5 de stoppositie aan het einde van een blok of gebruiken in de stationsporen het uitlijnen in het midden van een perron door het ingeven van waar het perron begint en hoe lang het perron is en kunnen verder dan nog aangeven waar we willen centreren of aan welke kant van het perron de trein stopt om indien aanwezig deuren van wagons aan de juiste kant worden geopend.
In versie 6 weet ik niet wat daar verder van toepassing is, als tester heb ik ook geen toegang.
Ik weet wel dat in 6 de stoppositie en vrijbalk in de stationssporen en opstelsporen een belangrijk rol zijn.

Ik ga binnenkort weer een nieuw baantje maken wat ik ook weer met iTrain ga aansturen (ben het wel verplicht aan mijn topicnaam) en daar ga ik alle blokken minimaal met 2 bezetmelders uitvoeren maar ook waar ik dat nodig vind met 3.
Dat baantje gaat rangeren ook weer een belangrijk rol in spelen en daar wil ik ook weer het omrijden van een Loc mogelijk maken.
De ontwikkelingen in iTrain zijn o.a. gericht op het rangeren en dan hebben we niets aan niet gedetecteerde stukken.

Hier laat ik het verder bij want als je nog meer wil weten lees de handleiding nog eens goed of ga naar het iTrain forum want daar zit nog veel meer expertise  ;)

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 18 december 2024, 16:01:22@citaat Ik vrees dat een los wagonnetje in een helix niet zal blijven staan, ongeacht detectie of niet...

Dat is in de meeste gevallen zo maar een wagon kan ook weleens in een bocht blijven "hangen" en dan is detectie wel erg prettig.
@citaat  @citaat en als kleine aanvulling op deze heldere uitleg;  :thumbup:
in een blok kan je ook opgeven waar er geremd moet gaan worden.
Heren,
Wederom bedankt voor de reacties.
Mijn vraag tot volledige detectie is beantwoord: voor iTrain hoeft dit niet.

Maar wat zouden jullie antwoorden op mijn twee andere vragen uit mijn laatste post?

1 Waarom zou een terugmelder minimaal de lengte van de langste loc moeten hebben en niet gewoon een korte stukje rail? Je hoeft toch alleen maar een puls door te geven aan de centrale en iTrain. Is het erg als een terugmelder aan-uit gaat als er een lange wagon overheen gaat, waarbij de draaistellen verder uit elkaar staan de lengte van de terugmelder?

2 Kun je in een blok ook zodanig afremmen dat je al stil staat nog vóór je de tweede melder bereikt?

Bedankt alvast, ook namens de twee andere forumleden.

Fijne avond,

Paul
nominaal wordt 20-25 cm aangehouden voor de lengte van de terugmelder, maar je kan ook 5 cm gebruiken alleen is de kans op goede bedrijfszekerheid wat minder en dat geldt met name bij korte loks.
je kan in iTrain precies opgeven waar er gestopt moet worden, zelf in het midden van een blok bijvoorbeeld.
de iTrain handleiding is in deze ook heel duidelijk  ;) 
Top!

Daarmee zijn onze vragen beantwoord.
Bedankt!

Citaat van: Rudibeer op woensdag 18 december 2024, 17:19:28@citaat  @citaat en als kleine aanvulling op deze heldere uitleg;  :thumbup:
in een blok kan je ook opgeven waar er geremd moet gaan worden.

Hangt wel van bepaalde voorwaarde af.
Citaat: Uit de handleiding iTrain

Een trein moet remmen als de snelheid van de trein in het blok moet worden
teruggebracht of als er gestopt moet worden. Normaal weet de machinist dit als hij het
voorsein ziet. In plaats van een terugmelder geef je nu een positie op in het veld
'Rempositie', naast het veld 'Voorsein', om aan te geven vanaf waar alle treinen de
remming moeten gaan inzetten. De nieuwe snelheid of het stilstaan moet zijn bereikt bij de
stoppositie. iTrain zal het remproel berekenen om gelijkmatig de snelheid te verlagen tot
de gewenste waarde. Laat de waarde eerst op 0 cm staan en gebruik alleen een andere
waarde voor lange blokken of blokken met een voorsein voor het hoofdsein. Zorg er altijd
voor dat er genoeg afstand zit tussen de rempositie en de stoppositie.
Ik ga voor mij nieuwe baan over op iTrain. Momenteel ben ik een 2 rail testbaan aan het opzetten en heb een proeflicentie van iTrain.

Ik heb de testbaan getekend, de blokken zijn gedefinieerd, de melders liggen erin en de wissels zijn vastgelegd.

Ik kan alleen nergens vinden hoe nu verder, ik wil de testbaan virtueel gaan testen, maar hang vast.

Moet ik rijwegen aanmaken en zo ja, hoe doe ik dat, moet dat handmatig of kan ik dat automatisch genereren?

Wie kan mijn vertellen hoe verder te gaan? Bedankt. 

Ik heb de laatste versie van iTrain geïnstalleerd.

Martin, de volgende stap is de blokken selecteren en de knop Vul automatisch gebruiken dan staat alles in de blok eigenschappen.flyerman 1.jpg

Heb nu verder even geen tijd.
Kom er straks wel op terug.
Je hebt een Pb.
Bedankt Tom.

Een vlaag van verstandsverbijstering, ik had automatisch invullen gedaan voor het tabblad bezetmelders, althans dat dacht ik, maar alles wordt ingevuld,
ook de verbindingen naar het volgende en vorig blok. Virtueel kan ik een loc van het ene naar het andere blok laten rijden, door de melders aan te klikken.

Ik zit nog met een paar dingetjes, wacht even je bericht in de PB af.
Citaat van: iTom op zaterdag 16 augustus 2025, 18:50:53Heb nu verder even geen tijd.
Kom er straks wel op terug.
Je hebt een Pb.

Krijgen wij hier het geheim ook nogte lezen?

Henk

@citaat ja hoor, gewoon verwijzen naar de handleiding en een pdf bestand.  >:-D
Goedemorgen,
Volgens mij is de juiste plek voor mijn vraag, maar zo niet dan hoor ik het graag.
Ik overweeg om mijn huidige digitale Marklinbaan aan te gaan sturen middels itrain. Momenteel wordt de baan aangestuurd middels de CS 2 (60215).
Is het te doen om over te stappen naar volledige besturing door Itrain of zeggen jullie, niet doen omdat er te weinig contacten zijn ingebouwd.
Ter info
- omvang baan 4,60x330, twee niveau's met helix
- station 6 sporen
- diverse opstelsporen zonder contactrails
- 5 sporig Schaduwstation wordt nu door cs2 geregeld
- in de baan zitten circa 16 contactrailsen (om de seinen te schakelen)
- maak gebruik van remmodules voor de seinen

Hoor graag jullie mening en alvast bedankt
Gr
Peter
Dag Peter,

Ik ben bang van niet; iTrain werkt met bezetmelders.
Daartoe wordt de baan opgedeeld in blokken, een blok is in principe een stuk rails tussen twee wissels. 
In een blok maak je dan een of meer bezetmelders door voor elke bezetmelder een scheiding in de spoorstaaf aan te brengen en daar een draad aan te solderen die via een terugmelddecoder naar de centrale gaat.
Je moet je volledige baan opdelen in blokken en van bezetmelders voorzien omdat anders iTrain de treinen 'kwijt' raakt.

Je schrijft dat je twee niveau's hebt dus de vraag rijst bij mij of je, als je hiertoe over wilt gaan, overal goed bij kan.

Henk
Hoi Henk,
Dank voor je snelle reactie. Ik heb niet tussen alle wissels een scheiding van de rails aangebracht. Dat zou dus betekenen dat ik bijna mijn hele station en menig ander spoor zou moeten openbreken (terwijl alles is geballast). Bij de onderste laag kan ik er wel makkelijk bij.
Helaas😢
Gr
Peter
Dag Peter,

@citaat
Dat kan wel meevallen.
Je kunt met een dremel of een zaagje een scheiding in de spoorstaaf aanbrengen.
Ik meen dat Roco of Fleischmann een speciaal zaagje voor spoorstaven heeft.
Dan boor je naast de spoorstaaf, maar nog tussen de bielzen een gaatje van van 1 a 2 mm en vlak daarbij soldeer je de draad die naar de terugmelder gaat aan de spoorstaaf en de draad gaat door het gaatje onder de baan.
Als je dan zoveel mogelijk de spoorstaaf neemt die aan de achterkant grenst zie je er weinig tot niets meer van en anders met een likje verf wegwerken.

Op deze manier heb zijn er op de treinenclub waar ik lid van ben, meer dan 100 blokken met 3 bezetmelders per blok gemaakt.
Zonder de ballast weg te halen en zonder rails te verwijderen.

Henk

Alternatief kan met lichtsluisjes of reedcontacten.
Dat doorslijpen kan een oplossing zijn, dat ligt aan de rails die gebruikt wordt. Met C rails gaat die vlieger niet op. 

Ik kan niet uit het bericht halen welke rails gebruikt wordt.

Citaat van: flyerman op dinsdag 16 september 2025, 12:28:59Dat doorslijpen kan een oplossing zijn, dat ligt aan de rails die gebruikt wordt. Met C rails gaat die vlieger niet op.

Ik kan niet uit het bericht halen welke rails gebruikt wordt.

Als je kijkt in het profiel van de TS dan kan je het meestal wel vinden.
@Peter01  heeft het hier vermeld KLIK  en daar lees ik dat er C-rail is gebruikt van daar mijn alternatief voorstel.  :-)

Overigens is C-rail wel door te slijpen maar het zal er niet fraaier door worden.
Ik ga niet helemaal in een profiel kijken wat iemand voor rails rijdt wanneer er een vraag gesteld wordt.

Natuurlijk kan je c rails doorslijpen, maar de railstaven zijn onderling (links en rechts) doorverbonden. Dus dat wordt lastig om al bezetmelders te gaan gebruiken.
Ik rijd met Marklin c rails en slanke wissels😀
Doorslijpen van de rails vind ik niet echt mooi.
Wanneer je doorslijpt met een 0,2 mm slijpschijf zie je er niets van. 

Maar ik denk niet dat het gaat werken om bezetmelders te maken in je C rails. Die omdat de railstaven onderling zijn doorverbonden.
Het kan met c-rails maar je moet wel de onderlinge verbindingen, onderaan de rails , doorslijpen. Dus alle rails losmaken...
laten we eerlijk zijn  ;)  bezetmelders maken van C rails als ze vastzitten en geballast zijn, lukt nagenoeg niet
Citaat van: wimpietje op dinsdag 16 september 2025, 13:23:11Het kan met c-rails maar je moet wel de onderlinge verbindingen, onderaan de rails , doorslijpen. Dus alle rails losmaken...
Dat gaat dus niet, want alles is geballast.

@citaat @citaat  psies, te veel problemen behalve dan met de alternatieven maar of dat nu de beste oplossing is.
Je moet er van houden om lichtsluisjes langs de baan te hebben of reedcontacten tussen de railstaven.
Het beste advies is denk ik, begin er niet aan.  >:-D
Ik denk dat er niet aan beginnen inderdaad het beste advies is.
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties👍🏻
Peter, heren,

ik heb nog even de behoefte om nog even te reageren.
Vanmiddag moest ik weer op pad omdat ik nog tot de werkende elite behoor en dan niet kan reageren.

In de eerste vraagvan Peter wordt alleen aangegeven dat hij een CS2 heeft, en contactrailsen om de seinen aan te sturen.
Na mijn basale uitleg over hoe iTrain werkt en wat er nodig is reageert Peter met de mededeling dat alles is geballast.
Dan denk je niet direct aan C-rails maar aan K-rails, vandaar ook mijn opmerking om een gaatje tussen de bielsen te boren en daar de draad doorheen te voeren.
Een paar reacties verder schrijft iTom dat Peter C-rails gebruikt.
Maar, ook C-rails kun je ballasten en dat is ook zeker mooi.

Maar goed, we komen daardoor met z'n allen uiteindelijk tot de conclusie dat dit geen goede zaak is.
Ook heeft Peter er inmiddels mee ingestemd dat dit niet te doen is.

Eind goed al goed.

Henk
Dank voor je reactie Henk👍🏻
Een alternatief voor raildetectie is stroomdetectie via de puntcontacten.
Wellicht dat daar dezelfde problematiek een rol speelt.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: mphoi op maandag 29 september 2025, 13:35:30dezelfde problematiek
Ja, dezelfde want ook dan moet de zaag in de rails.

iTom merkte terecht op dat het alternatief in dit geval detectiemiddelen zijn waarbij je niet de zaag in de rails hoeft te zetten, dus lichtsluisjes, reedcontacten, aan te vullen met hallsensor en ldr.

Als je niet aan de zelfbouw lichtsluis wilt en de rails niet meer kunt opnemen wegens de koemo-ballast (dus ook de lichtsluis van modelbouwled niet kunt plaatsen, want die is speciaal ontworpen om onder de C-rails te klemmen), dan blijven alleen hallsensor, ldr en reedcontact over.

Het vastzetten kan nog simpel zijn, een druppel hete lijm volstaat, maar ze hebben pootjes en die moeten ergens heen (ergens aan vast zitten).
Een hallsensor heeft 3 pootjes, een reedcontact en een LDR heeft maar 2 pootjes. Twee pootjes, dat valt nog te overzien. Het probleem is dat de pootjes te slap en te kort zijn. je zult ze moet verlengen b.v. met draadveer of koperen rondprofiel van zeg 0,8 mm doorsnee.

Hoe kleiner de doorsnede hoe eerder je boortje breekt, en hoe korter het boortje is.
Boren moet je, door de rails heen en door het houten tracé eronder, opdat je onder "tafel" de pootjes ergens aan vast kunt zetten.

Bij een LDR aanpak zit je vrijwel zeker ook vast aan een arduino aanpak, en dat werk kun je uitbesteden aan Ed den Ouden (https://stackmodules.nl/ , info@stackmodules.nl)  of aan Bask (Sebastiaan Knippels, train-science@outlook.com, https://train-science.com/).
Bas zit/zat eerder op dit forum en op https://www.beneluxspoor.net/; van Ed weet ik het niet.

Beide klussen graag met arduino, voor zover ik dat weet, althans.
Of dat hobby is of beroep of beide, dat zou ik niet weten.
Het kan ook zijn dat ze net tot over hun oren in het werk zitten.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik mijd deze rubriek omdat ik analoog rijd. Maar ik reageer vandaag op de onderbuikgevoelens van anderen.

Want waarom wordt gesuggereerd  dat je lichtsluizen niet moet gebruiken?

Ik ben zelf een voorstander van lichtsluizen. En een van onze mede (ex-)forumleden (een digitaalrijder met koploper) was dat ook, maar die kocht bij aliexpress lichtsluisjes van € 0,50 per stuk. Dat waren sluisjes die wel daglichtgevoelig zijn, maar over zo'n beperkte afstand werken dat ze daar niets van merken, en ze berustten op reflexie (terugkaatsing van straling door het object).
Zo had hij er eentje in een loods met een half openstaande deur. Dankzij dat dingetje kon hij exact rangeren.
Hij had er ook eentje (straaldoorbreking) diagonaal staan over de toegang tot zijn schaduwstation.
Daarmee kon hij digitaal alle sporen bewaken, en niet alleen de ingang of uitgang.
Digitaal kan dat, analoog niet (analoog moet je stroom hebben om iets, meestal een relais, te kunnen schakelen).

Als je je verdiept in lichtsluizen dan weet je dat er 2 basistypen zijn (reflexie en straaldoorbreking), en afhankelijk van het sensortype ook 2 (namelijk met of zonder frequentie regulatie).
Ali verkocht alle vier de types, voor een krats, relatief gezien.

Je moet dat eigenlijk zo zien, Ali is de groothandel waar de winkelier om de hoek de spullen koopt. Dus als jij daar ook inkoopt, dan sla je de tussenhandel over, en daardoor voel je je de koning te rijk. En mag jij met je zuur verdiende centen zijn uitkering ophoesten ...
(broodroofboetedoening, mooi scrabblewoord).

Voor een krats wil zeggen dat de duurste sluizen hier, ook bij Ali, de relatief duurste chip hebben. de Sharp FE, etc. Die niet gebruikt wordt in reflexie sluisjes, maar wel in straaldoorbreking sluisjes. Dat zijn diodes met 4 pootjes, met een reguleerbare frequentie. Dat zijn de sluisjes die niet daglicht gevoelig zijn (de duurste categorie).

Het gaat er niet om of het werkt of niet. Het werkt.
Het gaat erom hoe je het sluisje weg werkt in het landschap, opdat je er niets van ziet.
En het gaat erom of je het zelf allemaal moet solderen, of kant-en-klaar zo kunt kopen.

Sluisjes, zelfs ingekocht bij Ali, behoren tot de duurste categorie sensors.
LDR is waanzinnig veel goedkoper. Maar als geld eigenlijk geen rol speelt, en dat is in deze hobby zo,
dan zit je totaal niet met de prijs. De prijs is wat de gek ervoor geeft.

Treinfunctie ontkoppelen "uit" werkt niet.

In een aktie koppelt een Kof rangeerlok middels een telexkoppeling een wagon aan en deze wordt samengevoegd tot een goederentrein en deze "ontkoppelen voor aan"  werkt goed.
Echter na het samenvoegen tot een trein en het starten van de treinroute moet deze ontkoppel aktie ook weer uitgezet worden, dus " ontkoppelen voor uit" en dat gebeurt niet.

Van alles geprobeerd door o.a. de ontkoppel "achter" te gebruiken of de ontkoppel-regel in de aktie  omlaag of omhoog te zetten maar helaas  het uitzetten van de telex koppeling lukt niet.
Wat wel werkt is als de trein-functie verandert in de locomotief-functie!

Op zich is het probleem opgelost maar de trein-functie moet toch ook werken en daarbij vraag ik jullie hulp.
Bijgevoegd een screenshot van de aktie met de trein-functie n.m. aktie A-34a  en aktie A-34a test met daarin de locomotief-functie en natuurlijk het baanplan.

groetjes,

Ruud

Probeer het zo eens.

RUDIEBEER.jpg