Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

aansluit schema licht sluis

Gestart door wouter dinsdag 14 april 2020, 14:32:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2006

offline
aansluit schema licht sluis
Beste

ik heb een licht sluisje gevonden 
bestaat ui twee modules een met twee aan sluit punten voor  draad en een module met zes aansluit punten

HEEFT IEMAND EEN AANSLUITSCHEMA HIER VOOR !
Re: aansluit schema licht sluis
Daarvoor moet je, denk ik, bij de maker hier van zijn.

Ik had er ook zo ééntje, emails gestuurd en gebeld maar nooit een antwoord terug.

Ben overgegaan op de licht sluis van Hub Maaskant.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Je zult eens moeten kijken bij de firma BUSCH op hun site in Duitsland. Niet bij Conrad, want daar kom je niet verder. Via Google kijken op de directe site van BUSCH en daar heb ik eens iets gezien over "IR Lichtschranke"!

Veel suk6.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Inmiddels heb ik verder gekeken en hieronder nog even wat opgezocht:

klik hier


en klik hier

Suk6 ermee
Re: aansluit schema licht sluis
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Misschien zijn het deze (hier even klikken)
Re: aansluit schema licht sluis
Die zijn het. Mijn ervaring is slecht met die leverancier.
Re: aansluit schema licht sluis
Op het (g)orakel zijn wel wat algemene schakelingen te vinden. Zelf gebruikt ik de lichtsluisjes in combinatie met een Arduino.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb deze lichtsluizen zelf ook in gebruik.

Meer dan dit hoef je eigenlijk niet te weten:
De detector (ontvanger) stuurt de IR-LED (zender) aan in een bepaalde frequentie. Aan die frequentie kan de ontvanger vast stellen dat de lichtbron van z'n eigen zender komt, en niet van een TL-balk, zonlicht of een willekeurig andere lichtbron.

Op het grote printplaatje zit de detector (ontvanger),
op het kleine printplaatje zit de IR-Led (zender).

Die printplaatjes plaats je tegen over elkaar, en je sluit de draden
van de kleine print aan op de grote print (volgens onderstaand schema en foto).

Hoe?
Het is gelijkstroom (geen wisselstroom aansluiten).
De zender is een IR LED, een diode dus, (die heeft 2 aansluitpunten: anode=+, kathode=-).
Die moet worden aangesloten op de grote print (ingang 1=- en 5=+).

Het grote printje moet je aansluiten op een voedingsbron
(plus pool=VCC,  min pool=GND).
De detector (ontvanger) werkt in principe op spanningen van 5-15 vDC,




5 of 12 vDC analoog (ik heb gekozen voor 12 vDC)
5 vDCarduino
5 of 12 vDCdigitale bezetmelders (afhankelijk van fabrikant-opgave).

De OUT-poort (Uitgang=poort 4) geeft het zelfde voltage als dat van de voedingsbron.
Die poort gebruik je ofwel om mee te schakelen tegen GND (analoog)
ofwel om de melding door te geven (digitaal, arduino).
De output is positieve spanning.

De aansluitingen van links naar rechts (liggen rechts van de tekst op de print) :
1. IR LED Kathode (-), afkomstig van de kleine print
2. GND (-) = ground voedingsbron
3. GND (-) = ground
4. Uitgang (afhankelijk van de voedingsbron +5 of + 12 vDC)
5. IR LED Anode (+), afkomstig van de kleine print
6. VCC (+) voedingsbron

@Wouter
Ik heb je foto bewerkt en de nummers van de aansluitingen erin getypt.
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

@analoog rijders
Ik gebruik poort 3 (GND) en 4 (OUT) om een monostabiel 4P4T-relais (met blusdiode) aan te sturen.
De uitgang levert daarvoor voldoende mA. Veel relais zijn ongeschikt voor de geringe stroom van een lichtsluis (tot circa 200 mA). En dat relais is de reden waarom ik destijds deze lichtsluis koos, en niet die van Huub Maaskant: het relais past fysiek niet (14-pins).

De stroomsterkte van de uitgang van een lichtsluis wordt bepaald door de transistor. Huub Maaskant gebruikt een BC547B, Modelbouwled gebruikt een 2N3904. Beide komen tot 200 mA output, STMicroelectronics heeft een BC547B die slechts tot 100 mA gaat. De grootste verschillen zitten in het maximale input voltage en de reactiesnelheid in nanoseconden.


*** bewerkt: ingekort  O:-D
Re: aansluit schema licht sluis
In M magazin nr 6 -92 heeft een artikel gestaan voor zelfbouw bezetmelders.
Heb mijn schaduwstation ermee beveiligd door de digitale stroom naar de decoders te onderbreken.
Met een 555 mijn overweg beveiliging ermee voorzien.

digibert
Re: aansluit schema licht sluis
Inzake ir en detectie heb ik de volgende aangeschaft en werken perfect voor detectie op korte afstand.
Hier bij Ali gekocht.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: aansluit schema licht sluis
kun je hier svp laten zien hoe je deze toegepast hebt? ik heb ze ook liggen, maar ben de weg ff kwijt....
Re: aansluit schema licht sluis
@citaat

Op deze print zitten de zender en ontvanger naast elkaar. Ik vermoed, dat het dan werkt met een spiegel. Een andere optie is 1 van twee eraf halen en met draden met de print verbinden.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 17 april 2020, 10:27:08
Op deze print zitten de zender en ontvanger naast elkaar.
:offtopic:
Dat heet reflexie (weerkaatsing, het gaat dan om de brandpuntsafstand, ook wel bekend bekend als de focus van een spiegel). Bedoeld voor bijvoorbeeld onder de rails of in een gebouwtje naast de rails.

Je gebruikt die niet alleen anders, maar het signaal wat eruit komt (=+5vDC) moet je omgekeerd interpreteren als  dat van de lichtsluis zoals van modelbouwled of Huub Maaskant, gebaseerd op straaldoorbreking.
Kern: heb je output als een trein wordt gedetecteerd of juist als niets wordt gedetecteerd?
Softwarematig maakt dat niet uit. Je draait de uitkomst gewoon om in de configuratie.
Analoog maakt dat wel uit, want je moet de draadjes aan het relais andersom doorverbinden (voor de aansluiting van het relais aan de lichtsluis maakt het niet uit).

De zender bij dit type sluisje wordt niet gemoduleerd door de ontvanger, en dat maakt dit type iets gevoeliger voor lichtvervuiling. Dat kun je dan weer voorkomen door het zo te gebruiken dat er geen vreemd licht op valt.

Natuurlijk kun je de zender loshalen en tegenover de ontvanger plaatsen.
Je gebruikt het dan anders (als lichtdoorbreking in plaats van lichtweerkaatsing),
maar de techniek blijft gelijk.

Het is jammer dat die kennis niet in de 3railwiki terecht kwam,
want dat zou een hoop offtopic discussie voorkomen in dit draadje.

Een van de redenen om het in de wiki op te nemen, is de aanschafprijs. Ali-"sluisjes" koop je al voor € 0,50 per stuk. Modelbouwled-sluisjes en Huub Maaskant-sluisjes kosten al snel € 8,-, zelfs als je ze als bouwpakket aanschaft. Het grote prijsverschil zit in de kwaliteit van de ontvanger. Als je die bij Ali koopt, betaal je daar rond de € 2,50 per stuk voor. Met wat doe-het-zelf werk, zonder printplaatje, kom je dan uit op € 4-5 per sluisje. Het verschil is aanzienlijk, maar de kwaliteit van het OUTPUT-signaal ook. Dit moet je echt willen.

Modelbouwled-sluisjes en Huub Maaskant-sluisjes werken op basis van TTL-logic, en kunnen daarom van 5-15 vDC gevoed worden,  de veel goedkopere Ali-sluisjes met smd-componenten werken uitsluitend op 5 vDC.
Digitaal geen punt, analoog wel (analoog moet je een keus maken tussen 5 volts of 12 volts technologie). Digitaal wordt die keus voor je gemaakt door je bezetmelder keuze. Arduino en 5vDC ligt voor de hand. 

Er is vaak genoeg op dit forum (en bij de buren) geschreven over verschillende types (principes) van infrarood gebruik, inclusief LDR, reflexie en straaldoorbreking. En welke keuze je waarom maakt, de voor- en nadelen van de types.
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 17 april 2020, 10:27:08
@citaat

Op deze print zitten de zender en ontvanger naast elkaar. Ik vermoed, dat het dan werkt met een spiegel. Een andere optie is 1 van twee eraf halen en met draden met de print verbinden.
Dit werkt niet met spiegel maar wel dmv object detectie.
Op max 4/5cm afstand kan deze een object detecteren als deze in de buurt komt.
Het object reflecteert de straal terug.
Er gaat 5vdc in en op de output komt 5vdc uit bij detectie.
Deze kan ook omgedraaid gebruikt worden dat bij de output geen 5vdc uitkomt bij detectie en rest van de tijd wel.
Je moet er geen 2 tegenover elkaar zetten want die beïnvloeden elkaar.
Ik heb dat opgelost door aan de ander kant van de rails indien nodig een zwart paaltje te neer te zetten.
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jan22 op vrijdag 17 april 2020, 11:09:50
jammer dat die kennis niet in de 3railwiki terecht kwam

Het principe van een wiki is juist dat mensen daar zelf informatie aan toe kunnen voegen. Je kunt van het handjevol mensen die daar nu aan meewerken niet verwachten dat ze alle nuttige informatie van het forum gaan overtypen.

Zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Help:Meehelpen
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet er niet aan denken.  :o)
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jonkheer op vrijdag 17 april 2020, 11:33:18
Er gaat 5vdc in en op de output komt 5vdc uit bij detectie.
Deze kan ook omgedraaid gebruikt worden dat bij de output geen 5vdc uitkomt bij detectie en rest van de tijd wel.
Heb je er een link bij (voor de volledigheid)? En kun je aangeven hoe je 'm omgedraaid gebruikt?
Re: aansluit schema licht sluis
Heb geen link, heb het getest. Als bij testen 1 kapot gaat val je geen bult voor € 0,40 per stuk.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb een vraag over de lichtsluis die Wouter & Jan 22 gebruiken van Modelbouwled.
Aangesloten zoals op de foto is aangegeven.
De zwarte draad van de zender op nr 2 van de ontvanger en de witte draad van de zender op nr 5 van de ontvanger.
De voeding op nr 6 & 2 van de ontvanger.
Als ik er spanning op zet dan brandt de rode led van de ontvanger constant en als ik met mijn vinger door de IR staal ga gebeurt er niets.
Ik meet geen 12 v ( 12v voedingsspanning = ) op de pinnen 3 & 4 van de ontvanger.
Als ik nu op de ontvanger de draadjes nr 2 & 5 omdraai dan staat er 12 v op de pinnen 3 & 4 en dan brandt de rode led niet en brandt pas als ik met mijn vinger door de IR straal ga .
Op de pinnen nr 3 & 4 gaat de spanning van 12 v naar 0 v.
Het is omgekeerd van wat ik wens te bereiken.
Door de IR straal gaan met een loc en dan 12 v op 3 & 4 zodat er een knipperlicht module begint te werken en de knipperlichten voor mijn spoorovergang laat werken.
Of is het de bedoeling dat de spanning op 3 & 4 er altijd is en pas wegvalt als de IR straal wordt onderbroken ?
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb de keerlusmodule van Huib Maaskant gebouwd met een Arduino en als de IR niet onderbroken is, dan is de rode LED bij de ontvanger uit. Dus bij onderbreking van de IR is er een signaal. De actie bij uw spoorwegovergang moet natuurlijk komen op het moment, dat een trein de IR onderbreekt.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: SDriver op zaterdag 18 april 2020, 14:03:34
(..)
a. Als ik nu op de ontvanger de draadjes nr 2 & 5 omdraai dan staat er 12 v op de pinnen 3 & 4 en dan brandt de rode led niet en brandt pas als ik met mijn vinger door de IR straal ga .
(..)
b. Of is het de bedoeling dat de spanning op 3 & 4 er altijd is en pas wegvalt als de IR straal wordt onderbroken ?
Antwoord:
a.
Als je de draden moet omdraaien dan staat de zender verkeerd om gemonteerd op de kleine print
De rode led brandt correct als de zender correct aansluit op de ontvanger, zo niet dan werkt de zender niet, en is er dus ook geen ontvangst.

b.
Nee. En dat verbaast me want dan heb je daarvoor 2 transistors nodig in plaats van 1.
De ontvanger-IC geeft pas output als er een object wordt waargenomen. De transistor versterkt dat signaal naar uitgang 4. Als je de output van de ontvanger op de grote print logisch wilt omkeren, heb je een extra transistor en een extra weerstand nodig (denk ik, maar ik vraag het na).   
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb gisteren 3 lichtsluizen per post aangekregen.
Alle 3 voor gemonteerd.
Het zou me verbazen ( maar je weet nooit ) dat de zender op de kleine printplaat omgedraaid is gemonteerd.
Voor alle zekerheid heb ik een ander lichtsluisje getest en de resultaten zijn hetzelfde.
Als er geen hindernis is de spanning op 4 & 3 12 v , is er wel een hindernis brandt de rode led en valt de spanning op 0 v.
De draadjes van de zender omdraaien , dan brandt de rode led constant .
0 V op 4 & 3 en blijft 0 V als er een hindernis is .

Wat gesurft op het net en ik kwam terecht op de website circuits online.
Daar staat een verhaal van iemand die juist dezelfde lichtsluis heeft als wij.
Het blijkt normaal volgens zijn uitleg dat het zo werkt.
Het omgekeerde van wat hij en ik willen.
Ik heb altijd gedacht dat zo'n systeem spanning doorlaat als er een hindernis is en niet andersom.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146899
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: SDriver op zaterdag 18 april 2020, 20:49:30
Alle 3 voor gemonteerd.
Ik denk hard na. Ik heb de bouwpakketversie, niet de  voorgemonteerde.
Ik zal er eentje vanaf de achterkant tegen het licht fotograferen.
Even verifiëren of we over het zelfde versienummer schrijven. Mijn versie is 1.55.
Het versienummer vind je bij de rode pijl in de bijlage.

Citaat van: SDriver op zaterdag 18 april 2020, 20:49:30
Ik heb altijd gedacht dat zo'n systeem spanning doorlaat als er een hindernis is en niet andersom.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146899

Grappig, een mede 3railforumlid die op het zelfde idee kwam om een foto van de achterkant te maken met de printbanen erop.  De ontvanger geleidt alleen als een object hindernis in de sluis veroorzaakt.
De rest doet het circuit, en de keuze van de componenten in dat circuit doen er duidelijk wel toe.
We moesten Michel Evers maar eens PB sturen, en wat nazorg regelen. 



Re: aansluit schema licht sluis

Citaat van: SDriver op zaterdag 18 april 2020, 20:49:30Wat gesurft op het net en ik kwam terecht op de website circuits online. Daar staat een verhaal van iemand die juist dezelfde lichtsluis heeft als wij.
En dat ben ik dus :D

Ik heb gisteren een PB gekregen van Jan (jan22) omtrent dit topic waarin door Wouter gevraagd wordt om een aansluitschema voor het lichtsluisje van "Modelbouwled.nl".Nadat ik dit sluisje had ontvangen heb ik het gemonteerd en ben aan het testen gegaan. Toen bleek dat de uitgang actief was wanneer de IR straal zonder onderbreking bij de IR ontvanger kwam. Dus precies zoals ik dat niet wilde. Ik wilde dat de uitgang actief was wanneer de IR straal werd onderbroken.

Ik ben E-technicus maar van electronica heb ik nagenoeg geen verstand. En dus heb ik de vraag gesteld in het "circuitsonline" forum.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146899
Allerlei oplossingen werden aangeboden waarbij ongetwijfeld een goede zat, maar ik heb daar niets meer mee gedaan omdat ik voor hetgeen ik dit sluisje nodig had, ook de massa detectie kon gebruiken. En dus daar voor gekozen.

Op de vraag om een aansluitschema moet ik antwoorden met een weder vraag: Waarvoor wil je het gebruiken en waarop wil je het aansluiten?
Verder vind ik dat de manier waarop Jan (jan22) dit lichtsluisje aansluit en gebruikt een goede manier die ikzelf ook zo zou doen.

Ik zal in de loop van de komende week kijken of ik het goede materiaal in huis heb en als dat zo is zal ik de schakeling zoals voorgesteld in het "circuitsonline" forum, in elkaar solderen en kijken of het werkt.

Wordt vervolgd.
Re: aansluit schema licht sluis
Beste Jan

je aansluitschema is meer dan duidelijk !!
veel dank
maar ik wil een melding hebben naar de Marklin S 88 als er een trein langs rijdt

hoe verder ?

groet

Wouter
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb dezelfde versie Jan.
Mijn bedoeling is om de lichtsluis in te zetten in combinatie met een Arduino.
Trein komt eraan en passeert de lichtsluis.
De lichtsluis activeert de Arduino die dan op zijn beurt een motortje van een poort activeert.
Ik stel de lichtsluis diagonaal op zodat de zender en ontvanger ver genoeg uit elkaar staan en als de laatste wagen voorbij de sluis de poort terug sluit.
Re: aansluit schema licht sluis
Wouter en Erwin,

Jan gebruikt als ik het goed gelezen heb een relais. M.a.w. de lichtsluis stuurt een relais aan. Misschien weten jullie al wel hoe je een relais aansluit, maar voor de zekerheid toch nog even een beschrijving.

Een relais heeft meerdere aansluitingen. Twee van die punten zijn de spoel aansluitingen, meestal A1 en A2 genoemd. Kijk even in de beschrijving van het relais. Let op dat de spoelspanning van het relais gelijk is of binnen de normen valt van de uitgang van je lichtsluis. Uitgang lichtsluis aansluiten op A1 van het relais en A2 op de GND van de lichtsluis. Als je nu de spanning aanzet en je beweegt je hand tussen zender en ontvanger zal het relais schakelen. Als dat zo is dan is alles tot daar goed.

Een relais is ook voorzien van een 1 of meer polig contact welke potentiaal vrij zijn. Er zijn 3 standaard soorten contacten, NO, NC en wissel. NO is normaal open hetgeen inhoud dat het contact in spanningsloze toestand open is, dus het contact verbindt niet door. NC is normaal close hetgeen inhoud dat het contact in spanningsloze toestand gesloten is, dus het contact verbindt door. Het wissel contact wisselt de verbinding van de ene naar de andere aansluiting.
Er zijn nog andere contacten zoals bijvoorbeeld een bi-stabiel, opkomend tijd vertragend,  afval tijd vertragend, e.d., maar die zijn hier niet van toepassing.

Je moet voor deze lichtsluis een NC of wissel contact hebben. Gebruik je wisselcontact dan de gesloten aansluiting gebruiken.
Waarom NC? In rust toestand, dus geen onderbreking van de IR zender en ontvanger, is de uitgang van je sluis actief. Dus het relais is bekrachtigd waardoor het NC contact geopend zal zijn en er dus geen melding naar de S88 of de Aduino. Een bijkomend voordeel is dat bij defecten het relais niet bekrachtigd wordt waardoor je systeem reageerde alsof er een trein doorheen gaat.

Voor de S88 sluit je een massa draad aan op de com aansluiting van je relais en de NC aansluiting op je S88. En dit zou zo moeten werken. Wanneer je je baan gaat automatiseren dan bestaat de kans dat je het signaal van de S88 kunt inverteren. Bij iTrain is dat sowieso het geval.

Voor de Arduino weet ik niet wat voor soort signaal er wordt gebruikt, maar eigenlijk doe je daar hetzelfde als voor de S88. Sluit het gewenst potentiaal aan op de com aansluiting van het relais en de NC aansluiting op je Arduino. Overigens zou ik er niet van staan te kijken als je binnen de Arduino het signaal kunt inverteren.

Nog vragen? Laat maar weten.
Re: aansluit schema licht sluis
Hoi Michel ,

merci voor je reactie.
Hoe een relais werkt en aan te sluiten NO of NC dat is geen probleem.
En een bouwpakketje in elkaar solderen dat lukt me wel maar daar stopt dan ook mijn kennis i.v.m. elektronica.
Dan doe ik het wel op die manier die je voorstelt.
Als het maar werkt denk ik en er zijn meerdere wegen naar Rome al probeer ik wel de snelste of gemakkelijkste weg te vinden.
Wat de Arduino betreft.
Ik heb dat toestel pas deze week ontvangen en probeer uit te vogelen via You Tube wat ik er allemaal mee kan ( veel dus ) en hoe het werkt.

Grtjs.
Erwin.
Re: aansluit schema licht sluis
@citaat

Voor wat u allemaal kunt met een Arduino.....?  Heeft u toevallig een paar eeuwen?  >:-D
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Michel Evers op zondag 19 april 2020, 11:31:29
Voor de Arduino weet ik niet wat voor soort signaal er wordt gebruikt

Digitaal in: 0 of +5 volt
Analoog in: 0 tot +5 volt
Digitaal uit: 0 of +5 volt
PWM uit: blokgolf +5 volt

Citeer
Overigens zou ik er niet van staan te kijken als je binnen de Arduino het signaal kunt inverteren.

Uiteraard, inverteren is een van de normale logische bewerkingen.

Erwin: op https://www.arduino.cc/reference/en staat (bijna) alles over de syntax, en vele tutorials. In de Arduino app zelf vind je trouwens ook veel voorbeelden, daar heb ik vooral in het begin veel van opgestoken.

Citaat van: Basroc-1961 op zondag 19 april 2020, 11:59:34
Heeft u toevallig een paar eeuwen?  >:-D

Pientere mensen kunnen dat in de helft van de tijd.  ;-p
Re: aansluit schema licht sluis
beste

ik begrijp dat ik mijn licht sluis eerst op een relais moet aansluiten en die vervolgens weer op de S 88
kan iemand ff een link voor aanschaf relais doen want op internet verzand ik in de relais !

Wouter
Re: aansluit schema licht sluis
Wouter,

als je de lichtsluis van modelbouwled.nl wil gebruiken moet je daar inderdaad een relais op aansluiten en met dat relais je massa doorschakelen naar je S88. Het soort relais maakt niet uit als het verbruik van het relais maar niet boven de max. 200 mA komt. Komt het verbruik daar wel boven dan is het einde lichtsluis.Het Esu miniatuur relais, nr. 51693, € 2,99 bij Bentink Modelspoor, zou daarvoor geschikt kunnen zijn als ik het allemaal goed gedaan heb. Deze relais zijn ontwikkeld om geschakeld te worden door decoders en dus moet het opgenomen vermogen heel laag zijn. De relais zijn geschikt voor 12 - 16 VDC. Ik heb zojuist het opgenomen vermogen gemeten en dit kwam niet boven de 26 mA uit. Lijkt mij prima.

https://www.bentinkmodelspoor.nl/ombouw-toebehoren/5794-relais-1-ampere-miniatur-schaltrelais-16volt-4044645519639.html

Wanneer je liever geen relais er bij gebruikt, wat begrijpelijk zou zijn, dan moet je voor een andere lichtsluis kiezen.

Succes.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Het was me bij het bedraden van de relais al duidelijk geworden dat er iets mis was, maar ik realiseerde me niet dat de relais dus ingeschakeld zijn als er geen trein is. En dat verbruik loopt onaangenaam op.
Ik ben blij dat er meer mensen ervaring hebben en willen reageren. Want het betekent dat ik wat draadjes moet heraansluiten, maar dat ik dan veel minder stroom verstook.

Het circuitsonline verhaal is hard. Zij wisten niet dat de sluisjes wellicht digitaal (pc-software) gebruikt gingen worden, en dus ook niet dat het logisch inverteren in de software (in plaats van in de hardware) voor de hand ligt. Laten we wel zijn: als je dit sluisje aansluit op een S88, en je beschikt over een computer gestuurde baan dan is er niets aan de hand: de software keert de interpretatie "gewoon" om.

Analoog ligt dat anders. Het modelbouwled-lichtsluisje doet iets anders dan Modelbouwled zelf zegt dat het doet. Het meldt de afwezigheid van een trein in de sluis, in plaats van de aanwezigheid ervan.

Er zijn volgens circuitsonline 3 wegen die analoog naar Rome leiden:
1. een printbaan onderbreken (en een PNP-transistor plaatsen in plaats van de NPN die er standaard op zit, bijvoorbeeld 2N3906),
2. een hex-inverter aansluiten die het signaal inverteert (1 bouwsteen CD4069 per 6 sluisjes toevoegen)
3. een relais toepassen, in combinatie met een 10K weerstand en een BC547B transistor   

Dat is in mA de volgorde van minst verbruik naar meest verbruik.

Een simpel rekensommetje met (wat fictieve) getallen. Stel elk sluisje verstookt 50 mW, standaard (het staat altijd aan, en het is veel minder, ik weet het). Aan elk sluisje hangt een relais dat ook 50 mW verbruikt (die staat ook altijd aan, tenzij er een trein in de sluis zit). En je hebt er 30. Dan hebben we het over 3 watt permanent verstookt vermogen.
Als je die 10K weerstand met PNP transistor toevoegt, en dan verstook je vermogen in de 30 weerstanden, maar het relais gaat alleen aan indien nodig. Lijkt mij ook niet fijn.
Volgens mij is optie 2 het goedkoopst qua verstookt vermogen als je het sluisje niet wilt aanpassen.

Kan een CD4069 overweg met max. 200 mA, 12 vDC input (datgene wat er uit het sluisje komt)?
Oei, een retorische vraag...., die CD4xxx serie kan tot circa 50 volt (blijkt uit documentatie die Sprinter eerder gaf). :thumbup:
Re: aansluit schema licht sluis
Jan,

doordat dus de relais continu onder spanning staan wanneer zich niets in de sluis bevindt, was voor mij de reden om mijn vraag neer te leggen bij het circuitsonline forum.

Overigens heb ik zojuist een testje gedaan met het miniatuur relais van Esu. Het opgenomen vermogen is nog geen 26 mA. En de prijs valt ook mee vind ik, € 2,99 / st.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
 :offtopic:
Mijn 14-pins 4P4T relais kostten me in het gulden tijdperk 50 ct, en ik heb er een bak vol van (net genoeg, dus). Ze verbruiken max. 44 mW (dat is een inschatting van een andere gebruiker, want de datasheet is onvindbaar). Dat is veel meer dan die ESU's.  :D
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jonkheer op vrijdag 17 april 2020, 11:33:18
Deze kan ook omgedraaid gebruikt worden dat bij de output geen 5vdc uitkomt bij detectie en rest van de tijd wel.

Hoe "draai" je de functionaliteit om?
Ik zie geen jumper of soldeerpadjes op de print waarme je kan kiezen tussen active high or low.


Dan nog een vraagje  :D
Heb je een scoop waarmee je het signaal kan meten op de IR zender?
Ik zou graag weten of dit een gemoduleerd signaal is of niet.

Om geen probleem te hebben met daglicht en andere IR "stoorzenders" wordt meestal een frekwentie van 40kHz gebruikt.
De IR ontvanger "kijkt" zo enkel naar het 40kHz signaal van de zender, alle andere frekwenties (stoorzenders), daar is hij blind voor  B)
Er kunnen dus geen foute detecties gebeuren.
Hier staat niets over in de beschrijving, dus denk ik dat ze dat niet doen op die printjes.


Bedankt mocht je kunnen bevestigen dat het inderdaad gemoduleerd IR licht is  :thumbup:
Re: aansluit schema licht sluis

Daar kwam ik per ongeluk achter door de polariteit per ongeluk te hebben omgewisseld  :O
Wat voor IR signaal het is weet ik niet en kan ik ook niet meten.
Met de aanschafprijs van € 0,40 per stuk kun je geen bult vallen  ;)
Re: aansluit schema licht sluis
Er is nog een andere mogelijkheid .
Alles in de kliko flikkeren en lichtsluisje(s) kopen die werken zoals ik dacht het zou werken.
Ik ben geen expert , mijn kennis is echt beperkt wat deze materie betreft maar wat meer info op de website waar ik dit heb gekocht zou geen overbodige luxe zijn.
Mijn gedacht natuurlijk en ook graag in een taal die iedereen begrijpt.
En dan had ik me misschien kunnen behoeden voor deze aankoop , als ik het verhaal zou begrijpen wel te verstaan.
Ik heb er 3 gekocht en met verzending bij ongeveer 43 euro of zo betaald.
Nu zou ik eventueel nog extra geld moeten uitgeven om ze te laten werken zoals ik het graag wil.
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jonkheer op zondag 19 april 2020, 18:03:26
Daar kwam ik per ongeluk achter door de polariteit per ongeluk te hebben omgewisseld  :O
Dus heb je de +5V aangesloten op de "GND" pin van de print
en de massa van je systeem op de "VCC" pin van de print
En toen ging die "omgekeerd" werken?
mm
Strange  :help:


Spijtig dat je de spanning op de IR led niet kan meten.
Ook geen digitale multimeter met frekwentie mode ter beschikking?
Is couranter dan een scoop  >:-D
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: SDriver op zondag 19 april 2020, 18:37:49
Er is nog een andere mogelijkheid .
Alles in de kliko flikkeren en lichtsluisje(s) kopen die werken zoals ik dacht het zou werken.
Gewoon even wachten met die kliko.
Het is nu even knutseltijd. 
Re: aansluit schema licht sluis
Erwin,

waarom weggooien? Jan gaat wat knutselen, dus gewoon even wachten.
Verder denk ik dat ze bij jou kunnen werken zonder aanpassing omdat je ze aansluit op je Arduino.

Jij kunt de lichtsluizen op je Arduino kunt aansluiten en het signaal middels programmering kunt inverteren. De Arduino laten schakelen wanneer het signaal 0 is i.p.v. schakelen wanneer je signaal 1 is.

Binnen dit forum zijn er mensen die je daarbij kunnen helpen en je zelfs een stukje programmering kunnen en willen toesturen.

En wanneer je toch besluit ze weg te gooien dan graag in mijn kliko.  :D
Re: aansluit schema licht sluis
Bekijk eens deze site. Misschien geeft het wat inzicht en/of mogelijkheden.
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: SDriver op zaterdag 18 april 2020, 14:03:34
De zwarte draad van de zender op nr 2 van de ontvanger en de witte draad van de zender op nr 5 van de ontvanger.
Dit is toch verkeerd?
Zender (losse IR diode) moet tussen 1 & 5 niet 2 & 5
Re: aansluit schema licht sluis
Klopt mcs51.
Zo heb ik het aangesloten maar verkeerd getypt hier.

Re: aansluit schema licht sluis
Hierbij het schema van dat printje, correct?

Persoonlijk zou ik D1 en R2 NIET monteren.
Dan kan je pin 4 van de connector gewoon aan een Arduino pin aansluiten maar wel ervoor zorgen dat je de interne pullup weerstand gebruikt.
Dus de pin als volgt definiëren
pinMode(je pin nummer, INPUT_PULLUP);
That's it, no more no less
Ok je hebt wel geen visuele control op de print maar die zit toch weggemoffeld op je baan dus kan dat geen probleem zijn.
In de Arduino doe je wat je wilt met eender welk niveau.

Je kan het printje dan nog steeds voeden met 5 of 12 of 15VDC, maakt niet uit.
MAAR, je moet er wel voor zorgen dat de massa van de gebruikte voeding en de massa van de Arduino verbonden zijn.
Best is natuurlijk dezelfde 5V gebruiken.



Voor andere applicaties zou ik D1 en R2 ook niet monteren  :D
Op die manier heb je op pin 4 van de connector een "Open collector" aansluiting waar je eender wat mee kunt doen binnen de specificaties van de gebruikte transistor.
Werkt de schakeling "omgekeerd" dan kan je nog steeds R1 & Q1 weglaten en rechtstreeks pin 2 van de IC gebruiken want die werkt dan wel "correct".

Wanneer je naar de datasheet van de IS471 kijkt, dan zie je dat de uitgang ook een transistor is met weerstand naar VCC.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Michel Evers op zondag 19 april 2020, 15:41:23
als je de lichtsluis van modelbouwled.nl wil gebruiken moet je daar inderdaad een relais op aansluiten en met dat relais je massa doorschakelen naar je S88.
Dat geldt niet als je met Koploper of iTrain rijdt, of soortgelijke software die toestaat dat je in de configuratie de werking omkeert. Het sluisje kan dan rechtstreeks op een S88 worden aangesloten, mits de voeding van het sluisje 5 vDC is (voor zover ik weet). Veel S88-systemen draaien alleen op 5 vDC.
Ik denk dat dit ook geldt voor CS 3(+), maar vraag dat even na bij een gebruiker ervan.   

Citaat van: mcs51 op maandag 20 april 2020, 10:19:44
Hierbij het schema van dat printje, correct?

Persoonlijk zou ik D1 en R2 NIET monteren.
(...)

Wanneer je naar de datasheet van de IS471 kijkt, dan zie je dat de uitgang ook een transistor is met weerstand naar VCC.
Topbijdrage, we zijn weer helemaal terug in de rubriek Electronicatechniek.
Je tekent D1 identiek aan D2. D1 is een gewone rode led, D2 is de zender.
Dat heb je er ook bijstaan, dus dat is geen kritiek.
Ik gebruik D1 (en dus de weerstand R2=1K) niet. Maar ik heb de bouwpakket versie.

Als ik deze bijdrage had ingeschoten, was het me kwalijk genomen. :D
Re: aansluit schema licht sluis
en nu even terug naar t begin
zie mijn vraag aldaar

ik rijd  marklin CS3+   S 88  terugmelding  en iTrain
nu is t mij duidelijk hoe de licht sluisjes van  modelbouwled    [ 12 V ]  moeten worden aangesloten
1 & 5 naar de '' overkant ''  2 & 6 naar de voeding + & -  en welke nu naar de S88  en moet daar nu een relais tussen of niet

ben reuze benieuwd !!


Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jan22 op maandag 20 april 2020, 11:41:42
Citaat van: Michel Evers op zondag 19 april 2020, 15:41:23
als je de lichtsluis van modelbouwled.nl wil gebruiken moet je daar inderdaad een relais op aansluiten en met dat relais je massa doorschakelen naar je S88.
Dat geldt niet als je met Koploper of iTrain rijdt, of soortgelijke software die toestaat dat je in de configuratie de werking omkeert. Het sluisje kan dan rechtstreeks op een S88 worden aangesloten, mits de voeding van het sluisje 5 vDC is (voor zover ik weet). Veel S88-systemen draaien alleen op 5 vDC.
Ik denk dat dit ook geldt voor CS 3(+), maar vraag dat even na bij een gebruiker ervan.   
Zie reactie Jan
Re: aansluit schema licht sluis
HIER en OOK HIER is het schema van een S88 terug te vinden.
Ik ga ervan uit dat deze correct zijn... ...

Ik heb even één ingangs circuit uitgelicht om het eenvoudig te houden.
Wanneer je D1 & R2 NIET gebruikt op de lichtsluis kan je pin 4 van de lichtsluis DIRECT aan pin "IN 1" van de S88 aansluiten.

Waarom?

Transistor Q1 in de lichtsluis moet je zien als een SCHAKELAAR, óf hij is open óf hij is dicht, iets anders is er niet.

Wanneer Q1 dicht is, is klem 4 van de print met de massa verbonden, dus ook "IN 1" van de S88.
Je hebt dus een kring in de S88 die bestaat uit +5V / R11 / R10 klem "IN 1" en vervolgens op de lichtsluis klem "4", Q1 naar massa.
Op pin 3 van de CD4044 in de S88 heb je dus zo'n 0.45V en de IC ziet dat als een "0" signaal.

Wanneer Q1 open is kan er geen stroom vloeien langs de hierboven beschreven kring omdat die open is.
Dus staat er op pin 3 van de CD4044 in de S88 5V (dankzijn R11) en de IC ziet dat als een "1" signaal.


MAAR: wanneer je 2 verschillende voedingen wenst te gebruiken, 12V voor de lichtsluis en 5V voor de S88, dan moet je wel de massa van beide voedingen met elkaar verbinden!!
Elektronisch is hier geen speld tussen te krijgen.


Of je dat signaal dan kan verwerken met iTrain weet ik niet omdat ik iTrain niet ken.
Re: aansluit schema licht sluis
Mijn reactie betreffende de noodzaak van een relais heeft te maken met het feit dat ik uitging van een separate voeding van de lichtsluis. Daarbij heb ik niet gedacht aan het aan elkaar leggen van de massa's van de verschillende voedingen, terwijl dat een normale zaak is.

Goed dat er toch iemand is die daar wel aan denkt.

Dank je wel.