Natuurlijk heb ik niet het idee dat ik de truc zelf heb uitgevonden: dus wat het waard is.
De eerste foto is het driewegwissel zelf met de twee wisseltongen: alles wordt gedacht dat de trein van rechts komt en dan het wissel oprijdt.
De meest links afgebeelde wisseltong - voor afbuigen naar rechts (staat op de foto voor rechtdoor): als het ware de TWEEDE wisseltong die de trein tegenkomt.
De meest rechts afgebeelde wisseltong - voor afbuigen naar links (ook afgebeeld hier voor rechtdoor): als het ware de EERSTE wisseltong die de trein tegenkomt.
De tweede foto (is geen beste kwaliteit maar wel duidelijk) geeft de aansluiting weer voor twee opeenvolgende adressen.
Het linker deel is de verbinding met het lage adres en het rechter poot derhalve het 1 maal hogere adres.
De kleurcode is van links naar rechts:
groen - zet de wisseltong/decoder rechtdoor - op het
lage adres, dus voor de TWEEDE wisseltong / decoder (denk aan een "gewoon" wissel)
geel - de voeding van wisselaandrijving
wit - zet de wisseltong naar rechts - idem
vervolgens -->
groen - zet de wisseltong/decoder rechtdoor - op het
hoge adres, dus voor de EERSTE wisseltong / decoder
geel - de voeding van wisselaandrijving
wit - zet de wisseltong naar links - idem
Ik gebruik de Yamorc YD8008 voor de decoder en de "normale" Märklin wisselaandrijving en bestuur deze opstelling met mijn Ecos II
Alles werkt nu na een enorm gerommel met de wisseladres volgorde. Ook voor het inbouwen eerst goed testen welk draadje het wissel "recht" zet en welk draadje "krom".
Intuïtief had ik de adressering andersom gedacht - dit werkte NIET - en heeft even geduurd voordat ik het door had.