Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

Re: Een nieuw begin van een treintafel

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

Eindelijk is het gelukt om alle driewegwissels goed te krijgen. Dan komt nu de volgende stap: controle van alle bezetmelders. Het zijn er een heleboel geworden: 7 maal 16. Wel kunnen de treinen weer een lekker rijden om alles te testen.
Het automatiseren en ook de aankleding van de baan komen toch in zicht.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi dat het gelukt is, wil je ook vertellen hoe je hebt voor elkaar gekregen hebt.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat zal ik morgen even doen aam de hand van een fotootje - deze moet ik nog nemen en vervolgens verkleinen.
Komt er aan.

Natuurlijk heb ik niet het idee dat ik de truc zelf heb uitgevonden: dus wat het waard is.

De eerste foto is het driewegwissel zelf met de twee wisseltongen: alles wordt gedacht dat de trein van rechts komt en dan het wissel oprijdt.
De meest links afgebeelde wisseltong - voor afbuigen naar rechts (staat op de foto voor rechtdoor):  als het ware de TWEEDE wisseltong die de trein tegenkomt.
De meest rechts afgebeelde wisseltong - voor afbuigen naar links (ook afgebeeld hier voor rechtdoor): als het ware de EERSTE wisseltong die de trein tegenkomt.
De tweede foto (is geen beste kwaliteit maar wel duidelijk) geeft de aansluiting weer voor twee opeenvolgende adressen.
Het linker deel is de verbinding met het lage adres en het rechter poot derhalve het 1 maal hogere adres.
De kleurcode is van links naar rechts:

groen - zet de wisseltong/decoder rechtdoor  - op het lage adres, dus voor de TWEEDE wisseltong / decoder (denk aan een "gewoon" wissel)
geel  - de voeding van wisselaandrijving
wit   - zet de wisseltong naar rechts        - idem

vervolgens -->

groen - zet de wisseltong/decoder rechtdoor  - op het hoge adres, dus voor de EERSTE wisseltong / decoder
geel  - de voeding van wisselaandrijving
wit   - zet de wisseltong naar links        - idem

Ik gebruik de Yamorc YD8008 voor de decoder en de "normale" Märklin wisselaandrijving en bestuur deze opstelling met mijn Ecos II
Alles werkt nu na een enorm gerommel met de wisseladres volgorde. Ook voor het inbouwen eerst goed testen welk draadje het wissel "recht" zet en welk draadje "krom".
Intuïtief had ik de adressering andersom gedacht - dit werkte NIET - en heeft even geduurd voordat ik het door had.3wissel.jpgaansluiting.jpg 

Inmiddels ben ik volop bezig met koploper. Natuurlijk maak ik fouten die ik niet voorzien heb. Een fout wil ik even naar voren brengen.
Eigenlijk zou het meer een moeilijkheid in het ontwerp van de baan kunnen zijn.
In de bijlage is mijn baan te zien. Het onderste deel is het schaduwstation: de trein komt omhoog via blok 20 --> 16 en dan naar de hoofdbaan.
Deze heeft in principe de richting tegen de klok in. Alleen richting naar het schaduwstation  moet de trein via blok 13 --> 14 --> 16 en dan via blok 17 naar de opstelsporen.
In het spinnenweb bestond allereerst ook een verbinding met blok 16 --> 14: de trein die omhoog komt kan dan via blok 14 naar het station (blok 4,5,6,7).
Regelmatig ontstond er deadlock bij bezetting van blok 14 richting blok 16 en de trein die via blok 16 naar boven komt.
Ik heb in het spinnenweb de verbinding van blok 16 --> blok 14 weg moeten halen om deze deadlock te voorkomen. Alleen blok 16 --> 12 of 2 was mogelijk.
Het is mij niet gelukt in de blokeigenschappen hier om heen te komen.

NB: Ook heb ik aan het item 2-richtingsgroep gedacht, maar de verbinding tussen blok14 --> blok16 en vice versa bevat 5 wissels en voldoet dus niet aan de definitie zoals deze in de handleiding staat (blz 375)
Heeft iemand een idee om de deadlock op een andere manier te voorkomen?

NB2: langdurige test in de demo mode heeft geen deadlocks meer gegeven in 3 uur - met 4 locs met variabele treinroutes.
Morgen testen op de baan en zien dat ook de driewegwissels geen roet in het eten gooien
De voorwaarde om blok 13 in te mogen rijden is :

14,15 plus 16 vrij.  in te vullen  in blok 13 bij de regel uit 52 naar 14.  (en dan rechts naast het vinkje onder de deadlock voorwaarden)

Dat zou je route vrij moeten houden.
Mocht het je niet duidelijk zijn laat t weten dan voeg ik zodra ik tijd heb wat screenshots toe.

Mvg Robin

Hi Robin

Ik heb even een truc uit moeten halen: de extensie "jpg" moet je even vervangen door "zip".
De extensie zip wordt niet geaccepteerd.

Baan2025A is zonder de verbinding tussen blok 16 naar blok 14 - wel naar 2 en 12. EN 14 naar 16 om naar het schaduwstation te kunne gaan:
16 <-- 14
Baan2025B is MET de verbinding tussen blok 16 naar blok 14 - ook naar 2 en 12:
16 <--> 14

Het is mij niet gelukt als 14 is bezet de trein uit 16 naar 2 of 12 te dwingen.
Ik zal er vanavond thuis eens naar kijken.

Nadat ik voorlopig de acties even heb stopgezet, ga ik morgen weer op zoek naar de oorzaak van de kortsluiting.
Ik zal baandelen gaan isoleren en dan ook definitiever los van elkaar ontwerpen.
Wordt vervolgd

Voorlopig staat alles stop. De kortsluiting is vooralsnog niet te vinden. Na het weekend ga ik alle voedingsdraden los halen, ook van de wissel bediening en dan per stuk weer aansluiten. Kortom behoorlijk balen.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Kaj,

Vervelend, ik hoop dat je nu de storing snel weet op te sporen.

Henk

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.