Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony.

bedankt voor al je foto's met alle gedetailleerde werkzaamheden.
Hier kan ik ook veel lering uithalen voor de aanpak van mijn eigen baantje.
daar moet nog wel wat aan gebeuren hier en daar.
hier kan Bram en ik weer mee verder.
:thumbup:
leuke scenery met simpele materialen.

groet Winno
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ik doe het met alle plezier van de wereld Winno (en alle anderen die dit bekijken en hopelijk ook lezen) !!!!

Ik werk bewust (ook voor de gezondheid) in deeltijd en heb ook nog iedere week een dag ouwelullen-verlof (grote middelbare school)  om extra bij te tanken.
Er is gelukkig dus veel tijd voor hobby's.

Sinds ik op het forum ben, maak ik voor het eerst foto's van wat ik deed en doe aan mijn banen.
Het is een extra hobby aan het worden en erg leuk om te doen. Ook de onderschriften bedenken.

En omdat ik een digitale kluns ben (en blijf), maak ik de foto's met mijn tablet, mail ze naar mijn vrouw en haal ze dan bij de verzonden berichten binnen op de computer. Anders zijn de bestanden te groot om ze te plaatsen.
Ik heb het met een goede digitale camera geprobeerd, maar ik word al niet blij van de camera zelf, om gek van te worden !

Maar zo gaat het ook en ik ben er tevreden mee!

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Foto´s moet je re-sizen; ze zijn meestal veel te groot om ze te mogen plaatsen.
Hiervoor heb je b.v. het gratis programma IRFANVIEW.
Er is gemakkelijk mee te werken.
Voor het re-sizen is er ook een directe link:
Toets control-R in en voila.....
Je kan re-sizen ook in het gewone menu vinden.

Om foto´s op het forum te kunnen plaatsen mogen ze niet groter zijn dan 800 bij 600 pixels.
Je vult 800 in en de 600 komt er al te staan, hoef je niet nog eens in te typen.
De foto sla je dan op (natuurlijk onder een andere naam, anders ben je het origineel kwijt).

grv Huub
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony

Ik zit met plezier te kijken naar je foto's wat je met simpele dingetjes voor  mekaar krijg
het is gewoon fantastisch   :thumbup:

Gr Alex
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
jongens,
niet zo moeilijk doen ga naar BV photobucket maak een account aan laad je foto's daarheen op
open een foto en dan krijg je naast de foto een link deze kopier je  in je topic en je kan zoveel foto's als je wil in je bericht plaatsen
kijk maar eens in mijn topic je hoeft ze niet eens te verkleinen gewoon in originele resolutie opladen

Succes

Gr Ed

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Bedankt voor de tips !

Ga t een keer proberen...

Maarre, zoals ik al zei, ik ben een digitale kluns en van die camera krijg ik al de zenuwen !!
Das ook een van de redenen , dat ik alleen maar mobile station 1 rijdt.....

Als het lukt zien jullie het vanzelf aan de kwaliteit van de  foto's :P

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo, aan allen die dit draadje volgen !

De man van de simpele baanplannen en van de zeer eenvoudige baanbesturing meldt zich weer  !!

Allereerst 2 foto's van het resterende tuintje met parkeerplaats, dat op deze hoek van de baan nog afgemaakt moet worden.
Het is de achterkant van een kroeg, waar een dameskransje aan het bier zit. Moet kunnen. Ik vond op een beurs zeer filigrane stoeltjes met een tafel en een stel zittende dames in allerlei houdingen. Met veel priegelwerk -met leesbril- heb ik een stel biertjes gemaakt en op de tafel geplakt.

De andere 3 foto's laten een ex-bierviltje, een praktisch idee en een stukje (bovenbaan)draagconstructie zien.
Ik heb zo dun mogelijke houten pootjes gebruikt om dit stuk baan te dragen. Om het uitzicht op de onderbaan zo min mogelijk te verstoren.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony   :thumbup: :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dat je overal eenvoudige oplossingen voor zoekt en vindt heeft juist zo zijn charme.
Ik vind het prachtige foto's en als het zo goed gaat, waarom dan veranderen?
Leuk dat je steeds nieuwe updates plaatst, Tony.
   Groeten Leo
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Update....

Met dit mooie weer kun je buiten, maar ook binnen in de tuin bezig zijn ! Ik koos voor binnen B)

Omdat ik dit stuk van de onderbaan het meeste zie, ben ik erg blij, dat het er na 4 jaar eindelijk goed uit ziet !
Er zullen in de loop der tijd vast nog wel details en extra groen bij komen, maar het totale plaatje klopt voor mij.

De straten van de stad zelf komen pas op het aller-allerlaatste aan de beurt. Dat kan/mag nog jaren duren.
Deze banen worden door mij niet meer afgebroken, er komt er in de toekomst waarschijnlijk wel nog eentje bij.

De vorm van de banen is trouwens ook afhankelijk van de aanwezigheid EN bereikbaarheid van de ramen.
Op deze kamer moesten trouwens ook mijn vitrinekast en mijn werkblad (heerlijk aan het raam ! ) een plek vinden.


:warning:Nu nog een stukje voor wie graag leest  :warning:

Mijn inzichten in de modelspoorderij zijn in de afgelopen 20 jaar een paar keer flink veranderd.
Toen ik in 1993 opnieuw begon en me  meteen bij een club aansloot, moest alles steeds meer op schaal en steeds realistischer.
De locs en wagons met meer details en kort gekoppeld en ik ontdekte ook de 'echte' bomen en natuur. Er waren ook veel nieuwe materialen te krijgen en ik heb van anderen en met veel experimenteren geleerd hoe je van alles en nog wat kunt maken.
Daarna ben ik -samen met mijn vriend- naar een andere club overgestapt. Daar waren ze nog veel verder in de modelbouw, weer een nieuwe wereld ging open. We hebben banen gemaakt die op beurzen terecht kwamen en het was erg gezellig. En weer veel geleerd. Toch zijn we na enkele jaren ook bij die club weer vertrokken. De tijd die we kwijt waren aan de club, konden we ook in onze eigen banen steken. We hebben toen onze eigen, tweepersoonsclub opgericht. Mijn vriend is de voorzitter en ik ben penningmeester en de leden. In zijn garage is onze zgn clubbaan en die is groot. Een rondombaan op 2 meter hoogte met een werk/zit plateau in het midden dat automatisch zakt. (daarover later misschien meer). Daar heb ik misschien wel 1500 bomen voor gemaakt. We hebben veel plezier samen en spelen echt clubje met elkaar !

In de tussentijd las en kocht ik veel Miba's en Eisenbahnjournals en bouwde ik verschillende banen.

Maar.........

Op een gegeven moment begon ik me, vooral bij de Miba, te storen aan de - in mijn ogen- steeds verdergaande schaal- en ombouw-waanzin. Modellen worden getest en opgemeten naar schaal en dan blijkt een model 2mm te kort !
Of een realistisch treinbedrijf......dit MOEST zo en dat KON echt niet meer....je gaat toch niet zomaar wat met een trein rijden ?
En mocht al helemaal niet, dat je een trein op het station laat vertrekken en dat die daarna weer op hetzelfde station aankomt !
Terwijl, wat je ook doet (zelfs met 100 opstelsporen) je uiteindelijk toch weer de trein voorbij ziet komen , die je er zelf ooit hebt neergezet. In feite rijd je , hoe je het ook wendt of keert, altijd een rondje, of je moet bijv. 2 kopstations maken.

Ik denk nu ook , dat je eigenlijk, als je het echt realistisch wil doen, je iedere goederentrein na een ritje weer uit elkaar zou moeten trekken.....mooi niet dus, alleen als ik daar zin in heb !

Ik heb veel ervan  (op de natuur na) allemaal weer losgelaten en ben weer teruggekeerd naar het ouderwetse spelen.
Niet alles moet meer perfect zijn, ik heb nog steeds geen seinen, geen bovenleiding, de spoorbomen van de overgang zijn op 'dicht' vastgeplakt, (ze waren nb electrisch!), want er komt toch steeds een trein en als ik daar zin in heb, rijdt er een F7 met een sliert Amerikaanse wagens door Duitsland. Ik ben momenteel allemaal tijdperk nu spul aan't kopen en die rijden (wel of niet kortgekoppeld) door het verkeerde tijdperk. ( in ieder geval kloppen de auto's dan niet meer) Ik geef ook geen 350 euro meer uit voor weer een soundloc, daar kan ik ook ander en meer analoog (of goedkoop digitaal zonder sound) spul voor aanschaffen. Hoe leg ik mijn vrouw uit dat een loc met wagons die voorbij komt rijden 1000 euro kost ? En hoeveel locs moet je hebben om gelukkig te zijn ? Kortom, ik probeer weer als een kind met de hobby bezig te zijn :P     Het bevalt me prima !!!

Wat ik wel maak, probeer ik zo goed mogelijk te doen en ik laat het ook graag -op mijn manier- hier op het forum zien.
Het voelt als een soort club en het stimuleert je om een stapje extra te maken. Het is ook erg leuk om te zien wat anderen doen en waar hun interesses liggen en dat je daarover communiceert.

Zo, even - zonder foto's- wat meer van mezelf laten zien. En mijn hart wat gelucht.  Doe vooral zelf waar je plezier aan beleeft !

En dan nu de volgende pics.

Grtz Tony


Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo Tony,

Jouw draadje ontdek ik nu net. Je hebt natuurlijk wel gelijk. Hou het eenvoudig, werken aan de scenery is vaak het leukst! Geweldig om te zien hoe heel veel klassieke modelgebouwen een plaatsje hebben gekregen. Alles bij elkaar een mooi evenwicht tussen 'baan' en 'landschap' (ook alweer een klassieker), en, eerlijk gezegd vind ik dat jouw banen veel te bieden hebben dus 'simpel' zou ik het niet willen noemen. Ga zo door!

Groet,

Marco
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony,

ik ben het helemaal met je eens
ik rij met wat ik leuk vind en koop(kocht) wat ik mooi vind en ja ik doe het lekker op mijn manier en probeer gewoon wat leuke dingen in mijn baan te verwerken en ja dat het dan allemaal niet helemaal klopt (boeie zoals er hier thuis gezegd word.)
nee ik doe het rustig aan en rij de loks digitaal en de rest lekker analoog zelfs vor de seinen (die er komen of de paar die er al staan komen gewoon remmodules om af te remmen

nee gewoon zelf doen zoals jij het wil

ga gewoon zo door

Gr Ed
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony

Je verhaal spreekt me zeer aan.
En ondanks dat je zegt dat niet alles perfect hoeft te zijn.
Vind ik toch de baan waar je nu mee bezig ben geweldig. :thumbup:

Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Thnx voor de reacties !!!

Omdat ik nu 2 weken vakantie heb (ff geen 150 collega's en 1600 leerlingen om je heen)  en omdat mijn onderbaanhoekje tamelijk af is.....een paar vreugde-kiekjes.

Met in de hoofdrol schienenbus ( dummy van Trix-Express ). Hij lag lang geleden in een winkel in Aken weg te kwijnen in de uitzoekbak. Niemand wilde hem :-(  Ik heb hem in ruil voor wat Duitse marken meegenomen en thuis voorzien van andere wielen en zijn ramen wat helderder gemaakt. Hij mag als decoratie op allerlei plekjes staan en heeft het reuze naar zijn zin !

Trix had trouwens een prima systeem om de kap aan het onderstel vast te maken....je draait gewoon de metalen buffers los....

Grtz Tony



Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony,

Net weer een hoop ideeën opgedaan  :thumbup:
Je gaat als een speer, ook geen zomer stop voor jou  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ha die Peter !

Ik heb nog nooit een zomerstop gehad, ik zit iedere dag wel even -of even langer- tussen de treintjes :P

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hallo allemaal !

Bijzonder nieuws vandaag.....deze digikluns heeft vandaag ZELF ontdekt, dat je met paint je plaatjes kunt bewerken :idea:

Vandaar het onderwerp van vandaag; OPTISCH SCHEIDEN

Ik wil op mijn banen mijn rijdende treinen niet de hele tijd kunnen zien. Ook wil ik geen bergen met wat langere tunnels maken, om treinen te laten verdwijnen. Ik wil wel overal goed bij kunnen om te kunnen poetsen, of om ongelukken te verhelpen.
Op mijn onderbaan heb ik dat gedaan door het spoor in de stad achter de huizen te laten verdwijnen . Aan de rechterkant  heb ik dat opgelost met een langzaam oplopende (piepschuim) heuvel met begroeiing en kasteel. De trein rijdt er omheen. De achterkant van het kasteel staat los en kan ik zo wegpakken.

Jaja, Tony heeft zo goed mogelijk nagedacht en van zijn ervaringen met zijn vorige banen iets opgestoken. :P

Ik heb op het baanplan met rood de optische scheidingen aangegeven. De blauwe cirkels zijn mijn zitplekken. M=machinistenplek,  W=werk-en kijkplek en K= kijkplek.

Op het rangeerstuk heb ik -uiteraard- vrij zicht. Als ik daar mee speel, kan ik zittend de trafo en het schakelbordje bedienen.
De wissels kan ik voor de helft zittend en met een of twee stappen verzetten.

Bij de foto van de benzinepomp loopt een spooraftakking naar de kolenhandel en een goederenloods. Die is als extra speeltje bedoeld. Soms haal en breng ik daar een of twee wagons.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
weer mooie plaatjes
Ook de voertuigen  :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Het ziet er allemaal weer fantastisch uit Tony.
Die foto met die voertuigen top hoor.

Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

*****    FF    BOMEN   BOOMPJES    EN     STRUIKEN     MAKEN   *****

Wat heb je nodig ?

--pot verdunde houtlijm met een druppel dreft om het water te " ontspannen " , de pot moet groot genoeg zijn voor de bomen.
--zeeschuim en/of ander (bij mij natuurlijk) materiaal
--strooimateriaal naar keuze (vooral poederachtig)
--pincet en schaar
--uitdruip-bak
--wat tijd en groene vingers (die krijg je anders vanzelf wel tijdens het bestrooien :P )

Zeeschuim is perfect materiaal om er bomen van te maken. Het is al bijna klaar a.h.w.  Je kunt er goedkoop aankomen via de bloemenwinkel, die kunnen het zo bestellen. Doen ze graag voor je, zeker als je iedere week een bos bloemen voor de vrouw komt kopen. Ik heb al heel wat (grote) dozen aangeschaft. Misschien gaat het ook online.

Ik trek het zeeschuim voorzichtig uit elkaar en haal eerst de echt grote bomen eruit. Soms wat breken en bijknippen.
VOORAL NIX WEGGOOIEN  !!! Dan begin ik aan de kleinere bomen , boompjes en struiken. Gaandeweg leer je bijna alles te gebruiken.

Heb je er zo een stel bij elkaar gerommeld, dan de blaadjes die er tussen zitten, met een pincet er uitpeuteren.

De uitdruipdoos.....ik heb in een kartonnen biertray een dubbele plastic zak gelegd ( over de randen heen), daar over heen een dubbel stuk krant met een gat in het midden. Vastgezet met wasknijpers (wel ff vragen of je er een paar mag hebben)
De bomen die ik in de lijm heb gedompeld leg ik daarop, de overtollige lijm drijft over de krant naar en in het gat.
Ik dompel -al naar gelang de grootte- zo'n 10 tot 20 bomen en ga dan strooien. Niet te lang wachten !

De strooimix heb ik in allerlei mengsels in potten.

Het strooien;  op een groot vel met een vouw er in, schud ik een berg strooipoeder, hou de natte boom er boven en strooien maar.
Boom draaien onder het strooien en alles wat er langs valt, vang je zo vanzelf op.
Ben je klaar met een kleur, pak je het papier (met vouw) met strooigoed en je schudt wat over is weer terug in de pot.
Beukebomen-kleur krijg je door rood poeder door het groen te mixen. Ik gooi ook wel eens zwart poeder door het lichtgroen.
Gewoon proberen.

Op de laatste foto's laat ik zien, hoe je met een geplukt (en gedroogd !) stukje groen uit de tuin en restjes zeeschuim, een grote boom kunt maken.  Stuk groen in de lijm dompelen zeeschuim er inproppen, laten drogen, opnieuw dompelen en strooien maar !

Het kan ook met contactlijm-spray, maar dan blijf je een kleverige boom houden.

Omdat ik op mijn banen bijna alle bomen gewoon in de tempex-ondergrond steek (eerst voorprikken met prikker), kan ik bomen die na jaren vaal en vies geworden zijn, zo er uittrekken en opnieuw begroenen.

Ik hoop dat de foto's het verhaal goed ondersteunen en dat ieder die dat wil, er zijn voordeel mee kan doen.

Ik heb voor wat je nu gaat zien zo'n 2,5 uur nodig gehad. Kosten ; zo'n 2 euro, Resultaat : zo'n 50 boompjes .

Grtz Tony


Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
En de rest van de plaatjes....

Oja, de stammen van de bomen geef ik pas na het poten een kleurtje, als dat nodig is.

Grtz again Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony,
Goede beschrijving voor het maken van bomen, bedankt.

Vooral voor het  :idea: om het zeeschuim bij de bloemist te bestellen.(kunnen die bespaarde Eutjes weer aan aan andere (trein)spullen worden besteedt)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Goei tip hoe boompjes en struiken te maken Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Nieuw project......tis toch vakantie.....kga de scenery op een losse plaat maken.......kan ik er beter aan frutselen.....

Ben zelf ook nieuwsgierig, wat het gaat worden.......alvast twee fotografisch genomen afbeeldingen....grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo mensen !

Het project gaat weer verder....

Ik heb een tempexplaat bijgewerkt en beplakt met kinderkopjes-schuimplaat. Er zaten 2 platen in de verpakking en die hadden allebei kleurverloop, aan een kant waren ze donkerder. Je kon ze niet zomaar tegen elkaar plakken :(
Dan maar op een andere plek versneden, zodat er geen kleurverschil meer is, ging gelukkig ook.
Het reststuk moet nog versneden en er bijgeplakt.
Daarna zolang met de huisjes geschoven, tot het mij beviel. Een huis bleef over.

Nu kan ik de losse plaat -zonder mijn rug te breken- op mijn gemak afwerken.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
weer een leuk stukje scenery
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo Tony,

Vandaag even tijd genomen om je lijntje te volgen. Wat een leuke scenery ben je aan het maken  :P. En fijn dat je tips geeft hoe je de bomen en struiken maakt  :thumbup:. Dit is zo over te nemen en het uitproberen waard. Je zult met al je banen wel de tijd moeten verdelen denk ik, want alles is niet in 1x te overzien en je bent maar alleen. Heb jezelf een voorkeur voor baan?
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hi Martin !

Om je vraag gelijk te beantwoorden, mijn banen zijn me even lief ze hebben alle drie hun eigen (Tony) karakter.
Aan mijn rondombaan werk ik zeer sporadisch een beetje, omdat mijn dochter die kamer als slaapkamer gebruikt. Wel poets ik hem af en toe en rijdt er soms even mee. De locs gaan dan weer in de la. Als deze kamer weer helemaal vrij komt, ga ik er nog een ouderwetse M-rail baan bij maken.
Met mijn andere banen ben ik eigenlijk iedere dag wel even bezig. De onderste doet precies waar die voor gemaakt is, namelijk spelen! De bovenste is meer een paradebaan.
Ik denk dat ik, met wat ik nu heb, de rest van mijn leven kan vullen. Voor het oog zijn ze, op dit moment, ver genoeg af.

Dan nu de verdere knutselkunsten........ :P

Met als toverwoord vandaag.....FOUNDATION......!!!

Tussen de twee huizen aan de linkerkant op de foto boven staat een oude muur met een hoek erin. 
Die heb ik van oude faller stadsmuren in elkaar geprutst. Ik koop soms hele dozen "rommel" en hergebruik dat weer. Een soort kitbashing, ik trek weleens huizen uit elkaar en gebruik de stukken weer opnieuw.

De muur die ik wil aanpakken leg ik plat en ga er met sterk verdunde acrylverf overheen. Lekker laten drogen.......en dan foundation er overheen ! Gewoon een keer geprobeerd. Werkt prima en is in veel kleuren te krijgen. Vind ik makkelijker dat het werken met pastelkrijt.

Als ik snel wil werken, gebruik ik de föhn om de verf te drogen.  Het bijna onzichtbare verflaagje zorgt trouwens voor de hechting van de foundation.

Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

Weer een stapje gezet.....maybe morgen weer een als ik zin heb........Grtz Tony



Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

De muur staat weer !   B)  Tony did it again......
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hallo leute !!

Er moest vandaag nog even rap gebastelt, want vanavond is de eröffnungsfeier op het pleintje voor de kroeg.
Snel werd er een podium getimmerd en toen bleken de jongens van de blaaskapel nog niet klaar te zijn...
Die hadden nog van die doorzichtige plastic plaatjes onder hun voeten zitten. Dus dat er afgesneden en gepeuterd.
Bleken daarna de laarzen beschadigd !  Dus die ook maar geschilderd.

Alles is nog mooi op tijd af gekomen, de stimmung zat er vanmiddag al goed in :P

Dit gaat het ongeveer worden, ik ga nog op zoek naar dansende preiserlein..........

Voorlopig even geen updates meer, want eerst ga ik een weekje in Italië vakantie vieren, voor het daar te heet wordt :thumbup:

Grtz Tony


Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
heerlijke update
weet je (van de doos) de naam van dat zeespul
de bloemist hier op durp wet niet wat voor spul ik bedoel
zeegras
zeeschuim, (mers kent ie wel,waar gaat ie mee om 8o)
Hij begrijpt r niks van
bloemstukken maakt ie ook niet meer(is ouwerwets :O)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hi Nero !

Kijk op eens op internet bij zeeschuim kopen :P
Kun je zelfs je bloemenman laten zien of zelf bestellen.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Toch nog 3 pics.....

Wat te doen met spullen die je (voorlopig) niet op de baan kwijt kunt ?

Heerlijk ouderwetse kast kopen met glazen schuifdeurtjes.......kun je toch nog van je spulletjes genieten :-)

En er bovenop was nog plaats voor 2 loodsen. Eentje heb ik ooit doorgezaagd en lang en smal gemaakt voor tegen de muur.
De andere is gemaakt van 2 oude kapotte loodsen. Ik heb heerlijke knutsel-uurtjes gehad !

En nou echt een weekje geen Tony meer op 't forum......Bella Italia :favorite:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
prettige vacantie
en mooi weer :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

WEES BLIJ medeforummers, dat jullie niet in Italië wonen !!!

Het land zelf is prachtig, maar als modelspoorder zul je veel via internet moeten aanschaffen :-(
Na 5 reizen is de score ; 2 winkels gevonden, de een  was dicht en de andere had bijna niks  :P
Dus nu, na lang zoeken, maar een tijdschrift gekocht. Het lijkt wat op de Eisenbahnjournal, mooie foto's, een test van een loc (zonder foto van de binnenkant !) en een vrij klein modelbaan gedeelte. Er staan ook advertenties in van treinenclubs die beurzen houden.
Bijgaand 2 pics van de voorkant en een zelfbouw-item........

De volgende bijdrage gaat natuurlijk weer over mijn eigen baan (vorderingen).

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Trapje.

Er moest naast de kroeg nog een trapje gemaakt worden. Dan kunnen de dronken preisers aan de overkant van de straat hun roes uitslapen.

Het trapje is -uit de losse pols- gemaakt van schuimplaat.  Het wordt later geverfd.
De fotostrip laat het zien.

Het was in een kwartiertje gepiepschuimd  :P

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
leuk trapje
hoe dik is de schuimplaat
en waar komt ie vandaan
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mooi allemaal Tony,maar uhhhhhh...simpel???
Willem-Jan
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mooie oplossing dat trapje Tony, je moet er maar opkomen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hi Nero, de schuimplaat is ondervloer voor laminaat e.d. 3mm dik. Ooit gekocht om achtergrond mee te maken. Ik heb een oud huis en heb boven mijn muren met plafondplast 'gestuct' en die ga ik niet blauw verven :P Ik gebruik het voor van alles en nog wat.
Ik wilde het trapje trouwens eerst van styreenplaat maken, maar dit ging sneller en spaart styreen :P

Hallo Willem-Jan, als ik mijn banenplannen vergelijk met de meeste plannen op het forum, dan denk ik ; die van mij zijn simpel ! Vandaar. Verder vind ik het leuk om eenvoudige oplossingen te bedenken en ik ken mijn beperkingen. Ik probeer ook graag gewoon iets uit en als het niks is, weg ermee ! Ik heb gelukkig veel fantasie en bewaar heel veel rommel. Voor de rest gewoon de tijd nemen (is het mooiste gereedschap!) en goed om je heen kijken....

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Na de zondagsmis is vandaag de trap geplaatst ! De jongens zijn nu in de kroeg een biertje aant happen.
De schilders weten nog niet wanneer ze komen.........Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
EN TOEN KWAM MIJN EERSTE OOSTENRIJKSE LOC  :-)

Wat zag ik daar opeens in het verkoophoekje ? Een rode kers op de sachertorte ? Wilde Wijbe die kwijt ? Voor die prijs ?
Iedere lok heeft zijn eigen charme en deze had dat 'gewisse etwas'.
Ana  loog, maar ze reed heerlijk ! Ik houd wel van die oude dames van tante  M.

Vandaag mocht ze wat isolatie van Fleischmann trekken............Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Na een hele tijd zie je de oplossing pas.........

Op dit stukje stad heb ik allerlei huizen uitgeprobeerd. Wat er nu staat , moet het gaan worden.
Toen ik er vandaag voor de 6000ste keer langsliep, zag ik het opeens ! De ruimte achter de winkels/flats groter maken en alvast een rijtje bomen poten, ziet veel echter uit misschien !
Schuiven dus en met spoed de plantsoendienst laten aanrukken, ze hadden toch nog bomen liggen.....
En ja hoor, preisertjes blij en tony ook B). Nu borrelen er vanzelf weer ideetjes om het nog leuker te maken......
Maar eerst ga ik verder met het stuk waar ik eigenlijk mee bezig was.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Het wordt alsmaar mooier Tony, ik blijf je volgen hoor ;)

Groetjessss, Gino
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony

Schitterend sfeerplaatje, ik krijg hiermee een idee zoals ik het in mijn hoofd had voor mijn eigen baan, geweldig gedaan :thumbup:

Mvg
Koos
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
En weer verder met waar ik mee bezig was.....tis toch prima knutselweer.....

Tuintje geverfd en wat ingestrooid, schuurtje geplaatst en in de hekjesdoos een bruikbaar hekje gevonden.
Beetje op het oog passen en pielen en klaar !!!

MOOI NIET ! Dat hek moest onmiddellijk rood gemaakt van de preiserpolitie. Voor de verkeersveiligheid !  :warning:
Gauw geverfd dus......
De algehele begroening doe ik pas, als de hele plaat weer op de baan komt.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Kleine update vandaag, weinig tijd gehad......

Trapje vast gelijmd, betonkleur gemengd en geverfd. Alvast 1 boompje gepoot.
Drie verschillende dummy lantaarnpalen erbij gepakt om te kijken welke het mooiste staat.....

Als deze lantaarns toch gaan branden, komen er voorlopig geen updates meer, want dan staat mijn huis in de fik  >:-D

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
de middelste
boog li iets te oud lijkend
re te modern
midden is een vervangende voor de oude gaslampen :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
ik denk r t zelfde over
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dan middelste maar :P  Grtz Tony