Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]   Omlaag

Auteur Topic: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !  (gelezen 168790 keer)

sn00zerman

• Stamgast
  • There is no place like 127.0.0.1
    • -=(www.digitalplayground.be)=-
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
« Reactie #800 Gepost op: donderdag 05 november 2020, 15:42:33 »

Hoi Rob,

Bedankt voor je verduidelijking  :thumbup: enkele mooie voorbeelden die ik zowiezo nog moest uitzoeken. (zoals gezegd, ik moet de C-rail geometrie terug "leren")
Ik ben me bewust van het 24315 verhaal, maar van de 24071 die ik getekend heb, kan je ook de zij-bermen wegnemen (deze worden namelijk gebruikt tussen de slanke wissels), volgens mij moet dat ook passen. (het is hier immers een recht stuk i.p.v. de gebogen 24315, dus ontstaat er sneller plaats tussen de binnen en buitenkant)
Misschien is er iemand die dit even kan uitproberen ? (ik heb nog geen 24771 of 24315 in mijn collectie, mijn vorige baan "dateert" nog van toen die stukken er nog niet waren ...)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #801 Gepost op: donderdag 05 november 2020, 18:10:09 »

Ik heb het eens geprobeerd en zowaar, het past moeiteloos. Tot mijn verrassing hoef je alleen maar het baanbermdeel van de 315 aan de binnenbocht er af te halen, dan past er op het andere van alles en nog wat, niet alleen een 071 maar ook alle andere rechten en bijna alle bochten. Als het niet in het zicht ligt, kun je helemaal los gaan. Als het wel in het zicht ligt, wel, het speciale baanbermdeel dat past tussen twee 315's en de wissel past niet in combinatie met een 071 zonder baanbermdeel. Als je alleen voor de binnenbocht een 315 zonder baanbermdeel gebruikt en voor de buitenbocht iets anders, moet je zelf het gaatje maar balasten.

Nu ik toch bezig was, heb ik ook nog wat anders neergelegd: na eerst een paar 315's heb ik het binnenste spoor doorgetrokken met een 330 en een wissel aan het buitenste spoor gelegd, net zoals ik hierboven in het tweede ontwerp had getekend. Zoals je ziet, past dat net. Dat wil zeggen, de wisselbocht past ruim maar het plastic uitsteeksel met de wisselhendel komt vlak naast de binnenbocht. Maakt verder niet uit, dat het past is voldoende.
Groeten, Rob                              Mijn baan

sn00zerman

• Stamgast
« Reactie #802 Gepost op: vrijdag 06 november 2020, 10:32:25 »

Hoi Rob,

Hartelijk dank voor het uitproberen hiervan !
Dit is een zeer duidelijk verhaal voor mij waar ik absoluut wat aan heb, en opent nog iets meer mogelijkheden op deze manier :-)
Al die boogwissels liggen bij mij zowieso alleen in mijn verdekte railspiraal, dus van gaatjes tussen de rails hoef ik me niks aan te trekken.

Vandaag nog een dagje werken se, maar vanavond gaan we er terug tegenaan !

Bedankt & groeten,
Kris

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #803 Gepost op: vrijdag 06 november 2020, 10:55:57 »

Tip voor als je de r3 meegebogen wissels gaat gebruiken: koop van die speciale inlegstukjes om kortsluiting en ontsporen te voorkomen.

Zie: deze post en dat hele topic

Koen
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

sn00zerman

• Stamgast
« Reactie #804 Gepost op: vrijdag 06 november 2020, 12:23:34 »

Hoi Koen,

Interessant weetje ! Ook jij wederom bedankt uiteraard !
Met al die hulp van jullie, ben ik in no-time terug "ingewerkt"
Nu toch eens kijken of ik geen duidelijk bovenaanzicht van die stukjes ergens kan vinden,
dan weet mijn 3D printer ook terug wat te doen ... (ligt hier ook even stil uiteraard)
John, heb jij eventueel al een STL of 3D bestand van die dingen ? :-)

groeten,
Kris
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 november 2020, 12:25:38 door sn00zerman »

sn00zerman

• Stamgast
Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
« Reactie #805 Gepost op: zaterdag 14 november 2020, 11:15:26 »

Beste allen,

Mijn nieuw baanplan ligt "ter rivisie" klaar.
U kan het hier vinden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0

narwal

• Vaste Gast
  • **
Re: Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
« Reactie #806 Gepost op: zaterdag 14 november 2020, 11:44:57 »

Hallo Kris,

Ik vind het spoorplan een heel mooi doordacht plan! Weer eens een iets andere invulling, al is dat wel helemaal jouw ding! Ik wacht met spanning af wat je ons weer allemaal voor moois gaat voorschotelen! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

sn00zerman

• Stamgast
Sn00zerman - 21-11-2020: Nieuw baanplan UPDATE !
« Reactie #807 Gepost op: zaterdag 21 november 2020, 14:26:47 »

@Marcel, bedankt voor de complimenten :-) Op de opbouw zelf is het nog even wachten jammergenoeg :-(
Eerst is de studio aan de beurt, en de herinrichting van de 2 garage (niet afgebeeld op de plannen)

Ondertussen is er terug een update, met wat aanpassingen, maar aanleiding van was constructieve commentaar van andere forum-leden.
Voor mij is dit toch stilaan de definitieve versie te noemen :-)
U kan het hier vinden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0

sn00zerman

• Stamgast
Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
« Reactie #808 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 15:58:02 »

Dag beste modelspoor-collega's,

Even verder in mijn eigen topic, in plaats van diverse discussies met deze info te "vervuilen" :-)
Aangezien door ziekte bij mij alles enige jaren heeft stil gelegen, en er ondertussen zowel in de modelspoorwereld alsook hier thuis, het één en ander is "ge-evolueerd", toch maar de beslissing genomen om een "andere centrale" aan te schaffen. (mede doordat ik op een "koopje" gestoten was ...)
Ik heb reeds een hele evolutie meegemaakt qua centrales:
1. Een delta controller (wat meteen ook aangeeft hoe lang ik al met modelspoor bezig ben)
2. MrDirect (na enkele dagen de Deltra controller gebruikt te hebben, hem meteen wat "omgebouwd" om hem met MrDirect te kunnen gebruiken)
3. Een zelfbouw centrale (die alleen DCC, M-I en M-II aan kon)
4. Een Tams MasterControl

Om dan nu te komen tot een Ecos II van Esu ...
Ik rij wel met Rocrail, maar vind het "omslachtig" om telkens een (nieuwe) MFX loc in gebruik te nemen.
Met de Ecos II is het zowieso kinderlijk eenvoudig :-)
- Loc op de rails plaatsen
- Loc wordt herkent door de Ecos II, met al zijn functies en pracht en praal
- Info stroomt lekker door naar Rocrail
- Klaar, rijden maar ! (eenvoudiger kan haast niet)

Tegelijkertijd was ik ook op zoek naar een "handregelaar".
Al gauw kwam ik bij een Mobile Control II uit. Niet echt mijn ding, want meteen bij aankoop, heb je een stuk "antiek" in de hand. (beetje grof uitgedrukt, maar het is wel zo !)
Immers, de Android-versie op dat toestel is gewoonweg verouderd, niet één, twee of 3 versies, nee, het ding loopt al 6 versies achter, en we zitten nu met de laatste versie van Android aan 10 ofzo denk ik. (maar misschien is deze info ook al verouderd, lol)
Volgende stap was een WlanMaus van Roco, deze kan je ZONDER z21 gebruiken in combinatie met Rocrail. (En volgens mij ook met de DR5000 van DigiKeijs, en waarschijnlijk nog anderen ook)
Een andere optie was een smartphone, maar daar mis ik zowieso het "tactile" gedeelte op, ik wil kunnen "voelen" aan mijn knoppen, zonder naar het scherm te hoeven kijken, de baan is belangrijker dan het scherm natuurlijk !

Toen maar even gaan zitten, en de tijd genomen om eens na te denken, en om dit (al veel te) lange verhaal korter te maken: De beslissing genomen om iets zelf te gaan bouwen.
(Een mooie uitdaging, voor iemand die 3 jaar serieuze gezondheidsproblemen heeft gehad, vooral met de hersens, en zelfs niet meer kon lezen/schrijven, bijna geen motoriek meer had, en amper kon praten ...)

Eisen voor dit zelf te bouwen systeempje:
- (verlicht) kleurenschermpje. (zoals een smartphone)
- Effectieve draaiknop voor snelheid te regelen
- Echte drukknopjes om F-toetsen te bedienen (tot F32 !)
- Klaar zijn voor de toekomst, bijkomende functionaliteit moet in no-time in de software kunnen zitten
- draadloos (uiteraard)
- zo goed als niks te configureren, alle dat moet "vanzelf" uit de centrale vloeien naar de handregelaar
- kinderlijk eenvoudig qua bediening
- zowel voor de doorwinterde "toetsendrukker" alsook voor de "touchscreen verslaafde" bruikbaar zijn.

Waar staan we momenteel in dit project ?
Om eerlijk te zijn, nog niet zo ver als ik zelf zou willen, maarja, er moet tussendoor nog gewerkt worden,
onderdelen moeten uit het "verre Oosten" geleverd worden, en af en toe moeten er toch nog keuzes gemaakt worden.

Wat hebben we al qua onderdelen ?
- een ILI9488 touch-scherm, een aanraak-schermpje met een resolutie van 320x480 pixels met een effectieve scherm-oppervlakte van 49mm x 74 mm
- een Lilygo TTGO T8 module, het "hart" van de schakeling, 4 MB PSRAM en een ESP32 dualcore die op 240Mhz draait, en wifi "onboard" heeft uiteraard.
- een lipo batterij, 2500 mAH uiteindelijk, waarmee het "ding" het meer dan 30 uur volhoudt ! (reeds getest, batterij was nog niet leeg, raak makkelijk aan 40u, later meer testen)
- een AnyCubic Photon S 3D resin printer
- enkele liters resin
- een dosis doorzettingsvermogen en een immense honger op het project tot een goed einde te brengen

Wat moet er nog geleverd worden ?

- Enkele PCF8575 modules, dit zijn 16-bit I/O I2C expanders.
  Dit wil zeggen, IC's die je doormiddel van 2 IO lijnen op een microcontroller aansluit, en waar je 16 ingangen of uitgangen mee kan inlezen/aansturen.
  Deze IC kan over 8 adressen beschikken, je kan dus 8 van die IC's op dezelfde 2 draden van je microcontroller aansluiten, waardoor je door deze 2 draadjes,
  in totaal 128 ingangen of uitgangen (eender welke combinatie, totaal aantal mag 128 zijn) kan inlezen/aansturen.
  Immers, zo'n microcontroller heeft maar een beperkt aantal ingangen/uitgangen, en zonder deze I2C expanders, had ik niet genoeg poorten.
  Deze praktijk wordt meer toegepast dan je zou denken !
- Een mini-joystick controller. (wel zo handig voor manuele navigatie) (gekocht per 10, waren goedkoper per 10 dan per stuk, LOL)
  Dit model werkt met potentiometers in X en Y richting. Je kan dus niet alleen uitlezen of er naar links/rechts/boven/onder bewogen wordt, maar ook hoeveel kracht je uitoefent.
  (of je dus hard of zacht drukt, met andere woorden) Deze bevat ook een "drukknop functie".
- WS2812 5MM RGB LEDs. Dit zijn LEDs die er op het eerste zicht gewoon uitzien, doch zonder microcontroller kan je ze niet laten oplichten.
  de LEDs werken op 5V, hebben 5 pootjes, en verwachten op één pin, een digitaal signaal om de LED te vertellen hoeveel rood, groen en blauw (RGB dus) ze moeten oplichten,
  8-bits per kleur, dus in weze kan je 16,7 miljoen kleuren creëren met deze LEDs. de 4de pin stuurt het signaal gewoon verder naar een volgende LED.
  Zodoende kan je de LEDs gewoon "achter mekaar" hangen, en ze via je microcontroller gewoon elk individueel aansturen.
- tactile switches (gekocht per 200), dit zijn gewoon kleine drukknopjes, waar je een "klik" geluid/gevoel terug krijg, bij het indrukken/loslaten.
- Een rotary encoder. Een draaischakelaar die elk stapje dje je draait, een "puls" teruggeeft. Zo kan je mooi in je microcontroller de "draaipositie" uitlezen.
  Tevens bevat deze een "drukknop".

De rest van de onderdeeltjes zoals condensators en weerstanden, noem ik hier bewust niet. (die dingen heb ik her en der genoeg op stock, LOL)

Buiten het allemaal "aan mekaar" knopen van de onderdeeltjes, komt er natuurlijk ook nog software bij kijken, véél software. (vooral als je met microcontrollers werkt, dat vraag veel meer eigen code dan zomaar PC software schrijven ...)

Waar staan we op gebied van software al ?
Wel, we zijn momenteel bezig met het schrijven van het framework, code die het makkelijker maakt om minder code te moeten schrijven. (klinkt gek, maar dit is "common practice")
Dit werkt er dus al:
- Wifi en IP communicatie, zowel de TCP/IP stack alsook de wifi communicatie werkt.
  de controller maakt verbinding met mijn ecnrypted Wifi accesspoint, krijgt een IP-adres via DHCP, en reageert op ping-commandos.
  zelfs de Wifi signaalsterkte (RSSI) kan al opgevraagd worden. (zodat we het aantal "streepjes" van de verbindingskwaliteit kunnen tonen)
- Uitlezen van batterij-status. (hoeveel procent is de batterij nog geladen)
- Laden van de batterij zelf. (batterij blijft in het toestel zitten, en wordt via USB opgeladen, zoals een smartphone eigenlijk)
- Aansturing van het display. (basis-elementen zoals tekst en lijnen en cirkels tonen zijn klaar, op basis hiervan kunnen we dan weer verder functies bouwen)
- Uitlezen van het aanraak-gedeelte van het display. (ik kan netjes de X- en Y-coördinaten uitlezen van aanrakingen, hier kunnen we dus ook weer verder op borduren)
- data lezen en schrijven van/naar SPIFFs. (dit is een intern file-gedeelte van de microcontroller zelf, 1 MB maar, maar genoeg om iconen en symbolen enzo permanent op te slaan, en van daaruit te gebruiken)
- lezen van afbeeldingen (JPG en BMP) uit deze SPIFFs, en deze afbeeldingen tonen op het scherm, op X,Y positie die meegegeven wordt in de software
- Alle functie-symbolen zoals bedacht door Esu, zijn al uit de Ecos II uitgelezen, en zijn ondertussen al omgezet met Gimps en opgeslagen in de SPIFFs.
- Communicatie met de Ecos II zelf (via telnet, volgens de specificaties die vrijgegeven zijn door ESU)
  Het gehele protocol is nog niet geïmplementeerd, maar de communicatie zelf werkt al (request & response), we krijgen al protocolversie/applicatieversie & hardwareversie binnen van de Ecos II

Stappen voor de komende dagen/weken (in volgorde):
- uitlezen/schrijven van SD-kaart.
  Aangezien de SPIFFs maar 1 MB is, en de ingebouwde Loc-afbeeldingen van de Ecos II hier niet in passen, moeten we dus extra opslagruimte voorzien.
  Op de achterkant van het scherm, zit een SD-kaart aansluiting. Deze heeft 4 pinnen nodig (SPI, dus: Miso / Mosi / Clk / CS) Ik ga proberen deze pinnen grotendeels te delen met de display zelf. (scheelt weer een aantal aansluitpinnen)
- uitlezen van de loc-afbeeldingen uit de Ecos (zowel de system afbeeldingen als de user afbeeldingen)
  Hier schuilt nog een uitdaging :-) Tot nu toe, doet niemand dit (nog) niet in zijn software. (tenzij de mobile control II van Esu zelf, maarja ...)
  Aan deze afbeeldingen kan je niet zomaar aan, maar ik heb hier al een proof-of-concept voor gemaakt, maar dit moet natuurlijk nog in software-logica omgevormd worden.
  (en omvat het onderscheppen van http-data, en het uitlezen van tmp-files op de Ecos II zelf, te doen, maar toch niet zo eenvoudig ...)
- Wat structuur in het framewerk brengen, want momenteel zitten er nogal veel debug-lijnen in :-)
- Uitzoeken hoe ik van inkomende telnet data, triggerbare events kan maken
- Ecos II protocol verder uitwerken, en in aanroepbare functies gieten

Als dit allemaal achter de rug is, zijn ongetwijfeld de resterende onderdelen uit het verre Oosten toegekomen,
en kan ik weer even verder met hardware aansturing ...
Als alle hardware is aangesloten, kunnen we weer verder met programmatie, en in tussentijd bedenken hoe we de behuizing er gaan laten uitzien.
(Solidworks & 3D resin printen to the rescue, LOL)

Ik kan hier geen tijdslijn op plakken, aangezien mijn dagelijkse job tegenwoordig vrij veel aandacht nodig heeft.
(soms doe ik meer overuren dan reguliere uren !)
Maar het zou fijn zijn als dit project tegen midden dit jaar afgerond kan worden, en als er dan "animo" is, kan ik misschien zo'n handregelaar voor wat geïnteresseerden beginnen bouwen.
En als dit project "aanslaat" bij vrienden en kennissen, zit de kans er wel in dat ik firmware ga schrijven om de controller ook met andere centrales te kunnen gebruiken ...
(zaken zoals wifi/netwerk/communicatie/batterij/display aansturen/touch uitlezen enz ... blijven in grote lijnen toch hetzelfde, het is dan gewoon een kwestie om de software aan te passen om ook protocollen van andere centrales "te begrijpen")

Proof-of-concept:
- wifi klaar, IP-adres voorhanden, wifi signaalsterkte (RSSI)
- communicatie met de Ecos II OK (uitlezen van Ecos info)
- aansturing van scherm klaar
- batterij logica klaar
- zomaar willekeurig 6 functie-icoontjes uitgelezen uit SPIFFs en op scherm tonen

Groeten,
Kris
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 januari 2021, 16:01:50 door sn00zerman »

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
« Reactie #809 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 16:08:29 »

Gaaaf Kris!
Ik ga dit zeker blijven volgen B)
Groetjes John -

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
« Reactie #810 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 02:03:52 »

Supertof Kris! Ook een volg van mij. Ik mis toch eigenlijk iets intuïfiefs als een Daisy II wanneer ik met de CS3 rijd. Veel doe ik met de telefoon, maar ideaal is het nog niet. Wordt het alleen een rijregelaar of ook nog een module wissels erin?

PS: Had je mijn PBtje over de slanke Engelsman nog gezien?
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #811 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 08:58:39 »

De technische uitleg volg ik maar voor een paar procenten. De rest gaat mij echt boven de pet. Ik vind het echt bewonderenswaardig dat je dit kunt.
Ik blijf deze dappere poging, die zo zien succesvol gaat zijn, met belangstelling volgen.

Groeten,

Peter

sn00zerman

• Stamgast
« Reactie #812 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 09:21:34 »

Bedankt allemaal voor de steun, komt heus goed :-)

@Laurent, geen PB gezien :-( er loopt regelmatig wat mis met PB's bij mijn account. (is al jaaaaren zo)
Beter kan je me mailen ...
kris, dan een at-tekentje, dan digitalplayground (mijn eigen domain), dan een puntje, en uiteindelijk nog be

Wissels en wisselstraten staat in een latere "update" zeker op de planning, maar eerst maar eens kijken of we een loc kunnen laten rijden, anders hebben wisselstraten niet veel zin :-)
En een firmware voor CS3 zie ik ook wel zitten. (meteen een excuus om nog een centrale bij te kopen, en een "vergelijkende studie" te maken)

Kleine update trouwens: Ik ben er gisteren nog in geslaagd om een loc-afbeeldings-locatie in te lezen ! (die eigenlijk "verstopt" zitten achter een web-interface met cgi-script)
Vandaag maar even draden "solderen" tussen de LilyGo (microcontroller) en ILI9488 (scherm), want die dupont-draden raken soms los ...
En dan verder met de SD-kaart ... (maar dat moet goedkomen, want ik heb de SD-library al zover gekregen dat hij mee embedded compileert, zonder foutmeldingen of compatibiliteitsproblemen met andere libraries !)
En dan (als er nog tijd is vandaag), de loc-afbeelding van de locatie inlezen en opslaan op de SD-kaart ! (en dan is voorlopig de cirkel rond (tot de overige componenten er zijn), en kan het echte programmatie-werk beginnen, jieppieee !!!)

« Laatst bewerkt op: zondag 17 januari 2021, 09:25:04 door sn00zerman »

Wimdouwe

• Stamgast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #813 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 09:36:47 »

Hallo Kris,

Wel een lap tekst om door heen te worstelen, maar zeer interessant.
Ik vind het prachtig dat je deze uitdaging aan gaat en zal het met veel plezier volgen.

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #814 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 13:19:35 »

Hoi Kris,

Klinkt goed! Voordeel, bij een CS3 tenminste, is dat er vanuit Märklin al een bestaande webinterface is. Of dat bij ESU ook zo is weet ik niet, maar het biedt in ieder geval mogelijkheden. Naar de Mobile Control van ESU heb ik ook gekeken, met de Remote CS3 app heb je dan de mogelijkheid (als je de payware versie neemt ten minste) om die aan de CS3 te hangen. Alleen die verouderde versie van Android staat mij niet aan.

Je hebt overigens e-mail. Ik had mijn verzonden email toevallig opgeslagen, dus dat is even copy-paste geweest.

Groet,
Laurent
railion6513

sn00zerman

• Stamgast
« Reactie #815 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 16:57:28 »

Hoi Laurent,

Mailtje gekregen ondertussen, morgen even rustig op antwoorden. (ben te moe nu, moet eigenlijk wat gaan uitrusten op de zetel, zodadelijk dus ...)
Het systeem van ESU is eigenlijk "hopeloos verouderd", uit technisch standpunt althans.
Gehele communicatie gebeurt via een beperkte telnet sessie.
En aan de loc-images kan je "in theorie" helemaal niet aan, heb nogal wat toeren moeten uithalen om ze in te lezen, en de interface van ESU is hier eigenlijk véél te traag voor.
Dat wordt dus iets verzinnen om op regelmatige basis gewoon de loc-images te syncroniseren in mijn eigen toestelletje, anders is het gewoon niet werkbaar.
Als je images upload in RGB formaat, en ze vervolgens terug opvraagt, zijn ze plots in 256 kleuren ! (en het ding kan ook alleen met BMP overweg in plaats van JPG ... En zo kan ik nog wel even doorgaan)
Ik hoop dat dit met een CS3+ toch een pak "moderner" is :-)

groeten & slaapwel,
Kris

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #816 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 17:08:42 »

De Ecos 2 is in de basis dan ook nog steeds een ecos 1/CS1, maar dan met kleurenscherm en wat versterkte vermogenselectronica.
railion6513

sn00zerman

• Stamgast
« Reactie #817 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 22:07:01 »

Foto van de dag ...

Dit weekend goed opgeschoten eigenlijk ... (jammergenoeg morgen terug naar mijn gewone dagtaak ...)
Loc-afbeeldingen "ingelezen" uit de Ecos II, en getoond op het schermpje.
Zomaar op een willekeurige locatie, het gaat meer om het principe dat ik ze uitgelezen krijg, en getoond krijg op het schermpje.
Bovenste 2 afbeeldingen zijn systeem-afbeeldingen, de laatste afbeelding is een user-afbeelding. (afkomstig van de loc-bazaar sectie van ESU, en zo op mijn Ecos II gezet)
Op zo'n grote afbeelding valt het meteen op dat de afbeelding maar 256 kleuren hebben, maar op het schermpje zelf is hier (gelukkig) zo goed als niks van te merken ...
Targets gehaald dit weekend, ook al waren ze nogal optimistisch en ambitieus :-)

De cirkel is voorlopig rond, nu op naar echte logica en layouten van het scherm ...
(héél misschien 's avonds toch af en toe hier en daar een uurtje tijd, desondanks mijn druk teleconference-schema met Manila & Madrid te komende week)

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #818 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 23:38:41 »

Beste Kris,

Het hele "digitale" modelspoorgebeuren is natuurlijk sterk verouderd, de reden is erg logisch, software is pas een goed "verdienmodel" als je er heel veel (meer dan de modelspoormarkt groot is) van kan verkopen.

Vandaar de vele hobbyisten in onze hobby, jij bent er ook één van......

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #819 Gepost op: maandag 18 januari 2021, 17:52:31 »

Dit ding was al verouderd toen ie uit kwam Anne.
railion6513

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #820 Gepost op: maandag 18 januari 2021, 17:54:57 »

Dag Kris,

Ik was al een volger van je maar ik volg je nu met nog meer interesse!

Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
« Reactie #821 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 11:24:26 »

Hoi Kris,
Qua techniek gaat me dit ver boven mijn pet maar ik vind het wel heel interessant om het te blijven volgen, in hoofdlijnen dan.
En ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat (no pressure  :D)
Succes met het verder ontwikkelen.
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

leendert

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #822 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 12:52:08 »

Hi Kris,

Superleuk!

Ik stuur je even een pb’tje of ik je kan helpen met de software.

Groet,
Leendert

sn00zerman

• Stamgast
Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
« Reactie #823 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 12:34:35 »

ondertussen zondag een beetje programmatie kunnen doen. (Weinig tijd door te drukke bezigheden op mijn werk)

De "hoofd-componenten" eerst wat aan mekaar gesoldeerd, want verbinden met test-pinheaders is nogal "prone to errors".
- Rechtsboven, de "hoofd-controller", een LilyGo TTGO T8, 240 Mhz, 4 MB PSRam (in mijn configuratie, 3 MB voor programma-geheugen, 1 MB SPIFFs)
  Buiten het feit dat dit printje eigenlijk het hart vormt van het hele project, heeft dit buiten een microprocessor, geheugen, en I/O-poorten, ook nog een ESP32 on-board,
  dus Wifi zit op het printje ingebouwd. Verder zit er een USB-aansluiting op. De code die ik schrijf op PC in een IDE, compileer ik, en kan ik via USB in de microcontroller schieten :-)
- Midden of scherm, ILI9488, 320x480 kleuren touchscherm, SPI
  De SD-kaart steekt wel een stuk uit de display (zwarte rechthoek aan de rechterkant van de display)
  Deze gaat in de weg zitten, om de drukknoppen vlak naast de display kunnen aan te brengen.
  Ik heb een zogenaamde "short SC-Card adapter" besteld (wordt ook wel gebruikt om SD-kaarten niet zover uit een laptop laten uit te steken, en bevat een MicroSD slot)
  Zodra deze adapter toekomt (ook uit China), is het "plaatsprobleem" opgelost :-)
- Linksboven, PCF8575, 16 I/O-poorten, die over 2 draadjes (I2C) kunnen aangestuurd/uitgelezen worden via de TTGO T8.
- links-onder, 8 drukknoppen, voorzien van 8 pulldown-weerstanden (10K), aangesloten op 8 I/O-poorten.
  Dit is uiteraard maar een test-printje dat ik snel on mekaar heb gesoldeerd. Nadien wordt dit een eigen ontworpen print, met 2x 8 drukknoppen naast mekaar, en de nodige LEDs er nog bij.
  (en gebruik ik om plaats te winnen een resistor-array in plaats van allemaal losse weerstanden. "Plaats" is namelijk heel cruciaal in het hele project)

De pin-indeling ligt ondertussen ook vast, je kan immers niet alle pins zomaar gebruiken voor het doel dat je voor ogen hebt.
Zoals je ziet heeft de TTGO T8, 24 I/O pinnen.

Performantie-gewijs en logica-gewijs, dit is mijn "ideale" indeling" (de gele aansluitingen zijn nog vrij, 12 I/O poorten dus, maar ik heb er nog 7 nodig voor onderdelen die nog moeten toekomen)
- SCL/SDA voor I2C kon ik niet vrij kiezen (tenminste niet, als ik de 400 Khz snelheid wil halen)
- De display heeft ook touch ingebouwd, alsook een SD-card slot. Miso/Mosi/Clk zijn pinnen die zowel door het scherm, de touch-interface alsook de SD-Card gedeeld worden.
  Dit is "common practice" voor apparaten die SPI gebruiken. de CS (chip select) pinnen, zorgen dat er met maar één apparaat tegenlijk gecommuniceerd wordt.
- Pin 35 is "onveranderlijk", hier zit hardware-matig de ADC van de batterij op.
- Pin 32 is om de backlight van het scherm aan/uit te sturen (of via PWM ook nog de helderheid te regelen)

Wat werkt er al ? (sorry voor de slechte kwaliteit van de foto)
- De opstart-procedure is helemaal klaar (deze wordt telkens doorlopen bij het aanzetten van het apparaat, en duur maar enkele seconden)
   * batterij-controleren (en status ophalen), dit gebeurt zowieso 1x per 30 seconden tijdens het gebruik van het apparaat. Het icoon rechtsboven toont steeds de huidige batterijstatus,
     zoals we die kennen vanop onze smartphone. (bij het verminderen van de streepjes, wordt ook de kleur "anders" => van groen over oranje naar rood dus.
     Bij het opladen van de batterij, zie je een "laad"-icoontje !
   * Verbinding maken met wifi, oftewel via een vast IP, oftewel via DHCP (instelbaar), zodra het signaalsterkte icoontje verschijnt, is er een werkende wifi verbinding !
     Uiteraard toont dit icoontje ten allen tijde ook de sterkte van het signaal, met "streepjes".
   * Verbinding met ESU EcoS II, zodra/zolang het gele sterretje linksboven verschijnt, is er verbinding met de EcoS II.
   * Info van de EcoS II (zoals hw-versie/app-versie/protocol-versie wordt opgehaald, dit kan nog nuttig zijn om een "update"-melding te tonen, omdat in bepaalde gevallen gebruikt zal
     gemaakt worden van de laatste firmware, om bepaalde functies van de EcoS II te kunnen gebruiken.
   * "power" op de baan. Zowel met de handcontroller alsook met de EcoS II kan je de power op de baan aan/uit zetten. Zodra het rode bliksem-icoontje bovenaan verschijnt, heeft de baan "power".
   * Drukknoppen (momenteel 8) kunnen ingelezen worden via I2C. Als het voor 8 knoppen lukt, lukt het voor meer ook.
     Die PCF8575 kan tot 16 knoppen inlezen, en er kunnen 8 van die PCF8575 modules achter mekaar aangesloten worden op diezelfde 2 draadjes van de microcontroller.
     Je kan dus in principe tot 128 knoppen inlezen :-) Geen extra code-aanpassingen zijn hiervoor nodig.

- alle iconen (47 functie-iconen + 6 actie-iconen (power / loc / wissel / S88 / sync loc-iconen / info) zijn in 4 versie gemaakt:
   * niet-geselecteerd / niet-actief
   * niet-geselecteerd / actief
   * geselecteerd / niet-actief
   * geselecteerd / actief
(meer uitleg hierover in een volgende posting, als ik beelden kan tonen van de eigenlijke "interface")
- Alle afbeeldingen voor splash-screens,info-screens enz ... zijn ook al klaar om gebruikt te worden.
- Alle afbeeldingen zijn ondertussen in JPEG formaat (non-progressive) in plaats van BMP.
  De controller heeft immers power genoeg om JPEGs te decoderen. JPEGs zijn véél kleiner dan hun BMP-versie, wat de inleestijd van de SD-Card enorm verkort.
  (zonder kwaliteitsverlies)

Op naar het volgende weekend dus :-)
Misschien is de rotary-encoder (draaiknop dus) of joystick-module daartegen ook toegekomen.
We gaan dan hopelijk wel al verder met de interface zelf ...

TO BE CONTINUED ...

Groeten,
Kris

« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2021, 15:59:48 door sn00zerman »

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
« Reactie #824 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 19:34:58 »

Hoi Kris,

Jij zet je tanden er wel in  :thumbup: :thumbup:

Knap wat jij allemaal aan het doen bent, als snap ik de helft er zeker niet van het is leuk om te lezen dat je steeds een stap verder komt.

Op naar het weekend  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #825 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 20:58:11 »

Hoi Kris,

Simpel verhaal........als je het snapt.

Ik begrijp wat je aan het doen bent, maar ik heb totaal geen verstand van de componenten die je gebruikt.
En programmeren kan ik al helemaal niet.

Ik vindt het wel leuk voor je dat je goede vorderingen maakt.

Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Olivier77

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #826 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 21:05:57 »

Hallo Kris,
Geloof het, maar voor meer dan de helft van ons is het chinees wat je uitlegt.
Ik heb wel zeer veel interesse in een werkend exemplaar.
Ik gebruik nu het (gratis) frans programma RTDrive Ecos op een tablet.
Het werkt maar is niet altijd even stabiel.
Dus laat maar komen.
Mvg
Olivier 77
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]   Omhoog