Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Easy aan hè Guus, er loopt niets weg
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Guus.

Jammer dat je niet van de hobby kan genieten zoals je dat zelf wil door lichamelijke klachten.
Sterkte met een eventueel herstel! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ook namens mij Guus beterschap toegewenst.

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Afgelopen dinsdag dan toch eidelijk de diagnose van de neuroloog gekregen. Ik lijd aan Polyneuropathie.Dit is een ziekte waarbij het lichaam heel
langzaam zenuwbanen en knooppunten afbreekt. Bij mij gebeurd dat dus in de voeten en benen. Links -10%, rechts -20%. Dat kan zo blijven, maar het
kan ook verergeren in de loop van tijd.
Gisteren was het gelukkig aangenaam op zolder en dus weer wat aan de baan kunnen doen. Links op de baan weer een aantal rails uitgelegd die
richting station gaan. Daarnaast tijd besteed met het uiteggen van rails en wissels van de paradebaan, waaronder ook het station valt. Op deze
manier krijg ik mooi in beeld wat ik de komende maanden nog rails en wissels mag gaan bestellen.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Guus.

Belangrijk dat er nu een diagnose is, minder mooi wat er bij hoort  :thumbdown:
Nu maar hopen dat de symptomen voorlopig allemaal stabiel blijven!

Het uitleggen van de rails en wissels in het zichtbare deel van de modelbaan is, wat mij betreft, één van de leukste facetten van onze hobby!
Ik hoop dat jij daar minstens net zo veel plezier aan beleeft  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2018

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus,
Sjonge, dat is wel even wat!
Heel veel sterkte met dit bericht en vooral: blijven genieten van je veelzijdige hobby om de gedachten te verzetten! Gr. Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus,

Blij dat er eindelijk duidelijkheid is helaas is die uitslag niet al te prettig.
Net als Erik hoop ik oom dat de symptomen voorlopig stil blijven staan.

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

Grt, Ronald.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zondag 02 juli 2023, 11:44:11Afgelopen dinsdag dan toch eidelijk de diagnose van de neuroloog gekregen. Ik lijd aan Polyneuropathie.Dit is een ziekte waarbij het lichaam heel
langzaam zenuwbanen en knooppunten afbreekt. Bij mij gebeurd dat dus in de voeten en benen. Links -10%, rechts -20%. Dat kan zo blijven, maar het
kan ook verergeren in de loop van tijd.
Gisteren was het gelukkig aangenaam op zolder en dus weer wat aan de baan kunnen doen. Links op de baan weer een aantal rails uitgelegd die
richting station gaan. Daarnaast tijd besteed met het uiteggen van rails en wissels van de paradebaan, waaronder ook het station valt. Op deze
manier krijg ik mooi in beeld wat ik de komende maanden nog rails en wissels mag gaan bestellen.

Groet, Guus


Kij, nog iemand hier met Neuropolypathie. Ik was hierdoor bijna 2 jaar in de ziektewet wat uiteindelijk resulteerde in een afkeuring voor mijn toenmalige functie(Hc) en mogelijke nieuwe functie als Mcn. Het probleem bij mij manifesteerde zich tijdens de problemen met mijn schildklier(Graves) in 2019 met als "kussentjes onder de voeten" gevoel.
Een operatie in 2021 in de linkervoet moest de Tarsale tunnel ontzien en dat dan de zenuwen weer voldoende voeding kregen maar na geen gevoel van herstel of verbetering kwam uiteindelijk na 6 maand de  prognose Neuropolypathie te voorschijn. Ik ben wel weer volledig aan het werk in een andere functie binnen NS maar wel met beperkingen zoals max. 30 min. achtereen lopen/staan.
Namens mij heel veel sterkte dus.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DB69 op zondag 02 juli 2023, 17:39:12als "kussentjes onder de voeten" gevoel.

Dat heb ik ook, is een bijverschijnsel van diabetes. De enige remedie (volgens de artsen hier) is massage om de doorbloeding te stimuleren. Dat laat ik dus iedere vrijdag doen en het helpt inderdaad om de klachten te verzachten.

Guus het is nooit prettig om dergelijke diagnosis te krijgen. Het voordeel is dat je (ze) nu weten wat het precies is en gericht kunnen behandelen. Put daar moed uit en wees voorzichtig met jezelf.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
veel sterkte Guus, en hopen dat het niet verergerd,

mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Sterkte Guus, gewoon vooruit kijken, veel plezier met het bouwen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De duidelijkheid wat het is is fijn Guus maar nu kunnen ze je wel gericht helpen.

Gelukkig kan de hobby de gedachten even verzetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus dat is een heftige diagnose helaas.
Wel is het goed dat ze nu iets weten en ik hoop voor jou dat ze je kunnen helpen.
Sterkte de komende tijd en geniet van de goede momenten.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt iedereen voor deze ondersteunende woorden.
Voor deze aandoening bestaat helaas geen medicatie. Door middel van theraphie en oefeningen thuis proberen we de ziekte onder controle
te houden. Maar houden er wel rekening mee dat het zomaar anders kna worden. Maar altijd positief blijven toch.

Ondertussen gistermiddag weer wat rails en wissels uitgelegd op de baan. Ik krijg zo steeds meer overzicht van wat ik binnenkort
hopelijk ga bestellen.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Op de warme dag (het is hier nu 24 graden) een vraag tussendoor. Ik heb via een modelbouw collega een tekening van Station Oldenzaal gekregen,
gemaakt in Publisher. Tekening is op schaal, maar vraag mij niet welke.
Is het mogelijk om een *.PUB bestand om te zetten naar een *.DFX of *.DWG bestand ?

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Na lange tijd de modelspoorbouw weer rustig opgepakt. Gistermiddag van een ander forumlid de ACTS Mak lok met bijbehorende wagons overgenomen.
En vanmorgen een overzicht gemaakt wat ik aan rails en wissels wil gaan bestellen.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2018

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Welkom terug.  Ik ben kennelijk niet de enige die zo nu en dan een bouwbreak heeft  :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooie wagons Guus, dit zijn speciaal gemaakte modellen of niet?

Ze staan er in ieder geval goed achter  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op dinsdag 15 augustus 2023, 16:06:40Is het mogelijk om een *.PUB bestand om te zetten naar een *.DFX of *.DWG bestand ?

Met groet,

Guus

Voor zover ik weet niet in 1 keer. Je zou PUB om kunnen zetten naar PDF en vervolgens van PDF naar DXF.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Heb even rustig door je draadje heen gebladerd, maar wauw.... Dit is wel ff next level modelbouw zoals je de hele constructie hebt gemaakt.

Ik blijf je volgen  :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@peter,

De ACTS modellen zijn van ROCO, de lok is van Märklin
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste forumleden,

Na afwezigheid van een paar maanden (slechte energiehuishouding na CVA's) weer langzaamaan met de spoorbaan begonnen.
Ik ben nu bezig om mijn gegevens qua codes van de wissels zoals ik die heb aangegeven in WinTrack over te zetten naar iTrain.
Dat lukt tot nu toe prima.

Ik heb een vraag over het maken van bekabeling voor de terugmelders. Normaal soldeer ik de kabel van 0.5 mm2 aan de zijkanten van de rails.
En ook de voedingskabel vanuit mijn CS3+.
Maar ik ben nu bezig met het zichtbare deel van de baan. En wil die kabels niet zichbaar zijn. Mijn vraag: kan ik de draden ook aan de kleine
lipjes van mijn K-rails aansluiten. En zo ja, op welke manier dan ? Voorbeelden met foto's worden gewaardeerd :-)

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus, een CVA is waarlijk niet niks. Doe het rustig aan met je gezondheid. Helaas heb ik niet het antwoord op je vraag maar ongetwijfeld zal iemand op dit forum je wel kunnen helpen. Take care, Guus!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Guus,

De lipjes zijn van de midden rail (pukko's),dus dat gaat niet werken voor de terugmelders.....  ;)
Voor de voeding zou het wel kunnen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Ook in de zichtbare gedeelten soldeer ik ze aan de zijkant van de rail. De zichtbare stukjes kabel vallen vrijwel geheel weg in het ballastbed en als je ze dan ook nog een likje verf geeft zien niemand er wat van.

Groet, Arie
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Klopt helemaal wat Arie zegt. En voor terugmelddraad zou je nog 0.25mm2 kunnen gebruiken.
Je ziet er echt bijna niets van als je op de raillasjes soldeert. En als je de spoorstaven roestig maakt met verf, is het helemaal zoeken naar waar de draadjes zitten.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Precies zoals Blikken Tinus zegt doe ik het ook op mijn K-rail segmenten. 0,25 draad op de raillasjes solderen, ballasten en roestig maken met verf.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
in het echie hangen er ook kabels aan de rails, gewoon solderen aan de zijkant of de raillasjes;


mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik ben ondertussen met de scenery bezig. En een daarvan is de spoorweg overgang. Ik wil daar rijplaten tussen leggen.
Wie weet de exacte hartafstand van de "pukkels" ?

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik ben nog steeds aan het puzzelen met de juiste pukkelafstand. Maar ondertussen op de paradebaan en industriegebied bezig met te uitleggen en verlijmen van de kurkstriken van HEKI.
Daarnaast ook druk met het maken van de benodigde tunnelportalen.
Wanneer die delen die klaar zijn los geplaatst zijn op de baan krijg ik er gelijk een heel ander beeld bij.

Wordt vervolgd,

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Strak gebouwd Guus  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vraagje tussendoor. Wie is er in het bezit van WinTrack16 en wil voor mij (tegen vergoeding) de Sommerfeldt NS bovenleiding intekenen. Inclusief afspannig enz.

Hoor graag of er iemand deze "taak" op zich wil nemen  :P

Groet,

Guus