Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.  (gelezen 1808 keer)

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Gepost op: donderdag 17 september 2020, 12:41:50 »

Hierbij eerst de foto's van mijn oude baan, deze was vooral om te kijken of ik het  technisch goed werkend krijg. Dat is gelukt.

- Digitaal rijden op M rails
- Overgangen van M naar C rails
- Analoge wisselbediening op M rails
- Schakelrails die wissels bedient en seinen op M en C rails

Het werkt allemaal prima. Nu is het tijd om een nieuw ontwerp te maken. Uitgangspunten;
- Digitaal rijden op M rails, deels op C rails
- Analoge wisselbediening M rails
- Periode 1950 - 1980
- Vooral elektrische tractie
- Berglandschap, Duits, Zwitsers en Oostenrijks materieel

Wat ik ook wil is een plekje waarop ik kan bouwen/testen/knutselen.
Eerst maar eens nadenken over de ruimte voordat ik over baanontwerp ga nadenken. Weet wel dat ik een kopstation leuk vind, mogelijk een schaduwstation (maar dat mag ook later) en de baan goed toegankelijk wil maken en niet te diep (denk max 70 cm).

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 17 september 2020, 14:04:12 »

Het idee om een kopstation te bouwen kan ik volledig achter staan. Het wisselen/omrijden van de locomotieven voegt speelwaarde door en verveeld eigenlijk nooit.
Succes met je ideeën we zien het hier wel verschijnen  :)

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 september 2020, 07:02:57 »

Het is altijd een goed iedere om eerst ideeën uit te proberen op de juiste werking en dat is je goed afgegaan  :thumbup:

Succes met het ontwerpen van je baanplan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 september 2020, 09:31:23 »

Hoi Marco,

Leuk, om je testbaan te bekijken  :thumbup:
Mocht je een schaduwstation onder de baan overwegen, is het raadzaam om daar bij het ontwerpen en het bouwen van je treintafel alvast rekening mee te houden.

We gaan het zien  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 september 2020, 13:55:51 »

Hoi Tony,

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Ik wil een open tafel gaan maken kan ik dan het beste er al een onderverdieping erin maken van hout en deze nog niet gebruiken? Ik wil het een beetje modulair/in delen gaan maken.
Gelogd

Lobomotion69

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 september 2020, 14:27:32 »

Wanneer er voldoende ruimte is tussen bovenbouw en schaduwstation kan het. Dan moet je al gauw denken aan 40cm en meer. Probeer maar eens sporen te leggen en bedraden in een ruimte van minder dan 40cm, dan krijg je claustrofobie. Als je die ruimte niet kunt creëeren moet je dat niet willen gaan doen. Dan geldt het advies van onder naar boven werken.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 12:01:15 »

Hi Marco,

Henk geeft hierboven het antwoord al  ;)
Bovendien heb je dan nog de keuze hoe je omhoog en omlaag kunt/wil gaan; ruimte voor een spiraal inplannen of bijvoorbeeld voornamelijk lange rechte stijgingen.

Belangrijk is in ieder geval, dat je de ruimte onder je baan daarvoor vrij moet houden.
Op een van mijn banen had ik daar achteraf ook rekening mee moeten houden.
Nu is dat - helaas - vrijwel onmogelijk.

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 08:34:16 »

Ik heb de oude baan opgeruimd en de tafel aangepast.
Twee problemen zijn opgelost, de bereikbaarheid, ik kan er nu door de tafel van de wand af te plaatsen overal goed bij.
En ik heb een knutselplek gemaakt, dit miste ik ook in mijn eerste ontwerp.Deze knutselplek bevindt zich links.
De afmetingen voor de treinen zijn 122x260 en nog het stuk rechts erbij van 90x61

Ik wil een tweelaags ontwerp maken, op het stuk rechts kan mooi een eindstation dacht ik.
Suggesties zijn welkom.

Groet!
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 11:11:19 »

Hoi Marco,

De bereikbaarheid is prima op deze manier !
Als je dat 260 cm stuk nog wat langer kan maken, zou ik dat zeker doen.
Als dit mijn treintafel was, dan ging ik nu gewoon met de rails wat proef leggen en kijken hoe dat eruit ziet en wat de mogelijkheden met de scenery zijn.
Op de tekentafel lijk je namelijk altijd meer plaats te hebben dan in de weerbarstige werkelijkheid.
Je zou de onderste laag ook zo kunnen maken, dat je daar ook wat scenery (station bijvoorbeeld) kwijt kunt. Twee banen op elkaar dus.
Al zal dat vanwege de beperkte ruimte niet makkelijk zijn.

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 17:40:49 »

Suggesties zijn welkom.

Als ik het samenvat, wil je
- Een kopstation
- Mogelijk een schaduwstation
- Bergen
- Twee lagen
- M-rails gecombineerd met C-rails.


Ik ben er eens mee aan de slag gegaan en heb iets bedacht waar je eens over na kunt denken. Alles zit er in met uitzondering van M-rails. Daarbij vind ik onder andere het assortiment gebogen rails te beperkt, dat maakt het lastig om iets moois te ontwerpen. Met C-rails kun je ruimere, vloeiende bochten leggen. Maar als je graag wat M-rails wilt gebruiken, kun je het ontwerp allicht wat aanpassen naar jou eigen wensen.

Met het kopstation en het bergstationnetje heb je alvast twee lagen. Zoals ik het heb bedacht, eindigt het lijntje naar dat bergstationnetje 25 cm hoger dan het kopstation. Het schaduwstation ligt dan weer 30 cm lager. Als die afstanden je niet bevallen, kun je simpelweg een wending toevoegen of weghalen uit de klimspiraal.

Over die spiraal gesproken, dat zijn er eigenlijk twee, vrijwel exact boven elkaar. Een spiraal kost nogal wat ruimte, maar door er twee boven elkaar te leggen wordt die ruimte optimaal benut. En het bergstationnetje ligt er nog eens bovenop, zo wordt diezelfde ruimte nóg een keer benut.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 17:42:33 »

Hier zijn de overige plaatjes:
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 17:53:33 »

 @citaat
Oef, ik was er ook mee aan de slag gegaan maar dit is toch wel een leuk idee, Rob  :thumbup:

Totaal andere insteek maar zover ben ik gekomen....
De draaischijf kan eventueel vervangen worden door een industriegebied.
Gelogd

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 02 oktober 2020, 09:45:56 »

Jeetje, ik ben er gewoon stil van.
Wat ontzettend mooie ontwerpen Rob en Wim en wat enorm gaaf dat jullie dit voor mij maken, waardeer ik zeer!
Ik was gisteravond zelf al begonnen met rails neerleggen zoals Tony had voorgesteld. Hierbij heb ik me laten inspireren (lees kopiëren) door de baan van Tom (Weisseck), deze heeft ongeveer dezelfde maat. Ik heb niet zulke mooie tekeningen maar heb het ontwerp van Wim even als foto erbij gezet en mijn variant ervan. Onder het kopstation bevindt zich het schaduwstation. Ik maak me wel een beetje zorgen over hellingpercentages en ik doe nog niets met het stuk rechts. En alles is nog in M-rails (ik word blij van de klik die de wissels maken en de lichtjes erop, puur nostagie natuurlijk).
Maar ik ga zeker naar jullie ontwerpen kijken Rob en Wim! Ik heb overigens niet meer lengte Tony, de kamer wordt ook nog gebruikt als thuiswerkplek en naast de baan staat een crosstrainer. Ik vind het niet fijn als mijn werkruimte krapjes is..
Nogmaals dank!  :)

Gelogd

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 02 oktober 2020, 09:49:17 »

Hierbij het baanplan wat ik heb gekopieerd.
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 02 oktober 2020, 14:49:21 »

Ik maak me wel een beetje zorgen over hellingpercentages
Gegeven de ruimte die je tot jouw beschikking hebt, zullen er geen lange treinen rijden, daarom kom je zeer waarschijnlijk wel weg met een stijgingspercentage net boven de 3%, zolang je maar geen al te sterke stijgingen met krappe bochten doet. Jouw wens voor electrische tractie betekent bovenleiding, maar voor sporen in tunnels is dat natuurlijk niet nodig, daar volstaat een koperdraadje of zoiets. Met een heel dunne ondersteuning en isolatie onder de rails is dan een hoogteverschil van zo'n 90 mm tussen boven elkaar liggende sporen net genoeg (met pantografenvangers bij de tunnelingangen).

Hoe de stijgingen voor jouw uiteindelijke plan uitpakken, zal de toekomst moeten leren. Als ik iets met hoogteverschillen ontwerp, hou ik er vanaf het begin rekening mee. Dat raad ik jou ook aan. Als je eerst een uitgewerkt railplan maakt en dan pas nagaat of het goed zit met de stijgingen, kan het zijn dat je een hoop voor niets hebt bedacht. Wat ik had ontworpen is mogelijk bij een stijgingspercentage van maximaal 3%, en nergens in scherpe bochten. Die zaten er sowieso al heel weinig in en alle R1-bochten liggen vlak, inclusief de meegebogen wissels 24671/672.

Ik zou zeggen, gebruik de onderdelen uit de diverse plannen die je het meest aanspreken en vervang wat van sporen door M-rails. Wordt misschien wat puzzelen met passtukjes, dat wel, maar zoals je inmiddels al wel hebt begrepen, zijn er bij jouw uitgangspunten heel wat mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 oktober 2020, 14:51:00 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2020, 22:56:53 »

Dat gaat vast goed komen hier, Marco !

Zo is ons forum op zijn mooist  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #16 Gepost op: zondag 04 oktober 2020, 19:12:54 »

Mijn onderste laag heb ik nog wat aangepast. Om meer lengte in de opstelsporen te krijgen heb ik bochtwissels gebruikt.
Heb alle trajecten langzaam en snel gereden en het werkt prima.
Verder heb ik een ondervloer gekocht en deze getest. Het scheelt een heel stuk qua geluid! zie de foto.
Volgende stappen zijn de ondervloer op maat maken onder de rails en de rails vastmaken aan de ondervloer (getest met dubbelzijdig tape, gaat goed).
Dan wil ik het station automatisch maken net zoals in een schaduwstation.
Rob, ik maakte me zorgen over de stijgingspercentages in mijn ontwerp, zeker niet in dat van jou. Ik wil er later ook zeker nog een spiraal in proberen te maken om zo op het hogere bergstation te komen (wat ik rechts wil maken). Maar dat komt later wel.
Groet!
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #17 Gepost op: zondag 04 oktober 2020, 19:50:52 »

Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee. Om ongelukken te voorkomen zou ik liever een beetje afstand houden. Dat kan gemakkelijk. Bovendien is de route naar het kortste opstelspoor nogal slingerend en ook dat is helemaal niet nodig. Hieronder staat een alternatief, waarbij de opstelsporen nog langer zijn ook. Verder heb ik niets belangrijks veranderd en hoe het met de stijgingen uitkomt heb ik ook niet onderzocht.

Links en rechts heb ik aan het schaduwstation op twee net iets andere manieren iets vastgemaakt, gewoon om twee verschillende mogelijkheden te laten zien. Ik heb het zodanig gedaan dat de open uiteinden precies horizontaal en verticaal liggen. Niet dat dat nodig is, ook dat is slechts ter illustratie en het kan ook best anders. Het is een kwestie van bochtjes 5205 en 5206 op de juiste plaatsen leggen.

Verrassend trouwens dat je M-rail voor het schaduwstation gebruikt terwijl je het eerder over een combinatie van M- en C-rail had. Hoewel je het niet had gezegd, vond ik het het meest logisch om alleen in het zichtbare deel wat M-rail op te nemen, vanwege het old skool uiterlijk, en uit het zicht C-rail vanwege de grotere betrouwbaarheid. Voor wat betreft het onderstaande ontwerp maakt dat overigens niet uit, dat kan net zo makkelijk in C-rail.
« Laatst bewerkt op: zondag 04 oktober 2020, 19:52:54 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2020, 11:29:45 »

Dank je Rob, het het inmiddels zo uitgelegd zoals jij voorstelt en dit ziet er veel beter uit :)
Qua railkeuze blijf ik het lastig vinden, kies ik met mijn hoofd kies ik voor C, met mijn hart kies ik voor M.. Het onderste stadion wordt ook zichtbaar trouwens (maar dan vanaf de andere kant gezien van de tafel).
Gelogd

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2020, 08:15:53 »

Baan verder gemaakt op C-rails. Had wat overgenomen, helaas blijkt er ook c-rails te zijn die van slechte kwaliteit is. Er brokkelen stukjes van af. :(.
Het station wat bovenop komt maak ik dan van M-rails.
Heb het ontwerp nog wat aangepast zodat de brug mooi opvalt als je de kamer binnenloopt.
Verder vooral rekening gehouden met zichtlijnen. Veel van de rails zie je straks niet meer, wel de trein die erin gaat en eruit komt.
Het schaduwstation blijf je zien vanaf de achterkant, dit moet een beetje zo worden zoals https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_railway#/media/File:GothardRailTunnel.jpg
Nu verder met de houtbouw, dan testen en de bedrading aansluiten.
Gelogd

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2020, 08:16:56 »

ontwerp
Gelogd

Zilte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2020, 08:23:46 »

Wordt een steile helling!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #22 Gepost op: maandag 19 oktober 2020, 14:00:33 »

Inmiddels weer lekker verder gebouwd.
De hellingen zijn inderdaad stijl Gerrit.
 Ik ga wel ruim boven de 3%. Ik heb even wat testen gedaan en de treinen gaan nog steeds goed omhoog (en niet te hard omlaag..). Over 150 cm stijgen ze 8 cm. Ik zie geen problemen, omdat de baan klein is ga ik ook met korte treinstellen rijden. Voornamelijk vracht en voor passagiers blauwe en rode pijlen. Ik vind het ook wel mooi om de treinen omhoog te zien rijden. Het wordt Zwitsers dus een krokodil moet toch ook een beetje omhoog rijden, daar is die voor gemaakt toch?

Ik heb ook verder nagedacht over automatisering, voorlopig houd ik het gewoon bij de MS1 controller. Voordat ik een keuze maken in een Central station of PC besturing met terugmelding wil ik me daar eerst goed in verdiepen. En het is nu ook al een groot project.

Wat me heel leuk lijkt is om een rangeer puzzel (bv John Allens Timesaver) te creëren op de toplaag. Ook in het hoofdzakelijk vrachtgebeuren thema past dat goed. En dit geeft toch wel extra uitdaging. Deze puzzel maak ik dan in M-rails.


Gelogd

Vanderstangetjes

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #23 Gepost op: maandag 19 oktober 2020, 17:17:18 »

Die "Timesaver" is inderdaad een leuk ding. Je kan dan ook samen met iemand anders de opdrachten doen.

Staat deze keer een heel stuk over in het Märklin Magazine (04/05 2020). Het ontwerp is al uit 1972.

Ik heb het gespiegeld, links en rechts een beetje 'glad' gestreken en vervolgens mijn houtzagerij gebouwd. De lengte daarvan is 250 cm, maar het kan wel korter als het moet. De breedte is 25cm doordat ik de wissels heb aangepast en de sporen zeer dicht naast elkaar liggen. Met standaard M wissels zal je iets meer ruimte nodig hebben denk ik. Tip is om lekker veel ontkoppelrails op te nemen. Die heb ik niet, waardoor je steeds met een schoevendraaiertje zit te klieren om de haakjes los te halen. Dat is niet zo goed voor je scenery >:-D. Veel plezier!

Jeroen
Gelogd

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #24 Gepost op: maandag 19 oktober 2020, 22:15:23 »

Hallo Mardo,

Leuk om wat met baanontwerpen te experimenteren om tot een speels geheel te komen.
ik zou alleen nog even naar je overbrugging kijken. Dat is een ontwerp waar ze bij Rijkswaterstaat en Prorail nachtmerries van gaan krijgen.

Dit stort subiet in elkaar als de eerste trein erover heen rijdt, niet alleen bij het grote voorbeeld maar waarschijnlijk ook op je modelbaan.

voor de rest, veel succes!
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2020, 10:14:32 »

 @citaat Het is Duits hè. Daar staat alles wat brug is, op instorten.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

mardo

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2020, 12:07:01 »

Leuk Jeroen dat jij ook de puzzel gemaakt heb in je ontwerp, ik heb even naar je plan gekeken en dat ziet er erg goed uit! Ik heb geen 250 cm lengte over, dus ik maak het wat korter.
En dank voor de zorgen over de brugconstructie, maar wat jullie niet zien is een 1cm dikke holle stalen buis die onder de brug licht. Deze zorgt voor voldoende stevigheid :). Testrijden gaat prima, zit nog geen millimeter speling op.
Ik had eerst 1 brugdeel genomen maar vond dat niet goed staan, bovendien wil ik nog een spoorwegovergang in het ontwerp en dat komt zo ook veel beter uit.
Groet!
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.144 seconden met 32 queries.