Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

SWISS-RAILIA: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest

Gestart door Has-bls donderdag 14 november 2013, 09:03:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SWISS-RAILIA: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
SWISS-RAILIA: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Hallo CH-rijders (2- of 3-rail).

Ik open dit topic omdat er op gezette momenten behoefte is om op zwitsers modelspoorgebied zaken gebundeld te kunnen inkopen waar een reguliere winkelier niet aan kan voldoen. Ik denk met name aan bij voorbeeld kleinmateriaal van Sommerfeldt, LED'jes en dergelijke dingen.

Het eerste wat ik, mede na overleg met ArjanM (zie ook KLIK), gebundeld wil gaan bestellen zijn Oranje-ledjes voor de bouwpakketten SBB-Schneiderseinen:

Oranje/Amber LED'jes. Op het kleurenspectrum zullen deze aan de wens voldoen (605-610 nm) zodat er geen groen/gele of rood/oranje ledjes in je seinen zitten.

Er moet steeds een veelvoud van 100 stuks worden besteld. Door gebundeld in te kopen kun je bij mij het gewenste aantal opgeven: graag wel in eenheden van tien, (bij voorbeeld 10, 40 of 70).

Wil je meeliften in deze bestelronde?? Stuur mij dan een PB met het gewenste aantal. Bestelronde sluit maandag 18 november 2013 om 24.00 uur. Levering zal plaatvinden tussen 26-11-2013 en 19-12-2013 (volgens website).

14-11-2013: eerste bestelling 150 LED's
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Hallo Henk,

Ik zal eens kijken wat ik precies nodig heb aan seinen, dan meld ik me weer .
Alvast bedankt voor de moeite, echt top.

M.V .Groeten Johan
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Hmm :? een aantal leds extra hebben kan geen kwaad, maar 1.8mm is voor mij niet echt de meest ideale maat.

Ik denk er nog even over na.
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
enig idee van de prijs en verzendkosten ? Ik denk dat ze wel te gebruiken zijn in NMBS seinen ook.
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Citaat van: bellejt op donderdag 14 november 2013, 14:47:06
enig idee van de prijs en verzendkosten ? Ik denk dat ze wel te gebruiken zijn in NMBS seinen ook.

Hoi Bellejt (wat is je echte naam??)

Even terug naar de eerste post en klik op de linken KLIK en die van Oranje/Amber LED'jes in die post. Prijs is per 100 stuks.
Vanuit NL opsturen naar B kost euro 0,96. Die komen boven op de prijs van de led'jes.
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Oke.Mijn naam staat na de groetjes : Johnny. 
Dat wordt dan 5.60 euro/100stuks=0.056 euro/stuk.
Voor mij mag je dan gerust 20 van die ledjes meebestellen.
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Domme vragen misschien:

1. Waarom alleen oranje ledjes (worden niet meegeleverd door Schneider) ?
Ik heb zelf jaren '80 Schneider seinen met van die lange ledjes erin.

2. Dit type ledje in andere kleur is wellicht ook iets voor front- en sluitlichten van loks?

3. Als ik het goed begrijp, zijn er dan ook gelijk weerstandjes nodig per led?
(als je dezelfde manier gebruikt als die van Schneider)
Kunnen we die dan ook gelijk me bestellen als groepsinkoop?

4. Stel dat je alle sein-ledjes vervangt door deze, en dan bedoel ik niet van die Schneider-seinen maar van oude Fulgurex voorseinen die ik ook nog heb (en er niet uit zien). Dat is dan per sein 2x amber, 2x groen, kan dat ook collectief?
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Citaat van: Jan22 op donderdag 14 november 2013, 23:45:24
Domme vragen misschien:
1. Waarom alleen oranje ledjes (worden niet meegeleverd door Schneider)? Ik heb zelf jaren '80 Schneider seinen met van die lange ledjes erin.

Zwitserse seinen kennen geen geel licht doch oranje. Het gebruik van deze kleuren is ook vastgelegd in FDV (Fahrdienst Vorschrift) van het BAV te Bern. Ze worden inderdaad niet door Schneider geleverd: vandaar onze moeizame zoektocht op internet om de juiste kleur te vinden. Schneider gele LED's neigen naar geel met een zachte waas groen (zitten zeer waarschijnlijk aan de onderkant van de golflengte geel).

Citaat van: Jan22 op donderdag 14 november 2013, 23:45:24
2. Dit type ledje in andere kleur is wellicht ook iets voor front- en sluitlichten van loks?

Dat kan ik zo niet beoordelen. Mogelijk zijn SMD-ledjes beter geschikt: maar misschien is dat afhankelijk van factoren.

Citaat van: Jan22 op donderdag 14 november 2013, 23:45:24
3. Als ik het goed begrijp, zijn er dan ook gelijk weerstandjes nodig per led? (als je dezelfde manier gebruikt als die van Schneider) Kunnen we die dan ook gelijk me bestellen als groepsinkoop?

De meeste LED'jes zijn 20mA. Om deze te 'dimmen' worden meestal weerstanden gebruikt van 1K5 (1,5 Ohm).

Citaat van: Jan22 op donderdag 14 november 2013, 23:45:24
4. Stel dat je alle sein-ledjes vervangt door deze, en dan bedoel ik niet van die Schneider-seinen maar van oude Fulgurex voorseinen die ik ook nog heb (en er niet uit zien). Dat is dan per sein 2x amber, 2x groen, kan dat ook collectief?

Ik ken de oude FULGUREX seinen (later opgevolgd door resp LEMACO en KYODO). Het kan zeer goed zijn dat 1,8 mm voor de FULGUREX te klein zijn. Verstandig is om eerst deze te passen en te meten
Groene en rode LED'jes kun je rustig bestellen bij KLIK Andere maten verkopen ze ook....

In principe gaan we eerst voor de oranje led'jes gezamenlijk in te kopen (HongKong): als jij de goede maten hebt van jouw seinen en ze zijn afwijkend van 1,8 mm; dan wordt het een probleem misschien omdat ze per 100 moeten worden afgenomen. Tenzij je er 100 wilt hebben van een kleur ;-)


Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zwitserse modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 13-11-2013 Oranje LED's
Vandaag laatste intekendag om mee te doen met gezamelijk inkopen oranje LED's.

Stand is nu: 250 stuks; dus er is nog ruimte voor 50 stuks.

Intekenen sluit om 24.00 uur; dan wordt bestelling geplaatst.
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Bestelling vannacht geplaatst; vanmorgen bericht ontvangen dat de LED's zijn verzonden.

Ik heb de bestelling aangevuld tot 300 exemplaren en heb na ontvangst dus 50 stuks ter beschikking voor één of meerdere liefhebbers.

Degenen die hebben besteld houd ik natuurlijk op de hoogte.
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Ik heb bericht ontvangen dat de LEDjes op 23 november zijn verzonden vanuit HongKong.

Tussen verzending en aflevertijd moet tussen 3 en 4 weken worden gerekend (dit is ook aangegeven op de website van de verkoper).

We moeten dus even geduld hebben. Ik ga er vanuit dat het wachten beloond wordt.
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Hi Henk,

Kan je met kerst-avond beginnen om de LED's in te bouwen, hopelijk ook met het tangetje. :-)

groet
Harald
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 19-11-2013 Oranje LED's onderweg
Hey Harald,

Dat zou wat wezen he: heb toch die avond denk ik niets te doen.
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 08-12-2013 Oranje LED's in NL
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 08-12-2013 Oranje LED's in NL
Goed nieuws voor degenen die de LED'jes hebben besteld bij mij: heb de melding ontvangen dat deze in Nederland zijn aangekomen.

Nu nog door de inklaring. Met een beetje geluk kan ik ze deze week gaan uitzetten!
Re: CH-modelpoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 08-12-2013 Oranje LED's in NL
Hallo Henk,

Bedankt voor het bericht, ik had toevallig mijn eerste
Zwitserse zelfbouw seinen besteld bij Conrad , dus dat komt
mooi uit zo. Top :thumbup: :thumbup: :geregeld.

Groeten Johan
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 10-12-2013 Oranje LED's Ontvangen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 10-12-2013 Oranje LED's Ontvangen
De LED'jes zijn ontvangen!!!

Sneller in huis dan verwacht. Kleur ziet er op eerste oog goed uit. Ik zal ze alvast verzendgereed maken (briefpost).
Degenen die besteld hebben, krijgen een mail met verzoek om adresgegevens e.d.

Je zult wel even met weerstanden moeten experimenteren: 1K5 is te weinig, ca 2K2 wordt beter. Persoonlijke voorkeur: 3K

Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Vandaag heb ik de oranje LED's getest en vergeleken met die van LEDs-Buy uit Rosmalen.

Ondanks dat de oranje LED's van colorfullplace.com volgens opgaaf 605-615 nm zitten, bevalt mij de kleur EN de felheid niet. Op het laborboard heb ik 2 weerstanden 2K2 in serie gezet en branden nog veel te fel.

De gele weerstanden die op het maximum zitten van spectrum geel (dus tegen oranje, benaderen de kleur oranje het beste.

In het sein op de volgende foto zijn nog weerstanden van 1K5 gebruikt.

Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
De kleur lijkt me toch wel geschikt zo te zien? Knijp de led eens flink af richting 10k, een paar mA's is al voldoende.

Gr, Ben.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Dag Ben,

Hoe knijp ik dit verder af?? Ik ben nog redelijk een onbekende op dit terrein. Met weerstanden toch?

Ik ben helaas de spec's van deze LED's kwijt: zal ze weer even moeten opvragen.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Nog hogere serieweerstand plaatsen. Zo kun je een beetje experimenteren. Op een gegeven moment plaats je wellicht te veel en dan ontsteekt de led niet meer. Kan geen kwaad overigens.

Gr, Ben.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Ok, bedankt voor de tip Ben, Ik ga nog eens freubelen!!
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Nogmaals de Oranje LED's maar dan sterker gedempt.

Ik denk zo dat we met de tip van Ben uit de voeten kunnen: eerste foto 4 weerstanden van 2K7, de tweede foto 5 weerstanden 2K7.

Wat vinden jullie ervan? Het wordt wel mooi oranje... ;-)
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lijkt me een mooi resultaat toch. :thumbup:

De laatste beoordeling zal zijn als de oranje led in een sein zit. Dan zie je namelijk de led behuizing niet meer wat nu het oog een beetje beduvelt. :)

Gr, Ben.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
'Ingekapseld' geeft oranje LED al een beter resultaat. Ik wacht even zaterdag af: Harald neemt dan nog een paar diverse zware weerstanden voor me mee (14K, 15K en 16K).

Huidige 13,5K kan nog verder gedimd worden. Onderstaand schema van de gebruikte LED's voor de SBB seinen en het spectrumgebied: bij colorfulplace888 zijn bij de vraagtekens de waarden nog opgevraagd.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Hi Henk,

Dan mag je zaterdag wel even helpen om die "zware" weerstanden uit de bestelbus te sjouwen....    :-)

groet
Harald
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Wie weet kan Hans nog een heftruckje regelen???  :P
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Hi Henk,

Moet ik ook nog SMD R's meebrengen, dan is een heftruckje van 1:87 groot genoeg.
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
Kijk maar eens, moet wel iets compacts worden uiteindelijk wat ik voor ogen heb.

Dat knutselen tot een compacte massa zetten we voort op mijn andere topic: anders loopt het hier uit de hand ;-)
Re: CH-modelspoorbenodigdheden: Gebundeld inkopen. 14-12-2013 Oranje LED's getest
De waarde van de voorschakelweerstand is wel afhankelijk van de aangeboden spanning vanuit de decoder c.q. de voeding van de ledjes. De tabel zal dan ook niet voor een ieder gelden.

Gr, Ben.