Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw is in volle gang

Gestart door Rocky maandag 23 juli 2012, 22:31:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw is in volle gang
Lid sinds: 2012

offline
Bouw is in volle gang
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje lid van dit forum en heb dankzij jullie behoorlijk wat ideeën opgedaan. Dank jullie wel. Aangezien de zomer afgelopen weken nogal op zich liet wachten ben ik begonnen aan mijn ontwerp. Dit werden meerdere ontwerpen. Tekenen met Wintrack, uitleggen, tekenen, aanpassen, uitleggen enz enz.

Nu heb ik een ontwerp wat ik jullie graag wil voorleggen. Er is 1 ding wat mij nog niet gelukt is, en dat is om een 2e aansluiting met mijn draaischijf te krijgen. Dit komt vooral om dat ik nog geen K-rail tot mijn beschikking heb, op de overgangsrail C naar K na. Wie mij via de rode, maar het liefst via de gele wissel een aansluiting kan maken op de draaischijf, ben ik (bijna) eeuwig dankbaar.

Ook andere aanpassingen, ideeën, suggesties zijn welkom.

PS: Als het lukt vanuit de gele wissel, dan wordt de groene rail de overgangsrail naar K. Dus alles erna is dan K-rail.

Groeten, Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hoi Rocky,

Vind het in principe wel een mooi plan. Alleen als je k-rails gebruikt, zou ik gebruik maken van slanke wissels. Veel mooier. En je zou dan in je station de middelste sporen kunnen gebruiken als doorgangsporen voor sneltreinen. Heb dit zelf ook. Zie mijn draadje. En heb ook al het zichtbare me k-rails.(Is bedoeling :D) En met k-rails heb je tuurlijk flexrails tot je beschikking. Dit vergroot de mogelijkheden.
Ik zou dus persoonlijk eerst in wintrack met k-rails aan de gang gaan op de gewenste plekken. En zeker met de slanke wissels.


Maikel
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
gaat het je wel lukken in de diepte voor de treinen die daar ontsporen.

lijkt me lullig om de hele tijd over de baan te kruipen of kan je hem wegschuiven.

gr john
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo John,

Dat is een apart verhaal. De baan komt te staan op de zolder en zal zijn plaats moeten delen met de CV-ketel (ik denk zoals bij velen  ;) ) Om de baan zo groot mogelijk te maken ga ik kiezen voor een ophaalsysteem. De baan staat gewoon op poten, maar zodra er onderhoud aan de ketel gepleegd moet worden kan de baan opgehesen worden dmv een aantal katrollen en 4 tot 6 kabels.

En als het moet, dan maar onder de baan kruipen  :P met mijn 35 jaar oude knieeën moet dat nog wel lukken  :D

Groeten Rocky.
Re: Baanontwerp eindelijk af
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Rocky,


De spooraansluitingen op je draaischijf zijn redelijk eenvoudig te verwezenlijken, als je de groene rail bovenin vervangt door een wissel. Na de aftakking een overlooprail naar K en dan met een flexrail naar je draaischijf toe. Zo ook direct na de gele wissel. Overgangsrail en verder met een flexrail naar je draaischijf toe.

Groetjes

willie
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hoi Rocky,

Een overgangsrail kun je redelijk eenvoudig ook zelf maken.
Je hebt slecht nodig een korte C-rail, een zaag, soldeerstation en een rode en bruine draad.
Zelf heb ik ook op die manier de aansluiting naar mijn draaischijf gemaakt.
Zal vanavond er wel een foto bij plaatsen...

Groeten,
Ton.
Re: Baanontwerp eindelijk af
Wat ik me afvraag: Hoe komen reizigers van en naar het stationsgebouw :help:
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Willie,

Dank je wel voor je reactie. Dat is inderdaad en goed idee om met flexirail te werken. Van meerdere forumleden had ik al begrepen dat flexirail de uitkomst moest gaan bieden.

Dank je!
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Wim,

Het stationsgebouw is meer een aankomst station voor de medewerkers van het rangeerterrein  :)

In het schaduwstation komt een aansluiting naar de A2, een metro-, tram en verschillende buslijnen. Helaas zal dit nooit te zien zijn, omdat het ondergronds is. College van B&W heeft dit zo besloten ivm met de uitstoot van fijnstofdeeltjes. Ook zal de maximum snelheid 90Km/u zijn op de A2, met trajectcontrole.

Overigens hadden ze geen bezwaar tegen meerdere stoomlocomotieven op kolen. Hun uitleg was dat de rook die deze locomotieven produceren dusdanige zware deeltjes uitstootte dat het hier niet meer geen om fijnstof, maar zwaarstof en die kun je toch niet inademen, omdat ze direct op de grond vallen.  :wink:

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
 :D :D
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Vandaag kon ik het niet laten en ben naar de Märklin winkel geweest. Naast de 78450 (containerterminal) bleef ook een rangeerlocje aan mijn vingers plakken  :P

Ik was al wat langer aan het zoeken naar een klein rangeerlocje, hij moest wel beschikken over telex-koppeling zowel voor als achter. En dat heeft deze (36340) ik moet nog alleen de remleidingen en rangeerkoppelingen bevestigen.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
ziet er goed uit dat locje
ik denk dat hij nog een leuke tijd zal gaan beleven

gr john
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Hier een kleine update van mijn nieuwe aanwinst. Ik heb van het weekend de uitbreidingsset 78540 (containerterminal) gekocht en in elkaar gezet. Hier wat foto's.

Groeten Rocky

(PS: morgen wil ik mijn 6 deurs locloods afkrijgen en foto's plaatsen)
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Citaat van: Rocky op donderdag 26 juli 2012, 21:04:38

..... Overigens hadden ze geen bezwaar tegen meerdere stoomlocomotieven op kolen. Hun uitleg was dat de rook die deze locomotieven produceren dusdanige zware deeltjes uitstootte dat het hier niet meer geen om fijnstof, maar zwaarstof en die kun je toch niet inademen, omdat ze direct op de grond vallen.....


Daar hadden ze in Sneek ook zo over moeten denken, i.p.v. de dure aanpassingen die de Provincie heeft afgedwongen om de Stoomloc aan te moeten passen zodat de boel volledig onbetaalbaar is geworden (en de boel nu failliet is (mede hierdoor)).

Re: Baanontwerp eindelijk af
ziet er al mooi uit deze baan

ik ga dit draadje volgen ;)

nog wel een vraag : ga je die container kraan ook nog een beetje verweren?

mvg danny
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Danny,

De kraan wordt idd nog verweerd, eerst moet ik nog even een naam verzinnen voor mij stad. Deze komt dan ook te staan op de kraan, daarna ga ik hem verweren. Ik heb een paar mooie spuitbussen gekocht waarmee ik dit kan doen.

Mijn locloods bijvoorbeeld is al wat verweerd, deze plaats ik zsm.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier een paar plaatjes van mijn 6 deurs lokloods. Tussen deur 3 en 4 moet nog een opvulstuk komen, zodat alle deuren in lijn komen te liggen met mijn draaischijf. Ik kan dit pas doen zodra de draaischijf op de baan gemonteerd is en de rails ligt, aangezien dit toch wat precisie met zich mee brengt.

Geniet van de foto's.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hoi Rocky,

Je locloods ziet er mooi uit.
Van mij nog even de beloofde plaatjes van de eigen gemaakte overgangrail...




Ik heb de rails ook al geverfd, dus het is wat lastiger te zien.
Wat ik heb gedaan, is een korte rechte C-rail door midden gezaagd en er een railmof opgezet.
Daarna deze op de aansluitrail van de draaischijf gestoken en 2 draadjes eraan gesoldeerd.
Op deze manier kun je dus tot dicht bij de draaischijf C-rail blijven gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan...

Groeten,
Ton.
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Ton,

Dank je wel voor je plaatjes. Dit is inderdaad interessant om te doen. Als ik het goed zie is het nog geeneens moeilijk om te doen. Dit ga ik zeker proberen. Morgen ga ik samen met mijn schoonpa een extra steunbalk ophangen (dit is voor het katrolsysteem, als de baan de lucht in moet) en dan kan ik de baan gaan opzetten.

Jouw oplossing ga ik zeker uitproberen.

Groeten Rocky
Baanontwerp eindelijk af. Fase II in werking
Hey mensen,

Eindelijk weer een update. Afgelopen weken is er niet zoveel gebeurd. Ik heb eindelijk de balk opgehangen die nodig is om de baan op te kunnen hijsen indien dit nodig zou zijn. Natuurlijk ook een elektrische lier besteld (gemak dient de mens).

Sinds een aantal dagen terug van vakantie en vandaag even een bezoekje gebracht aan Lacasa in Duitsland. Ik had nog wat rails en andere dingen nodig. Aangezien Lacasa bijna even ver rijden als naar Houten morgen, maakte het niks uit waar ik heen ging.

Zie foto's wat ik voor moois heb meegenomen. Helaas hadden ze niet alles wat ik moest hebben. De rest bij mijn vaste winkel besteld.

Daarnaast ben ik vandaag begonnen met het begin van de houtconstructie. Nu even nadenken over de precieze hoogte en dan kan ik het helemaal afmaken.

Van het weekend de wissels afmaken met decoders/aandrijvingen en lantaarns.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Als je lantaarn op je wissels plaatst bedenk dan dat er Mehano locs zijn die er niet voorbij kunnen zo bvb de NMBS reeks 51.
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo Johnny,

Ik heb daar idd niet bij nagedacht. Hoewel ik eigenlijk niet van plan ben om met ander materieel te gaan rijden dan Märklin.

Maar wel iets om over na te denken.

Groeten Rocky
Baanontwerp eindelijk af. Bouw is begonnen
Hallo allemaal,

Ben nu een paar weken niet meer op het forum geweest voor een update. Maar hier is er weer 1.

Helaas door de economische omstandigheden heb ik heel veel tijd gekregen om te bouwen aan mijn baan. Hopelijk gaat dit niet te lang duren. Twee redenen, ten eerste dan is de baan veel te snel af  :D en reden twee, de muren komen nu al op mij af, terwijl dit de eerste officiële dag was  :-(.

Ondertussen kunnen werken aan de onderbouw. Deze is bijna klaar voor wat betreft het ondergronds gedeelte. Nog een aantal planken op maat zagen en de uitsparingen maken voor de wissels. Ik heb wel alvast het frame van de grondplaat neergelegd, om de zolder een beetje opgeruimd uit te laten zien. Tevens kan ik dan kijken of de poten op de goede plaats staan. Ik heb in totaal 2 poten moeten verplaatsen.

Hieronder de foto's.

Ik ben begonnen met de grondplaat, hoogte 0:



Vervolgens de -1 onderplaat gebouwd:



Vervolgens de rails uitleggen en de planken aanpassen:








Hier een foto met de onderste en bovenste plank op elkaar:



En ja de treinen kunnen er onderdoor  ;)



Voordat ik het vergeet, als ooit een keer onderhoud aan de CV-ketel moet gebeuren dan zal dit ding ervoor zorgen dat de monteurs erbij kunnen. PS dit is nog niet getest, ben benieuwd......



Het op maat zagen van de planken kost wel wat tijd. Aftekenen, naar de garage, zagen, terug naar boven, passen en eventueel opnieuw. Maar goed, is allemaal voor een goed doel!

Daarnaast ben ik begonnen aan een cursus modelspoorbanen maken olv Hans Louvet. Ik kan jullie 1 ding vertellen: ik was van plan om plastic muren te gaan kopen. Maar na de eerste 2 workshops, ga ik ze zelf gieten en schilderen!

Geniet van de foto's, op- en aanmerkingen zijn altijd welkom!

Groeten Rocky
Baanontwerp eindelijk af/ Draaischijf en locloods uitproberen
Hallo allemaal,

Deze week heb ik mijn draaischijf geïnstalleerd en mijn locloods erbij gezet. Nadat ik dit had gedaan en de lampjes had getest in mijn locloods, zag ik dat de draaischijf er erg donker uitzag. In het besturingshuisje zag ik wel plaats voor een led.

Nadat ik de brug had afgenomen en bekeken had, zag ik wel wat mogelijkheden. Een led van een wissel had precies de goede kleur en kon ik mooi monteren in het dak van het besturingshuisje. 1 klein gaatje boren en 1 draadje solderen, wat kan er mis gaan???

Nou er kan vanalles misgaan, kan ik je vertellen. Nadat ik gekeken had waar het gaatje moest komen, begon ik te boren. Helaas had ik mijn andere hand te dicht bij de spoel zitten en door de druk knapte het bovenste kabeltje van de spoel  :O  :exclaim:

Dit was erg balen (op zijn zachtst uitgedrukt). Gelukkig was het uiteinde aan de spoel lang genoeg om te kunnen solderen aan het andere uiteinde. Na enkele minuten te zweten (het is/was toch een nieuwe draaischijf van bijna 400 Euro), alles weer gesoldeerd en nu even testen. Brug erop gezet en testen maar. Alles deed het weer, de brug graait linksom en rechtsom zonder haperingen  :cool:

Terug naar de werktafel. Het huisje voorzien van verlichting. Het ledlampje zit tegen het plafond en de kabeltjes gaan via de bestaande gaatjes naar beneden. Huisje goed aandrukken en dat zit weer als vanouds.

De kabeltjes begeleiden naar het gaatje en de 0 solderen aan een rail, waar een uiteinde aan zit en de + door een gaatje naar boven en onder de middelrail vastduwen. En klaar.

Zie hieronder enkele foto's:



In het donker:



Nu een paar foto's van de draaischijf en loods in actie:





En als laatste mijn eerste filmpje. (De volgende keer zal ik zorgen voor wat meer licht  ;) )



Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Mooi gevonden dat verlicht huisje op je draaischijf.  :thumbup:
Re: Baanontwerp eindelijk af
Jessendelft
gast

Re: Baanontwerp eindelijk af
De video is privé, en kunnen we dus niet bekijken :P

Verder ben ik jaloers op je draaischijf! Mooie foto's van de stomende stomer die het stoomdepot uit komt komt stomen :)

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baanontwerp eindelijk af
Bij mij blijft de film ook prive, wat gebeurt er daar allemaal?
We zijn benieuwd.
Verder komt het er erg goed uit te zien, we blijven kijken.

Gr. Arno
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Citaat van: Jessendelft op maandag 29 oktober 2012, 12:23:38
De video is privé, en kunnen we dus niet bekijken :P

Verder ben ik jaloers op je draaischijf! Mooie foto's van de stomende stomer die het stoomdepot uit komt komt stomen :)

Grtzz Jesper/Jessendelft

Hallo allemaal,

Ik had idd de verkeerde instellingen bij Youtube. Zijn gewijzigd, dus iedereen kan het filmpje bekijken!

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Hier een klein update. Morgen ga ik mijn laatse rails halen die ik nodig heb voor de baan. Dan kan ik eindelijk aan mijn spiraal beginnen  :)

Hier 2 foto's van de tijdelijke opstelling omdat ik wat rails miste.





En hier een foto van mijn eerste diorama, gemaakt op de cursus. Ja ook de boom zelf gemaakt en hartstikke leuk om te doen en mooier dan uit een doos (al zeg ik het zelf)



Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
zeer mooi gedaan.zal je zeker blijven volgen,kan er veel van leren  :) :) :)

Hoe doe je dat met de lichtjes en welke gebruik je? Zou dat ook eens willen proberen

greetz bart
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Citaat van: bartv op vrijdag 02 november 2012, 20:23:55
zeer mooi gedaan.zal je zeker blijven volgen,kan er veel van leren  :) :) :)

Hoe doe je dat met de lichtjes en welke gebruik je? Zou dat ook eens willen proberen

greetz bart

Hallo Bart,

Welke lampjes bedoel je precies? Dan kan ik adhv foto's eea op het forum zetten.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
in je loods(de verlichting)

bart
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Citaat van: bartv op zondag 04 november 2012, 14:59:07
in je loods(de verlichting)

bart

Hallo Bart,

Ik ga dit zsm op het forum plaatsen. Hou het in de gaten.

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
merci
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Op verzoek de tutorial: hoe plaats ik verlichting in mijn huisje van de draaischijf.

Om te beginnen heb ik een led gebruikt van Märklin die normaal gesproken in de wissels zit. Ik vind deze een mooi rood/gele gloed afgeven wat er beter uitziet dan fel wit oid. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Nadat ik het middenstuk verwijderd heb (zie handleiding draaischijf) heb ik met een schroevendraaier het huisje losgemaakt van het middenstuk.



Het lampje zit achterin tegen het boveneind van het doorzichtige plastic geplakt.





Vervolgens haal je voorzichtig het hekje en balustrade weg met een schroevendraaiertje.





Dan boor je met een dun metaalboortje een gaatje langs het wiel.




Let goed op waar je, je vingers plaatst. Met het boren van het gaatje ging het bij mij fout. Door de druk van mijn vingers knapte het draadje wat van de spoel afkomt. Gelukkig kon ik het opnieuw solderen en doet de schijf het nog steeds



TIP: Plaats je vingers altijd aan de zijkanten van de brug, dan voorkom je problemen.



Voordat ik verder ging met het afknippen van de draden, heb ik eerst het huisje terug geplaatst zodat ik alles zo strak mogelijk kon monteren. Zodat ik zo min mogelijk problemen kan verwachten bij het draaien van de schijf.

De plusdraad heb ik een paar centimeter gestript en door het gaatje geduwd bij de blauwe draad. Strip de draad dat hij al zonder omhulsel door het gaatje gaat. De middenrail heeft hier een uitsteeksel zitten, die ervoor zorgt dat de middelrail niet kan schuiven. Als de draad te dik is, dan krijg je de middenrail niet goed geplaatst.





De min soldeer je vast aan één van de twee stukjes ijzer van de rails.



Dan kun je de brug terug zetten. Let op dat je dit stukje goed terug plaatst.



Vervolgens de middenrail terugplaatsen en het schroefje weer vastdraaien. De verwijderde stukken, weer terugduwen op de plaatsen. En testen maar:





Het lampje zal branden zolang er stroom op de middenrail staat. Bij digitaal bedrijf dus continu. Dat is misschien het enige nadeel. Wie weet komt er iemand met een oplossing om het lampje te voorzien van een decoder oid??..

Veel succes!

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanontwerp eindelijk af
Hallo allemaal,

Een kleine update, in de vorm van een speciaal verbouwings/aanpassings project. Hier heb ik 2 redenen voor. Ten eerste ik heb weinig tijd op dit moment  omdat ik sinds begin november een nieuwe baan heb  :lol:

En omdat ik met een moeilijk vraagstuk zat waar ik nu eindelijk antwoord op kan geven. Namelijk het combineren van een sein uit de My World serie aan te sluiten op een digitale baan. Ik heb hiervoor een apart topic gestart. Voor alle geïntereseerden: hier mag je klikken

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af. Nieuwe aanwinsten
Hallo allemaal,

In september jarig geweest en van een goede vriendin een bon gekregen van de Märklin winkel in Den Haag. Dit weekend samen met m'n vriendin en zoontje naar Den Haag.

Eens kijken wat ik van mijn verjaardagsgeld kon gaan kopen. Mijn oog viel al snel op 3 mooie VTG wagons. Zo gezien, zo gekocht!

Hierbij de foto's van mijn nieuwe aanwinsten:







Nu snel mijn spiraal afmaken zodat ik deze mooie wagons kan laten rijden  :D

Groeten Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af, bouw is in volle gang
Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update. Ook al is het een kleine. Sinds begin dit jaar met vlagen tijd aan de hobby besteed.

Veel opgezocht, geklust aan de opbouw en locomotieven, wagons en andere dingen voor de baan gekocht. Ondertussen ligt de onderbouw zo goed als vast en ben ik bezig met het grondniveau.

Afgelopen weken volop bezig geweest met het schoonmaken van de rails. Door al het zagen, boren en veranderen was deze nogal vuil geworden. Ondertussen rijdt (bijna) alles weer als een zonnetje.

Vandaag mijn nieuwste aanwinst opgehaald, namelijk de 37956 mijn eerste MFX+ loc. Helaas ligt deze bij mijn schoonouders en moet nog even wachten.

Ook heb ik verschillende foto's gemaakt an de bouw en mijn andere aanwinsten. Toch moeten jullie nog even wachten, omdat ik nu ziek in bed lig met wat koorts. Ik denk dat het warme weer en toch op zolder zitten zijn tol heeft geëist  :(

Tot snel.
Re: Baanontwerp eindelijk af, bouw is in volle gang
Beterschap...

en wat betreft de CV monteur.....(Post lang, lang geleden...)
ik heb vroeger wel eens moeilijker bereikbare hoekjes gehad, toen nog met conventionele ketels op een zoldertje voorzien van een vliezotrap.
waar ik onder de treinbaan door mocht kruipen met mij gereedschap koffer en stofzuiger.
en ik net bij de ketel het deurtje kon openen....nog steeds gebukt onder de treinbaan.....
daarna wel een mooie demo gekregen van een 14 minuten lang rit van de trein van het begin tot het eindpunt.....
en dat op een zolder van een rijtjeshuis....

dus....

groet Winno
Re: Baanontwerp eindelijk af, bouw is in volle gang
Hallo Winno,

Ja die lier...... dat is ondertussen geschiedenis. Had me bijna mijn hele houtwerk gekost. 1 van de 6 kabels zat niet goed vast en sprong, gelukkig was het een middelste kabel en viel de schade nogal mee. De CV-monteur is een oom van mijn vriendin. Die is komen kijken en zei, dat hij wel onder de baan doorkon. Alles zover mogelijk in de achterste hoek geschoven en doorgegaan met de bouw.

Grt Rocky
Re: Baanontwerp eindelijk af, bouw is in volle gang
Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een goede update. Ik begin met enkele foto's van de baan:

Hier is het schaduwstation aangelegd en zie je de kabels lopen voor de latere K-84. De onderbouw is helemaal klaar nu



De eerste van de drie bovenplaten. De gaten voor de wissels, seinen en overige aansluitingen zijn al geboord.



Ondertussen uitgedacht waar enkele K-83´s moesten komen.



Alle drie de bovenplaten liggen klaar en zijn vastgeschroefd.



Nou, de spaghetti aan draden begint te komen.



Hieronder een set zelflossers die ik laatst heb gekocht:



Hier een aantal foto´s van een hele mooie loc, al zeg ik het zelf:





Voor degene die hem nog niet herkend hadden, het gaat om de onderstaande loc:



De Borsig I van V. Deel II komt in Q3 en heb ik al besteld.

Mijn overige aanwinsten zet ik binnenkort op het forum.

Groeten Rocky

bouw is in volle gang
Lid sinds: 2012

offline
bouw is in volle gang
Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden (augustus) dat ik iets nieuws gepost heb op mijn topic. Uit het oog was zeer zeker niet uit het hart!

In die tijd heb ik in de verloren uurtjes gewerkt aan de baan. Ondertussen is het elektrische gedeelte van de baan zo goed als af. De treinen kunnen rijden, de seinen werken op 4 na allemaal, ringleiding is aangesloten en het ontwerp staat in de CSII geprogrammeerd met een aantal rijrichtingen.

Ik merk dat ik links en rechts enkele armseinen moet gaan oppoetsen. Of ze schakelen niet helemaal lekker of de kleuren zijn een beetje verwelkt. Nu komen de puntjes op "i". Het fine tunen van de baan. Maar in iedergeval kan ik als ik wil rustig rondjes gaan rijden met de treinen.

In de afgelopen maanden zijn er een aantal aankopen gedaan, waaronder een vitrinekast die op de werkkamer hangt. Zo konden de locomotieven tenminste uit de doos en kon ik ze mooi bekijken tijdens het werken.

Hieronder een aantal foto's:









En natuurlijk het materieel:



Voor kerst krijg ik een mooie Krokodilset en de nieuwe M* decoders. Blijkbaar kun je op de nieuwe M84 ook de hobbyseinen aansluiten. Dat hoop ik dit jaar nog te kunnen doen.

Groeten Rocky
Re: Bouw is in volle gang
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw is in volle gang
Mooie baan met een leuk ontwerp. Die locloods en draaischijf krijgen een prachtig sfeertje.

Hoe zorg je nu dat alles bereikbaar blijft? Kun je nog om de baan heen lopen? Ben daar benieuwd naar omdat ik zelf een baan heb ontworpen en nu aan het puzzelen ben hoe ik alles bereikbaar kan houden met bijvoorbeeld mangaten.
Re: Bouw is in volle gang
Rocky,

Ziet er leuk uit je baan!

Wat is de reden dat je K-rails hebt bij je C-rails?
Re: Bouw is in volle gang
Lid sinds: 2012

offline
Re: Bouw is in volle gang
Hier de antwoorden op jullie vragen:

@Henk: zoals je kunt zien aan de rechterkant van de baan waar de cv-ketel hangt kan ik lopen. Ookal is het wat krap. De overige stukken kan ik bereiken via mijn klimspiraal. Dit wordt een berg waarvan de bovenkant er in de toekomst afgehaald kan worden. Op het -1 niveau kan ik overal aan. Ik heb daar alleen maar platen liggen waar de rails loopt.

@Bas: De reden dat ik K-rails en C-rails heb is vanwege de draaischijf. Deze is alleen maar te bereiken vie K-rail. Je kunt zelf een overgangsrail maken, maar daar ben ik niet zo handig in. Daarom heb ik een overgangsrail van M* en vandaaruit loopt K-rail naar de draaischijf. In de locloods ligt ook K-rail.

Groeten Rocky