Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mooie baan  :thumbup: en een leuk filmpje ;)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Leukje filmpje,

Prachtige sleep.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst
Vanmiddag binnengereden: Piko G1206 Husa, op de tweede foto samen met die van de concurrent. Op mijn baan vinden ze dat prima.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Seinwezen
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie loks.

Alleen zijn het geen concurrenten :D.
Husa is de nieuwe eigenaar van ACTS.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Husa_Transportation_Railway_Service.

Groeten Sander.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de link Sander.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
Als het zo echt zomer wordt ben ik er klaar voor. 6 bierwagens in zgan conditie via mp. De laatste in de rij was er al, maar nu is het een hele sleep geworden.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo,

Ik heb nog van die bierwagons te koop,
zie dit draadje

Gr Einte
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Einte verwijst naar het verkoophoekje... :idea:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Waar maakt iemand zich druk over, en haalt zijn berichtjes weg.
Had ik maar contact opgenomen met eigenaar  :? van dit draadje.
Sorry Albert.

Gr. Einte

Ps. Ik dacht iemand blij te maken  B)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Geen probleem Einte,
Helaas voor jou ben ik dus net voorzien. Mijn baan begint nu aardig vol te raken en 7 van deze wagens achter elkaar is het maximum. Mijn blokken zijn niet groter. Succes met de verkoop.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie aanwinsten Albert,

Tony :P :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dag Albert.
Mooi om jouw baan in een betrekkelijk korte tijd, zo te zien groeien! :thumbup:
Leuk ook om het materieel van verschillende merken zo "broederlijk" naast elkaar te zien staan!

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties.
AlbertJan: ik ben er inderdaad nog maar kort mee bezig, maar het is voor mij een jeugddroom die uitkomt. Sinds ik mijn eerste piko heb aangeschaft ben ik  dat merk wel heel erg gaan waarderen. En inderdaad rijdt het vrolijk zijn rondjes naast de marklin.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Uitbreiding baanplan
Omdat ik geen mogelijkheid had om te rangeren heb ik een kleine uitbreiding gemaakt op het baanplan. Eerst uitgewerkt in SCARM en daarna op de baan.
Op de foto zijn 3 van de 4 nieuwe wissels aangegeven met een gele pijl.
Nu nog de wisselmotors vervangen door servo's, isolatie er onder en de eerste uitbreiding is klaar.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Tweede BR53 'stoomt' binnen
Deze week mijn tweede BR53 gekocht, in het filmpje ook de tweede.
http://www.youtube.com/watch?v=KXvQkb86zac

De bedoeling is ze allebei van een 5* motor te voorzien en dan echt in tandem te laten rijden. Nu heb ik bij de tweede het anker verwijderd. Hij wordt dus gesleept.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtbeesten zijn het ! Daar ga je van genieten.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
hallo Albert heb net de pagina's van Modelbaan Den Akker doorgelezen maar wat een schitterende baan heb je zeg vooral het filmpje bij reactie 52 heb ik ademloos zitten bekijken.
Ikzelf wil na dat ik verhuist ben een vlakke baan maken maar door jij modelbaan begin ik toch zeer sterk te twijfelen bedankt hiervoor. ;)
Deze modelbaan staat vanaf nu bij mijn favorieten dit moet en zal ik blijven volgen. :thumbup:
En ja ook ik ben zo wat ik mooi vindt koop ik al hou ik wel in de gaten dat het geen bonte verzameling wordt. :)
Bedankt voor het kijk plezier. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige machine s Albert. :P

Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties en complimenten

@michel: helaas zijn de updates niet zo vaak als ik zou willen. Er moet ook nog gewerkt worden bijvoorbeeld  :). Mocht je voor de bouw van je nieuwe baan inspiratie op willen doen, dan ben je van harte welkom.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Uitbreiding baanplan
Hieronder de uitbreiding van mijn baanplan. Ik wil meer ruimte om te rangeren en daar is links op de baan wel plaats voor.
De rode rails geeft de grens aan waarbinnen ik de nieuwe sporen kan leggen. Ik ben van plan het rangeerdeel handmatig te bedienen, dus geen blokbeveiliging.
De nieuwe sporen zijn oranje.

Reacties zijn welkom.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lekker veel rangeerterrein prachtig Albert past mooi zo in de linker hoek.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Start bouw rangeerterrein
Vandaag begonnen met de bouw van het rangeerterrein. En natuurlijk direct even kijken hoe dat in de praktijk uitvalt.

Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De bouw van het rangeerterrein ziet er nu al geweldig uit Albert kijk nu al uit naar het eind resultaat. :thumbup:
Jij hebt mij met 1 foto weer heel blij gemaakt. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er goed uit. Lijkt mij een goede uitbreiding het rangeerterrein.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert

Ziet er top uit zo. :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ha die Albert.
Zo hé, dat is weer een prachtige uitbreiding om meer te kunnen rangeren! :thumbup:
Goed zichtbaar dus ideaal om je rangeer"kunsten" te kunnen uitleven.
Heb je trouwens al wat ideeën hoe en wat voor scenery er op de baan gaat komen, het spoor nadert nu toch wel het einde?

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Iedereen bedankt voor de complimenten.
@AlbertJan: Ik denk dat er niet meer scenery komt dan er nu staat. Ik heb tenminste nog geen plannen in die richting maar dat kan veranderen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
ziet er mooi uit Albert! Ben benieuwd naar de volgende vorderingen!
Re: Modelbaan 'Den Akker': Uitbreiding rangeerspoor vordert
Onderstaand een paar foto's van mijn nieuwe rangeerspoor.
Ik kom aan de voorkant niet helemaal goed uit met de rails. Ik heb geen rekening gehouden met de breedte van het hout waar de dubbele bocht op ligt. Ik moet het rangeerspoor hier dus iets inkorten. Even puzzelen met korte stukjes om het op lengte te krijgen. En in Houten nog even 4 stootblokken scoren.
Voor de laatste foto heb ik een paar mooie stomers opgesteld.

Alle wissels zijn nog handbediend. Eerst toch even kijken of dit bevalt voordat ik gaten ga boren voor de servo's.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mjv_train
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is meteen een hele uitbreiding in een keer, ziet er geweldig uit

Marcel
mjv_train
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie baan en veel spoor, maar hou je nog ruimte over voor de aankleding?  :D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lekker veel meters spoor erbij Albert.
Met een beetje passen en meten lukt het om de sporen gelijk te laten eindigen.
Heel ander gezicht zo met de plaat met rails erop.
Trouwens mooie stoomloc's heb je daar staan. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi hoor......Top  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
wow, dat is wel genoeg om het een en ander te stallen.
Fraai werk!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Iedereen bedankt voor de reactie.
@Marijn: weet je meteen waar je spullen terecht gekomen zijn.  :thumbup:

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Rangeren met tablet en telefoon
Ik bedien mijn treinbaan met Rocrail. Bij Rocrail kun je tot maximaal 10 zogenaamde cliënts verbinden. Ik heb in bijgaand filmpje mijn tablet en telefoon (beide met Android) verbonden met Rocrail via de app Androc. Met de tablet bedien ik de wissels, met de telefoon te treinen. Dat alles in een houder van (nu nog) karton geeft me een mooi bedieningspaneel.
Ik heb de achterste wissels van een Marklin wisselmotor voorzien, de voorste bedien ik nog met de hand. Als ik zeker weet dat het zo blijft ga ik servo's plaatsen.
Aan het eind komt de nieuwste aanwinst op Den Akker nog even voorbij.

Klik voor filmje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Handig systeem, levert dat met touchscreen soms geen problemen op?
Ik loop er vaak tegenaan dat ik net mis tik.... met alle gevolgen van dien.
Ga je de houder nog van kunststof of hout maken?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Marijn,
Als je naar de afbeelding van het baanplan kijkt in het filmpje, dan zie je witte cirkels op de vertikale sporen. Elke cirkel staat voor een rijweg. Tikken op een cirkel zet 1 of meerdere wissels goed, dat kan ik zelf invullen. Daarnaast kan ik de layout op te tablet nog inzoomen waardoor de kans op mis tikken al kleiner wordt. Als ik mezelf niet sta te filmen houd ik de houder met 2 handen vast, dat is ook al handiger. Dit bevalt me zo goed dat ik de houder van hout of kunststof ga maken.

In het filmpje maak ik geen gebruik van de rijwegen omdat de wissels dan niet goed omgaan. Ik moet in Rocrail de schakeltijd tussen 2 wissels vergroten om dat te verhelpen en dan nog gaat het wel eens mis met M* wisselaandrijving. Op de rest van de baan heb ik servo's toegepast die worden aangestuurd met een servodecoder van ESU of Digirails. Daar heb ik dat probleem niet. Op termijn komen er ook wissels in dit rangeergedeelte en gaan de rijwegen helemaal goed werken.


Re: Modelbaan 'Den Akker': Ernstig ongeval met lokomotief
Op Den Akker heeft zich een ernstig eenzijdig ongeval voorgedaan waarbij een lok van de firma Husa (Piko 59291) ongeveer 50 cm naar beneden gevallen is. Daarbij is de aandrijving zwaar beschadigd. Naar de oorzaak wordt een onderzoek ingesteld. Er was geen sprake van alcoholgebruik en de lok was goed onderhouden. Gelukkig deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Na reparatie van de aandrijving zit er een storing in de elektronica (kortsluiting?). Ik heb geen idee waar of hoe ik de oorzaak zoeken moet. Als ik de lok op de baan zet en de stroom inschakel knipperen de lampen 1 keer en gaan daarna uit. Hulp van experts is gewenst.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ai, Albert...je hebt er ook geen geluk mee :(

Wat ik vaak hoor is dat het handig is om een decoder dan eens door te meten.
Dan kan je sowieso uitsluiten (of niet) dat het aan je decoder ligt.

Succes  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
SHIT MAN.....
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hopelijk is de oorzaak van het ongeval snel gevonden Albert.
Toch jammer van de schade die hier uit gekomen is en heb je hopelijk de storing van de kortsluiting ook snel gevonden zodat deze mooie loc weer snel op de baan zijn rondjes kan rijden. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is toch onmogelijk een loc is toch niet gemaakt om te vliegen dus ook niet om te vallen he. :)
Re: Modelbaan 'Den Akker': Husa G1206 rijdt weer.
De Husa G1206 rijdt weer. Ik vermoed dat een aansluitlipje van de motor sluiting maakte. Na het verbuigen van het lipje ging de lok weer rijden.
Een voordeel: ik weet nu hoe een Piko G1206 in elkaar zit. Slimme constructie voor 4 aangedreven assen.
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst
Door de consternatie met de Husa zou ik bijna vergeten deze prachtige aanwinst te showen. Het gaat hier om de set 2860.
De lok is voorzien van een oud model digitale decoder met dipswitches. Daar moet z.s.m. een Lopi 4 in. Over die inbouw start ik even een apart draadje.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zo'n loc heb ik ook. Heb er een Loksound V4.0 ingestopt ===> klik
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi Albert  :thumbup:
Ik ben altijd gewent dat het bagagerijtuig achteraan zit  :D
Maarja, weer eens wat anders.
Veel rijplezier!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik ben juist gewend, dat het bagagerijtuig direct achter de lok zit. Dit was in de tijd van de stoomlocomotieven erg gebruikelijk, want de rook en roetdeeltjes, kwamen dan dan voornamelijk op de bagagewagon en niet op de passagiersrijtuigen.

Groet,
Bert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
mar(kl)i(j)n
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
kan natuurlijk ook, ik zie het op foto's en dozen van treinen vaan andersom, maar in principe maakt het niet veel uit natuurlijk
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Nieuwe aanwinst: SPROGIIv3
Vandaag de SPROGIIv3 gekocht. Perfect apparaatje. Voeding van ? 2,50 van de kringloop er op en ik heb een goede oplossing om CV waardes van DCC decoders te lezen en te schrijven. Dit geldt ook voor de Switchpilot Servo.
Standaard wordt het programma DecoderPro van JMRI meegeleverd maar ik gebruik Rocrail voor het programmeren. Rocrail slaat alle geprogrammeerde waardes op.
Rocrail kent een onderdeel RocPro voor het lezen en instellen van CV waardes. Er zijn definities gemaakt voor verschillende soorten decoders waaronder de Lokpilot basic of de LokPilot4.0. Voor CV 29 krijg je een pop-op menu om aan te vinken welke instellingen je aan- of uit wilt zetten. De bijbehorende waarde wordt berekend en in CV 29 geschreven.
Ook het instellen van een 'long adress' is een fluitje van een cent omdat Rocrail de berekening uitvoert.
Onderstaand eerst een foto van mijn testopstelling. Windows7 laptop met Rocrail, SPROGII, BR81 met Esu lokpilot basic en een Switchpilot Servo.
Daaronder het instellingenscherm voor CV 29 van de lokpilot en als laatste de instelmogelijkheden voor de Switchpilot Servo.

Ik heb als eerste de BR81 onder handen genomen.

Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel.
(NB: RocPro is alleen beschikbaar voor Rocrail gebruikers die in het bezit zijn van een licentie. Daarvoor betaal je ? 10,- per jaar).

Albert.