Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
dank, heb een bookmark gezet en we gaan het eens bestuderen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Om een idee te krijgen van de afmetingen heb ik een eerste opzet van de brug uit karton gesneden. Bijgaand het grote voorbeeld en wat ik er ongeveer van ga maken.
Op basis van de foto en de youtube video's schat ik de opstaande zijkanten 1 meter hoog, dat heb ik overgenomen in schaal 1:87 en wat naar boven afgerond op 15 mm.
Ik ben van plan Evergreen van 1 mm dik te gebruiken om de zijkanten en de ribben uit te snijden. De bodem waar de rails op komt te liggen wordt van hout.

De kleur heb ik gemengd van plakaatverf en ik vind hem zelf goed gelukt.


Schermafbeelding 2023-12-02 201838.png IMG_20231205_115958.jpg IMG_20231205_120017.jpg
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
die kartonnen versie is al heel goed  :thumbup:, dat komt wel dik in orde met die Evergreen-versie  ;);

maak je die bedieningskast ook of hou je het toch simpel?

mvg,
Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik twijfel nog over de bedieningskast en de rode plateaus.
Ik wacht op wat onderdelen. Dan ga ik eerst de zaak werkend krijgen voordat ik me verlies in de details.
De grootste uitdaging die ik verwacht is de rails op de rolbrug goed aan te laten sluiten op de opstelsporen. Daar mag niet te veel ruimte tussen zitten. Ik neem daar mijn draaischijf als voorbeeld.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert, gaaf idee! Ik blijf je volgen! Succes
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@citaat Dank je Peter Alex.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er uit als een leuk project!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Mooi om te zien dat je de rolbrug van LWR gaat nabouwen.
Bij deze nog wat foto's.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Vectron op maandag 11 december 2023, 19:56:22Bij deze nog wat foto's.
Bedankt voor de foto's. Ik zie nog flink wat details die ik tot nu toe gemist heb, zoals de seinen en het alarmlicht.

Zo te zien heb je toegang tot de locatie.
Weet je de afmetingen van de werkplaats?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Ik ben er geweest in september tijdens de open raildagen. Erg interessant  8o . Helaas kan ik je niet helpen aan de afmetingen van de werkplaats.
Wel aan beeldmateriaal, teveel om hier te posten, maar zie PB.

m.vr. groet Paul
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Paul,
Gelukkig hebben we google. Ik kan zelfs binnen kijken zonder er ooit geweest te zijn.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - bouw rolbrug
Alle materiaal is binnen. Nu bouwen. Ik gebruik zoveel mogelijk hout wat ik nog heb liggen. De bodemplaat is 18mm MDF.
De stappenmotor (NEMA17), de schroefspindel en de geleidestanden zijn onderdelen die ook in een 3D printer zitten. Dat is op internet ruim voorhanden.
De motor maakt me te veel lawaai. Met een andere stappenmotor driver (TMC2208) kan dat verbeteren. Die is onderweg. Zo handig, al die Youtube video's :-)


P1040682-800x600.JPG  

 
Re: Modelbaan 'Den Akker' - bouw rolbrug
Het gaat lekker met de bouw van de rolbrug.
Op de eerste foto zie je de onderste brug verbonden met de stappenmotor. De bovenste brug is waar de loc op staat en die moet ik via de sleuven met elkaar verbinden.
Als ik dat gedaan heb ziet het eruit als op de tweede foto. De bovenste brug rijdt met aan beide kanten een draaistel over de rails.


P1040683-800x600.JPG P1040684-800x600.JPG
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het nieuwe jaar begint goed.
De rolbrug is functioneel klaar. Om de nauwkeurigheid van de stappenmotor te testen heb ik een proefstand gemaakt met 4 aansluitsporen. Dit werkt fantastisch.
De combinatie software, stappenmotor driver, stappenmotor en aandrijfas is zo nauwkeurig dat ook bij herhaling de locomotieven veilig te brug op en af kunnen rijden.

En natuurlijk heb ik daar een video van gemaakt: DCC-EX Traverser (rolbrug)

Ik ga eerst de draaischijf verkopen om plaats te maken voor de rolbrug op de baan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat zijn de mooie vooruitgangen.

en de beste wensen voor 2024.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Net je filmpje bekeken en complimenten hoe het allemaal werkt, alles loopt mooi stil en dat heb ik wel eens anders gehoord bij rolbruggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Nathan en Peter,
Bedankt voor de reactie.
@Degeluidsman Het geluidsniveau van de stappenmotor is sterk afhankelijk van de gebruikte steppermotordriver. Ik had eerst een DRV8825 en daarmee maakte de motor een flinke herrie. Daarom ben ik overgestapt op een TMC2208
In de volgende video ga ik wat meer in op de gebruikte hard- en software.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Operatie rolbrug in volle gang
De operatie 'Rolbrug' is in volle gang. De draaischijf is verwijderd en staat te koop.
Ik ben nu bezig de juiste positie van de rolbrug te bepalen zodat de rails waarop de locomotieven binnenkomen goed aansluiten.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert, zeer indrukwekkend zoals je dat weet te maken! Ik blijf je volgen en leer ervan, alvast voor een volgende treintafel :-)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je, Peter. Zoals altijd ben je van harte welkom om te komen kijken.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zo dan, je gaat geen uitdaging uit de weg! Sterker nog, je trekt uitdagingen aan volgens mij. Succes met de vorderingen! :) :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi 1200Blauw,
De grijze massa bovenin moet bezig blijven. En ik vind het een leuke uitdaging om dit zelf te kunnen maken.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De rolbrug ligt op zijn plaats. De opstelsporen zijn aangesloten aan de onderkant (dus onzichtbaar op de foto). Nu is het een kwestie van de opstelsporen uitlijnen en vastzetten per positie van de rolbrug en dan kunnen we rijden.
Ik heb geen bezetmelders op de rolbrug en ook niet op de aangesloten sporen. Ik ga lekker met de Wlanmaus rangeren. De positie van de rolbrug kan ik kiezen op het Scherm in AndRoc (de Android app van Rocrail).
Zodra het klaar is volgt er weer een video.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er netjes uit Albert, ik kijk uit naar je filmpje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De DCC-EX rolbrug is klaar voor gebruik en daar ben ik erg blij mee.
De 8 sporen op de voorgrond zijn de opstelsporen. Het is de bedoeling dat de vier sporen linksboven in een werkplaats komen te liggen, vergelijkbaar met de LWR in Rotterdam.

Geniet van de video, ik geniet er live van.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

petje af voor deze zelfbouw rolbrug :thumbup: , kan begrijpen dat je hiervan geniet.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat werkt uitermate soepel! Petje af!

Groet,

Peter
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je houdt zelfs prik op het rollende gedeelte als dat in beweging is! Dat is heel realistisch natuurlijk, maar wel een uitdaging. Het "zwaailicht" is ook een mooie toevoeging. Dat wordt later natuurlijk een kleiner exemplaar. Knap gedaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Heel knap gemaakt. Inderdaad mooi dat de boel onder spanning blijft. Benieuwd naar de verdere afwerking.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Wat loopt dit mooi, zo heb ik het nog niet eerder gezien petje af  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: AlbertG op zaterdag 27 januari 2024, 17:08:20Ik heb geen bezetmelders op de rolbrug en ook niet op de aangesloten sporen. Ik ga lekker met de Wlanmaus rangeren.

Dag Albert,

Mijn complimenten voor de bouw van je rolbrug. Dat gaat heel soepel en netjes.

Denk je niet dat je spijt krijgt niet op z'n minst voor eventueel later alvast bezetmelders in te bouwen? Ik heb het bij mij wel gedaan en ben heel blij dat ik een lok automatisch naar z'n plaats van bestemming kan sturen zonder er verder naar om te kijken. Het blijft overigens ook bij mij altijd mogelijk deze functie niet te gebruiken en alles handmatig te doen.

Hoe dan ook: heel veel plezier van je zo te zien zeer geslaagde project en succes met de verdere aankleding met scenery en dergelijke!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties, erg leuk om te lezen.
Wat betreft de melders en automatisch rijden: of ik er spijt van ga krijgen dat ik zie niet heb geplaatst kan ik natuurlijk niet voorspellen.
Wat ik wel weet is dat ik het bouwen zelf het leukst vind. Als het dan helemaal klaar is, ga ik weer wat nieuws zoeken.
Voorlopig zit er nog wel werk in afronden wat er is. Er komen nog zijkanten op de brug zelf, vergelijkbaar met het origineel. En ik wil er ook seinen op.
Wordt vervolgd!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: AlbertG op woensdag 31 januari 2024, 22:16:04Wat ik wel weet is dat ik het bouwen zelf het leukst vind.

En dat is het belangrijkste. Nogmaals veel succes verder!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Jongslog op woensdag 31 januari 2024, 18:44:21Heel knap gemaakt. Inderdaad mooi dat de boel onder spanning blijft. Benieuwd naar de verdere afwerking.

Dat vraag ik me ook af (mede omdat ik niet met een rolbrug, maar met een fiddleyard in m'n hoofd zit. Of is dit heel simpel middels aansluiten op de ringleiding met een draad die in de uiterste positie lang genoeg is? Zo ja, hoe zorg je er dan voor dat de draden nergens tussenkomen?

Ik vind het een hele mooie prestatie, alleen al om de informatie bij elkaar te vinden (zoals bijv. DCC-EX: nog nooit van gehoord)  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modelbaan 'Den Akker': Seinen voor op de rolbrug
Net als bij het origineel in Rotterdam moeten er natuurlijk seinen op de rolbrug komen.

Ik heb de 4 seinen zelf in elkaar gezet en aan een H-profiel bevestigd dat over was van de chemische fabriek.
Dat was best een prutswerkje. De leds kunnen niet zo goed tegen een hete soldeerbout heb ik gemerkt :(

De seinen worden aangestuurd met een Uhlenbrock functiedecoder en daar zit een gemeenschappelijke plus op.
De complete seinen in de winkel (die ik gevonden heb) hebben een gemeenschappelijke min dus die kon ik niet gebruiken, vandaar de zelfbouw.

Als de brug beweegt zijn de seinen rood.
Als de brug in positie is worden de betreffende seinen (voor of achter) groen.
In werkelijkheid wijzen de seinen aan de linkerkant van de brug de ander kant op. Ik weet nog niet op ik dat ook ga doen want ik sta eigenlijk nooit aan de achterkant om de rolbrug te bedienen.

De volgende stap is de seinen, samen met de zijkanten, op de brug te monteren.

Ik heb een korte video op mijn Google Drive gezet, die zou voor iedereen zichtbaar moeten zijn:


Seinen op de rolbrug (nieuwe link)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat

Ik wil je film heel graag zien maar ik moet toestemming vragen kan je de film ook op YouTupe plaatsen ?

Groet Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hier idem.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Michel en Henk,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de link aangepast. Als het nog niet werkt zit ik hem alsnog op Youtube.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Albert hij is nu te zien voor mij.

Groet Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Je werk wordt met de dag mooier en mooier  :thumbup: :thumbup:
Complimenten hoe jij dit in elkaar zet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dag Albert.

Een prachtig stukje zelfbouw :thumbup:  :thumbup:
Zeer indrukwekkend! 

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan 'Den Akker': de rolbrug is klaar en op zijn plaats gelegd
Bedankt voor de leuke reacties.

De rolbrug is klaar. Ik heb de seinen in de zijkant gemonteerd en deze vervolgens op de rolbrug geplakt.
Op de derde foto zie je de onderkant van de rolbrug met de functiedecoder en de bedrading. Links en rechts zie je de draaistellen waarmee de stroom naar de rails en de decoder wordt doorverbonden. Deze draaistellen rijden dus over de rails die je op de eerste foto ziet.
Op de achtergrond van de tweede foto zie je alvast een model van de werkplaats. Dat wordt het volgende project (denk ik)

Mijn kleinzoon Jefta (8 jaar) vond het prachtig en wilde precies weten hoe het werkt. Die nieuwsgierigheid en leergierigheid vind ik dan weer mooi.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Met veel plezier je rolbrug project gevolgd en uiteraard ook bekeken Albert. :)
Mijn complimenten voor deze prachtig zelfgemaakte bewegende rolbrug. :thumbup:
Je volgende project om van de Bol.com doos een werkplaats te maken ga ik zeker weer volgen en ik weet nu al met veel plezier want de duidelijke foto's en filmpjes maken het kijken waard meer dan waard.

Groet Michel 
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Michel,
Bedankt voor je compliment. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Dat is een geweldig mooi stukje techniek geworden. Jaloersmakend goed! :favorite:

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Leuk gemaakt. Dat is echt hobbyen.Ik hou er van.
Overigens wist ik niet dat Bol.com ook complete locloodsen verkocht.  :P  :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Martin en Marcel,
Bedankt voor jullie reacties. Ik maak nog een paar video's over hoe ik dit gebouwd heb. Misschien daagt het je uit om het na te bouwen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het ziet er interessant uit :thumbup:  maar aan zo project ga ik zelf denk ik niet beginnen. Ben nu al weken met een simpele brug bezig, en dat gaat nog wel maanden duren voordat ik het klaar heb.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sjonge, wat is dat gaaf geworden! Mijn complimenten zoals je dat werkend hebt gekregen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Ik volg dit project met veel plezier en geniet van jou indrukwekkende rolbrug, Tante M kan hier een voorbeeld aan nemen zo mooi het allemaal werkt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman