Onderstaand het schaduwstation en de klimspiraal zoals opgebouwd in Rocrail.
De klimspiraal
De klimspiraal omhoog bestaat uit 5 blokken, genaamd Hlx-01Up tot en met Hlx05-Up, linksonder op de afbeelding. (ik zie nu pas dat in niet consequent ben geweest met de naamgeving)
Elk blok heeft 1 melder. De treinen hoeven niet netjes te remmen in het blok en de snelheid is ook overal dezelfde. Ik zag geen reden voor 2 of meer melders.
Na Hlx05-Up volgt via het symbool met nummer 21 de aansluiting naar de hoofdlijn (Main line), hier niet afgebeeld.
Via het symbool met nummer 20 komt de trein vanaf de hoofdlijn weer de klimspiraal in, nu naar beneden. Alleen het eerste blok (Hlx01-Down) heeft 2 melders, omdat ik de snelheid van de trein bij de ingang wil kunnen aanpassen.
Het schaduwstation
Het schaduwstation bestaat uit 6 sporen en 27 blokken, met de mogelijkheid om via 'Shortcut' het hele schaduwstation te omzeilen. Ook hier weer 1 melder per blok.
De blokken N0-01, N0-06 en N0-11 vormen een 'Locatie' waar alleen goederentreinen langs mogen. Deze Locatie is zo ingesteld dat er in elk blok een trein moet staan voordat er 1 mag vertrekken. Dit om te voorkomen dat de treinen altijd eerst het buitenste spoor (N0-01 -> N0-02, enzovoort) opvullen en dan het tweede, en derde.
Datzelfde heb ik gedaan voor de blokken N0-16, N0-20 en N0-24, maar dan voor de reizigerstreinen.
Alleen de bovenste wissels worden bediend, bij de onderste heb ik de omstelinrichting er uit gehaald.
Volgende keer meer over de hoofdlijn (of Main line zoals die nu nog heet)
Albert.