Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

PECO rail systeem

Gestart door Tjoekedoris vrijdag 03 januari 2025, 20:30:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: FrankvH op vrijdag 17 januari 2025, 10:00:49De prijs van de puko's. Die staan in geen verhouding met Peco rail. Maar weegt dan niet op tegen bovenstaande voordelen.
Tja, het klopt dat de piuo's duurder zijn dan de rails maar, en dat is het belangrijkste, de totaalprijs van Peco met puko's is nog altijd lager dan Märklin K-(flex)rail en makkelijker te leggen. Vermits je gebruik maakt van een kurkbed.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2022

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 januari 2025, 11:55:43e totaalprijs van Peco met puko's is nog altijd lager dan Märklin K-(flex)rail

Dat is niet helemaal waar. Wanneer je bij sommige verkopers de k-rail koopt is deze goedkoper dan Peco en Puko's bij elkaar. Of jij moet ergens weten waar je goedkope Puko's kunt kopen. Onderstaande even op meters afgerond.
1 meter WW Puko 15,80
1 meter Peco    7,65

1 meter K-rail 17,42

Maar dan nog mag bedrijfszeker rijden ook wat kosten.
Ik ga een kurkbed gebruiken. 
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
De prijs die jij noemt is voor een startset. Maar je wil toch niet voor iedere meter rails een startset kopen?
Citeer94 Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 16,5 Meter Gleis Peco Code 100 Neusilber geätzt
Een compleet blad met pukostrips kost 158,- bij WW. 158,- gedeeld door 16,5 is € 9,58 per meter. Een meter Peco SL-100 rail kost € 7.97 (Let wel per meter, niet per lengte!). Totaal 9.58 plus 7.97 is 17.55€. Daartegenover een meter K-rail 17.41 gedeeld door 0.9 is 19.34€ en een meter 2200 is 5 maal 3.39€ gedeeld door 0.9 is 18.83€. Je ziet in beide gevallen is Peco plus WW ruim een Euro per meter goedkoper.

Voor een eerlijk vergelijk: Alle prijzen van MSL website behalve voor de pukostrips, die zijn van Weichen Walter.
Re: PECO rail systeem
Citaat van: FrankvH op donderdag 16 januari 2025, 10:06:00Begin zelf steeds meer te twijfelen om bij mijn nieuwe baan in het zicht ook met Peco te gaan werken.
Heb naast de K-rail ontwerp, wat overigens nog niet klaar is, ook een opzet met Peco gemaakt. Moet eerlijk zeggen dat het er beter uit ziet.
Gewoon doen. Ik heb het ook gedaan.



Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
T wordt tijd dat we met z'n allen die pukos eens natekenen en bij een etser  bestellen.
Misschien wordt de prijs dan vriendelijker.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Hero op vrijdag 17 januari 2025, 18:48:41pukos eens natekenen
Hoezo? Scannen zou genoeg moeten zijn..., maar ik kom er nog steeds niet aan toe.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 januari 2025, 15:32:31De prijs die jij noemt is voor een startset. Maar je wil toch niet voor iedere meter rails een startset kopen?
Citeer94 Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 16,5 Meter Gleis Peco Code 100 Neusilber geätzt
Een compleet blad met pukostrips kost 158,- bij WW. 158,- gedeeld door 16,5 is € 9,58 per meter. Een meter Peco SL-100 rail kost € 7.97 (Let wel per meter, niet per lengte!). Totaal 9.58 plus 7.97 is 17.55€. Daartegenover een meter K-rail 17.41 gedeeld door 0.9 is 19.34€ en een meter 2200 is 5 maal 3.39€ gedeeld door 0.9 is 18.83€. Je ziet in beide gevallen is Peco plus WW ruim een Euro per meter goedkoper.

Voor een eerlijk vergelijk: Alle prijzen van MSL website behalve voor de pukostrips, die zijn van Weichen Walter.

Ter aanvulling: de strips die Guus gebruikt, lijken een stuk duurder: €66,20 voor 4,15 m.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 17 januari 2025, 22:02:56lijken een stuk duurder: €66,20 voor 4,15 m.
15.95€ per meter lijkt niet een stuk duurder. Het is een stuk duurder.

Citaat van: Hero op vrijdag 17 januari 2025, 18:48:41T wordt tijd dat we met z'n allen die pukos eens natekenen en bij een etser  bestellen.
Ik weet niet of je dan problemen krijgt met copyrights. Verder zou je kunnen googlen op de prijs van een blad nieuwzilver van circa 20 bij 30 cm.

Overigens heb ik mijn restant van de pukostrips  weer terug gevonden. Blijkt dat die al in Nederland liggen, dan kan ik hier natuurlijk lang zoeken. Het 'vel' is nog bijna voor tweederde vol. Circa 10 meter aan strips en ik heb nog enkele sets met op- /aflopende strips voor wissels en kruisingen. Alles mag weg voor een zacht prijsje, moet nog even uitrekenen hoeveel ik precies heb.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Gelet op de vele positieve reacties ten aanzien van het gebruik van Peco rails ben ik eigenlijk wel overstag en ga ik in plaats van nieuwe K-rail overstappen op Peco met puko's.
Wel heb ik nog redelijk veel K-rails over en die zal ik toch gaan gebruiken in het schaduwstation.
Omdat de rails daar toch onbehandeld blijft en niet wordt geballast zullen de problemen niet zo heel groot zijn.
De wissels blijven dan deels verend en deels voorzien met Märklin wisselschakelaars of wisselmotor, daar ben ik nog niet uit.

Ik zag dat Peco ook wisselmotoren in zijn programma heeft en die kun je direct onder de wissel klemmen.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Verder zit ik nog even met het volgende:  Omdat ik een eindstation maak en de locomotief afgekoppeld moet worden, heb ik in mijn plan een paar ontkoppelrails gesitueerd.
Ik zie dat Peco deze niet heeft. Hoe doen jullie dat?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: PECO rail systeem
Zo iets? klik
Of zelfbouw met een servo.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2015

offline
Re: PECO rail systeem
Brima heeft een ontkoppelaar in zijn programma, via een wisselmotor of servo, dat weet ik even niet.

Deze dus.

Als je handig bent, kan je dat zelf ook maken.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2015

offline
Re: PECO rail systeem
Maar misschien realistischer wanneer de loc electrische koppelingen heeft, ESU heeft kleine in haar programma.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
eerst maar een reaktie op de vraag over Peco wisselspoelen. Daar heb ik wel enige ervaring mee, De PL-10 is nogal een grootverbruiker in stroom. 3 Ampere is voor dat ding heel normaal om te schakelen. Nog niet zo heel lang geleden hadden ze ook een "spaar"versie van dat ding met groene spoelen. Die ging wat gunstiger met stroom om. Maar om één of andere reden hebben ze die uit het programma genomen. Daarnaast maken die spoelen een boel kabaal.
Ondertussen hebben ze een nieuwe motoraandrijving, Daar heb ik (nog) geen ervaring mee, ik vind ze vrij duur en ze zien er lomp uit. Dan zijn servo's veel gunstiger en zeer betrouwbaar.

Wat betreft ontkoppelen. Automatische ontkoppelaars aan de lok ia leuk maar als je meerdere loks daarmee moet uitrusten een kostbare zaak. Vooral wanneer het ontkoppelen altijd op één en dezelfde plek moet gebeuren dan is een vaste ontkoppelaar in de baan stukken gunstiger. Het model uit de link van Lapjeskat (Uhlenbrock) heb ik ook een paar. Die werken prima mits goed geïnstalleerd. Als dat niet secuur gebeurt en ze zitten scheef gaan ze klemmen en werkt het niet. De link van flyerman kende ik nog niet maar heb wel een ontwerp klaar om zoiets zelf te gaan bouwen met een servo. Bij beide varianten moet je er rekening mee houden dat deze een eindje onder de baan uitsteken. Dit in verband met spanten, draagbalken en eventueel een onderliggend niveau.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2022

offline
Re: PECO rail systeem
Ik ben om. Ga in het zicht het railplan verder uitwerken met Peco. In het schaduwstation maak ik gebruik van K-rail omdat ik hier best nog wel wat meters heb liggen.
Om de bedrijfszekerheid in het schaduwstation bij de stop-sectie te verhogen, ga ik naast de Puko's van het k-rail een draad van nieuwzilver aanbrengen.
Dit om ergernis van stilstaande treinen tegen te gaan. >:-D

Als iemand weet hoe en waar Puko's te etsen dan houd ik mij aanbevolen.

Ben trouwens wel benieuwd hoeveel form leden met Peco rijden in plaats van K-rail. Misschien leuk om hier een nieuwe draadje voor op te zetten ?

Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
 @citaat

Dat is er al (maar verdient een update): https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78686.msg1345462#msg1345462.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: FrankvH op vrijdag 17 januari 2025, 10:00:49door oxidatie van de middengeleider.
Ik heb elders gewezen op het alternatief: een draadje onder de roestende blikken bielsmat ...
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Nog even een vraag....zijn Peco rails direct aan de K-rails vast te maken met de raillassen of moet dat koud tegen elkaar?
En is er geen groot niveau verschil tussen het profiel?
Re: PECO rail systeem
Past prima met de Märklin raillassen. Anders die van Fleischmann gebruiken. Van Peco werkt niet tussen K-rail en Peco Code 100.

Peco Code 100 is smaller. Qua hoogte zit er geen verschil.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Beste mensen,

We zijn weer een aantal maanden verder en ik overweeg nu om binnenkort rails te bestellen voor het toepassen in het najaar, dus even resumé,

Code 100 past heel goed met K-rails en puko's van WW zijn goed leverbaar. De bielsmat is hout-look. Meest voorkomend als alternatief voor K-rails.

Code 83 is op Amerikaanse leest geschoeid en daarvoor moet je andere puko's gebruiken ivm. de h.o.h afstand.
Modern Märklin materieel (heb ik) kan nog goed op code 83 rijden zonder de railschoenen te raken.
De bielsmat is beton-look.

Ik heb ergens gelezen dat PECO code 75 qua afstand van de dwarsliggers identiek is aan code 100 en dat deze afstand gerelateerd is aan de Europese norm.
Daar zijn dan ook  puko's voor te bestellen voor zover ik dan kan redeneren.
Maar hoe gaat het met het Märklin materieel t.o.v. de railschoenen?

Zijn er ook leden die code 75 gebruiken als basis voor 3-rail, vanwege de nog fijnere uitstraling?
Zo ja, wat zijn de rij- cq. bouwervaringen en waar moeten dan de puko's vandaan komen?

Zomaar nog een paar vragen om alles een beetje helder te krijgen.





Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Hoi Martin,

Je kunt ook WW's eigen rails gebruiken. De flexrails zijn niet extreem duur, wissels is een ander verhaal... Ik dacht dat dit de profielen van Tillig zijn (code 83) met de railmat van Weinert (zonder railschoenen aan de binnenzijde, code 75). Dat is de reden dat code 83 kán.

Zelf heb ik code 75 geprobeerd: no way dat dat werkt met Märklin. Code 83 moet je echt eens proberen, want mijn ervaringen zijn ook niet je-van-het. Want wat is oud materiaal? Jaren '60? '70? '90? Bestel eens wat rails en dan testen maar, voor je meteen helemaal los gaat met bestellen. Peco code 100 is in mijn ogen veel mooier dan K-rails, dus op safe (en de kosten) zou ik voor die gaan.

Groeten,
William
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Peco Code 100 heeft ook wissels met een zeer grote boogstraal (1520mm.) in zijn assortiment, namelijk de SL-88 en SL-89 en dat oogt natuurlijk supermooi.
Geeft dat nog problemen met de puko's en het passeren van de loc over de railstaaf of is dat gelijk aan de overige wissels?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Als WW daar pukos voor heeft, moet het gewoon kunnen, lijkt me?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Gevonden:

"da bei schlanken Weichen die Lücke zwischen den Pukos in der Weichenmitte zu groß wird und unsere hohen Pukos
nur ca. Schienenhöhe haben, muss eine Polarisierung der Schienenstücke zwischen Herzstück und Zungen erfolgen."

https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=61
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
Hier heeft alles er de hele middag probleemloos overheen gereden. Je moet de wisseltongen wel polariseren.
Die doen mee met de stroomafname. Een staaf voor de puko,s. Een aan de massa.
Zet je de wissel om veranderd de spanning op de tongen mee om. ( via een relais of schakelaars in je wisselmotor. )
Re: PECO rail systeem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: PECO rail systeem
Eventueel zou je voor bepaalde wissels nog de piko A gleis kunnen nemen.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Heeft er iemand misschien een schema hoe je polariseren moet?
En wat zijn de betere schakelaars hiervoor?
Re: PECO rail systeem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: PECO rail systeem
Wil je met de hand schakelen, elektrisch of zelfs digitaal?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PECO rail systeem
Als je nou eens zelf hier begint. Dat is de plek (buiten de online-winkel) waar Weichen Walter uitlegt waarom 3-rail polarisatie (op dat idee heeft hij patent op aangevraagd) zo handig is, hoe je dat kunt doen, met welke middelen, en met schema's hoe het te doen. Als je wat breder om dit webadres heen zoekt, vind je ook meer informatie voor wat je wil. Eventueel uitgevoerd met spullen die je niet bij hem koopt.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Laurent op maandag 21 juli 2025, 19:52:23Wil je met de hand schakelen, elektrisch of zelfs digitaal?

Nee, ik wil het digitaal met iTrain schakelen en heb al veel materieel in huis, maar geen schema o.i.d., dus tast een beetje in het duister.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Jan22 op maandag 21 juli 2025, 20:00:30Als je nou eens zelf hier begint.

Top Jan, dank je wel. Zou hier zelf niet gauw aan gedacht hebben, want ik ben nog niet zo thuis bij al die verschillende aanbieders en fabricaten.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
In mijn bouwdraadje staat ook een stuk over hoe je Peco wissels inbouwd.
Incl relais bordje dat de wisseltongen omschakelt.
Vanaf nu ga ik die M.B.T. wissel motors gebruiken incl ingebouwde schakelcontacten en decoder. Ben je in één keer klaar. Zonder extra zooi.

Dus druk op de wereldbol rechtsboven in dit bericht. En je vind de inhoudsopgave op pagina 1

Mvg Robin.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.