Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Allesheim

Gestart door ernstcramer dinsdag 28 juli 2020, 10:27:52

Re: Bad Allesheim

Als het maar Zwitsers is.

@citaat
Je keek gewoon vooruit Ernst toen je het kocht. :thumbup:
Nu komt het misschien mooi van pas. :)

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Zwakke momenten horen bij de hobby Ernst, ik weet er alles van  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: ernstcramer op donderdag 09 mei 2024, 21:06:46olgens mij heb ik nog een zakje van dat keramiekpoeder liggen!
Voordeel van keramiekpoeder ten opzichte van gips is dat het in drie kwartier al uitgehard is. Dus je kunt lekker tempo maken :)

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 mei 2024, 13:40:57...Dus je kunt lekker tempo maken :)

...wordt dus hard doorwerken als ik terug ben van vakantie...   B) :D
Bad Allesheim: kiekeboe

Bad Allesheim: kiekeboe
In post #69 heb ik gemeld dat mijn "oude" foto's die ik via ImageShack had gehost niet meer te zien zouden zijn.
Inmiddels is dat ook geëffectueerd: alle foto's van voor post #69 waren grotendeels weg. Ik had al een paar berichten weer aangepast, maar ja, het is best veel werk om alles te doen.
Echter: het zinde mijzelf niet dat ik terugscrollend geen beelden meer zag. Want dat is waar deze hobby toch ook om gaat.
Dus: ik heb vakantie, ik heb mijn laptop bij me, met een goede WiFi-verbinding via ons huisje.
Dus hoppa: alle foto's weer toegevoegd.

Ik blij, ik hoop jullie ook... :D

Bedankt Ernst. :thumbup:

Groet Michel
Speciale Gast

:D Yep, ik ben ook blij, dit is toch een topic om af en toe effe in te koekeloeren naar al dat moois ter inspiratie en dat kan nu gewoon weer. :thumbup:
Fijne vakantie verder, dan kan vanaf nu de laptopklep dicht en lekker genieten. O:-D
Bad Allesheim: laag 0...

Bad Allesheim: laag 0...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: ernstcramer op zondag 02 juni 2024, 20:47:40Voor iedere laag heb ik een booster ingepland, en die is best "hoog" waardoor de trein er eigenlijk niet langs kan bij het door mij bedacht aantal sporen.
Helaas heb je de foto recht van voren genomen en niet vanaf de kopse kant. Dan hadden we kunnen zien hoeveel ruimte je 'tekort' komt.
Is het niet mogelijk om die transistor of wat het ook is, dat rechtopstaande ding met metalen uiteinde, plat te leggen? Zo te zien neemt die de meeste hoogte in beslag. Je kan ook een stuk uit de achterwand zagen en aan de achterkant een dun (5mm) plaatje zetten waar je die booster op monteert.
Nog een andere mogelijkheid is tegen de achterwand twee stoelhoeken (platte 90 graden hoeken) te schroeven en de booster daarop liggend te monteren boven de rails.

Mooie oplossing Ernst. :thumbup:

Groet Michel
Bad Allesheim: schilderen en plakken enzo...

Bad Allesheim: schilderen en plakken enzo...
Afgelopen week (of die daarvoor... ;) ) kreeg ik ook weer de verschillende pakketten in huis voor de stadmodule. Ik had twee "begraafplaatsen" gekocht, via het 3-rail forum een paar huisjes, en nog wat spul. Mooi om weer verder te kunnen. Maar niet nadat de spullen verouderd worden, voorzien van een inrichting (de huisjes dan wel te verstaan) etc.
Dus hup: aan het schilderen...

2406 (11).jpg
Eén setje was ook de kruisgang: een set met een kleine kapel, en een heel aantal van die typische "huisjes" en kruisbeelden die je in Duitsland en Oostenrijk veel langs de weg ziet staan.
2406 (10).jpg
Daar dus eerst maar een mee aan de gang. En lijmen en schilderen, en ook kijken wat ik allemaal nodig heb, voor het kerkhof naast de kerk.
2406 (13).jpg
2406 (15).jpg
Ik had twee verschillende setjes gekocht en ging ervan uit dat ik daarvan wel zou overhouden. Nou: dat valt nog te bezien, want op zo'n klein stukje kan behoorlijk wat aangebracht worden, zoals je hierboven kan zien.

Uiteraard komen er muren om de begraafplaats: daar ook maar eens een kwast over halen:
2406 (12).jpg
En ondertussen ook aan de slag met één van de huisjes die ik via het forum heb gekocht: een apotheek van Volmer. Het is al een pakket die een heel aantal jaartjes oud is, en dat kan je ook wel merken aan de pasvorm. Er zitten gewoon echt kieren bij de ramen. Label F zullen we maar zeggen.
2406 (14).jpg
Voorzichting en stapje voor stapje in elkaar zetten. En dan zien wat ik er aan inrichting en verlichting in ga maken. 

Mooie vorderingen Ernst. :thumbup:
Ben zeer benieuwd naar je begraafplaats want die ligt hier ook nog in doos kan ik mooi de kunst van jouw af kijken. ;)

Groet Michel

In de "elektriciteitscentrale" de trafo's geplaatst die ik erbij gekocht. In principe komt er voor iedere laag een aparte set elektriciteit (rijspanning via een Booster), 16V voor de wissels, 15 VDC voor de LocoNet modules en alle verlichting. Nou dacht ik dat ik voor de onderste laag dus geen 15VDC nodig had, want ik maak daar geen verlichting...
foutje, want de locoNet modules moeten stroom hebben... wordt het toch nog krap  :?

2406 (20).jpg

Maar eerst maar eens de bekabeling afmaken van wat er wel in zit.
Speciale Gast

:) Hoi Ernst, ik las in het topic van Wico dat je ook een rotspartij en steunmuren wilt gaan schilderen.
Is het een idee om alleen vele tinten grijs en als laatste her en der wat sterk verdund bruin te gebruiken?
Ik heb op die manier heel veel bergen geschilderd op voorgaande modelbanen en dat zag er heel geloofwaardig uit.(al zeg ik het zelf)
veel tinten KLIKKIE
Het voorbeeld is misschien wel erg veel berg maar het gaat om het idee van de vele tinten grijs.

Als eerste alles een vrij donkere tint grijs schilderen en daarna aldoor meer wit door het grijs mengen en her en der wat kwaststreken erop.
Ik had dan meerdere bakjes gemaakt met de tinten grijs, als ik een stukje net te licht vond deed ik er weer een veeg donkerder grijs op.
En dan in een dag of wat smeerde ik er lekker op los en dan als laatste met sterk verdund bruin, eigenlijk bruin water, ook weer her en der nuances aanbrengen.
Daarna kan je de begroeing aanbrengen en dan zou het een mooi geheel moeten zijn. B)

Ik heb natuurlijk geen idee of je de kleur bruin wel kunt waarnemen maar ik neem aan dat je wel verschil ziet in nuances.
Verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd heb, ik weet natuurlijk niet hoe het is om kleurenblind te zijn.

Gesteld dat bovenstaande zou lukken is het natuurlijk niet het eindresultaat zoals bij Wico, maar dat hoeft ook helemaal niet.
Met de methode Wico zou je verschillende kleuren moeten gebruiken, bij deze alleen zwarte en witte acrylverf en een heel klein beetje bruin.

Ha Dirk-Jan
fijn zolas jij het uitlegt. lijkt mij een voor mij goed hanteerbare mehode! Ik ga er eens naar kijken. Ik moet er zeer binnenkort wat mee om de bouw verder te kunnen doen.
Thnx!!
Bad Allesheim: verder met de apotheek

Bad Allesheim: verder met de apotheek
In post #162 liet ik een foto zien van de apotheek, een oude bouwdoos van Vollmer, die ik aan het bouwen ben. De volgende fase is er een beetje inrichting in maken met verlichting.
In de bodemplaat van het gebouw heb ik een passend stuk stevig karton gesneden. Met daarop het gebied van de apotheek zelf.
2406 (30).jpg
De bedoeling is dat ik dit karton vastzet op de module, en dan het gebouw er precies overheen kan zetten.
2406 (31).jpg
Dan blijft het mogelijk om de apotheek makkelijk van de module af te halen.

Vervolgens stapgewijs de verlichting er aan toevoegen:
hier een dakkapel die verlicht wordt, zodanig dan niet de hele zolder doorschijnt (is in ieder geval de bedoeling  :D )
2406 (32).jpg
verlichtingplaatje erin:
2406 (34).jpg

Een verdiepingsvloer aangebracht die precies past boven de benedenverdieping, met aan de onderkant de verlichting voor de apotheek:
2406 (35).jpg
Op de verdiepingsvloer ook weer een wand gezet, zodat alleen de achterkant van het gebouw op de 1e verdieping verlicht is. Dit heb ik met gewone ledjes gedaan.
En daarna de bedrading naar beneden gehaald:
2406 (33).jpg
En dat bundeltjes gaat precies door de afgesloten ruimte op de begane grond.   

En dit is dan het voorlopig eindresultaat:
2406 (36).jpg

Ik zit nu te wachten op een stekkerverbinding (van Conrad) om het gebouw makkelijk van bovenaf los te koppelen van de spanning. 

Er lopen nu verschillende klussen parallel: op de ene helft van deze opbouw op de kopmodule de huizen (af)maken; hek zetten boven de keerwand; de kruisgang op de andere hoek van de kopmodule gpisen-kleuren-begroeing-kruisbeelden plaatsen; de begraafplaatst op de andere helft van de opbouw voorbereiden (heb ik inmiddels ook al wat foto's van gepost; en tot slot kreeg ik rails binnen voor de onderste module en ben ik daar ook mee bezig. Er gebeurt de laatste paar weken dus best veel, maar merk dat ik dan weer wat achterblijf met de foto's. Dus...nog maar eentje dan?

Mooie toepassingen gebruik je Ernst om de verlichting aan te brengen. :thumbup:
Slim bedacht om de grondplaat vast te zetten en het gebouw demontabel te maken zodat je de module makkelijk kan  verplaatsen.

En hopelijk heeft jouw apotheek wel genoeg medicijnen op voorraad. ;)

Groet Michel

Citaat van: h0_miessie op zondag 23 juni 2024, 14:13:13...
En hopelijk heeft jouw apotheek wel genoeg medicijnen op voorraad. ;) ...

Haha: als je naar die kasten kijkt moet het denk ik toch wel voldoende zijn... O:-D ?
Bad Allesheim: onderste laag

Bad Allesheim: onderste laag
Verplaatst naar draadje De Schappenbaan: onderste laag
Bad Allesheim: kerkhof...

Ben met stapjes ook verder gegaan met het kerkhof. Een heel gepuzzel merk ik, want het moet geen rommeltje worden. Ik heb twee bouwdozen gekocht ervoor, eentje van Vollmer en eentje van Busch. En ik dacht "daar houd ik wel wat van over"... maar ongemerkt heb je dan toch een veel groter oppervlak te vullen dan dat ik dacht...
Een paar berichten terug heb ik dat al genoemd, toen ik met een stuk papier als "ondergrond" op zoek was naar een mooie indeling.

Na een begin gemaakt te hebben met in elkaar zetten vond ik de kleuren veel te fel. En dus aan de slag om daar wat aan te doen:
2407 (2).jpg
En toen dat klaar was begint het opmaken van de graven. Ik zal eerlijk zijn: ik vind dat nog leuk om te doen ook. Het kan gek klinken, maar ik wil graag recht aan de vaak mooie begraafplaatsen in Nederland, maar uiteraard ook aan het land wat ik als voorbeeld gebruik: Duitsland. En dus heb je graven waar groen op geplant is, graven waar gewoon grond op licht, graven waar een pot met bloemen op staat, etc, etc. Met zoveel te bekleden kon ik nogal wat varianten maken:
2407 (3).jpg
waarbij natuurlijk het ook in stapjes moest zoals deze:
2407 (4).jpg
waar uiteindelijk los blad op gestrooid is.
En na een paar slagen is er een behoorlijk aantal klaar
2407 (5).jpg

En dan begint het plaatsen. In Duitsland viel mij op dat er tussen de graven heel weinig ruimte is, eigenlijk nauwelijks om te staan, maar dat voor en achter er wel "loopruimte" is. Ik heb heel fijn zand gebruikt om als grindvloer te gebruiken. Moest de kerk wel ff opzij:
2407 (7).jpg
en dan begint het langzamerhand vorm te krijgen
2407 (6).jpg

En dat "bezanden" kostte me wel hoofdbrekens. nl hoe krijg je het strak tegen de gevels van gebouwen, tegen de graven aan, etc. Daarover in een volgende bijdrage meer.     
Speciale Gast

B) Dat wordt een mooie dooie boel. :thumbup:
En sommige graven inderdaad een beetje kaal houden, niet elk graf is voorzien van een bloemen.
Suc6 met het bezanden, eventueel langs de gebouwen en muren een strookje gras, dat lijkt me ook wel realistisch.

(N.B. Noch heeft een setje zombies, nr. 15800, mocht je de boel een beetje willen opvrolijken. :D)

Ernst, Leuk stukje scenery. :thumbup:
Het pad tussen de graven ziet er niet verkeerd uit met het fijne zand.
Het is wat werk maar dan heb je ook wat moois ervoor terug.

Uiteraard blijf ik dit leuke project volgen.

Groet Michel

@citaat  @citaat
Dank Dirk-Jan! en nee zombies gaat het voor mij niet (vrolijker) van worden... 8o

En dank je wel Michel. Het is nog een hele klus, maar dat wordt het volgende deel...

Bad Allesheim ligt, om zo maar eens te zeggen, "verhoogd" boven het spoor. Dat is vooral gekomen omdat op de kop-module ik de stad over het spoor wilde bouwen om ook echt wat stad te kunnen maken. Maar het "stadsdeel" op die kop-module is wel zo groot dat ik dat niet in één deel wilde maken. Maar ja, dan heb je wel een naad in het oppervlak. En die naad loopt ook door de begraafplaats.

Ik had bedacht dat ik op de begraafplaats een kappelletje wilde plaatsen, zat ook in dat pakket voor de kruisgang. Maar achteraan zit dus precies die naad...
2407 (8).jpg
Dus op zoek naar hoe ik dat kan oplossen. De rots boven de tunnelingang neemt ook ruimte in, dus op zoek of ik de kerk voor een deel over de rots heen kan bouwen.
2407 (9).jpg
2407 (10).jpg
En dan stapje voor stapje de wanden aanpassen zodat het over de rots heen past...

Om de naad af te dekken heb ik daarom een stuk bestrating passend aan de rots gesneden, daar de grondplaat van de kerk in uitgespaard, en aan de onderkant aan elkaar verbonden met zo'n heel dun folietje vastgeplakt.
2407 (14).jpg
2407 (13).jpg
En daarna het grind eromheen (de randen eerst ff met plakband afgedekt zodat de lijm niet aan de bestrating plakt)
2407 (12).jpg

En dan is dit het beeld:
2407 (11).jpg

Nu verder met de begraafplaats.     

Wat een idee om een kapel over de rots heen te bouwen. Was het niet makkelijker geweest om een stuk uit de rots te snijden zodat die kapel daar precies in past? Of heb je daarvoor echte basalt gebruikt. ;)

origineel is het wel  :thumbup:,

en het zal waarschijnlijk ergens in het echt ook wel voorkomen;

mvg,
Michel

@citaat

Ooh dat zal best wel, ook al ken ik er geen. Maar ik ken wel veel gebouwen die in de rots zijn uitgehouwen. Net andersom dus.

Hoi Ernst,
Wat een goed idee, en wat mooi uitgewerkt!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Praktisch opgelost en met oog voor het detail, Ernst!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

@citaat  @citaat
dank voor de complimenten!

Ik had ook niet direct een voorbeeld, anders dat er (ik dacht op Bettmeralp) een klein kappelletje voor een gat in de rots is gemaakt. En het Mariabeeld staat dan zeg maar in de rotsopening. Maar ja, het is net wat Henk zegt: er zal er vast wel ergens een zijn. Ik ga er nog wel een verhaal bij verzinnen...
Want "ooit" komt er ook een pagina met alle verhalen van de verschillende sceneries...althans...dat is mijn doel...ooit...als ik met pensioen ben... :D

Mooie oplossing voor het kapelletje Ernst. :thumbup:
Want die hoort er toch wel bij zo'n klein kapelletje.

Groet Michel

Ik ben erg benieuwd naar hoe jij de ledjes monteert in de gebouwen. Als ik op de foto's goed kijk dan zie ik dat je SMD ledjes gebruikt maar ook SMD weerstanden. Zou je daar meer over willen vertellen?

Inderdaad Mies, bij een kerk hoort ook een kapelletje. Maar, en hiervoor heb ik nogal terug moeten bladeren en scrollen, bij een kerk van wat groter formaat zoals deze is dat kapelletje meestal in de kerk in een beuk geplaatst. En dus niet buiten. Maar goed, Ernst heeft hiervoor gekozen dus daar gaan we verder niet over vallen.

Citaat van: LibertyCity op zondag 07 juli 2024, 09:17:40...Zou je daar meer over willen vertellen?

Nou, heel spannend is dat niet, als ik eerlijk ben. De SMD-ledjes met voorschakelweerstand heb ik gekocht bij (bijvoorbeeld) Modelbouwled.nl, die vaak ook op Houten staan. En anders witte/groene/rode 3mm leds, waarvoor ik afhankelijk van hoeveel er in serie staan, een voorschakelweerstand voor bereken.
En voor de voeding heb ik keuze uit 15VDC of 7,5VDC.

De SMD leds hebben "meer" kracht is mijn idee. Maar als ik niet heel veel ruimte heb, gebruik ik een 3mm ledje. Die kan ik dan bv door het plafond laten steken, waarbij de voorschakelweerstand dan uit zicht komt.
Bad Allesheim: de kruisweg...

Bad Allesheim: de kruisweg...
Ik ben geen katholiek, wel gelovig. Als ik iemand met de bouw van deze kruisgang "verdriet" doe omdat het niet helemaal klopt, dan spijt me dat. Maar ik probeer wel zo zorgvuldig mogelijk de verschillende onderdelen te maken.
Inmiddels wat er over opgezocht, en dan zie ik dat het wel een heleboel verschillende staties of beelden zijn; en dat maak ik dus niet. Ik heb het pakketje van Faller gekocht (130235) en daar zit een heleboel bij wat ik kan gebruiken. Waaronder dat kappelletje wat ik hiervoor al heb beschreven.

Eerst ff kijken of het goed staat om die beelden te plaatsen...
2407 (15).jpg
...en ja, ik ben daar tevreden mee. Dat kan wat worden.
Nu het afmaken van het landschap. Als eerste: gipsen...
2407 (17).jpg
Dan eerste laagje voor de ondergrond, na het schilderen een laagje mos oid
2407 (16).jpg
Dan 2mm gras
2407 (18).jpg
En dan op sommige plekken 4,5 mm gras
2407 (19).jpg
Vervolgens de beelden en kruizen plaatsen:
2407 (20).jpg
2407 (21).jpg

Er moet nog best wat gebeuren, vooral ook hekwerk langs de bordessen en de trappen.
Maar: het schiet al mooi op!     

Schitterend stukje scenery Ernst. :thumbup:
Ik vind je vloer beneden bij de trappen heel erg mooi. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Leuk om te zien ,
hoop voor je Preisertjes niet dat ze op hun knieen naar boven moeten.

Nee Erik, het gaat altijd naar beneden.
 Nu ben ook ik niet katholisch en geloof niet zo gek veel. Eerst bewijzen, dan geloven is het motto. Daardoor heb ik ook nooit een kruisgang gelopen of gedaan. Maar je ziet wel eens wat op tv. Daarvan uitgaande durf ik wel te stellen dat dit er heel geloofwaardig uitziet.  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 11 juli 2024, 09:10:23Nee Erik, het gaat altijd naar beneden.
Oh??? ik ken eigenlijk alleen kruiswegen die omhoog lopen...

Ik ken er helemaal geen dus.  >:-D

Dank voor alle reacties! Leuk om de zo heel verschillende invalshoeken te lezen hoe je er tegenaan kijkt. En ja, mijn beeld is ook dat een kruisweg altijd omhoog loopt: deel van de inspanning zullen we maar zeggen...
...maar ja, waar een weg is omhoog, is er ook altijd eentje naar beneden.  B)
Om het maar filosofisch af te sluiten... O:-D

Zo is het maar net. Wanneer je altijd alleen maar omhoog loopt ga je eigenlijk de verkeerde kant op.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Deze in Herentals heb ik onlangs "beklommen" tijdens vakantie in België:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kruisweg_(Herentals)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ter lering ende vermaeck; zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisweg_(religie)

Groet, Anne W

@citaat
Dank voor alle voorbeelden van de kruisweg. En mooi Anne dat overzicht wat de 14 verschillende beelden betekenen.
Wij hebben zelf afgelopen zomer de kruisgang in Domodossola gelopen (ja, de stad waar ook de Centovalli-bahn begint/vertrekt...)

Maar laten we dit uitstapje op dit draadje nu afsluiten, en weer naar het model terug gaan... :)

Rond de kerk moet er bestrating komen. Zoals ik al vertelde voor de bouw van het kleine kapelletje, ligt dat gebied verdeeld over twee stadmodules, en daar moet de bestrating op worden aangepast:
2407 (23).jpg
Het rechter deel heb ik al wel gelijmd; het linker deel moet nog even wachten totdat ik de onderplaat voor de stad op de opbouw kan vastschroeven.
En de hekjes kunnen echt open, zodat de beide "bovenmodules" los van elkaar kunnen worden opgetild.

Kom je boven bij de kruisweg dan heb je het terrein voor de kerk. Daar wilde ik een aparte bestrating voor hebben, en ik had in mijn voorraadje nog zo'n mooie "straatplaat" van Faller. Eerst kijken hoe dat staat:
2407 (22).jpg
Ik ben daar heel tevreden mee. Moet natuurlijk wel helemaal aan het landschap aangepast worden, maar ook de kerk moet er in uitgesneden worden. Maar dat is goed gelukt.
Ik wilde graag een mooie boom op de begraafplaats hebben. Daarvoor eerst een plekje gezocht en gekeken hoe dat zou staan:
2407 (24).jpg
2407 (25).jpg
En ik let dan ook vooral op de "doorkijkjes"...een baan bouw tenslotte ook om er van te kunnen genieten wat je ziet vind ik, alhoewel mijn handen ook jeuken om het spul te laten rijden... :O maar dat is een ander verhaal.
Zowel de achterkant van het kerkhof als de voorkant heb ik een hek gemaakt. De set met hekjes voor een "kurpark" bewijst weer goede diensten, wat daar zitten verschillende hekjes in waarmee ik kan passen hoe ik het het beste kan maken.
Hier de oplossing naast de kerk aan de voorkant:
2407 (26).jpg
en hier het overzicht met ook het hekwerk langs de rand van de "bovenstad". Want er moeten natuurlijk geen inwoners onverhoeds naar beneden tuimelen...
2407 (27).jpg

En nadat ik ook de rest van het kerkhof heb aangekleed en de laatste graven geplaatst, alle grindpaden ingestrooit, en vastgelijmd, is dit het eindresultaat:
2407 (28).jpg
2407 (29).jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi hoor, je zou het kerkhof bijna gezellig gaan noemen maar dat is over 't algemeen niet de beste benaming daarvoor.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Ja, maar in het Duits is het een Friethof, en dat klinkt voor de Nederlander en de Belg al een stuk aangenamer!  :lol:

Groeten,

Erik.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.