Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Durf het niet aan te sluiten

Gestart door Cor de Snor woensdag 22 november 2023, 14:00:07

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Durf het niet aan te sluiten
Beste lezers, ik ben een beginneling en heb de demobaan van Chris Burger nagebouwd, na veel vijven en zessen rijden 3 loks nu automatisch tot volle tevredenheid. Ik wil op de ondertafel mijn "oude M-rails" gebruiken voor schaduwstations en opstelsporen, hiervoor heb ik voorlopig 4 lichtsluizen van Modelbouwled aangeschaft, daar zit echter geen handleiding bij en die ontbreekt ook op hun site. Navraag leverde op dat: Gebruik een DC voeding van 5 tot 15 volt, rood is de +, zwart is de - en geel wordt aangesloten op de gemeenschappelijke aansluiting. Ik heb dit met diverse mensen besproken en kreeg verschillende tegenstrijdige reacties, waardoor ik het niet zo maar durf aan te sluiten. Ik maak gebruik van Yamorc YD6016ES Ground daar heb ik(zie bijlage), kan ik deze gebruiken om de lichtsluizen aan te sluiten en zoja hoe moet ik het dan aansluiten
Re: Durf het niet aan te sluiten
praat me daar niet over
geen handleiding ook niet als je om vraagt
al twee jaar geleden zou hij ze op zijn site zetten 
ik heb ze terug gestuurd
een waardeloos bedrijf
ik koop daar nooit meer iets
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
aansluitgegevens staan er toch onderaan : link

Klem 4 moet dus op de ingang van je detector module.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
De aansluitgegevens onderaan de pagina is van een ander type met 6 aansluitingen, mijn lichtsluis heeft maar 3 draden zie(https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1323_Lichtsluis-Marklin-C-Rails.html)
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
volgens tekening print : links out : naar je detector . Midden = grond GND dus massa of min. Rechts = VCC = plus .Connector zal dan vermoedelijk zijn : geel - zwart - rood

Ps: spijtig dat er geen handleiding van is want dat duurt geen eeuwigheid om te maken.Bij wijlen MIAA deden we dat eerst alvorens op de markt te brengen.Kwestie van service te leveren.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Mag ik vragen wat MIAA is/was?
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
modeling is an art .Van wijlen Eric Minnaert (en ik als stille medewerker)
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Dank voor je reactie, werkt dit dan ook op de Yamorc 6016ES Ground?
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
denk het wel want de andere versie vermeld dat toch
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Beste lezer, Ik ben begonnen met het aansluiten van de lichtsluis.
Ik maak gebruik van een aparte DC10V voeding, en als volgt aangesloten:
Rood op de +  en Zwart op de –
De led brandt heel flauw.

Als ik de gele draad aansluit op de Rosoft S-88, als Nr. 16 geeft koploper
en de IB aan dat de bezetmelder op bezet staat, bij onderbreking van
de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding blijft.

Als ik de gele draad aansluit op de Yamorc YD6016 ES (Ground), als Nr. 3
geeft koploper en de IB aan dat de bezetmelder niet op bezet staat, bij
onderbreking van de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding wordt
niet gemeld.

Wat doe ik verkeerd?.
Re: Durf het niet aan te sluiten
je doet niets verkeerd
zie mijn eerdere opmerkingen
terug sturen !!
Re: Durf het niet aan te sluiten
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Ik gebruik zelf naar tevredenheid (zowel massa als stroomdetectie) de lichtsluis van Huub Maaskant.
Naar mijn idee met duidelijke beschrijving. Maar je moet ze zelf even in elkaar zetten.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Citaat van: Cor de Snor op woensdag 22 november 2023, 14:00:07Ik maak gebruik van Yamorc YD6016ES
Ik zou het ook niet zo maar durven aansluiten.

Welke voeding voedt de Yamorc?

Je kunt de lichtsluis niet zomaar op een externe voeding hangen,
en dan verwachten dat alles goed komt.

Stroom stroomt alleen in een (gesloten) stroomkring,
en ik zie maar 1 draad (de gele) die naar de Yamorc leidt.
Waar is de retour draad dan?

Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Verwijderd.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Beste Jan22, bedankt voor je reactie. Mijn gedachte is dat de Yamorc de voeding krijgt via de S88 of heb ik dat verkeerd? De S88 van Rosoft is verbonden met de IB LocoNet T en de S88 is via een UTP kabel verbonden met de Yamorc. De 2 draden die je op de foto aan de Yamorc ziet komen van de C-rails bezetmelders en die werken goed.  Ik ben met een lampje de lichtsluis aan het testen geweest op de externe voeding en met de gele draad en de - gaan bij onderbreken de led op de print en het lampje branden. Kan ik de - aansluiten op de C behorend bij poort 9 t/m 16 en de gele op één van deze poorten. Op de S88 heb ik ook geen retourdraad, maar de bezetmelders doen hun werk naar behoren.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Citaat van: Cor de Snor op zaterdag 02 december 2023, 09:53:32De 2 draden die je op de foto aan de Yamorc ziet komen van de C-rails bezetmelders en die werken goed. 
OK, ik heb in de Duitse handleiding gekeken
De Nederlandse handleiding staat hier: Yamorc ES handleiding.
Yamorc houdt zich in de handleiding niet aan een conventionele kleurcode, irritant.

Ik ga uit van rood=+, zwart=- (hier paars)  en geel (hier groen) = de melding, en die aansluitingswijze zou ik dan voor de lichtsluis ook toepassen. De lichtsluis zit dan in de stroomkring van de (digitale) stroom van de rijbaan, en niet op een aparte voeding.

Of de lichtsluis het ook echt doet? Daar laat ik me niet over uit. Maar wat de sluis moet doen, wel.
De schema's van modelbouwled (type 1.5 lichtsluis) en de lichtsluis van Huub Maaskant hebben met elkaar gemeen
dat ze het signaal omdraaien (inverteren):

-Als een trein in de lichtsluis zit, dan is het signaal laag (+0,35 vDC).
-Als de lichtsluis vrij is, dan is er het signaal hoog (+4,9 vDC).

De voedingsbron van de lichtsluis bepaalt de spanning van het signaal. Je ziet dat bij Huub Maaskant goed uitgelegd:
-12 volt voeding om een relais te voeden,
-5 volt voeding om een digitaal signaal te geven (waarmee je geen relais kunt omzetten).

Dus dat signaal van +4,9 wordt opgepept tot b.v. +18 vDC (als dat ook de voeding is van de railspanning).
Dat oppeppen gebeurt met een transistor (bij Maaskant een BC547B, bij Modelbouwled, 1e versie, een 2n3904).
Die transistor is ook verantwoordelijk voor de signaalinversie.

Bij het testen moet je even bedacht zijn op die inversie.
 
Jos Verstraten legt het principe uit in z'n blog (over de werking van de fotodiode zelf).

Over de te verwachten betrouwbaarheid van Modelbouwled (de oude lichtsluis) valt e.e.a. te zeggen, zoals Wouter al deed.
Hij heeft ervaring met het oudere type lichtsluis van modelbouwled (versie 1.5).

Dat (oudere) type is ook besproken in het forum van circuitsonline.nl;
er bleek een ontwerpfout in te zitten die gemakkelijk was te verhelpen. Er hangt een weerstand met led in dat ontwerp,
en die weerstand met led moet je weg laten (of weg knippen) om die sluis goed te kunnen laten werken.
Als je zo'n (oud) ding hebt gekocht, dan kun je er niet op vertrouwen dat een nieuw lichtsluis-ontwerp het wel goed doet.
Dat bedoelt Wouter, denk ik.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
niet vergeten dat de rode de common is en dus eigenlijk de massa draad.Zie dat deze vraag op verschillende forums gesteld is en er verschillende antwoorden komen
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Ok, je dient de massa van de rails te verbinden met de massa van de lichtsluis om ook daar een gesloten circuit te creeëren. Zoiets als in onderstaand schema is weergegeven. Voor het gemak heb ik hierin de 'C' aansluitingen van de 6016ES gebruikt, dat mag ook allebei op de Rosoft terugmelder aangesloten worden. Het gaat er maar om dat beide circuits gesloten zijn.
Lichtsluis.jpg
Rekening houdend met hetgeen John zojuist meldt zou dan de rode draad van de lichtsluis aan de 'C' moeten en niet de bruine.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
jan Willem, Wat jij laat zien is een 6016ES voor tweerail. Ergo is dat een stroomsensor en geen groundsensor. Voor het drierailsysteem een verkeerd voorbeeld.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Goed schema.

Een IS471FE verstookt maximaal 16 volt, indien meer dan blaas je 'm op en doet-ie het nooit meer.
Huub Maaskant stelt terecht dat 5 volt (het minimum) ook al genoeg is voor een digitaal interpreteerbaar signaal.

Ik wist niet dat er een aparte Yamorc is voor wisselstroom (YD6016ES-OPTO, uit 2020?).
Cor Snor meldt dat hij een Yamorc YD6016ES heeft, dus dat ding was het uitgangspunt.

Martin (dtswebshop) heeft nogal wat waarschuwingen in de Yamorc handleidingen staan, waaronder:

  • De bezetmeld-ingangen van de YD6016ES-CS werken op basis van stroomdetectie.
    De gevoeligheid van de bezetmeld-ingangen is 1 mA stroomverbruik.
  • Yamorc is 5 volts techniek, voor het command station (de opvolger van de DR5000) zijn 2 soorten voedingen leverbaar: van 15 en 18 vDC.
    (die van 18 zou je nooit mogen gebruiken voor lichtsluizen op basis van de IS471FE, althans niet zonder weerstandje ertussen).
    Het gebruik van een andere gelijkspanningsbron voor de YD7001 is toegestaan mits de spanning tussen 14 VDC en maximaal 19 VDC ligt.
    Als u "s88N" gebruikt, houd er dan rekening mee dat de YaMoRC "s88N-Master" is ontworpen voor een spanning van 5 V.
    Bediening van de YD6016ES-CS op centrale eenheden die een spanning van 12 V leveren op de "s88N master" zal de YD6016ES-CS vernietigen.
  • Indien men massadetectie wenst toe te passen op de YD7001 gebruik dan een CS of een OPTO module.
    Een OPTO module  is niets anders dan een CS module voorzien van 2k2 Ohm weerstanden op elke uitgang.
    Op deze manier simuleert u stroomdetectie via de wielen van de trein, en kunt u massadetectie toepassen.
    Deze methode is vrijwel gelijk aan het toepassen van reedcontacten of lichtsluizen.
    Zie daarvoor de handleiding van uw bezetmeldmodule.
    Kennelijk kun je een lichtsluis ook niet zomaar aansluiten op een CS module of een ES module.
  • Er zit een H-brug in: Omwille van de H-brug in de YD7001, mogen DTS88n-GND feedbackmodules niet in combinatie
    met railmassa worden gebruikt Vandaar de OPTO optie bij 3-rail.
    Dit leidt onvermijdelijk tot de vernietiging van de YD7001.
    Alle terugmelders, boosters, etc., die door middel van gemeenschappelijke ground schakelen, doen het zelfde.
  • Als een 3-rail gebruiker met de YD7001 wil rijden en terugmelden, dan moet de DTS88n-CS worden gebruikt i.c.m. 2k2 weerstanden op de uitgangen van de bezetmeldmodule. Dat werkt net zo met de YD6016LN-CS en YD6016ES-CS modules.


Al die waarschuwingen zijn terecht. H-brug technologie consequenties zijn nogal heftig in conflict met common ground oplossingen;
er is één uitzondering: elke Yamorc bezetmelding module heeft twee C-aansluit-punten (1 de 8 ingangen). De C staat voor common.


Citaat van: Lobomotion69 op zondag 03 december 2023, 16:24:14Het gaat er maar om dat beide circuits gesloten zijn
Dat schreef ik al, ja. Dat betekent dat je in jouw schema de bruine draad moet volgen
(de common oplossing, de C's op de Yamorc, zie screenshot in bijlage).

Citaat van: Cor de Snor op woensdag 22 november 2023, 14:00:07rood is de +, zwart is de - en geel wordt aangesloten op de gemeenschappelijke aansluiting, wat doe ik verkeerd?

Uitgaande van de kleuren van de lichtsluis (schema van Henk):
rood(=rood)=+, zwart (=bruin)=-, geel (=groen)=digitaal bezetmelding signaal.

Geel wordt dus niet aangesloten op de gemeenschappelijke aansluiting.
Zwart (bruin in Henk's schema) wordt dus wel aangesloten op de gemeenschappelijke aansluiting(C).
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
In de openingspost staat deze opmerking "Ik maak gebruik van Yamorc YD6016ES Ground". Dus er wordt géén CS sensor gebruikt.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 04 december 2023, 15:21:29Dus er wordt géén CS sensor gebruikt.
En dus ook geen 2k2 weerstanden op de uitgangen van de bezetmeldmodule, ... ik vat 'm.
Een speling van het lot, met slechte ogen.

Toch, stel je hebt de verkeerde Yamorc 6016 ES aangeschaft (Ground in plaats van Current ), dan is het idee van die weerstanden misschien een handreiking om massadetectie als stroomdetectie te benutten?
Re: Durf het niet aan te sluiten
Hoi,


Ik had me voorgenomen hier tekst en uitleg te geven hoe e.e.a. met Marklin spullen en 3-rail te gebruiken zou zijn.

Echter gezien de zeer onvriendelijke sfeer die hier geschapen wordt rondom ons bedrijf en ons merk, is me daar het plezier aan ontgaan...

Wat mijn bevreemd, is dat geen van de posters hier de moeite genomen heeft een ticket aan te maken met een vraag over de producten.... maar in plaats daarvan maar alles aan elkaar probeert te knopen.
En tevens een beeld van een onwillige en "waardeloos bedrijf".

Tenslotte:

Citaat van: Wouterpraat me daar niet over
geen handleiding ook niet als je om vraagt
al twee jaar geleden zou hij ze op zijn site zetten
ik heb ze terug gestuurd
een waardeloos bedrijf
ik koop daar nooit meer iets

Op o.a. deze post doelde ik hierboven.

Dan vraag ik me toch echt af wat ik Wouter heb misdaan....

Ik heb in ons ticket systeem nagekeken: exact 1 ticket van iemand met Wouter als voornaam. Deze is 24 sep binnengekomen en binnen 1 dag beantwoord met een tegenvraag. Het antwoord moet nog steeds komen...



Goed,

Dan toch hier ons officieel standpunt, zoals ik dat ook op andere fora steeds meldt:


CiteerHoe is het nu werkelijk... ?

Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )

En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.

Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus :(

Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.

Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.

Groet,
Karst
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
Karst,

mss ook een tekening plaatsen hoe deze dan in het 3 rail systeem wordt aangesloten met name de C klem. Is deze massa of positief ? Daardoor zijn de problemen ontstaan.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Beste Karst,

Fijn dat je de moeite genomen hebt om even te reageren. Het is alleen jammer dat je geen antwoord geeft op de grote vraag die gesteld is. Hoe sluit TS zijn lichtsluis aan op de 6016 zodat deze ook werkt. Daarmee is het hele probleem dan (hopelijk) opgelost.
Een algemeen verhaal zoals je dat op alle fora geeft is hier niet voldoende lijkt mij.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Citaat van: karst.drenth op donderdag 07 december 2023, 16:55:51Hoi,


Ik had me voorgenomen hier tekst en uitleg te geven hoe e.e.a. met Marklin spullen en 3-rail te gebruiken zou zijn.

Echter gezien de zeer onvriendelijke sfeer die hier geschapen wordt rondom ons bedrijf en ons merk, is me daar het plezier aan ontgaan...

Wat mijn bevreemd, is dat geen van de posters hier de moeite genomen heeft een ticket aan te maken met een vraag over de producten.... maar in plaats daarvan maar alles aan elkaar probeert te knopen.
En tevens een beeld van een onwillige en "waardeloos bedrijf".

Tenslotte:

Citaat van: Wouterpraat me daar niet over
geen handleiding ook niet als je om vraagt
al twee jaar geleden zou hij ze op zijn site zetten
ik heb ze terug gestuurd
een waardeloos bedrijf
ik koop daar nooit meer iets

Op o.a. deze post doelde ik hierboven.

Dan vraag ik me toch echt af wat ik Wouter heb misdaan....


Denk niks Karst, want het citaal sloeg volgens mij niet op Yamorc maar op Modelbouwled.  :)
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Durf het niet aan te sluiten
antwoord van een ander forum dat dus duidelijk is (met highlight van mij ) :

Hoi,

Hoe is het nu werkelijk... ?

Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )

En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.

Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus :(

Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.

Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.

Groet,
Karst
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Beste lezers, dank voor jullie meedenken en reacties, jammer dat er een onvriendelijke ondertoon in kwam, dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik kan jullie meedelen dat het gelukt is en dat alles werkt. Het is nu als volgt aangesloten (zie foto): de zwarte flatcable van de L,Net S88 Rosoft op de Loconet T aansluting van Intellibox 1. UTP kabel van S88 Rosoft Input naar Yamorc OUT. UTP kabel van Yamorc S88 IN naar Digikeys OUT. bij de digikeys is de + draad aangesloten op de "C". Bij de Rosoft en de Yamorc is niets aangesloten op de "C". Ik had eerst de lichtsluis aangesloten op de Yamorc, als ik de straal onderbrak kreeg ik 3 bezetmeldingen in de koploper test. Daarna de Digikeys DR4088 (waarvan mensen zeiden dat hij was overleden) via UTP kabel gekoppeld aan de Yamorc en de lichtsluis aangesloten op de Digikeys en als ik nu de straal onderbreek krijg ik maar 1 bezetmelding in de koploper test.
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Op het andere forum las ik even mee,
vooral omdat ik nieuwsgierig ben naar de laatste telg lichtsluizen van modelbouwled.
Deze werkt dus wel, in combinatie met bedoelde hardware, proficiat!

Mijn vraag betreft de sluis zelf: is het signaal dubbel geinverteerd of niet,
m.a.w. als in de sluis een trein (obstakel) zit, is er dan signaal of juist niet?
Re: Durf het niet aan te sluiten
Lid sinds: 2019

Domme vragen bestaan niet.

offline
Re: Durf het niet aan te sluiten
Beste Jan, ik heb de multimeter gebruikt, Rode pen op rode draad van de sluis (+), zwarte pen op gele draad van de sluis (schakeldraad). Wordt de sluis niet onderbroken dan slaat de meter iets uit door de 0 naar links, als de sluis wordt onderbroken slaat de meter uit naar 10V. Ik hoop dat ik je met dit antwoord heb kunnen helpen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.