Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Opschriften verwijderen Update 08-05

Gestart door Sanderz28 maandag 20 maart 2023, 12:01:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opschriften verwijderen Update 08-05
Ik wist niet waar anders te vragen maar iemand ervaring met het verwijderen van de opschriften op een lok met behoud van de kleur eronder?
Re: Opschriften verwijderen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Opschriften verwijderen
Over het algemeen worden opschriften getamponeerd met dezelfde soort verf als voor de rest wordt gebruikt. Dat betekent dat de opschrifen ook met hetzelfde goedje verwijderd moeten worden en dat de ondergrond dan automatisch meegaat. Je kan het proberen met een heel klein wattenbolletje gedrenkt in terpentine, thinner, oplosmiddel of zo. Een garantie is daarbij niet aanwezig. Denk dat het gemakkelijker is om het bestaande opschrift over te spuiten en dan de nieuwe aanbrengen.
Re: Opschriften verwijderen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 20 maart 2023, 13:29:45Denk dat het gemakkelijker is om het bestaande opschrift over te spuiten
Dan moet je wel zorgen dat de kleur nagenoeg gelijk is aan de bestaande kleur. Tenzij je de lok wilt verouderen, dan kun je wel wegkomen met kleurverschil.
Re: Opschriften verwijderen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Opschriften verwijderen
Wattenstaaf met terpetine en geduld,

Gr. Jan

Re: Opschriften verwijderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opschriften verwijderen
van plastic of van metalen kap?
Re: Opschriften verwijderen
Ik gebruik het vroegere 'Jif', wat daarna 'Cif' heette en nu zelfs 'Vim', maar dat is niet het poeder uit de blauwe bus van vroeger  ;)

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg75580/#msg75580

Tevens komt Ries nog met een alternatief in bericht 1857 welke ik nog niet zelf uitgeprobeerd heb.
Re: Opschriften verwijderen
Dank voor de tips, binnenkort maar eens experimenteren.
Re: Opschriften verwijderen
Begin eens met een oud, klein, wagonnetje dat van (enigszins) gelijkend materiaal is gemaakt. Suc6
Re: Opschriften verwijderen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Opschriften verwijderen
Dag Sander.

Met een glasvezelpotlood kun je het ook proberen, zie Het Nproject.

Groeten,

Erik.
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Even een update van mijn kant. Ik heb onlangs een Piko kap van een br189 overgenomen van iemand hier op het forum. Hij deed deze weg omdat hij beschadigd zou zijn. Achteraf viel het erg mee, de ruiten van cabine 2 zitten onder de lijmresten. Helaas verkoopt Piko de ruiten niet los, dat had wel erg makkelijk geweest en dan had de vorige eigenaar waarschijnlijk de kap ook niet weggedaan. ;) Misschien ga ik nog proberen om een ruitenset van een br186 passend te maken maar daar twijfel ik nog over. Welnu wat is het plan? Het is een kap van een Mcre lok met Acts logo erop, deze lok is tegenwoordig in dienst van DB Cargo en is helemaal zwart. Ik ben gestart met terpetine echter gebeurde er niks, toen maar voorzichtig met thinner geprobeerd. De groene baan is heel hardnekkig en waarschijnlijk gespoten dus die heb ik uiteindelijk laten zitten, maar de belettering ging er erg makkelijk af met thinner, net als de zilveren baan net onder het geribbelde gedeelte.

Startpunt

IMG20230327113616 by Sander Zuurbier, on Flickr

Letters weg

IMG20230327113624 by Sander Zuurbier, on Flickr

Zilveren baan weg en logo's bij cabines

IMG20230327114719 by Sander Zuurbier, on Flickr

Ook de kopse kant moest eraan geloven

IMG20230327114733 by Sander Zuurbier, on Flickr

Nu hij kaal was moest natuurlijk het gedeelte waar de groene baan zit zwart worden, dus eers netjes afgeplakt en vervolgens met een bus Motip wheelspray mat zwart die ik toevallig had liggen de zijkant gespoten hopende dat de tint er een beetje op lijkt 8o

IMG20230327140514 by Sander Zuurbier, on Flickr

Na het verwijderen van de tape kwam dit eronder vandaan, valt mij helemaal niet tegen. :thumbup:

IMG20230327140858 by Sander Zuurbier, on Flickr

Nu heb ik in Dld een velletje DB logo's besteld, zodra deze binnen zijn kan ik verder.
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Indrukwekkend resultaat, tot zover.  :thumbup:
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Wat dat betreft kan je het bij zwart niet snel fout doen.
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Citaat van: Sanderz28 op maandag 27 maart 2023, 16:26:22Nu heb ik in Dld een velletje DB logo's besteld, zodra deze binnen zijn kan ik verder.
Klopt het locnummer dan nog wel met de kleur en opschriften die je er op gaat zetten?
Wel netje gedaan.  :)  :thumbup:
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Zo rijd hij nu rond.



Bron: LeoScribens via treinposities.nl
Re: Opschriften verwijderen Update 27-03
Update van vandaag, weer een stapje verder. DB logo's zitten erop en ik heb wat viezigheid gemaakt.

IMG20230508162633 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230508162625 by Sander Zuurbier, on Flickr

Ook even op een onderstel gezet om te kijken hoe dat toont.

IMG20230508163952 by Sander Zuurbier, on Flickr