Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Denkend over een nieuwe baan 2.0

Gestart door Charlemagne vrijdag 13 januari 2023, 16:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lijkt me heerlijk om hier in het midden te zitten...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Prima ontwerp!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Bedenk dat dit maar wat voorbeelden zijn om de TS een beetje op weg te zetten, ikzelf ben hier nog verre tevreden van, ik heb echt nog niks bekeken of het efficiënt kan geëxploiteerd worden en de rangeersporen logisch aangelegd zijn, het is niet meer dan aftasten wat binnen de mijzelf opgelegde grenzen mogelijk is. Moest dit iets voor mij moeten worden dan zou dat nog 10-tallen keren aangepast worden tot het mij helemaal zint en volledig aangepast is aan het materiaal waar ik er wil mee op rijden. Dit durf ik echt nog geen ontwerp noemen, dit is een eerste schets.
Ik heb veel te weinig informatie over het soort treinen en de lengte ervan die hier zullen moeten op rijden om er iets meer zinnigs mee te doen, vandaar dat het hier voor mij wel een beetje ophoudt.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En durf nog maar eens te zeggen dat je iets tegen helixen (of eigenlijk helices) hebt... Dit is een grote helix!

Maar eerlijk is eerlijk: ik heb hetzelfde principe toegepast in mijn rondom-baan. Bevalt me goed. En je kunt je scenery als een Panorama Mesdag in elkaar proberen te knutselen. Zelfs als je twee stations tegenover elkaar legt, is het nog geloofwaardig, want je kunt ze niet of nauwelijks tegelijkertijd zien. Je staat altijd wel ergens met je rug naar toe.

Ik word blij van dit soort ontwerpen en schetsen.

Groet,

Peter
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik heb niks tegen helices op zich, ik erger mij wel dood aan de nutteloze verborgen rijafstanden die de meesten er mee creëren. Schaduwstations moeten zo kort mogelijk op de zichtbare baan aansluiten, als je een trein oproept om hem te zien mag die niet eerst 10-tallen meter moeten rijden vooraleer hij te voorschijn komt en omgekeerd, parkeren moet zo snel mogelijk gaan. Helices om alle verschillende niveau's met elkaar re verbinden zijn ook zo plaats en railverslindend, dat wordt maar aangelegd zonder zich af te vragen of alle treinen wel overal moeten komen en wat meestal niet het geval is, een elok moet ook onder zijn draad blijven hé. Als ik hier filmpjes zie van treinen die, jawel, tot meer dan 10 minuten 'verborgen' kunnen rijden en de bouwer daar dan nog voor vereerd wordt, dan zakt mijn broek af, en zeker als de bovenbouw dan omgekeerd evenredig is uitgevoerd, daar is gewoonlijk niks te doen...
Ik probeer hier enkel aan te tonen hoe je de voorbeeld kamer best kunt inrichten, ook rekening houdend met schuin dak en bereikbaarheid en wat er dan nog allemaal mogelijk is op de gereserveerde ruimte. Het is echt niet nodig een kamer tjokvol te steken om een interessante makkelijk te bouwen en onderhouden baan te bouwen als je aan een paar simpele regeltjes houdt 😉
Dus nogmaals, zie dit niet als een uitgewerkt ontwerp, ik doe niks meer dan de TS op gang trekken, enkel hij weet wat er op de baan zal rijden en moeten gebeuren en welke gebouwen er moeten op komen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Wat ik ook probeer aan te tonen is dat je zelfs met standaard C-rails veel vloeiender ontwerpen kunt maken dan de typische 'blokkendoos' ontwerpen door de fameuze C-rail geometrie te volgen... Er zijn passtukjes en er genoeg speling om iets vloeiend te maken zonder zagen, dat is de enige reden van de vele passtukjes in mijn schetsen.
Ik ben er van overtuigd dat bij het uitleggen toch geschoven moet worden, niet omdat het niet past, maar omdat het er in werkelijkheid altijd anders uit ziet dan op papier, dus vergeet die passtukjes bij de aanleg, leg uit met de goedkoopste standaard rails en waar het niet past, vul op met een op maat gezaagde goedkope standaard rails of zelfs geplooide C-rail, dat werkt nog 10x sneller dan met flexrail en je kunt er direct op rijden voor wie geen geduld heeft 😀
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Patdv op woensdag 18 januari 2023, 08:22:43Als ik hier filmpjes zie van treinen die, jawel, tot meer dan 10 minuten 'verborgen' kunnen rijden en de bouwer daar dan nog voor vereerd wordt, dan zakt mijn broek af, en zeker als de bovenbouw dan omgekeerd evenredig is uitgevoerd, daar is gewoonlijk niks te doen...
Het is maar net wat je wilt uit wilt beelden . . .
Als je Amsterdam-Utrecht of de Rheinstrecke uit wilt beelden heb je zeker een punt.
Maar als je, zoals ik, een RhB traject met 2, max 3 treinen per uur uit wilt beelden ligt dat mijns inziens toch anders.

Alsmede: Wil je zo veel mogelijk treinen ZIEN rijden of wil je proberen een (per definitie zeer beperkte) weergave van de werkelijkheid zien te bereiken.

Weinig "Leven" op de baan is niet leuk, maar treinen die op de vrije baan continue voor rode seinen staan te wachten omdat voorliggende blok bezet is (en je dus eigenlijk teveel treinen wilt laten rijden) is het andere uiterste.

Maar zo zit ik er in, ieder mag het invullen zoals hij/zij/het wil.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Je hebt helemaal gelijk Rob, je haalt alles aan waar helices wel nodig zijn. Ik had het over alle gevallen waar ze voor niks nodig zijn en toch gebouwd worden 😉
Zoals daarnet al gezegd, ik heb helemaal niks tegen helices, enkel als ze aanbeden worden als het gouden kalf...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Nog iets over slanke wissels, je kunt ze zelfs gebruikmakend van de 071 tussenstukjes in veel ontwerpen gebruiken ipv de korte wissels en toch langere opstelsporen bekomen door er een beetje over na te denken... En als je een triepje plastiek durf afzagen heb je die 071 stukjes helemaal niet nodig, tel uit je winst in plaats en in centen...
Je moet al echt een piepklein baantje hebben om in het zichtbare gedeelte geen slanke wissels te kunne gebruiken, toch niet als je je treinen wat lengte betreft een beetje in verhouding tot de grootte van het baantje neemt.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En sorry aan de topic starter, ik had beloofd dit draadje niet te vervuilen met mijn verzinsels en zelf een nieuw draadje te starten, maar van 't een kwam 't ander en ik heb het hier wel al wat (te) vol geschreven, misschien kan de TS beter een nieuw draadje beginnen als mijn inmenging te groot is...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Nee hoor, de TS blijft denken en dromen over zijn nieuwe baan. Andere onderwerpen graag naar een ander draadje :P . Ik reageer in mijn eigen tempo op de bijdragen die er voor mij toe doen. Overigens wel interessant die slanke wisseldiscussie. Op jullie aanraden inderdaad veel stationsspoor gewonnen met slanke wissels. Ik heb het uitgewerkt voor zowel enkel- als dubbelspoor. Over de opstel- en rangeersporen beraad ik mij nog op basis wat ik nu heb. Er is genoeg plat vlak links om die ergens in te passen in de scenery (links is vrijwel al het spoor dalend en stijgend). In ieder geval biedt het "schaduwspoor" al twee aardige opstel/uitwijkmogelijkheden.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Cher Charles,

Dat begint al aardig ergens op te lijken. Maar waarom ligt dat station nu weer zo stijf evenwijdig met de rand? Wordt eens wat speelser met je indeling. Je kan het wel maar moet even omdenken. Stap af van die 90 graden bochten. Think fifty shades of grey, oftewel pensez à cinquante nuances de gris.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Neem het laatste ontwerp van Franky als uitgangspunt. Dat is minder star - eigenlijk niet - dan jouw plan.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik stel jullie aandringen op meer speelsheid op prijs, maar het ontwerp van Franky is niet geschikt. Ik moet ook rekening houden met de planologische dienst. Vergeet niet dat ik een heel dorp en nog zo meer heb te verhuizen. De baan links is vrijwel nergens plat, dus moet ik de rechterkant hebben. Een diagonaal gesitueerd station is dan heel ongelukkig. Ik heb ook niet niet zo veel problemen met 90 graden bochten. Wellicht valt hier en daar nog wat af te vlakken, maar veel zal het niet uitmaken.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ah bien, le maison et la zone industriel. Aussi une zone agri? Bon.

Vergeet dan ook niet dat er hele Franse stadjes en dorpen tegen hellingen aan geplakt zijn. En bij wijle steile hellingen ook nog. Maar zoals wel vaker gezegd wordt: het is jouw baan, maak er maar wat van wat jij leuk vindt. Dan vinden wij dat ook goed. Het is maar om de grijze cellen te kietelen nietwaar.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik zie nochtans heel veel plaats voor gebouwen, 'k heb het voor een deeltje wat ingevuld, maar er is nog overal plaats...
We kijken elk door een andere bril denk ik, ik zie altijd plaats waar het voor een ander al vol is  ;) 
En als je het 'binnenplein' een deeltje gebruikt met wegneembare delen is het hek helemaal van de dam, dan zal je gauw huizen moeten bij bouwen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Patdv op woensdag 18 januari 2023, 10:30:36Je hebt helemaal gelijk Rob, je haalt alles aan waar helices wel nodig zijn. Ik had het over alle gevallen waar ze voor niks nodig zijn en toch gebouwd worden 😉
Zoals daarnet al gezegd, ik heb helemaal niks tegen helices, enkel als ze aanbeden worden als het gouden kalf...
Eens, en wat dat betreft heb ik soms ook mijn vraagtekens bij sommige ontwerpen.
Ik ontkom er niet aan, maar tussen de onderwereld en bovenwereld zit ook bijna 30cm hoogteverschil, maar ja wat wil je op een bergtraject
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dag Karel.

Het 'basis' ontwerp van Franky lijkt mij toch een prima uitgangspunt  :thumbup:
Ik zou minder in problemen en wat meer in oplossingen denken v.w.b. de bijbehorende scenery.
Doorgaans worden gebouwen op hun omgeving aangepast in plaats van dat het andersom gebeurt.
Alle bouwwerken van de vorige modelbaan kunnen hergebruiken, zal dan ook niet een gemakkelijke opgave worden...

Groeten,

Erik.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Allez, nog eentje om het af te leren, nu met 2 stations. En een zee aan vrije ruimte  ;)
Hellingen uiteraard overal onder de 3% voor een doorrijhoogte van 100mm.
Wel eens getekend zonder overbodige passtukjes aan de slanke wissels, dus opgelet, je hebt hiervoor een 4000 jaar oud werktuig nodig!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Omdat je ook droomt van dubbelspoor maar je dan ineens alles dubbel legt, toon ik er nog eentje met gedeeltelijk dubbelspoor en gedeeltelijk enkelspoor. Dat is een goede tussenoplossing denk ik.
Weer getekend zonder de kleine passtukjes aan de slanke wissels, voor de rest moet niks gezaagd worden.
't Ja, de mogelijkheden zijn oneindig...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Je droomt iets waarbij ik me afvraag wat je daarbij aan beelden hebt, met name bij die slinger in het blauwe ovaal ....
Want ik zou die slinger daar niet maken, tenzij er qua scenery een goede reden voor is om het wel te doen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Misschien om de overspanning van het brugdeel niet te groot te maken?
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Je moet achter die slinger niets zoeken, ik heb er zoals een paar keer gezegd nauwelijks over nagedacht, dit zijn schetsen die hoe dan ook verder moeten uitgewerkt worden. Rails kunnen volgens mij maar definitief geplaatst worden op de baan zelf, plannetjes zijn maar een leidraad om de rails te beginnen uitleggen. In detail werken op papier is in mijn ogen verloren werk.
Hier gaat het hem ten andere over het gedeeltelijk dubbelspoor dat ik eens wil laten zien.
En ik ben ondertussen al aan iets helemaal anders bezig 😉
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Speciaal voor Jan Willem  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En dan maar weer eens de TS zelf - die is en blijft wat minder bourgondisch. Desondanks wat meer wijn bij het water gedaan en dan ontstaat het volgende...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik zou wel het wissel links boven zichtbaar leggen. Ik veronderstel dat de 2 kopsporen een industrie aansluiting zijn en dat is wel een beetje raar dat zo iets uit een aparte tunnel komt (vind ik). Bovendien heb je dan alleszins een beter zicht op dat wissel.
En met die 3-weg wissels zou ik toch ook maar oppassen, om 3 sporen te laten samen komen is het nooit een probleem, maar om er mee te kiezen uit 3 sporen gaat het vaak mis...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ook dit moet kunnen  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Leuk dat je het spoorplan van LTdC vond. Ik heb de tekening ook in mijn dossier. Op mijn huidige baan zit ook het bufferlijntje erbij waarop 'le petit train jaune' aankomt. Die moet ik in het nieuwe plan nog intekenen. Omdat ik daar veel meer ruimte heb kan ik de parallelle rangeer/parkeersporen ook nog met de hoofdbaan verbinden. Dan wordt het alleen maar realistischer.

Terecht wijs je op de wissel in de tunnel. Dat is geen mooie oplossing, maar deed ik om voldoende lengte te hebben om hoogte te kunnen winnen. Ik zal er nog naar kijken. En ja, de 3-weg wissels kunnen een probleem zijn. Ik zat daar ook al mee, maar ze scheppen zo charmant de mogelijkheid om lengte te krijgen in de opstelsporen, zowel bij het station als op de schaduwbaan. Met andere wissels wordt het gauw een geknoei. Maar, ik ga het allemaal nog eens herzien.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Je mag dat wissel gerust in de helling plaatsen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Wissels in een helling is geen enkel probleem zolang het wissel maar vlak ligt (niet in een verticale bocht).

Die driewegwissels zullen daar toch geen probleem geven. Het is een rangeerspoortje, daar wordt stapvoets gereden, dan kan dat best. Je moet er alleen niet met een sneltreinvaart overheen willen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik sie ook verborgen 3-wegwissels, nooit een goed idee, zeker als je er niks mee wint tov gewone wissels...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ah ja, had ik overheen gekeken. Dat is inderdaad niet slim. Zeker het achterste spoor kan veel netter opgelost worden. Dan ben je meteen ook die S-bochten kwijt. En vooraan valt ook vast een betere oplossing te bedenken. Want deze wissels zullen wél met een hogere snelheid bereden worden.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik heb de bovenbouw strak getrokken en in de onderbouw ook de 3-weg wissels weggewerkt. Het werd toch nog een enorm gepuzzel en misschien maakte ik het toch nog onnodig ingewikkeld en huiveren de echte c-rail geometristen ervan.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Is het nog een optie om rechtsboven in het schaduwstation een mogelijkheid te creëren om terug te keren naar waar je vandaan komt? Nu ligt die mogelijkheid rechtsonder, waardoor je trein weer meteen terugkomt de baan op. Idem eigenlijk voor rechtsonder...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Full option  ;)
Het zou mijn keuze niet zijn, veel te veel wissels die diep onder de baan zitten... maar dat schrikt TS niet blijkbaar niet af  ;)
Ik zou alles vooraan houden en enkel de keerlussen zelf tot het diepste laten doorlopen, maar wat ik nu toon kan natuurlijk wel.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ja, natuurlijk kan dat. Maar dan zou ik het toch nog iets anders doen. Zie tekening.
Karel.png
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dan is het wel weer niet full option hé.
Zoals jij het tekent kun je bij een proefrit nooit een trein direct laten terugkeren naar het zichtbare gedeelte, je moet altijd door het schaduwstation en dat kan bijvoorbeeld vol staan, met wat ik full option noem kan echt alles  ;)
Maar de mogelijkheden zijn inderdaad ontelbaar full option +
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En moest iemand zich afvragen hoe ik het voor mijzelf zou doen, wel ik heb het eigenlijk al laten zien  ;)
Zoals gewoonlijk is de eenvoudigste oplossing de beste... Zowel naar bereikbaarheid als opstellengte met minimale middelen. KISS weet je wel...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Omdat alles beter kan nog eentje, wel met het nadeel dat er niet in 1 ruk kan gekeerd worden als er nog veel andere treinen staan wachten in het schaduwstation, of je zou 1 spoor moeten vrij houden.
Daar stel je moeiteloos (sequentieel) 8 treinen op, indien kort zelfs meer.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Of zo kan het ook. Er zijn legio mogelijkheden als je je fantasie de vrije loop laat.
Karel.jpg
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Neen, die kan echt niet 😉
Je zit daar achteraan met 5 sporen naast elkaar in een nis van een cm of 9 hoog... Je vergeet dat er daar nog een zichtbare baan boven moet onder een schuin dak, zie de eerste plaatjes...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dan laat je de achterste twee sporen toch weg. Wat is dan het probleem?

En je kan er van onderen bij!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Franky en Henk, ik ben jullie beiden zeer dankbaar voor alle creativiteit in C-geometrie. Ben er door jullie verschillende suggesties ook drukker mee dan op het eerste gezicht zou blijken. Ik wil alles uitproberen, maar wel graag mijn brug met afgepaste stukjes intact laten. Ben nu eerst bezig met het laatste voorstel van Franky. Dat begint te lukken. Daarna zal ik zeker ook een versie van Henk gaan uitwerken. Het is allemaal maar intrigerend. Probeer nu ook mijn baan in Wintracks 'Ebene' te plaatsen, maar dat hapert nog.

Hartelijke groet,

Karel

Voor de afwisseling of ter ondersteuning van het werk kan je mij nog beluisteren op Spotify. Charlie DeVey, met gewoon wat liedjes :-)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Oho muziek! En in wat voor genre zijn die liedjes gepakt. De liefhebbers hier zijn over het algemeen zeer gecharmeerd van klassiek of Rock. Andere keuzes heb ik nog niet veel gehoord. Ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit Franse chansons zijn.

Et maintenant papy Henry va dormir.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 januari 2023, 16:01:16Dan laat je de achterste twee sporen toch weg. Wat is dan het probleem?
Ah probleem, je moet de zaak nu ook niet overroepen 😉
Maar je gebruikt meer wissels en de toegankelijkheid is slechter met als resultaat dan nog veel kortere opstelsporen.... Dat kan dus beter 😉
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Karel, zo gewoon zijn je liedjes niet hoor, ze zijn prachtig! Helemaal mijn ding!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Leuk dat je dat zegt, Franky. You made my day!

Hieronder jouw suggesties voor de schaduwbaan ietsjes aangepast verwerkt in mijn ontwerp. Ik moest nu wel ook een aantal keer voor 24130 bochten kiezen. Maar dat geldt voor de binnencirkels. Die kunnen dan mooi als opstelsporen dienen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Met de 130 bochten ben ik ook niet gelukkig, maar die zijn weg te werken. Het is vermoedelijk ook niet nodig zoveel opstelplaats te hebben als er in de laatste tekening beschikbaar is en boven dien is het misschien nuttig een trein  (bij proefritten of demonstraties van bepaald materiaal) direct te kunnen laten terugkeren via de keerlus.
't Wordt ook tijd eens na te denken over de exploitatie/automatisatie van de keerlussen/schaduwstations en om rekening te beginnen houden met de werkelijke lengtes van de treinen die gaan rondrijden.
Daarom heb ik nog een en ander aangepast met minimaal R2. Dan hoef je je daar nooit geen zorgen meer over te maken  ;)
W1 en W2 zou ik altijd rechtdoor laten staan, met W3 zou ik kiezen tussen aflossen van de wacht via B4/B3 of direct terugkeren via B2. B2 zou ik zoveel mogelijk vrij houden. B3 en B4 gebruiken als sequentieel schaduwstation. B1 is altijd het aankomstspoor om de baan vrij te maken om een andere trein te kunnen laten vertrekken van B2 of B4.
En dat natuurlijk voor de 2 lussen.
Dan kunnen er al heel wat treinen verborgen worden en het was de bedoeling er niet al te veel op de baan te hebben lees ik in je openingspost.
Voor mij is daarmee het ondergrondse af, natuurlijk is dit maar 1 van de ontelbare mogelijkheden, maar voor mij is dit de beste en bovenaan dien de meest toegankelijke en niet onbelangrijk, de meest eenvoudige.
KISS  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dank Franky. Het bleek inderdaad zo mogelijk ook in mijn ontwerp van de 'honderddertigers' af te komen. Begin mij steeds meer thuis te voelen in Wintrack (Versie 16). Zag in een ander draadje dat jij het al lang gebruikt. Wat ik niet begrijp is hoe ik wat verdere mogelijkheden kan gebruiken. Als ik ook maar iets invoeg, wat de basics voorbij gaat, kan ik in ieder geval 3D niets oproepen. Ik zocht al op de Wintrack-site naar Erkänzungs CDs, maar daar krijg ik onoverzichtelijk eindeloze lijsten. Moet je zo'n beetje alles apart aanschaffen??
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Inderdaad, in de basisversie zitten heel weinig 3D modellen...
Ik gebruikte het al toen het nog Track heette, een DOS programma omdat Windows nog niet bestond 😉