Ik heb niks tegen helices op zich, ik erger mij wel dood aan de nutteloze verborgen rijafstanden die de meesten er mee creëren. Schaduwstations moeten zo kort mogelijk op de zichtbare baan aansluiten, als je een trein oproept om hem te zien mag die niet eerst 10-tallen meter moeten rijden vooraleer hij te voorschijn komt en omgekeerd, parkeren moet zo snel mogelijk gaan. Helices om alle verschillende niveau's met elkaar re verbinden zijn ook zo plaats en railverslindend, dat wordt maar aangelegd zonder zich af te vragen of alle treinen wel overal moeten komen en wat meestal niet het geval is, een elok moet ook onder zijn draad blijven hé. Als ik hier filmpjes zie van treinen die, jawel, tot meer dan 10 minuten 'verborgen' kunnen rijden en de bouwer daar dan nog voor vereerd wordt, dan zakt mijn broek af, en zeker als de bovenbouw dan omgekeerd evenredig is uitgevoerd, daar is gewoonlijk niks te doen...
Ik probeer hier enkel aan te tonen hoe je de voorbeeld kamer best kunt inrichten, ook rekening houdend met schuin dak en bereikbaarheid en wat er dan nog allemaal mogelijk is op de gereserveerde ruimte. Het is echt niet nodig een kamer tjokvol te steken om een interessante makkelijk te bouwen en onderhouden baan te bouwen als je aan een paar simpele regeltjes houdt 😉
Dus nogmaals, zie dit niet als een uitgewerkt ontwerp, ik doe niks meer dan de TS op gang trekken, enkel hij weet wat er op de baan zal rijden en moeten gebeuren en welke gebouwen er moeten op komen.