Voor alle duidelijkheid, het is niet de baan die ik een prul noem, ik vind het zelf nog altijd een prima idee, het is de automatiseringsopdracht om een paar treintjes mekaar te laten afwisselen die ik eigenlijk maar een prul noem om er een computer voor in te zetten 😉
Maar als je ineens voor Koploper gaat laat je zonder omkijken afwisselend 8 treinen rond rijden, en hoe druk het wordt heb je volledig in de hand, je kunt alles timen, ook als je maar om het kwartier een trein wil zien, dan doe je er mee wat je wil.
En het kan evengoed met 1 of 2 treinen, het is veel flexibeler dan relais sturing.
Maar mijn hart klopt nog altijd sneller voor relais sturing en het oplossen van deadlocks er mee, in Koploper is dat allemaal zo ontzettend eenvoudig dat er nog nauwelijks een uitdaging aan is. Voor mij is een modelbaan een 'fabriekske' dat zo efficiënt mogelijk moet draaien met de eenvoudigste middelen, een hobby binnen de hobby zeg maar 😉
En wat dat dubbelsporig betreft, er is ook de gulden middenweg, slechts op een klein deel dubbelspoor, dat zal op je baan meer dan genoeg zijn, bedenk maar hoe je zal duizelen als op meerdere plaatsen tegelijk treinen mekaar tegen komen... Volledig dubbelsporig geeft dan weer het voordeel dat treinen mekaar niet kunnen tegenkomen op hetzelfde spoor, ze rijden allemaal achter elkaar aan en dan kun je het allereenvoudigste bloksysteem met relais toe passen, dat kan ook een argument zijn om dubbelspoor toe te passen in een dogbone, daar heb je ook geen omkijken naar, maar dan zal het pas druk worden denk ik.