Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Indeling blokken

Gestart door Max dinsdag 10 januari 2023, 14:10:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Indeling blokken
Hallo treinhobbyisten,
Ik ben bezig een nieuwe baan te leggen. Ik gebruik C-rails (3-rail systeem) van Märklin en het geheel wordt aangestuurd door CS3+. Het zijn 5 rijwegen in een vierkant (ca.4x4m=16m/rijweg) waarbij ik in het midden de baan kan bedienen. Nu heb ik in verschillende berichten gelezen dat de blokindeling bij voorkeur gebeurd met 3 secties per blok (inrijsectie, afremsectie en stopsectie). Nu heb ik een aantal digitale seinen (de 76...serie) die ik op de stopsecties wil plaatsen. Nu heb ik in een artikel gelezen dat de seinen alleen als sier gebruikt dienen te worden als de blokken in 3 secties worden gedeeld.
Mijn vraag is: Kan ik de baan dan beter indelen in 2 secties (inrijsectie en afremsectie) en de seinen als stopsectie gebruiken of toch indelen in 3 secties en de seinen als sier gebruiken? Is dan overigens wel een kostbare sier, want het zijn de duurste digitale seinen van Märklin.
De bedoeling is dat ik, als de baan klaar is, het geheel met de software "gebeurtenissen" in het CS3+ wil aansturen.
Ik hoop dat ik goede tips kan ontvangen waarmee ik de baan verder kan bouwen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Max
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Indeling blokken
Hoeveel secties je per blok maakt, is niet heel relevant voor de vraag of je de seinen moet gebruiken om treinen te beïnvloeden.
Bij puur digitaal rijden heb je de stroomonderbreking nooit nodig. Software vertelt de decoder wat te doen. Twee melders per blok is het gemakkelijkst bij blokgestuurd rijden. Een inrijmelder aan het begin en een stopmelder aan het eind van het blok.

Maar, werken met de gebeurtenissen met je CS3+ is niet blokgestuurd, maar 'loc-gestuurd'. De melders zijn nodig om aan te geven waar een locomotief is en jij programmeert wat er per melding gebeuren moet met die specifieke loc (of beter: decoder). Je schrijft een soort script voor elk treintje.

Best ingewikkeld om te doen, vind ik. Aan een computer koppelen en werken met RocRail of iTrain is eenvoudiger. Je moet met de plaatsing van de melders wel rekening houden met de besturingsmethode die je kiest.

Succes,

Peter
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Indeling blokken
Dag Max, ik sluit me aan bij de comments van Peter hierboven.
Zelf ben ik ook begonnen met het creëren van gebeurtenissen in de CS3 . Dan uit nieuwsgierigheid met iTrain begonnen en ik moet zeggen dat dat veel meer mogelijkheden heeft en uiteindelijk makkelijker in gebruik is dan gebeurtenissen.
Re: Indeling blokken
Eens met Peter en Wim . . .
Op deze manier rijden, vergt een andere mind-set waarbij je de 'old school' aanpak met blokken en stopsecties (waar de spanning wordt afgeschakeld door een sein) moet vergeten.

Computer gestuurd rijden is (wat we in de ICT sector noemen) EVENT DRIVEN:
Er wordt een 'event' gegenereerd, bv door het passeren van een melder, maar het kan ook het indrukken van een knop zijn en met die wetenschap gaat de software aan de slag.

Daarom vind ik ook het gebruik van 'secties' vaak verwarrend, want dat kan bij nieuwkomers de indruk wekken van een onderverdeling met stroomscheiding etc.

Bij computergestuurd rijden heb je per blok 2 melders nodig: een <ENTER> melder en een <IN> melder.
De rest kun je eventueel voorzien van een melder, de zg <OCCUPIED> melder om achtergebleven wagons te detecteren (de kracht van 3R).
Verder compenseer je dan direct ook voor de spanningsval over de <ENTER> en <IN> melder, maar het kan zijn dat je daar bij massadetectie geen last van hebt (rij tegenwoordig 2R)

Voor de rest:
Houd er bij het ontwerp rekening mee, dat software er van uit gaat dat een trein nooit langer kan zijn dan de lengte van een blok incl. veiligheidsmarge.

Re: Indeling blokken
Citaat van: Max op dinsdag 10 januari 2023, 14:10:04Mijn vraag is: Kan ik de baan dan beter indelen in 2 secties (inrijsectie en afremsectie) en de seinen als stopsectie gebruiken of toch indelen in 3 secties en de seinen als sier gebruiken? Is dan overigens wel een kostbare sier, want het zijn de duurste digitale seinen van Märklin.
En het antwoord is: je hebt die dure seinen inderdaad helemaal niet nodig, sterker zelfs, ook als er geen seinen staan zullen de treinen netjes doen wat ze moeten doen, rijden of stoppen ongeacht hoe je de blokken indeelt.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Indeling blokken
Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 11 januari 2023, 10:04:53Daarom vind ik ook het gebruik van 'secties' vaak verwarrend, want dat kan bij nieuwkomers de indruk wekken van een onderverdeling met stroomscheiding etc.

Algemeen gebruik in de modeltreinwereld. Lees maar eens de gemiddelde handleiding van een treintjesbesturingsprogramma. De benaming blokken en secties worden vaak gebruikt.

Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 11 januari 2023, 10:04:53Bij computergestuurd rijden heb je per blok 2 melders nodig: een <ENTER> melder en een <IN> melder. De rest kun je eventueel voorzien van een melder, de zg <OCCUPIED> melder om achtergebleven wagons te detecteren (de kracht van 3R).

Het is een theoretisch verhaal wat je nu aangeeft. En vroeger moest het zekers. Tegenwoordig tegenwoordig hangt helemaal van het treintjesbesturingsprogramma af hoeveel melders je in een blok mag / kan gebruiken. De handleiding van het programma geeft uitsluitsel op dat punt.

Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 11 januari 2023, 10:04:53Verder compenseer je dan direct ook voor de spanningsval over de <ENTER> en <IN> melder, maar het kan zijn dat je daar bij massadetectie geen last van hebt (rij tegenwoordig 2R)

Bij massadetectie heb je geen last van spanningsverschil. Dat werkt op een ander principe dan stroomdetectie.

Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 11 januari 2023, 10:04:53Houd er bij het ontwerp rekening mee, dat software er van uit gaat dat een trein nooit langer kan zijn dan de lengte van een blok incl. veiligheidsmarge.

Ook dat is afhankelijk van de software. In de handleiding van de software staat hoe de software daarmee omgaat.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Indeling blokken
Hi Max,

Ben het met enkele punten mee eens wat hierboven staat.
Zelf zou ik mij nog ff heel goed gaan inlezen wat jij wilt en de bij behorende mogelijkheden die er zijn.
Misschien eens bij een Forumlid langsgaan en kletsen over jou wensen en mogelijkheden.
Je kan ook eens naar een stamtafel bij jou in de buurt gaan.

groet
Harald
Re: Indeling blokken
Citaat van: ronaldk op woensdag 11 januari 2023, 10:50:34Lees maar eens de gemiddelde handleiding van een treintjesbesturingsprogramma
Gezien de vragen die ik regelmatig voorbij zie komen, lijkt dat bij velen niet het sterkste punt te zijn . . . :)
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Indeling blokken
 @citaat Klopt helemaal. Dat is bij veel mensen niet het sterkste punt. Men verwacht vaak dat iets werkt zoals men denkt dat het werkt. Kijken niet eerst in de handleiding. Dat is alleen maar lastig en vervelend. Houd je af van je echte doel.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Ha nou, dan wees maar blij dat je niet in Thailand woont. Toen ik een airco had laten installeren en bij de oplevering om de handleiding vroeg stond de man mij aan te kijken alsof ik gek was. Wat moet je nou met een handleiding? Die had hij allang bij het oud vuil gegooid.
's lands wijs...
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Indeling blokken
Graag wil ik iedereen hartelijk bedanken voor hun antwoorden en suggesties. Ik ben ooit met i-train begonnen, maar toen bleek ook al dat mijn seinen roet in het eten gooiden. Ik ben toen afgehaakt binnen de proefperiode. De toenmalige baan is afgebroken en ik heb inmiddels een nieuwe baan. Ik heb maar liefst 18 dure 76...serie seinen die ik hoe dan ook op de baan verwerkt wil zien. Kan iemand mij vertellen of dit toch mogelijk is? De handleiding van de seinen geeft namelijk de bedrading aan de stopsectie weer, terwijl bij een besturingsprogramma zoals i-train dit niet kan. Op de één of andere manier wil ik de seinen toch in de baan integreren. En laten we eerlijk zijn, een baan zonder seinen is ook geen realistische baan.
Graag zie ik een goede oplossing tegemoet van iemand die hier ervaring mee heeft.
Re: Indeling blokken
Je kunt die seinen toch gewoon aansturen met de sw en via de decoder en die hele stopsectie vergeten?
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Wanneer je je baan met de PC bestuurd (automatisch of niet) worden alle magneetartikelen (wissels en seinen etc.) door decoders gezet/geschakeld. De seinen hebben dan weliswaar geen enkele andere functie als alleen optisch, voor het mooie gezicht. De software bepaald of een trein ergens moet stoppen of niet, het sein heeft daar niets mee te maken.

In een dergelijk geval kun je ieder sein gewoon aan een decoder hangen en op de juiste manier in de software configureren. Hoe dat moet staat vast en zeker in de handleiding van je software. Dus een avondje lezen is dan noodzakelijk,
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2017

offline
Re: Indeling blokken
Het aansluitschema staat in de handleiding.
Daarin staat ook dat JEZELF moet zorgen voor het aanpassen van de snelheid (langzaam rijden) van de trein.
Daarvoor gebruik je dan een "Bremsmodul" 72441 of 72442.
Maar met software (koploper, i-Train, Rock Rail) functioneert eea vele beter zoals anderen al hebben opgemerkt.

Cees
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Indeling blokken
Hi, zelf gebruik ik ook seinen maar zet ze zo dat se door iTrain gestuurd worden: ttz: je hebt bvb 4 blokken ,rijdt van blok 1 naar 4, bent in 1, rijdt naar 2, waar een sein staat,, en in blok 3 staat een trein. Nu zal itrain jouw trein in blok 2 doen stoppen tot blok 3 weer vrij is.Zelf heb ik de rode draden van de seinen gewoon doorverbonden zodat er geen stroom onderbreking is, maar het wisselen van groen naar rood zie je wel.
Hoop dat dit wat helpt.
Vertragingen etc kun je implementeren in elk blok ( positiebepaling aanvinken), wel moet je de snelheidsmetingen voor elke loc doen.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Indeling blokken
Niet te moeilijk maken allemaal.
 
Seinen zijn er in het automatisch rijden per computer inderdaad vooral voor het mooi. Het is fijn als het juiste seinbeeld wordt getoond als de trein moet stoppen of (langzaam, dan wel gewoon) kan doorrijden.
De rode draden voor het stroomloos zetten van een stukje spoor worden niet aan de rails bevestigd. Remmodules zijn niet nodig.

Ook voor het automatisch rijden met behulp van de 'gebeurtenissen' via de CS3 hoeft dit niet per se. Maar het is ingewikkeld puzzelen en werkt echt per locomotief op decoder-adres. Je schrijft een script dat de betreffende loc moet volgen.

Bij blokgestuurd rijden via iTrain of RocRail houdt de computer bij waar elke trein logischerwijs is, van het ene blok naar het andere (vliegen kan niet) en dan 'weet' de computer wat er vervolgens moet gebeuren.

Groet,

Peter




Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Indeling blokken
Bovenstaande gelezen, maar ben helaas niet veel wijzer geworden van de reacties. Antwoorden als: "het is belangrijk om de handleiding goed te lezen, dan vind je vanzelf het antwoord". Uiteraard heb ik de handleiding goed gelezen van de seinen. Blz. 32 van de handleiding geeft precies aan hoe het sein moet worden aangesloten. Dit werkt prima wanneer je geen software van bv. i-Train of Koploper gebruikt. Als je wel software gaat gebruiken, dan werkt de aansluiting, zoals in de handleiding staat, verstorend op de software van i-Train en dit heb ik zelf mogen ondervinden tijdens mijn proeflicentie.
Ik heb 2 concrete vragen en ik hoop dat ik concrete antwoorden kan ontvangen:
1 - Kan iemand mij vertellen hoe ik de digitale seinen van Märklin van de 76...serie dusdanig kan aansluiten zodat ik de software van i-Train of Koploper zonder problemen kan gebruiken?
2 - Ik hanteer steeds 2 secties per blok (inrij- en stopsectie). Bij deze 2 secties knip ik de midden rails door en het is mij ook duidelijk waar de isolatiestukjes geplaatst moeten worden, maar wat moet ik met het middelste stuk rails tussen de 2 secties? a)kan ik deze rails ook doorknippen? en zo ja, welke draad komt waar en waar gaat deze naar toe?
Voor de duidelijkheid, ik heb C-rail van Märklin en heb het CS3+
Graag zie ik reacties van diegene die met concrete antwoorden komen. Alvast bedankt, Max
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Indeling blokken
De eerste vraag die nu bij mij opkomt: hoe heb je de terugmelding geregeld?
Je hebt het over secties en doorknippen van de middenrail. Mag ik aannemen dat je dan gebruik maakt van stroomdetectie?
Je zult je (S88) terugmelders in iTrain moeten definiëren: wat moet per melder gesignaleerd worden? (inrijden, remmen, stoppen)
Je kunt vast in iTrain aangeven dat bij je blok een sein hoort.
Dat sein heeft een adres. Dat zul je moeten invullen in iTrain (en je CS, maar mfx heeft dat misschien al voor je gedaan).
Je hoeft dus alleen te zorgen dat dit sein goed in je CS3 komt te staan en bediend kan worden. Hoe dat moet staat in de handleiding van je CS.
Van het sein laat je de rode draden voor de stroomonderbreking bij de rails lekker weg. Niet aansluiten.
En dan zou het moeten werken.

Groet,

Peter
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Indeling blokken
Citaat van: Max op woensdag 18 januari 2023, 20:35:24Ik heb 2 concrete vragen en ik hoop dat ik concrete antwoorden kan ontvangen:
1 - Kan iemand mij vertellen hoe ik de digitale seinen van Märklin van de 76...serie dusdanig kan aansluiten zodat ik de software van i-Train of Koploper zonder problemen kan gebruiken?
Hier wreekt zich de splitsing op dit forum in Digitale Technieken en PC-besturing:

Tjoekedoris over seinen in iTrain? vind je in de rubriek PC-besturingssoftware, want automatisering is iets anders.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Indeling blokken
Nou of de indeling van de rubriekjes op het forum het probleem is, betwijfel ik.
Het echte probleem is het verschil tussen de manier waarop Märklin het digitaal rijden benadert en hoe de rest van de (digitale) wereld dat doet.
Het echte verschil is de 'analoge' trein beïnvloeding van Märklin (met het stroomloos schakelen van stopsecties) en de aansturing van de locdecoder door bijvoorbeeld iTrain of RocRail.
Waar Märklin wel kiest voor besturing via de decoder, is het 'event' gestuurd en moet je een soort script voor die ene locomotief schrijven en ook individueel voor die andere locs op de baan in de hoop dat ze elkaar niet in de weg komen te zitten.
Blokgestuurd rijden is simpeler te regelen. Het enige is dat elke trein detecteerbaar moet zijn. En volgens mij ontbreekt dat laatste nog bij de vraagsteller, maar ik kan mij vergissen.

Groet,

Peter
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Indeling blokken
Citaat van: Max op woensdag 18 januari 2023, 20:35:24Bovenstaande gelezen, maar ben helaas niet veel wijzer geworden van de reacties. Antwoorden als: "het is belangrijk om de handleiding goed te lezen, dan vind je vanzelf het antwoord". Uiteraard heb ik de handleiding goed gelezen van de seinen. Blz. 32 van de handleiding geeft precies aan hoe het sein moet worden aangesloten. Dit werkt prima wanneer je geen software van bv. i-Train of Koploper gebruikt. Als je wel software gaat gebruiken, dan werkt de aansluiting, zoals in de handleiding staat, verstorend op de software van i-Train en dit heb ik zelf mogen ondervinden tijdens mijn proeflicentie.
Ik heb 2 concrete vragen en ik hoop dat ik concrete antwoorden kan ontvangen:
1 - Kan iemand mij vertellen hoe ik de digitale seinen van Märklin van de 76...serie dusdanig kan aansluiten zodat ik de software van i-Train of Koploper zonder problemen kan gebruiken?
2 - Ik hanteer steeds 2 secties per blok (inrij- en stopsectie). Bij deze 2 secties knip ik de midden rails door en het is mij ook duidelijk waar de isolatiestukjes geplaatst moeten worden, maar wat moet ik met het middelste stuk rails tussen de 2 secties? a)kan ik deze rails ook doorknippen? en zo ja, welke draad komt waar en waar gaat deze naar toe?
Voor de duidelijkheid, ik heb C-rail van Märklin en heb het CS3+
Graag zie ik reacties van diegene die met concrete antwoorden komen. Alvast bedankt, Max

Uit eigen ervaring het simpele antwoord antwoord op vraag 1: alleen de rode en bruine draad voor de stroomvoorziening aansluiten op de rails. In iTrain een sein maken bij het betreffende blok en daar het decoderadres van het sein bij vastleggen. Meer hoeft iTrain niet te weten. Wat betreft vraag 2 maak je denk ik een gedachtefout als je zegt dat je met twee secties werkt. Je spreekt namelijk over een tussenstuk tussen twee secties, maar dat is feitelijk een derde sectie binnen een blok (inrij / afrem / stop volgens iTrain). Die derde sectie kun je dus ook gewoon knippen en aan een bezetmelder hangen.

Groeten,
Wico     
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Citeer1 - Kan iemand mij vertellen hoe ik de digitale seinen van Märklin van de 76...serie dusdanig kan aansluiten zodat ik de software van i-Train of Koploper zonder problemen kan gebruiken?
2 - Ik hanteer steeds 2 secties per blok (inrij- en stopsectie). Bij deze 2 secties knip ik de midden rails door en het is mij ook duidelijk waar de isolatiestukjes geplaatst moeten worden, maar wat moet ik met het middelste stuk rails tussen de 2 secties? a)kan ik deze rails ook doorknippen? en zo ja, welke draad komt waar en waar gaat deze naar toe?

1)  Zie het schema. Het sein wordt net zoals een wissel alleen op de decoder aangesloten, verder nergens.

2)  In het schema Zijn ook twee secties ingetekend (met de groene lijnen eraan). De grote vraag is echter gebruik je stroomdetectie voor terugmelding of massadetectie. Je hebt het over de middenleider doorknippen. Dat doe je voor stroomdetectie. Maar het grote voordeel van Märklin is dat je met massadetectie kan werken wat iets eenvoudiger is. Hierbij wordt één van de railstaven onderbroken en een stukje geïsoleerd van de rest van de rails. Tussen beide meldsecties in kun je dan de bruine (massa)draad weer doorverbinden met de andere rail.
Digi+sein.png

In I-Train heeft iedere melder een eigen nummer. Dat moet je handmatig opgeven welke melder waar zit. Evenzo voor de decoders. Ieder wissel of sein aangesloten op een decoder heeft een eigen adres. Ook dat moet je in I-Train aangeven, wat en waar. Alleen dan kan het besturingsprogramma bepalen welke wissels gezet moeten worden en waar de treinen moeten stoppen. Daar heeft je CS3 dan verder niets meer mee te maken. Die geeft alleen de commando's vanuit het programma door naar de baan. Meer is dat niet.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Indeling blokken
Hallo Henk, dank je wel voor je antwoord.
Bij vraag 1 is het antwoord duidelijk:
-de witte- en de paarse draad van het sein naar de printplaat van het sein
-de bruine- en rode draad van de printplaat van het sein naar de rail waar gestopt moet worden (de stopsectie)
-de 2 rode draden van de printplaat NIET aansluiten op de rails (dit dient nl. WEL te gebeuren als er géén gebruik wordt gemaakt van een software zoals i-Train of Koploper)
Het antwoord op vraag 2 is nog niet helemaal duidelijk. Ik maak gebruik van massa detectie (normaal bij C-rail) Bij K-rail wordt er gebruik gemaakt van stroom detectie.
De rails van de inrij- en stopsectie heb ik de stroom doorgeknipt en elke sectie wordt aangesloten op de S88 terugmeld decoder. Voor de duidelijkheid: ik wil 2 secties per blok gebruiken in plaats van 3 secties, dus ik heb geen afremsectie in het midden. Ik doe dit vanwege kostenbesparing op de S88 decoders.
Dit betekent dat ik een stuk rails in het midden heb tussen de inrij- en stopsectie. Mijn vraag is: kan ik deze rails, net als de inrij- en stopsectie, ook doorknippen en zo ja, welke bedrading moet ik hieraan aanbrengen? bijv. rood en bruin naar de ringleiding of.....?
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Waarom gebruik je bij K-rail stroomdetectie? Dat is alleen bij M-rail noodzakelijk omdat daar de hele rails (railstaaf plus bedding) met elkaar verbonden is. Maar goed, bij stroomdetectie isoleer je een stuk middenleider die je op de terugmeldmodule aansluit. De puko's tussen twee meldsecties in kunnen dan weer gewoon aan de rode draad worden aangesloten.

Zoals in onderstaand schema getekend. Boven voor massadetectie, onder voor stroomdetectie.
Digi+sein.png
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Citaat van: Max op donderdag 19 januari 2023, 12:45:24-de bruine- en rode draad van de printplaat van het sein naar de rail waar gestopt moet worden (de stopsectie)

NEEN. Alleen de functie sein groen en sein rood aansluiten verder niks! Rood en bruin rechtstreeks van je centrale! Niet via het sein.
Je hebt voor je sein helemaal geen stopsectie. Dat is alleen voor I-Train zodat dat programma weet waar je trein is en wanneer die moet stoppen. Daar heeft dat sein helemaal niets mee te maken.
Wanneer je met een computer gestuurd programma rijdt heb je ook helemaal geen dure digitale Märklin seinen nodig. De goedkoopste Chinese zooi doet het net zo goed of nog beter.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Indeling blokken
Beste Henk, jouw antwoord met betrekking tot het sein is verwarrend, want Wico geeft bovenstaand aan dat bruin en rood aangesloten moet worden op de rail. Dit lijkt mij logisch want anders is het sein nergens op aangesloten en wordt deze nergens herkend. Met de aansluiting bruin en rood op de rail wordt het sein herkend door het CS3+ en kan deze ook herkend worden door de software van i-Train of Koploper. Of zie ik en Wico dit niet goed?
Ik had nog geen antwoord ontvangen met betrekking tot vraag 2. Ik wilde 2 secties per blok gebruiken in plaats van 3 secties, want dan heb ik meer S88 decoders nodig. De afremsectie wordt dus niet aangesloten op de S88 decoder, maar fungeert gewoon als doorloopstuk. Mijn vraag was: kan ik de rails van dat middelste stuk tussen de inrij- en de stopsectie ook doorknippen zoals ik bij de inrij- en stopsectie doe? En zo ja, welke bedrading gaat waar naar toe? 
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Indeling blokken
Citaat van: Max op donderdag 19 januari 2023, 17:38:09want Wico geeft bovenstaand aan dat bruin en rood aangesloten moet worden op de rail.
En de rail is weer aangesloten op de centrale.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Indeling blokken
Ja, nou ja Bas zegt het al. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dat sein niet ken (gelukkig), wil het ook niet leren kennen. Dus je doet maar wat je goed dunkt. Toch blijf ik volharden dat je die rood en bruin NIET op de stopstectie moet aansluiten. Maar gewoon op de ringleiding dan.
En de CS3 en Itrain hoeven dat sein toch helemaal niet te herkennen. Er moet gewoon een commando naar toe, rood of groen. Meer niet. Maar ja, iets ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk is ook een vak.
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Indeling blokken
Max,

Wij zien het goed (en je beschrijving klopt), en zo heb ik het ook aangesloten :). Henk ziet het anders, maar niet verkeerd. Het is namelijk een keuze om gebruik te maken van de rijstroom (dus aansluiten op de rails) of diezelfde stroom direct af te nemen van de centrale om je sein van prik te voorzien. Beide zijn dus mogelijk, maar ik heb alle wissels en seinen direct op de rails/rijstroom aangesloten en dat werkt prima. Voor de volledigheid: ik gebruik dezelfde dure seinen (waren nog beschikbaar van mijn vorige baan) en iTrain voor de aansturing van mijn baan. 

Wat betreft de secties snap ik je opmerking over het aantal (extra) benodigde bezetmelders bij drie secties. Om diezelfde reden maak ik ook gebruik van twee secties per blok. Maar die twee secties liggen aaneengesloten. Dus een blok van bijvoorbeeld 180 centimeter heeft een inrijsectie van 144 centimeter en een stopsectie van 36 cm. Hierbij zijn alle rails in beide secties geknipt t.b.v. volledige massadetectie (handig als een wagon ergens op een baanstuk blijft staan). Er is dus geen sprake van een "loos" tussenstuk. De enige bedrading hier is per sectie dan ook één draad vanaf de geknipte massa naar de bezetmelder.

Je schrijft in een eerdere reactie: "De rails van de inrij- en stopsectie heb ik de stroom doorgeknipt". Het is al eerder opgemerkt, maar als je met massadetectie en een programma als iTrain werkt is dat overbodig. Bij mij wordt dus geen enkel baandeel stroomloos gezet, aansturing gebeurt volledig door de software van iTrain. 

En we maken het niet moeilijker dan het is: jouw seinen beschikken over een eigen decoder(adres). Zowel CS3 als iTrain willen dat adres graag weten voor de juiste aansturing van het sein (simpel toch ;)).

Groeten,
Wico           
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Indeling blokken
Wico,

Heel erg bedankt voor je antwoorden. Ik heb nu de antwoorden op alle vragen en ga hiermee aan de slag. Overigens een heel goed idee om gewoon de 2 secties aan elkaar te koppelen in plaats van een 'loze' sectie in het midden. Net wat je zegt: we houden het simpel ;)

Groeten,
Wim
Re: Indeling blokken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Indeling blokken
Succes!