Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

seinen in iTrain

Gestart door Damswim zondag 23 oktober 2022, 11:23:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seinen in iTrain
Lid sinds: 2020

offline
seinen in iTrain
Ik ben een digibeet dus mijn vraag zal voor velen wat dom overkomen maar ik weet niet beter.
Ik heb een CS3+ van Märklin en daaraan gekoppeld de DR4018 van Digikeijs en in de baan de hoofdseinen van Digikeijs.
Ik denk dat ik de DR4018 juist heb geprogrammeerd in de CS3. Ik ben gestart met de adressen vanaf 150.
Nu moet ik het sein in iTrain herkenbaar maken. Ik heb ze uiteraard op het schakelbord geplaatst en op de pagina accessoires wijzigen het sein ingegeven.
Ik heb het sein een naam en een omschrijving gegeven en de eerste 4 seinbeelden aangevinkt.
Als adres heb ik 1..N  aangegeven met als adres bij 1 150 en bij N 153.
Wat moet ik nu bij de diverse uitgangen invullen?
Kan in de syllabus van iTrain niets vinden en ook de youtube filmpjes van Jeroen Balkema brengen me niet verder.
Wie kan me helpen?
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: seinen in iTrain
Waarom heb je gekozen om bij de invoer de optie "1...N" te nemen?
Kun je niet gewoon "enkel" kiezen of staat dat voorgeschreven bij de Digikeijs seinen?
Dat is voor de meeste seinen voldoende en dan is er maar 1 schakeladres nodig.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: seinen in iTrain
kijk eens in de handleiding van iTrain op pagina 94, mogelijk is dat wat duidelijker.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: seinen in iTrain
goeie vraag. Ik heb dit overgenomen uit een voorbeeld. Ik ga het eens verder uitzoeken
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: seinen in iTrain
Ga meteen deze pagina bestuderen
Dank
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: seinen in iTrain
Om wat voor sein gaat het, NS, DB enz.
Ik heb een word document waar een P-sein in beschreven staat hoe in te stellen in iTrain.
Kan dat helaas niet in de bijlage meesturen, word wordt niet ondersteunt.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: seinen in iTrain
hallo Tom
Ik heb allemaal NS Hoofdseinen van Digikeijs
Groet
Wim
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: seinen in iTrain
Citaat van: iTom op zondag 23 oktober 2022, 23:13:25
Ik heb een word document waar een P-sein in beschreven staat hoe in te stellen in iTrain.
Kan dat helaas niet in de bijlage meesturen, word wordt niet ondersteunt.
En de tekst kopiëren en hier plaatsen?
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: seinen in iTrain
 @citaat Neen, dat aan we niet doen.
Het is niet door mij geschreven daarom ga ik het niet zomaar op het forum openbaar maken.

Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: seinen in iTrain
 @citaat Dat wist ik niet. Dan zou ik het ook niet doen.

Het was slechts een optie.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2017

offline
Re: seinen in iTrain
Citaat van: Damswim op zondag 23 oktober 2022, 11:23:00a) de eerste 4 seinbeelden aangevinkt.
b) Als adres heb ik 1..N  aangegeven met als adres bij 1 150 en bij N 153.
c) Wat moet ik nu bij de diverse uitgangen invullen?
a) Dan heb je de volgende seinbeelden gekozen: Rood / Groen / Groen-knipper / Geel.
b) Het 4e adres (153) valt buiten de instellingen. Met een afzonderlijke schakelaar kun je de lichtopbrengst van het sein instellen (= nachtdimmen). Zie handleiding van de DR4018. Daardoor 1..N -> 150 en 152. Dan worden de adressen 150, 151 en 152 gebruikt/toegepast.
c) Zie bijlage.

Per kolom wordt één adres ingesteld. En dan kies je voor Rood of Groen (overeenkomstig de tabel van de DR4018).

Vooraf moet je in iTrain de adresweergave instellen via:
-> Wijzig -> Voorkeuren -> Interface -> Accessoire-adressen: kies: Standaard.

De Interface zelf kun je kiezen via:
-> Wijzig -> Interfaces -> bij Type: kies: S DR5000 USB (LocoNet (R)). En bij Besturing: zet een vinkje bij: Accessoires.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2017

offline
Re: seinen in iTrain
Citaat van: iTom op zondag 23 oktober 2022, 23:13:25Ik heb een word document waar een P-sein in beschreven staat hoe in te stellen in iTrain.
Een P-sein kan geen Groen-knipper (met/zonder cijferbak) tonen.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: seinen in iTrain
 @citaat Beste Martin.
Ik heb alleen maar een document aangeboden om de vraagsteller misschien wat te helpen.
Beetje jammer jouw reactie.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2017

offline
Re: seinen in iTrain
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 23 oktober 2022, 20:02:19a) Kun je niet gewoon "enkel" kiezen
b) of staat dat voorgeschreven bij de Digikeijs seinen?
a) Helaas niet, want er zijn vier seinbeelden geselecteerd. Dan heb je minimaal twee adressen nodig.

b) Ja. Bij de DR4018 moet je drie opeenvolgende adressen gebruiken doordat het intern in die DR4018 zo geregeld is. Het vierde adres is voor het dimmen van de lampen.
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: seinen in iTrain
dank
hier kan ik weer met vooruit
Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: seinen in iTrain
 :offtopic: Ik haak hier even in, omdat het een raakvlak heeft met mijn situatie.

Op mijn baan heb ik de nieuwe Märklin lichtseinen ingezet met hun eigen decoder (makkelijk aan te sluiten).
Door middel van dipschwitches kun je de decoder een adres geven.
In iTrain staat dus bij dat sein het ingestelde adres vermeld, bij de keuze "enkel".
De adressen die ik geef komen overeen met het bloknummer en de seinvolgorde.
Dus blok 18 sein 1 geeft adres 181.
Nu geeft iTrain bij een DB uitrijsein vier seinbeelden en vult automatisch de toestandtoewijzing in.
De 1e twee seinbeelden krijgen het adres wat ik heb ingesteld nml.181 en de andere 2 seinbeelden een opvolgend adres nml. 182.

Krijg ik nu een conflict met het adres die ik het 2e sein in blok 18 heb gegeven nml. 182.
In dat geval moet ik de adressen nalopen en veranderen.




Re: seinen in iTrain
Lid sinds: 2017

offline
Re: seinen in iTrain
Sein 1 in blok 18 is een bloksein. Die gebruikt slechts één adres. Daardoor kan sein 2 (inrijsein) in dat blok adres 182 krijgen. Maar ook adres 183 wordt dan (automatisch) gebruikt. In iTrain moet je dan bij Adres kiezen voor: Dubbel (1,2).

P.S. Op het iTrain-forum is dit verder afgehandeld.