Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Cargodorf Tp V/VI......weer gerommeld aan de muur....25-03

Gestart door Sanderz28 maandag 06 december 2021, 16:53:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Hoi Sander,

Je bent weer druk in de weer geweest :thumbup:
Toch even een aandachtspuntje, bij de wissel kastjes strip je de draden te lang aan, het koper kan elkaar makkelijk raken en dat vinden je aandrijvingen niet leuk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Scherp opgemerkt  :thumbup:

Ik vind het wel mooie strakke draad trouwens met een vaste koperen kern, beter dan de blauw gele draad met gewikkelde koperdraad.
Waar heb je deze vandaan?
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
@Peter, zodra ik alles netjes ga wegwerken word dit opgelost, sommige kabels zijn ook nog wat te lang dus moet ik nog inkorten.

@Barry, als je het grijze bedoeld. Senior nam dit draad mee maar het is draad waarmee je bijvoorbeeld een thermostaat aansluit Dynamic 2x0,80.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Prima draad, maar wel wat gevoeliger voor breuk kan ik uit ervaring (zit ook veel onder mijn baan verwerkt, maar dan 24- en 32-aderig) zeggen: let vooral op met strippen van de isolatie dat je de koperdraad niet beschadigt, want er is een reëele kans op een toekomstige breuk op dat punt.
Verder is het handig om jezelf aan te leren consequent te werken; nu zit de ene keer de rode ader in de rode steker en de andere keer zit de rode ader in de groene steker. Hou rood gewoon voor rond (afbuigend) aan en  -in jouw geval- blauw voor rechtdoor.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Ik snap wat je bedoelt, nadat ik het aangesloten had stond het eea verkeerd. Rood was rechtdoor en andersom vandaar de inconsequentie. Los ik nog wel een keer op. Vind de bedrading die Marklin gebruikt voor de aansturing van de wissels echt verschrikkelijk dun en lastig te strippen.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wissels aansluiten en het begint te roesten.
Tja, M gebruikt volgens mij 0,14mm2 (voor de functie dik zat trouwens, tenzij het heeeeele lange enden worden) en dit is 0,8mm hetgeen overeenkomt met 0,5mm2.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... kan eindelijk naar m'n treintjes kijken...
Vandaag de vitrinekast ingericht, ik kan niet alles kwijt maar ik ben er tevreden mee.

IMG_20220918_163844 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... kan eindelijk naar m'n treintjes kijken...
Nice, very nice ...

Groeten,
Wico
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... kan eindelijk naar m'n treintjes kijken...
Gisteren naar Houten geweest, helaas niks gescoord behalve een broodje kroket :D

Mijn vader vertelde mij wel dat wat had zitten hobbyen met ladingen voor wagons niet wetend dat hij dat voor mij aan het doen was(Heeft zelf een N baan). Dus bijgaand een filmpje van toch 2 nieuwe toevoegingen op mijn baan, het gaat om de voorste en achterste wagon.

https://youtu.be/AbB2GUHOfpA

Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Hoi Sander,

Oh jij was die jongen die met een broodje kroket langs kwam  :D
Toch weer twee leuke wagons erbij, jij boft maar met zo'n vader.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Die laatste wagon is prima gelukt met houtlading, de eerste is aan mij niet besteed. Heb het niet zo met pliessie, altijd ruzie mee.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Wij hebben toch geen ruzie Henk? :P
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Wij? Nee, niet dat ik weet. Ben mij ook niet bewust dat jij pliessie man bent, dus laten we dat zo houden.  :D
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Hey Sander,

Heb je toevallig het originele baanplan nog liggen ergens?

Groeten Robbert
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Ik ga even kijken Robbert, het is een origineel Marklin ontwerp ik heb alleen een kleine uitbreiding gedaan.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... wagons met lading.(9 oktober)
Super, dankjewel! :)  :thumbup:
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... mijlpaal gehaald 17-10
Vandaag eindelijk de zin en tijd om de laatste wissels aan te sluiten. Het werkt allemaal storingsvrij dus de volgende stap word de bedrading netjes wegwerken en op de juiste lengte inkorten.

IMG20221017165843 by Sander Zuurbier, on Flickr

Tevens wat overzicht foto's van de huidige stand van zaken, binnenkort starten met het stationsplein en dergelijke.

IMG20221017165851 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221017165913 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221017165938 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221017165952 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221017170017 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... station gekocht 26-10
Heel lang nagedacht over het station op mijn baan. Ik wilde iets moderns en niet te groot. Nou dat is gelukt, je kan het alleen geen station noemen :D

IMG20221026191828 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... station gekocht 26-10
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... station gekocht 26-10
Sander,

Dat is een leuke set die je hebt gekocht. Inderdaad geen station maar wel heel compleet met diverse attributen. Ik heb meerdere hiervan ook gebruikt op mijn perrons :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... station gekocht 26-10
Gisteren en vandaag weer lekker aan de hobby geweest. De autoweg verder aangelegd, een opzetje voor een viaduct gemaakt en de bedrading door het frame ipv hangend eronder.

IMG20221107184809 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221107184653 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221107184734 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221107184713 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20221107184708 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... bedrading weggewerkt, en meer. 7-11
Gisteravond weer wat moois opgehaald.

Br189rallion3 by Sander Zuurbier, on Flickr

Br189rallion4 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... Railion 19-11
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... Railion 19-11
Hoi Sander,

Die loc kon jij lopend ophalen volgens mij  :)
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... Railion 19-11
Bijna wel ja :D
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... stationsplein 28-11
Vandaag weer een beetje aan het rommelen geweest. De eerste contouren van het stationsplein zijn zichtbaar geworden, tevens komt hier het politiebureau te staan. Hohendorf is meer een halte dan een station dus een stationsgebouw komt er niet, daarvoor heb ik de set gekocht die je iets terug in het topic ziet. Op het plein komen dan een paar parkeerplaatsen en/of taxistandplaatsen en een bushalte. Verder zal er wat ruimte zijn voor het politiebureau van Hohendorf. Misschien als er nog plek over is een Imbiss.
IMG20221128152211 by Sander Zuurbier, on Flickr

Het viaduct wat het vrachtverkeer richting de goederenterminal moet brengen begint ook vorm te krijgen, volgende stap zal zijn om dit gedeelte te verhogen zodat ik met stelconplaten kan werken. De 2 sporen heb ik dmv een recht stuk ook iets verder uit elkaar gelegd zodat er riant gelost en geladen kan worden.
IMG20221128152227 by Sander Zuurbier, on Flickr
IMG20221128152233 by Sander Zuurbier, on Flickr

Daarna heb ik het uithaalspoor aan de andere kant ook nog verlengd met een 172 waardoor deze sporen ook wat verder uit elkaar liggen en er langere combinaties in 1 keer richting de goederenterminal gebracht kunnen worden. Het linker spoor op de foto en het korte spoor welke naast het viaduct liggen zullen voornamelijk gebruikt gaan worden om locomotieven op te stellen. In de praktijk hoop ik t.z.t. een reizigerstrein rond te laten rijden in combinatie met 1 of 2 goederentreinen en een beetje rangeerwerk.
IMG20221128152204 by Sander Zuurbier, on Flickr

Verder zag ik vandaag een oproep voorbij komen voor een dioramawedstrijd voor de modelspoordagen, ik zit te overwegen om mij in te schrijven. Kan ik gelijk wat oefenen met scenery. :D
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... stationsplein 28-11
Filmpje

Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Allereerst de beste wensen en dat het maar een mooi (model)spoorjaar mag worden.

Waarschijnlijk word ik voor gek verklaard maar ik heb vandaag de baan gesloopt 8o , bijna een jaar nadat ik het eerst rondje kon rijden. Ik zag onlangs een baanplan voorbij komen waarvan ik dacht "waarom heb ik dat niet verzonnen?". Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met slopen, gek genoeg gaat dat een stuk sneller dan het opbouwen... Na een kleine 2 uurtjes was het frame helemaal kaal, binnenkort komen er wel foto's van de nieuwe plannen maar ik mis nog een aantal stukken rails. Tot die tijd heb ik alleen de foto's van de sloop...

IMG20230102143545 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230102153502 by Sander Zuurbier, on Flickr

Eindresultaat

IMG20230102155422 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Zo zo, dat is zeker vlot. En wat worden de nieuwe plannen?
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Gelukkig hebben wij de foto's nog,
en jij het onderstel ;).
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
@basjuh1981 het worden in ieder geval 2 gescheiden niveau's.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Strak plan! Beter nu slopen dan later spijt. Ben benieuwd naar je nieuwe plannen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 03 januari 2023, 14:58:39@basjuh1981 het worden in ieder geval 2 gescheiden niveau's.
Ik ben benieuwd. Succes er mee :thumbup:
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Dat is rap gegaan Sander, ja demonteren gaat een stuk sneller dan bouwen.
Ik zie nog wel een doosje met mooie wagons onder het frame liggen, die zou ik even opbergen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 03 januari 2023, 14:58:39het worden in ieder geval 2 gescheiden niveau's.
In navolging van narwal of heeft patrick je over de streep getrokken? In ieder geval dapper dat je meteen de mouwen op hebt gestroopt en de koe bij de horens hebt gepakt. We gaan het zien wat het nu gaat worden, ben alvast benieuwd.
Kun je het oude frame nog gebruiken of moet dat ook helemaal opnieuw.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 02-01 sloopvergunning is afgegeven
@Wico ik ook 8o

@basjuh1981 dankje

@Degeluidsman hahaha, herkenbaar? :D

@Lobomotion69 de inspiratie komt inderdaad wel uit die richting. Frame ga ik hergebruiken, daar is niets mis mee.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... welke lijm voor ondervloer??
Ik wil met de opbouw van de nieuwe baan gelijk een 5mm polystyreenschuim ondervloer onder de rails leggen, welke lijm gebruik ik om het vast te zetten op het hout? Ik lees gewoon houtlijm??
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 08-01 welke lijm voor ondervloer?
Ik gebruik Bison polystyreenschuimlijm, maar houtlijm werkt waarschijnlijk ook wel.

Groeten,
Wico 
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 08-01 welke lijm voor ondervloer?
Houtlijm werkt prima.
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 08-01 welke lijm voor ondervloer?
je zou ook dubbelzijdige tape kunnen gebruiken
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Hierbij de 1e foto's van Hohendorf 2.0. In dit geval goed gejat in plaats van slecht bedacht. Dit word het laagste gedeelte, in de toekomst zal alleen het gedeelte met de flauwe bochten te zien zijn. Hierboven op komt een 2e laag met een nevenlijntje en wat rangeer spoortjes. De lagen zullen niet met elkaar verbonden zijn dus ik moet nog op zoek naar een 2e ms. Maar voorlopig gaan we eerst met dit deel verder aan de slag, ik wil verkanting aanbrengen en tevens het zichtbare gedeelte voorzien van bovenleiding.

IMG20230116161854 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230116161903 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230116161919 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Dat boven- en onderbaan niet met elkaar verbonden zijn, is toch geen reden om een 2e ms aan te schaffen ?
Je kunt met één ms toch beide banen bedienen.

Cees
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Waarom leg je de sporen vooraan zo ver van elkaar? Dat komt die ruime bochten niet ten goede... Eerder slecht gejat dus  ;)
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Beste Franky, die sporen komen 1 op 1 vanuit jouw plan vandaan, waar heb ik het dan fout gedaan? Of doel je ergens anders op?
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Ik geloof er niks van 😉
Ik dacht eerder aan zo iets:
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Vertel mij dan maar welke railstukken je gebruikt hebt want ik heb ze nu van onderstaand plan overgenomen.

Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Ik teken hier geen uitvoeringsplannen om 1:1 te kopiëren hé, ik toon hier schetsen waar wie wil ideeën kan aan opdoen, en als jij tevreden bent met wat je er van gemaakt hebt is het prima 😉
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Mooi is dat ook weer uit de wereld :D
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 16-01 de eerste sporen liggen er weer...
Tekenen is een goed uitgangspunt maar bij het neerleggen van de sporen moet je volgens mij altijd corrigeren, niet omdat het niet past, maar omdat het er in realiteit altijd anders uit ziet dan op papier. Daarom heb ik zo een hekel aan dat blokkendozengedoe van allemaal passtukjes op elkaar klikken, leg alles uit tot het je bevalt en zet dan de zaag in een standaardrail die iets te lang is, het past altijd en je zal een veel mooiere baan bouwen! En sterker nog, je zal veel poen sparen...
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 26-01 Hangartner sleep
Vandaag even de Hangartners aan elkaar gehangen, dat smaakt naar meer :D

IMG20230126134625 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230126134651 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hohendorf, mijn eerste baan. ...... 26-01 Hangartner sleep
Ziet er prima uit :thumbup: