Afgelopen dinsdag op mijn jongste dochter haar verjaardag heb ik weer een prachtige mijlpaal behaald in Michelstadt.
Ik ben met het wereldprogramma Koploper door de 1 miljoen (schaal) kilometers heen gereden deze prachtige mijlpaal had natuurlijk een keerzijde want de laatste tijd is er weinig aan de scenery gedaan mede omdat het miljoen dichterbij kwam wilde ik nog meer en meer rijden om deze magische grens te halen.
Even wat cijfertjes ik ben begonnen met rijden met Koploper op 29 maart 2016 en had toen 200,4 kilometer gereden die dag.
Het hoogste aantal kilometers wat ik had gereden was op 17-03-2019 dat was 5037,6 kilometers en reden er 18 treinen rond in Michelsdtadt 2.0 het aantal rijdende treinen heb ik nu op 16 vastgezet anders kan ik het niet meer volgen waar alles rijd.

Soms zijn er dagen dat ik 2000 kilometers probleemloos rij zonder een enkele foutmelding maar soms zijn er ook dagen bij dat er al een foutmelding komt na 2 kilometer gereden te hebben zoals dat er een trein stil blijft staan vaak is een vuiltje daar de oorzaak van.
De baan poets ik eigenlijk bijna nooit alleen komt er een droge zachte doek erbij als er een loc of trein stilstaat door een vuiltje even poetsen en ze rijden er weer mooi overheen.
Vele loc hebben de grens van 300 rij-uren overschreden sommige hebben wat vaker onderhoud nodig dan een ander zoals mijn SBB Cargo G2000 loc heeft nog nooit een beurtje gehad loc rijd nog steeds fluister stil in de rondte.
Maar mijn oude gedigitaliseerde 3056 krokodil is bijna iedere half jaar aan de beurt voor een beurtje omdat hij dan aardig geluid gaat maken dus hup uit elkaar schoonmaken en dan weer als een zonnetje rijden.
Verder verdeel ik het rijden zoveel mogelijk in 3 groepen 1) het rijden met losse locs 2) rijden met het prachtige Zwitsers materiaal 3) het rijden met het niet Zwitserse materiaal zodat ze allemaal even veel rijuurtjes hebben.
Al heeft het Zwitserse materiaal wel een streepje voor en betrap ik mij er op dat die toch wel iets meer rijden dan het niet Zwitserse materiaal.

Verder wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen met het realiseren van deze mijlpaal maar 2 wil ik er toch uitpikken en even in het zonnetje zetten.
Als eerste vriend
René (Lokkie) die mij heeft geholpen deze prachtige baan te bouwen en waar ik vele gezellige uurtjes op zolder heb doorgebracht en wat we nog steeds regelmatig doen gewoon lekker bijkletsen en kijken wat er verbeterd kan worden aan de baan.
Zo is René nu bezig met een Arduino om daar geluiden voor het voetbalveld aan het opzetten met behulp van een sd kaartje de eerste geluiden zijn al goed en leuk.
Als 2de wil ik graag mijn vriend
Koos (KdeB) bedanken die vele uurtje in de weekenden samen met mij op zolder heeft doorgebracht om Koploper te verfijnen zodat het nog mooier en beter ging rijden hier in Michelstadt ook de gekregen opdrachten die ik kreeg van Koos daar heb ik veel van geleerd ja Koploper heeft geen geheimen meer voor mij want ik snap nu zeker al 7 % van dit prachtige programma.

Al wordt Koploper niet meer ge-update ik blijf er voorlopig lekker meerijden want wat ik er mee doe rijden rijden rijden en nog eens rijden daar voldoet dit programma prima aan.
Groet Michel
Edit: na een melding van een forum vriend typevoutje veranderd.